Terug Gemeenteraad

Mon 24/01/2022 - 20:00 Raadzaal

Goedkeuring notulen

Openbaar

Algemeen bestuur

  • Door de verhoogde viruscirculatie op nationaal niveau heeft het Overlegcomité op 17 november 2021 extra verstrengingen afgekondigd. Deze verstrengingen werden in de daaropvolgende overlegcomités verlengd. Hierdoor wordt telewerk niet enkel meer geadviseerd maar structureel verplicht voor een bepaalde arbeidsduur per week. Werk gerelateerde activiteiten die evengoed digitaal kunnen plaatsvinden gebeuren ook best digitaal. Ten einde het goede voorbeeld te geven als lokaal bestuur acht de burgemeester het daarom nodig om de algemene raadscommissie, de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december digitaal te laten doorgaan.

    De voorwaarden waaraan een digitale vergadering moet voldoen volgens de toezichthoudende overheid worden voldaan. De wijze van vergaderen en de motivering worden vastgelegd in dit burgemeestersbesluit. De digitale gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn openbaar te volgen via een audiovisuele livestream die op voorhand aan het publiek wordt bekendgemaakt. Zolang de federale fase in het beheer van de COVID-19-epidemie van kracht is geldt er een overgangsperiode waarbij een digitale gemeenteraad mogelijk is op basis van een gemotiveerd burgemeestersbesluit zonder dat de voorwaarden van een digitale gemeenteraad vastgelegd zijn in het huishoudelijk reglement van de respectievelijke vergaderorganen.

    Het publiek kan digitaal de vergadering online mee volgen. Ze kunnen de digitale vergadering volgen via de livestream op het YouTube-gemeentekanaal. Op deze manier wordt de openbaarheid van de zitting gegarandeerd.

  • De politiezone Schelde-Leie vraagt door middel van een toestemmingsaanvraag de principiële toestemming van de gemeenteraad voor het gebruik van mobiele ANPR-camera’s op het grondgebied van de politiezone.

    De politiezone beoogt door de inzet van het mobiele ANPR-systeem het veiligheidsgevoel van de bewoners op het grondgebied van de politiezone te verhogen, meer bepaald door:

    • het verbeteren van de verkeersveiligheid;
    • opsporen van geseinde voertuigen;
    • misdrijven of overlast op de openbare weg voorkomen, vaststellen of opsporen of er de openbare orde handhaven;
    • het voorkomen en opsporen van overtredingen op of buiten de openbare weg (administratieve en/of verkeersovertredingen);
    • het verzamelen van informatie die bijdraagt tot de bestrijding en de controle van alle vormen van al dan niet georganiseerde criminaliteit (bv. terrorisme, mensenhandel, drugshandel, enz. …);
    • het verzamelen en doorgeven van bewijsmateriaal aan de bevoegde autoriteiten in het kader van strafrechtelijke onderzoeken.

    De camera’s worden ingezet conform de voorwaarden zoals bepaald in de WPA en met respect voor de beperkingen gesteld in art. 25/3, §2 en §3 WPA en de beginselen en verplichtingen inzake gegevensbescherming zoals bepaald in de wetgeving terzake.

    Art. 25/4, §1, 1° WPA bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk principiële toestemming moet verlenen om aan de politiediensten toe te laten camera’s te gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt. De toestemmingsaanvraag van de korpschef aan de gemeenteraad dient daarbij:

    -         het type camera, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt evenals de gebruiksmodaliteiten ervan, en voor wat betreft de vaste camera's ook de plaats te preciseren;

    -         rekening te houden met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau waarin door de functionaris voor gegevensbescherming van de politiezone gunstig advies werd verleend.

    De korpschef wilt met zijn toestemmingsaanvraag de leden van de gemeenteraad transparant en volledig  informeren van de huidige stand van zaken van de (beoogde) inzet van camera’s door de politiezone zodat zij met kennis van zaken hun democratische rol kunnen vervullen bij de afweging van het al dan niet verlenen van hun geïnformeerde toestemming. De toestemmingsaanvraag bevat dan ook alle vereiste punten, zoals hierboven omschreven.

Welzijn

  • De gemeenteraad van16 december 2019 keurde de terbeschikkingstelling van Cultureel Centrum Zomernest aan vzw Villa Zomernest principieel goed. Het cultureel centrum Zomernest aan de Kwakstraat is door haar ligging uitstekend geschikt om dienst te doen als ontmoetingsplaats en vrij inloophuis voor mensen die leven met een kankerdiagnose en hun naasten. Een plek om op adem te komen en op zoek te gaan naar meer levenskwaliteit.

