Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door aan audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 24 januari 2022 goed.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, hoofdstuk III over de bevoegdheden van de burgemeester.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988: artikel 134, § 1 en artikel 135, § 2.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, art. 181, 182 en 187.
Het Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 februari 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
Ministerieel schrijven over het aannemen van lokale maatregelen van bestuurlijke politie met het oog op de bestrijding van de epidemische noodsituatie en de uitvoering van de procedure Local Outbreak Management.
Wet van 14 augustus 2021 over de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie (BS 20 augustus 2021), beter bekend als de ‘pandemiewet’.
Bij het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 over de afkondiging van de epidemische noodsituatie met betrekking tot de coronavirus COVID-19 pandemie, aangenomen overeenkomstig artikel 3, § 1 van de wet van 14 augustus 2021 over de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie, werd de epidemische noodsituatie afgekondigd.
Overeenkomstig artikel 3, § 4 van diezelfde wet blijft de federale fase van het nationale rampenplan, die werd afgekondigd bij het ministerieel besluit van 13 maart 2020 met betrekking tot de afkondiging van de federale fase over de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19 ten minste van kracht tot het einde van de afkondiging van de epidemische noodsituatie.
De afkondiging van de epidemische noodsituatie houdt in dat, voor haar volledige duur, de lokale overheden (gouverneurs en burgemeesters) de bestuurlijke politiemaatregelen mogen nemen om de gevolgen van de epidemische noodsituatie voor de volksgezondheid te voorkomen of te beperken.
Door de verhoogde viruscirculatie op nationaal niveau heeft het Overlegcomité op 17 november 2021 extra verstrengingen afgekondigd. Deze verstrengingen werden in de daaropvolgende overlegcomités verlengd. Hierdoor wordt telewerk niet enkel meer geadviseerd maar structureel verplicht voor een bepaalde arbeidsduur per week. Werk gerelateerde activiteiten die evengoed digitaal kunnen plaatsvinden gebeuren ook best digitaal. Ten einde het goede voorbeeld te geven als lokaal bestuur acht de burgemeester het daarom nodig om de algemene raadscommissie, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december digitaal te laten doorgaan.
De voorwaarden waaraan een digitale vergadering moet voldoen volgens de toezichthoudende overheid worden voldaan. De wijze van vergaderen en de motivering worden vastgelegd in dit burgemeestersbesluit. De digitale gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn openbaar te volgen via een audiovisuele livestream die op voorhand aan het publiek wordt bekendgemaakt. Zolang de federale fase in het beheer van de COVID-19-epidemie van kracht is geldt er een overgangsperiode waarbij een digitale gemeenteraad mogelijk is op basis van een gemotiveerd burgemeestersbesluit zonder dat de voorwaarden van een digitale gemeenteraad vastgelegd zijn in het huishoudelijk reglement van de respectievelijke vergaderorganen.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 februari 2022 verlopen digitaal omwille van de bovenstaande argumentatie.
Het publiek kan de digitale vergadering volgen via de livestream op het YouTube-gemeentekanaal. Op deze manier wordt de openbaarheid van de zitting gegarandeerd.
Artikel 1. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 februari 2022 verlopen digitaal.
Art. 2. De vergadering is online te volgen via het YouTube-kanaal van het lokaal bestuur: https://www.youtube.com/channel/UC09Hr6mMNiEqHnx1bRsFlUA.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 42 par. 1 en par. 2.
Het decreet van 7 mei 2014 betreffende de materiële organisatie van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 55 par. 2.
Het decreet van 7 mei 2014 betreffende de materiële organisatie van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 54, 55 en 56.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2016 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 39 tot 44.
De kerkraad Sint-Aldegondis stelde haar rekening 2021 vast in zitting van 13 januari 2022.
De rekening sloot met een overschot op de exploitatierekening van € 13.198,08 en met een investeringsrekening in evenwicht.
Artikel 1. De rekening 2021 van de Kerkfabriek Sint-Aldegondis zoals vastgesteld door de Kerkfabrieksraad op 13 januari 2022 wordt gunstig geadviseerd.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de provinciegouverneur en naar de kerkfabriek.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De agenda voor de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022, vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 1 februari 2022.
