Mon 15/09/2025 - 20:00 Raadzaal
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren.
Overeenkomstig artikel 39 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur neemt de gemeenteraad een deontologische code aan, die van toepassing is op alle mandatarissen die deel uitmaken van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.
De streekintercommunale Veneco kan haar vennoten begeleiden zowel bij de uitvoering van de taken die hogere overheden hun opleggen, als bij de uitvoering van taken die de gemeente, zonder verplichting, zelf kan bepalen. Zo kan Veneco een sterk ondersteunende rol voor de gemeente spelen, zowel inhoudelijk én infrastructureel, op verschillend domeinen , zoals:
- Projectregie: herbestemming kerken, bouwprojecten gemeenten, woonprojecten,…
- Ruimtelijke planning en mobiliteit
- Onroerend erfgoed en archeologie
- Handhaving bouw en milieu
- Energie, klimaat en wonen
- Digitalisering, GIS-ondersteuning
- Intergemeentelijke preventiedienst
- Andere beleidsdomeinen zoals publieke ruimte, onteigeningen,….
- Ondersteuning gemeentelijke diensten zoals stedenbouw, mobiliteit, klimaat,…
Voor deze dienstverlening werkt Veneco als kostendelende vereniging en beroept ze zich op de in house-leer.
Ook in het kader van de regiovorming zoals bepaald in het Regiodecreet van 3 februari 2023, waarbij een expliciete rol wordt toebedeeld aan het burgemeestersoverleg, thans georganiseerd door Veneco, lijkt een toetreding tot de streekintercommunale Veneco opportuun.
Bij toetreding onderschrijft de gemeente Sint-Martens-Latem het kapitaal voor een bedrag van 41.408,00 EUR, te betalen in 2026.
Aansluitend op de beslissing over de toetreding tot Veneco dient een vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering te worden aangeduid.
Aansluitend op het besluit tot toetreding tot Veneco dient een kandidaat voor de Raad van Bestuur te worden voorgedragen. Er wordt gevraagd een vrouw voor te dragen ten einde te voldoen aan de voorwaarden inzake gender.
Het meerjarenplan 2026 - 2031 van de Kerkfabriek Sint-Aldegondis voorziet in een gemeentelijke exploitatietoelage die evolueert van € 0 in 2026, naar € 14.855 in 2027, € 15.457,77 in 2028, € 16.084,17 in 2029, € 16.735,29 in 2030 en € 17.412,10 in 2031.
De investeringstoelage bedraagt € 4.000 in 2026 en € 2.000/jaar voor de periode 2027-2031.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Aldegondis. In het gemeentebudget 2025 wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 0,00 en een investeringstoelage van € 4.000,00.
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2025 van kerkfabriek Sint-Martinus.
De exploitatietoelage blijft onveranderd op 54.616,71; de investeringstoelage van 10.000,00 euro wordt geschrapt.
Het meerjarenplan 2026 - 2031 van de Kerkfabriek Sint-Martinus voorziet in een gemeentelijke exploitatietoelage die stijgt van € 45.118,96 in 2026, naar € 59.255 in 2027, € 59.385 in 2028, € 60.395 in 2029, € 61.025 in 2030 en € 61.945 in 2031.
De investeringstoelage bedraagt jaarlijks € 5.000 voor de periode 2026-2031.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
In het gemeentebudget 2026 wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 45.118,96 en een gemeentelijke investeringstoelage van € 5.000,00.
De gemeente werkt samen met de Provincie Oost-Vlaanderen voor de opvolging van de gemeentelijke administratieve sancties. De Provincie heeft een bijkomend personeelsleden aangesteld als sanctionerend ambtenaar. De Provincie vraagt de gemeente om deze medewerker ook aan te wijzen als sanctionerend ambtenaar, zodat zij ook kunnen instaan voor de opvolging van de GAS-boetes.
Deze aanstelling brengt geen extra kosten met zich mee, aangezien de gemeente betaalt per dossier.
De gemeenteraad keurt het lastenboek goed voor de publicatie van een mededingingsprocedure met onderhandelingen met het oog op het afsluiten voor een periode van maximum zes jaar van een hospitalisatieverzekering.
