Terug Gemeenteraad

Mon 24/03/2025 - 20:00 Raadzaal

Goedkeuring notulen

Openbaar

Algemeen bestuur

  • De kerkraad Sint-Aldegondis stelde haar jaarrekening 2024 vast in zitting van 12.02.2025. Deze jaarrekening sloot met een overschot op de exploitatierekening van € 49.636,19; er was geen overschot of tekort op de investeringsrekening.

  • De kerkraad Sint-Martinus stelde haar jaarrekening 2024 vast in zitting van 13 januari 2025. De rekening sloot af met een overschot op de exploitatierekening van € 25.714,33en met een overschot op de investeringsrekening van € 29.481,94.

  • Er wordt ter kennis gebracht dat twee éénmalige procedures worden opgestart op de begraafplaats van Sint-Martens-Latem, namelijk de procedure tot het ontruimen van graven met een vervallen concessie alsook de procedure tot het ontruimen van niet-geconcedeerde graven. Nabestaanden krijgen de mogelijkheid om gedurende de periode van 1 jaar alsnog een concessie te nemen.

    Deze procedures lopen van 01/04/2025 tot 01/04/2026 en worden toegepast omwille van:

    - schending van het gelijkheidsbeginsel tegen te gaan zodat eenieder dezelfde kansen krijgt tot het nemen van een concessie
    - het bieden van rechtszekerheid aan de betrokken nabestaanden

     

    De nabestaanden kunnen een concessie nemen volgens de geldende tarieven die worden vermeld in het retributiereglement dat van toepassing is op het moment van aanvraag van de concessie. Een concessie kan genomen worden voor een periode van 20 jaar en kan per mail of schriftelijk aangevraagd worden bij de dienst burgerzaken.

    De betrokken graven krijgen een aanplakking en daar waar nabestaanden gekend zijn, worden zij eveneens per brief gecontacteerd.

     

    Wanneer geen concessie genomen wordt, zal na afloop van de procedure bepaald worden of er graven toegevoegd worden aan de lijst van graven van lokaal historisch belang en zullen de resterende graven ontgraven worden.

  • De Gemeentelijke Holding heeft/had tot doel , 'zowel in België als in het buitenland, het verwerven, het behoud, het beheren en het vervreemden, op eender welk manier, van alle soorten deelnemingen in bestaande of nog op te richten vennootschappen en alle andere rechtspersonen, ongeacht hun juridische vorm, alsmede van alle soorten aandelen, obligaties, overheidsfondsen en alle andere financiële instrumenten, van welke aard ook.'

    Op de buitengewone algemene vergadering van 7 december 2011 werd beslist tot ontbinding van de vennootschap en haar in vereffening te stellen.

  • De gemeente is vennoot in Dimensa Woonmaatschappij bv.

    De vennootschap heeft als hoofdzakelijk doel in het algemeen belang bij te dragen aan het recht op menswaardig wonen.

    De vennootschap heeft volgende activiteiten als voorwerp:

    1° het verbeteren van de woonvoorwaarden van de woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden, vooral de meest behoeftigen onder hen, door te zorgen voor een voldoende aanbod van sociale huurwoningen of sociale koopwoningen, eventueel met inbegrip van gemeenschappelijke voorzieningen, met aandacht voor hun integratie in de lokale woonstructuur;

    2° het bijdragen tot de herwaardering van het woningbestand, door ongeschikte woningen of ongeschikte gebouwen te renoveren, te verbeteren en aan te passen of ze zo nodig te slopen en te vervangen;

    3° het verwerven van gronden en panden voor de realisatie van sociale woonprojecten en het ter beschikking stellen van sociale kavels;

    4° het huren of in erfpacht nemen van woningen of kamers op de private huurmarkt om kwaliteitsvolle woningen en kamers te verhuren aan woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden tegen een redelijke huurprijs en met aandacht voor het bieden van woonzekerheid;

    5° het begeleiden van sociale huurders om hen vertrouwd te maken met hun rechten en plichten als huurder;

    6° het verruimen van het sociaal woonaanbod door de kandidaat-verhuurders  en de verhuurders te begeleiden en te ondersteunen om de woningkwaliteit te verzekeren conform de daartoe vastgestelde normen;

    7° het samenwerken en overleggen met lokale besturen en woon- en welzijnsactoren, en, indien wenselijk, het nemen van initiatieven om samenwerkingsverbanden op te zetten.

