Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Het zittingsverslag werd vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 23 juni 2025 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 39.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Overeenkomstig artikel 39 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur neemt de gemeenteraad een deontologische code aan, die van toepassing is op alle mandatarissen die deel uitmaken van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1. In de deontologische code voor lokale mandatarissen die deel uitmaken van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 27 januari 2025 wordt in artikel 40 alinea 2 vervangen door volgende bepaling:
'Indien na het gesprek met de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen) het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan de algemeen directeur. De algemeen directeur doet het vooronderzoek. De algemeen directeur kan een personeelslid aanwijzen om dat in zijn/haar plaats te doen.'
Art. 2. In de deontologische code voor lokale mandatarissen die deel uitmaken van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 27 januari 202 wordt in artikel 41 na alinea 1 volgende alinea toegevoegd:
'Indien de klager niet akkoord gaat met de beslissing tot onontvankelijkheid van de algemeen directeur, kan hij de deontologische commissie vatten binnen de veertien dagen door mededeling aan de voorzitter van de deontologische commissie.'
Artikel 3. De geactualiseerde versie van deze code wordt als bijlage aan onderhavig besluit toegevoegd.
Bijlage: Deontologische code voor lokale mandatarissen - Regels voor transparantie
Artikel 1
De deontologische code is van toepassing op de lokale mandatarissen.
Voor de gemeente Sint-Martens-Latem worden hieronder begrepen:
de voorzitter van de gemeenteraad
de gemeenteraadsleden,
de burgemeester,
de schepenen.
Deze code is bij uitbreiding eveneens van toepassing op de medewerkers van de lokale mandatarissen, welke ook hun statuut of hoedanigheid is (kabinets- en fractiemedewerkers), en op de vertrouwenspersonen.
Lokale mandatarissen die namens de gemeente andere mandaten bekleden, zijn in die hoedanigheid eveneens ertoe gehouden de bepalingen van de deontologische code na te leven. Dit geldt zowel voor de mandaten die rechtstreeks in verband staan met hun ambt als voor alle hiervan afgeleide mandaten.
Indien een mandaat namens de gemeente wordt opgenomen door een extern persoon, dus niet vermeld onder de eerste paragraaf van dit artikel, zal bij diens aanstelling gevraagd worden deze deontologische code te onderschrijven.
Zij zullen er tevens over waken dat zij, ook buiten het kader van deze mandaten, geen dienstverlenende activiteiten ontplooien die afbreuk doen aan de eer en de waardigheid van hun ambt.
Belangenvermenging en de schijn ervan
Artikel 2
Een lokale mandataris mag zijn/haar invloed en stem niet gebruiken voor het eigen persoonlijk belang. Dat mag ook niet voor het persoonlijk belang van een ander persoon of het belang van een organisatie bij wie hij/zij een directe of indirecte betrokkenheid heeft.
Artikel 3
Een lokale mandataris gaat actief en uit zichzelf alle vormen van belangenvermenging, en zelfs de schijn daarvan, tegen. Een lokale mandataris neemt geen deel aan de bespreking en de stemming wanneer er sprake is van een beslissing waarbij belangenvermenging speelt.
Gedrag bij stemming en beraadslaging: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 27 §1, §3 en §4
Gedrag bij stemming en beraadslaging: Wet op de overheidsopdrachten, artikel 8
Gedrag bij stemming en beraadslaging: Burgerlijk Wetboek, artikel 1596
Artikel 4
Een lokale mandataris beseft dat mogelijke belangenvermenging niet beperkt is tot de bespreking en stemming. Daarom zorgt een lokale mandataris dat er ook geen enkele beïnvloeding is tijdens de andere fases van het besluitvormingsproces.
Artikel 5
Een lokale mandataris zorgt dat bij contacten met de burger nooit de schijn gewekt wordt dat particuliere belangen begunstigd (kunnen) worden.
Artikel 6
Een lokale mandataris mag de in artikel 10 van het Decreet Lokaal Bestuur genoemde functies niet uitoefenen.
Verboden functies voor lokale mandatarissen: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 10
Onverenigbaarheden: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 11
Artikel 7
Een lokale mandataris mag de in artikel 27 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur genoemde overeenkomsten en handelingen niet aangaan.
Verboden handelingen: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 27 §2 en §3
Artikel 8
Ter bevordering van de transparantie en om schijn van partijdigheid te voorkomen, meldt een lokale mandataris aan de algemeen directeur welke betaalde en onbetaalde mandaten hij/zij vervult naast het politiek mandaat bij het lokaal bestuur.
Artikel 9
Een lokale mandataris meldt aan de algemeen directeur wanneer hij/zij substantiële financiële belangen heeft (bijvoorbeeld aandelen of opties) in een onderneming waarmee de gemeente zaken doet of waarin de gemeente een belang heeft.
Artikel 10
De door een lokale mandataris gemelde mandaten en substantiële financiële belangen zijn openbaar en worden ter inzage gelegd. Ook een tussentijds ontstaan mandaat of belang moet meegedeeld worden. De algemeen directeur of een personeelslid dat daartoe door de algemeen directeur werd aangewezen, draagt zorg voor een geactualiseerde openbare lijst van gemelde mandaten en belangen.
Corruptie en de schijn ervan
Artikel 11
Een lokale mandataris mag zijn/haar invloed en stem niet laten kopen of beïnvloeden door geld, goederen, diensten of andere gunsten die hem/haar gegeven of beloofd werden.
Artikel 12
Een lokale mandataris moet actief en uit zichzelf de schijn van corruptie tegengaan.
Wetgeving inzake corruptie: Strafwetboek, artikel 245
Het aannemen van geschenken
Artikel 13
Een lokale mandataris neemt geen geschenken aan die hem/haar door zijn/haar functie worden aangeboden. Eventueel uitgezonderd zijn de incidentele, kleine attenties (zoals een bloemetje of een fles wijn) waarbij de schijn van corruptie en beïnvloeding minimaal is én waarbij minstens aan één van de onderstaande voorwaarden voldaan wordt:
Het weigeren of teruggeven van het geschenk zou de gever ernstig kwetsen of bijzonder in verlegenheid brengen.
De overhandiging van het geschenk vindt in het openbaar plaats.
Het terugbezorgen van het geschenk is praktisch onwerkbaar.
Het gaat om een prijs die door de lokale mandataris gewonnen wordt bij een tombola of activiteit.
Artikel 14
Als geschenken (al dan niet volgens de regels in artikel 13 van deze code) in het bezit komen van een lokale mandataris, wordt dit door de lokale mandataris gemeld aan de algemeen directeur.
Afhankelijk van de aard van het geschenk en de omstandigheden waarin het gegeven werd, wordt het ofwel alsnog terugbezorgd, ofwel eigendom van de gemeente. De algemeen directeur registreert deze giften en geeft ze in alle transparantie een gemeentelijke bestemming.
Artikel 15
De gemeenteraad kan in concrete gevallen afwijken van de regels die gelden over het aannemen van geschenken. Dit kan enkel in volledige openbaarheid.
Het aannemen van persoonlijke geschenken, voordelen en diensten
Artikel 16
Een lokale mandataris accepteert geen persoonlijke geschenken, voordelen of diensten van anderen, die hem/haar uit door zijn/haar functie worden aangeboden, ontvangen, tenzij aan alle onderstaande voorwaarden voldaan wordt:
Het weigeren ervan maakt het raadswerk onmogelijk of onwerkbaar.
De schijn van corruptie of beïnvloeding is minimaal.
Artikel 17
Een lokale mandataris gebruikt die persoonlijke geschenken, voordelen of diensten die voor zijn/haar raadswerk aangenomen mogen worden nooit voor privédoeleinden.
Het aannemen van uitnodigingen (voor bijvoorbeeld diners of recepties)
Artikel 18
Een lokale mandataris accepteert uitnodigingen (lunches, diners, recepties en andere) die door anderen betaald of gefinancierd worden enkel wanneer aan alle onderstaande voorwaarden voldaan wordt:
De uitnodiging behoort tot de uitoefening van het raadswerk.
De aanwezigheid kan worden beschouwd als functioneel (protocollaire taken, formele vertegenwoordiging van de gemeente, …).
De schijn van corruptie of beïnvloeding is minimaal.
Het accepteren van reizen, verblijven en werkbezoeken
Artikel 19
Een lokale mandataris accepteert werkbezoeken, waarbij reis- en verblijfkosten door anderen betaald worden alleen bij hoge uitzondering. Een dergelijke invitatie dient altijd besproken te worden op de gemeenteraad of het fractievoorzittersoverleg. De invitatie kan alleen geaccepteerd worden wanneer het bezoek aantoonbaar van belang is voor de gemeente en de schijn van corruptie of beïnvloeding minimaal is. Van een dergelijk werkbezoek wordt altijd (schriftelijk) verslag gedaan aan de raad.
Het gebruik van faciliteiten en middelen van het lokaal bestuur
Artikel 20
Een lokale mandataris houdt zich aan de regels die vastgelegd zijn over het gebruik van faciliteiten en middelen van het lokaal bestuur.