Deze procedure wordt gevoerd samen met het lokaal bestuur Nazareth-De Pinte.
De gemeenteraad keurt het lastenboek goed voor de publicatie van een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking met het oog op het afsluiten voor een periode van maximum twee jaar van de polissen algemene burgerlijke aansprakelijkheid voor de gemeente en OCMW Sint-Martens-Latem.
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van 2025.
Goedkeuring wordt verleend aan de subsidieaanvraag intergemeentelijke samenwerking Wonen Leie en Schelde 2026-2031.
Goedkeuring wordt verleend aan de statuten voor de interlokale vereniging Wonen Leie en Schelde.
Artikel 19 van de statuten van Wijk-werk organisatie Leie en Schelde bepaalt dat de jaarrekening aan de deelnemende gemeenten ter goedkeuring moet worden voorgelegd en dat samen met de jaarrekening een activiteitenverslag en een verslag van de accountant wordt bezorgd.
Het boekjaar 2024 sluit af met een balanstotaal van € 389.787,71 en waarvan de resultatenrekening afsluit met een positief resultaat over het boekjaar van € 5.316,60.
De bedrijfsopbrengsten voor het afgelopen boekjaar bedragen € 925.586,45. Dit is een stijging van € 598.126,76 ofwel 182,66% ten opzichte van het boekjaar 2023.
De bedrijfskosten voor het afgelopen boekjaar bedragen € 920.269,84. Dit is een stijging ten opzichte van het vorige boekjaar van € 585.278,15 ofwel 174,71%.
Op 3 juli 2015 nam de Vlaamse Regering het besluit tot uitvoering van de ruilverkaveling Schelde-Leie en tot instelling van het ruilverkavelingscomité ter uitvoering van de ruilverkaveling Schelde-Leie. Op 18 augustus 2015 volgde het Ministerieel Besluit tot oprichting van de commissie van advies. Met deze beslissingen kon de uitvoering van het project van start gaan
De ruilverkaveling Schelde-Leie situeert zich op delen van het grondgebied van de gemeenten Nazareth-De Pinte en Sint-Martens-Latem en de steden Gent en Deinze. Het gebied van 2.700 ha wordt in het noorden bij benadering begrensd door de gewestweg N43 (Kortrijksesteenweg) en in het oosten door een aantal parallelle zijbeken van de Schelde (de Zwarte Kobensbeek, de Moerbeek en de Coupure). In het zuidwesten valt de grens grofweg samen met de N35 (Gaversesteenweg). Het zijn hoofdzakelijk de gronden met een agrarische bestemming op het gewestplan of een ruimtelijk uitvoeringsplan die binnen de projectgrens liggen.
In deze regio komen er heel wat bossen bij: Parkbos Gent, stadsbos Deinze en de uitbreiding van de Hospicebossen. (Bron: ALGEMEEN | Vlaamse Landmaatschappij)
In het kader van deze ruilverkaveling vraagt de Vlaamse Landmaatschappij voorafgaand aan het verlijden van de akte een goedkeuring voor het splitsen van percelen zonder het verlenen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
In het kader van het ruilverkavelingsproject Schelde - Leie worden enkele gronden toebedeeld aan de gemeente Sint-Martens-Latem. Deze toebedeling gebeurt kosteloos. Bij een eventuele latere verkoop van die gronden dient de opbrengst ervan te worden gestort in het landinrichtingsfonds van het Vlaamse Gewest.
Het betreft de gronden kadastraal bekend onder Sectie B nummers 684a, 685a en 701a met een totale oppervlakte van 49a 68ca.
De pastorie in Latem werd gebouwd in 1982. De bestaande dakisolatie is onvoldoende, er is geen dampscherm, het onderdak is asbesthoudend en de bestaande dakramen zijn enkel glas. Om de pastorie om te vormen naar een kinderdagverblijf moet het dak gerenoveerd worden. In tussentijd wordt er binnen het bestuur verder gewerkt aan de juiste inrichting in het gebouw.