  • Het leasing contract van de printers loopt af. Na een marktvergelijking tussen de twee aanbieders (Canon en Ricoh) is Ricoh de beste deal maar om de voorwaarden van Ricoh te kunnen bekomen moeten we instappen in de aankoopcentrale van CREAT (https://creat.be/creat/nl/EUR/).

    Creat aankoopcentrale omvat de volgende onderdelen:

    Gebouwbeheer
    Gebouwinrichting
    ICT
    Kantoor- en bedrijfsondersteuning
    Mobiliteit en wegenis
    Personeelsbeheer en preventie
    Sport
    Technische dienst
    Zorg

    Er zijn ondertussen een 600 tal Vlaamse entiteiten toegetreden tot deze aankoopcentrale.

    CREAT heeft bovendien een ruim aanbod van lopende raamcontracten (op https://creat.be/creat/nl/EUR/ staat de volledige lijst), die specifiek zijn gericht op de lokale besturen. 

     

    Om te kunnen gebruik maken van de raamcontracten van CREAT, moet er een aandeel aangekocht worden:
    Het aantal aandelen wordt vastgelegd op basis van het aantal inwoners, concreet 1 Creat Services dv-aandeel per volledig vijfduizendtal, met een minimum van 1 Creat Services dv-aandeel (nominale waarde: 1 000 euro, voor één vierde te volstorten).

     

    Het is dan ook aangewezen dat het lokaal bestuur aansluit op CREAT om volgende redenen:

    • de in de aankoopcentrale voorziene producten, diensten en ondersteuning voldoen aan de behoefte van het bestuur;
    • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
    • de gemeente is niet verplicht tot afname van diensten;
    • er is geen exclusiviteit op de producten, diensten of ondersteuning
    • de huidige eenheidsprijzen van het raamcontract postbedeling liggen lager dan het lopende contract 

Algemene financiering

  • Het retributiereglement op afvalbeheer regelt de tarifering van het afvalbeheer. Deze tarifering gebeurt volgens de ‘Ladder van Lansink’, een standaard op het vlak van afvalbeheer. Hierbij is het afvalbeleid erop gericht prioriteit te geven aan de milieuvriendelijkste verwerkingswijzen:

    -          Voorkomen van afval, zorgt ervoor dat het afval niet moet worden verwerkt. Dit gebeurt via thuiscomposteren van keuken- en tuinafval.

    -          Recycleerbare goederen worden ingezameld in een niet-betalende zone op het recyclagepark, voor de kringloopeconomie.

    -          Te storten of te verbranden afvalfracties worden volgens dit principe hoger belast dan recycleerbare afvalfracties.

    Maximaal inzetten op selectieve inzameling van afval via de huis-aan-huis ophaling (restafval, papier-karton, PMD, Groente-, fruit- en tuinafval of GFT) en in het recyclagepark moet er toe bijdragen dat Sint-Martens-Latem de Vlaamse opgelegde norm van maximum 103 kilogram ingezameld huishoudelijk restafval per inwoner behaalt tegen 2030. De nieuwe tarifering wil daarom de afvalproducent stimuleren om doorgedreven te sorteren en te ontmoedigen om andere afvalfracties toe te voegen aan het huishoudelijk restafval dat via huis-aan-huis ophaling wordt ingezameld.

    De tarifering houdt ook rekening met het wettelijk verplicht principe ‘de vervuiler betaalt’ bij de berekening van de bijdrage in de kosten door de burger van het beheer van huishoudelijk afval: de kosten worden op een rechtvaardige manier aangerekend aan de afvalproducent. De gemeente wordt hierbij geconfronteerd met een sterke stijging van de kosten voor de inzameling van afval, die deels worden doorgerekend in de tarieven.

