Mon 26/06/2023 - 20:00 Raadzaal
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren.
In de gemeenteraad van 15 september 2014 werd het algemeen kader van het intern controlesysteem/organisatiebeheersing goedgekeurd. Jaarlijks wordt aan de gemeenteraad de rapportering organisatiebeheersing voorgelegd.
Het organisatiebeheersingssysteem geeft de stand van zaken weer van alle geïdentificeerde werkpunten. Dit intern controlesysteem wordt opgevolgd binnen het Managementteam (MAT) onder leiding van de algemeen directeur.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur (artikel 302-325 DLB) geeft aan de lokale besturen de opdracht om inwoners zo veel mogelijk bij het beleid te betrekken. Elk lokaal bestuur neemt de nodige initiatieven om de participatie van de burger te bevorderen.
De regelgeving bevat slechts een minimumkader waarbij het lokaal bestuur de mogelijkheden van burgerparticipatie verder kan uitwerken. Het lokaal bestuur voert aldus een lokaal participatiebeleid op maat van de gemeente, en dit volgens de doelen, voorwaarden en spelregels geconcretiseerd in het participatiereglement. De participatievisie geeft verdere toelichting bij de principes die vervat zitten in het reglement, en bevat ook een toekomstvisie.
Eenmaal per jaar wordt er gerapporteerd aan de gemeente- en OCMW-raad, zowel over de projectmatige participatie als over de structurele participatie.
De gemeenteraad keurt de selectieleidraad goed voor de publicatie en opstart van de selectiefase van een mededingingsprocedure met onderhandelingen met het oog op het afsluiten voor een periode van maximum vier jaar van diverse personenverzekeringen en verzekeringen voor materiële schade, aansprakelijkheid, auto en gezondsheidszorg.
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 26 oktober 2022 de begroting voor het dienstjaar 2023 goedgekeurd. Voor Sint-Martens-Latem waren de in de begroting 2023 opgenomen dotaties als volgt:
Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 31 mei 2023 keurde het college van de hulpverleningszone op 31 mei 2023 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 goed.
Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2022 van in totaal 2,2 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2022. Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).
Een andere belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting aan de recente evoluties inzake de wedde-index. In de oorspronkelijke begroting werden nog de vooruitzichten van april van vorig jaar gehanteerd. De voorliggende budgetwijziging houdt rekening met een aanpassing van deze index in de maanden januari en november, conform de recente verwachtingen van het Federaal Planbureau. Wat betreft de werkingskosten wordt de begroting van de hulpverleningszone in beperkte mate bijgestuurd.
Langs ontvangstenzijde worden de geïndexeerde federale dotaties in de begroting ingeschreven. In totaal liggen de federale dotaties 1,1 miljoen euro hoger dan geraamd in de oorspronkelijke begroting. Ook de subsidie van de FOD Volksgezondheid voor de financiering van het ambulancevervoer wordt bijgestuurd en aangepast aan het werkelijke bedrag voor 2023.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend moeten worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties opgetrokken dienen te worden, en dat de investeringsdotaties ongewijzigd blijven. Ook de bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet.
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2023 door Sint-Martens-Latem volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2023 door de zoneraad is gepland op 21 juni 2023.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal tevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
De jaarrekening 2022 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting waarin onder meer de balans, de staat van opbrengsten en kosten en de waarderingsregels zijn opgenomen.
De samenvattende gegevens van de balans, de staat van opbrengsten en kosten alsook de financiële toestand van de jaarrekening zijn opgenomen in bijlagen bij dit besluit.
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
Exploitatiesaldo | 242.453 EUR |
Investeringssaldo | -3.325.830 EUR |
Financieringssaldo | 5.960.134 EUR |
Budgettair resultaat van het boekjaar | 2.876.756 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 1.887.544 EUR |
Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.764.300 EUR |
Onbeschikbare gelden | 0,00 EUR |
Beschikbaar budgettair resultaat | 4.764.300 EUR |
Balans | 2022 |
Activa | 62.382.885 EUR |
Vlottende activa | 6.907.041 EUR |
Vaste activa | 55.475.844 EUR |
Passiva | 62.382.885 EUR |
Schulden | 15.409.098 EUR |
Nettoactief | 46.973.787 EUR |
Staat van opbrengsten en kosten | 2022 |
Kosten | 18.952.682 EUR |
Opbrengsten | 16.101.066 EUR |
Overschot van het boekjaar | -2.851.616 EUR |
In het kader van de opdracht ‘Fietssuggestiestroken Sint-Martens-Latem – Deurle’ werd een bestek met nr. 2023/140 opgesteld door de Dienst Grondzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 105.600,00 excl. btw of € 127.776,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In enkele straten de gemeente zijn enkele dringende herstellingen aan de wegenis noodzakelijk. Het betreft volgende straten:
- Moeistraat;
- Paddenhoek;
- Burgemeesterstraat;
- Eikeldreef;
- Elsakkerweg;
- Latemstraat;
- Karel Lodewijk Maenhoutstraat;
- Molenstraat.
