Terug Gemeenteraad

Mon 24/02/2025 - 20:00 Raadzaal

Goedkeuring notulen

Openbaar

Algemeen bestuur

  • Bij ministerieel besluit van 15 januari 2025 werd de heer Pieter Vanderheyden benoemd tot burgemeester van de gemeente Sint-Martens-Latem. Hij legde de eed af in handen van de provinciegouverneur op 12 februari 2025. De raad neemt hiervan kennis.

  • Aansluitend op de deontologische code worden raadsleden voorgesteld om deel uit te maken van de deontologische commissie. Er worden tevens twee onafhankelijke leden voorgedragen.

    Voor de fractie Welzijn:

    • Filip Vanparys met als plaatsvervanger Charlotte Lecluyse,
    • Peter Verplancke met als plaatsvervanger Bart Colpaert,

    Voor de fractie N-VA:

    • Alain Meul met als plaatsvervanger Louis Notte, Peter Draulans

    Voor de fractie LEF:

    • Nicolas Bosschem met als plaatsvervangers Bart Vandesompele, Lode Scheerder, Bea Roos
    • Kristof Vanden Berghe met als plaatsvervangers Marian Declercq, Herman Vansintjan

    Als onafhankelijken:

    • Jan Kamoen, Voorzitter van de Vrederechters en rechters in de Politierechtbanken Oost-Vlaanderen
    • Etienne Van Durme, ere-ondervoorzitter in de Rechtbank van Eerste Aanleg Oost-Vlaanderen
  • Poolstok ontzorgt publieke en non-profitorganisaties bij de invulling en uitvoering van hun P&O-beleid door waardevolle publiek-private samenwerkingen te faciliteren.

    De gemeente is lid van Poolstok en dient naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering van de vzw.

  • DE gemeente heeft recht op 1 vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de raad van bestuur van de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM).

    In de gemeenteraadszitting van 27 januari 2025 werd de heer Louis Notte voorgedragen als kandidaat in de Raad van Bestuur van IVM.

    IVM vraagt ook een vrouw voor te dragen als kandidaat plaatsvervanger in de Raad van Bestuur

  • De algemene vergadering heeft plaats te Eeklo op 19 maart 2025 met volgende agenda:

    • Fusies en impact op de werking IVM - goedkeuring principes
    • Vervanging raad van bestuur: benoeming bestuurders, bestuurders met raadgevende stem en plaatsvervangende bestuurders
    • Kennisgeving voorzitter, eerste, tweede en derde ondervoorzitter
    • Afscheid van verschillende bestuursleden
  • Artikel 440, laatste lid, van het decreet over het lokaal bestuur voorziet wordt dat in elke opdrachthoudende vereniging een of meer leden verkozen op een lijst van de oppositie van de gemeenteraad kunnen deel uitmaken van de raad van bestuur als lid met raadgevende stem.

    Artikel 12 punt 6 van de statu­ten van Fluvius Imewo schrijft voor dat aan de raad van bestuur wordt deelgenomen door één afgevaar­digde met raadgevende stem en dat als criterium voor de aanduiding geldt dat voor elke lijst die deelgenomen heeft aan de gemeente­raadsverkiezingen in een deelnemende gemeente en die niet behoort tot de nieuwe bestuurs­meerderheid van de betrokken gemeente, het totaal aantal stemmen bekomen in de officiële verkiezingsresultaten samen­geteld en uitgedrukt wordt in procent van het totaal uitgebrachte stemmen in de betrokken gemeente.

    Op basis van deze percentages werd een rangschikking van de betrokken gemeenten opgesteld en dat uit die rangschikking blijkt dat de deelnemende gemeenten Lichtervelde, Sint-Martens-Latem en Beernem de hoogste percentages behaalden, nl. 39,9% respectievelijk 34,8%, respectievelijk 34,6%. 

    Door LEF wordt de heer Herman Vansintjan voorgedragen.

  • De gemeente Sint-Martens-Latem werd ingedeeld in de vervoerregio Gent. Voor iedere vervoerregio dient  een regionaal mobiliteitsplan te worden opgemaakt, goed te keuren door de vervoersraad.

    De gemeenten behorende tot de vervoerregio worden via deze vervoerregioraad op deze wijze integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zij krijgen onder andere een belangrijke rol in de organisatie van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het advies geven aan de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.