    Afvalstoffen aangevoerd door zelfstandigen en rechtspersonen in het recyclagepark kunnen niet als huishoudelijke afvalstoffen sensu stricto worden beschouwd en daarom is een verschil in tarief t.a.v. de particulieren verantwoord.

    Voor de ophaling van grofvuil is een forfaitair tarief van toepassing voor de eerste 250 kilogram omdat er voor de gemeente ook een forfaitaire kost aan verbonden is.

    Voor de verdeling van de huisvuilzakken doet de gemeente beroep op de lokale handelaars. De handelaars krijgen hiervoor een commissie als vergoeding voor deze verdeling.

  • De gemeente heeft als één van haar opdrachten om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied, en in het bijzonder het openbaar domein.

    Artikelen 22 en 23 van het reglement m.b.t. de gemeentelijke administratieve sancties hebben tot doel de veiligheid langs de openbare weg te waarborgen door duidelijke regels vast te leggen m.b.t. het onderhoud van bomen, beplantingen, hagen, percelen, voetpaden en greppels. Voor de ambtshalve uitvoering en het terugvorderen van gemaakte kosten is een retributiereglement noodzakelijk.

    Burgers en bedrijven kunnen met allerlei afval terecht op het gemeentelijk recyclagepark, via huis aan huis ophaling of op afroep voor het grof huisvuil. Er worden echter afvalstoffen achtergelaten of beheerd op het openbaar domein in strijd met het Materialendecreet, het zogenaamde sluikstorten. Het opruimen van sluikstorten gebeurt door de gemeentelijke diensten, wat leidt tot kosten die de gemeenschap moet dragen.

    De gemeente Sint-Martens-Latem wenst de gemaakte kosten voor het onderhoud en het zorgen voor de netheid van het openbaar domein te verhalen op de perso(o)n(en) die deze kosten heeft (hebben) veroorzaakt. Omwille van de transparantie is het opportuun om hiervoor afgeronde bedragen te hanteren.

    Het voorliggend retributiereglement op het openbaar domein regelt dit.

  • Het gemeentebestuur heft een retributie op het afleveren van administratieve stukken, alsook voor het leveren van inlichtingen en handelingen die betrekking hebben op burgerzaken en ruimtelijke ordening zodoende de administratie- en personeelskosten te dekken.

     

    Voor de producten burgerzaken wordt ernaar gestreefd om naast de kostprijs die bepaald wordt door de hogere overheid een gelijk gemeenterecht voor alle producten te vorderen van 10 euro ten einde meer uniformiteit en duidelijkheid te creëren bij de burger.
    Door nieuwe wetgeving met betrekking tot de identiteitskaarten en individueel bezoldigd personenvervoer ontstaan er nieuwe producten die eveneens moeten opgenomen worden in het retributiereglement. Het gaat onder meer om de aanvraag voor een bestuurderspas en de aanvraag voor een elektronische vreemdelingenkaart voor niet-Belgische kinderen. Ook de retributie voor genealogisch onderzoek en het aanvragen van fotokopies werd vereenvoudigd.

     

    Voor wat vastgoedinformatie betreft, wensen aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen. De gemeente vindt het ook belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. De gemeentes zijn daarom op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.

    Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers. Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook ‘Athumi’ genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform. De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers, is voor de gemeente een administratieve last en brengt een bijhorende kost met zich mee. De gemeente Sint-Martens-Latem wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.



Grondgebiedzaken

  • In de gemeenteraadszitting van 11 oktober 2021 werd goedkeuring verleend aan de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatplan, waarin het lokaal bestuur zich onder meer engageerde tot verLEDding van de openbare verlichting tegen 2030.

    In de gemeenteraadszitting van 11 oktober 2022 nam de Raad kennis van de genomen maatregelen naar aanleiding van de gestegen energieprijzen, o.m. wat betreft de openbare verlichting, met name het doven van de openbare verlichting elke zondag tot en met donderdag van 00.00 uur tot 05u00.

    De verLEDding van de openbare verlichting in onze gemeente is thans nagenoeg volledig gerealiseerd. 