    De afspraken tussen vzw Villa Zomernest en het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem worden vastgelegd in een overeenkomst van onbepaalde duur.

     

Vrije tijd

  • De gemeente Sint-Martens-Latem investeert in een modern multifunctioneel gebouw waarin de bibliotheek wordt ondergebracht. Een nieuwe bibliotheek geeft de kans om de gehele werkwijze en de inrichting van de bibliotheek opnieuw te gaan structureren en te automatiseren. Om de dienstverlening rond het begeleiden van de lener in zijn zoektocht naar informatie, kennis en ontspanning te optimaliseren, wil de bibliotheek hier met moderne technologieën en toepassingen op inspelen.

    (1) De traditionele taken aan de balie zoals het innemen, het uitlenen en het verlengen van materialen, dienen door de klant zelf autonoom en op een eenvoudige gebruiksvriendelijke manier uitgevoerd te kunnen worden (RFID-zelfuitleenbalies met een geïntegreerde betaaloplossing).

    (2) De toegankelijkheid van de bibliotheek wordt uitgebreid buiten de door het personeel verzorgde openingsuren. De gebruiker krijgt de mogelijkheid om de ‘open bibliotheek’ te betreden en de bibliotheekfunctionaliteiten te gebruiken waarbij camerabewaking en gebruikersidentificatie cruciaal staan (Open Plus concept).

    (3) De bibliotheek wenst de lener de mogelijkheid te bieden om in het bibliotheekgebouw gebruik te maken van tablets met voorgeprogrammeerde gebruikersprofielen.

     

    De gunningscriteria van de overheidsopdracht evalueert, naast de prijs, ook de technische en functionele waarden van de apparatuur systeem, de gebruiksvriendelijkheid en de esthetische waarde, de privacyrisico's, het aan te leveren projectplan en de voorwaarden van het onderhouds- en servicecontract.

Toegevoegde punten

  • Op 18 november 2021 tekenden 8 van de 9 deelnemende lokale besturen van de organisatie Werken Leie&Schelde een overeenkomst om de samenwerking tussen de VDAB en de lokale besturen in onze regio te versterken. Via deze samenwerking willen de partners een actief werkgelegenheidsbeleid op maat van de lokale arbeidsmarkt laten groeien om zo meer mensen aan het werk te helpen. Het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem zette als enige van de lokale besturen van de Regio Leie en Schelde geen handtekening onder deze samenwerkingsovereenkomst.

     

    In het oorspronkelijk meerjarenplan stond een actie opgenomen onder de titel Actie: 1.1.9: De projectvereniging 'wijkwerkorganisatie Leie en Schelde' neemt de regierol sociale economie op’, maar deze werd geschrapt bij de laatste meerjarenplanaanpassing zoals door Welzijn goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2021. Met deze schrapping is elke verwijzing naar een werkgelegenheidsbeleid uit  de gemeentelijke meerjarenplanning verdwenen.

     

    De samenwerkingsovereenkomst ‘Samen sterk voor lokaal werk’ gaat in op 3 november 2021 en loopt tot 31 december 2025. Ze dient bij te dragen tot een passend beleid als opstap naar participatie en integratie in onze lokale samenleving. Dit met als ultieme doelstelling positieve effecten te genereren op zowel individuen (eigenwaarde, gezondheid, perspectief, financiële draagkracht) maar ook op het lokale ondernemingsklimaat.

     

    Als lokaal bestuur vervullen we immers een belangrijke faciliterende rol inzake lokaal economisch beleid. Bedrijven krijgen zo de mogelijkheid om gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers te rekruteren in de eigen omgeving. Het is aangewezen om deze samenwerkingsovereenkomst met VDAB aan te gaan om als lokaal bestuur een passend beleid te kunnen voeren op vlak van werk en tewerkstelling. Deze samenwerkingsovereenkomst biedt ons de mogelijkheid in te spelen op lokale noden en tendensen en is gebaseerd op de 10 samenwerkingsprincipes vastgelegd in overleg tussen VDAB, VVSG en afgevaardigden van lokale besturen. De samenwerking draagt bij tot een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners uit allerlei sectoren.

