Terug Gemeenteraad

Mon 28/03/2022 - 20:00 Raadzaal

Goedkeuring notulen

Openbaar

Algemeen bestuur

Welzijn

  • Op 24 februari 2022 startte Rusland de oorlog in Oekraïne. Deze oorlog zorgt voor een grote vluchtelingenstroom. De hogere overheden roepen de lokale besturen op om de opvang van de vluchtelingen mee te ondersteunen. De gemeenteraadsleden worden geïnformeerd over de maatregelen die werden genomen door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau n.a.v. de vluchtelingstroom uit Oekraïne:

    • Eerste inventarisatie van particuliere en publieke opvangplaatsen n.a.v. oproep door staatssecretaris Sammy Mahdi.
    • Snelle inzamelactie van hulpgoederen voor vluchtelingen aan Pools-Oekraïense grens.
    • Oprichten gemeentelijke werkgroep om de verschillende aspecten te behelzen (OCMW, burgerzaken, onderwijs, communicatie, …):
      • Coördinatie met Fedasil en permanentie dienstverlening
      • Zoektocht naar huisvesting: klaarmaken witte woningen, Gevaert-Minne, scoutslokaal, screening particuliere opvangplaatsen, aanschrijven eigenaars leegstandregister, sociale huisverstingsmaatschappijen,…
      • Opvolgen administratieve procedures
      • Blijvende inzameling hulpgoederen
      • Opstarten vrijwilligerswerking
    • Opvang en bijstand eerste vluchtelingen.
    • Opvolgen webinars en overleggen met de gouverneur, Vlaamse overheid en federale overheid. 
    • Opzetten communicatiekanalen: algemene nieuwsbrieven, nieuwsflash naar opvanggezinnen, specifieke webpagina.
    • Voorbereiding steun consortium 12-12.
  • De crisis in Oekraïne zorgt voor erg veel onzekerheid in de regio. Voor de Oekraïense bevolking escaleren de huidige ontwikkelingen zich in een ware humanitaire ramp.
    Het lokaal bestuur wenst via een subsidie voor humanitaire hulp een storting over te maken aan 'Oekraïne 12-12'. De gemeenteraad is volgens het reglement van 29 juni 2020 (Reglement ontwikkelingshulp, humanitaire hulp, hulp aan sociale projecten) bevoegd voor de toekenning van dit bedrag. 

  • In de gemeenteraad van 29 april 2019 werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt om de modaliteiten en voorwaarden naar aanleiding van de opstart Huis van het Kind De Pinte Sint-Martens-Latem op 17 september 2018 vast te leggen.

    Het Huis van het Kind De Pinte Sint-Martens-Latem ontvangt een jaarlijkse subsidie van de Vlaamse Overheid, Agentschap Opgroeien.

    De Vlaamse Overheid stelt 2 voorwaarden voor de aanwending van de subsidie: 1) De subsidie moet worden aangewend om de opdrachten uit te voeren en de doelstellingen na te streven die eigen zijn aan de aanbodsvorm. 2) De subsidie geldt als een algemene werkingssubsidie die toegekend wordt ter ondersteuning van personeels- en werkingskosten.

    In de huidige samenwerkingsovereenkomst worden personeelskosten niet opgenomen als subsidiabele uitgave voor de Vlaamse Overheid.
    Het is opportuun om de samenwerkingsovereenkomst in die zin te actualiseren en de kosten van de coördinator ook op te nemen bij de te subsidiëren uitgaven.

  • Op 11 oktober 2021 adviseerde ons lokaal bestuur aan de minister van wonen het werkingsgebied van de woonmaatschappij vast te leggen met de gemeenten Aalter, De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Lievegem, Merelbeke, Melle, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte.  

    In het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 bevestigde de Vlaamse regering het voorstel van de gemeenteraad en legde het werkingsgebied van de woonmaatschappij vast zoals werd voorgesteld.

    In de brief van 4 februari 2022 van de Vlaams minister van Wonen met betrekking tot het vastleggen van de onderlinge stemverdeling tussen de lokale besturen in de woonmaatschappij, vraagt de minister om advies van de lokale besturen met  betrekking tot de wijze waarop de stemrechten in het werkingsgebied zullen worden verdeeld.