    De voorbije weken werden samen met Fluvius deelruimtes aangeduid. Een deelruimte is een zone in de openbare ruimte met dezelfde verlichtingseisen, waaraan normen worden gekoppeld. Deze normen waarborgen veiligheid en zichtbaarheid, afgestemd op de verschillende functies. Deze normen bieden ook mogelijkheden om de OV te dimmen of te doven afhankelijk van de verkeersdrukte en samenstelling gedurende de nacht en de week.

    De deelruimtes die werden aangeduid zijn

    1. (boven)lokale verbindingswegen, gevaarlijke punten, parkings
    2. verbindingswegen in woongebied
    3. plekken in natuurgebied

    Hieraan zijn brandschema's toegekend :

    1. op weekdagen trapsgewijs dimmen 100/70/50/30 en terug ontsteken op vrijdag en zaterdagnacht blijven branden
    1. in woongebied : trapsgewijs dimmen in week en weekend, in weekend enkel tot 50%
    2. Beperkt aantal plekken : in de week doven

    Dit trapsgewijs dimmen en heraan steken kan in de meerderheid van de straten : 1533 van de 1852 armaturen. Van de 1852 armaturen zijn er 319 niet-interactief. Dit is de eerste generatie LED armaturen die zijn geplaatst 5 à 6 jaar geleden. Deze kunnen niet vanop afstand worden gedimd of gedoofd: Oude Vierschaarstraat, stuk Lage Heirweg, Oude Pontweg : tussen 0 En 5u : dimmen tot 50%. Hoge Heirweg (Sporthal) en Langs de Spoorweg (fietssnelweg) : dimmen tot 50% behalve in weekend.

Vrije tijd

  • In de gemeenteraadszittingen van 7 september 2020 en 28 maart 2022 werd goedkeuring verleend aan de overeenkomst, respectievelijk de verlenging ervan met de vzw Tweety i.v.m. 'Bewegen op de Leie'.

    De overeenkomst met de vzw Tweety beoogt het oordeelkundig beheer van het aangekochte materiaal en het aanbod van bewegen op de Leie. In de voorbije periodes verliep de samenwerking positief zodat deze overeenkomst opnieuw kan verlengd worden tot 31 december 2027.

Toegevoegde punten

  • Wie lokaal winkelt ziet het al een hele tijd: de lokale economie in het algemeen in onze gemeente heeft een boost nodig en ligt in de touwen. Middenstanders en winkels in de Latemse kern staan onder zware druk, met een oplopende leegstand sinds covid en weinig beterschap in zicht. De onrust is groot. Vooral in de Latemse kern – op de as Golflaan, Latemstraat, Maenhoutstraat en omliggende straten – groeit de bezorgdheid bij middenstanders en zelfstandigen. Zij stellen zich steeds vaker de vraag: "Hoe kunnen we onze zaak versterken?" en "Waar kunnen we terecht voor ondersteuning?"

    Ondernemers zoeken onderling naar oplossingen, maar verwachten ook een duidelijke visie en ondersteuning van het gemeentebestuur. De combinatie van administratieve lasten en regelgeving maakt ondernemen complex, waardoor sommigen afhaken.

    Objectieve data bevestigen de bezorgdheden. Organisaties zoals UNIZO en VOKA signaleren een dalende economische activiteit in onze gemeente en wijzen op een minder gunstige vergelijking met omliggende dorpen.

    Uit hun rapporten en analyses blijkt dat:

    • Vergunningen en handhaving als inconsistent worden ervaren.
    • De ontvangst van nieuwe ondernemers niet altijd vlot verloopt.
    • De communicatie over steunmaatregelen zoals premies, subsidies en vergunningen onduidelijk is.
    • Te strikte regelgeving soms als belemmerend wordt ervaren voor groei en innovatie.

