Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door aan audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 20.12.2021 goed.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, hoofdstuk III over de bevoegdheden van de burgemeester.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988: artikel 134, § 1 en artikel 135, § 2.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, art. 181, 182 en 187.
Het Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 februari 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
Ministerieel schrijven over het aannemen van lokale maatregelen van bestuurlijke politie met het oog op de bestrijding van de epidemische noodsituatie en de uitvoering van de procedure Local Outbreak Management.
Wet van 14 augustus 2021 over de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie (BS 20 augustus 2021), beter bekend als de ‘pandemiewet’.
Bij het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 over de afkondiging van de epidemische noodsituatie met betrekking tot de coronavirus COVID-19 pandemie, aangenomen overeenkomstig artikel 3, § 1 van de wet van 14 augustus 2021 over de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie, werd de epidemische noodsituatie afgekondigd.
Overeenkomstig artikel 3, § 4 van diezelfde wet blijft de federale fase van het nationale rampenplan, die werd afgekondigd bij het ministerieel besluit van 13 maart 2020 met betrekking tot de afkondiging van de federale fase over de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19 ten minste van kracht tot het einde van de afkondiging van de epidemische noodsituatie.
De afkondiging van de epidemische noodsituatie houdt in dat, voor haar volledige duur, de lokale overheden (gouverneurs en burgemeesters) de bestuurlijke politiemaatregelen mogen nemen om de gevolgen van de epidemische noodsituatie voor de volksgezondheid te voorkomen of te beperken.
Door de verhoogde viruscirculatie op nationaal niveau heeft het Overlegcomité op 17 november 2021 extra verstrengingen afgekondigd. Deze verstrengingen werden in de daaropvolgende overlegcomités verlengd. Hierdoor wordt telewerk niet enkel meer geadviseerd maar structureel verplicht voor een bepaalde arbeidsduur per week. Werk gerelateerde activiteiten die evengoed digitaal kunnen plaatsvinden gebeuren ook best digitaal. Ten einde het goede voorbeeld te geven als lokaal bestuur acht de burgemeester het daarom nodig om de algemene raadscommissie, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december digitaal te laten doorgaan.
De voorwaarden waaraan een digitale vergadering moet voldoen volgens de toezichthoudende overheid worden voldaan. De wijze van vergaderen en de motivering worden vastgelegd in dit burgemeestersbesluit. De digitale gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn openbaar te volgen via een audiovisuele livestream die op voorhand aan het publiek wordt bekendgemaakt. Zolang de federale fase in het beheer van de COVID-19-epidemie van kracht is geldt er een overgangsperiode waarbij een digitale gemeenteraad mogelijk is op basis van een gemotiveerd burgemeestersbesluit zonder dat de voorwaarden van een digitale gemeenteraad vastgelegd zijn in het huishoudelijk reglement van de respectievelijke vergaderorganen.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2022 verlopen digitaal omwille van de bovenstaande argumentatie.
Het publiek kan de digitale vergadering volgen via de livestream op het YouTube-gemeentekanaal. Op deze manier wordt de openbaarheid van de zitting gegarandeerd.
Artikel 1. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 januari 2022 verlopen digitaal.
Art. 2. De vergadering is online te volgen via het YouTube-kanaal van het lokaal bestuur: https://www.youtube.com/channel/UC09Hr6mMNiEqHnx1bRsFlUA.
Artikel 2, §2 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur.
Artikel 25/4 Wet op het politieambt bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk een principiële toestemming moet verlenen om de politiediensten camera’s te laten gebruiken overeenkomstig art. 25/3 WPA. De korpschef vraagt de toestemming aan de gemeenteraad.
Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden;
De Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG);
De Richtlijn (EU) 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad
Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt en de uitvoeringsbesluiten ter zake;
- Art. 25/3 ev. WPA met betrekking tot het zichtbaar gebruik van camera’s, die in voorkomend geval intelligent zijn, door politiediensten in het kader van hun opdrachten;
- Art. 44/11/3 sexies t.e.m. decies WPA betreffende de technische gegevensbanken;
- Art. 46/2 ev. WPA aangaande het niet-zichtbaar gebruik van camera’s;
Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera’s door de politiediensten te regelen, tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, tot wijziging van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en tot wijziging van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid;
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Gemeenschappelijke richtlijn van de Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken met betrekking tot de bepaling van de nadere regels voor de toereikende, terzake dienende en niet overmatige maatregelen met betrekking tot de koppeling of correlatie van de technische gegevensbanken ingevolge het gebruik van intelligente camera’s en systemen voor de automatische nummerplaatherkenning, bedoeld in artikel 44/2, §3 van de wet op het Politieambt, met de gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2, §§ 1 en 2 WPA, of met andere gegevensbanken waartoe de politiediensten toegang hebben door of krachtens de wet of internationale verdragen die België binden;
De ministeriële richtlijn MFO 3 bepaalt de nadere regels m.b.t. informatieverwerking ANPR;
De politiezone Schelde-Leie vraagt door middel van een toestemmingsaanvraag de principiële toestemming van de gemeenteraad voor het gebruik van mobiele ANPR-camera’s op het grondgebied van de politiezone.
