Mon 21/02/2022 - 20:00 Raadzaal
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door aan audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren.
Door de verhoogde viruscirculatie op nationaal niveau heeft het Overlegcomité op 17 november 2021 extra verstrengingen afgekondigd. Deze verstrengingen werden in de daaropvolgende overlegcomités verlengd. Hierdoor wordt telewerk niet enkel meer geadviseerd maar structureel verplicht voor een bepaalde arbeidsduur per week. Werk gerelateerde activiteiten die evengoed digitaal kunnen plaatsvinden gebeuren ook best digitaal. Ten einde het goede voorbeeld te geven als lokaal bestuur acht de burgemeester het daarom nodig om de algemene raadscommissie, de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december digitaal te laten doorgaan.
De voorwaarden waaraan een digitale vergadering moet voldoen volgens de toezichthoudende overheid worden voldaan. De wijze van vergaderen en de motivering worden vastgelegd in dit burgemeestersbesluit. De digitale gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn openbaar te volgen via een audiovisuele livestream die op voorhand aan het publiek wordt bekendgemaakt. Zolang de federale fase in het beheer van de COVID-19-epidemie van kracht is geldt er een overgangsperiode waarbij een digitale gemeenteraad mogelijk is op basis van een gemotiveerd burgemeestersbesluit zonder dat de voorwaarden van een digitale gemeenteraad vastgelegd zijn in het huishoudelijk reglement van de respectievelijke vergaderorganen.
Het publiek kan digitaal de vergadering online mee volgen. Ze kunnen de digitale vergadering volgen via de livestream op het YouTube-gemeentekanaal. Op deze manier wordt de openbaarheid van de zitting gegarandeerd.
De kerkraad Sint-Aldegondis stelde haar rekening 2021 vast in zitting van 13 januari 2022.
De rekening sloot met een overschot op de exploitatierekening van € 13.198,08 en met een investeringsrekening in evenwicht.
De agenda van de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad. De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente moet daarenboven gemandateerd worden om op de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de voorliggende beslissing van de gemeenteraad en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 8.468 stemmen.
De recentste aanpassing van het arbeidsreglement wordt goedgekeurd in de gemeenteraad van februari 2022.
In volgende hoofdstukken worden aanpassingen aangebracht:
- hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
- hoofdstuk 2 arbeidsduur, arbeidstijd, prestatieregeling, vakantieregeling
- hoofdstuk 7 functiebeschrijvingen en evaluatie
- hoofdstuk 12 specifieke verplichtingen: ambtsgeheim, discretieplicht, privacy en informatieveiligheid
- hoofdstuk 13 auteurs- en naburige rechten
- hoofdstuk 14 veiligheid, gezondheid en welzijn
- hoofdstuk 15 Bescherming psychosociale risico's op het werk, waaronder geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
Goedkeuring wordt verleend aan de opgemaakte samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaamse Gewest (AWV), Aquafin NV, TMVW en de gemeentebesturen Nazareth, Deinze en Sint-Martens-Latem voor de (her)aanleg van de wegenis en gescheiden riolering in de zijstraten van de Kortrijkseheerweg.
In het kader van de opdracht ‘Raamovereenkomst voor de aankoop van elektrisch materiaal’ werd een bestek met nr. 2022/110 opgesteld door de Dienst Grondzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 45.000,00 excl. btw of € 50.206,61 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht ‘Raamcontract: Levering stookolie en gasoil extra voor het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem - 2022 (met verlenging voor 2023, 2024 en 2025)’ werd een bestek met opgesteld door de Dienst Grondzaken.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 77.600,00 excl. btw of € 93.896,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De familie Roelens biedt een schenking aan van wijlen het echtpaar Roelens-De Man, namelijk een schilderij van Hubert Malfait (olieverf, met een hoogte van 55 cm en een breedte van 66,5 cm). Het bestuur oordeelt dat het opportuun is dit legaat te aanvaarden.
Vragen
- Welke evaluatie maakt het bestuur. Wat loopt goed? Wat loopt minder goed?
- Kan aan de directies van beide scholen gevraagd worden hun evaluatie kort op papier te zetten zodat deze aan het dossier kunnen toegevoegd worden?
- Wat is de financiële evaluatie na 5 maanden activiteit?
Evaluatie
Een evaluatie van de samenwerking met de dienstverlener in het kader van de buitenschoolse kinderopvang in het lopend schooljaar wordt ter kennis gegeven aan de gemeenteraad en besproken ter zitting.
Tijdens de gemeenteraad van januari 2022 werden de resultaten van het op 22 december 2021 georganiseerde digitale bewonersoverleg besproken, dit betreffende de mogelijke omleidingsroutes tijdens de eerste twee fases van de wegenis- en rioleringswerken aan de Pontstraat.