    Vragen aan het College:

    1. Welke maatregelen worden genomen om ondernemen in Latem aantrekkelijker te maken?
    2. Is de gemeente bereid om bepaalde regels te herzien die drempels opwerpen, zoals de verplichting om wonen en werken in één pand te combineren?
    3. Hoe kijkt het College terug op het gevoerde beleid sinds Covid? Zijn er concrete plannen en een timing voor verdere actie? Zo ja welke?
    4. Is het College bereid om samen te werken met een interactief platform of raad voor lokale economie waar ondernemers samenwerken en oplossingen zoeken?
    5. Kan het College het voorstel van LEF steunen om een ambtenaar lokale economie aan te stellen als aanspreekpunt en SPOC?
    6. In hoeverre kan het gemeentebestuur zelf het voortouw nemen door maximaal lokaal aan te kopen in plaats van bij bedrijven in  andere gemeenten?
  • Op de gemeenteraad van 30 mei 2016 werd het gemeentelijk mobiliteitsplan definitief vastgesteld.

    De belangrijkste aanpassingen hadden betrekking op de ruimere toepassing van het STOP-principe (stappers - trappers - openbaar vervoer - personenvervoer), zoals de uitbreiding van de zone 30.

    In juni 2017 ging het desbetreffende herziene mobiliteitsplan dan definitief van kracht.

    Aldus de tekst van dit mobiliteitsplan beoogde de veralgemeende invoering van de nieuwe regeling  "een vlotte, veilige en rustige verkeersafwikkeling", waarbij er "respect is voor al wie zich in het verkeer begeeft.

    Als één van de speerpunten van het mobiliteitsplan werd vooruit geschoven:

    • Snelheid in functie van veiligheid en leefbaarheid
    • In de meeste straten van onze woonwijken is er geen ruimte voor aparte voetpaden en/of fietspaden, waardoor gemengd verkeer de enige optie is. Aangepaste snelheden zijn hier nodig om de verkeersveiligheid te garanderen. Daarom geldt in de woonstraten een snelheidsbeperking van 30 km/u. Op de belangrijke verbindingswegen behouden we een vlotte doorstroming met een toegelaten snelheid van 50 km/u.
    • Enkele woonstraten zijn te breed en rechtlijnig aangelegd en zetten daarom aan tot onverantwoorde snelheden, en dat ten koste van wie zich te voet of met de fiets op straat begeeft en alle anderen die willen genieten van de rust in onze gemeente. Daarom voorziet de gemeente op termijn infrastructuurwerken in de Hoge Heirweg, de Voordelaan, de Koperstraat, De Knok, de Broekstraat, de Nelemeersstraat en de Dorpsstraat.

    Niettegenstaande dit een mooi principe is, werd al vlug duidelijk dat het louter plaatsen van een bord “zone 30”, zonder de nodige infrastructurele maatregelen, niet volstaat om (in bepaalde woonstraten) de doelstelling van een maximum snelheid van 30 km/u te behalen.

    Reeds sinds invoering van de verruimde zone 30, nu reeds 8 jaar geleden, blijven de snelheden in bepaalde woonstraten veel te hoog liggen, dit door het uitblijven van, nochtans aangekondigde, infrastructurele werkzaamheden die de inrichting van de weg aanpassen aan haar categorisering van woonstraat, waar reeds sinds 8 jaar (!) 30 km./u geldt als maximale snelheid.

    Eén van deze probleemstraten is en blijft de Lindenstraat.

    De inwoners klagen sinds jaren over de onaangepaste en veelal zeer heel hoge snelheden in hun straat, dit grotendeels omdat de inrichting van de wegenis ervoor zorgt dat deze als sluipweg wordt gebruikt én de van toepassing zijnde snelheidslimiet van 30 km/u er NIET LEESBAAR is.

     Vragen 

    1. Erkent het College van Burgemeester en Schepenen dat er in de Lindenstraat, deel uitmakende van de zone 30; onaangepaste snelheden worden gevoerd?
    2. Werd hierover reeds in overleg gegaan met de inwoners?
    3. Heeft het College van Burgemeester en Schepenen plannen om op korte termijn de nodige snelheidsbeperkende maatregen te nemen en/of er bijkomend te laten handhaven?
      - zo ja: welke maatregen worden dan voorzien en binnen welke termijn? Welke budgetten worden hiervoor voorzien?
      - zo niet: waarom?
  • In de gemeenteraad van 11 september 2023 werd een ontwerpopdracht voor aanpassing van de Pastorie van Latem naar een duurzaam kinderdagverblijf goedgekeurd. Het bestek omvat de aanstelling van een ontwerper voor de renovatie van het pand ‘Pastorie Latem’, gelegen te Dorp 11, 9830 Sint-Martens-Latem.

