Mon 17/11/2025 - 20:00 Raadzaal
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren.
Het lokaal bestuur is verantwoordelijk voor het correct bijhouden van de bevolkingsregisters, zoals bepaald in de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, het vreemdelingenregister en de identiteitskaarten en moet onderzoek naar de reële verblijfplaats van een persoon uitvoeren. Dit onderzoek wordt in beginsel toevertrouwd aan de lokale politie. De modaliteiten hiervoor worden opgenomen in een reglement van inwendig bestuur. Het vorige reglement dateert van 2018 en intussen is er een nieuwe werkwijze gehanteerd waarbij de administratie rond de woonstvaststellingen gedigitaliseerd is. Er wordt hierdoor een nieuw reglement van inwendig bestuur voor onderzoek naar de werkelijke verblijfplaats vastgelegd.
Op de buitengewone algemene vergadering van IVM van 13 december 2025 staan volgende punten geagendeerd:
1. Samenstelling van de raad van bestuur: benoeming bestuurders, bestuurders met raadgevende stem, onafhankelijk expert en plaatsvervangende bestuurders.
2. Activiteiten en strategieën voor volgend boekjaar (2026) - bespreking.
3. Begroting IVM 2026 - goedkeuring.
4. Financieel plan 2026 - 2031 - goedkeuring
Per aangetekend schrijven werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat dv die plaatsheeft op 16 december 2025 met volgende agenda:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de dienstverlenende vereniging, het ondernemingsplan 2025-2030, de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2026 (overeenkomstig art. 432 en 459 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2026 (overeenkomstig artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
Varia
De agenda van de buitengewone algemene vergadering voorziet volgende punten:
1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten Ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging, het ondernemingsplan 2025-2030, de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2026 (overeenkomstig art. 459 en 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2026 (overeenkomstig artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Waterunie Operator - stand van zaken
Varia
Overeenkomstig artikel 17 §3 van de statuten doet de Raad van Bestuur van de intergemeentelijke vereniging Veneco een bindend voorstel over de verdeling van de voordrachtsakten over de aandeelhouders.
In haar beslissing van 22 oktober 2025 besliste de Raad van Bestuur van de intergemeentelijke vereniging Veneco wijzigingen aan te brengen betreffende haar samenstelling.
Concreet gaat het over het volgende: in de ‘oude’ afsprakennota werd opgenomen dat de nieuw aangesloten gemeenten een bestuurder konden afvaardigen zolang het maximum van 15 bestuurders niet werd overschreden. Indien Laarne en Sint-Martens-Latem enkel een bestuurder afvaardigen voor de rest van de bestuursperiode, dan zou dit inhouden dat zij 5 respectievelijk 6 jaar een bestuurder zouden afvaardigen, terwijl dit voor de overige aangesloten gemeenten (m.u.v. de gemeenten die de voorzitter en 2 ondervoorzitters leveren) slechts 4 jaar is. Dit strookt voor de huidige Raad van Bestuur niet met een gelijke behandeling tussen vennoten.
Om die reden werd er een aanpassing van de afsprakennota op de Raad van Bestuur van 22 oktober 2025 goedgekeurd. De nieuw aangesloten gemeenten zullen maximaal 4 jaar een bestuurder kunnen aanstellen. De resterende periode kunnen ze een deskundige aanstellen.
De Raad van Bestuur van de intergemeentelijke vereniging Veneco besliste op 22 oktober 2025 over de voordrachtsrechten.
Voor de gemeente Sint-Martens-Latem betekent dit dat een kandidaat-bestuurder kan worden voorgedragen voor de periode van 1 april 2027 tot en met 31 maart 2029, een kandidaat-bestuurder kan worden voorgedragen voor de periode lopende van 1 april 2029 tot en met 31 maart 2031 en voor voordracht door de gemeente Destelbergen een kandidaat-deskundige kan voorstellen voor de bestuursperiode lopende van 1 april 2025 tot en met 31 maart 2027.