Het aangetekend schrijven van IVM van 3 februari 2022 inzake de uitnodiging tot de bijzondere algemene vergadering van 9 maart 2022 met de agenda en de informatie per agendapunt.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
De statuten van IVM, inzonderheid artikel 28.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder bij IVM werd voorgedragen.
De beslissing van de algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 houdende de benoeming van de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en mevrouw Agnes Lannoo – Van Wanseele als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
De agenda van de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad. De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente moet daarenboven gemandateerd worden om op de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de voorliggende beslissing van de gemeenteraad en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 8.468 stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring te hechten aan de agenda van de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Art. 2: De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente te mandateren om op de bijzondere algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 8.468 stemmen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Het gemeenteraadsbesluit van juni 2018 houdende goedkeuring aanpassing arbeidsreglement.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laat voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het protocol werd goedgekeurd in het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité van 1 februari 2022.
Artikel 1: Het bestaande arbeidsreglement wordt opgeheven.
Art. 2. Het gewijzigde arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool Latem met instellingsnummer 24646 en in de gemeentelijke basisschool Deurle met instellingsnummer 131987 wordt goedgekeurd.
Art. 3. Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement wordt ter kennisgeving bezorgd aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisscholen vernoemd in artikel 2.
Art. 4. Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Arbeidsinspectie, Toezicht op de sociale wetten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de aanleg van veilige fietspaden, het structureel onderhoud van de wegenis en de aanleg van een gescheiden riolering in de N437 (Kortrijkseheerweg – Klapstraat) en de zijstraten in het tracé tussen de spooroverweg en de Sticheldreef, heeft TMVW op 28/10/2021 een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Hiermee wordt getracht om de werken tussen de verschillende partijen gelijktijdig uit te voeren, de versnippering van de werken (incl. nodeloos extra publieke middelen) te vermijden en het werkproces te optimaliseren.
De samenwerkingsovereenkomst in de bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing, en vormt een wettelijke verbinding inzake het project tussen het Vlaams Gewest (AWV), Aquafin NV, FARYS/TMVW en de gemeentebesturen Nazareth, Sint-Martens-Latem en Deinze.
Voor de gemeente Sint-Martens-Latem bedragen de gewenste uitvoeringswerkzaamheden:
De aanleg van fietspaden langsheen de N437 (deel Klapstraat) via module 13 van het mobiliteitsconvenant met subsidiëring door het Vlaams Gewest
Sleuf- en wegenisherstel in de Voldershof, Karrestraat en de Klapstraat
Elke partij draagt rechtstreeks de uitvoeringskosten voor haar deel in de werken.
Elke partij draagt ook de keurings-, beproevings- en opleveringskosten voor het deel van de werken dat te haren laste is. De aannemer dient de betalingsaanvragen en vorderingsstaten in bij de leidende ambtenaar met kopie aan het opdrachtgevende bestuur.
De huidige raming van de geplande werken bedraagt € 6.331.180,38 (excl. btw), waarvan € 28.455,79 (excl. btw) ten laste van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en € 223.726,48 (excl. btw) verwerkt zit in de Aquario-portefeuille van FARYS/TMVW voor de gemeente Sint-Martens-Latem.
Artikel 1. De samenwerkingsovereenkomst tussen de partners Vlaams Gewest (AWV), Aquafin NV, FARYS/TMVW en de gemeentebesturen Nazareth, Sint-Martens-Latem en Deinze, met als doel de (her)aanleg van de wegenis en gescheiden riolering in de N437 (Kortrijkseheerweg – Klapstraat) en zijstraten, wordt goedgekeurd.
Art. 2. Het gemeentebestuur Nazareth wordt aangeduid om als aanbestedende overheid op te treden bij de gunning en de uitvoering van de voornoemde opdracht, overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Art 3. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze overeenkomst te ondertekenen.