U vindt in bijlage het aanbestedingsdossier voor de dakrenovatie, opgemaakt door de ontwerper, architectenbureau Spectra, Brusselsesteenweg 509, 9050 Gentbrugge.
De dakrenovatie beschreven in bijgevoegd aanbestedingsdossier, bevat onder andere het verwijderen van het asbesthoudend onderdak en de asbesthoudende dekstenen op de schouwen, het plaatsen van voldoende dakisolatie volgens de vigerende wetgeving, het plaatsen van een dampscherm, het vervangen en voorzien van dakvlakramen om licht in de kamers te brengen en het plaatsen van een rookkoepel om te voldoen aan de brandvoorschriften.
In de werkgroep mobiliteit is er unanimiteit over verschillende maatregelen die de verkeersveiligheid en leefbaarheid moeten bevorderen.
Broekstraat:
Xavier de Cocklaan: Om de verkeersveiligheid te verhogen en rekening te houden met de woonomgeving en de verkeersintensiteit, wordt in de zijstraat van de Xavier De Cocklaan (Halifax) een snelheidsregime van 30 km/u ingevoerd. Op dit moment geldt daar officieel nog een snelheidsregime van 70 km/u.
Kerkakker: om de verkeersbelasting in de Kerkakker te verminderen en het gebruik van de Kerkakker als sluipweg naar Dorp te verhinderen en zo de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verhogen is het opportuun om de rijrichting te wijzigen.
Brandstraat: Om de verkeersveiligheid te verhogen en de voorrang in de Brandstraat ondubbelzinnig vast te leggen, is het aangewezen de voorrang van rechts ter hoogte van de kruising met de Oude Vierschaarstraat op te heffen.
Ouder Vierschaarstraat: Om de verkeersveiligheid te verhogen en de voorrang in de Oude Vierschaarstraat ondubbelzinnig vast te leggen, wordt bij het uitrijden van de Muldersdreef een verkeersbord B5 voorzien aangevuld met een dwarsmarkering.
De huidige overeenkomst loopt ten einde op 31 december 2025 en is daarom aan hernieuwing toe.
Door de samenwerking met en ondersteuning van Repair Café Schelde-Leie vzw wordt bijgedragen aan het gemeentelijk beleid met betrekking tot het materialenbeheer, de circulaire economie en de realisatie van de klimaatdoelstellingen.
Inhoudelijk verandert nagenoeg niets aan de huidige overeenkomst. De jaarlijkse werkingstoelage wordt verhoogd naar € 600
Schepen Louis Notte brengt als waarnemend lid van de raad van bestuur van IVM-verslag uit aan de gemeenteraad over de werking van IVM.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Er werd een Gemeentelijke Jeugdraad opgericht die beschikt over statuten. Tevens wordt een afsprakennota tussen de Gemeentelijke Jeugdraad en het lokaal bestuur ter goedkeuring voorgelegd
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Er werd een Gemeentelijke Sportraad opgericht die beschikt over statuten. Tevens wordt een afsprakennota tussen de Gemeentelijke Sportraad en het lokaal bestuur ter goedkeuring voorgelegd.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Er werd een Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid (GRC) opgericht die beschikt over statuten. Tevens wordt een samenwerkingsovereenkomst/afsprakennota tussen de GRC en het lokaal bestuur ter goedkeuring voorgelegd.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Er werd een Latemse Seniorenadviesraad opgericht die beschikt over statuten. Tevens wordt een samenwerkingsovereenkomst/afsprakennota tussen de LSAR en het lokaal bestuur ter goedkeuring voorgelegd.
Goedkeuring wordt verleend aan het aangepast schoolreglement basisonderwijs dat van toepassing is op de Gemeentelijke Basisschool Latem (instellingsnummer 24646) en de Gemeentelijke Basisschool Deurle (instellingsnummer 131987) met ingang van 01/09/2025 voor het schooljaar 2025-2026.
Aangezien er sinds de ingebruikname van de Pontstraat in oktober 2024 veel meldingen binnenkomen over ongepaste snelheden.