Overeenkomstig de beslissing van de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging Veneco dient de voorgedragen kandidaat een vrouw te zijn.
Naar aanleiding van de beslissingen van de Raad van Bestuur wordt gevraagd de voordracht van de kandidaat bestuurder te hernemen met aanduiding van de termijnen.
Dit reglement heeft tot doel de werking van erkende Buurtinformatienetwerken binnen de gemeente financieel te ondersteunen, teneinde bij te dragen aan de sociale cohesie, preventie en verhoogde veiligheid in de buurt.
Elk Buurtinformatienetwerk dient verplicht een charter op te stellen dat hun werking verduidelijkt. Dit charter wordt als basis genomen voor het toekennen van een jaarlijkse toelage aan de Buurtinformatienetwerkcoördinator van Sint-Martens-Latem.
Overeenkomstig artikel 161 van het decreet over het lokaal bestuur stellen de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn het gezamenlijk organogram op.
Overeenkomstig artikel 41 tweede lid - 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 kan de gemeenteraad reglementen met betrekking tot personeelsaangelegenheden delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Alhoewel de personeelsformatie door het decreet niet wordt opgelegd als een verplicht instrument, blijft het aangewezen een personeelsformatie (of -plan) te hanteren als beleidsinstrument. Anderzijds is het van belang tijdig te kunnen bijsturen naar aanleiding van de snel evoluerende regelgeving en nieuw opgelegde taken aan het lokaal bestuur zodat de dagelijkse werking niet in het gedrang komt.
Met het oog op de transparantie wordt ook voorgesteld dat het college van burgemeester en schepenen jaarlijks rapporteert over de evoluties bij de bespreking van de jaarrekening.
De gouverneur keurde op 20 oktober 2025 de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 goed. De Gemeenteraad dient van dit besluit officieel kennis te nemen.
Feiten en historiek
De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 16 oktober 2024 de begroting voor het dienstjaar 2025 goedgekeurd. Voor [naam gemeente] waren de in de begroting van de zone opgenomen dotaties als volgt:
Voor exploitatie: 362.143 euro
Voor investeringen: 32.932 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 2.426 euro
Op 25 juni 2025 werd de begroting voor 2025 een eerste keer gewijzigd. Deze wijziging was eerder technisch van aard, en omvatte naast een verwerking van het begrotingsresultaat 2024 een beperkt aantal verschuivingen of budgettair neutrale aanpassingen. De dotaties van de gemeenten bleven o.w.v. deze aanpassingen ongewijzigd.
De begroting 2025 van de hulpverleningszone wordt een tweede keer bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 17 september 2025 keurde het college van de hulpverleningszone op 17 september 2025 het ontwerp van de tweede begrotings-wijziging voor het dienstjaar 2025 goed.
Een belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting. Naast de laatste prognose inzake de evolutie van de wedde-index werd het personeelskrediet grondig bijgestuurd inzake de verwachte bezetting en invulling van de huidige vacante plaatsen op de personeelsplanning. In totaal worden de personeelskredieten met 1,3 miljoen euro verlaagd. Een andere belangrijk onderdeel van de begrotingswijziging is de bijsturing naar aanleiding van de overdracht van een aantal ambulancelicenties aan de ziekenhuizen waarmee Zone Centrum een PIT (paramedisch interventieteam) uitbaat. Dit heeft tot gevolg dat de geraamde ontvangsten uit retributies voor het ziekenvervoer en de subsidie van FOD Volksgezondheid bijgestuurd werden. Deze ontvangsten zullen vanaf 2025 tot uiting komen in de afrekening van het PIT dat samen met de betrokken ziekenhuizen opgemaakt zal worden.
