Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Het zittingsverslag werd vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 24 februari 2025 goed.
Overeenkomstig artikel 27 §1-2 DLB verlaten raadslid Bea Roos en wnd. algemeen directeur Jef Van den Heede de vergadering tijdens de behandeling van dit punt.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 42 par. 1 en par. 2.
Het decreet van 7 mei 2014 betreffende de materiële organisatie van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 55 par. 2.
Het decreet van 7 mei 2014 betreffende de materiële organisatie van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 54, 55 en 56.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2016 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
De kerkraad Sint-Aldegondis stelde haar jaarrekening 2024 vast in zitting van 12 februari 2025.
De rekening sloot met een overschot op de exploitatierekening van € 49.636,19; er was geen overschot of tekort op de investeringsrekening.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de Kerkfabriek Sint-Aldegondis zoals vastgesteld door de Kerkfabrieksraad op 12.02.2025 wordt gunstig geadviseerd.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de provinciegouverneur en naar de kerkfabriek.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par 1 en par. 2.
Het decreet van 7 mei 2014 betreffende de materiële organisatie van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikel 55 par. 2.
Het decreet van 7 mei 2014 betreffende de materiële organisatie van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 54, 55 en 56.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2016 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
De kerkraad Sint-Martinus stelde haar jaarrekening 2024 vast in zitting van 13 januari 2025.
De rekening sloot af met een overschot op de exploitatierekening van € 25.714,33en met een overschot op de investeringsrekening van € 29.481,94.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de Kerkfabriek Sint-Martinus zoals vastgesteld door de kerkraad op13 januari 2025 wordt gunstig geadviseerd.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer Gouverneur der provincie en naar de kerkfabriek.
Bevoegdheid toegewezen door gemeenteraad (Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40).
Het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16/01/2004, zoals tot op heden gewijzigd;
De omzendbrief BA-2006/03 van 10/03/2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16/01/2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten;
De omzendbrief KBBJ/ABB 2024/1 van 20 september 2024 over de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten;
Het besluit van de Vlaamse regering van 14/05/2004 tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria;
Het gemeenteraadsbesluit d.d. 16 december 2019 Retributiereglement voor begravingen en concessies op de gemeentelijke begraafplaatsen;
Het gemeenteraadsbesluit d.d. 27 mei 2024 Verordening op de begraafplaatsen en lijkbezorging - herziening;
Er werden twee éénmalige procedure opgestart op de begraafplaats van Sint-Martens-Latem tot het ontruimen van vervallen graven en het ontruimen van niet-geconcedeerde graven met de mogelijkheid tot omvorming naar een concessie.
Het aanbieden van een verlenging van een grafconcessie was in het verleden geen of minder een noodzaak. Bijkomend werd in het verleden, door omstandigheden, de procedure van ontruiming van graven weinig of niet toegepast. Hierdoor zijn er heel wat niet-geconcedeerde graven of graven met een vervallen concessie op de begraafplaats blijven liggen.
De éénmalige procedure wordt ingevoerd om de schending van het gelijkheidsbeginsel tegen te gaan zodat eenieder dezelfde kansen krijgt tot het nemen van een concessie. Daarnaast biedt het ook rechtszekerheid aan de betrokken nabestaanden.
Gedurende de periode van 1 jaar, namelijk van 01/04/2025 tot 01/04/2026 kunnen nabestaanden een concessie nemen, volgens de geldende tarieven die worden vermeld in het retributiereglement dat van toepassing is op het moment van aanvraag van de concessie. De concessie kan schriftelijk of per mail worden aangevraagd bij de dienst burgerzaken.
Een concessie kan genomen worden voor een periode van 20 jaar en vangt aan op datum van betaling van de retributie voor de betreffende concessie.
De betrokken graven krijgen een aanplakking en daar waar nabestaanden gekend zijn, worden zij eveneens per brief gecontacteerd. Wanneer geen concessie genomen wordt, zal na afloop van de procedure bepaald worden of er graven toegevoegd worden aan de lijst van graven van lokaal historisch belang (rekening houdend met de adviezen van de Heemkring Scheldeveld) en zullen de resterende graven ontgraven worden.
Volgende graven werden opgenomen in de éénmalige procedure tot het ontgraven van niet-geconcedeerde graven:
Nummer | Coördinaat | Naam overledene | Datum van overlijden |
1 | D - 14 - 22/23/24 | Bemindt Marguerite |
02/07/1975 |
2 | D - 13 - 20 | Colpaert Victor | onbekend |
3 | B - 11 - 2 | De Maertelaere Achiel |
05/01/1954 |
4 | geen coördinaat | De Smedt Firmijn | 20/12/1980 |
5 | B - 15 - 9 | De Sloovere Simone | 11/02/1982 |
6 | B - 15 - 19 | François Achiel | 30/05/1985 |
7 | B - 12 10 | Goossens Willy | 04/01/2006 |
8 | B - 12 - 12 | Herrmann Dionisia | 14/03/2008 |
9 | B - 14 - 6 | Neirinck Juliana | 06/12/1987 |
10 | B - 25 - 1 | Rodenburg Naomi | 03/01/2001 |
11 | D - 20 - 13/14 | Roos - Huys | onbekend |
12 | B - 19 - 1 | Schiemaker Ketta | 23/01/1983 |
13 | B - 14 - 15 | Semortier Alphonsus |
17/02/1991 |
14 | D - 20 - 21 | Sergeant - Buyck Marie-Joséphine |
1957 |
15 | B - 15 - 20 | Van den Heede Georges |
05/06/1985 |
16 | E - C - 103 | Van Hulle Maria |
05/11/2007 |
17 | D - 17 - 17/18 | Van Overbeke Gilberte |
29/03/1980 |
18 | B - 14 - 5 | Van Wassenhove Georges |
03/02/1991 |
Volgende graven werden opgenomen in de éénmalige procedure betreffende de hernieuwing van concessies met bepaalde duur:
Nummer | Coördinaat | Naam overledene | Type concessie | Datum overlijden |
1 |
D - 4 - 7 | Baetens Berthe Vanderbeken Julien |
Kelder | onbekend |
2 | E - A - 8 | Balcaen Andreas Van der Beken Angela |
Columbarium | 18/09/1991 13/04/2001 |
3 | C - 6 - 3-4 | Beirnaert Odilon Vanheuverzwijn Irena Van Wassenhove Roger |
Kelder | 27/01/1960 1967 23/11/1945 |
4 | D - 1 - 45 | Bontinck Denise Van Geertruy André |
Kelder | 15/02/2010 20/07/1968 |
5 | D -6 - 20-21 | Buelens Theophile Verbeken Clara |
Grondconcessie | 28/01/1972 10/01/1971 |
6 | C - 7 - 8-9 | Buyck Pieter-Leons | Kelder | 25/02/1950 |
7 | A - 1 - 10 | Carnonckel Victor | Oudstrijder | 09/06/1941 |
8 | B - 7 - 15 | Claeys Gerardus | Oudstrijder | 20/07/2009 |
9 | C - 7 - 10 | Craeye Marie-Elodie | Kelder | 11/08/1950 |
10 | B - 18 - 6-7 | De Bourderé Maria De Maertelaere Remi |
Grondconcessie | 01/10/1986 08/07/1981 |
11 | A - 11 - 8 | De Cauter Franciscus | Kunstenaarspark | 20/11/1981 |
12 | B - 25 - 19 | De Clercq Georges Minjauw Rachel |
Grondconcessie | 17/07/1998 04/06/2001 |
13 | D - 6 - 9-10 | De Corte Ludovicus Zeebroek Helena |
Grondconcessie | 29/07/1970 08/07/1990 |
14 | A - 7 - 1 | De Groeve Octaaf | Oudstrijder | 02/11/1981 |