    De gemeenteraad bevestigt hierbij de stemverdeling zoals in het goedgekeurde afsprakenkader was vastgelegd.

Grondgebiedzaken

  • In het najaar van 2021 werden er in de onverharde zone van de Rode Beukendreef door het bestuur plots boomstammen gelegd. Het betrof een bewarende maatregel om de wortels van de monumentale Rode Beuken te beschermen tegen in de berm parkerende wagens en vrachtwagens, die het parkeerverbod negeerden.

    VOOR LATEM EN DEURLE vindt dit een legitieme reden maar in dit geval heiligt het doel echter niet het middel dat daartoe wordt aangewend.

    Initieel lagen de boomstammen op enkele meters van de asfaltstrook, zodat de wandelaars nog de mogelijkheid om, bij het naderen van een wagen, naast de verharde dreef te wandelen. Dit had evenwel tot gevolg dat er nog steeds wagens in de onverharde wortelzone parkeerden, wat uitwees dat de maatregel haar doel voorbij schoot.

    Op 31 januari 2022 werden de boomstammen dan maar vlak naast de verharde dreef gelegd.

    Sindsdien  is het voor wagens nog net mogelijk om elkaar te kruisen maar moeten wandelaars dan wel over de boomstronken te springen. Voor mensen met een beperking is dit geen sinecure, soms zelfs onmogelijk.

    Vanaf de plaatsing van deze boomstronken ontving onze fractie daarenboven veel opmerkingen van inwoners van Deurle en Latem die deze maatregel niet doordacht en weinig esthetisch was. Vooral de aanwezigheid van rottende boomstronken werd ervaren als een aanfluiting van het monumentale karakter van de dreef, alsook van het DNA van Deurle.

    Op 4 februari 2022 publiceerde het bestuur een persbericht, alsook een mededeling op de website van het lokaal bestuur. Hierin werd plots gesteld dat de boomstronken slechts een tijdelijke maatregel zouden zijn, dat rottende boomstammen zouden vervangen worden én dat de bermen in het voorjaar van 2022 zouden voorzien worden met schaduwminnende planten. 

    Vragen om toelichting:

    1. het plaatsen van de boomstammen zou in overleg met de bewoners, VZW Bosbehoud en erkende boomkwekers gebeurd zijn.

    • Wanneer vond dit overleg plaats?;
    •  Kunnen de uitnodigingen/verslagen/conclusies van dit “overleg” opgeladen worden?

    2. waarom komt men pas na vier maanden met de mededeling dat het plaatsen van de boomstammen slechts een tijdelijke maatregel zou zijn en dat beplanting nog volgt? Betreft het een vorm van voortschrijdend inzicht?;

    3. Gelooft het Schepencollege dat het leggen van deze boomstronken niet de meest esthetische oplossing is;

    4. het plantseizoen is reeds sinds oktober 2021 gestart.

    • Waarom is men dan niet onmiddellijk overgegaan tot de beplanting van de wortelzones?
    • Wanneer zal men effectief beginnen planten?
  • Op 3 november 2020 werd er in de Paddenhoek een proefopstelling geplaatst. 

    Er zou zo nagegaan worden of het aangewezen is om van de Paddenhoek een fietsstraat te maken.

    Ook werd er in het deel tussen de Hoge Heirweg éénrichtingsverkeer ingevoerd, zodat het voor verkeer dat van de Kortrijksesteenweg kwam onmogelijk werd om door te rijden tot aan de voetbalvelden.

    Naar de bewoners van de Lage Heirweg werd gecommuniceerd dat deze proefopstelling slechts voor drie maanden zou uitgetest worden, dit met als doel om de verkeersdrukte in de omgeving te verminderen. Tevens zou er nog gepolst worden naar de ervaringen van de bewoners.

    Ondertussen zijn we 17 maanden verder en staat deze 'proefopstelling' er nog steeds.

    Vragen tot toelichting:

    1. hoelang zal de proefopstelling nog aangehouden worden?