Het totale investeringskrediet voor 2025 wordt in de voorliggende begrotingswijziging verhoogd. De aanpassing van de totale begroting voor de investeringen is vrijwel uitsluitend te wijten aan een bijsturing van het krediet voor ICT-projecten. De begroting voorziet de nodige kredieten voor de financiering van enkele projecten uit het verleden. Binnen de kredieten voor projecten m.b.t. het lopende dienstjaar worden enkele verschuiving doorgevoerd.
Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties dalen, en dat de investeringsdotaties beperkt stijgen. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen blijven ongewijzigd.
De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2025 door Sint-Martens-Latem volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
* Voor exploitatie: 359.269 euro
Voor investeringen: 35.805 euro
Bijdrage voor de pensioenen: 2.426 euro
De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2025 door de zoneraad is gepland op 22 oktober 2025.
Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie keurde het zonecollege van de Hulpverleningszone Centrum op 17 september 2025 het ontwerp van de begroting voor het dienstjaar 2026 goed.
De dotaties van de gemeenten aan de Hulpverleningszone Centrum worden jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2026 door Sint-Martens-Latem volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
* Voor exploitatie: 378.520 euro
* Voor investeringen: 31.707 euro
* Pensioenbijdrage: 2.898 euro
De definitieve goedkeuring van de begroting 2026 door de zoneraad had plaats op woensdag 22 oktober 2025. De begrotingsopmaak van de zone voor het volgende dienstjaar dient telkens te worden goedgekeurd in de zoneraad van de maand oktober omwille van de door de wetgever opgelegde termijnen inzake het goedkeuringstoezicht.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting van de hulpverleningszone uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begroting voor het dienstjaar 2026 definitief te kunnen goedkeuren.
Er bestaat reeds sinds 2018 een samenwerkingsovereenkomst tussen De Pinte en Sint-Martens-Latem voor het Huis van het Kind. Door de fusie in Nazareth-De Pinte, dringen enkele wijzigingen zich op.
We spreken vanaf nu van HvhK Nazareth-De Pinte- Sint-Martens-Latem die jaarlijks een subsidie van de Vlaamse Overheid, Agentschap Opgroeien ontvangen.
De Vlaamse Overheid stelt in artikel 59 van het Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 28 maart 2014 2 voorwaarden voor de aanwending van de subsidie:
1) De subsidie moet worden aangewend om de opdrachten uit te voeren en de doelstellingen na te streven die eigen zijn aan de aanbodsvorm.
2) De subsidie geldt als een algemene werkingssubsidie die toegekend wordt ter ondersteuning van personeels- en werkingskosten.
De belangrijkste wijzigingen zijn de administratieve verwerking van de fusie, nieuwe financiële afspraken waarbij de afrekening gebaseerd wordt op bevolkingscijfers, de toevoeging van een 2e fysiek HvhK (door de fusie), afspraken omtrent de coördinatie en de werking en aanpassing van de opzegmodaliteiten.
Het Consortium 12-12 deed op 1 oktober 2025 een oproep voor financiële steun ter bestrijding van de humanitaire situatie in Gaza.
Consortium 12-12 is een samenwerking van vijf hulporganisaties: Caritas International, Handicap International, Dokters van de Wereld, Oxfam België en Plan International. Er wordt voorgesteld een bedrag van € 2.500 toe te kennen.
Schepen Louis Notte brengt als waarnemend lid van de raad van bestuur van IVM-verslag uit aan de gemeenteraad over de werking van IVM.
De nieuw samengestelde GECORO keurde in haar zitting haar huishoudelijk reglement goed. Dit reglement dient ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Volgende maatregelen worden voorgesteld:
- aanpassing van de voorrangsregeling aan het kruispunt Eikeldreef/Burgemeesterstraat waarbij de Eikeldreef voorrang krijgt.
- het voorzien van een voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden aan de ingang van het parkbos in de Moeistraat rechtover de huisnummers 20-22
Aangezien de Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek tussen Cultuurconnect en de bibliotheken afloopt eind 2025, bezorgde Cultuurconnect een addendum met het oog op een verlenging van deze overeenkomst voor één jaar. Na deze periode kan de overeenkomst nog twee jaar stilzwijgend verlengd worden, tot uiterlijk eind 2028. Ook werd een artikel omtrent het interbibliothecair leenverkeer toegevoegd.