Dat de bevoegdheid voor het aanbrengen van signalisatie en wegmarkeringen op gewestwegen (zoals de Pontstraat) toekomt aan AWV (wegbeheerder),
Dat het lokaal bestuur, bij monde van haar burgemeester, overeenkomstig artikel 135, §2 NGW dient in te staan voor de veiligheid op openbare wegen en plaatsen op haar grondgebied,
Dat algemeen geweten is dat horizontale signalisatie (wegmarkeringen) de verkeersveiligheid bevorderen en de rijbaan visueel vernauwen, zodat dit eveneens een invloed heeft op de gevoerde snelheden, willen we graag enkele vragen stellen bij de huidige verkeerssituatie.
Middels gemeenteraadsbesluit dd. 29 juni 2020 werd goedkeuring verleend aan het bijzonder bestek met nr. DOM-216-06-060-Z, opdracht “Wegenis- en rioleringswerken Pontstraat N437.
Aldus de eigen communicatie van het Lokaal Bestuur zouden de herinrichtingswerken, voorwerp van het bijzonder bestek DOM-216-06-060-Z, sinds september 2024 voltooid zijn. Uiteindelijk werd op 3 oktober 2024 door het Lokaal bestuur gecommuniceerd dat de werken afgerond waren.
De voorziene wegmarkeringen blijven evenwel uit.
Op gemeenteraad van 24 februari 2025 werden er door de Fractie LEF vragen gesteld betreffende het niet conform de bepalingen van het bestek DOM-216-06-060-Z aangelegde verkeersplatform ter hoogte van het kruispunt Pontstraat – Oude Vierschaarstraat – Dorpsstraat.
Tijdens deze tussenkomsten werd erop aangedrongen dat er – gelet op de ingebruikname - ook dringend werk diende te worden gemaakt van het aanbrengen van de voorziene wegmarkering over de volledige lengte van de heraangelegde Pontstraat, dit ter bevordering van de verkeersveiligheid, niet op zijn minst aan de ingang van Deurlebos en binnen de voorziene zone 30.
Eveneens werd – gelet op de niet-conforme aanleg van het verkeersplateau ter hoogte van het kruispunt Pontstraat – Oude Vierschaarstraat – Dorpsstraat – erop aangedrongen dat het verkeersbord dat de zone 30 aanduidt, zou verplaatst worden tot vóór het verkeersplatform, komende van de Xavier de Cocklaan.
In antwoord op deze vragen verklaarde de burgemeester:
Tot op heden (8 maanden later) zijn de wegmarkeringen nog steeds niet aangebracht én bevindt het bord zone 30 zich nog steeds achter het verkeersplateau Pontstraat – Oude Vierschaarstraat – Dorpsstraat, komende van de Xavier de Cocklaan.
Op basis van de gepubliceerde Collegebesluiten is het voor onze fractie nog steeds niet duidelijk of de werken werden opgeleverd, dan wel of er nog gebeurlijke opleveringspunten zouden zijn.
In het belang van de veiligheid van onze inwoners en de aangelanden, dient hier dringend aan te worden geremedieerd.
Vragen:
1) Werden de cfr het bestek DOM-216-06-060-Z aanbestede en sinds 3 oktober 2024 in gebruik genomen wegenis- en rioleringswerken aan de Pontstraat reeds opgeleverd?
2) Waarom werd de wegmarkering nog niet aangebracht? En wanneer zal dit wel gebeuren? Welke communicatie is er met AWV gevoerd vanuit het Lokaal bestuur om aan te dringen op het aanbrengen van de wegmarkering over de volledige lengte van de Pontstraat?
3) Werd er reeds opdracht gegeven tot verplaatsing van het bord zone 30 tot voor het verkeersplatform aan het kruispunt Pontstraat – Oude Vierschaarstraat – Dorpsstraat én wanneer wordt dit uitgevoerd?
Op de gemeenteraad van 24 maart 2025 werd door de Fractie LEF aangedrongen op het nemen van dringende snelheidsbeperkende maatregelen, dit vooral in deze straten van onze gemeente waar sinds invoering in 2017 van de veralgemeende ‘zone 30’, nog steeds veelvuldig onaangepaste snelheden werden vastgesteld.