    2. worden er metingen gedaan in de Lage Heirweg?;

    • Indien wel, welke zijn de resultaten;
    • Indien niet, waarom?

    3. welke zijn de conclusies die ondertussen uit de proefopstelling getrokken worden?

    4. heeft de proefopstelling een positief effect op de verkeersdrukte in de omgeving?

    5. werden er sinds februari 2021 overlegmomenten georganiseerd met de bewoners van de Lage Heirweg en de Paddenhoek?

    • Indien wel, wanneer en kunnen de uitnodigingen/verslagen opgeladen worden?;
    • Indien niet, waarom?
  • In het kader van wegenis- en rioleringswerkzaamheden in Pijkenaas werd het openbaar onderzoek voor de vastlegging van het voorlopige rooilijnplan georganiseerd en wordt nu overgegaan tot de definitieve vaststelling van het rooilijnplan.

Vrije tijd

  • Om het aangekochte watersportmateriaal te beheren en een aanbod Bewegen op de Leie te voorzien, wordt een overeenkomst opgemaakt tussen het lokaal bestuur en Vzw Tweety.

    De belangrijkste zaken die in de overeenkomst staan zijn: de termijn, de materialen, het aanbod en de verzekering.

Toegevoegde punten

  • In het MJP staat onder actie 1.7.1. vermeld 'Opmaak Masterplan Sportsite'.

    Op de Gemeenteraad van 27 mei 2019 werd unaniem goedkeuring verleend aan de aankoop van de gronden gelegen tussen de Parking van de Sporthal en de parking van FC LATEM, verder genaamd de Site Verlodt. Deze aankoop kaderde in een in opmaak zijnde Masterplan Sportsite waarbij ook de sporthal, de voetbalterreinen en de tennisterreinen worden meegenomen, dit met het oog op creëren van een totaalvisie op lange termijn.

    Een concrete tijdelijke invulling werd alsdan niet aan het terrein gegeven. Er was toen wel even sprake om de woningen die toen nog op het perceel stonden tijdelijk in te passen als LOI’s.

    Op de Gemeenteraad van 27 april 2020 werd goedkeuring verleend aan de aanleg van het kunstgrasterrein A + het vervangen van de terreinverlichting A door led-verlichting.

    De aankoop werd alsdan door het College gemotiveerd vanuit de huidige groei van FC LATEM en de analyse dat er dringen nood was aan een extra kunstgrasterrein. Een kunstgrasterrein zou immers 3 maal meer trainings- en speelcapaciteit bieden dan een natuurgrasterrein.

    In haar advies dd. 26 juli 2020 benadrukte de fractie VOOR LATEM EN DEURLE de noodzaak om de omwonende bewoners van de buitensportsite, alsook de gebruikers ervan nauw te betrekken bij de verdere uitwerking van het Masterplan Sportinfrastructuur, dat naar zeggen van het Schepencollege in opmaak was.

    Ondertussen was ook het idee gegroeid om op de Site Verlodt eventueel padelterreinen en een parking te voorzien.

    Op de Raadscommissie van 26 oktober 2020 werd kennis genomen van het Masterplan Sportsite versie 2020. Hierin werd voorzien in padelterreinen, een volledig nieuw clublokaal voor FC LATEM, allerhande speel- en beweegprikkels én een tussen de Hoge Heirweg via het clublokaal van FC LATEM en TCLD te voorziene nieuwe trage weg.

    Op de Gemeenteraad van 25 mei 2021 vroeg VOOR LATEM EN DEURLE nogmaals naar de stand van zaken van dit in opmaak zijnde Masterpan sportinfrastructuur/sportsite, alsook naar invulling van de site Verlodt, dit naar aanleiding van de protest dat vanuit het buurtcomité werd geuit wegens het gebrek aan participatie van de bewoners én de gevreesde geluidsoverlast welke  het inrichten van padelterreinen zou veroorzaken.

    De bevoegde Schepen antwoordde dan dat er enerzijds werd gewerkt met de provincie (voor het uitvoeren van een geluidstudie) en Meester Griet Cnudde om de geluidsimpact van padel in kaart te brengen, en de mogelijke opties op de bestaande Sportsite te bestuderen. Anderzijds zou er ook actief uitgekeken worden naar andere potentiële locaties voor padelterreinen.