Voorgesteld wordt akkoord te gaan met het Addendum bij de Overeenkomst Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek tussen vzw Cultuurconnect en het Gemeentebestuur Sint-Martens-Latem.
Een Intergemeentelijk Onroerenderfgoeddienst (IOED) is een intergemeentelijk samenwerkingsverband dat werkt rond bouwkundig, archeologisch en landschappelijk erfgoed. Aangesloten gemeenten kunnen beroep doen op de IOED voor beleidsvoorbereidende taken, de beslissingsbevoegdheid blijft altijd bij de gemeente. Bij aansluiting van een erkende onroerenderfgoedgemeente bij de IOED kan zij desgewenst haar taken aan deze IOED overdragen, zonder dat zij haar belissingsbevoegdheid verliest.;
- Vanaf 1 januari 2026 zal het nieuwe onroerenderfgoeddecreet in werking treden. Dit nieuwe decreet herschrijft de voorwaarden om erkend te worden als IOED;
- De nieuwe erkenning gaat in op 1 januari 2027 en is geldig voor een periode van 6 jaar, nl. tot 31 december 2032.
- De IOED's ontvangen een vaste basisfinanciering van 120.000 euro, mits de gemeenten die lid zijn van de IOED allemaal samen eenzelfde eigen bijdrage voorzien. Om het haalbaar te maken voor de gemeenten, voorziet Veneco een maximum van €20.000/jaar vanuit het innovatiefonds. Deze financiering geldt voor het agentschap Onroerend Erfgoed als gemeentelijke bijdrage, vermits Veneco beschouwd wordt als ‘verlengd lokaal bestuur’.
- Op dit moment is het nog onduidelijk of Laarne al of niet toetreedt tot de IOED. De Ministerraad moet nog een beslissing nemen over de uitzonderingsaanvraag die Laarne heeft geformuleerd om tot de IOED Schelde-Durme te kunnen blijven behoren. Indien de uitzondering niet wordt toegestaan, wenst Laarne alsnog toe te treden tot de IOED Leie-Schelde-Oostrand.
- IOED’s moeten zich qua samenstelling conformeren aan de referentieregio’s die de Vlaamse Regering vastlegde. Binnen referentieregio Gent is het voorstel om een IOED-werking op te richten met de financiering van 2 erkenningen (Meetjesland en Leie-Schelde-Oostrand) onder één beherende instantie nl. Veneco, waarbij de gemeentelijke bijdrage neerkomt op 0,57€/inwoner in het geval Laarne niet toetreedt of 0,55€/inwoner indien Laarne wel toetreedt (goed voor 4 FTE voor de hele regio).
- Aan alle deelnemende gemeenten wordt een politiek en ambtelijk aanspreekpunt en afgevaardigde gevraagd in de stuurgroep van de IOED, via dewelke de communicatie over de IOED, opvolging van het beleidsplan en doorstroom van informatie gebeurt.
Motivering/Argumentatie
- De IOED biedt de gemeenten de mogelijkheid om:
- Wanneer een gemeente er voor kiest geen deel uit te maken van een intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst, dient zij eveneens haar decretaal vastgelegde taken rond onroerend erfgoed op te nemen, op zelfstandige basis.
De nieuwe erkenningsaanvraag voor IOED Leie-Schelde-Oostrand 2027-2032 goed. Dit omvat:
- organigram
- actuele omgevingsanalyse
- gezamenlijke beleidsvisie
- document over draagvlak
- overzicht expertise en consultatienetwerk
- onroerenderfgoedbeleidsplan met strategische en operationele doelstellingen
- meerjarenbegroting met bijhorende toelichting
Naast een collegebesluit wordt ook de goedkeuring door de gemeenteraad gevraagd.