Tijdens voormelde bespreking werd het medegedeeld dat er voor bepaalde mogelijke omleidingen nog een definitieve keuzes waren gemaakt (vb wat met Bachtenberge?) maar dat er dienaangaande geen nieuwe bewonersvergadering zou worden georganiseerd.
De bewoners zouden tegen eind januari/half februari schriftelijk en digitaal worden geïnformeerd van de definitieve keuzes.
Ondertussen is er een publicatie van deze definitieve keuzes verschenen in het Dorpsmagazine, op de webpagina www.sint-martens-latem.be/ponstraat én werd er 8 februari jl. aan de bewoners van de Pontstraat en enkele bewoners van omliggende straten een bewonersbrief verstuurd waarin de zgn. begeleidende maatregelen worden opgesomd.
Zo blijkt dat de volgende maatregelen zullen worden genomen:
1. Tijdens fase 1 en 2 (deel Oude Pontweg tot aan de Philippe de Denterghemlaan + werken aan kruispunt Ph. de Denterghemlaan) zal er vanaf 7 maart tot aan het bouwverlof geen doorgaand verkeer naar Leerne mogelijk zijn:
2. Tijdens fase 3a en 3b (deel Philippe de Denterghemlaan tot aan Auberge du Pêcheur) zal er na het bouwverlof tot het einde van 2022 terug doorgaand verkeer mogelijk zijn naar Leerne, dit via de Latemstraat, Oude pontweg en Voordelaan:
Ook zouden de woningen geleden in de werkzone tijdens de werkuren (zomerperiode van 7U tot 17U30 – winterperiode onduidelijk) niet meer met de wagen bereikbaar zijn en zou huisvuilophaling op centrale punten worden georganiseerd.
Openbaar vervoer zou eveneens gehinderd worden.
Onze fractie blijft net als vele inwoners van Deurle met nogal wat vragen en onduidelijkheden zitten en vreest dat de genomen begeleidende maatregelen ontoereikend zullen zijn om te vermijden dat het sluipverkeer zich verlegd naar onze woonstraten en vaak onverharde dreven.
Vragen tot toelichting:
Onze fractie heeft dan ook de volgende vragen:
i. Zo ja: wat is uit dit overleg gekomen;
ii. Zo neen : waarom niet en welke belangenafweging lag aan de oorsprong om ook voor deze kwetsbare dreven geen begeleidende maatregelen te voorzien?;
De Voordelaan en Oude Pontweg kunnen dan ook als sluipweg worden gebruikt.
Op 11 februari 2022 verscheen in het Laatste Nieuws een artikel waarin de bevoegde Schepen aankondigde dat:
Dit dossier is amper voor de gemeenteraad gekomen.
Op de gemeenteraad van September 2017 stond de goedkeuring van de lastenvoorwaarden en gunningswijze voor een ontwerpopdracht “uitbreiding centrum de Vierschaar” geagendeerd, doch dit punt werd verdaagd.
Tijdens de raadscommissie van 18 november 2019 werd het projectdossier ‘site de Vierschaar juni 2019’ besproken.
In dit projectdossier stond onder ‘functionele analyse van de site’ aangaande het gemeenschapslokaal vermeld:
'Het gebouw werd gerenoveerd in 2006-2007 en bevindt zich in een goede staat.'
Verder wordt de volgende analyse gemaakt:
'Functionele relaties met andere gebouwen
Het gemeenschapslokaal staat in functionele relatie met de twee andere gebouwen op de site.
Qua gebruik staat het ook in relatie met de brouwerijschuur (Dorp), Oase (Permekelaan) en in mindere mate met andere vergaderfaciliteiten in het cultureel centrum (Kwakstraat), Tempelhof (Dorp) en gemeentehuis (Dorp).
Mogelijke bestemmingen/opportuniteiten
Er wordt aan gedacht om het gemeenschapslokaal ‘de Vierschaar’ uit te breiden zodat het ook dienst kan doen voor grotere activiteiten (polyvalente zaal) (zie verder).'
Sindsdien is het dossier rond de 'site De Vierschaar' niet meer op de gemeenteraad gebracht.
Evenmin werd er dienaangaande op enige wijze gerapporteerd over eventuele evoluties in het dossier.