    Sindsdien zijn er allerhande ideeën geopperd om de geluidsoverlast welke de omwonenden zouden ervaren wegens het meer intensief gebruik van het kunstgrasterrein A in kaart te brengen. Ook hier zou een mobiliteits- en geluidsstudie worden besteld met tussenkomst van de provincie en Meester Griet Cnudde.

    In de meerjarenplanaanpassing 2021 werd zelfs een budget voorzien voor het nemen van geluidsbeperkende maatregelen op en rond de sportsite, waarbij werd aangegeven dat er op basis van de resultaten van de bestelde geluidsstudie eventueel voor zou geopteerd worden om een geluidsmuur te plaatsen.

    Sindsdien is het enigszins stil geworden rond de verdere uitwerking van de site en blijkt dat de speciaal daartoe opgerichte werkgroep sinds bijna 2 jaar niet meer is samengeroepen.

    Op 16 maart 2022 stuurt het Schepencollege een brief aan de omwonende bewoners van de sporthal waarin aangekondigd wordt dat de gronden tussen de parking van de sporthal en de parking van FC LATEM deels zullen ingezaaid en ingericht worden als groenbuffer, waardoor er een groene site zal worden gecreëerd, waar verschillende sporten aan bod zouden komen in een natuurlijke omgeving. Op het in bijlage van de brief gevoegd plannetje wordt ook het voormalig verhard basketbalterreintje groen ingekleurd en wordt een verklaring gevoegd over de beplanting die zal worden aangeplant.

    Met de aanleg van de parking aan de Sporthal en de parking aan FC Latem, goedgekeurd in 2017, de renovatie van de sporthal, goedgekeurd in 2019, de aanleg van het Kunstgrasterrein, goedgekeurd in 2020 én nu de bestemming van de site Verlodt als groenbuffer, lijkt het erop dat het grootste deel van de buitensportsite reeds ingevuld is zonder dat er reeds een uitgewerkte langetermijnvisie en een concreet uitgewerkt Masterplan sportinfrastructuur voorligt. De vraag stelt zich dan ook in welke mate er nog een 'langetermijnvisie' over de invulling van de volledige site voorligt…

    Ondertussen stelt onze fractie zich ook vragen over de resultaten van de uitgevoerde geluidsstudie(s), alsook over de mate waarin de omwonenden én de stakeholders (gebruikers) al dan niet verder betrokken werden bij deze verdere invulling van de site.

    Vragen tot toelichting:

    Onze fractie heeft dan ook de volgende vragen:

    • Hoe is men tot de conclusie gekomen om Site Verlodt als groenbuffer in te richten?;
    • Kan er een stand van zaken gegeven worden van de uitwerking van het Masterplan Sportinfrastructuur, welke zijn de volgende stappen én binnen welke termijn?;
    • Werd(en) de bestelde geluids- en mobiliteitsstudie(s) ondertussen gefinaliseerd?
      • Zo ja: kunnen de resultaten/verslagen hiervan opgeladen worden én welke is het advies dienaangaande van Meester Griet Cnudde;
      • Werden er, sinds onze vraag daartoe in juli 2020, nog overleg- inspraakmomenten georganiseerd met het buurtcomite, de omwonenden, de gebruikers van de site?

    Zo ja, wanneer

  • Zowel tijdens de bewonersvergadering voor de inwoners van de Koperstraat als in de communicatie die achteraf schriftelijk aan de bewoners werd bezorgd als in de informatie vermeld op de gemeentelijke website, staat vermeld dat het dossier ‘wegenis- en rioleringswerken Koperstraat’ ter goedkeuring zou worden voorgelegd op de gemeenteraad van 28 maart 2022.

    Op basis van de ontvangen agenda voor de zitting van de gemeenteraad van 28 maart 2022, stellen we vast dat dit niet gebeurd is. Op de website van de gemeente is ook geen informatie terug te vinden over het waarom van dit uitstel.

    Vandaar enkele vragen

    Vragen

    1. Welke elementen zorgen ervoor dat het bestek en de lastvoorwaarden voor het dossier ‘wegenis- en rioleringswerken Koperstraat’ niet ter goedkeuring wordt voorgelegd op de gemeenteraad van 28 maart 2022.
    2. Worden er ten opzichte van de ontwerpplannen die raadpleegbaar zijn op de gemeentelijke website nog wijzigingen overwogen op basis van opmerkingen van bewoners of andere indieners van bedenkingen?
    3. Wanneer zal het dossier dan wel ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad en wat betekent dit voor de verdere timing van het dossier?
  • In het oorspronkelijk meerjarenplan 2020-2025 (goedgekeurd in december 2019) werd voorzien ondergrondse glascontainers te plaatsen in 2020. (prioritaire actie 1.10.2)

    Een jaar later werd de uitvoering een jaar opgeschoven en dus voorzien in 2021.

    Bij de opvolgingsrapporting van het meerjarenplan 2020-2025 werd in september 2021 volgende stand van zaken gemeld aan de gemeenteraad: IVM zal fungeren als aankoopcentrale voor de aankoop van glascontainers. Nog niet alle gemeenten hebben IVM hun eventuele interesse in de aankoopcentrale kenbaar gemaakt. Wanneer alle gemeenten hun standpunten hebben ingenomen kan dit geagendeerd worden op de Raad van Bestuur van IVM. De aanstelling van IVM als aankoopcentrale wordt voorzien voor oktober 2021.

    Bij de meest recente goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (goedgekeurd in december 2021) werden de kredieten nog eens doorgeschoven, nu naar 2022: €89.600 uitgaven en 50% subsidies aan inkomstenzijde.

    Anderzijds loopt ook de prioritaire actie 1.2.1 Onderzoek haalbaarheid klantvriendelijk recyclagepark en herinrichting i.f.v. van gebruikscomfort. De uitvoering van deze actie werd oorspronkelijk voorzien gespreid over de jaren 2020 en 2021.

    Bij de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025 werd in september 2021 volgende stand van zaken gemeld aan de gemeenteraad: Na overleg met OVAM is beslist om de timing van het project te herzien, om aanspraak te kunnen maken op een volledige subsidiëring (bij een vroegere uitvoering zouden we 200.000 euro aan subsidies mislopen). Het project wordt opgesplitst in twee fasen. Fase 1 = nieuwe diftar, software, 2de weegbrug en slagbomen Fase 2 = verharding, verhoogde berm en afwatering De voorbereidingen voor uitvoering van fase 1 lopen verder. Hiervoor moet een studiebureau worden aangesteld in het najaar van 2021. Nadien moet het subsidiedossier opgemaakt worden voor OVAM, gevolgd door de effectieve uitvoering van de werken. Fase 2 wordt uitgesteld, aangezien aanvraag subsidie pas kan vanaf januari 2024. Finale uitvoering zal omwille van het subsidiedossier pas gebeuren eind 2024-begin 2025.

    In november 2021 werd in de gemeenteraad een bestek goedgekeurd met als titel ‘aanstellen ontwerper voor de herinrichting van het recyclagepark’. Kandidaten konden inschrijven tot en met 27 december 2021. In het bestek werd volgende timing opgenomen:

    Dag B = dag A + min. 20 dagen en max. 30 dagen: Startvergadering

    Dag C = dag B + 10 dagen: Opmaak programma van de eisen zoals besproken in de startvergadering Dag D: Goedkeuring van het programma van eisen door het bestuur

    Dag E = dag D + 15 dagen: Aanleveren van de ontwerpvoorstellen

    Dag F: Goedkeuring van de ontwerpvoorstellen door het bestuur

    Dag G = dag F + 20 dagen: Aanleveren van het definitief ontwerpvoorstel met detailbegroting

    Dag H: Goedkeuring van het definitief ontwerpvoorstel door het bestuur

    Dag I = dag H + 30 dagen: Aanleveren van een voorstel, incl. omgevingsvergunningsdossier, afgewerkt subsidieaanvraagdossier en lastenboek voor de uitvoering van de opdracht, met gedetailleerde begroting en indienen bij de OVAM van het subsidiedossier