Art. 4. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt naar het Vlaams Gewest (AWV), Aquafin NV, FARYS/TMVW en de gemeentebesturen Nazareth en Deinze.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht ‘Raamovereenkomst voor de aankoop van elektrisch materiaal’ werd een bestek met nr. 2022/110 opgesteld door de Dienst Grondzaken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 45.000,00 excl. btw of € 50.206,61 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 25 maart 2022 om 10.00 uur voorgesteld.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in budgetcode: 2022/GBB/0119-00/613200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Geen standpunt ingenomen visum nvt van Financiële dienst van 11 februari 2022
Artikel 1. Het bestek met nr. 2022/110 en de raming voor de opdracht ‘Raamovereenkomst voor de aankoop van elektrisch materiaal’, opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 45.000,00 excl. btw of € 50.206,61 incl. btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in budgetcode: 2022/GBB/0119-00/613200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57, en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht ‘Raamcontract: Levering stookolie en gasoil extra voor het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem - 2022 (met verlenging voor 2023, 2024 en 2025)’ werd een bestek met opgesteld door de Dienst Grondzaken.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Perceel 1 (Levering stookolie lokaal bestuur Sint-Martens-Latem 2022), raming: € 18.500,00 excl. btw of € 22.385,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Levering stookolie lokaal bestuur Sint-Martens-Latem 2023), raming: € 18.500,00 excl. btw of € 22.385,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Levering stookolie lokaal bestuur Sint-Martens-Latem 2024), raming: € 18.500,00 excl. btw of € 22.385,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Levering stookolie lokaal bestuur Sint-Martens-Latem 2025), raming: € 18.500,00 excl. btw of € 22.385,00 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Levering gasoil extra lokaal bestuur Sint-Martens-Latem 2022), raming: € 900,00 excl. btw of € 1.089,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Levering gasoil extra lokaal bestuur Sint-Martens-Latem 2023), raming: € 900,00 excl. btw of € 1.089,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Levering gasoil extra lokaal bestuur Sint-Martens-Latem 2024), raming: € 900,00 excl. btw of € 1.089,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 3 (Levering gasoil extra lokaal bestuur Sint-Martens-Latem 2025), raming: € 900,00 excl. btw of € 1.089,00 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 77.600,00 excl. btw of € 93.896,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2022 met budgetcode 2022/GBB/0119-00/611220.
Artikel 1. Het bestek met nr. 2021/106 en de raming voor de opdracht ‘Raamcontract: Levering stookolie en gasoil extra voor het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem - 2022 (met verlenging voor 2023, 2024 en 2025)’, opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 77.600,00 excl. btw of € 93.896,00 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, tweede alinea, 12°.
De familie Roelens biedt een schenking aan van wijlen het echtpaar Roelens-De Man, namelijk een schilderij van Hubert Malfait (olieverf, met een hoogte van 55 cm en een breedte van 66,5 cm). De familie Roelens wenst dit schilderij, vrij van enige successierechten, te schenken aan het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem omwille van de band met deze streek zowel van de kunstenaar als het echtpaar Roelens-De Man.
Het werk van Hubert Malfait wordt niet weergegeven in de overzichtscatalogus van Hubert Malfait, maar is een typisch werk uit het begin van de jaren '60 in de expressieve, robuuste toets bekend van die periode. Naar analogie van tal van identieke stukken van Hubert Malfait krijgt het werk de titel 'Merrie en veulen. [1962]'.
Het bestuur oordeelt dat het opportuun is deze schenking te aanvaarden.
Enig artikel. De definitieve aanvaarding van de schenking van familie Roelens-De Man van het schilderij van Hubert Malfait wordt goedgekeurd.
Enig artikel. Er wordt kennisgenomen van de evaluatie van de samenwerking met de dienstverlener in het kader van de buitenschoolse kinderopvang in het lopend schooljaar.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de antwoorden op de vragen.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de antwoorden op de vragen.
Bespreking werd verdaagd naar de volgende vergadering van de gemeenteraad.
Bespreking werd verdaagd naar de volgende vergadering van de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Jan Van Wassenhove
Voorzitter