Mon 28/04/2025 - 20:00 Raadzaal
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren.
Op de gemeenteraad van 24 maart 2025 is de gemeente ingestapt op het raamcontract van CREAT. Naar aanleiding van deze aansluiting dient een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene en buitengewone algemene vergadering van CREAT Services dienstverlenende vereniging (dv) te worden aangeduid voor de duur van legislatuur.
De gemeente is vennoot in Dimensa Woonmaatschappij bv.
De vennootschap heeft als hoofdzakelijk doel in het algemeen belang bij te dragen aan het recht op menswaardig wonen.
De vennootschap heeft volgende activiteiten als voorwerp:
1° het verbeteren van de woonvoorwaarden van de woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden, vooral de meest behoeftigen onder hen, door te zorgen voor een voldoende aanbod van sociale huurwoningen of sociale koopwoningen, eventueel met inbegrip van gemeenschappelijke voorzieningen, met aandacht voor hun integratie in de lokale woonstructuur;
2° het bijdragen tot de herwaardering van het woningbestand, door ongeschikte woningen of ongeschikte gebouwen te renoveren, te verbeteren en aan te passen of ze zo nodig te slopen en te vervangen;
3° het verwerven van gronden en panden voor de realisatie van sociale woonprojecten en het ter beschikking stellen van sociale kavels;
4° het huren of in erfpacht nemen van woningen of kamers op de private huurmarkt om kwaliteitsvolle woningen en kamers te verhuren aan woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden tegen een redelijke huurprijs en met aandacht voor het bieden van woonzekerheid;
5° het begeleiden van sociale huurders om hen vertrouwd te maken met hun rechten en plichten als huurder;
6° het verruimen van het sociaal woonaanbod door de kandidaat-verhuurders en de verhuurders te begeleiden en te ondersteunen om de woningkwaliteit te verzekeren conform de daartoe vastgestelde normen;
7° het samenwerken en overleggen met lokale besturen en woon- en welzijnsactoren, en, indien wenselijk, het nemen van initiatieven om samenwerkingsverbanden op te zetten.
Het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Imewo. De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 17 maart 2025.
Agenda:
Bij aangetekend schrijven van 7 april 2025 werd het lokaal bestuur opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Fluvius Imewo op 25 juni 2025 in Renard, Dendermondsesteenweg 19 te 9080 Lochristi. Het dossier met documentatiestukken werd op digitale wijze ter beschikking gesteld aan de gemeente op 8 april 2025. De gemeenteraad moet zijn goedkeuring geven aan de agenda en het mandaat geven aan de vertegenwoordiger om het lokaal bestuur te vertegenwoordigen.
Bij e-mail van 10 april 2025 ontving het gemeentebestuur een uitnodiging voor een algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) op 24 juni 2025 met volgende agenda:
Het lokaal bestuur ontving de oproepingsbrief voor de jaarvergadering van Farys ov op 20 juni 2025, met volgende agenda/
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
De gemeenteraad dient goedkeuring te verlenen aan de agenda en draagt de aangeduide vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het lokaal bestuur standpunt in te nemen.
Op 4 april 2025 ontving het bestuur een vraag om dringende hulp van het Consortium 12-12 ter bestrijding van de gevolgen van de aardbeving in Myanmar op 28 maart 2025.
Consortium 12-12 is een samenwerking van vijf hulporganisaties: Caritas International, Handicap International, Dokters van de Wereld, Oxfam België en Plan International. Er wordt voorgesteld een bedrag van € 2.500 toe te kennen.
De jaarrekening van cultuurregio Leie en Schelde 2024 en verslag RvB van maart 2025 werden opgesteld. De bedrijfsrevisor maakte een verslag op over de balans en resultatenrekening op 21 maart 2025.
Conform artikel 12, §2 van de statuten van de Cultuurregio Leie Schelde dienen de deelnemende gemeenten kennis te nemen van deze verslagen en de jaarrekening goed te keuren.
Het lokaal bestuur wil via verschillende cultuurprijzen een variatie aan kunstvormen in de kijker plaatsen.
Met de 'Karel van de Woestijneprijs voor poëzie' wil het lokaal bestuur poëzie deel laten uitmaken van de culturele identiteit van Sint-Martens-Latem.
Er wordt een reglement opgemaakt dat de criteria voor de wedstrijd opneemt.