De politiezone beoogt door de inzet van het mobiele ANPR-systeem het veiligheidsgevoel van de bewoners op het grondgebied van de politiezone te verhogen, meer bepaald door:
De camera’s worden ingezet conform de voorwaarden zoals bepaald in de WPA en met respect voor de beperkingen gesteld in art. 25/3, §2 en §3 WPA en de beginselen en verplichtingen inzake gegevensbescherming zoals bepaald in de wetgeving terzake.
Art. 25/4, §1, 1° WPA bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk principiële toestemming moet verlenen om aan de politiediensten toe te laten camera’s te gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt. De toestemmingsaanvraag van de korpschef aan de gemeenteraad dient daarbij:
- het type camera, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt evenals de gebruiksmodaliteiten ervan, en voor wat betreft de vaste camera's ook de plaats te preciseren;
- rekening te houden met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau waarin door de functionaris voor gegevensbescherming van de politiezone gunstig advies werd verleend.
De korpschef wilt met zijn toestemmingsaanvraag de leden van de gemeenteraad transparant en volledig informeren van de huidige stand van zaken van de (beoogde) inzet van camera’s door de politiezone zodat zij met kennis van zaken hun democratische rol kunnen vervullen bij de afweging van het al dan niet verlenen van hun geïnformeerde toestemming. De toestemmingsaanvraag bevat dan ook alle vereiste punten, zoals hierboven omschreven.
Enig artikel. De gemeenteraad verleent principiële toestemming aan politiezone Schelde-Leie voor het gebruik van de niet-zichtbare en zichtbare, mobiele, intelligente (ANPR) camera, overeenkomstig de wettelijke bepalingen en overeenkomstig de gebruiksmodaliteiten zoals omschreven in de toestemmingsaanvraag.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 en artikel 41 alinea 2-5° en 11°.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 292 tot 294.
Het burgerlijk wetboek.
De principebeslissing van de Gemeenteraad van 16 december 2019 met betrekking tot het ter beschikking stellen van CC Zomernest.
De gemeenteraad van16 december 2019 keurde de terbeschikkingstelling van Cultureel Centrum Zomernest aan vzw Villa Zomernest principieel goed. Het cultureel centrum Zomernest aan de Kwakstraat is door haar ligging uitstekend geschikt om dienst te doen als ontmoetingsplaats en vrij inloophuis voor mensen die leven met een kankerdiagnose en hun naasten. Een plek om op adem te komen en op zoek te gaan naar meer levenskwaliteit.
De afspraken tussen vzw Villa Zomernest en het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem worden vastgelegd in een overeenkomst van onbepaalde duur.
De vergoeding van de algemene kosten zoals water, verwarming en elektriciteit zullen gebeuren op budgetcode GBB/0705-05/705000.
Geen standpunt ingenomen visum nvt van Financiële dienst van 07 januari 2022
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de overeenkomst met Villa Zomernest goed.
Art. 2. De overeenkomst wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
BIJLAGE - Overeenkomst tussen het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en de vereniging zonder winstoogmerk ‘Villa Zomernest’ met betrekking tot het gebruik van het pand CC Zomernest, gelegen aan de Kwakstraat 13 – 9830 Sint-Martens-Latem.
Tussen
Het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem, vertegenwoordigd door Agnes Lannoo – Van Wanseele, burgemeester, en An De Vreese, algemeen directeur, handelend overeenkomstig de gemeenteraadsbeslissing van 24 januari 2022.
En
De vzw Villa Zomernest met ondernemingsnummer 0749.778.623, vertegenwoordigd door Annelies Van Overbeke, voorzitter, en Jef Van den Heede, secretaris.
Wordt het volgende overeengekomen:
Artikel 1: Duurtijd overeenkomst
Onderhavige overeenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde tijd. De overeenkomst kan worden opgezegd mits een opzegtermijn van 1 jaar.