Wetgeving inzake terugbetaling en verantwoording kosten: Besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris, artikel 35 §1
Artikel 21
Een lokale mandataris houdt zich aan de regels die vastgesteld zijn voor het gebruik van interne voorzieningen die voor het raadswerk worden voorzien zoals opgenomen in het huishoudelijk reglement.
Artikel 22
Een lokale mandataris houdt zich aan de regels over onkostenvergoedingen zoals vastgesteld in het huishoudelijk reglement.
Wetgeving inzake terugbetaling specifieke kosten: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 38
Omgaan met informatie
Artikel 23
De gemeenteraad werkt onder het principe van principiële openbaarheid. Zij ziet erop toe dat het college van burgemeester en schepenen alle relevante informatie aangaande dossiers, stukken en akten openbaar toegankelijk maakt.
Artikel 24
Een lokale mandataris communiceert eerlijk over de redenen en motieven op basis waarvan hij/zij individueel gestemd heeft. Daarnaast communiceert een lokale mandataris eerlijk over de reden en motieven op basis waarvan de raad als geheel de beslissing genomen heeft.
Artikel 25
Een lokale mandataris is gebonden aan het beroepsgeheim wanneer hij/zij door de functie van lokale mandataris kennis krijgt van geheimen die door personen aan de gemeente zijn toevertrouwd. Bekendmaking van deze geheimen is verboden, behalve wanneer de wet de openbaring oplegt of mogelijk maakt.
Artikel 26
Naast het strenge beroepsgeheim geldt eveneens een geheimhoudingsplicht voor lokale mandatarissen. Deze plicht beschermt wat besproken wordt tijdens een besloten vergadering (feiten, meningen, overwegingen…).
Wetgeving inzake beroepsgeheim: Strafwetboek, artikel 458
Wetgeving inzake geheimhoudingsplicht: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 29 §4
Wetgeving inzake openbaarheid van de vergadering: Decreet Lokaal Bestuur, artikel 28
Artikel 27
Een lokale mandataris heeft een algemene discretieplicht. Hij/zij gaat op discrete en voorzichtige wijze om met de informatie die hem/haar toekomt in de uitoefening van zijn/haar functie.
Wetgeving inzake vertrouwelijkheid van informatie: Wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, artikel 10 §2
Artikel 28
Een lokale mandataris gebruikt de informatie die hij/zij kreeg door de uitoefening van zijn/haar functie enkel voor zijn/haar raadswerk en niet voor zijn/haar persoonlijk belang of voor het persoonlijk belang van anderen.
Artikel 29
Een lokale mandataris maakt brieven niet openbaar en stuurt e-mails niet door wanneer het niet zeker is dat de afzender daarmee zou instemmen. Bij twijfel over de bedoeling van de afzender wordt de expliciete toestemming gevraagd.
Onderlinge omgang en afspraken over vergaderingen
Artikel 30
Raadsleden gaan respectvol om met elkaar, de leden van het college en de personeelsleden van de gemeente.
Artikel 31
Raadsleden richten zich tot elkaar, de leden van het college, de algemeen directeur en de andere personeelsleden op een correcte wijze en dit zowel verbaal, non-verbaal als schriftelijk, inclusief de elektronische communicatie.
Artikel 32
Lokale mandatarissen houden zich tijdens vergaderingen van de politieke organen aan het huishoudelijk reglement en volgen de aanwijzingen van de voorzitter hierover op.
Artikel 33
Lokale mandatarissen onthouden zich in het openbaar, dus ook in openbare raads- en commissievergaderingen, van negatieve uitlatingen over individuele personeelsleden.
Naleving en handhaving van de deontologische code
Artikel 34
De gemeenteraad richt een deontologische commissie op.
Het aantal leden uit de fracties voor de samenstelling van de deontologische commissie is berekend volgens de verdeling systeem D’Hondt, waarbij het totaal aantal zetels gelijk is aan vijf.
Aan deze commissie kunnen maximum twee externe onafhankelijken toegevoegd worden. Deze onafhankelijken zijn personen waarvan de fracties het eens zijn dat zij specialist ter zake zijn en onpartijdig kunnen oordelen.
Indien voor het eind van het eerste jaar van de legislatuur hierover geen consensus is of indien niemand bereid was om te zetelen in de commissie, bestaat de commissie enkel uit de verkozen leden van de fracties en dit tot het einde van de legislatuur.
De voorzitter van de gemeenteraad maakt deel uit van de vijf fractieleden die zetelen en is, tenzij anders overeengekomen, ook de voorzitter van de deontologische commissie.
Elke fractie wijst de haar toegewezen mandaten in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan het aantal toegewezen zetels als leden van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform art. 7, §5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door een plaatsvervanger in volgorde van hoe ze door de fractie werden voorgedragen.
Artikel 35
De voorzitter van de deontologische commissie is verantwoordelijk voor de oproeping en stelt de agenda op.
De commissie vergadert minstens één keer per legislatuur en wordt in ieder geval bijeengeroepen wanneer dat nodig is conform art. 41 van deze code of wanneer advies gevraagd wordt conform art 43.van deze code De voorzitter is daarenboven gehouden de commissie bijeen te roepen op aanvraag van minstens een derde van haar leden.
De oproepingen vermelden in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 dagen voor de vergadering aan de leden bezorgd. In geval van hoogdringendheid, te beoordelen door de voorzitter, wordt de bijeenroeping tenminste 3 dagen voor de vergadering bezorgd. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. Voor elk agendapunt wordt het dossier dat erop betrekking heeft, ter beschikking van de leden van de commissie vanaf de verzending van de agenda.
De bezorging van de oproeping, de agenda en het dossier gebeurt op dezelfde wijze als dat gebeurt in de raad, met als verschil dat enkel de leden van de deontologische commissie deze oproep, agenda en dossiers ontvangen.
De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar.
De leden van de commissie werken volgens volgende principes:
- De handhaving is onpartijdig.
- Men is terughoudend met publiciteit.
- Men gaat zorgvuldig om met de vermeende schender.
Artikel 36
De commissie is bevoegd voor:
- Het formuleren van een gemotiveerd advies aan de raad over het vermoeden van een schending van deze code door personen die door deze code gevat worden zoals voorzien in de procedure van art. 40 tot 42 van deze code.
- Het geven van adviezen en aanbevelingen aan de raad over de inhoud van deze code met het oog op het bijsturen ervan. Dat kan op eigen initiatief van de commissie of minstens één keer per bestuursperiode op vraag van de raad conform art. 43 van deze code.
Artikel 37
De gemeenteraad ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de deontologische code handelen.
Er zijn verschillende fasen te onderscheiden die spelen bij het toezien op de naleving van de deontologische code, namelijk:
het voorkomen van mogelijke schendingen
het signaleren van vermoedens van schendingen van de deontologische code
het eventueel onderzoeken van vermoedens van schendingen van de deontologische code
het eventueel zich uitspreken over schendingen van de deontologische code
Het voorkomen van mogelijke schendingen
Artikel 38
Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij/zij wil verrichten een overtreding van de code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Artikel 39
Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij/zij die persoon. De lokale mandataris verwoordt de twijfels en verwijst de betrokkene zo nodig door naar de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Het signaleren van vermoedens van schendingen
(= start formele procedure binnen het lokaal bestuur)
Artikel 40
Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij hiervan melding van maken bij de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen).
Indien na het gesprek met de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen) het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan de algemeen directeur. De algemeen directeur doet het vooronderzoek. De algemeen directeur kan een personeelslid aanwijzen om dat in zijn/haar plaats te doen.
Het onderzoeken van vermoedens van schendingen
Artikel 41
Wanneer de raadsvoorzitter en de algemeen directeur (of het daartoe aangewezen personeelslid) besluiten dat de melding onontvankelijk is dan betekent dit meteen het einde van de procedure die gestart werd naar aanleiding van dit vermoeden. De commissieleden worden hierover wel geïnformeerd.
Indien de klager niet akkoord gaat met de beslissing tot onontvankelijkheid van de algemeen directeur, kan hij de deontologische commissie vatten binnen de veertien dagen door mededeling aan de voorzitter van de deontologische commissie.
Is de melding ontvankelijk dan onderzoekt de commissie ten gronde en roept de voorzitter van de deontologische commissie de commissie bijeen binnen de dertig dagen na de melding. De periode van dertig dagen wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
De commissie onderzoekt de melding en geeft zowel de melder als de vermeende schender de kans zich te laten horen. Ook mogelijke getuigen kunnen gehoord worden. Niemand kan daartoe verplicht worden.
Na het horen van betrokkenen bespreekt de commissie het vermoeden van schending en wordt een gemotiveerd advies overgemaakt aan de gemeenteraad.
Het zich uitspreken over schendingen
(= einde formele procedure binnen het lokaal bestuur)
Artikel 42
Enkel de gemeenteraad kan zich uitspreken of een mandataris van de gemeente een schending heeft begaan. Dat kan op basis van het gemotiveerd advies van de deontologische commissie. Als de raad beslist om af te wijken van het advies dan moet de vermeende schender de kans krijgen om door de raad zelf gehoord te worden vooraleer de raad ten gronde besluit.