In antwoord op deze vraag bevestigde de bevoegde schepen dat er ondertussen door het College van Burgemeester en Schepenen een besluit was genomen om in bepaalde straten geschrankte bloembakken te plaatsen.
Zo gebeurde dit in vb. Twee Dreven, Brandstraat, Lindenstraat, Oude Pontweg en Guido Gezellestraat.
De Fractie LEF uitte haar bezorgdheid over de zichtbaarheid van de bloembakken én formuleerde opmerkingen over de doelmatigheid van de genomen maatregel.
Er werd toen door de bevoegde schepen aangekondigd dat de maatregel op zich, alsook de gekozen plaatsen, zouden worden geëvalueerd na het zomerreces.
Ondertussen deden er zich een aantal aanrijdingen voor met de geplaatste bloembakken én blijkt er op bepaalde plaatsen onduidelijkheid te bestaan over de geldende voorrangsregelingen.
Vragen om toelichting:
Voor elke fietser is het belangrijk zijn/haar fiets comfortabel en veilig te kunnen parkeren op de plek van bestemming. Om het fietsgebruik te stimuleren is het belangrijk dat het lokaal bestuur hierin verantwoordelijkheid neemt aan haar eigen gemeenschapszalen waar deze infrastructuur momenteel nog ontbreekt. Daarom wordt voorgesteld op minstens vijf locaties extra fietsenstallingen te plaatsen die voldoende robuust zijn zodat ze ook voor elektrische fietsen bruikbaar zijn.
Na de afronding van de werken in de Koperstraat, zijn nieuwe opportuniteiten ontstaan voor voetgangers (in het bijzonder senioren) die zich te voet willen verplaatsen naar de handelaars in Latemstraat en Koperstraat. Om deze verplaatsingen te voet voor iedereen haalbaar te maken, betekent het een meerwaarde om extra zitmeubilair te plaatsen in deze omgeving, meer bepaald in de straten Bosstraat, Elsakkerweg en Koperstraat.
In het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 11/08/2025 werd een omgevingsvergunning afgeleverd voor het slopen van de bestaande bebouwing, het rooien van 2 bomen, het nieuw bouwen van een gemengd gebouwencomplex met 2 handelsruimtes + 2 kantoorruimtes en 5 woonunits op de hoek van de Zevecotestraat en de Kortrijksesteenweg.
In totaal worden er 61 parkeerplaatsen voorzien: 57 in de ondergrondse parkeergarage en 4 bovengronds. De ontsluiting van de ondergrondse parking bevindt zich in de Zevecotestraat. Daarnaast worden 28 fietsstaanplaatsen voorzien waarvan 24 plaatsen in de ondergrondse parkeergarage en plaatsen voor bezoekers t.h.v. de overdekte inkom. De ondergrondse fietsenstalling is toegankelijk via een luie trap met fietsgoot. Aangezien de breedte van de Zevecotestraat eerder beperkt is, werd op het inplantingsplan een voorstel ingetekend om de Zevecotestraat plaatselijke te verbreden zodanig het kruisen van 2 wagens eenvoudiger wordt. Aansluitend wordt een publiek toegankelijk voetpad voorzien op de site zelf.
De Bestendige Deputatie van de Provincie Oost-Vlaanderen verleende een negatief advies.
In het kader van het openbaar onderzoek werd één collectief bezwaarschrift ingediend, ondertekend door meerdere personen. Hierin worden elementen op het vlak van ruimtelijke ordening en de afwijkingen van het BPA-Rosdamvallei aan bod, net als elementen op het vlak van mobiliteit en waterhuishouding.
De maximalistische invulling van het bouwprogramma (ondergronds en bovengronds) roepen zowel op het vlak van ruimtelijke ordening als van mobiliteit als van waterhuishouding ernstige vragen op.