15 | B - 23 - 3 | De Meyer Margaretha | Grondconcessie | 13/12/1991 |
16 | B - 22 - 28-29 | De Milt Triphon Minjauw Irma |
Grondconcessie | 21/09/2004 03/03/1991 |
17 | C - 7 - 11 | De Poortere Sidonia | Kelder | 14/08/1950 |
18 | B - 19 - 32 | De Schuymer Georges Vanden Berghe Anna |
Grondconcessie | 19/05/1984 18/09/2001 |
19 | D - 6 - 7-8 | De Vreese Hortentia Steyaert Camiel |
Grondconcessie | 29/09/1975 15/02/1971 |
20 | B - 28 - 23-24 | De Wilde Gaston Wauters Simonne |
Grondconcessie | 16/02/2006 14/04/2009 |
21 | C - 4 - 15 | Dewulf Leon Zirkel Antoinette |
Kelder | 03/01/1984 30/08/1977 |
22 | KP - 1 - 17 | D'harte Bart | Kinderpark | 11/06/1981 |
23 | A - 3 - 7 | Dick Frederik | Oudstrijder | 25/05/1970 |
24 | D - 8 - 4 | Dierick Maria Huys Gustaaf |
Grondconcessie | 16/10/1953 06/05/1962 |
25 | C - 4 - 12 | Du Vivier James-Eastwood Vandevenne Caroline |
Kelder | 25/08/1976 25/09/1965 |
26 | D - 19 - 19 | Duyver Charlotte Vrijens Fernand |
Grondconcessie | 1966 |
27 | D- 8 - 16 | Feron Lambertine | Grondconcessie | 24/01/1972 |
28 | B - 22 - 35-36 | Goethals Maurits Tournet Elvira |
Grondconcessie | 08/06/1992 17/08/1991 |
29 | E - A - 93 | Grootaert Kris | Columbarium | 14/04/2002 |
30 | D - 18 - 26 | Heyman Aster | Grondconcessie | 10/05/1972 |
31 | B - 7 - 3 | Heyman Rutger | Oudstrijder | 06/10/1990 |
32 | D - 19 - 7 | Huybrechts Elvira Steyaert Carolus |
Grondconcessie | 01/10/1967 21/12/1961 |
33 | B - 24 - 1 | Leclercq Réjane | Grondconcessie | 24/06/2006 |
34 | C - 4 - 16 | Leroux André | Kelder | 1969 |
35 | D - 8 - 2 | Loete Marie-Louise | Grondconcessie | 28/01/1966 |
36 | D - 14 - 18 | Malfait Zoë | Grondconcessie | 28/02/1976 |
37 | E - C - 43 | Martens Anna Meirlaen Raymond |
Columbarium | 28/07/1992 11/09/1990 |
38 | D - 8 - 10 | Mees Maria | Grondconcessie | 26/02/1967 |
39 | B - 18 - 3 | Melsen Anna | Grondconcessie | 12/05/1981 |
40 | E - C - 44 | Metdepenninghen Arthur Smaele Joanna Wauters Ira |
Columbarium | 13/10/2002 22/05/1990 04/06/1998 |
41 | A - 6 - 1 | Minne Marc | Oudstrijder | 25/08/1981 |
42 | D - 19 - 13 | Moerman |
Grondconcessie | 1963 |
43 | B - 26 - 24 | Moerman Xavier | Grondconcessie | 10/01/2001 |
44 | D - 20 - 11-12 | Peeters Elza | Grondconcessie | 21/09/1954 |
45 | B - 22 - 15 | Peirens Joris | Grondconcessie | 25/02/1990 |
46 | D - 10 - 6-7 | Peters Dionysia Van Geert Mauritius |
Grondconcessie | 14/08/1972 10/01/1974 |
47 | C - 5 - 9 | Plasschaert Prosper | Kelder | 30/09/1969 |
48 | A - 11 - 7 | Pots Theophile | Kunstenaar | 02/10/1981 |
49 | B - 22 - 30 | Pouilliez Georgetta | Grondconcessie | 14/03/1991 |
50 | C - 7 - 17-18 | Roelant Amelie Rombaut Elie Rombaut Guy |
Kelder | 01/01/1960 07/05/1953 01/01/1953 |
51 | C - 6 - 6-7 | Rogge Hortentia Van Wymeersch Marie Verdonck Esther-Andreas Verdonck Georges |
Kelder | 27/04/1986 18/09/1948 02/11/1970 25/07/1967 |
52 | E - B - 115 | Rosez Jenny | Columbarium | 17/08/2006 |
53 | A - 2 - 7 | Schellinck Albertus | Oudstrijder | 23/01/1961 |
54 | E - C - 49 | Seeuws Jacques | Columbarium | 31/08/1989 |
55 | D - 1 - 65 | Segers Bertha Tyncke Edmondus |
Kelder | 25/10/1966 27/07/1994 |
56 | B - 26 - 20 | Steyaert Jan | Grondconcessie | 21/08/2002 |
57 | B - 18 - 4-5 | Stroo Amédé Tack Evelina |
Grondconcessie | 03/07/1981 14/01/1996 |
58 | B - 7 - 6 | Surgeloose Marcel | Oudstrijder | 08/03/1993 |
59 | D - 6 - 2-3-4 | Timmerman Augustijn Timmerman Martha Vertriest Richard |
Grondconcessie | 31/08/1971 24/04/1970 21/01/1973 |
60 | B - 7 - 14 | Van Cauwenberghe Andreas | Oudstrijder | 31/12/2001 |
61 | A - 6 - 3 | Van Delsen Joannes | Oudstrijder | 09/03/1980 |
62 | B - 7 - 12 | Van den Berghe Albert | Oudstrijder | 15/01/2001 |
63 | D - 7 - 3 | Van den Bossche Andreas Vereecken Ivonna |
Grondconcessie | 29/05/1985 22/03/1986 |
64 | B - 18 - 34 | Van den Heede Janine | Grondconcessie | 11/11/1982 |
65 | B - 7 - 9 | Vandeputte Albert | Oudstrijder | 05/06/1994 |
66 | D - 4 - 9 | Vanderheyden Antoinette | Kelder | 23/05/1990 |
67 | B - 7 - 8 | Vanderzyp Emilius | Oudstrijder | 21/04/1994 |
68 | B - 22 - 16 | Vandeven Jacqueline | Grondconcessie | 31/05/1990 |
69 | D - 10 - 18 | Van Haelemeersch Gilbert | Grondconcessie | 07/09/1972 |
70 | A - 10 - 10 | Van Hecke Firmin Walker Florence |
Kunstenaarspark | 29/07/1961 07/04/1984 |
71 | C - 5 - 22 | Vanhoute Aleidis Vanhulle Henricus |
Grondconcessie | 30/03/1977 08/05/1964 |
72 | B - 7 - 4 | Van Nevel Emiel | Oudstrijder | 25/11/1991 |
73 | C - 5 - 21 | Van Peeterssen Werther | Kelder | 30/01/1963 |
74 | A - 2 - 9 | Van Quickelberge Gentiel | Oudstrijder | 14/01/1963 |
75 | KP - 1 - 11 | Vermeren Senne | Kinderpark | 01/07/1993 |
76 | B - 18 - 15 | Vermeulen Walter | Grondconcessie | 28/09/1981 |
77 | C - 7 - 15-16 | Versele Esther Versele Prudent |
Kelder | 05/12/1987 02/07/1953 |
78 | C - 7 - 6-7 | Vertriest Georges Vertriest Simonna |
Kelder | 29/08/1946 04/09/1940 |
79 | D - 10 - 23 | Voet Fernand | Grondconcessie | 10/04/1972 |
Enig artikel: de éénmalige procedure tot het ontruimen van niet-geconcedeerde graven en en het ontruimen van vervallen graven op de begraafplaats van Sint-Martens-Latem, met de mogelijkheid tot het nemen van een concessie wordt ter kennis genomen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 34 alinea 1-2° en artikel 41 alinea 2-4°.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 1 over deelname van de gemeente in rechtspersonen.
De gemeente is aandeelhouder Gemeentelijke Holding naamloze vennootschap in vereffening.
Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad dienen een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering te worden aangeduid.
met 12 ja stemmen, 0 neen stemmen en 7 onthoudingen.
Artikel 1. De heer Peter Draulans, schepen, met adres te 9830 Sint-Martens-Latem - Schoutput 18, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding, naamloze vennootschap in vereffening.
Art. 2. De heer Peter Verplancke, gemeenteraadslid met adres te 9830 Sint-Martens-Latem - Golflaan 53, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding, naamloze vennootschap in vereffening.
Art. 3. Indien de gemeenteraad onderhavig besluit niet herroept blijft het geldig tot de volgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41 alinea 2 – 4°
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 1 over de deelname van de gemeente in rechtspersonen en titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De gemeente is vennoot in Dimensa Woonmaatschappij bv.
Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad dienen een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering te worden aangeduid.
met 12 ja stemmen, 0 neen stemmen en 7 onthoudingen.
Artikel 1. Mevrouw Maïza De Prez , lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Diens, met adres te 9831 Sint-Martens-Latem - Muldersdreef 34a wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente in de gewone en buitengewone algemene vergaderingen van Dimensa Woonmaatschappij bv..
Art. 2. De heer Dirk Bovijn, lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, met adres te 9831 Sint-Martens-Latem - Antoon de Pesseroeylaan 5 wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de gewone en buitengewone algemene vergaderingen van Dimensa Woonmaatschappij bv.