    Het engagement voor de gemeente houdt het volgende in: actief participeren aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, beschikbare informatie delen (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties

  • Het bekkenbestuur tot taak heeft:

    1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;

    2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;

    3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;

    4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;

    5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;

    6° advies te verlenen over:

    a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;

    b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;

    7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;

    8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.

  • VVOG voert volgende taken uit: 

    • VVOG als lerend netwerk 
      Vakkennis en ervaring tussen collega’s uitwisselen.
    • VVOG als adviseur voor openbaar groen
    • VVOG als kenniscentrum
      Vaktijdschrift Groencontact, zakboekjes, studiedagen, inspiratiebezoeken,  
    • VVOG als netwerker
      VVOG onderhoudt duurzame contacten met overheden, organisaties, hogescholen, … en verdedigt de belangen van de lokale besturen inzake openbaar groen.
    • Vorming en opleiding
    • Openbaargroen-awards
      De Openbaargroen-awards zijn een jaarlijkse wedstrijd waar alle Vlaamse gemeentebesturen kunnen aan deelnemen. Zo wil de VVOG interessante en voorbeeld- stellende groenprojecten en bloemen- en bijeninitiatieven meer bekendheid geven.
  • De interlokale vereniging is een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid en werd opgericht door middel van een overeenkomst met statutaire draagkracht. Een beheerscomité overlegt over de wijze waarop deze overeenkomst wordt uitgevoerd. Het beheerscomité is samengesteld uit één afgevaardigde van elke deelnemer die wordt aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen.

     

     

  • Het decreet eerstelijnszorg heeft vier verplichte clusters voorzien met elk een maximaal aantal mandaten per cluster:  6 mandaten voor de cluster lokale besturen (vanuit de regierol lokaal sociaal beleid, inclusief Huizen van het Kind) 6 mandaten voor de cluster gezondheidszorg (medische en paramedische beroepen, geestelijke gezondheid, huisartsen…), 6 mandaten voor de cluster welzijn (woonzorgcentra, CAW, lokale dienstencentra, diensten gezinszorg, diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen, sociale diensten van de OCMW’s) en 2 mandaten voor verenigingen van gebruikers (personen met een zorg- en ondersteuningsnood, mantelzorgers, zelfhulpgroepen….). De ELZ’s kunnen 4 mandaten extra voorzien voor optionele partners, maar dat is geen verplichting. Er is in de ELZ Schelde op 19 juni 2019 een consensus gevonden om hier een mandaat te geven aan het ziekenhuis Deinze, de sector opvang personen met een beperking, Logo+ (gezondheidspromotie- en preventie) en de jeugdzorg, weliswaar zonder stemrecht. Per cluster is overlegd om zijn delegatie samen te stellen. Voor de lokale besturen zijn 2 verplichte clusters extra relevant. Daarom is er ook een clusteroverleg lokale besturen opgestart waarbij de aanwezigen op 19 mei 2019 een éénparig advies gaven over de samenstelling van de cluster lokale besturen en over de voordracht van 2 vertegenwoordigers lokale sector in de cluster welzijn.

    Cluster lokale besturen

    -        6 mandaten cluster lokale besturen: één voor elk van de 5 partnergemeenten + één voor Huizen van het Kind. Er wordt geadviseerd om een schepen aan te duiden met bevoegdheden in sociale zaken, welzijn, woonzorg, kinderopvang…. Zij zijn de sleutelfiguren in de regie van het lokaal sociaal beleid en leggen de link naar het CBS en de lokale administraties.  Het zijn de gemeenteraden die zullen kiezen.  

    -        De aanwezige schepenen gingen akkoord dat Deinze het mandaat Huizen van het Kind mag opnemen. Dus Deinze kan een tweede vertegenwoordiger afvaardigen. Opnieuw werd beklemtoond dat een schepen de voorkeur geniet gelet op de aansturing van de diensten en de regierol lokaal sociaal beleid in de sector kinderen.

     Cluster welzijn

    -        In tegenstelling tot de cluster lokale besturen (mandatarissen) wordt hier nadrukkelijk gevraagd te voorzien in een ambtelijke afgevaardigde. Alle organisaties van deze cluster sturen immers een high professional in de arena: 1 mandaat CAW O-VL, 1 vertegenwoordiger woonzorgcentra (vzw’s en openbare woonzorgcentra), 1 mandaat voor de mutualiteiten), 1 mandaat voor de diensten gezinszorg en aanvullende thuiszorg,   1  vertegenwoordiger lokale dienstencentra. De cluster draagt Eva D’Haene, projectcoördinator Elfdorpen Deinze voor als afgevaardigde voor de sector lokale dienstencentra. Ook deze voordracht moet door de gemeenteraad van Deinze worden bekrachtigd.

    -        Op 19 juni 2019 werd consensus gevonden om het 6de mandaat van de cluster welzijn toe te wijzen aan de sector sociale huizen. Om de vertegenwoordiging maximaal te spreiden over meerdere gemeenten werd dit mandaat toegekend aan De Pinte, met voordracht  van hun adjunct-algemeen directeur. Dat zorgt voor een gezond evenwicht tussen de openbare en de particuliere actoren en een spreiding over het werkingsgebied van de ELZ.  De gemeenteraad van De Pinte zal zijn akkoord moet geven over de afvaardiging van de adjunct algemeen directeur naar de Zorgraad.

  • De vereniging heeft tot doel de bevolking (jong en oud) verantwoord leren omgaan met drugs in de ruimste zin van het woord en hulp bieden bij problemen van gebruik.

    Deze doelstelling wordt opgedeeld in verschillende deeldoelen:

    1. het informeren en sensibiliseren van de bevolking;
    2. het uitbouwen van een maximale samenwerking tussen alle partners in de regio die actief bezig zijn rond drugpreventie;
    3. het uitbouwen van een centraal aanspreekpunt voor druggebruikers en niet-druggebruikers

    het opstellen en uitwerken van een 'vroeginterventieaanbod.'

  • De vereniging heeft tot doel:

    -        het verzamelen en bespreken van de medische problematiek in Oost-Vlaanderen;

    -        bijdragen tot de verbetering van de medische hulpverlening en in het bijzonder bij rampen o.a. door het organiseren van opleidingen;

    -        stimuleren van het tot stand komen van de functie van directeur medische hulpverlening bij rampen; infrastructurele omkadering van deze functie begeleiden;

    -        mede-organiseren van het medisch luik bij rampoefeningen.

  • Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde  is een overeenkomst tussen de gemeentebesturen, de OCMW’s en de PWA’s van Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, (Nevele), Sint-Martens-Latem en Zulte.

    Volgende doelstelling wordt nagestreefd: De lokale samenwerking tussen besturen onderling en andere betrokken partners, die als doelstelling hebben het stimuleren van het tewerkstellings- en activeringsbeleid, te bevorderen.

    Vanuit deze samenwerking wil de projectvereniging streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare groepen in het werkingsgebied verhogen alsook naar een gedragen beleidsvisie.

    Dit kan onder meer door:

    -        het organiseren van het wijkwerken

    -        andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen.

    Er dient een stemgerechtigd lid voor de raad van bestuur, diens plaatsvervanger, en een lid met raadgevende stem te worden aangesteld.

  • Deze vereniging heeft tot doel op te treden:

    1. Als representatieve organisatie van lokale besturen of verenigingen opgericht door of op initiatief van lokale besturen, die onderwijs inrichten binnen de grenzen van de Vlaamse gemeenschap;
    2. Als pedagogische begeleidingsdienst in het gesubsidieerd officieel onderwijs.
  • Een schoolbestuur kan in het kader van de organisatie van zijn basisonderwijs een scholengemeenschap vormen met onderwijsinstellingen van andere schoolbesturen.
    Een scholengemeenschap moet zowel kleuter- als lager onderwijs bevatten, en moet op de eerste schooldag van februari 2025 minstens 900 gewogen leerlingen tellen.
    De huidige scholengemeenschap De PLaNeTen werd opgericht onder de vorm van een interlokale vereniging.
    De interlokale vereniging legde haar werking vast in de huidige overeenkomst van scholengemeenschap De PLaNeTen en deze loopt af na een periode van zes schooljaren.
    Alle deelnemers wensen de samenwerking te verlengen voor een periode van zes schooljaren, zoals afgesproken in de vergadering van het beheerscomité en van het HOC van de scholengemeenschap.

  • De gemeenteraad duidt een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor het beheerscomité van de interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek.

  • De gemeente is lid van Cultuurregio Leie en Schelde en dient naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad een lid met raadgevende stem aan te duiden in de raad van bestuur.

  • De gemeente gebruikt de firma Easypost om de fysieke post op te halen. Als we instappen in het raamcontract 'postdiensten' die via de Aankoopcentrale voor Zorg en Overheid (AZO) aan Easypost werd toegekend, zal het versturen van brieven goedkoper worden. Het bestaande contract met Easypost wordt op deze manier vernieuwd waarbij kan worden genoten van goedkopere tarieven.

    AZO heeft bovendien een ruim aanbod van lopende raamcontracten (op https://www.samenaankoopazo.be/dossiers staat de volledige lijst), die specifiek zijn gericht op de lokale besturen. Zo wordt onderzocht of het zuiniger is voor het lokaal bestuur om aan te sluiten op het lopende raamcontract voor fietslease (gegund aan cyclobility, onze huidige partner) en kantoormateriaal (gegund aan Lyreco, onze huidige leverancier).

    Om te kunnen gebruik maken van de raamcontracten van AZO, dient er een jaarlijkse bijdrage van 350 euro betaald te worden om toe te treden. Omdat het lokaal bestuur sowieso al jaarlijks 1.300 euro kan besparen door de overstap naar het raamcontract voor postdiensten is deze aansluiting netto voordeliger.

    Het is dan ook aangewezen dat het lokaal bestuur aansluit op AZO om volgende redenen:

    • de in de aankoopcentrale voorziene producten, diensten en ondersteuning voldoen aan de behoefte van het bestuur;
    • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
    • de gemeente is niet verplicht tot afname van diensten;
    • er is geen exclusiviteit op de producten, diensten of ondersteuning
    • de huidige eenheidsprijzen van het raamcontract postbedeling liggen lager dan het lopende contract 

Grondgebiedzaken

Vrije tijd

Toegevoegde punten

  • Sinds het schilderen van fietssuggestiestroken op het einde van vorige zomer is er heel wat onduidelijkheid ontstaan en is de situatie onveiliger geworden.

    • Als je komt van het dorp blijf je op de fietssuggestiestrook tot je afslaat richting Deurle. De overgang naar het fietspad is niet aangepast en men moet hoek van  130° maken en tegelijkertijd over een diepere goot geraken.
    • Wanneer je van Latem dorp naar de Golflaan wil, moet je op de rotonde op de fietssuggestiestrook blijven om dan een hoek van 130° te maken naar het fietspad, opnieuw over een diepere goot.
    • Wanneer je van Deurle komt en naar de Golflaan wilt moet aan het rondpunt op de fietssuggestiestrook geraken en 5 meter verder er terug af geraken.
    • Van de Golflaan naar Deurle vraagt ook extra behendigheid.
    • Als je als fietser uit de Brandstraat komt, ben je eerst verplicht nog 50 meter het fietspad te nemen om dan te proberen opnieuw via een diepere goot op de fietssuggestiestrook te komen op het rondpunt.

    Kortom het is een kluwen geworden waar zeker de fietser niet beter van wordt.

    Vragen

    1. Welke aanpassingen voorzien jullie zodat de overgangen van fietspad naar fietssuggestiestroken en omgekeerd comfortabeler en veiliger worden?
    2. Welke maatregelen voorzien jullie zodat de fietser onmiddellijk ziet waar hij wel of niet mag fietsen?
  • In de gemeenteraden van april 2023, september 2023, april 2024 en juni 2024 debatteerden we over het onderhoud van grachten en beken. Uiteindelijk kwam het schepencollege in september 2024 met de mededeling dat er vanuit de provinciale diensten een voorstel gekomen was om het grootste deel van de waterlopen categorie 3 her in te schalen naar categorie 2 en dus de provincie te laten instaan voor het beheer van deze waterlopen.

    Vragen

    1. Hoe ver staat de afronding van het dossier dat in september 2024 werd aangekondigd in deze gemeenteraad? Wanneer zal de overdracht ter goedkeuring voorgelegd worden in gemeente- en provincieraad?
    2. Welke overheid zal in 2025 instaan voor het onderhoud van welke grachten?
    3. Welk resultaat hebben contacten met Farys opgeleverd voor het onderhoud van het ingebuisde deel van de Kuisloop tussen de bron en de Pontstraat?
    4. Welke evoluties zijn er met betrekking tot de Kuisloop in het deel van de Wijngaard tot de Oude Vierschaarstraat? Gaat de provincie dit alsnog overnemen? Gaat de gemeente het onderhouden? Of gaat de beek op dit deel geprivatiseerd worden?
    5. Is de piste van een gemeentelijke verordening voor het onderhoud van privatieve grachten onderzocht? Zo ja, wat is het resultaat hiervan?
  • Middels gemeenteraadsbesluit dd. 29 juni 2020 werd goedkeuring verleend aan het bijzonder bestek met nr. DOM-216-06-060-Z, opdracht 'Wegenis- en rioleringswerken Pontstraat N437'.
    Onder de technische bepalingen van dit bestek werd, wat betreft de herinrichting van de wegenis van de Pontstraat – ter hoogte van de ingang van Deurle-bos, aan het Kruispunt met de Dorpsstraat en de Oude Vierschaarstraat – voorzien in een verhoogd plateau, uitgevoerd in grijze printbeton met 4 aanloopelementen (2 in de Pontstraat, 1 in de Dorpsstraat en 1 in de Oude Vierschaarstraat).
    In het bijzonder bestek werd verder bepaald dat de op- en afritten van het verkeersplateau een hellingspercentage van 14% dienden te hebben, dit over een ‘sinusoïdaal’ verloop van 12 cm over 250 cm.
    Aldus de eigen communicatie van het Lokaal Bestuur zouden de herinrichtingswerken, voorwerp van het bijzonder bestek DOM-216-06-060-Z, sinds september 2024 voltooid zijn.
    Op basis van de gepubliceerde Collegebesluiten is het voor onze fractie niet duidelijk of de werken voorlopig werden opgeleverd én of er nog gebeurlijke opleveringspunten zouden zijn.
    Voor LEF is het op basis van de uitgevoerde toestand wel duidelijk dat het verkeersplateau ter hoogte van de ingang van het wandelbos NIET overeenkomstig (de technische bepalingen van) het goedgekeurde bijzonder bestek werd uitgevoerd.  Dit plateau werd niet uitgevoerd in grijze printbeton én de op- en afritten van het verkeerplateau hebben niet de voorziene hellingsgraad. Op die manier heeft het verkeersplateau – in haar huidige uitvoering - geen voldoende vertragende invloed op het doorgaand verkeer op de gewestweg N437.
    In het belang van de veiligheid van onze inwoners en de aangelanden, dient hier dringend aan te worden geremedieerd.

  • Naar aanleiding van de verplaatsing van het tracé van de Pontstraat werd beslist om de toegangszuilen tot het wandelbos van Deurle af te breken.
    Middels besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 29 april 2024 werd beslist om deze zuilen opnieuw op te bouwen, dit op basis van de volgende motivering:

    '…

    Gezien deze toegangszuilen enige erfgoedwaarde kennen en op heden volop in het tracé vallen van het toekomstig fietspad, dienen deze zuilen verplaatst te worden.

    Gelet op de urgentie van de werken (moeten uitgevoerd worden voor 13 mei) en het type werk (metselwerk aan onderdelen met erfgoedwaarde), werd slechts prijs gevraagd aan 1 aannemer die momenteel reeds aan het werk is op het grondgebied en ervaring heeft in het uitvoeren van werken aan patrimonium met erfgoedwaarde.

    …'  (eigen vet)

    LEF stelt vast dat de toegangszuilen inderdaad werden afgebroken maar dat deze tot op heden (meer dan 10 maanden verder) evenwel nog steeds niet werden heropgebouwd.
    De toegang tot het wandelbos ligt er sindsdien  heel slordig bij en is ondertussen een trekpleister geworden van zwerfvuil en werfafval. Bovendien komt de situatie de veiligheid niet ten goede, wegens gebrek aan afscheiding met de rijweg van de drukke Pontstraat.
    Dit dient hoogdringend aangepakt te worden omwille van het herstel van de erfgoedwaarde, maar ook omdat het wandelbos een populaire trekpleister is voor wandelaars, jeugdbewegingen en spelende kinderen. LEF dringt erop aan dat er dringend wordt ingegrepen.

  • Op de Nieuwjaarsreceptie van 5 januari 2025 verklaarde de burgemeester in zijn toespraak dat de huidige beleidsploeg tijdens deze legislatuur de uitvoering van vier investeringsprojecten als prioritair beschouwt, namelijk: 1) Een nieuwe Gemeentelijke Basisschool op de huidige site naast de Vluchter; 2) Nieuwe kleedkamers en een betere kantine voor FC Latem; 3) Een make-over van Wijkcentrum Oase en 4) Een nieuwe dorpszaal op de site van Centrum De Vierschaar.
    Begin februari verschenen op de regionale pagina’s van twee kranten, artikels over de door het lokaal bestuur geplande projecten in de komende zes jaar. In deze persartikelen herhaalden de burgemeester en de bevoegde schepenen Christiaens en Notte nogmaals dat het zetelende bestuur tijdens deze bestuursperiode volop zal inzetten op de realisatie van deze vier investeringsprojecten.
    Wat de nieuwe gemeenteschool en muziekschool betreft, worden de raadsleden geïnformeerd over de plannen in een besloten infomoment op donderdag 20 februari. Van deze werken is geweten dat de kosten geraamd worden op 7,9 miljoen euro en dat een aanzienlijk stuk van de werken subsidieerbaar zijn.
    Voor het overige blijkt uit het artikel dat er nog geen concrete plannen zouden zijn voor de drie andere projecten en wordt ook in het midden gelaten hoe dit alles zal gefinancierd worden.
    Desalniettemin wordt bij onze inwoners en verenigingen wel de indruk gewekt dat deze ambitieuze investeringsprojecten er effectief zullen komen, dit nog tijdens deze bestuursperiode. Minstens worde er grote verwachtingen gecreëerd.
    Op vraag van de oppositie in de gemeenteraad werd in mei 2024 door de Financieel Directeur een simulatienota uitgewerkt en toegelicht, waaruit bleek dat – bij gelijkblijvend beleid – er voor de jaren 2025 – 2030 een netto-investeringsruimte zou zijn van maximum 15.000.000 euro.

    Vragen

    1.      1.  Gemeenteschool/muziekschool

    a.      Welk deel van de 7,9 miljoen geraamde kosten voor de werken aan de gemeenteschool/muziekschool zijn subsidieerbaar? Wanneer verwacht het lokaal bestuur deze subsidie?

    b.      Wanneer plant het College van Burgemeester en Schepenen de lancering van het bestek voor deze werken?

    c.      Welke concrete timing wordt voorzien voor de realisatie van dit project?

    d.      Zullen de volledige budgetten voor deze werken voorzien worden in een meerjarenplanaanpassing 2025 en/of meerjarenplan 2026-2031? 

    2.      2. Accommodatie voor FC Latem

    a.      Welke precieze inhoud ziet het College van Burgemeester en Schepenen in dit project?

    b.      Hoe plant het College van Burgemeester en Schepenen deze werken voor te bereiden?

    c.      Welke concrete timing wordt voorzien voor de realisatie van dit project?

    d.      Welk maximaal budget voorziet het College van Burgemeester en Schepenen voor deze werken?

    e.      Zullen de volledige budgetten voor deze werken voorzien worden in de meerjarenplanning 2026-2031? 

    3.    3. Make over Oase

    a.      Welke precieze inhoud ziet het College van Burgemeester en Schepenen in dit project?

    b.      Hoe plant het College van Burgemeester en Schepenen deze werken voor te bereiden?

    c.      Welke concrete timing wordt voorzien voor de realisatie van dit project?

    d.      Welk maximaal budget voorziet het College van Burgemeester en Schepenen voor deze werken?

    e.      Zullen de volledige budgetten voor deze werken voorzien worden in de meerjarenplanning 2026-2031? 

    4.     4.   Een nieuwe dorpszaal op de site van Centrum De Vierschaar

    a.      Welke precieze inhoud ziet het College van Burgemeester en Schepenen in dit project? Welke lessen worden getrokken uit de vorige procedure waaruit geen ontwerp kwam dat aan de verwachtingen voldeed?

    b.      Hoe plant het College van Burgemeester en Schepenen deze werken voor te bereiden?

    c.      Welke concrete timing wordt voorzien voor de realisatie van dit project?

    d.      Welk maximaal budget voorziet het College van Burgemeester en Schepenen voor deze werken?

    e.      Zullen de volledige budgetten voor deze werken voorzien worden in de meerjarenplanning 2026-2031? 

     

    5.     5.   Hoe rijmt het College van Burgemeester en Schepenen deze vier aangekondigde investeringsprojecten met de financiële toestand van de gemeente én de wetenschap dat er voor de jaren 2025 – 2030 slecht een netto-investeringsruimte (blij gelijkblijvend beleid) is van maximum 15.000.000 euro?