Wanneer de gemeenteraad vaststelt dat deze code geschonden werd door een mandataris van de gemeente, dan kan de raad:
- zich uitdrukkelijk distantiëren van het gedrag van een raadslid.
- vragen dat het raadslid zich verontschuldigt.
- beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen.
- bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de burgemeester, een schepen of de raadsvoorzitter een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.
Evalueren van de deontologische code
Artikel 43
Minimaal één keer per bestuursperiode evalueert de raad de deontologische code. De raad vraagt daarvoor eerst advies aan de deontologische commissie. Daarbij wordt o.a. bekeken of de code nog actueel is, nog goed werkt en of ze nageleefd wordt.
Enkele algemene bepalingen
Artikel 44
De lokale mandatarissen zullen voor de omschrijving van hun dienstverlenende activiteiten geen termen gebruiken die verwarring kunnen scheppen met officiële, door de overheden ingestelde instanties belast met het verstrekken van informatie of met de behandeling van klachten. Het gebruik van de termen ‘ombuds’, ‘klachtendienst’ en andere afleidingen of samenstellingen is verboden.
Artikel 45
De lokale mandatarissen maken in hun verkiezingscampagnes en -mailings die gericht zijn op individuen geen melding van de diensten die zij eventueel voor de betrokkenen hebben verricht. In geen geval mogen zij de indruk wekken dat zij om steun vragen in ruil voor bewezen diensten.
Artikel 46
Bij hun optreden op en buiten het lokale bestuursniveau en in hun contacten met individuen, groepen, instellingen en bedrijven, geven de lokale mandatarissen principieel voorrang aan het algemeen boven het particulier belang.
Artikel 47
Elke vorm van rechtstreekse dienstverlening, informatiebemiddeling, doorverwijzing of begeleiding gebeurt zonder enige materiële of geldelijke tegenprestatie van welke aard of omvang ook en mag geen vorm van cliëntenwerving inhouden.
Artikel 48
De lokale mandatarissen staan op dezelfde gewetensvolle manier ten dienste van alle burgers zonder onderscheid van geslacht, huidskleur, afstamming, sociale stand, nationaliteit, filosofische en/of religieuze overtuiging, ideologische voorkeur of persoonlijke gevoelens.
Informatiebemiddeling
Artikel 49
Het behoort tot de wezenlijke taken van de lokale mandataris informatie te ontvangen en te verstrekken, in het bijzonder over de diensten die instaan voor informatieverstrekking en over de manier waarop de burger zelf informatie kan opvragen in het kader van de openbaarheid van bestuur.
Artikel 50
De lokale mandatarissen stellen informatie ter beschikking van de burger met betrekking tot de werking van de ombudsdiensten en van de diensten die instaan voor de behandeling van klachten over het optreden of het niet-optreden van de overheid.
Artikel 51
Informatie waarop de vraagsteller geen recht heeft, die de goede werking van de administratie kan doorkruisen of die de privacy van anderen in het gedrang kan brengen, mogen door de lokale mandatarissen niet worden doorgegeven.
Artikel 52
De lokale mandatarissen verwijzen de vragensteller, waar mogelijk, naar de bevoegde administratieve dienst(en). Waar het gaat om de behandeling van klachten en/of conflicten, worden de belanghebbenden in eerste instantie doorverwezen naar de bevoegde klachten- of ombudsdienst.
Administratieve begeleiding en ondersteuning
Artikel 53
De lokale mandatarissen kunnen de burgers ondersteunen en begeleiden in hun relatie met de administratie of met de betrokken instanties. Zij kunnen de burgers helpen om, via de daartoe geëigende kanalen en procedures, een aanvraag te richten tot de overheid, informatie te verkrijgen over de stand van zaken in een dossier, daarover nadere uitleg en toelichting te vragen en vragen te stellen over de administratieve behandeling van dossiers.
Artikel 54
Bij de administratieve begeleiding en ondersteuning van de burgers respecteren de lokale mandatarissen de onafhankelijkheid van de diensten en van de personeelsleden, de objectiviteit van de procedures en de termijnen die als redelijk moeten worden beschouwd voor de afhandeling van soortgelijke dossiers.
Artikel 55
De briefwisseling met de overheid, gevoerd in het kader van de administratieve begeleiding en ondersteuning, wordt uitsluitend op naam van de burger gesteld. Er wordt op geen enkele wijze melding gemaakt van de begeleidende en ondersteunende rol van de lokale mandataris.
Bespoedigings- en begunstigingstussenkomsten
Bespoedigingstussenkomsten
Artikel 56
Bespoedigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij lokale mandatarissen een administratieve procedure proberen te bespoedigen in gevallen of in dossiers die zonder die tussenkomst een regelmatige afloop of resultaat zouden krijgen, maar dan na verloop van een langere verwerkings- of behandelingstermijn.
Dergelijke tussenkomsten, die een ongelijke behandeling van de betrokken burgers inhouden, zijn verboden.
Begunstigingstussenkomsten
Artikel 57
Begunstigingstussenkomsten zijn tussenkomsten waarbij de lokale mandataris zijn voorspraak aanwendt om de afloop of het resultaat van een zaak of van een dossier te beïnvloeden in de door de belanghebbende burger gewenste zin. Dergelijke tussenkomsten zijn verboden.
Artikel 58
Tussenkomsten bij selectie voerende instanties, die tot doel hebben het verhogen van kansen op benoeming, aanstelling en bevordering in de administratie, zijn verboden.
Lokale mandatarissen die om steun gevraagd worden door of voor kandidaten die een functie, aanstelling of bevordering ambiëren, delen betrokkene mee dat de aanstelling, de benoeming of de bevordering gebeurt op basis van de geldende normen en procedures. Zij verwijzen de belanghebbende naar de bevoegde dienst of instantie.
Artikel 59
Lokale mandatarissen mogen occasioneel en op eigen initiatief personen aanbevelen bij werkgevers in de particuliere sector. Ze mogen geen enkele tegenprestatie, van welke aard ook, beloven of leveren aan de betrokken werkgevers.
Artikel 60
De algemeen directeur neemt de nodige maatregelen opdat de dossier behandelende personeelsleden alle tussenkomsten opnemen in het desbetreffende administratieve dossier, wat ook de aard van de tussenkomst of de hoedanigheid van de tussenkomende persoon is.
Artikel 61
Louter informatieve vragen van algemene of technische aard worden niet beschouwd als tussenkomsten die in het administratief dossier dienen te worden opgenomen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §1 en 41 tweede lid-4°
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 3 over de deelname in rechtspersonen en samenwerking.
De statuten van de ‘intergemeentelijke vereniging Veneco’ zoals laatst goedgekeurd op de buitengewone algemene vergadering van 5 december 2023, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 2 april 2024.
Het regiodecreet van 3 februari 2023.
De nota voor toetreding tot Veneco van 20 juni 2025.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 juni 2025 houdende intentieverklaring vernieuwde IOED-werking 2027 – 2032.
bouwprojecten gemeenten, woonprojecten,…
- Ruimtelijke planning en mobiliteit
- Onroerend erfgoed en archeologie
- Handhaving bouw en milieu
- Energie, klimaat en wonen
- Digitalisering, GIS-ondersteuning
- Intergemeentelijke preventiedienst
- Andere beleidsdomeinen zoals publieke ruimte, onteigeningen,….
- Ondersteuning gemeentelijke diensten zoals stedenbouw, mobiliteit, klimaat,…
Voor deze dienstverlening werkt Veneco als kostendelende vereniging en beroept ze zich op de in house-leer.
Ook in het kader van de regiovorming zoals bepaald in het Regiodecreet van 3 februari 2023, waarbij een expliciete rol wordt toebedeeld aan het burgemeestersoverleg, thans georganiseerd door Veneco, lijkt een toetreding tot de streekintercommunale Veneco opportuun.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de toetreding van de gemeente Sint-Martens-Latem tot de streekintercommunale Veneco.
Artikel 2. Goedkeuring wordt verleend aan de onderschrijving van het kapitaal voor een bedrag van 41.408,00 EUR, te voorzien in het budget 2026.
Artikel 3. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de streekintercommunale Veneco.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 – lid 1.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 3 over de deelname in rechtspersonen en samenwerking.
De statuten van de ‘intergemeentelijke vereniging Veneco’ zoals laatst goedgekeurd op de buitengewone algemene vergadering van 5 december 2023, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 2 april 2024, in het bijzonder artikel 33.
Volgende kandidaten worden voorgedragen: Rigo Van de Voorde als effectief vertegenwoordiger en Charlotte Lecluyse als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Ons besluit van heden houdende goedkeuring toetreding tot de intergemeentelijke vereniging Veneco.
Artikel 1. Rigo Van de Voorde, raadslid met adres te 9830 Sint-Martens-Latem - Latemstraat 54 bus 3, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Veneco
Artikel 2. Charlotte Lecluyse, raadslid met adres te 9830 Sint-Martens-Latem - Vlieguit 45, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Veneco.
Artikel 3; Indien de gemeenteraad onderhavig besluit niet herroept blijft het geldig tot de volgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de streekintercommunale Veneco.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432 §2.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder deel 3 over de deelname in rechtspersonen en samenwerking.