Artikel 2: Gebruikersvergoeding
Villa Zomernest vzw betaalt geen gebruikersvergoeding voor het gebruik van de accommodatie bedoeld in artikel 3.
Artikel 3: Accommodatie
De gemeente verleent aan Villa Zomernest vzw de toegang tot en het gebruik van de ruimtes van het pand gelegen te 9830 Sint-Martens-Latem – Kwakstraat 13, op het niveau + 0,5 en + 1,5 (met uitzondering van de ruimtes deel uitmakend van de conciërgewoning) voor de activiteiten zoals vermeld in de statuten van de vzw.
Artikel 4: Deelname in de verbruikskosten
Villa Zomernest vzw komt tussen in de betaling van de kosten van het verbruik van elektriciteit, verwarming en water a rato van achtenveertig procent (48 %) van de aan de gemeente gefactureerde kosten. De betaling gebeurt met maandelijkse provisies gebaseerd op de kosten van het voorafgaande jaar en een jaarlijkse afrekening voor het betrokken jaar. De kosten voor het verbruik van elektriciteit, verwarming en water is maandelijks betaalbaar voor de 5e van de maand op rekeningnummer van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem.
De betaling van deze kosten start met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022.
Er is geen tussenkomst vereist voor internetverbinding.
Artikel 5: Verzekeringen
De gemeente doet afstand van verhaal met betrekking tot schade veroorzaakt door brand, storm, bliksem en hagel, waterschade en glasschade.
Villa Zomernest vzw staat in voor de verzekering van de eigen inboedel.
Afschrift van deze polis en de kwitantie van de betaling van de recentste premies zal aan het lokaal bestuur worden bezorgd.
Artikel 6: Onderhoud door de gebruiker
Villa Zomernest vzw staat in voor het gewone onderhoud van de in artikel 3 beschikbaar gestelde accommodatie. Onder het gewone onderhoud wordt onder meer begrepen: het onderhoud dat normaliter tot de verplichtingen van een huurder behoren, zoals het proper houden van vloeren, muren, plafonds, ramen en deuren, het onderhoud van sanitair, de kleedruimtes, het voorkomen van opstoppingen van dakgoten of andere afvoerleidingen door regelmatige reiniging,onderhoud elektriciteit (zekeringen, schakelaars, stopcontacten, …), herstelling van glasbreuk.
Artikel 7: Eigenaarsherstellingen en keuringen
Het lokaal bestuur staat in voor de zogenaamde eigenaarsherstellingen zoals herstelling/vervanging van sanitaire toestellen, verwarmingsinstallatie, elektrische installaties en/of leidingen, brandblusapparaten, als gevolg van normale slijtage of schade ten gevolge van heirkracht, bliksem, storm, overstroming en andere voor zover de schade niet wordt gedekt door de af te sluiten polis.
Villa Zomernest vzw zal het lokaal bestuur zonder uitstel op de hoogte brengen van schade zoals hierboven bedoeld.
Daarnaast staat het lokaal bestuur in voor de keuringen van de installaties eigen aan de infrastructuur (verwarmingsinstallatie, elektriciteitsborden, rookmelders, blusapparaten, enzovoort).
Artikel 8 : Ter beschikking stellen van derden
De lokalen bedoeld in artikel 3 hierboven, met uitzondering van het lokaal op niveau + 0,5 gebruikt als administratieve ruimte, kunnen ter beschikking worden gesteld van andere verenigingen of organisaties. Dit dient te gebeuren in onderling overleg tussen het college van burgemeester en schepenen (of zijn vertegenwoordiger), Villa Zomernest vzw en de betrokken vereniging of organisatie. Daarbij zal tussen 9 uur en 17 uur wel steeds voorrang verleend worden aan activiteiten van Villa Zomernest vzw. Villa Zomernest vzw zal voor het gebruik door derden geen vergoeding kunnen vragen. Verenigingen die schade berokkenen aan de uitrusting van Villa Zomernest vzw zullen de aangebrachte schade vergoeden.
Artikel 9: Belastingen
Alle welkdanige belastingen, taksen, enzovoort zijn ten laste van het lokaal bestuur, met uitzondering van deze die specifiek gebonden zijn aan de uitbating van de activiteiten van Villa Zomernest vzw.
Artikel 10: Diverse bepalingen
Het lokaal bestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen, of andere eventuele schadelijke gevolgen, die voortvloeien uit en tijdens het gebruik van de beschikbaar gestelde accommodaties.
Villa Zomernest vzw en elke gebruiker verbinden zich ertoe:
Villa Zomernest vzw kan beperkte herkenningstekens aanbrengen na akkoord van het college van burgemeester en schepenen. Reclame, publiciteit en herkenningstekens van private aard zijn verboden.