In het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 werd prioritaire actie 2.4.2 geformuleerd onder de titel ‘maatregelen uitweken voor verduurzaming van de mobiliteit van de medewerkers en inwoners’ alsook de prioritair actie 2.3.4 uitwerking eigen lokaal vervoer
Wat het fietsdelen betreft, werden in 2024 deelfietsen geplaatst op de Xavier De Cocklaan dicht bij het rondpunt in Deurle aan de Vierschaar, als eerste stap in de ontwikkeling van een hoppinpunt. Vanaf 2 september 2024 staan op deze locatie 10 deelfietsen.
Wat het autodelen betreft, werd in 2022 een raamovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad met een geraamde kost van 181.500 euro voor een periode van 4 jaar. Na een start met een eerste wagen in juni 2023, werden in april 2024 vier bijkomende elektrische stadswagens geleverd. Voor deze wagens werden op 4 locaties ook laadpalen voorzien.
Vragen:
1) Kan het gebruik van de deelfietsen sinds september 2024 (per maand) gerapporteerd worden?
2) Kan het gebruik van de 5 verschillende deelwagens sinds juni 2023 (per maand) gerapporteerd worden?
3) Welke kosten en welke opbrengsten zijn er aan deze beide activiteiten verbonden voor het lokaal bestuur in 2023, 2024 en 2025 (realiteit voor 2023 en 2024; prognose voor 2025)?
4) Welke evaluatie maakt het schepencollege van deze activiteiten en welke lessen worden getrokken voor de toekomst van deze projecten?
Reeds vele jaren wordt gesproken over de aanleg van fietspaden in het deel van de Klapstraat voorbij de spoorwegovergang richting Nazareth.
De voorbije jaren kon in het kader van deze plannen geen vooruitgang geboekt worden, onder andere omdat eerst de werken in de Pontstraat moesten afgerond worden.
We weten ook dat Infrabel plannen ontwikkeld heeft om de spoorwegovergang in de Klapstraat van een brug te voorzien.
In een recente enquête van de krant Het Laatste Nieuws werd de Klapstraat door de deelnemers op het vlak van fietsbeleid benoemd als de grootste prioriteit voor de aanleg van een fietspad. In een reactie op dit artikel liet de bevoegde schepen noteren dat het bestuur op alle mogelijke manier blijft lobbyen om het dossier uit te voeren deze legislatuur.
Vragen om toelichting:
1) Wat is de stand van zaken van de voorbereiding van deze werken?
2) Zijn er definitieve plannen? Indien ja, kunnen deze getoond/opgeladen worden?
3) Wordt de uitvoering van deze plannen gekoppeld aan de uitvoering van de plannen voor een brug door Infrabel?
4) Zijn de stappen voor eventuele onteigeningen reeds lopend? Wat is de timing om deze afgerond te krijgen? Zijn de betrokken bewoners/eigenaars hiervan reeds op de hoogte?
5) Welke budgetten voorziet het lokaal bestuur in het meerjarenplan 2026-2031 voor de realisatie van deze plannen?
6) Staan er ook budgetten voorzien bij de andere overheden/instanties die betrokken zijn in dit project (buurgemeenten, Aquafin, Farys, AWV,…)? Met andere woorden, is de inschrijving van de noodzakelijke budgetten afgestemd tussen alle betrokkenen?
7) Kan het schepencollege concreet toelichten welke lobby-initiatieven genomen worden en wat het resultaat hiervan tot op heden is?
8) Wordt in afwachting van de uitvoering van werken voor de aanleg van een afgescheiden fietspad, overwogen fietssuggestiestroken aan te brengen? Indien ja, wie voorziet hiervoor budget?
9) Wordt de overdracht van de gewestweg Klapstraat naar het lokaal bestuur (zoals gepland voor de Pontstraat) ook voorzien en kan dit reeds sneller gebeuren voor het eerste deel van de Klapstraat (vertrekkend van het rondpunt tot aan de spoorweg) waar reeds een fietspad en riolering is aangelegd?