Beide jeugdverenigingen legden op vraag van het college offertes voor voor het vervoer van kampmateriaal tijdens de komende zomerperiode. Naar aanleiding daarvan wordt voorgesteld het reglement subsidies jeugdwerk en jeugdverenigingen aan te passen wat het aspect kampvervoer betreft in afwachting van de aanpassing van de toelagebedragen in kader van een tegemoetkoming aan de indexatie die in het vooruitzicht wordt gesteld. De voorgestelde regeling werd overlegd met de twee jeugdverenigingen.
De voorbije maanden werd er in de gemeente meerdere problemen met rioleringen vastgesteld. Het ontstaan van zogenaamde zinkgaten is vaak een indicatie dat de situatie onder de grond niet meer zo OK is.
De voorbije maanden werden minstens vier zinkgaten hersteld:
We zijn bezorgd over de toestand van straten en riolen in onze gemeente.
Naast het aanleggen van nieuwe rioleringen om de opgelegde zuiveringsdoelstellingen te halen, lijkt het ook belangrijk tijdig en in voldoende mate te investeren in de vervanging van vroeger aangelegde rioleringen die gebreken vertoont en/of onvoldoende capaciteit heeft.
In het Besluit van de Vlaamse Regering van 18 april 2024 op de invulling van de gemeentelijke saneringsplicht, zijn bepalingen opgenomen zowel betreffende de uitbouw van de rioleringsnetwerken als het beheer van de rioleringsnetwerken.
Wat betreft het beheer zou er voor elke gemeente sinds eind 2023 een risicokaart moeten beschikbaar zijn.
Qua opmaak van een inspectieplan werd volgende tijdslijn uitgetekend:
1° uiterlijk de eerste dag van de zesde maand na de inwerkingtreding van dit besluit:
a) is het bestaande gemeentelijk openbaar saneringsnetwerk gebiedsdekkend in kaart gebracht en een risicokaart en een inspectieplan voor riolen tot en met 31 december 2027 beschikbaar gesteld via de digitale toepassing die de bevoegde entiteit vastlegt;
b) is 25% van het inspectieplan voor riolen uitgevoerd en zijn minimaal 25% van de topkritische leidingen geïnspecteerd;
2° eind 2025 is 50% van het inspectieplan uitgevoerd en zijn alle topkritische leidingen geïnspecteerd;
3° tegen 31 december 2027 wordt minimaal 40% van de leidingen in beheer van de exploitant onderworpen aan een inspectie, deels gebiedsdekkend, deels risicogestuurd, tot het equivalente budget is bereikt;
4° uiterlijk op 31 december 2027:
a) is het inspectieplan volledig uitgevoerd en geëvalueerd;
b) zijn de resultaten van de inspecties opgenomen in een toestandskaart en een geactualiseerde risicokaart;
c) is er een maatregelenprogramma als vermeld in paragraaf 3 opgesteld;
d) is een plan beschikbaar voor de verdere uitrol van de risicogebaseerde inspectie die is opgemaakt, rekening houdend met de technische richtlijnen die de bevoegde entiteit opstelt, en is het plan bezorgd aan de bevoegde entiteit.
Gezien eventuele onderhoudsinvesteringen een grote impact kunnen hebben op het gemeentelijk meerjarenplan, is het belangrijk dat de gemeenteraad hierover voor de zomervakantie grondig geïnformeerd wordt.
Vragen:
Na de laatste aanpassingen door de Lijn van hun dienstverlening, rijden er weliswaar meer bussen van De Lijn op de Kortrijksesteenweg tussen Gent en Deinze met diverse stops op het grondgebied van de gemeente, maar is de dienstverlening in onze beide dorpskernen fel afgebouwd.
Voor veel inwoners (onder andere inwoners van de sociale woningen, seniorenwoningen en seniorenflats in Priesterage) is het moeilijk of onmogelijk fysiek tot aan een halte op de Kortrijksesteenweg te geraken. Door de beperkte dienstverlening worden hun mobiliteitsmogelijkheden beknot.
Onder andere in het Memorandum van de Latemse Seniorenadviesraad naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024, werd aandacht gevraagd voor dit onderwerp, met volgende concrete suggesties:
Nu de voorbereiding van het gemeentelijk meerjarenplan 2026-2031 in volle gang is, peilen we graag naar de intenties van het College van Burgemeester en Schepenen.