Een staat van bevinding van de accommodatie wordt opgemaakt bij de ondertekening van onderhavige overeenkomst.
Beide partijen beschikken over sleutels die toegang verlenen tot het gebouw.
Het lokaal bestuur plant grondige renovatiewerken van het gebouw in eerste instantie aan de buitengevel en in 2de fase ook in het gebouw. Wanneer tijdens de uitvoering van de werken het gebruik (van een ruimte) onmogelijk is zal het lokaal bestuur andere accommodatie ter beschikking stellen. Daartoe zal Villa Zomernest vzw per kwartaal, telkens minstens een maand vooraf, opgave doen van de geplande activiteiten en de gewenste accommodatie via het digitale reservatiesysteem van het lokaal bestuur.
Aldus opgemaakt te Sint-Martens-Latem in twee exemplaren, waarvan elke partij verklaart een exemplaar ontvangen te hebben.
Sint-Martens-Latem, ……. januari 2022.
Voor het lokaal bestuur voor Villa Zomernest vzw
Agnes Lannoo – Van Wanseele Annelies Van Overbeke
Burgemeester Voorzitter Villa Zomernest vzw
An De Vreese Jef Van den Heede
Algemeen directeur Secretaris Villa Zomernest vzw
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht 'Bibliotheek: RFID, zelfuitleensysteem en automatisering van de toegang' werd een bestek met nr. CH-DC/BIB opgesteld door de administratie.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (RFID-zelfuitleenbalie), raming: € 38.355,00 excl. btw of € 46.409,55 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Geautomatiseerde toegang en camerabewaking bibliotheekgebouw), raming: € 26.644,00 excl. btw of € 32.239,24 incl. 21% btw;
* Perceel 3 (Self-service tablet-oplossing), raming: € 11.440,00 excl. btw of € 13.842,40 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 76.439,00 excl. btw of € 92.491,19 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeente Sint-Martens-Latem investeert in een modern multifunctioneel gebouw waarin de bibliotheek wordt ondergebracht. Een nieuwe bibliotheek geeft de kans om de gehele werkwijze en de inrichting van de bibliotheek opnieuw te gaan structureren en te automatiseren. Om de dienstverlening rond het begeleiden van de lener in zijn zoektocht naar informatie, kennis en ontspanning te optimaliseren, wil de bibliotheek hier met moderne technologieën en toepassingen op inspelen.
(1) De traditionele taken aan de balie zoals het innemen, het uitlenen en het verlengen van materialen, dienen door de klant zelf autonoom en op een eenvoudige gebruiksvriendelijke manier uitgevoerd te kunnen worden (RFID-zelfuitleenbalies met een geïntegreerde betaaloplossing).
(2) De toegankelijkheid van de bibliotheek wordt uitgebreid buiten de door het personeel verzorgde openingsuren. De gebruiker krijgt de mogelijkheid om de ‘open bibliotheek’ te betreden en de bibliotheekfunctionaliteiten te gebruiken waarbij camerabewaking en gebruikersidentificatie cruciaal staan (Open Plus concept).
(3) De bibliotheek wenst de lener de mogelijkheid te bieden om in het bibliotheekgebouw gebruik te maken van tablets met voorgeprogrammeerde gebruikersprofielen.
De gunningscriteria van de overheidsopdracht evalueert, naast de prijs, ook de technische en functionele waarden van de apparatuur systeem, de gebruiksvriendelijkheid en de esthetische waarde, de privacyrisico's, het aan te leveren projectplan en de voorwaarden van het onderhouds- en servicecontract.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0703-00/230000/BESTUUR/CBS/0/BIBLIOT (actie 1.7.6).
Artikel 1. Het bestek met nr. CH-DC/BIB en de raming voor de opdracht 'Bibliotheek: RFID, zelfuitleensysteem en automatisering van de toegang', opgesteld door de administratie worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 76.439,00 excl. btw of € 92.491,19 incl. 21% btw.
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0703-00/230000/BESTUUR/CBS/0/BIBLIOT (actie 1.7.6).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 5°.
De wet van 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, §1.
Besluit van de Vlaamse regering van 29 september 2017 betreffende wijk-werken.
De statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2017 over de toetreding tot de projectvereniging ‘Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde’.