De statuten van de ‘intergemeentelijke vereniging Veneco’ zoals laatst goedgekeurd op de buitengewone algemene vergadering van 5 december 2023, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 2 april 2024, in het bijzonder artikel 17.
Worden voorgedragen: Agnes Lannoo - Van Wanseele en Bea Roos
Stdemming:
Agnes Lannoo - Van Wanseele 10 stemmen voor, Bea Roos 6 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Ons besluit van heden houdende goedkeuring tot de intergemeentelijke vereniging Veneco.
Agnes Lannoo - Van Wanseele 10 stemmen voor, Bea Roos 6 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. Mevrouw Agnes Lannoo-Van Wanseele, raadslid met adres te 9830 Sint-Martens-Latem - Vennelaan 7 te 9830 Sint-Martens-Latem, wordt voorgedragen als kandidaat lid van de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging Veneco.
Artikel 2; Indien de gemeenteraad onderhavig besluit niet herroept blijft het geldig tot de volgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de streekintercommunale Veneco.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 41 tot 44;
Het meerjarenplan 2026 - 2031 van de Kerkfabriek Sint-Aldegondis voorziet in een gemeentelijke exploitatietoelage die evolueert van € 0 in 2026, naar € 14.855 in 2027, € 15.457,77 in 2028, € 16.084,17 in 2029, € 16.735,29 in 2030 en € 17.412,10 in 2031.
De investeringstoelage bedraagt € 4.000 in 2026 en € 2.000/jaar voor de periode 2027-2031.
De Kerkraad Sint-Aldegondis keurde het meerjarenplan 2026 - 2031 goed in zitting van 30 mei 2025.
Het Centraal Kerkbestuur keurde de coördinatie van de meerjarenplannen goed in zitting van 5 juni 2025.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 18 augustus 2025.
Artikel 1. Het meerjarenplan 2026 - 2031 van de Kerkfabriek Sint-Aldegondis, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 30 mei 2025 en door het Centraal Kerkbestuur op 5 juni 2025, en gunstig geadviseerd door het erkend representatief orgaan op 18 augustus 2025, wordt goedgekeurd.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de Kerkfabriek, het Bisdom Gent en de heer Gouverneur der provincie.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 48.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 45 tot 49.
De Kerkraad Sint-Aldegondis keurde op 30 mei 2025 het budget 2026 goed.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 24 juni 2025.
Er wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van 0 euro en een investeringstoelage van 4.000,00 euro.
Artikel 1. Akte wordt genomen van het budget 2026 van de Kerkfabriek Sint-Aldegondis, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 30 mei 2025 en van het advies van het representatief orgaan van 24 juni 2025.
Art. 2. In het gemeentebudget 2026 wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 0,00 en een investeringstoelage van € 4.000,00.
Art. 3 Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer Gouverneur der provincie, de Kerkfabriek en het Bisdom Gent.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 41 tot 44.
De Kerkraad Sint-Martinus keurde de budgetwijziging 2025 goed in zitting van 5 juni 2025.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 3 juli 2025.
De exploitatietoelage blijft onveranderd op 54.616,71; de investeringstoelage van 10.000,00 euro wordt geschrapt.
Artikel 1. De raad neemt kennis van de budgetwijziging 2025 van de Kerkfabriek Sint-Martinus, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 5 juni 2025 en gunstig geadviseerd door het erkend representatief orgaan op 3 juli 2025.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de Kerkfabriek, het Bisdom Gent en de heer Gouverneur der provincie.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 41 tot 44;
Het meerjarenplan 2026 - 2031 van de Kerkfabriek Sint-Martinus voorziet in een gemeentelijke exploitatietoelage die stijgt van € 45.118,96 in 2026, naar € 59.255 in 2027, € 59.385 in 2028, € 60.395 in 2029, € 61.025 in 2030 en € 61.945 in 2031.
De investeringstoelage bedraagt jaarlijks € 5.000 voor de periode 2026-2031.
De Kerkraad Sint-Martinus keurde het meerjarenplan 2026 - 2031 goed in zitting van 5 juni 2025.
Het Centraal Kerkbestuur keurde de coördinatie van de meerjarenplannen goed in zitting van 5 juni 2025.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 24 juni 2025.
Artikel 1. Het meerjarenplan 2026 - 2031 van de Kerkfabriek Sint-Martinus, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 5 juni 2025 en door het Centraal Kerkbestuur op 5 juni 2025, en gunstig geadviseerd door het erkend representatief orgaan op 24 juni 2025, wordt goedgekeurd.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de Kerkfabriek, het Bisdom Gent en de heer Gouverneur der provincie.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 48.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 45 tot 49.
De Kerkraad Sint-Martinus keurde op 5 juni 2025 het budget 2026 goed.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 24 juni 2025.
Er wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 45.118,96 en een gemeentelijke investeringstoelage van € 5.000,00 .
Artikel 1. Er wordt kennis genomen van het budget 2026 van de Kerkfabriek Sint-Martinus, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 5 juni 2025 en van het advies van het representatief orgaan van 24 juni 2025.
Art. 2. In het gemeentebudget 2026 wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 45.118,96 en een gemeentelijke investeringstoelage van € 5.000,00 .
Art. 3. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer Gouverneur der provincie, de Kerkfabriek en het Bisdom Gent.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, gewijzigd ingevolge de Wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties en inzonderheid artikel 6;
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Provincieraadsbesluit van 21 mei 2025 waarin de provincieraad Karolina Bylinka en Jantien Bruynbroeck, beiden master in de rechten en jurist bij de Cel Administratieve Sancties van de Provincie Oost-Vlaanderen, heeft voorgedragen als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS);
Gelet op de schriftelijke communicatie van maandag 26 mei 2025, vanwege de provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, waarbij de Sint-Martens-Latem uitgenodigd wordt om Karolina Bylinka en Jantien Bruynbroeck aan te wijzen als bijkomende sanctionerende ambtenaren belast met het opleggen van de administratieve geldboetes;
Overwegende dat de aanwijzing van twee bijkomende sanctionerende ambtenaren noodzakelijk is om de continuïteit van de werking te verzekeren;
Overwegende dat de aanwijzing van twee bijkomende sanctionerende ambtenaren maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met twee extra krachten;
Overwegende dat de aanwijzing van een bijkomende sanctionerend ambtenaar geen bijkomende kosten met zich meebrengt gezien het feit dat de [stad/gemeente] betaalt per behandeld dossier.
Artikel 1. Karolina Bylinka en Jantien Bruynbroeck worden aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan :
- het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen - departement POLIS - dienst Beleid en Ondersteuning - Cel Administratieve Sancties,
- de Voorzitter van het Politiecollege,
- de Procureur des Konings te Gent.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 4 april 2014 met betrekking tot de verzekeringen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 januari 2023 met betrekking tot de gunning van de overheidsopdracht voor de aanstelling dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth.
Besluit van het vast bureau van 30 januari 2023 met betrekking tot de gunning van de overheidsopdracht voor de aanstelling dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth.
Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 met betrekking tot 'Overheidsopdracht afsluiten verzekeringscontracten - delegatie aan gemeente: goedkeuring.'
Besluit van de gemeenteraad van 23 juni 2025 met betrekking tot 'Gezamenlijke overheidsopdracht afsluiten hospitalisatieverzekering - selectieleidraad: goedkeuring'.
Besluit van het college en burgemeester van 8 september 2025 met betrekking tot ‘Gezamenlijke overheidsopdracht 'Afsluiten van de hospitalisatieverzekering voor gemeente en OCMW Sint-Martens-Latem, Nazareth-De Pinte' - selectie kandidaten: goedkeuring'.
In september 2022 besloot de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van Sint-Martens-Latem dat er samen met de lokale besturen van De Pinte en Nazareth een gezamenlijke overheidsopdracht zou gevoerd worden voor het afsluiten van nieuwe verzekeringsovereenkomsten, inclusief het aanstellen van een makelaar gedurende 36 maanden. In januari 2023 werd deze opdracht gegund aan AON Belgium waarbij hun makelaarschap aanvang nam op 1 januari 2024.
De polis hospitalisatieverzekering werd in 2023 niet meegenomen in de audit, daar de vervaldag pas lag op 1 januari 2026. Dit jaar heeft AON deze polis doorgelicht voor Sint-Martens-Latem als voor het nieuwe bestuur Nazareth-De Pinte. Beiden besturen wensen de onderlinge samenwerking, alsook de samenwerking met AON verder zetten voor deze polis. Bijgevolg wordt een nieuwe gezamenlijke overheidsopdracht uitgeschreven.
Er wordt geopteerd om de opdracht te gunnen voor 1 jaar met de mogelijkheid tot 5 verlengingen, telkens van 1 jaar. Op deze manier kan de opdracht de volledige legislatuur doorlopen.
De uitgave voor het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem wordt geraamd op € 45.000,00 incl. btw per jaar. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 953.067,48 euro incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling. Dit is een tweestapsprocedure waarbij in een eerste fase een selectie wordt gemaakt van geschikte kandidaten. In een tweede fase dienen de geselecteerde kandidaten dan een offerte in. Voor de eerste fase wordt gebruik gemaakt van een selectieleidraad, in de tweede fase zal gebruik worden gemaakt van een gunningsleidraad.