    Dag J: Bekomen van de belofte van toelage door de hogere overheid (OVAM)

    Dag K = dag J + 14 dagen: Lanceren van het lasrenboek door de opdrachtnemer

    Dag L: Uiterste datum voor indienen van een offerte door diverse inschrijvers

    Dag M = dag L + 20 dagen (eventueel verlengd met de wettelijke termijn voor de verrechtvaardiging van abnormale eenheidsprijzen): Aanleveren van het verslag van het nazicht van de ingediende offertes en een voorstel tot gunning van de opdracht

    Dag X: Goedkeuring/betwisting van de ontvangst van schuldvorderingen binnen de 14 dagen na ontvangst

    Dag Y: Voor het afleveren van het proces-verbaal van nazicht van de eindafrekening wordt de termijn op dertig (30) kalenderdagen gebracht

    Vragen 

    1. Is IVM ondertussen aangesteld als aankoopcentrale voor de aankoop van ondergrondse glascontainers? Zo ja, wanneer? Zo neen, waarom niet?
    2. Welke tijdslijn wordt gevolgd om de effectieve realisatie van deze prioritaire actie te halen in 2022 nadat de uitvoering reeds twee jaar werd opgeschoven?
    3.  Hoeveel glascontainers zullen ondergronds voorzien worden in de Lijnstraat?
    4.  Bestaat er een link tussen het dossier ‘plaatsen ondergrondse glascontainers aan de Lijnstraat’ en het dossier ‘herinrichting recyclagepark’? Met andere woorden wordt de uitvoering van het éne project beïnvloed door het andere?
    5.  Werd het bestek 'aanstellen ontwerper voor de herinrichting van het recyclagepark’ zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21/11/2021 en waarvoor prijs kon ingestoken worden tot en met 27/12/2021 gegund? Zo ja, wanneer en aan wie? Zo neen, waarom niet?
    6.  Indien de opdracht zou gegund zijn, op welk punt van de timing zoals opgenomen in het bestek bevinden we ons en wat is de verdere tijdslijn die voor de garantie zorgt dat deze prioritaire actie in 2022 effectief gerealiseerd wordt?
  • In de oorspronkelijke gemeentelijke meerjarenplanning werd de actie 1.10.3 opgenomen met als titel ‘Heraanleg en verlichting trage wegen Simonnetwegel en Lanckstreepken’. Hiervoor werd een budget voorzien en als uitvoeringsjaar 2020 naar voor geschoven.

    Bij de meerjarenplanaanpassingen van december 2020 en deze van december 2021 werd de uitvoering van deze actie respectievelijk doorgeschoven naar 2021 en 2022.

    In de opvolgingsrapportering van september 2020 werd aan de gemeenteraad gemeld: De bestaande toestand (de weg vanaf de Latemstraat naar de Meester Hicketlaan) werd opgemeten maar er is nog onduidelijkheid of deze voetweg al tot het openbaar domein behoort of nog privé-eigendom betreft. Bedoeling is om dit tegen het najaar uit te klaren. In functie van het eigenaarschap zal gepaste actie ondernomen worden.

    Een jaar later, met name in de opvolgingsrapportering van september 2021 werd aan de gemeenteraad gemeld: De uitvoering van de actie wordt voorzien in het najaar van 2021.

    Aangezien de aangekondigde uitvoeringsperiode (najaar 2021) al enige tijd achter ons ligt en voor een uitvoering in 2022 ondertussen ook nog geen plannen werden voorgelegd aan de gemeenteraad, stellen we graag enkele vragen.   

    Vragen

    1. Welke factoren hebben ervoor gezorgd dat de in september 2021 aangekondigde uitvoeringsperiode niet werd gehaald?
    2. Welke tijdstabel wordt gevolgd om een effectieve realisatie van deze prioritaire actie in 2022 wel te halen?
    3. Zijn er blokkerende elementen of koppelingen met andere dossiers die een uitvoering volgens de vooropgestelde timing onmogelijk maken? Zo ja, welke?