     

    De samenwerkingsovereenkomst bevat een actieplan waarmee de VDAB, de ondertekenende lokale besturen en de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde samen de werkzaamheidsgraad in de regio Leie en Schelde willen verhogen door acties op te zetten voor drie centrale ambities:

    1. Meer mensen aan de slag
    2. Sterke werkgeversdienstverlening
    3. Levenslang leren - sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat

     

    In de inleiding van het document staat ook vermeld dat elke stad of gemeente zich kenmerkt door eigen noden, ervaringen en expertise en hiervoor binnen deze samenwerkingsovereenkomst acties kunnen opgezet worden. Initiatieven kunnen zowel door het lokaal bestuur als VDAB genomen worden, waarbij het actieplan een flexibel document is waar elke partner zich maximaal voor engageert, met begrip voor ieders nood en capaciteit.

     

    In een sterk lokaal sociaal beleid, zijn huisvesting, onderwijs en werkgelegenheid belangrijke pijlers.

     

    Het is begrijpelijk dat het voor een klein lokaal bestuur alleen moeilijk is om in zo’n beleidsdomein als werkgelegenheid voldoende expertise te ontwikkelen. Vandaar dat ook de goede en terechte keuze werd gemaakt hiervoor op regionaal vlak de krachten te bundelen met meerdere lokale besturen en hiervoor een projectvereniging op te richten.

     

    Zelfs een samenwerkingsverband van meerdere lokale besturen kan dit niet autonoom en is gebaat bij een goede samenwerking met de bevoegde Vlaamse speler, in dit geval de VDAB.

     

    Daarom stellen we voor, in het belang van de versterking van het lokaal sociaal beleid en ter ondersteuning en versterking van de eigen inwoners die op zoek zijn naar werk, deze samenwerkingsovereenkomst ook te tekenen.

  • Op 22 december 2021 werd door het gemeentebestuur een digitale bewonersvergadering georganiseerd over de omleidingsroutes tijdens de eerste fases van de wegenis- en rioleringswerken aan de Pontstraat.

     

    In het verslag van deze bewonersvergadering staat te lezen dat het voorgestelde plan niet definitief is, maar nu reeds wordt voorgelegd aan de politie, de bewoners en de handelaars om nog voldoende tijd te hebben voor eventuele aanpassingen. Het doel is om de bereikbaarheid te maximaliseren, maar ongewenst sluipverkeer uit de omgeving te weren.

     

    De ontvangers van het verslag worden uitgenodigd eventuele bedenkingen, vragen en suggesties over te maken via een algemeen mailadres van de dienst Grondzaken of via het persoonlijk mailadres van de bevoegde schepen.

     

    Tot slot lezen we in het verslag een aantal opmerkingen die reeds tijdens de bewonersvergadering werden geformuleerd.

     

    Vragen

    1. Kan een overzicht bezorgd worden van alle opmerkingen die de bevoegde dienst of de bevoegde schepen hebben ontvangen?
    2. Zullen alle bewoners van de Pontstraat tijdens de hele duur van de werken ’s avonds aan hun woning kunnen
    3. Worden de voorstellen aangepast op basis van de reacties opgenomen in het verslag of de via mail binnengekomen reacties?
    4. Welke alternatieven voor de fases 1, 2 en 3a werden overwogen en niet weerhouden?
    5. Wanneer worden voorstellen voor de fases 4 en 5 voorgelegd aan de bewoners?
    6. Wanneer wordt de communicatie over de definitieve keuzes gedeeld met de bewoners en op welke manier?
  • In de Dorpsstraat te Deurle werden enkele weken geleden verschillende paaltjes met kettingen ertussen geplaatst op het dorpsplein, vertrekkend van aan de grens met het terras van de horeca-gelegenheid tot voorbij de trap richting toegangspad tot de kerk.

     

    Deze plaatsing lijkt de doelstelling te hebben het parkeren van auto’s in deze zone te verhinderen.

     

    Vragen

    1. Welke instanties werden betrokken bij het nemen van deze beslissing? Welk advies gaven zij op de vraag van het schepencollege? Kunnen deze adviezen gedeeld worden
    2. Is reeds een evaluatie gemaakt na de eerste weken na plaatsing?
    3. De nieuwe constructie is weinig tot niet verlicht, vooral de kettingen. Dit is een gevaarlijke situatie. Denkt het schepencollege eraan om in dit kader bijkomende maatregelen te nemen?
    4. We stellen vast dat voertuigen in de langsrichting van de paaltjes parkeren. Denkt het schepencollege eraan om in dit kader bijkomende maatregelen te nemen?