Een eerste stap was de publicatie van een selectieleidraad waarbij de verzekeringsmaatschappijen zich kunnen kandidaat stellen. Deze selectieleidraad werd onderworpen aan een Europese publicatie (eProcurement) en dient minimum 30 dagen te doorlopen. De publicatie gebeurde op 26 juni 2025 en op 29 juli 2025 ontvingen wij 5 kandidatuurstellingen, meer bepaald van:
(1) Alan Insurance,
(2) DKV Belgium,
(3) Ethias,
(4) AXA Belgium,
(5) Allianz Benelux.
Op 11 augustus 2025 ontvingen wij van AON Belgium het selectierapport. Op basis van dit rapport werden alle kandidaten geselecteerd om een offerte in te dienen.
Ondertussen werd de gunningsleidraad afgewerkt en dient deze ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad en vervolgens overgemaakt aan de weerhouden kandidaten zodat zij hun offerte kunnen indienen.
Voor deze overheidsopdracht zal Gemeente Sint-Martens-Latem instaan voor het voeren van de procedure voor zichzelf en in naam van het OCMW Sint-Martens-Latem, gemeente Nazareth-De Pinte en OCMW Nazareth-De Pinte. De gunningsleidraad werd opgesteld door AON Belgium in overleg met de financiële dienst van Sint-Martens-Latem én Personeelsdienst, financiële dienst en aankoopcel van Nazareth-De Pinte.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de gunningsleidraad goed, als tweede stap van de marktbevraging verzekeringen, in functie van de Europese publicatie ervan. De gunningsleidraad, toegevoegd als bijlage, maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 4 april 2014 met betrekking tot de verzekeringen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 januari 2023 met betrekking tot de gunning van de overheidsopdracht voor de aanstelling dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth.
Besluit van het vast bureau van 30 januari 2023 met betrekking tot de gunning van de overheidsopdracht voor de aanstelling dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth.
Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 met betrekking tot 'Overheidsopdracht afsluiten verzekeringscontracten - delegatie aan gemeente: goedkeuring.'
In september 2022 besloot de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van Sint-Martens-Latem dat er samen met de lokale besturen van De Pinte en Nazareth een gezamenlijke overheidsopdracht zou gevoerd worden voor het afsluiten van nieuwe verzekeringsovereenkomsten, inclusief het aanstellen van een makelaar gedurende 36 maanden. In januari 2023 werd deze opdracht gegund aan AON Belgium waarbij hun makelaarschap aanvang nam op 1 januari 2024.
De polissen algemene burgerlijke aansprakelijkheid werden in 2023 niet meegenomen in de audit, daar de vervaldag pas lag op 1 januari 2026. Dit jaar heeft AON deze polis doorgelicht voor Sint-Martens-Latem.
Er wordt geopteerd om de opdracht te gunnen voor 1 jaar met de mogelijkheid tot 1 verlenging, telkens van 1 jaar. Op deze manier komen de polissen te vervallen op 31 december 2027, samen met al onze andere verzekeringen (m.u.v. de hospitalisatieverzekering).
De uitgave voor het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem wordt geraamd op € 31.000,00 incl. btw per jaar. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 62.000,00 euro incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. AON Belgium heeft bijgevoegde lastenboek opgesteld, dat gepubliceerd wordt via eProcurement.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt het lastenboek voor de overheidsopdracht 'Afsluiten verzekeringen Algemene Burgerlijke Aansprakelijkheid voor gemeente en OCMW Sint-Martens-Latem' goed. Het lastenboek, toegevoegd als bijlage, maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 263.
Decreet over het Lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018, in het bijzonder artikel 29.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019
Omzendbrief KB/ABB 2018/2: Omzendbrief betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen 2019 van 20 juli 2018.
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van 2025.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van 2025.
Op basis van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §1 en §2, beschikt de gemeenteraad, onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden van gemeentelijk belang, bepaalt de gemeenteraad het beleid van de gemeente en kan daartoe algemene regels vaststellen.
ILV Wonen Leie en Schelde is de intergemeentelijke samenwerking inzake Wonen tussen de lokale besturen Destelbergen, Gavere, Merelbeke - Melle, Nazareth – De Pinte en Sint – Martens - Latem.
Gavere, Merelbeke – Melle, Nazareth – De Pinte en Sint – Martens – Latem waren al van bij de start in 2019 lid van de intergemeentelijke samenwerking ILV Wonen Leie & Schelde. In 2022 trad ook Destelbergen toe tot ILV Wonen Leie & Schelde.
Merelbeke-Melle treedt daarbij op als beherende gemeente van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILV Wonen Leie & Schelde.
De intergemeentelijke samenwerking ontvangt sinds 2020 jaarlijks subsidies vanuit Wonen in Vlaanderen. Het huidig projectdossier is goedgekeurd voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025. Dit betekent dat de huidige subsidieperiode ten einde loopt.
Op 14 maart 2025 gaf de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring aan een wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, voor wat het lokaal woonbeleid betreft. Daarin worden voor de volgende lokale beleidscyclus 2026-2031 de krijtlijnen vastgelegd voor de opdrachten van gemeenten inzake wonen en voor een nieuw subsidiekader voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten.
De drie beleidsprioriteiten, zoals ze in de beleidscyclus 2020-2025 gehanteerd worden, blijven behouden voor de periode 2026-2031. Vlaamse beleidsprioriteiten zijn beleidsdoelstellingen die de Vlaamse regering formuleert en waarbij ze, al dan niet met een subsidieregeling, de lokale besturen aanmoedigt of verplicht om binnen de geformuleerde doelstellingen een eigen lokaal (woon)beleid te voeren.
Het gaat daarbij om:
In elk van deze beleidsprioriteiten dienen de gemeenten bijzondere aandacht te hebben voor de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden en transversale en bovenlokale thema’s die raakpunten hebben met wonen.
Bovenvermelde gemeenten Destelbergen, Gavere, Merelbeke-Melle, Nazareth-De Pinte en Sint-Martens-Latem geven te kennen de intergemeentelijke samenwerking inzake woonbeleid te continueren voor de periode 2026 – 2031.
Daartoe werd een subsidieaanvraag voorbereid dat is opgebouwd uit basisinitiatieven en eigen initiatieven. De basisinitiatieven zijn activiteiten die verplicht door elk van de deelnemende gemeenten dienen te worden uitgevoerd.
Daarnaast heeft het project de mogelijkheid om eigen initiatieven in te dienen. Het gaat daarbij om acties die tegemoet komen aan een lokale nood of opportuniteit.
Op het beheerscomité van 5 juni 2025 werd goedkeuring gegeven om volgende eigen initiatieven in te dienen:
Voor beide eigen initiatieven heeft ILV Wonen Leie en Schelde een plan van aanpak uitgewerkt, dat met de subsidieaanvraag wordt ingediend.
De financieel directeur verleende een positief visum op 22 augustus 2025 met nummer ADV/2025/173.
Gunstig visum 2025/08.160 van Financiële dienst van 22 augustus 2025
Artikel 1. De statuten van de interlokale vereniging ‘Wonen Leie en Schelde’, in de bijlage, worden goedgekeurd en vervangen de statuten zoals goedgekeurd in 2022.
Art. 2. De subsidieaanvraag voor ILV Wonen Leie en Schelde en het plan van aanpak voor de eigen initiatieven op basis van het Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit Vlaamse Codex Wonen 2021 van 14 maart 2025, wat betreft het lokaal woonbeleid, in de bijlage wordt goedgekeurd.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt met de uitvoering van dit besluit belast.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 §1 en artikel 404 §5.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder titel 3, hoofdstuk 3 - afdeling 2 over de projectvereniging.
De statuten van Wijk-werk organisatie Leie en Schelde, in het bijzonder artikel 19.
Artikel 19 van de statuten van Wijk-werk organisatie Leie en Schelde bepaalt dat de jaarrekening aan de deelnemende gemeenten ter goedkeuring moet worden voorgelegd en dat samen met de jaarrekening een activiteitenverslag en een verslag van de accountant wordt bezorgd.
Het boekjaar 2024 sluit af met een balanstotaal van € 389.787,71 en waarvan de resultatenrekening afsluit met een positief resultaat over het boekjaar van € 5.316,60.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de jaarrekening 2024 van Wijk-werk organisatie Leie en Schelde.
Artikel 2. Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de raad van bestuur.
Het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 §1.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 5.2.2.
Het decreet van 28 maart 2014 betreffende de landinrichting.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2015 tot uitvoering van de ruilverkaveling Schelde-Leie en tot instelling van het ruilverkavelingscomité ter uitvoering van de ruilverkaveling Schelde-Leie.
Het Ministerieel Besluit van 18 augustus 2015 tot oprichting van de commissie van advies.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2018 houdende ‘Ruilverkaveling Schelde - Leie - Plannen van de nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en daarbij horende kunstwerken: advies ingevolge het onderzoek 'de commodo et incommodo'
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 september 2018 houdende goedkeuring van het proces-verbaal van erkenning van een gedeelte van de gemeentegrens tussen de stad Gent en de gemeente Sint-Martens-Latem (Ruilverkaveling Schelde - Leie).