Gelet op het feit dat er in het voormelde artikel wel heel concrete informatie wordt gegeven welke daarenboven afwijkt van wat in het projectdossier werd geconcludeerd, had de Fractie VOOR LATEM EN DEURLE graag enige verduidelijking:
Vragen om toelichting:
1. Kan het projectdossier 'site De vierschaar 2019' opgeladen worden.
2. Op basis van welke plannen/ontwerpen zijn de in het artikel dd. 11 februari 2022 door de bevoegde schepen gegeven inlichtingen gebaseerd?;
3. Klopt het dat er niet langer geopteerd wordt voor de 'uitbreiding' maar wel voor 'afbraak en nieuwbouw' van een polyvalente zaal?; Zo ja waarom?;
3. Hoe komt het dat men nu plots tot de conclusie komt dat het huidige centrum de Vierschaar toch niet meer zou voldoen?
4. Waarom is men reeds zo concreet in de pers over een project waarover men de gemeenteraad niet inlicht én waarvan men niet weet hoeveel het uiteindelijk zal kosten?;
5. Is er reeds een concrete timing voorzien?
In het najaar van 2021 werden er in de onverharde zone van de Rode Beukendreef door het bestuur plots boomstammen gelegd. Het betrof een bewarende maatregel om de wortels van de monumentale Rode Beuken te beschermen tegen in de berm parkerende wagens en vrachtwagens, die het parkeerverbod negeerden.
VOOR LATEM EN DEURLE vindt dit een legitieme reden maar in dit geval heiligt het doel echter niet het middel dat daartoe wordt aangewend.
Initieel lagen de boomstammen op enkele meters van de asfaltstrook, zodat de wandelaars nog de mogelijkheid om, bij het naderen van een wagen, naast de verharde dreef te wandelen. Dit had evenwel tot gevolg dat er nog steeds wagens in de onverharde wortelzone parkeerden, wat uitwees dat de maatregel haar doel voorbij schoot.
Op 31 januari 2022 werden de boomstammen dan maar vlak naast de verharde dreef gelegd.
Sindsdien is het voor wagens nog net mogelijk om elkaar te kruisen maar moeten wandelaars dan wel over de boomstronken te springen. Voor mensen met een beperking is dit geen sinecure, soms zelfs onmogelijk.
Vanaf de plaatsing van deze boomstronken ontving onze fractie daarenboven veel opmerkingen van inwoners van Deurle en Latem die deze maatregel niet doordacht en weinig esthetisch was. Vooral de aanwezigheid van rottende boomstronken werd ervaren als een aanfluiting van het monumentale karakter van de dreef, alsook van het DNA van Deurle.
Op 4 februari 2022 publiceerde het bestuur een persbericht, alsook een mededeling op de website van het lokaal bestuur. Hierin werd plots gesteld dat de boomstronken slechts een tijdelijke maatregel zouden zijn, dat rottende boomstammen zouden vervangen worden én dat de bermen in het voorjaar van 2022 zouden voorzien worden met schaduwminnende planten.
Vragen om toelichting:
1. het plaatsen van de boomstammen zou in overleg met de bewoners, VZW Bosbehoud en erkende boomkwekers gebeurd zijn.
2. waarom komt men pas na vier maanden met de mededeling dat het plaatsen van de boomstammen slechts een tijdelijke maatregel zou zijn en dat beplanting nog volgt? Betreft het een vorm van voortschrijdend inzicht?;
3. Gelooft het Schepencollege dat het leggen van deze boomstronken niet de meest esthetische oplossing is;
4. het plantseizoen is reeds sinds oktober 2021 gestart.
Op 3 november 2020 werd er in de Paddenhoek een proefopstelling gepaatst.
Er zou zo nagegaan worden of het aangewezen is om van de Paddenhoek een fietsstraat te maken.
Ook werd er in het deel tussen de Hoge Heirweg éénrichtingsverkeer ingevoerd, zodat het voor verkeer dat van de Kortrijksesteenweg kwam onmogelijk werd om door te rijden tot aan de voetbalvelden.
Naar de bewoners van de Lage Heirweg werd gecommuniceerd dat deze proefopstelling slechts voor drie maanden zou uitgetest worden, dit met als doel om de verkeersdrukte in de omgeving te verminderen. Tevens zou er nog gepolst worden naar de ervaringen van de bewoners.
Ondertussen zijn we 17 maanden verder en staat deze 'proefopstelling' er nog steeds.
Vragen tot toelichting:
1. hoelang zal de proefopstelling nog aangehouden worden?
2. worden er metingen gedaan in de Lage Heirweg?;
3. welke zijn de conclusies die ondertussen uit de proefopstelling getrokken worden?
4. heeft de proefopstelling een positief effect op de verkeersdrukte in de omgeving?
5. werden er sinds februari 2021 overlegmomenten georganiseerd met de bewoners van de Lage Heirweg en de Paddenhoek?