Art. 3. Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad (2025).
Art. 4. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Dimensa Woonmaatschappij bv.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017, in bijzonder artikel 40.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 47 en artikel 129 (Gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales)
Het leasing contract van de printers loopt af. Na een marktvergelijking tussen de twee aanbieders (Canon en Ricoh) is Ricoh de beste deal maar om de voorwaarden van Ricoh te kunnen bekomen moeten we instappen in de aankoopcentrale van CREAT (https://creat.be/creat/nl/EUR/).
Creat aankoopcentrale omvat de volgende onderdelen:
Gebouwbeheer
Gebouwinrichting
ICT
Kantoor- en bedrijfsondersteuning
Mobiliteit en wegenis
Personeelsbeheer en preventie
Sport
Technische dienst
Zorg
Er zijn ondertussen een 600 tal Vlaamse entiteiten toegetreden tot deze aankoopcentrale.
CREAT heeft bovendien een ruim aanbod van lopende raamcontracten (op https://creat.be/creat/nl/EUR/ staat de volledige lijst), die specifiek zijn gericht op de lokale besturen.
Om te kunnen gebruik maken van de raamcontracten van CREAT, moet er een aandeel aangekocht worden:
Het aantal aandelen wordt vastgelegd op basis van het aantal inwoners, concreet 1 Creat Services dv-aandeel per volledig vijfduizendtal, met een minimum van 1 Creat Services dv-aandeel (nominale waarde: 1 000 euro, voor één vierde te volstorten).
Het is dan ook aangewezen dat het lokaal bestuur aansluit op CREAT om volgende redenen:
Enig artikel: De gemeente sluit zich aan op de aankoopcentrale van CREAT, om gebruik te kunnen maken van de lopende raamcontracten, met in eerste instantie het ICT onderdeel voor de overeenkomst printers met Ricoh.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1 en par. 3 en artikel 41 alinea 2 – 14°.
De grondwet, in het bijzonder artikel 173.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1 en par. 3 en artikel 41 alinea 2 – 14°.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringen en afvalstoffen (Materialendecreet).
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstromen (VLAREMA).
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Het lidmaatschap van de gemeente bij de Intergemeentelijke Opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (IVM).
Het retributiereglement invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende het retributiereglement op het gebruik van het gemeentelijk recyclagepark.
Het gemeenteraadsbesluit van 7 september 2020 betreffende de wijziging retributiereglement op de verkoop van huisvuilzakken, compostvaten en asbestkits.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2013 betreffende het retributiereglement op de ophaling grof huisvuil aan huis.
De tarifering van het afvalbeheer gebeurt volgens de ‘Ladder van Lansink’, een standaard op het vlak van afvalbeheer. Hierbij is het afvalbeleid erop gericht prioriteit te geven aan de milieuvriendelijkste verwerkingswijzen:
- Voorkomen van afval zorgt ervoor dat het afval niet moet worden verwerkt. Dit gebeurt via thuiscomposteren van keuken- en tuinafval.
- Recycleerbare goederen worden ingezameld in een niet-betalende zone op het recyclagepark, voor de kringloopeconomie.
- Te storten of te verbranden afvalfracties worden volgens dit principe hoger belast dan recycleerbare afvalfracties.
Maximaal inzetten op selectieve inzameling van afval via de huis-aan-huis ophaling (restafval, papier-karton, PMD, Groente-, fruit- en tuinafval of GFT) en in het recyclagepark moet er toe bijdragen dat Sint-Martens-Latem de Vlaamse opgelegde norm van maximum 103 kilogram ingezameld huishoudelijk restafval per inwoner behaalt tegen 2030. De nieuwe tarifering wil daarom de afvalproducent stimuleren om doorgedreven te sorteren en te ontmoedigen om andere afvalfracties toe te voegen aan het huishoudelijk restafval dat via huis-aan-huis ophaling wordt ingezameld.
De tarifering houdt ook rekening met het wettelijk verplicht principe ‘de vervuiler betaalt’ bij de berekening van de bijdrage in de kosten door de burger van het beheer van huishoudelijk afval: de kosten worden op een rechtvaardige manier aangerekend aan de afvalproducent. De gemeente wordt hierbij geconfronteerd met een sterke stijging van de kosten voor de inzameling van afval, die deels worden doorgerekend in de tarieven.
Afvalstoffen aangevoerd door zelfstandigen en rechtspersonen in het recyclagepark kunnen niet als huishoudelijke afvalstoffen sensu stricto worden beschouwd en daarom is een verschil in tarief t.a.v. de particulieren verantwoord.
Voor de ophaling van grofvuil is een forfaitair tarief van toepassing voor de eerste 250 kilogram omdat er voor de gemeente ook een forfaitaire kost aan verbonden is.
Voor de verdeling van de huisvuilzakken doet de gemeente beroep op de lokale handelaars. De handelaars krijgen hiervoor een commissie als vergoeding voor deze verdeling.
Stemming leveringskost IVM afvalcontainer
Met 12 stemmen voor (Filip Vanparys, Pieter Vanderheyden, Filip Christiaens, Peter Draulans, Louis Notte, Griet Embo, Rigo Van de Voorde, Zoé Suffys, Charlotte Lecluyse, Bart Colpaert, Peter Verplancke, Alain Meul), 7 stemmen tegen (Bea Roos, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Lode Scheerder, Herman Vansintjan, Bart Vandesompele)
Artikel 1. Definities
In dit reglement wordt verstaan onder:
Retributie: de vergoeding die de gemeente van bepaalde heffingsplichtigen vordert als tegenprestatie voor de levering van een bijzondere dienst in hun persoonlijk belang of de toestemming voor een rechtstreeks bijzonder voordeel, en die een louter vergoedend karakter heeft, zodat er een redelijke verhouding moet bestaan tussen de kostprijs of de waarde van de dienst of het voordeel en het verschuldigde bedrag. Hierbij is het vrijwillig gebruik van een openbare dienst geen voorwaarde.
Artikel 2. Toepassingsgebied
§ 1 Het gemeentebestuur heft een retributie op:
° de aflevering van bepaalde afvalfracties op het recyclagepark.
° de aankoop van huisvuilzakken, asbestkits, GFT-stickers en GFT-containers.
° de ophaling van het grof vuil op afroep.
§ 2 Het retributiereglement is geldig van 25 maart 2025 tot 31 december 2031.
Artikel 3. Heffingsplichtige
De retributie is verschuldigd door
° de gebruiker van het recyclagepark;
° de koper van de huisvuilzakken, asbestkits, GFT-stickers en GFT-containers;
° de eigenaar van het adres waar het grof huisvuil wordt opgehaald.
Artikel 4. Retributie
§1 Het gemeentelijk recyclagepark
1° De retributie voor het gebruik van het gemeentelijk recyclagepark (uitgedrukt in €/kg) wordt als volgt vastgesteld:
i. Vrijgesteld van retributie
ii. Laag tarief (recycleerbaar afval)
Afvalfractie |
Tarief Particulieren |
Tarief KMO |
Hout |
0,04 euro |
0,10 euro |
Zuiver bouw- en sloopafval |
0,04 euro |
0,10 euro |
Kalkhoudend afval, Gips, Cellenbeton |
0,04 euro |
0,10 euro |
Harde plastics |
0,04 euro |
0,10 euro |
Zachte folies |
0,04 euro |
0,10 euro |
iii. Tarief groenafval (recycleerbaar afval)
Afvalfractie |
Tarief 1 Particulieren (<200 kg) |
Tarief 2 Particulieren (>200 kg) |
Tarief KMO |
Groen |
gratis |
0,04 euro |
0,10 euro |
iv. Tarief asbestafval (niet recycleerbaar afval)
Afvalfractie |
Tarief particulieren (<500 kg) |
Tarief particulieren (>500 kg) |
Tarief KMO |
Asbestgebonden cement |
gratis |
0,30 euro |
0,40 euro |
v. Hoog tarief (niet recycleerbaar afval)
Afvalfractie |
Tarief particulieren |
Tarief KMO |
Grof huisvuil |
0,40 euro |
0,90 euro |
Isolatiemateriaal |
0,40 euro |
0,90 euro |
Roofing |
0,40 euro |
0,90 euro |
Gemengd bouw en sloopafval |
0,40 euro |
0,90 euro |
2° De trappen zoals bepaald in artikel 4 § 1 1° gelden op jaarbasis (1 januari – 31 december) en voor gezinnen ingeschreven in het bevolkingsregister.
3° Zelfstandigen en rechtspersonen gevestigd op de gemeente betalen steeds het 'KMO-tarief'.