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2020 houdende goedkeuring van het proces-verbaal van erkenning van de gemeentegrens tussen De Pinte en Sint-Martens-Latem (Ruilverkaveling Schelde – Leie).
In het kader van de ruilverkaveling Schelde – Leie vraagt de Vlaamse Landmaatschappij voorafgaand aan het verlijden van de akte een goedkeuring voor het splitsen van percelen zonder het verlenen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
Artikel 1. In het kader van de ruilverkaveling Schelde – Leie wordt goedkeuring verleend aan het splitsen van gronden zonder het verlenen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
Artikel 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de Vlaamse Landmaatschappij – Afdeling West – Dienst projectleiding.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 40 §1
Het decreet van 28 maart 2014 betreffende de landinrichting.
Het besluit van de Vlaamse regering van 3 juli 2015 tot uitvoering van de ruilverkaveling Schelde - Leie en tot instelling van het ruilverkavelingscomité ter uitvoering van de ruilverkaveling Schelde - Leie.
Het Ministerieel Besluit van 18 augustus 2015 tot oprichting van de commissie van advies.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2018 houdende 'Ruilverkaveling Schelde - Leie - Plannen van de nieuwe en af te schaffen wegen, afwateringen en daarbij horende kunstwerken: advies ingevolge het onderzoek de commodo et incommodo'.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 september 2018 houdende goedkeuring van het proces-verbaal van erkenning van een gedeelte van de gemeentegrens tussen de stad Gent en de gemeente Sint-Martens-Latem.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2020 houdende goedkeuring van het proces-verbaal van erkenning van een gedeelte van de gemeentegrens tussen De Pinte en Sint-Martens-Latem.
In het kader van het ruilverkavelingsproject Schelde - Leie worden enkele gronden toebedeeld aan de gemeente Sint-Martens-Latem. Deze toebedeling gebeurt kosteloos. Bij een eventuele latere verkoop van die gronden dient de opbrengst ervan te worden gestort in het landinrichtingsfonds van het Vlaamse Gewest.
Het betreft de gronden kadastraal bekend onder Sectie B nummers 684a, 685a en 701a met een totale oppervlakte van 49a 68ca.
Artikel 1. Akkoord te gaan met de toebedeling van de voorgesteld gronden aan de gemeente Sint-Martens-Latem in het kader van het ruilverkavelingsproject Schelde - Leie, met name de percelen kadastraal bekend onder Sectie B nummers 684a, 685a en 701a.
Artikel 2. Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het ruilverkavelingscomité Schelde - Leie en de Vlaamse Landmaatschappij - Afdeling West - Dienst Projectleiding.
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
MJPActie 1.7.13 Verduurzaming en herinrichting Pastorie Latem naar een aangename en kindveilige kinderopvang.
MJPActie 2.4.3 Verduurzamen energievoorziening in gemeentelijk patrimonium en introductie duurzaamheidstoets.
MJPActie 2.4.6 Gefaseerd verwijderen van het asbest in het patrimonium van het lokaal bestuur.
GR/2023/101 - Ontwerpopdracht aanpassing van Pastorie Latem naar 2 kinderdagverblijven - lastvoorwaarden en gunningswijze: goedkeuring.
GR/2023/155 - Heraanbesteding ontwerpopdracht aanpassing van pastorie Latem naar 2 kinderdagverblijven - lastvoorwaarden en gunningswijze: goedkeuring
De pastorie in Latem werd gebouwd in 1982. De bestaande dakisolatie is onvoldoende, er is geen dampscherm, het onderdak is asbesthoudend en de bestaande dakramen zijn enkel glas. Om de pastorie om te vormen naar een kinderdagverblijf moet het dak gerenoveerd worden. In tussentijd wordt er binnen het bestuur verder gewerkt aan de juiste inrichting in het gebouw.
U vindt in bijlage het aanbestedingsdossier voor de dakrenovatie, opgemaakt door de ontwerper, architectenbureau Spectra, Brusselsesteenweg 509, 9050 Gentbrugge.
De dakrenovatie beschreven in bijgevoegd aanbestedingsdossier, bevat onder andere het verwijderen van het asbesthoudend onderdak en de asbesthoudende dekstenen op de schouwen, het plaatsen van voldoende dakisolatie volgens de vigerende wetgeving, het plaatsen van een dampscherm, het vervangen en voorzien van dakvlakramen om licht in de kamers te brengen en het plaatsen van een rookkoepel om te voldoen aan de brandvoorschriften.
Overeenkomstig artikel 41, §1, (limiet van € 143.000 excl. btw) van de wet van 17 juni 2016, wordt de opdracht 'Dakrenovatie pastorie Sint-Martens-Latem' gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het bestek zal worden verstuurd naar volgende kandidaten:
De werken worden geraamd op een bedrag van 127.751,97 euro excl. btw of 154.579,88 euro incl. btw.
Gunstig financieel advies werd verkregen, met referentie ADV/2025/175 en visumnummer 2025/08.160.
Gunstig visum 2025/08.160 van Financiële dienst van 28 augustus 2025
Artikel 1. Het aanbestedingsdossier en de raming voor de opdracht ‘Dakrenovatie Pastorie Latem’, opgemaakt door het architectenbureau SPECTRA, Brusselsesteenweg 509, 9050 Gentbrugge, worden goedgekeurd.
Art. 2. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De werken worden geraamd op een bedrag van 127.751,97 euro excl. btw of 154.579,88 euro incl. btw.
Art. 3. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 4. Het bestek zal worden verstuurd naar volgende kandidaten:
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119. Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968, artikel 2.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens , artikel 5.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Broekstraat: het is opportuun de snelheidsbeperking tot 30 km/u in het deel vanaf de spoorwegbrug richting de gemeentgrens met Nazareth - De Pinte aan te passen naar 50 km/u.
Xavier de Cocklaan: Om de verkeersveiligheid te verhogen en rekening te houden met de woonomgeving en de verkeersintensiteit, wordt in de zijstraat van de Xavier De Cocklaan (Halifax) een snelheidsregime van 30 km/u ingevoerd. Op dit moment geldt daar officieel nog een snelheidsregime van 70 km/u.
Kerkakker: om de verkeersbelasting in de Kerkakker te verminderen en het gebruik van de Kerkakker als sluipweg naar Dorp te verhinderen en zo de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verhogen is het opportuun om de rijrichting te wijzigen.
Brandstraat: Om de verkeersveiligheid te verhogen en de voorrang in de Brandstraat ondubbelzinnig vast te leggen, is het aangewezen de voorrang van rechts ter hoogte van de kruising met de Oude Vierschaarstraat op te heffen.
Oude Vierschaarstraat: Om de verkeersveiligheid te verhogen en de voorrang in de Oude Vierschaarstraat ondubbelzinnig vast te leggen, wordt bij het uitrijden van de Muldersdreef een verkeersbord B5 voorzien aangevuld met een dwarsmarkering.
Artikel 1. Snelheidsregime Broekstraat.
§1. In de Broekstraat geldt een snelheidsbeperking tot 50 km/uur tussen de brug over de spoorweg en de grens met de gemeente Nazareth – De Pinte.
§2. De maatregel bedoeld in §1 wordt aangeduid met het verkeersbord C43 – 50 km/u ter hoogte van huisnummer 56, 67 (herhaling) en aan de gemeentegrens met Nazareth - De Pinte.
§3. De verkeersborden F4a en F4b ter hoogte van Langs de Spoorweg en de grens met de gemeente Nazareth – De Pinte (aansluiting Deurlestraat) worden verwijderd en geplaatst ter hoogte van huis Broekstraat nummer 56
Artikel 2. Snelheidsregime Xavier de Cocklaan.
§1. In de Xavier de Cocklaan geldt een snelheidsregime van 30 km/uur tussen de huisnummers 2 (grens met de stad Deinze) en het huisnummer 8 (aansluiting op N43).
§2. De maatregel bedoeld in §1 wordt aangeduid met het verkeersbord C43 – 30 km/u.
Artikel 3. Rijrichting Kerkakker.
§1.Er geldt een eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A in de Kerkakker vanaf de kruising met Dorp tot aan de kruising met Latemstraat in de richting van de Latemstraat
§2. De maatregel bedoeld in §1 wordt aangeduid met het verkeersbord C1 + M3 en F19 + M5
§3. De bepaling met betrekking tot de Kerkakker in artikel 3 alinea 1 van ons besluit van 20 februari 2017 houdende algemeen reglement op het wegverkeer wordt opgeheven.
Artikel 4. Voorrang Brandstraat
§1. Het verkeer in de Oude Vierschaarstraat komende uit de richting Warandedreef dient te stoppen ter hoogte van de Brandstraat.
§2. De maatregel bedoeld in §1 wordt aangeduid met het verkeersbord B5 aangevuld met dwarsmarkering overeenkomstig artikel 76.1 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Artikel 5. Voorrang Oude Vierschaarstraat.