    De opdracht van de ontwerper omvat het onderzoek, ontwerp en opvolging voor de volgende aanpassingen:

    • 1 of 2 kinderdagverblijven te kunnen realiseren;
    • De indeling te veranderen zodat er een maximaal aantal kinderen kan opgevangen worden.
    • De duurzaamheid van het pand te maximaliseren:
      • Asbestidentificatie en sanering;
      • Energetische verduurzaming.

    Voor het project wordt voorzien van een bruto bouwbudget van €250.000 (incl. BTW, exclusief erelonen).
    De erelonen wordt geraamd op €35.000 (incl. BTW).
    De prioriteiten van het project worden zoals de bovenstaande volgorde meegegeven aan de ontwerper.

    In de gemeenteraad van 18 december 2023 werd een nieuwe beslissing genomen onder de titel heraanbesteding ontwerpopdracht aanpassing van Pastorie Latem naar 2 kinderdagverblijven.

    Deze nieuwe beslissing werd genomen omdat op de vorige aanbesteding geen enkele offerte binnen kwam. Dit had enkele redenen:

    - te laag bouwbudget;
    - onduidelijkheid over het aantal kinderen;

    Daarom werd het bestek aangepast aan deze opmerkingen. Het bouwbudget is identiek gebleven, maar de vooropgestelde werken werden ernstig bijgesteld. Zo omvatten de werken minstens het saneren van het asbesten dak en de nodige aanpassingen om 2 kinderdagverblijven te kunnen plaatsen op de voorziene locatie. De eerder vooropgestelde verduurzaamheidsmaatregelen werden niet meer allemaal opgenomen. Wel werd aan de architecten gevraagd om een stappenplan op te nemen op het vlak van verduurzaming. Zo zouden er nadien, in een volgende legislatuur, bijkomende maatregelen genomen kunnen worden.

    De opdracht van de ontwerper omvat nu het onderzoek, ontwerp en opvolging voor de volgende aanpassingen:

    1. 2 kinderdagverblijven te kunnen realiseren in het pand;
    2. De indeling te veranderen zodat er een maximaal aantal kinderen kan opgevangen worden.
    3. De sanering van het asbest in het dak.

    Voor het project wordt voorzien van een bruto bouwbudget van €200.000 (excl. BTW).

    De erelonen wordt geraamd op €30.000 (excl. BTW).

    De gemaakte aanpassingen en doelstellingen van het bijgestuurde bestek werden door de bevoegde schepen als volgt verder toegelicht: Wat essentieel is voor ons, is dat die werken die structureel zijn (dak saneren en isoleren, binnenmuren openbreken, deuropeningen verplaatsen,….) kunnen doorgaan in 2024 waardoor het gebouw in gebruik kan worden genomen en extra opvangplaatsen (met ruimte voor 2 kinderdagverblijven) kunnen gecreëerd worden. Deze werkwijze volgt ook volledig het principe van de voorzichtigheid. De extra stappen inzake verduurzaming zullen namelijk niet opgenomen worden in het programma van eisen en het op te maken bestek tot aanstellen van een aannemer, zodat een volgende bestuursploeg zelf kan beslissen of men deze werken wenst uit te voeren.

    Op 12 februari 2024 heeft het College van Burgemeester en Schepenen de ontwerpopdracht gegund aan Architectenbureau Maarten Dobbelaere uit Gent.

    Vragen

    1)      Welke omstandigheden hebben ervoor gezorgd dat de beoogde doelstelling om de structurele werken aan het gebouw te laten uitvoeren in 2024 en het gebouw in gebruik te laten nemen met 2 kinderdagverblijven, niet is gehaald?
    2)      Welke zijn de volgende stappen om de beoogde doelstelling wel te bereiken?
    3)      Welke bijkomende investeringen plant de nieuwe bestuursploeg aan dit gebouw?
    4)      Welke timing heeft het College van Burgemeester en Schepenen voor ogen om dit gebouw in gebruik te laten nemen met 2 kinderdagverblijven?