Op 18 november 2021 tekenden 8 van de 9 deelnemende lokale besturen van de organisatie Werken Leie&Schelde een overeenkomst om de samenwerking tussen de VDAB en de lokale besturen in onze regio te versterken. Via deze samenwerking willen de partners een actief werkgelegenheidsbeleid op maat van de lokale arbeidsmarkt laten groeien om zo meer mensen aan het werk te helpen. Het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem zette als enige van de lokale besturen van de Regio Leie en Schelde geen handtekening onder deze samenwerkingsovereenkomst.
In het oorspronkelijk meerjarenplan stond een actie opgenomen onder de titel ‘Actie: 1.1.9: De projectvereniging 'wijkwerkorganisatie Leie en Schelde' neemt de regierol sociale economie op’, maar deze werd geschrapt bij de laatste meerjarenplanaanpassing zoals door Welzijn goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2021. Met deze schrapping is elke verwijzing naar een werkgelegenheidsbeleid uit de gemeentelijke meerjarenplanning verdwenen.
De samenwerkingsovereenkomst ‘Samen sterk voor lokaal werk’ gaat in op 3 november 2021 en loopt tot 31 december 2025. Ze dient bij te dragen tot een passend beleid als opstap naar participatie en integratie in onze lokale samenleving. Dit met als ultieme doelstelling positieve effecten te genereren op zowel individuen (eigenwaarde, gezondheid, perspectief, financiële draagkracht) maar ook op het lokale ondernemingsklimaat.
Als lokaal bestuur vervullen we immers een belangrijke faciliterende rol inzake lokaal economisch beleid. Bedrijven krijgen zo de mogelijkheid om gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers te rekruteren in de eigen omgeving. Het is aangewezen om deze samenwerkingsovereenkomst met VDAB aan te gaan om als lokaal bestuur een passend beleid te kunnen voeren op vlak van werk en tewerkstelling. Deze samenwerkingsovereenkomst biedt ons de mogelijkheid in te spelen op lokale noden en tendensen en is gebaseerd op de 10 samenwerkingsprincipes vastgelegd in overleg tussen VDAB, VVSG en afgevaardigden van lokale besturen. De samenwerking draagt bij tot een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners uit allerlei sectoren.
De samenwerkingsovereenkomst bevat een actieplan waarmee de VDAB, de ondertekenende lokale besturen en de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde samen de werkzaamheidsgraad in de regio Leie en Schelde willen verhogen door acties op te zetten voor drie centrale ambities:
In de inleiding van het document staat ook vermeld dat elke stad of gemeente zich kenmerkt door eigen noden, ervaringen en expertise en hiervoor binnen deze samenwerkingsovereenkomst acties kunnen opgezet worden. Initiatieven kunnen zowel door het lokaal bestuur als VDAB genomen worden, waarbij het actieplan een flexibel document is waar elke partner zich maximaal voor engageert, met begrip voor ieders nood en capaciteit.
In een sterk lokaal sociaal beleid, zijn huisvesting, onderwijs en werkgelegenheid belangrijke pijlers.
Het is begrijpelijk dat het voor een klein lokaal bestuur alleen moeilijk is om in zo’n beleidsdomein als werkgelegenheid voldoende expertise te ontwikkelen. Vandaar dat ook de goede en terechte keuze werd gemaakt hiervoor op regionaal vlak de krachten te bundelen met meerdere lokale besturen en hiervoor een projectvereniging op te richten.
Zelfs een samenwerkingsverband van meerdere lokale besturen kan dit niet autonoom en is gebaat bij een goede samenwerking met de bevoegde Vlaamse speler, in dit geval de VDAB.
Daarom stellen we voor, in het belang van de versterking van het lokaal sociaal beleid en ter ondersteuning en versterking van de eigen inwoners die op zoek zijn naar werk, deze samenwerkingsovereenkomst ook te tekenen.
Artikel 1. De gemeenteraad geeft opdracht aan het College van Burgemeester en Schepenen contact te nemen met de Projectvereniging ‘Werken Leie & Schelde’ ten einde afspraken te maken die leiden tot de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst ‘Samen sterk voor lokaal werk’ die in november 2021 werd ondertekend door de Projectvereniging ‘Werken Leie & Schelde’, de VDAB en de 8 andere lokale besturen uit de regio Schelde en Leie die deel uitmaken van de Projectvereniging ‘Werken Leie & Schelde’.
Artikel 2. De gemeenteraad wordt geïnformeerd door het College van Burgemeester en Schepenen over de voortgang en resultaten van de bepalingen in artikel 1 van dit besluit.
Namens Gemeenteraad,
Bram Van der Plas
Algemeen directeur - waarnemend
Jan Van Wassenhove
Voorzitter