§1. Het verkeer in de Muldersdreef komende uit de richting Kapitteldreef dient te stoppen ter hoogte van de Oude Vierschaarstraat.
§2. De maatregel bedoeld in §1 wordt aangeduid met het verkeersbord B5 aangevuld met dwarsmarkering overeenkomstig artikel 76.1 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Artikel 6. De maateregelen bedoeld in de artikelen 1 tot 4 treden in werking op 1 november 2025.
Art. 7. De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve boetes conform het GAS-reglement.
Art. 8. Dit reglement treedt in werking op 1 november 2025.
Art.9. Dit aanvullend verkeersreglement zal ter kennisgeving worden
- overgemaakt aan de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent;
- overgemaakt aan de Procureur des Konings van de Afdeling Politierechtbank Gent;
- overgemaakt aan de bevoegde parketmagistraat van het Parket Oost-Vlaanderen, afdeling Gent;
- opgeladen in het Digitaal loket bestuurszaken van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
- opgeladen in de Verkeersbordendatabank van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken;
- overgemaakt aan de Provinciale GAS-ambtenaar;
- overgemaakt aan de Politiezone Schelde-Leie;
- overgemaakt aan de hoofdinspecteur van de wijkpolitie Sint-Martens-Latem;
- overgemaakt aan de hulpverleningszone Brandweerzone Centrum;
- bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40§1 en 41 - lid 2.
Het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, in het bijzonder artikel 26 betreffende de verantwoordelijkheid van de lokale besturen om huishoudelijke afvalstoffen zoveel mogelijk te voorkomen.
Het besluit van de gemeenteraad van 02/07/2018 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst Repair Café Schelde - Leie en gemeentebesturen De Pinte, Nazareth en Sint-Martens-Latem.
Het besluit van de gemeenteraad van 11/10/2021 betreffende hernieuwen van de samenwerkingsovereenkomst Repair Café Schelde - Leie en gemeentebesturen De Pinte, Nazareth en Sint-Martens-Latem.
Het gemeenteraadsbesluit van 29/04/2019 houdende goedkeuring ondertekening burgemeestersconvenant.
Het gemeenteraadsbesluit van 22/11/2019 houdende goedkeuring klimaatplan Sint-Martens-Latem.
De huidige overeenkomst loopt ten einde op 31 december 2025 en is daarom aan hernieuwing toe.
Door de samenwerking met en ondersteuning van Repair Café Schelde-Leie vzw wordt bijgedragen aan het gemeentelijk beleid met betrekking tot het materialenbeheer, de circulaire economie en de realisatie van de klimaatdoelstellingen.
Artikel 1. De samenwerkingsovereenkomst tussen Repair Café Schelde-Leie vzw en de gemeentebesturen van Nazareth - De Pinte en Sint-Martens-Latem voor de perioden 2026 - 2031 wordt goedgekeurd.
Art. 2. Deze overeenkomst wordt als bijlage aan onderhavig besluit toegevoegd.
Bijlage: SAMENWERKINGSOVEREENKOMST TUSSEN HET REPAIR CAFE SCHELDE-LEIE VZW EN DE GEMEENTEN
SINT-MARTENS-LATEM EN NAZARETH–DE PINTE
Het Repair Café Schelde-Leie vzw (RCSL vzw)
Het RCSL vzw stelt zich als vrijwilligersbeweging tot doel op lokaal niveau mensen te verenigen die een bijdrage willen leveren aan het duurzame milieubeleid van de lokale overheden. Centraal staat directe milieubesparing door de afvalberg te verkleinen, de reparatiekennis te delen en over te brengen naar vrijwilligers en bevolking en de sociale cohesie te bevorderen.
Door ontmoeting, verbondenheid en participatie te stimuleren, kan de visie van het RCSL uitgedragen worden en een kritische spreekbuis zijn van al onze leden en gebruikers boven en op het lokaal niveau en hun stem laten horen in de maatschappij.
- Heeft de toenaam “Repair Café Schelde-Leie vzw” omdat het een concrete extensie is van het gemeentelijk milieubeleid van Nazareth-De Pinte en Sint-Martens-Latem.
- Is een organisatie die uit een groep vrijwilligers bestaat met een deel bestuursorgaan dat de algemene leiding heeft en waarvan een deel (kerngroep) de organisatie van het Repair Café op zich neemt. Daarnaast zijn er de andere vrijwilligers.
- Werkt volgens de principes van de Repair Cafés, met als uitgangspositie die van Amsterdam, Stichting Repair Café International.
- Treedt op als een gemeentelijke organisatie gedelegeerd aan onbezoldigde vrijwilligers.
- Staat in voor promotie van elke Repair Café-sessie en voor de werving van vrijwilligers.
- Is laagdrempelig voor iedereen.
- Voorziet in directe milieubesparing (herstel/hergebruik), opleiding (educatief, lange termijn, indirecte milieu-impact), herstelreflex (lange termijn, indirecte impact).
- Is sociaal wervend (lokale cohesie bevorderend voor de inwoners).
- Is schaal-efficiënt door organisatie over de gemeenten Nazareth-De Pinte en Sint-Martens-Latem (locaties, frequentie, flexibiliteit en werklast die goed draagbaar zijn voor de vrijwilligers).
- Is kostenefficiënt omwille van de minimale impact op het FTE van de gemeente en de maximale uitbesteding aan de vrijwilligers.
- Is direct gemeentegedreven, zeer nabij en kleinschalig wat het vertrouwen, de transparantie en zichtbaarheid naar de inwoners toe bevordert.
- Heeft ruggensteun van de gemeente, waardoor de contacten (met potentiële ontplooiing van activiteiten) met scholen en andere gemeentelijke organisaties gefaciliteerd worden.
- Bezorgt de gemeenten jaarlijks een werkingsverslag met evaluatie van het voorbije jaar, verantwoording van inkomsten en uitgaven/onkosten en suggesties voor volgend werkjaar.
De gemeenten Sint-Martens-Latem en Nazareth–De Pinte
- Erkennen het Repair Café Schelde-Leie vzw als een concrete uitbreiding van hun beleid met betrekking tot het materialenbeheer, de circulaire economie en de realisatie van de klimaatdoelstellingen. Dit binnen het kader van het burgemeestersconvenant (CO2 reductieplan met het Repair Café Schelde – Leie vzw als één van de pijlers).
- Kiezen ervoor om de werking van het Repair Café te faciliteren zoals door infrastructuur aan te bieden, o.a. door het ter beschikking stellen van geschikte accommodatie met inbegrip van de erbij horende voorzieningen (parking, horeca- en mediamateriaal, meubilair, tenten, dranghekkens, enz.) en de daaruit voortvloeiende kosten (verwarming, elektriciteit, waterverbruik, drukwerken die voor elke Repair Café-sessie gebruikt worden enz.).
- Ondersteunen het Repair Café Schelde – Leie vzw en delegeren alle Repair Café-activiteiten via hun bestuursorgaan aan de kerngroep. De kerngroep beheert alle operationele activiteiten (van publiciteit en herstelsessies, aansturing en begeleiding tot werving van herstellers).
- De gemeente Sint-Martens-Latem honoreert het Repair Café Schelde-Leie vzw jaarlijks met een werkingsbijdrage van 600,00 euro en Nazareth-De Pinte 1200,00 euro. Répair café zal per jaar 1 keer doorgaan in S-M-L en 2 keer in Nazareth-De Pinte. Bij het begin van een nieuwe legislatuur wordt een nieuwe beslissing genomen door het lokaal bestuur.
- Gaan akkoord om de werking te ondersteunen door in de gemeentelijke communicaties op éénduidige wijze promotie over en info omtrent de werking van het Repair Café Schelde-Leie vzw op te nemen. Eénduidigheid wordt bereikt onder meer door in alle communicaties zowel het logo van Repair Café Schelde-Leie vzw als het logo van elk van de twee gemeenten op te nemen.
- Voorzien een contactpersoon, naast de verantwoordelijke schepen.
- Voorzien een ruimte om wisselstukken, gereedschap en installatiemateriaal vocht- en vorstvrij te stockeren.
- De eindverantwoordelijkheid en aansprakelijkheid berusten bij Repair Café Schelde-Leie vzw. De brandverzekering voor de inboedel in de stockageruimte wordt gedragen door Repair Café Schelde-Leie vzw. De vrijwilligers genieten van aansprakelijkheidsdekking via een verzekering afgesloten door Repair Café Schelde-Leie vzw.
- Dringen er bij de intercommunale IVM op aan dat IVM in haar werkingsgebied de werking van de Repair Cafés waar mogelijk passend ondersteunt, zowel financieel als operationeel.
Deze samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 2026 en geldt tot het einde van de huidige legislatuur + 1 jaar, met name tot en met 31 december 2031.
Opgemaakt te Nazareth-De Pinte op xxxx 2025 in 2 exemplaren, waarvan elke partij erkent één exemplaar ontvangen te hebben.