§ 2 huisvuilzakken, asbestkits, GFT-stickers en GFT-containers
1° De retributie voor huisvuilzakken, asbestkits, GFT-stickers en GFT-containers wordt als volgt vastgesteld:
Product – per stuk |
Tarief |
Restafvalzak 45 liter |
1,50 euro |
Restafvalzak 30 liter |
1,00 euro |
PMD-zak |
0,17 euro |
GFT 40-litercontainer |
28 euro + 15 euro leveringskost |
GFT 120-litercontainer |
28 euro + 15 euro leveringskost |
GFT sticker 40-litercontainer |
0,50 euro |
GFT sticker 120-litercontainer |
1,50 euro |
Asbestkit |
30 euro |
2° De huisvuilzakken zullen gedistribueerd worden door de lokale handelaars, daartoe aangeduid door de gemeente. De lijst met verdelers wordt kenbaar gemaakt via de gemeentelijke website.
3° De handelaars zullen de huisvuilzakken aankopen en doorverkopen aan de prijs zoals vastgesteld in artikel 4 § 2 1°. De stukprijs wordt geafficheerd indien huisvuilzakken per stuk worden verkocht. De prijs van een rol wordt geafficheerd indien huisvuilzakken per rol worden verkocht.
4° De handelaars die instaan voor de distributie hebben recht op een vergoeding a rato van 6% op de door de gemeente gefactureerde som. Zij zullen daartoe op het einde van elk kwartaal een factuur richten aan het gemeentebestuur, te vermeerderen met het geldende BTW-tarief.
5° De GFT container wordt aan huis geleverd. De levering gebeurt na ontvangst van de betaling van de kost aangerekend door IVM.
§ 3 Grof huisvuil op afroep
1° De retributie voor ophaling van grof huisvuil op afroep wordt als volgt vastgesteld:
per ophaling op afroep |
|
Forfaitaire aanrekening (eerste 250 kg) |
40 euro |
Bijkomende kg |
0,16 euro |
Artikel 5. Indexering
Er wordt geen indexering voorzien.
Artikel 6. Vrijstellingen of verminderingen
Volgende zijn vrijgesteld van de retributie op huisvuilzakken:
° De organisaties van de jaarlijkse officiële kermissen;
° De lokale basisscholen en jeugdverenigingen;
° De formele kinderopvanginitiatieven a rato van 1 rol (10 stuks) huisvuilzakken en 1 rol (25 stuks) PMD zakken per 5 kinderen per jaar.
Artikel 7. Inning
§ 1 De retributie wordt contant betaald.
§ 2 In geval van niet betaling wordt het retributiereglement invordering fiscale en niet-fiscale ontvangsten toegepast.
Artikel 8. Klachten en bezwaren
In geval van bezwaar wordt de gemeentelijke klachtenprocedure gevolgd.
Artikel 9. Opheffingsbepaling
Met de inwerkingtreding van dit retributiereglement worden volgende besluiten opgeheven:
° het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende het retributiereglement op het gebruik van het gemeentelijk recyclagepark.
° het gemeenteraadsbesluit van 7 september 2020 betreffende de wijziging retributiereglement op de verkoop van huisvuilzakken, compostvaten en asbestkits.
° het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2013 betreffende het retributiereglement op de ophaling grof huisvuil aan huis.
Artikel 10. Bekendmaking
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het retributiereglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 § 1 en 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website: www.sint-martens-latem.be
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1 en par. 3 en artikel 41 alinea 2 – 14°.
De grondwet, in het bijzonder artikel 173.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 2, artikel 40 par. 1 en par. 3 en artikel 41 alinea 2 – 14°.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Het reglement met betrekking tot de gemeentelijke administratieve sancties van 16 december 2019, in het bijzonder artikel 22 en artikel 23.
Het retributiereglement invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de belasting op het weghalen van sluikstorten en het niet-reglementair gebruik van de gemeentelijke afvalcontainers.
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende het retributiereglement op het onderhouden van beplantingen.
De gemeente heeft als één van haar opdrachten om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied, en in het bijzonder het openbaar domein.
Artikelen 22 en 23 van het reglement m.b.t. de gemeentelijke administratieve sancties hebben tot doel de veiligheid langs de openbare weg te waarborgen door duidelijke regels vast te leggen m.b.t. het onderhoud van bomen, beplantingen, hagen, percelen, voetpaden en greppels. Voor de ambtshalve uitvoering en het terugvorderen van gemaakte kosten is een retributiereglement noodzakelijk.
Burgers en bedrijven kunnen met allerlei afval terecht op het gemeentelijk recyclagepark, via huis aan huis ophaling of op afroep voor het grof huisvuil. Er worden echter afvalstoffen achtergelaten of beheerd op het openbaar domein in strijd met het Materialendecreet, het zogenaamde sluikstorten. Het opruimen van sluikstorten gebeurt door de gemeentelijke diensten, wat leidt tot kosten die de gemeenschap moet dragen.
De gemeente Sint-Martens-Latem wenst de gemaakte kosten voor het onderhoud en het zorgen voor de netheid van het openbaar domein te verhalen op de perso(o)n(en) die deze kosten heeft (hebben) veroorzaakt. Omwille van de transparantie is het opportuun om hiervoor afgeronde bedragen te hanteren.
Artikel 1. Definities
In dit reglement wordt verstaan onder:
Eigenaar sluikstort: persoon die het sluikstort bezit en/of aan wie het sluikstort toegewezen kan worden.
Retributie: de vergoeding die de gemeente van bepaalde heffingsplichtigen vordert als tegenprestatie voor de levering van een bijzondere dienst in hun persoonlijk belang of de toestemming voor een rechtstreeks bijzonder voordeel, en die een louter vergoedend karakter heeft, zodat er een redelijke verhouding moet bestaan tussen de kostprijs of de waarde van de dienst of het voordeel en het verschuldigde bedrag. Hierbij is het vrijwillig gebruik van een openbare dienst geen voorwaarde.
Sluikstort: afvalstoffen die achtergelaten of beheerd worden in strijd met het Materialendecreet en eventuele latere wijzigingen: op niet-reglementaire plaatsen en/of op niet-reglementaire tijdstippen en/of in niet-reglementaire recipiënten.
Artikel 2. Toepassingsgebied
§ 1 Het gemeentebestuur heft een retributie op
° het niet tijdig uitvoeren van de werken die een vastgestelde inbreuk op artikelen 22 en 23 van het reglement gemeentelijke administratieve sancties herstellen. Bij vaststelling van inbreuken op artikelen 22 en 23 wordt een schrijven gericht aan de eigenaar van het goed met verzoek om binnen de 14 dagen de nodige werken uit te voeren. De termijn gaat in op datum van de poststempel of van de elektronische aflevering via eBox. Wanneer de werken niet zijn uitgevoerd binnen de gestelde termijn wordt overgegaan tot de ambtshalve uitvoering.
° het weghalen van sluikstort
§ 2 Het retributiereglement is geldig van 25 maart 2025 tot 31 december 2031.
Artikel 3. Heffingsplichtige
De retributie is verschuldigd door:
° de eigenaar van het goed waar een inbreuk is vastgesteld op artikel 22 en/of 23 van het reglement m.b.t. de gemeentelijke administratieve sancties.
° de persoon die het sluikstort achtergelaten heeft of door de eigenaar van het sluikstort. De eigenaar van het sluikstort is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling wanneer kan bewezen worden dat hij medeplichtig is.
Artikel 4. Retributie
De retributie wordt vastgesteld op
- 33 euro per arbeider per uur voor de geleverde arbeidsuren per aangevat uur.
- 3 euro per kilo gesluikstort afval, waarbij het gewicht na de kilo wordt afgerond naar boven. Er is een minimumbedrag voorzien van 300 euro.
- De kosten voor de verwerking van het groenafval door het ambtshalve onderhoud van bomen, beplantingen, hagen, percelen, voetpaden en greppels à rato van het
tarief voor de verwerking van het groenafval op het gemeentelijk recyclagepark aangerekend voor zelfstandigen.
- 100 euro forfaitaire administratiekost voor de ambtshalve uitvoering van artikel 22 en/of 23 van het reglement m.b.t. de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 5. Indexering
§ 1 Voor het onderdeel loonkost van de retributie bepaald in artikel 4 wordt een jaarlijkse indexering voorzien op 1 januari, die gekoppeld is aan de gezondheidsindex (2013 = 100) van de maand voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit reglement.
§ 2 Na indexering rondt de gemeente het totaalbedrag van de retributie af naar het dichtstbijzijnde veelvoud van euro.
Artikel 6. Vrijstellingen of verminderingen
Er worden geen vrijstellingen of verminderingen voorzien.