Bovendien dienen ook de onverharde wegen en dreven verder onderhouden te worden. Inschrijvers dienen een plan van aanpak in over hoe de onverharde wegenis beter onderhouden kunnen worden en hoe de dreven hun natuurlijk karakter kunnen behouden, rekening houdende met het verkeer op deze dreven.
De uitvoering van deze overheidsopdracht wordt voorzien voor 2023 en wordt geraamd op een totaalbedrag van € 550.000(480.000+ 70.000) excl. btw.
Aangezien het geraamde bedrag de grens van € 140.000,00 overschrijdt, wordt de overheidsopdracht uitgeschreven als een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het Beleidsplan Handhaving Ruimtelijke Ordening werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019. Het beleidsplan stipuleert onder de titel 'Evaluatie' dat de handhavingsambtenaar jaarlijks een overzicht van de uitgevoerde acties maakt, met een korte toelichting of analyse. Op zijn voorstel of op voorstel van de gemeenteraad kan een bijstelling van de prioriteiten of methodiek gebeuren zodanig dat het beleidsplan actueel en dynamisch blijft.
Naar aanleiding van de realisatie van een hondenlosloopweide op het terrein in de Molenstraat, dient een formeel reglement tot gebruik van deze hondenlosloopweide goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. Dit reglement is noodzakelijk om een bezoek aan de weide vlot te laten verlopen.
Het reglement werd voorgelegd en goedgekeurd door de MINA-raad.
Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem ondersteunt het Museum Dhondt-Dhaenens met een jaarlijkse subsidie.
De gemeenteraad is bevoegd om deze nominatieve subsidie toe te kennen.
Het werd aangewezen de bestaande reglementering voor het gebruik van het kunstgrasterrein aan de Hoge Heirweg (laatst aangepast bij gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2020) te herzien.
De gemeentelijke sportraad verleende een gunstig advies.
De overeenkomst met FC Latem loopt van 30 juni 2020 tot eind juni 2023.
De nieuwe overeenkomst werd besproken met FC Latem en gunstig geadviseerd door de sportraad.
De volgende hoofdzaken worden aangepast:
De nieuwe huurprijs wordt na indexatie vastgesteld op 7.750 euro per jaar.
De sportraad verleende gunstig advies.
Het is noodzakelijk om het huishoudelijk reglement van de sporthal te actualiseren. Dit dateert van 2015 en vervalt dan ook bij goedkeuring van huidig reglement.
De gemeentelijke sportraad verleende een gunstig advies.
Het is noodzakelijk het huishoudelijk reglement gelagzaal van de gemeentelijke sporthal (dateert van 2015) te herzien.
De prijzen en het aanbod van de dranken/snacks werd gewijzigd en aangepast aan actuele prijzen.
De gemeentelijke sportraad verleende een gunstig advies.
Het is noodzakelijk het bestaand retributie reglement in de sporthal te herzien.
De prijzen en het aanbod van de dranken/snacks werd gewijzigd en aangepast aan actuele prijzen.
De gemeentelijke sportraad verleende een gunstig advies.
De vakanties, vrije dagen, pedagogische studiedagen voor het schooljaar 2023-2024 van de gemeentelijke basisschool Latem en Deurle ( 24646 en 131987) worden vastgelegd op:
. Herfstvakantie :
- van maandag 30 oktober 2023 tot en met vrijdag 3 november 2023.
. Kerstvakantie :
- van maandag 25 december 2023 tot en met vrijdag 5 januari 2024.
. Krokusvakantie :
- van maandag 12 februari 2024 tot en met vrijdag 16 februari 2024.
. Paasvakantie :
- van maandag 1 april 2024 tot en met vrijdag 12 april 2024.