Vragen
1) Welke initiatieven denkt het College van Burgemeester en Schepenen te ontwikkelen om de mobiliteit van inwoners die vandaag moeilijk of niet gebruik kunnen maken van het bestaande openbaar vervoer of privé-vervoer?
2) Worden hiervoor budgetten voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan in opmaak?
In de aflopende meerjarenplan-cyclus 2019 – 2025 werden er nogal wat investeringsprojecten in de steigers gezet waarvan er tijdens het laatste jaar van de legislatuur heel wat werden geannuleerd wegens een gebrek aan middelen/onderbudgettering van de uiteindelijke kostprijs.
Bij veel van deze projecten deed het bestuur een beroep op externe consultancy- en studiebureaus om allerhande (voorbereidende) studies te maken, taken die soms (minstens gedeeltelijk) intern hadden kunnen worden uitgevoerd (vb. opmaken haalbaarheidsstudies, MER-rapporten, mobiliteitsstudies, …), dit door de expertise binnen de daarvoor gespecialiseerde diensten (vb. de dienst grondzaken).
Ook de invulling van de personeelsformatie bleek niet altijd van een leien dakje te verlopen. Voor vertrekkende of uitvallende personeelsleden werd er niet altijd overgegaan tot vervanging of werd niet snel kwalitatieve vervanging gevonden. De aldus in te vullen taken, werden dan voor langere periodes of definitief uitbesteed aan externe consultants.
Een algemene constante in het uitbesteden van opdrachten aan consultants is de heel hoge kost die daaraan verbonden is en het gegeven dat veel van de investeringsprojecten, waarvoor deze opdrachten door het Lokaal Bestuur werden uitbesteed, uiteindelijk niet werden uitgevoerd of werden afgevoerd.
Zo werden er door het Lokaal Bestuur allerhande studiebureaus aangesteld om studies, voorontwerpen en/of masterplannen op te maken, om daarna – veelal tegen betaling van aanzienlijke schadevergoedingen – de opdracht in te trekken of af te zien van het voorgenomen investeringsproject.
De vraag stelt zich of het beleid niet haar doel voorbijschiet en meer moet inzetten op investeren in interne expertise. Het uitbesteden van dienstenopdrachten dient misschien doordachter te gebeuren.
Recent bleek dat er op het niveau van de Provincie de voorbije jaren een hallucinant bedrag van maar liefst 14 miljoen werd besteed aan consultancy en plant men een besparing in van 6 miljoen, dit net omdat men tot de vaststelling komt dat veel van deze opdrachten veel te duur zijn en men intern soms in staat is om zelf bepaalde van deze uitbestede opdrachten uit te voeren.
Deze vaststellingen doen bij ons de vragen rijzen over de totale kostprijs van al de gedurende de voorbije jaren door het Gemeentebestuur uitbestede consultancy-opdrachten. De vraag stelt zich of dit nog betaalbaar is en welke de ROI (return on investment) hierop was/is.
Gelet op de ontspoorde gemeentelijke financiën én de aangekondigde “zuinige en doelgerichte besteding” van belastingsgeld en streven naar financiële transparantie, willen wij goed begrijpen wat de impact hiervan op onze gemeente de afgelopen jaren is geweest.
In het kader van de opmaak van het gemeentelijk meerjarenplan 2026 – 2031 zijn we benieuwd naar de intenties van het College van Burgemeester en Schepenen over de ondertussen gangbare praktijk om allerhande opdrachten en diensten uit te besteden, eerder dan intern te investeren in kennis en expertise voor het vervullen van allerhande – zelfs veelal – courante diensten (schoonmaakdienst, leerlingenvervoer, …).
Vragen:
1. Hoeveel werd er sinds 2019 tot en met eind 2024 in totaal door het bestuur uitgegeven aan uitbestede consultancy-opdrachten allerhande én waaraan werden/worden deze budgetten besteed?
2. Bij welke van de tijdens de aflopende meerjarenplan-cyclus 2019-2025 voorgenomen investeringsprojecten werden consultancy-opdrachten besteld en studiebureaus aangesteld én hoeveel werd hieraan besteed?
3. Welke van deze investeringsprojecten en daarin bestelde studies, werden niet uitgevoerd/uitgesteld?
4. Welke visie zal het College van Burgemeester en Schepenen hanteren bij de opmaak van het komende meerjarenplan 2026-2031 op het vlak van uitbesteden van consultancy-opdrachten, dan wel het investeren in interne kennis?