Artikel 7. Inning
§ 1. De retributie is betaalbaar na ontvangst van een factuur met een betaaltermijn van 30 dagen.
§ 2. In geval van niet betaling wordt het retributiereglement invordering fiscale en niet-fiscale ontvangsten toegepast.
Artikel 8. Klachten en bezwaren
In geval van bezwaar wordt de gemeentelijke klachtenprocedure gevolgd.
Artikel 9. Opheffingsbepaling
Met de inwerkingtreding van dit retributiereglement worden volgende besluiten opgeheven:
° Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de belasting op het weghalen van sluikstorten en het niet-reglementair gebruik van de gemeentelijke afvalcontainers.
° Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende het retributiereglement op het onderhouden van beplantingen.
Artikel 10. Bekendmaking
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het retributiereglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 § 1 en 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website: www.sint-martens-latem.be
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1 en par. 3 en artikel 41 alinea 2 – 14°.
De grondwet, in het bijzonder artikel 173.
De wet van 26 juni 1953 houdende goedkeuring van het Internationaal Verdrag betreffende de status van vluchtelingen en van de bijlagen, ondertekend op 28 juli 1951 te Genève.
De wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en de opeenvolgende wijzigingen.
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen.
De reparatiewet van 13 september 2023 betreffende diverse bepalingen inzake modernisering van de burgerlijke stand.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1 en par. 3 en artikel 41 alinea 2 – 14°.
Het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer.
Het decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform, in het bijzonder artikel 21, eerste lid.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, in het bijzonder artikelen 4.2.1, 4.2.2, 4.2.2/1, 4.2.3, 4.2.4, 4.2.15, 4.4.24, 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6, 5.2.7 en 5.3.1.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 5.
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, in het bijzonder artikel 5.2.1.
Het decreet van 15 juli 2016 betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, in het bijzonder artikel 11.
Het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, in het bijzonder artikel 9bis, § 7 en artikel 13, § 4 en § 5.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2010 betreffende stedenbouwkundige attesten en stedenbouwkundige inlichtingen, in het bijzonder artikel 2.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 23 en 83.
Het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister en de opeenvolgende wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
Het koninklijk besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten en de opeenvolgende wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 september 2004 houdende de beslissing om de elektronische identiteitskaart veralgemeend in te voeren en de opeenvolgende wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 27 januari 2014 tot het verstrekken van informatie uit de bevolkingsregisters voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden en de opeenvolgende wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 28 februari 2014 betreffende het afsluiten van de vernieuwingsperiode van de identiteitskaarten.
Het ministerieel besluit van 20 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, teneinde het tarief te bepalen van de elektronische identiteitsdocumenten die aan de buitenlandse kinderen onder de twaalf jaar uitgereikt worden.
De omzendbrief van 10 februari 2017 betreffende de afgifte van reisdocumenten voor niet-Belgen.
De omzendbrief van 8 mei 2017: coördinatie van 2 mei 2017 van de algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters, de elektronische identiteitskaart van België (eID) en het elektronisch identiteitsdocument voor kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID).
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De omzendbrief van 27 november 2023 over het ministerieel besluit van 18 augustus 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten.
De omzendbrief van 18 april 2024 betreffende het opsporen van erfgenamen in de bevolkingsregisters.
Het retributiereglement invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024 betreffende de ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en retributiereglement vastgoedinformatie.
De aanvraag en afgifte van allerlei administratieve stukken die betrekking hebben op burgerzaken en ruimtelijke ordening, alsook de handelingen die wettelijk en/of decretaal geregeld zijn brengen lasten mee voor het lokaal bestuur waaronder personeelskosten. Het is dan ook wenselijk hiervoor een retributie te vragen aan de belanghebbenden.
De retributies worden jaarlijks geïndexeerd en afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van euro. Afgeronde bedragen zorgen voor meer transparantie naar de burger en verlagen de foutenmarge bij de administratie.
° Voor alle administratieve stukken die betrekking hebben op burgerzaken wordt ernaar gestreefd om naast de kostprijs die bepaald wordt door de hogere overheid een gelijk gemeenterecht van 10 euro te vorderen ten einde meer duidelijkheid te creëren voor de burger en de foutenmarge bij de administratie te verlagen.
Omwille van de coronapandemie zijn heel wat kostprijzen gestegen, zoals bijvoorbeeld de kostprijs voor het produceren van een trouwboekje. Het is dan ook wenselijk om bij aanvragen van duplicaten de retributie hiervoor aan te passen.
Ook voor de aanvraag van de identiteitskaart wordt een retributie gevraagd, ongeacht of het gaat om een hernieuwing van de eID, diefstal, verlies of andere aanvraagreden. Hierdoor worden de kosten voor de aanmaak van een identiteitskaart te allen tijde gedekt door diegene die de identiteitskaart aanvraagt.
Omwille van eenzelfde werklast wordt het gemeenterecht voor de aanvraag van een identiteitsstuk voor een kind gelijkgetrokken met het gemeenterecht voor de aanvraag van een identiteitsstuk voor een volwassene.
De aanvraag van een rijbewijs wordt vastgelegd op een gelijke retributie ongeacht het type rijbewijs. Het betreft de kostprijs hogere overheid plus het gemeenterecht van 10 euro. Dit creëert meer uniformiteit.
Enkel de verlenging van een rijbewijs type 1 is gratis, zoals de wet dit voorschrijft.
In 2023 werd de elektronische identiteitskaart voor niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar ingevoerd. De retributie hiervoor wordt mee opgenomen in het reglement. Het ‘kinderpasje’ wordt niet meer uitgereikt en is bijgevolg niet meer opgenomen in het nieuwe reglement.
Ook wordt de retributie voor het aanvragen van een bestuurderspas toegevoegd.
Er was geen vermelding van de kostprijs voor het aanvragen van attesten uit het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister, uittreksel strafregister en akten van de burgerlijke stand die opgevraagd worden in het kader van de opstart voor een gerechtelijke procedure. Deze aanvragen zijn gratis maar worden toegevoegd aan het retributiereglement om meer transparantie te bieden aan de burger.
° Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen. De gemeente vindt het ook belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. De gemeentes zijn daarom op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers. Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook ‘Athumi’ genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform. De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers, is voor de gemeente een administratieve last en brengt een bijhorende kost met zich mee. De gemeente Sint-Martens-Latem wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan te verhalen.
Er wordt vrijstelling verleend tot het betalen van de retributie aan behoeftige personen voor een aantal specifieke administratieve stukken. In artikel 6 zijn de voorwaarden hiervoor terug te vinden.
Artikel 1. Definities
In dit reglement wordt verstaan onder:
Aanvraag in rede: een aanvraag die gericht is op het voeren van een gerechtelijke procedure
Aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP.
Algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
Bestuurderspas: een document dat afgeleverd wordt aan iedereen die een voertuig bestuurt als individueel bezoldigd vervoer, taxi of verhuurdiensten van voertuigen met bestuurder. Een bestuurderspas is geldig voor 5 jaar en is persoonlijk en onoverdraagbaar.
Betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert.
Elektronische identiteitskaart: het bewijs dat de inwoner ingeschreven is in het rijksregister van de natuurlijke personen.
Elektronische vreemdelingenkaart: een verblijfskaart voor burgers met de nationaliteit van een land binnen en buiten de Europese Unie dat aantoont dat een buitenlander voor de geldigheidsduur van de kaart in het land mag wonen en/of werken.
Externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product.
Immatriculatieattest: een voorlopig verblijfsdocument voor de derdelander in procedure. Het document bewijst dat een verblijfsaanvraag in België in onderzoek is en wordt ook wel oranjekaart genaamd.
Lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert.
Persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP.
Reispas of internationaal paspoort: een officieel reisdocument waarmee de inwoner naar landen buiten de Europese Unie kan reizen.
Rijbewijs groep 1: een rijbewijs voor personen die in het bezit moeten zijn van een rijgeschiktheidsattest bijvoorbeeld voor personen van specifieke transportdiensten. Wie een rijbewijs groep 1 heeft, maar niet (langer) voldoet aan de vereiste medische criteria, dient zijn rijgeschiktheid te laten evalueren door een arts of specialist die hiervoor bevoegd is.
Rijbewijs groep 2: een rijbewijs voor chauffeurs van vrachtwagens en bussen en bestuurders met rijbewijs A1, A2, A, B, B+E die een functie als taxichauffeur of chauffeur van verhuurdiensten van voertuigen met chauffeur uitoefenen.
Retributie: de vergoeding die de overheid van bepaalde heffingsplichtigen vordert als tegenprestatie voor de levering van een bijzondere dienst in hun persoonlijk belang of de toestemming voor een rechtstreeks bijzonder voordeel, en die een louter vergoedend karakter heeft, zodat er een redelijke verhouding moet bestaan tussen de kostprijs of de waarde van de dienst of het voordeel en het verschuldigde bedrag. Hierbij is het vrijwillig gebruik van een openbare dienst geen voorwaarde.
Vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed.
Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen.
Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap.
Verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming.
VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 2. Toepassingsgebied
§ 1 Het gemeentebestuur heft een retributie op:
° het afleveren van administratieve stukken en het leveren van inlichtingen en handelingen die betrekking hebben op burgerzaken;
° een aanvraag van een planologisch attest als vermeld in artikel 4.4.24 van de VCRO;
° een aanvraag van een stedenbouwkundig attest als vermeld in artikel 5.3.1 van de VCRO;
° een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen als vermeld in artikel 4.2.1 van de VCRO;
° een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden als vermeld in artikel 4.2.15 van de VCRO;
° een aanvraag tot omgevingsvergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA) van de eerste of tweede klasse als vermeld in artikel 5.2.1 van het DABM;
° een aanvraag tot omgevingsvergunning voor vergunningsplichtige kleinhandelsactiviteiten als vermeld in artikel 11 van het decreet van 15 juli betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid;
° een aanvraag tot omgevingsvergunning voor vergunningsplichtige wijzigingen van de vegetatie, vermeld in artikel 9bis, § 7, en artikel 13, § 4 en § 5, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
° een melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen als vermeld in artikel 4.2.2 en artikel 4.2.4. van de VCRO;
° een melding voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA) van de derde klasse als vermeld in artikel 5.2.1 van het DABM.
° elke aanvraag die via het VIP verloopt.
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Sint-Martens-Latem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
§ 2 Het retributiereglement is geldig van 25 maart 2025 tot 31 december 2031.
Artikel 3. Heffingsplichtige
De retributie is verschuldigd door
° de natuurlijke - of rechtspersoon aan wie het administratief stuk die betrekking heeft op burgerzaken op verzoek wordt afgeleverd of de inlichtingen worden verstrekt.
° de aanvragers/exploitanten van een omgevingsvergunning of melding zoals gekend in het omgevingsloket Vlaanderen.
° de aanvragers van een planologisch attest of stedenbouwkundig attest.
° de aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi (https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform).
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
° externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
° Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
° lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
° gerechtelijke overheden.
° hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones.
° politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Artikel 4. Retributie
§ 1 De retributie wordt als volgt vastgesteld voor volgende administratieve stukken die betrekking hebben op burgerzaken:
A. Elektronische identiteitskaart (eID):
standaardprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
spoedprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
spoedprocedure met levering in Brussel: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
B. Elektronische vreemdelingenkaart:
standaardprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
spoedprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
C. Elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen -12 jaar (Kids-ID):
standaardprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
spoedprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
spoedprocedure met levering in Brussel: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
D. Elektronische vreemdelingenkaart voor niet-Belgische kinderen -12 jaar:
standaardprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
spoedprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
E. Immatriculatieattest:
kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
F. Herdruk van pin- en pukcodes:
gratis
G. Reispas/internationaal paspoort Belg / erkend vluchteling:
standaardprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
spoedprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
spoedprocedure met levering in Brussel: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
H. Reispas/internationaal paspoort minderjarige Belg -18 jaar:
standaardprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
spoedprocedure: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
spoedprocedure met levering in Brussel: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
I. Rijbewijs:
rijbewijs alle categorieën / voorlopig rijbewijs / rijbewijs groep 1 / rijbewijs groep 2/omwisseling vreemd rijbewijs: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
rijbewijs groep 1 bij verlenging: gratis
internationaal rijbewijs: kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
J. Bestuurderspas:
kostprijs hogere overheid + gemeenterecht van 10 euro
K. Aanvraag in rede: attest uit het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister, uittreksel strafregister en akte van de burgerlijke stand:
gratis
L. Aanvraag voor genealogische-, historische of wetenschappelijke doeleinden: attest uit het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister en akte van de burgerlijke stand:
akten en attesten die dateren van voor 01/01/1920: 15 euro
akten en attesten vanaf 01/01/1920: gratis
M. Trouwboekje:
bij voltrekking huwelijk: gratis
duplicaat trouwboekje: kostprijs voor productie + gemeenterecht van 10 euro
N. Fotokopies:
A4: 0,20 euro/bladzijde
A3: 0,30 euro/bladzijde
§ 2 De retributie wordt vastgesteld als volgt voor volgende administratieve stukken die betrekking hebben op ruimtelijke ordening:
A. Een aanvraag van een stedenbouwkundig attest: 75 euro
B. Een aanvraag van een planologisch attest: 500 euro
C. Een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen: 75 euro
D. Een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 150 euro
E. Een aanvraag tot bijstelling van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 150 euro
F. Een aanvraag tot omgevingsvergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit van de eerste of tweede klasse: 75 euro
G. Een aanvraag tot omgevingsvergunning voor een beperkte verandering, aanvulling of wijziging van de indelingslijst als vermeld in artikel 51 van het omgevingsvergunningendecreet: 75 euro
H. Een aanvraag tot omgevingsvergunning voor vergunningsplichtige kleinhandelsactiviteiten: 75 euro
I. Een aanvraag tot omgevingsvergunning voor vergunningsplichtige wijzigingen van de vegetatie: 75 euro
J. Een melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen: 50 euro
K. Een melding voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit van de derde klasse: 50 euro
L. Het invoeren door de gemeentelijke administratie van een analoge aanvraag tot omgevingsvergunning in het omgevingsloket: 75 euro
De retributie voor een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het vellen van alleenstaande bomen of bomen in lijnverband volgens de VCRO artikel 4.2.1.2° wordt verminderd met 25 euro.
Een aanvraag tot omgevingsvergunning waarvoor het voeren van een gewone procedure volgens het omgevingsvergunningendecreet artikel 17 vereist is, wordt vermeerderd met 50 euro.
Een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of kleinhandelsactiviteiten waarbij ook één milieurubriek wordt aangevraagd wordt vermeerderd met 50 euro.
Een aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of kleinhandelsactiviteiten waarbij ook meer dan één milieurubriek wordt aangevraagd wordt vermeerderd met 75 euro.
De kosten voor aangetekende zendingen die noodzakelijk zijn voor het voeren van de gewone procedure, meer bepaald de individuele kennisgeving volgens artikel 23 van het omgevingsvergunningenbesluit, worden tegen kostprijs doorgerekend aan de aanvragers/exploitanten zoals gekend in het omgevingsloket.
De kosten voor aangetekende zendingen die noodzakelijk zijn voor de kennisgeving volgens artikel 83 van het omgevingsvergunningenbesluit, worden tegen kostprijs doorgerekend aan de aanvragers zoals gekend in het omgevingsloket.
§ 3 De retributie voor product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet wordt per kadastraal perceel vastgesteld op 75 euro.
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
° (i) De percelen aangrenzend zijn
° (ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
° (iii) Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5. Indexering
§ 1 Voor het gemeenterecht van de retributie bepaald in artikel 4 § 1 en de retributies in artikel 4 § 2 en § 3 wordt een jaarlijkse indexering voorzien op 1 januari, die gekoppeld is aan de gezondheidsindex (2013 = 100) van de maand voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit reglement. Deze retributies zijn gekoppeld aan de gezondheidsindex van de maand voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit reglement.
§ 2 Na indexering rondt de gemeente het totaalbedrag van de retributie af naar het dichtstbijzijnde veelvoud van euro.
Artikel 6. Vrijstellingen of verminderingen
Volgende stukken die betrekking hebben op burgerzaken zijn vrijgesteld van de belasting:
° de stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het lokaal bestuur dienen te worden afgegeven.
° de stukken welke aan behoeftige personen worden afgegeven. De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk. Behoeftige personen zijn onder meer zij die leven van een leefloon of financiële steun van het OCMW ontvangen.
° de machtigingen met betrekking tot activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente.
° de stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.
° de stukken afgeleverd aan de gerechtelijke en administratieve overheden en de daarmee gelijkgestelde instellingen van openbaar nut.
° de stukken afgeleverd aan de al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het leefloon is. De onder deze alinea bedoelde personen dienen zelf het bewijs te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de documenten waarvoor ze de retributievrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.
Artikel 7. Inning
§ 1. De retributie moet betaald worden:
° op het ogenblik van de aanvraag van het administratief stuk die betrekking heeft op burgerzaken, tegen ontvangstbewijs.
° huwelijksboekjes zijn betaalbaar na ontvangst van een factuur met een betaaltermijn van 30 dagen.
° op het ogenblik van indiening van een aanvraag tot omgevingsvergunning of melding van stedenbouwkundige activiteiten of de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten via het omgevingsloket Vlaanderen. Het uniek OMV-nummer geldt als identificatie van het dossier.
° op het ogenblik van ontvangst van de beveiligde zending in geval van een aanvraag tot stedenbouwkundig attest.
° op het ogenblik van ontvangst van de aangetekende zending of de afgifte tegen ontvangstbewijs in geval van een aanvraag tot planologisch attest.
° Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
§ 2. In geval van niet betaling wordt het retributiereglement invordering fiscale en niet-fiscale ontvangsten toegepast.
Artikel 8. Klachten en bezwaren
In geval van bezwaar wordt de gemeentelijke klachtenprocedure gevolgd.
Artikel 9. Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Sint-Martens-Latem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Sint-Martens-Latem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Sint-Martens-Latem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die de gemeente Sint-Martnes-Latem en Athumi hebben afgesloten.
Artikel 10. Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Sint-Martens-Latem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 11. Opheffingsbepaling
Met de inwerkingtreding van dit retributiereglement en voor alle nieuwe aanvragen wordt volgend besluit opgeheven:
° het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken.
° het gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024 betreffende de ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en retributiereglement vastgoedinformatie.
Artikel 12. Bekendmaking
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het retributiereglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 § 1 en 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website: www.sint-martens-latem.be
Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
Ons besluit van 11 oktober 2021 houdende goedkeuring lokaal energie- en klimaatplan, waarin het lokaal bestuur zich onder meer engageerde tot verLEDding van de openbare verlichting tegen 2030.
Ons besluit van 11 oktober 2022 waarbij kennis werd genomen van de genomen maatregelen van de gestegen energieprijzen, o.m. wat betreft de openbare verlichting, met name het doven van de openbare verlichting elke zondag tot en met donderdag van 00.00 uur tot 05u00.
De verLEDding van de openbare verlichting in onze gemeente is thans nagenoeg volledig gerealiseerd. Daardoor werd het mogelijk verschillende brandschema's toe te passen op verschillende zones in de gemeente, waarbij de verlichting 's nachts permanent blijft branden, maar wel kan gedempt kan worden gedurende welbepaalde periodes.
Enig artikel. Kennis wordt genomen van het Masterplan openbare verlichting.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
Onze besluiten van 7 september 2020 en 28 maart 2022 met betrekking tot respect. de overeenkomst met de vzw Tweety en de verlenging van deze overeenkomst
De overeenkomst met de vzw Tweety beoogt het oordeelkundig beheer van het aangekochte materiaal en het aanbod van bewegen op de Leie. In de voorbije periodes verliep de samenwerking positief zodat deze overeenkomst opnieuw kan verlengd worden 31 december 2027.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de verlenging van de overeenkomst met de vzw Tweety
Artikel 2. Deze overeenkomst wordt als bijlage van onderhavig besluit toegevoegd.
Overeenkomst gebruik watersportmateriaal Vzw Tweety
Tussen
Het gemeentebestuur van Sint-Martens-Latem (hierna genoemd de gemeente), vertegenwoordigd door Pieter Vanderheyden, burgemeester, en An De Vreese, algemeen directeur, handelend overeenkomstig de gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2022, hierna genoemd de gemeente
En
De vzw Tweety, vertegenwoordigd door de heer Nicolas De Sloover hierna genoemd Tweety
Wordt het volgende overeengekomen:
Artikel 1. Voorwerp en termijn
Onderhavige overeenkomst met Tweety heeft tot doel duidelijke afspraken te maken rond het aanbod van watersport en de verhuur van watersportmateriaal in de gemeente. De overeenkomst wordt afgesloten voor een termijn startend op 1 april 2025 en eindigend op 31 december 2027. De gemeente kan te allen tijde de overeenkomst opzeggen via aangetekend schrijven en mits inachtneming van een opzegtermijn van één maand in geval van overlast of het niet-nakomen van deze overeenkomst.
Artikel 2. Accommodatie
§2.1. De garage van het Tempelhof wordt gebruikt als opbergruimte voor het watersportmateriaal van de gemeente. (zie artikel 3)
§2.2. De gemeente geeft Tweety toegang tot de garage van het Tempelhof. Beide partijen beschikken over een sleutel die toegang verleent tot de garage. Indien Tweety deze sleutel verliest, staat Tweety in voor het betalen van de kosten voor het vernieuwen van het slot. De gemeente mag zich te allen tijde toegang verschaffen.
Artikel 3. Materialen
§3.1. De volgende materialen worden door de gemeente in bruikleen gegeven aan Tweety:
Aangekocht 2020:
- 10 x Fiesta eenpersoons kajak: 3.849,60 euro
- 2 x Fiesta persoons kajak: 1.314,60 euro
- 20 zwemvesten (2 XXL, 10 XL/L, 8 M/S): 578,60 euro
- 20 peddels 490,80 euro
Aangekocht december 2021:
- 1x Ongeremde trailer voor 8 kajaks 1.778,80 euro
- 6x Kajak peddels 178,16 euro
- 3x 2-persoonskajaks 2.656,22 euro
§3.2.De materialen hebben een gezamenlijke verzekeringswaarde van 10.846.78 EUR en moeten verzekerd worden door Tweety voor de aangeduide waarde tegen schade en diefstal.
§3.3. Tweety bezorgt een bewijs van de jaarlijkse verzekering en de afgesloten polis aan de sportdienst.
§3.4. Tweety is verplicht de materialen in goede staat te bewaren en te presenteren.
§3.5. Eventuele beschadigingen ontstaan tijdens de bruikleenperiode zijn voor de rekening van Tweety
§3.6. De gemeente kan gratis gebruik maken van alle materiaal mits overleg met Tweety.
Er wordt hierbij een periode van 3 weken voorzien om de bruikleen aan te vragen.
§3.7. De begeleiders die nodig zijn voor het begeleiden van activiteiten van de gemeente krijgen hiervoor een vergoeding. De uren voor het in- en uitlaten, alsook voor het reinigen van het materiaal worden niet aangerekend aan de gemeente.
§3.8. Tweety heeft het recht om zelf bijkomend of eigen watersportmateriaal aan te kopen. Dit mag opgeborgen worden in de garage van het Tempelhof indien voldoende plaats en na goedkeuring door de sportdienst.
Artikel 4. Aanbod
§4.1. Het aanbod door Tweety wordt voorzien tussen 8 en 22 uur vanaf 1 april tot 1 oktober. Hierbij moet minstens 2 keer per week de mogelijkheid zijn om watersportmateriaal te huren. Een afwijking van deze periode kan aangevraagd worden bij de sportdienst.
§4.4. Er is een maximumprijs van 50 euro voor een dag, 30 euro voor 4 uur en 20 euro voor 2 uur.
§4.2. Er is een minimum prijsvoordeel van 20% voor -12-jarigen
§4.3. Er is een minimum prijsvoordeel van 20% voor inwoners van Sint-Martens-Latem.
§4.5. De huur van een kajak of een kano met het bijbehorend materiaal is enkel toegelaten voor personen vanaf 18 jaar op voorlegging van hun identiteitskaart, hun rijbewijs of hun paspoort. Deze personen zijn verantwoordelijk voor het naleven van de door Tweety opgegeven instructies door alle deelnemers van hun groep. 16- en 17-jarigen mogen zonder begeleiding van een volwassene kajakken of kanoën, mits de overeenkomst is aangegaan door een volwassene. Personen onder de 16 jaar mogen niet zonder begeleiding van een volwassene kajakken.
§4.6. De huurgelden gaan naar de werking van Tweety.
§4.7. De gemeente zorgt voor de verzekering van de deelnemers via de sportverzekering Lokaal Sportbeleid.
§4.8. Tweety is verantwoordelijk voor de verzekering van de lesgevers en begeleiders.
Artikel 5. Praktische afspraken voor de deelnemers.
Tweety wordt geacht volgende afspraken duidelijk te maken aan de deelnemers en deze op te volgen.
§5.1. Elke deelnemer is verplicht om een reddingsvest aan te doen en de reddingsvest gedurende de hele tocht aan te houden.
§5.2. Gebruik van alcoholische dranken of verdovende middelen/drugs vóór of tijdens de tocht zijn verboden.
§5.3. Elke deelnemer staat in voor het meenemen van eigen afval.
§5.4. Het oneigenlijk gebruik van de kajaks en peddels zijn verboden.
§5.5. De deelnemers worden door Tweety er duidelijk op gewezen dat zwemmen in de Leie verboden is.
§5.6. Het gebruik van elektronisch versterkte muziek, luidsprekers en versterkers is verboden in open lucht.
§5.7. De afspraken kunnen uitgebreid worden mits dit vooraf wordt aangevraagd aan de sportdienst.
Artikel 6. Leefbaarheid.
§6.1. Tweety gebruikt de instapmogelijkheden aan de steiger en heeft respect voor de groene omgeving aan
de Leiesteiger.
§6.2. Nieuwe watersportactiviteiten georganiseerd door Tweety worden steeds aangevraagd aan de sportdienst.
§6.3. De te varen routes spreekt Tweety af met de Vlaamse Waterweg NV. Indien de routes niet worden gevolgd, is de gemeente niet aansprakelijk voor problemen.
Artikel 7. Communicatie
De gemeente en de Provincie Oost-Vlaanderen moeten steeds vermeld worden in de communicatie van Tweety over de watersporten.
Deze overeenkomst vervangt de voorgaande overeenkomst van 28.03.2022 en gaat in op 1 april 2025.
De Raad,
neemt kennis van de vragen gesteld door raadslid Bart Vandesompele en de antwoorden daarop door schepen Peter Draulans en burgemeester Pieter Vanderheyden.
De Raad,
neemt kennis van de vragen gesteld door raadsleden Nicolas Bosschem en Kristof Vanden Berghe en de antwoorden daarop door schepen Peter Draulans.
De Raad,
neemt kennis van de vragen van raadslid Kristof Vanden Berghe en de antwoorden daarop door schepen Griet Embo en schepen Filip Christiaens.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, °2.
Het decreet van 22 december 20217 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 38.
Het huishoudelijk reglement gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zoals goedgekeurd op 27 januari 2025, in het bijzonder artikel 18.
Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2023 over het reglement ondersteuning buurtfeesten.
Gehoord het voorstel van de fractie LEF bij monde van raadslid Kristof Vanden Berghe:
'In onze dorpen wensen we het organiseren van buurtfeesten te ondersteunen. Hiermee streven we een goed nabuurschap na om de cohesie tussen buren te versterken. Buurtfeesten worden zowel op financieel als op materieel vlak ondersteund.
Gezien de inflatie van de afgelopen jaren, wordt voorgesteld het toelagebedrag te aligneren met de toegenomen levensduurte (6% sinds januari 2023) zodat de toelage voor de organisatoren een gelijkaardige waarde blijft behouden.
Alle andere bepalingen van het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2023 blijven ongewijzigd.'
Gehoord het voorstel van schepen Peter Draulans om het punt te verdagen naar een volgende raadszitting om volgende redenen:
1) De wenselijkheid om het volledig plaatje van de toelagen en subsidies te bekijken en niet enkel de thans voorgestelde.
2) De wenselijkheid om naast het verhogen van toelage per toelage ook het geheel van de reglementen na te gaan of deze nog oké zijn dan wel een update verdienen. Dit moet eerst grondig door de administratie worden bekeken.
3) De unanieme beslissing in de werkgroep financiën om deze agendapunten, te bespreken in de werkgroep financiën, met het oog op een consequent beleid, net zoals voor de retributies.
Schepen Peter Draulans pleit daarbij voor een planmatige aanpak en streeft naar de gemeenteraad van juni 2025. Hij vraagt de stemming over de verdaging van dit agendapunt.
Enig artikel: het toegevoegd punt van de fractie LEF met betrekking tot: 'Reglement buurtfeesten - herziening: goedkeuring' wordt verdaagd naar een volgende zitting van de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41°23 (het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 38.
Gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2020 over het reglement ontwikkelingshulp, humanitaire hulp, hulp aan sociale projecten.
Gehoord het voorstel van de fractie LEF bij monde van raadslid Kristof Vanden Berghe:
'Het lokaal bestuur wil jaarlijks via ontwikkelingshulp specifieke lokale projecten subsidiëren die bijdragen tot een algemene duurzame mondiale ontwikkeling en die welzijn en welvaart voor een bepaald doelpubliek in een bepaalde regio nastreven. De aanvraag voor dit project kan gebeuren door verenigingen met hun zetel in Sint-Martens-Latem of door een inwoner met een nauwe band bij het project.
Het lokaal bestuur wil daarnaast via een subsidie voor humanitaire hulp lokale projecten steunen die zich in het gebied bevinden waar zich een humanitaire crisis voordeed. Ook hier kan de aanvraag gebeuren door verenigingen met hun zetel in Sint-Martens-Latem of een inwoner met een nauwe band bij het project. Bij gebrek aan bestaande of nieuwe lokale projecten in de getroffen regio kan de gemeenteraad kiezen om een storting over te maken aan het consortium 12-12.
Het lokaal bestuur wil ten slotte jaarlijks organisaties, feitelijke verenigingen en vzw’s die op één of andere manier zorg dragen voor onze inwoners steunen door hen een subsidie toe te kennen via hulp aan sociale projecten. De sociale projecten richten zich naar onze inwoners en bevinden zich in een straal van 20 km rond Sint-Martens-Latem. De sociale dienst van het lokaal bestuur geeft advies aan de gemeenteraad over de verschillende projecten.
Gezien de inflatie van de afgelopen jaren, wordt voorgesteld het toelagebedrag te aligneren met de toegenomen levensduurte (23% sinds juni 2020)
Alle andere bepalingen van het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2020 blijven ongewijzigd.'
Gehoord het voorstel van schepen Peter Draulans om het punt te verdagen naar een volgende raadszitting om volgende redenen:
1) De wenselijkheid om het volledig plaatje van de toelagen en subsidies te bekijken en niet enkel de thans voorgestelde.
2) De wenselijkheid om naast het verhogen van toelage per toelage ook het geheel van de reglementen na te gaan of deze nog oké zijn dan wel een update verdienen. Dit moet eerst grondig door de administratie worden bekeken.
3) De unanieme beslissing in de werkgroep financiën om deze agendapunten, te bespreken in de werkgroep financiën, met het oog op een consequent beleid, net zoals voor de retributies.
Schepen Draulans pleit daarbij voor een planmatige aanpak en streeft naar de gemeenteraad van juni 2025. Hij vraagt de stemming over de verdaging van dit agendapunt.
Enig artikel: het toegevoegd punt van de fractie LEF met betrekking tot: ‘Reglement ontwikkelingshulp, humanitaire hulp, hulp aan sociale projecten – herziening: goedkeuring’ wordt verdaagd naar de gemeenteraadszitting van juni 2025.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 §3 en artikel 41, 2°.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 38.
Het huishoudelijk reglement gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zoals goedgekeurd op 27 januari 2025, in het bijzonder artikel 18.
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2013 over het reglement ‘gemeentelijke tussenkomst voor de uitvoering van een gescheiden afvoer van afvalwater en regenwater op privaat terrein’.
Gehoord het voorstel van de fractie LEF bij monde van raadslid Kristof Vanden Berghe:
'Het lokaal bestuur wil de werken aan het privaat rioleringsstelsel voor afkoppeling van het regenwater financieel ondersteunen.
Gezien de inflatie van de afgelopen jaren, wordt voorgesteld het toelagebedrag te aligneren met de toegenomen levensduurte (35% sinds december 2013)
Alle andere bepalingen van het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2013 blijven ongewijzigd.'
Gehoord het voorstel van schepen Peter Draulans om het punt te verdagen naar een volgende raadszitting om volgende redenen:
1) De wenselijkheid om het volledig plaatje van de toelagen en subsidies te bekijken en niet enkel de thans voorgestelde.
2) De wenselijkheid om naast het verhogen van toelage per toelage ook het geheel van de reglementen na te gaan of deze nog oké zijn dan wel een update verdienen. Dit moet eerst grondig door de administratie worden bekeken.
3) De unanieme beslissing in de werkgroep financiën om deze agendapunten, te bespreken in de werkgroep financiën, met het oog op een consequent beleid, net zoals voor de retributies.
Schepen Draulans pleit daarbij voor een planmatige aanpak en streeft naar de gemeenteraad van juni 2025. Hij vraagt de stemming over de verdaging van dit agendapunt.
Enig artikel: het toegevoegd punt van de fractie LEF met betrekking tot: ‘Gemeentelijke tussenkomst voor de uitvoering van een gescheiden afvoer van afvalwater en regenwater op privaat terrein – herziening: goedkeuring’ wordt verdaagd naar de gemeenteraadszitting van juni 2025.
Namens Gemeenteraad,
Jef Van den Heede
Algemeen directeur - waarnemend
Filip Vanparys
Voorzitter