Namens het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem Namens het lokaal bestuur Nazareth-De Pinte
Dhr. Jef Van den Heede Dhr. Thomas Van ongeval
algemeen directeur wnd. Burgemeester
Dhr. Filip Vanparys Dhr. Steven Van de Velde
voorzitter gemeenteraad algemeen directeur
Voor Repair-café Schelde-Leie vzw
Eddy Ostir
Voorzitter Répair café Schelde-Leie vzw
Bijlagen
1. Contactpersonen per gemeente
2. Gemeentelijke communicatiekanalen
Bijlage 1. Contactpersoon gemeenten
Milieudienst Nazareth-De Pinte
09/396 46 75
Grondzaken Sint-Martens-Latem
grondzaken@sint-martens-latem.be
09/282 17 30
Bijlage 2. Gemeentelijke communicatiekanalen
Infoblad van de gemeenten
Elektronische nieuwsbrief duurzaamheid en milieu
Elektronisch infobord De Pinte en Zevergem
Facebookpagina Fairtradegemeente
Facebookpagina gemeente Nazareth - De Pinte en Sint-Martens-Latem
Flyers en affiches in de gemeentelijke gebouwen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 441 dat bepaalt dat een lid van de raad van bestuur minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uitbrengt over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2025 houdende voordracht van de heer Louis Notte als bestuurder bij IVM.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2025 waarbij de heer Peter Verplancke als vertegenwoordiger en mevrouw Charlotte Lecluyse als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Schepen Louis Notte brengt als waarnemend lid van de raad van bestuur van IVM-verslag uit aan de gemeenteraad over het beleid van IVM.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de halfjaarlijkse rapportering over het beleid van IVM.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41 tweede lid-13° en 304 par. 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid, in het bijzonder de artikelen 52 tot 58.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Er werd een Gemeentelijke Jeugdraad opgericht die beschikt over statuten. Tevens wordt een afsprakennota tussen de Gemeentelijke Jeugdraad en het lokaal bestuur ter goedkeuring voorgelegd. Omdat dit een nieuwe adviesraad is, wordt voorgesteld om éénmalig de trekkingsrechten voor hen uit te betalen in jaar x (in plaats van jaar x-1) zodat zij een degelijk budget hebben om een goede werking op te starten.
Artikel 1. De Gemeentelijke Jeugdraad wordt erkend als adviesorgaan voor de duur van de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de statuten en het huishoudelijk reglement.
Art. 3. Goedkeuring wordt verleend aan de afsprakennota met de Gemeentelijke Jeugdraad.
Art. 4. Goedkeuring wordt verleend aan het eenmalig uitbetalen van de trekkingsrechten ter waarde van 1250 euro in jaar x (in plaats van jaar x-1) aan deze nieuw opstartende jeugdraad.
Art. 5. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de voorzitter van de Gemeentelijke Jeugdraad.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41 tweede lid-13° en 304 par. 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid, in het bijzonder de artikelen 52 tot 58
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Er werd een Gemeentelijke Sportraad opgericht die beschikt over statuten. Tevens wordt een afsprakennota tussen de Gemeentelijke Sportraad en het lokaal bestuur ter goedkeuring voorgelegd.
Artikel 1. De Gemeentelijke Sportraad wordt erkend als adviesorgaan voor de duur van de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de statuten en het huishoudelijk reglement.
Art. 3. Goedkeuring wordt verleend aan de afsprakennota met de Gemeentelijke Sportsraad.
Art. 4. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de voorzitter van de Gemeentelijke Sportraad.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41 tweede lid-13° en 304 par. 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid, in het bijzonder de artikelen 52 tot 58.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Er werd een Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid (GRC) opgericht die beschikt over statuten. Tevens wordt een samenwerkingsovereenkomst/afsprakennota tussen de GRC en het lokaal bestuur ter goedkeuring voorgelegd.
Artikel 1. De Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid wordt erkend als adviesorgaan voor de duur van de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de statuten en het huishoudelijk reglement
Art. 3. Goedkeuring wordt verleend aan de samenwerkingsovereenkomst/afsprakennota met de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid.
Art. 4. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de voorzitter van de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41 tweede lid-13° en 304 par. 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid, in het bijzonder de artikelen 52 tot 58.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Er werd een Latemse Seniorenadviesraad opgericht die beschikt over statuten. Tevens wordt een samenwerkingsovereenkomst/afsprakennota tussen de LSAR en het lokaal bestuur ter goedkeuring voorgelegd.
Artikel 1. De Latemse Seniorenadviesraad wordt erkend als adviesorgaan voor de duur van de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de statuten en het huishoudelijk reglement.
Art. 3. Goedkeuring wordt verleend aan de samenwerkingsovereenkomst/afsprakennota met de Latemse Seniorenadviesraad.
Art. 4. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de voorzitter van de Latemse Seniorenadviesraad.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Het decreet leersteun van 3 mei 2023.
Collectieve Arbeidsovereenkomst XII van Onderwijs Vlaanderen.
Op 19 juni 2025 was hierover overleg in de schoolraad.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, in dit geval het schooljaar 2025-2026, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Alle wijzigingen zijn in het kleur aangeduid.
Artikel 1. Het bestaande schoolreglement Gemeentelijke Basisschool met inbegrip van de infobrochure zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 24/06/2024 wordt opgeheven.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan het aangepast schoolreglement basisonderwijs dat van toepassing is op de Gemeentelijke Basisschool Latem (instellingsnummer 24646) en de Gemeentelijke Basisschool Deurle (instellingsnummer 131987) vanaf 01/09/2025 en wordt als bijlage aan onderhavig besluit toegevoegd.
Art. 3. De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Art. 4. Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
Het gemeenteraadsbesluit d.d. 29 juni 2020 betreffende de goedkeuring van een herziening van het mobiliteitsplan, inclusief actietabel, meer bepaald actie 9 uit deze actietabel.
De algemene raadscommissie d.d. 29 april 2024 betreffende de evaluatie van het gemeentelijk mobiliteitsplan, waar bij de evaluatie van actie 9 staat vermeld dat extra voorzieningen in het kader van fietsenstallingen zullen voorzien worden op diverse locaties.
Het door de gemeenteraad goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025, meer bepaald prioritaire actie 2.3.2 ‘Opmaak en uitvoeren van een fietsactieplan met bijzondere aandacht voor fietscomfort en veiligheid’.
Voor een fietser is het belangrijk zijn/haar fiets veilig en comfortabel te kunnen stallen tijdens een activiteit, bezoek of vergadering in gemeentelijke infrastructuur.
In het verleden werden keuzes gemaakt om fietsbeugels te plaatsen op diverse locaties. Maar op een aantal locaties is dit nog niet gerealiseerd, in het bijzonder aan verschillende gemeenschapszalen waar vrijwilligers en leden van diverse verenigingen activiteiten organiseren. We denken hierbij minstens aan Centrum De Vierschaar, de Oase, de Pastorie in Deurle, het Tempelhof en de Oude Brouwerij, waar nood is aan moderne fietsstallingen die ook voor elektrische fietsen bruikbaar zijn.
Enig artikel: Het voorstel wordt verworpen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
Het gemeenteraadsbesluit d.d. 29 juni 2020 betreffende de goedkeuring van een herziening van het mobiliteitsplan, inclusief actietabel, meer bepaald actie 5 uit deze actietabel.
De algemene raadscommissie d.d. 29 april 2024 betreffende de evaluatie van het gemeentelijk mobiliteitsplan, waar bij de evaluatie van actie 5 staat vermeld dat na afronding van de werken in de Koperstraat inwoners een vlottere toegang zullen hebben tot handelaren in de Koperstraat en de Latemstraat.
Het door de gemeenteraad goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025, meer bepaald prioritaire actie 1.2.4 ‘Inrichten generatievriendelijke wandelroute van Priesterage tot de Leie’.
Zowel in Priesterage als in de Bosstraat wonen senioren in diverse instellingen en woningen. Inwoners van deze locaties geven aan (samen met hun familieleden) op tijd en stond verplaatsingen te voet te willen maken naar de handelslocaties in de kern van het dorp van Sint-Martens-Latem. In het verleden werden in de Vennelaan en Priesterage reeds inspanningen gedaan om extra banken te plaatsen waarop senioren tijdens het verplaatsing even kunnen verpozen.
Na afronding van de werken in de Koperstraat, ontstaan nieuwe opportuniteiten om senioren op dit vlak extra mogelijkheden te geven. Tijdens de algemene raadscommissie van 29 april 2024 werd hiervoor in de evaluatie van de actietabel bij de evaluatie van het gemeentelijk mobiliteitsplan reeds een voorzet gegeven, maar dit heeft nog niet geleid tot een concrete realisatie op het termijn.
Om zowel van de seniorenvoorziening in de Bosstraat als vanuit de seniorensite in Priesterage voetgangers optimaal van deze nieuwe opportuniteiten gebruik te laten maken, zou het goed zijn in de omliggende straten (Bosstraat, Elsakkerweg, Koperstraat) over te gaan tot de plaatsing van extra zitmeubilair waar senioren en andere voetgangers even kunnen pauzeren bij wijze van tussenstop naar de handelaars in Koperstraat en Latemstraat.
Enig artikel. Het voorstel wordt verworpen.
Namens Gemeenteraad,
Jef Van den Heede
Algemeen directeur - waarnemend
Filip Vanparys
Voorzitter