Het Vlaams Gewest wenst dat er duidelijke afspraken worden gemaakt over hoe we de beperkte ruimte in Vlaanderen het beste kunnen gebruiken.
Met het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) wil Vlaanderen de omgeving klimaatbestendig maken, de natuur versterken, woonkernen doen bruisen en ruimte maken voor duurzame economie.
Het BRV is de opvolger van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV) en bepaalt de krijtlijnen voor het ruimtelijk beleid in Vlaanderen tijdens de komende decennia. Ook de provincies en gemeenten, waaronder dus ook Sint-Martens-Latem, maken ruimtelijke beleidsplannen die hun ruimtelijke structuurplannen vervangen.
Ondertussen heeft de Vlaamse Regering op 14 juli 2025 een conceptnota goedgekeurd voor het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. Deze nota bouwt verder op een strategische visie die de Vlaamse Regering in 2018 heeft goedgekeurd en geeft de richting aan voor een volwaardig en definitief beleidsplan. De conceptnota herbevestigt de keuze om tegen 2040 de inname van extra ruimte te doen dalen tot nul.
Het op te maken BRV wordt ook onderworpen aan een milieueffectenonderzoek (plan-MER). Voor dat onderzoek is een kennisgevingsnota gemaakt met een voorstel over hoe de milieueffecten van het BRV bestudeerd zullen worden.
Van 9 september tot 14 november 2025 kon iedereen (dus ook het Lokaal Bestuur Sint-Martens-Latem) opmerkingen formuleren en reageren op zowel de conceptnota als de kennisgevingsnota.
Op basis van deze opmerkingen zal de Vlaamse Regering een voorontwerp van BRV en uiteindelijk definitief BRV vaststellen.
Na bekrachtiging door het Vlaams Parlement wordt de Inwerkingtreding van het definitief BRV reeds tegen 2027 verwacht.
Ook op provinciaal en gemeentelijk niveau werkt men op dit ogenblik ruimtelijke beleidsplannen uit.
Op de gemeenteraad van 14 december 2020 werd goedkeuring verleend aan de lastenvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma’s voor de opmaak van het Gemeentelijk Ruimtelijk Beleidsplan (GRB).
Deze opdracht werd geraamd op € 90.750,00 incl BTW.
Op de gemeenteraad van 17 oktober 2022 werd goedkeuring verleend aan de lastenvoorwaarden en ui te nodigen firma’s voor de opmaak van een plan MER Ruimtelijk beleidsplan. Deze opdracht werd geraamd op € 45.560,00 incl BTW.
Sindsdien mocht de gemeenteraad niets meer vernemen.
Het BRV verankert de bouwshift verder in het omgevingsinstrumentarium nadat daartoe de voorbije jaren al een aantal stappen zijn gezet (BRV-fonds, principe “ruimtelijk rendement”, ‘stolp’ woonreservegebie- den, instrumentendecreet, planologische compensatie, ...).
Het BRV zal dus ontegensprekelijk een ingrijpende impact hebben op de strategische visie die voor Sint-Martens-Latem wordt uitgewerkt in het in opmaak zijnde GRB. Deze lokale visie zal niet mogen afwijken van de strategische visie uitgewerkt in (de conceptnota van) het BRV.
Vragen om toelichting:
1. Welke is de stand van zaken/tijdslijn van de uitwerking van het Gemeentelijk Ruimtelijk Beleidsplan?
2. Welke is de strategische visie over het ruimtelijk beleid in Sint-Martens-Latem en hoe verhoudt deze zich ten opzichte van de strategische visie uitgewerkt in de voorliggende conceptnota BRV?
3. Werden er door het Lokaal Bestuur/de dienst Ruimte opmerkingen/suggesties geformuleerd in het kader van het tot 14 november 2025 lopende openbaar onderzoek over de conceptnota BRV?