Zomervakantie :
- van maandag 1 juli 2024 tot en met vrijdag 30 augustus 2024
. Vrije dagen :
- woensdag 1 mei 2024 (dag van de arbeid)
- donderdag 9 mei 2024 (O.H. Hemelvaart)
- vrijdag 10 mei 2024 (brugdag)
- maandag 20 mei 2024 (Pinkstermaandag)
- woensdag 8 mei 2024 (facultatieve verlofdag)
- dinsdag 21 mei 2024 (facultatieve verlofdag)
- woensdag 22 mei 2024 (facultatieve verlofdag)
. pedagogische studiedagen
- maandag 2 oktober 2023
- vrijdag 1 december 2023
Ingevolge de zgn. herstructurering en programmatie van het gemeentelijk onderwijs (zie gemeenteraadsbesluit van 21 maart 2016) gebeurt de bepaling van het lestijdenpakket op basis van het aantal kleuters en het aantal leerlingen op 1 februari 2023 voor de Gemeentelijke Basisschool Deurle (66 kleuters en 143 leerlingen)en op basis van het aantal kleuters en leerlingen op 1 februari 2023 ( 81 kleuters en 145 leerlingen) voor de Gemeentelijke Basisschool Latem.
De recentste aanpassing van het arbeidsreglement wordt goedgekeurd in de gemeenteraad van juni 2023.
In volgende hoofdstukken worden aanpassingen aangebracht:
- hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
- hoofdstuk 2 arbeidsduur, arbeidstijd, prestatieregeling, vakantieregeling
- hoofdstuk 5 betaling van het salaris
- hoofdstuk 11 bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de personeelsleden
- hoofdstuk 12 specifieke verplichtingen: ambtsgeheim, discretieplicht, privacy en informatieveiligheid
- hoofdstuk 13 auteurs- en naburige rechten
- hoofdstuk 16 onthaal van nieuwe personeelsleden
- hoofdstuk 17 bevoegde inspectiediensten
- bijlage 5 deconnectie
In de gemeenteraad van 30 mei 2023 werden diverse vragen gesteld bij de implementatie van het fietsnetwerk in onze gemeente. Aanvullend op het plaatsen van de verkeersborden, werd van gedachten gewisseld over bijkomende acties en werden aankondigingen gedaan over nog geplande initiatieven. Graag een update waar we nu een maand later staan.
Vragen
1) Wat de asfaltering van de Burgemeesterstraat en de Paddenhoek betreft, werd in de gemeenteraad van maart aangekondigd dat dit als onderdeel van een ruimer bestek aan uit te voeren asfalteringswerken zou voorgelegd worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad van april of mei. Op de gemeenteraad van 30 mei, toen bleek dat dit bestek er nog niet was, werd dan aangekondigd dat het op de gemeenteraad van juni zou gebeuren. Vandaag is er opnieuw geen bestek voor asfalteringswerken geagendeerd.
2) Wat het aanbrengen van markeringen betreft, werd in de gemeenteraad van 30 mei aangekondigd dat de aangestelde uitvoerder door het grote aantal regendagen in maart en april achterstand had opgelopen en dus deze markeringen niet kon uitvoeren in de periode van de plaatsing van de verkeersborden, maar dit zou kunnen doen in de maand augustus, wat ook door het schepencollege als ‘zeer laat’ werd omschreven. Er zou nog contact genomen worden met deze firma om dit te vervroegen?
3) In afwachting van deze markeringen op het wegdek en als extra sensibiliserend element, zouden bijkomende borden geplaatst worden aan het begin van verschillende fietszones. Er werd tijdens de gemeenteraad een foto getoond van een dergelijk bord dat bovendien ook in buurgemeenten wordt gebruikt.
4) In de ontwerpnota fietsnetwerk met aanpassingen naar aanleiding van de werkgroepvergadering van 13/2/2023 staat een prioritaire lijst voor het jaar 2023 aan te brengen snelheidsremmers opgesomd met 8 locaties in de gemeente waar deze zouden moeten komen.
Eind 2021 werden in de Dorpsstraat op het dorpsplein voor het toegangspad tot de Sint-Aldegondiskerk te Deurle paaltjes geplaatst om het parkeren in deze zone onmogelijk te maken. Na korte tijd werden de kettingen tussen paaltjes verwijderd nadat er iemand was over gestruikeld en zich had geblesseerd.
In de gemeenteraad van 24 januari 2022 werd gepleit voor extra verlichting en bordjes om parkeren in de langsrichting te verbieden. Uit het antwoord van de bevoegde schepen bleek dat de bordjes zouden geplaatst worden, dat extra verlichting zou overwogen worden en dat een globale evaluatie zou volgen.
Anderhalf jaar later horen we dat de paaltjes dan toch zouden verdwijnen en dat een alternatieve oplossing zou uitgevoerd worden. Graag vernemen we rechtstreeks wat de plannen zijn.
Vragen
1) Met welke instanties/personen werd de huidige opstelling geëvalueerd en wat waren daar de conclusies van?
2) Wordt effectief een alternatieve opstelling overwogen? Zo ja, welke is dat? Zijn hierrond reeds beslissingen genomen en wanneer worden deze dan uitgevoerd?
In de gemeenteraad van 29 juni 2020 werd, na een participatietraject een herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan goedgekeurd, inclusief een actietabel die integraal deel uitmaakt van het genomen besluit. De goedkeuring van deze herziening kon toch onder geen enkel beding uitgesteld worden aangezien dringend uitvoering moest kunnen gegeven aan de acties die in de actietabel werden opgenomen.
In deze actietabel staan 62 acties opgesomd. Naast acties die een continu opvolging vragen en acties op middellange en lange termijn, staan ook 33 acties opgenomen die op korte termijn (gedefinieerd als max. 3 jaar) zouden uitgevoerd worden.
Deze drie jaar zijn nu voorbij. Bepaalde acties zijn uitgevoerd of lopende of besproken in deze raad waarom ze niet uitgevoerd zullen worden. Maar van verschillende acties is het niet zichtbaar wat de stand van zaken is of wat de eigenlijke plannen van het schepencollege nu zijn, terwijl ze volgens de goedgekeurde actietabel nu zouden moeten uitgevoerd zijn.
Vragen
1) Inrichting van voetpaden voor minder mobiele personen en kinderwagens: seniorenwandelroute vertrekkend van de omgeving van de Priesterage tot aan de steiger. In de evaluatie van het meerjarenplan staat te lezen dat deze route niet geschikt is wegens te veel kasseien en andere obstakels. Wordt nog gewerkt aan een alternatief? Zo ja, welk en wanneer kan dit dat wel gerealiseerd worden?
2) Plaatsen van overdekte fietsenstallingen en laadpalen aan lokale voorzieningen. Voorafgaand aan deze herziening van het mobiliteitsplan werd een overdekte fietsstalling gerealiseerd aan de sporthal. Zijn er andere realisaties? Zijn er nog gepland?
3) Veiligheid van kruispunten verhogen voor fietsers door de leesbaarheid te verhogen. Onder deze actie worden 9 concrete locaties opgesomd waar werken zouden uitgevoerd worden en werd een reglementering via verordening aangekondigd. Welke van deze 10 subacties werden uitgevoerd? Indien er zijn die niet uitgevoerd zijn, waarom niet en wanneer eventueel wel in uitvoering?
4) Opstarten fietspoolprojecten: welke initiatieven werden genomen met de scholen ter realisatie van deze actie?
5) Inventarisatieproject kwaliteit fietspaden uitvoeren: kan de inventarisatie gedeeld worden? Indien niet, wanneer staat deze op de planning?
6) Inrichting dorpskern Deurle aks rustig verblijfsgebied, gekoppeld aan actie uitbreiden parkeergelegenheid. Met uitzondering van de plaatsing van paaltjes lijken geen acties genomen. Wat zijn de plannen van het schepencollege met deze actie?
7) Optische versmalling door inrichting met paaltjes en hagen in de Oude Vierschaarstraat tussen Pontstraat en Brandstraat: planning uitvoering?
8) Instellen inhaalverbod en voorzien van wegversmallingen in de Latemstraat: planning uitvoering?
9) Instellen inhaalverbod in de Klapstraat: werden contacten gelegd met AWV voor de realisatie van deze actie? Planning uitvoering?
10) Uitwerking van tijdelijke oplossingen met de bewoners in de Brandstraat en de Pesseroeylaan in afwachting van herinrichtingswerken: zijn er besprekingen geweest met de bewoners en wat zijn daar de resultaten van? Verdere planning?
11) Uitwerking van een beleidskader voor het plaatsen van spiegels: is er een beleidskader uitgewerkt? Zo niet, verdere planning?
12) Ongevallenanalyse N43: is deze ongevallenanalyse gemaakt? Zo ja, welke lessen worden eruit getrokken? Zo neen, wat is de verdere planning?