Vragen om toelichting:
1) 1. Ondanks het feit dat in gelijkaardige eerder grootschalige bouwprojecten met mobiliteitsimpact op achterliggende woonstraten steeds het advies van de GECORO werd ingewacht, gebeurde dit niet in dit dossier.
a. Bestaat er een afsprakennota tussen College van Burgemeester en Schepenen waarin vastgelegd is welke dossiers worden voorgelegd aan de GECORO?
b. Waarom is ervoor gekozen in dit dossier geen advies te vragen aan de GECORO?
2) 2. In het BPA Rosdamvallei werden bepalingen opgenomen om grootschalige projecten te vermijden. Waarom heeft het College van Burgemeester en Schepenen geen gebruik gemaakt van de bepalingen in dit BPA in het kader van de beoordeling van deze aanvraag?
3) 3. De Bestendige Deputatie verleende tot twee maal toe een negatief advies bij deze vraag tot omgevingsvergunning.
a. Welke elementen leidden tot dit negatief advies?
b. Hoe weerlegt het College van Burgemeester en Schepenen de elementen van dit negatief advies?
4) 4. De mobiliteitsimpact van deze omgevingsvergunning op de Zevecotestraat en andere omliggende straten zal heel groot zijn. Bij andere aanvragen, zowel in woongebieden als bij andere projecten langs de Kortrijksesteenweg werd dit aspect door het College van Burgemeester en Schepenen steeds bijzonder streng beoordeeld. Wat heeft ertoe geleid dat dit bij deze beoordeling niet gebeurd is?
De Vlaamse overheid stimuleert lokale besturen om over te gaan tot de oprichting van een vrijwilligerskorps in elke Vlaamse gemeente. Sinds eind mei kunnen gemeenten zich hiervoor registreren. Op 4 augustus 2025 werd bekend gemaakt dat reeds 34 Vlaamse gemeenten de beslissing genomen hadden om deze stap te zetten.
Er zijn tal van crisis- of noodsituaties te bedenken waar vrijwilligers een steentje kunnen bijdragen ter ondersteuning van de professionele hulpdiensten. De Vlaamse regering wil die vrijwillige hulp bundelen in de vorm van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen.
Niet alleen de Vlaamse overheid, maar ook het Rode Kruis dringt sterk aan om deze stap te zetten. Elke vrijwilliger zal een EHBO-opleiding krijgen en om hen voor te bereiden op echte crisissituaties zal jaarlijks een simulatieoefening worden gehouden. Nadien is het dan de bedoeling dat de vrijwilligers kunnen bijspringen waar en wanneer nodig. Dat gaat van het vullen van zandzakjes bij overstromingen, over het verdelen van jodiumtabletten bij een nucleair incident tot het evacueren van mensen en dieren bij industriële rampen.
Onze gemeente heeft de voorbije 20 jaar sterk ingezet op de uitwerking van een sterk uitgewerkt draaiboek in het kader van rampenplanning en mag daar terecht fier op zijn.
De oprichting van een vrijwilligerskorps zou onze paraatheid nog naar een extra hoger niveau kunnen tillen.
De bewonersdienst van de wijk Hooglatem vroeg in een schrijven enkele weken geleden aan ons lokaal bestuur om deze stap ook te zetten.
Vragen om toelichting:
1) Heeft het College van Burgemeester en Schepenen reeds positief gereageerd op de oproep van de Vlaamse overheid en het Rode Kruis om over te gaan tot de oprichting van een vrijwilligerskorps?
a. Indien ja, wanneer wordt een communicatie naar de inwoners gepland?
b. Indien neen, wat zijn de redenen om deze stap niet te zetten? En onder welke omstandigheden zou die wel kunnen gezet worden?
De humanitaire situatie in Gaza laat niemand onberoerd en is bijzonder schrijnend voor volwassenen en nog meer voor kinderen in deze regio.
Uiteraard beseft iedereen ook dat een lokaal bestuur in Vlaanderen geen determinerende impact kan hebben op het verloop van de gebeurtenissen aldaar. Anderzijds kan elke beleidsverantwoordelijke wel iets doen.
Om die redenen polsen we graag naar de houding van het College van Burgemeester en Schepenen om na te gaan welke gemeenschappelijke initiatieven vanuit ons lokaal bestuur kunnen genomen worden.
Vragen om toelichting: