Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door aan audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 22 november 2021 goed.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, hoofdstuk III over de bevoegdheden van de burgemeester.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988: artikel 134, § 1 en artikel 135, § 2.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, art. 181, 182 en 187.
Het Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 februari 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
Ministerieel schrijven over het aannemen van lokale maatregelen van bestuurlijke politie met het oog op de bestrijding van de epidemische noodsituatie en de uitvoering van de procedure Local Outbreak Management.
Wet van 14 augustus 2021 over de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie (BS 20 augustus 2021), beter bekend als de ‘pandemiewet’.
Bij het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 over de afkondiging van de epidemische noodsituatie met betrekking tot de coronavirus COVID-19 pandemie, aangenomen overeenkomstig artikel 3, § 1 van de wet van 14 augustus 2021 over de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie, werd de epidemische noodsituatie afgekondigd.
Overeenkomstig artikel 3, § 4 van diezelfde wet blijft de federale fase van het nationale rampenplan, die werd afgekondigd bij het ministerieel besluit van 13 maart 2020 met betrekking tot de afkondiging van de federale fase over de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19 ten minste van kracht tot het einde van de afkondiging van de epidemische noodsituatie.
De afkondiging van de epidemische noodsituatie houdt in dat, voor haar volledige duur, de lokale overheden (gouverneurs en burgemeesters) de bestuurlijke politiemaatregelen mogen nemen om de gevolgen van de epidemische noodsituatie voor de volksgezondheid te voorkomen of te beperken.
Door de verhoogde viruscirculatie op nationaal niveau heeft het Overlegcomité op 17 november 2021 extra verstrengingen afgekondigd. Hierdoor wordt telewerk niet enkel meer geadviseerd maar structureel verplicht voor een bepaalde arbeidsduur per week. Werkgerelateerde activiteiten die evengoed digitaal kunnen plaatsvinden gebeuren ook best digitaal. Ten einde het goede voorbeeld te geven als lokaal bestuur acht de burgemeester het daarom nodig om de algemene raadscommissie, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december digitaal te laten doorgaan.
De voorwaarden waaraan een digitale vergadering moet voldoen volgens de toezichthoudende overheid worden voldaan. De wijze van vergaderen en de motivering worden vastgelegd in dit burgemeestersbesluit. De digitale gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn openbaar te volgen via een audiovisuele livestream die op voorhand aan het publiek wordt bekendgemaakt. Zolang de federale fase in het beheer van de COVID-19-epidemie van kracht is geldt er een overgangsperiode waarbij een digitale gemeenteraad mogelijk is op basis van een gemotiveerd burgemeestersbesluit zonder dat de voorwaarden van een digitale gemeenteraad vastgelegd zijn in het huishoudelijk reglement van de respectievelijke vergaderorganen.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december verlopen digitaal omwille van de bovenstaande argumentatie.
Het publiek kan de digitale vergadering volgen via de livestream op het YouTube-gemeentekanaal. Op deze manier wordt de openbaarheid van de zitting gegarandeerd.
Artikel 1. De algemene raadscommissie, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2021 verlopen digitaal.
Art. 2. De vergadering is online te volgen via het YouTube-kanaal van het lokaal bestuur: https://www.youtube.com/channel/UC09Hr6mMNiEqHnx1bRsFlUA.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 41 3° en 249.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 249 tot 256 en artikel 597;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Omzendbrief BB 2013/7 van 6 september 2013 houdende digitale rapportering over de beleids- en beheerscyclus;
Omzendbrief KB/ABB 2019/4 - strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KBBJ/ABB2020/3-aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen.
De Meerjarenplanaanpassing 2022 omvat de strategische nota, waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties zijn opgenomen. De financiële nota omvat het financiële doelstellingenplan, de staat van het financieel evenwicht en het overzicht van de kredieten. Uit de financiële nota blijkt dat de Meerjarenplanaanpassing 2022 financieel in evenwicht is. De toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan geven meer gedetailleerde uitleg over de Meerjarenplanaanpassing 2022. De Meerjarenplanaanpassing 2022 omvat de wijziging van de kredieten 2021 en de beginkredieten 2022.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de strategische nota van de Meerjarenplanaanpassing 2022 - deel gemeente.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de financiële nota bestaande uit:
Art. 3. Akte wordt genomen van de toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan.
Art. 4. Het besluit houdende vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2022 wordt samen met de verplichte bijlagen binnen de 20 dagen overgemaakt aan de provinciegouverneur. De digitale rapportering van de vastgestelde beleidsrapporten gebeurt via het digitaal loket van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 41, 3° en 249 § 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 249 tot 256 en artikel 597;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Omzendbrief BB 2013/7 van 6 september 2013 houdende digitale rapportering over de beleids- en beheerscyclus;
Omzendbrief KB/ABB 2019/4 - strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KB/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen.
Zoals bepaald in artikel 249 §3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de strategische nota van de Meerjarenplanaanpassing 2022 - deel OCMW.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de financiële nota bestaande uit:
Art. 3. Akte wordt genomen van de toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan.
Art. 4. Het besluit houdende vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2022 wordt samen met de verplichte bijlagen binnen de 20 dagen overgemaakt aan de provinciegouverneur. De digitale rapportering van de vastgestelde beleidsrapporten gebeurt via het digitaal loket van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40 lid 3.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder de artikelen 71 tot 76.
Het KB van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
De gemeente Sint-Martens-Latem maakt deel uit van de Politiezone Schelde - Leie en dient aldus bij te dragen tot de financiering van de zone.
De ontwerpbegroting van de politiezone 2022 voorziet in een bijdrage van de gemeente Sint-Martens-Latem ten bedrage van:
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de dotatie dienstjaar 2022 van Sint-Martens-Latem aan de Politiezone Schelde - Leie ten bedrage van
Art. 2. Deze uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanaanpassing van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem.
Art. 3. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer gouverneur van de provincie naar Toezicht.ovl@ibz.fgov.be en naar de voorzitter van de politieraad.
Op basis van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §1 en §2, beschikt de gemeenteraad, onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden van gemeentelijk belang, bepaalt de gemeenteraad het beleid van de gemeente en kan daartoe algemene regels vaststellen.
Besluit Vlaamse Codex Wonen.
Het actieprogramma sociaal wonen zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 december 2020.
Op basis van de nulmeting van het sociaal woonaanbod uit 2007 heeft de Vlaamse Codex Wonen in Boek 2, Deel 3, Titel 3 per gemeente een objectief voor sociale huurwoningen opgelegd. Hierbij wordt rekening gehouden met het aantal huishoudens die een gemeente op haar grondgebied had op 1 januari 2008. Een gemeente met 9% sociale huurwoningen op haar grondgebied kreeg geen objectief voor sociale huurwoningen. Voor een gemeente met minder dan 3% sociale woningen op haar grondgebied werd de reguliere inspanning voor het gemeentelijk objectief voor sociale huurwoningen aangevuld met een specifieke inhaalbeweging in de periode 2013-2025.
Voor Sint-Martens-Latem werd een sociaal objectief vastgelegd voor 56 woonentiteiten en een inhaalbeweging van 19 woonentiteiten. Op heden zijn er, inclusief het patrimonium van het Sociaal Verhuurkantoor Leie & Schelde, 36 entiteiten gerealiseerd ofwel 65% (36/56) van het vastgelegde sociaal objectief. Daarnaast is in de reconversie van site Open Veld 7 bijkomende entiteiten voorzien en wordt, onder meer via het lokaal woonoverleg, gezocht naar bijkomende mogelijkheden om projecten te realiseren die bijdragen aan het sociaal objectief.
De Vlaamse minister van Wonen kan een gemeente geheel of gedeeltelijk vrijstellen van de specifieke inhaalbeweging. De nadere regels daarvoor zijn vastgelegd in het Besluit Vlaamse Codex Wonen Boek 2, Deel 3, Titel 1, waarvan onderstaande relevant blijken voor de gemeente:
a) in 2016, op voorwaarde dat 30 procent van de reguliere inspanning, vermeld in artikel 2.31, verwezenlijkt is;
b) in 2019, op voorwaarde dat 60 procent van de reguliere inspanning, vermeld in artikel 2.31, verwezenlijkt is;
c) in 2022, op voorwaarde dat 90 procent van de reguliere inspanning, vermeld in artikel 2.31, verwezenlijkt is;
De eigendomsposities van een lokaal bestuur en van (semi-)publieke rechtspersonen zijn in het lokaal bestuur van cruciaal belang voor toekomstige ontwikkelingen. In Sint-Martens-Latem weegt deze positie nog sterker door dan bij andere en omliggende lokale besturen gezien de grond- en woningprijzen in de gemeente. De mediaanprijs anno 2019 voor gesloten en halfopen bebouwing in Sint-Martens-Latem zit anno 2019 bijna de helft boven het Oost-Vlaams gemiddelde. Bij open bebouwing zijn de verkoopprijzen ruimschoots het dubbele van het Oost-Vlaams gemiddelde.
Zoals blijkt uit het actieprogramma sociaal wonen dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad in december 2020 zijn de gronden aangeduid in het actieprogramma voor ontwikkeling van sociale woningbouw geen eigendom van het lokaal bestuur. De gemeente blijft de eigenaar met een open houding benaderen om op deze gronden een project te realiseren dat bijdraagt tot het sociaal objectief.
Sociaal verhuurkantoor Leie & Schelde heeft momenteel 9 woningen in het patrimonium die op het grondgebied van Sint-Martens-Latem gelegen zijn. Het vooropgestelde groeipad naar 15 woningen tegen eind 2022 blijkt ambitieus te zijn.
Deze manifeste ruimtelijke beperking wordt bovendien nog versterkt door de frequentie waarop bouwvergunningen worden afgeleverd in de gemeente. De cumulatie van de inspanning ten behoeve van het gemeentelijk objectief voor sociale huurwoningen en de specifieke inhaalbeweging leidt ertoe dat jaarlijks een aantal nieuwe sociale huurwoningen moet worden vergund, is 22% van het gemiddeld aantal vergunde woningen op jaarbasis, berekend op grond van de afgifte van omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen in de voorbije vijf jaar. Er werden tussen begin 2016 eind 2020 244 vergunningen afgeleverd, of 48,8 gemiddeld per jaar. Als we het aantal afgeleverde vergunningen in het perspectief van het sociaal objectief plaatsen op heden (dan wil dat zeggen dat er voor het behalen van het BSO tegen 2025 gemiddeld 10,75 vergunningen per jaar voor sociale woningbouw moeten worden afgeleverd.
Daarboven wordt het verlenen van vergunningen aan ontwikkelaars in een deel van Sint-Martens-Latem nog verder bemoeilijkt door de toepassing Omzendbrief LNE/2015/2 waarin aangestuurd wordt op een vergunningsstop in overstromingsgevoelige gebieden. Voor het signaalgebied Hoog Latem werd in 2002 een gewestelijk RUP opgemaakt (afbakening grootstedelijk gebied Gent) waarbij grote delen van dit voormalig woonuitbreidingsgebied werden herbestemd in functie van ruimte voor water. Een aantal delen kregen de bestemming woongebied.
Zonder de inhaalbeweging is er een resterend objectief van 20 entiteiten. Het bestuur heeft de intentie om een deel daarvan te realiseren op de site Priesterage. De programmatie zal worden gedaan in functie van het finaliseren van de meesterproef die door de Vlaamse Bouwmeester werd opgenomen en eind dit jaar wordt gefinaliseerd. De overige entiteiten wil het lokaal bestuur realiseren op de grond aangeduid in het actieprogramma en in kleinschalige projecten die zich aandienen.
Door het lage tempo waarop vergunningen worden afgeleverd, bemoeilijkt door vermelde omzendbrief. Tevens kan de ruimtelijke beperking die in het (semi)publieke bouwgronden zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 december 2020 niet voldoende worden opgevangen door middel van de verhuring van private woningen via sociale verhuurkantoren.
Om deze redenen wil lokaal bestuur Sint-Martens-Latem een vrijstelling aanvragen van de specifieke inhaalbeweging in de periode 2013-2025.
De aanvraag voor een vrijstelling werd besproken op het woonoverleg van 26 oktober 2021 in aanwezigheid van alle op het grondgebied actieve sociale woonactoren.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de aanvraag goed voor het herbekijken van de inhaalbeweging van het bindend sociaal objectief op basis van manifeste ruimtelijke beperkingen, vastgesteld op basis van het gemeentelijk actieprogramma sociaal wonen en haalt het gemiddeld aantal vergunde woningen in functie van het te behalen objectief aan als bijkomend element, wat nog verder bemoeilijkt wordt door toepassing van de Omzendbrief LNE/2015/2
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het burgerlijk wetboek.
Momenteel is Matexi NV nog eigenaar van het openbaar domein voor de verkavelingen 'Tussen Beken Fase I', 'Tussen Beken Fase II' en 'Kraaiendonk'. Op het overleg van 18/11/2021 werd door Matexi NV goedkeuring verleend voor het officialiseren van de kosteloze grondafstand.
Door Studiebureel Lesaffre werd op 24/11/2021 het definitieve opmetingsplan van de fasen doorgestuurd, welke te vinden is in de bijlage van dit agendapunt. De verdere afhandeling van de kosteloze grondafstand zal georganiseerd worden door de Dienst Grondzaken.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de kosteloze verwerving van de volgende percelen:
a) de nodige stukken te ondertekenen in uitvoering van onderhavig besluit;
b) De ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontheffen van de verplichting inschrijving van ambtswege te nemen bij het overschrijven van de akte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, meer bepaald artikel 11 en artikels 16 tot en met 19, betreffende de procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen.
Het ingenieursbureau Buyens BV, Meersstraat 174 te 9070 Destelbergen is belast met de opmaak van het rooilijnplan voor Pijkenaas, voorafgaand aan de wegenis- en rioleringswerken.
Ingenieursbureau Buyens BV heeft op 9 december 2021 de laatste versie van het nieuwe rooilijnplan doorgestuurd voor de wegenis- en rioleringswerken in Pijkenaas.
Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein (Decreet gemeentewegen, artikel 13 §5). Onder bezitshandelingen verstaat men onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting.
Het voorgestelde rooilijnplan zal aan een openbaar onderzoek onderworpen worden na voorlopige vaststelling door de gemeenteraad. Het dossier zal daarna opnieuw worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor de definitieve vaststelling.
Artikel 1. Het rooilijnplan van Pijkenaas, zoals opgemaakt door ingenieursbureau Buyens BV, Meersstraat 174 te 9070 Destelbergen, wordt voorlopig vastgesteld.
Art 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het inrichten van het openbaar onderzoek over deze voorlopige rooilijn.
Art 3. Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Art 4. Na het openbaar onderzoek wordt het dossier opnieuw voorgelegd aan en behandeld door de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, meer bepaald artikel 11 en artikels 16 tot en met 19, betreffende de procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen.
Het studiebureau S.Bilt bvba, Antwerpsesteenweg 25 te 2830 Willebroek is belast met de opmaak van het rooilijnplan voor de Elsakkerweg, voorafgaand aan de wegenis- en rioleringswerken. Er was door het studiebureau reeds een rooilijnplan opgemaakt, dat op 25/05/2020 werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad. Tijdens het openbaar onderzoek, durende van 17 juni 2020 tot en met 16 juli 2020, werden er meerdere bezwaren van bewoners ontvangen, waardoor er in de gemeenteraad van 07/09/2020 werd beslist om de rooilijn niet definitief vast te stellen.
Studiebureau S.Bilt heeft op 12 juli 2021 een nieuw voorontwerpplan en typedwarsprofiel voorgesteld en op 18 augustus 2021 een nieuw rooilijnplan voor de wegenis- en rioleringswerken in de Elsakkerweg. Hierbij is er rekening gehouden met de bezwaren die ingediend werden door de bewoners en punten die behandeld zijn geworden op de informatievergadering van 27 januari 2021 en tijdens het openbaar onderzoek dat in juni 2020 georganiseerd werd. Er is geopteerd om de rooilijnbreedte te versmallen van 5,60 m naar 4,60 m, en de as te verschuiven om tot een gelijkmatige grondafstand te komen aan beide zijden van de weg. De weg zal zijn opgebouwd uit drie stroken van 80 cm (2 asfaltstroken met in het midden een kasseistrook) en kantstroken met een breedte van 30 cm. Aan beide zijden is er een berm van 65 cm voorzien, waar de nutsleidingen gelegen zullen zijn. Over het ontwerp werd uitgebreid overleg gepleegd met alle bewoners, met de opmerkingen werd zoveel mogelijk rekening gehouden.
Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein (Decreet gemeentewegen, artikel 13 §5). Onder bezitshandelingen verstaat men onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting.
Het voorgestelde rooilijnplan werd openbaar gemaakt na de goedkeuring van voorlopige vaststelling op de gemeenteraad dd. 13/09/2021. Het dossier lag ter inzage van maandag 27 september 2021 tot en met woensdag 27 oktober 2021, en de binnengekomen bezwaren (incl. antwoord van het gemeentebestuur) werd bijgevoegd aan het agendapunt.
Ten opzichte van het voorlopige rooilijnplan is er enkel een wijziging uitgevoerd t.h.v. de percelen 725P2, 725H2, 725S2 en 725T2. Hier was in het oorspronkelijke verkavelingsdossier opgenomen dat er over de volledige lengte van deze percelen een 5,0 m brede strook kosteloos afgestaan moest worden. De eigenaar heeft nagelaten om gevolg te geven aan deze grondafstand. Het gemeentebestuur zal het nodige doen om de opgelegde grondafstand alsnog uit te voeren en deze strook mogelijks in te richten als uitwijkstrook.
Artikel 1. Het rooilijnplan van de Elsakkerweg, zoals opgemaakt door studiebureau S.Bilt bvba, Antwerpsesteenweg 25 te 2830 Willebroek, wordt definitief vastgesteld.
Art 2. Het besluit van de gemeenteraad wordt onmiddellijk na de definitieve vaststelling gepubliceerd op de gemeentelijke website, ter inzage gelegd op het gemeentehuis en in de Elsakkerweg geplaatst.
Art 3. De bewaren, die tijdens het openbaar onderzoek werden ingediend op het voorlopige rooilijnplan, worden door de gemeenteraad niet weerhouden. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het op de hoogte brengen van iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend, met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan.
Art 4. Een afschrift van dit besluit en kopie van het rooilijnplan wordt bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, §2 °23.
De wet van 14 november 1983 betreffende controle op de toekenning en op de aanwending van de toelagen.
Het afwegingskader goede ruimtelijke ordening bevat alle voorschriften waaraan publiciteit moet voldoen, indien geen andere regels zijn opgenomen in een BPA, een RUP of een verkavelingsvergunning, of indien men van deze regels wenst af te wijken. Ondertussen is zo goed als alle niet-vergunde en niet-vergunbare publiciteit langsheen de steenweg, en ook op andere wegen, door onze ondernemers weggehaald op vraag van de gemeente. Het resultaat is een veel netter en rustiger straatbeeld.
Voor elke site die in orde kwam zonder dat er een proces-verbaal of een herstelvordering moest worden opgesteld, schenkt het bestuur 50 euro aan een goed doel. Er staat hiervoor een bedrag van 4.800 euro ter beschikking.
Er werd een oproep gedaan voor het indienen van goede doelen in het Dorpsmagazine van april 2021, in een nieuwsbericht van 4 oktober 2021 en een Facebook-bericht van 21 oktober 2021, met de vraag om te motiveren waarom het goede doel in aanmerking zou moeten komen (o.a. de link met de gemeente). 6 goede doelen dienden hun kandidatuur in:
U vindt de motiveringen in bijlage.
Enig artikel. Aan elk van de goede doelen die hun kandidatuur indienden wordt een bedrag toegekend van 800 euro:
BO-school Ter Leie | 800 euro |
Boven de wolken | 800 euro |
Fonds Jan Filliers | 800 euro |
H.E.L.P. | 800 euro |
LuKiArt vzw | 800 euro |
Nieuwe Brug - Sponsorproject Tandem | 800 euro |
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (art. 41 °23).
Het besluit van 19 december 2019 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025, in het bijzonder GBB 0470-00/649300 voor de toelagen aan de verenigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 maart 2021 met betrekking tot het subsidiereglement sport Sint-Martens-Latem.
Het advies van de gemeentelijke sportraad van 23 oktober 2021.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 april 2020 met betrekking tot de verdeling van de sportsubsidies werkingsjaar 2018 - 2019.
Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2021 met betrekking tot de Verdeling sportsubsidies werkingsjaar 2019 - 2020.
Het sportseizoen 2020 - 2021 liep van 1 augustus 2020 tot en met 31 juli 2021. Normaliter worden de dossiers in oktober opgevraagd, volgend op dit seizoen. De activiteiten van alle sportverenigingen werden echter stil gelegd en/of serieus ingebonden door de pandemie en de maatregelen die getroffen werden. De sportverenigingen hebben met andere woorden geen volledig, noch normaal sportseizoen achter de rug en heel wat activiteiten gingen niet door. Subsidies uitbetalen gebaseerd op sportseizoen 2020-2021 is niet evident.
Het lokaal bestuur wenst om die reden het advies te volgen van de sportraad om de sportverenigingen eenzelfde subsidie uit te keren als het voorgaande jaar, indien voor de sportverenigingen zelf niets verandert (geen stopzetting van een vereniging of een opstart van een nieuwe vereniging). Dit houdt in dat de sportverenigingen die voor het seizoen 2018 - 2019 een dossier hebben ingediend en die nog steeds een continuïteit kunnen aantonen, de hen toen toegekende subsidie ook uitbetaald wordt voor sportseizoen 2020 - 2021. De verenigingen moeten zo geen extra dossier invullen.
De subsidies voor het werkingsjaar 2020 -2021 worden verdeeld over de verschillende verenigingen die een subsidieaanvraag indienden voor het werkingsjaar 2018 - 2019, analoog met het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2020 met betrekking tot de verdeling van de sportsubsidies voor het werkingsjaar 2018 - 2019. Er werden geen nieuwe dossiers ingediend.
De financieel directeur gaf positief advies met visumnummer 2021/01.04.
Enig artikel. Aan de verschillende sportverenigingen wordt voor het werkingsjaar 2020 -2021 subsidies toegekend overeenkomstig de bedragen welke voorkomen op bijgaande tabel.
Badmintonclub Latem-De Pinte | € 1.350,00 |
Bowlingclub Latem | € 300,00 |
De Camino's | € 600,00 |
De Gekruiste Scheurband | € 400,00 |
Latemse loopclub | € 1.050,00 |
Boldersclub Lustige Bolders | € 500,00 |
De Ruitersvrienden | € 550,00 |
FC Latem | € 2.450,00 |
Bowlingclub JIC YOUNG BIL's | € 600,00 |
Judoschool Latem-Deurle | € 2.400,00 |
Karateclub Nintaï | € 400,00 |
Biljartclub Sint-Martinus | € 300,00 |
Koninklijke kruisbooggilde Jong Wordt Oud | € 300,00 |
Kruisboogmaatschappij Willem Tell | € 300,00 |
Schermclub Latem-Deurle vzw | € 1.450,00 |
Shõ Chiku Bai Dojo | € 500,00 |
Sportac'86 | € 1.100,00 |
Tai Chi Latem-Deurle | € 300,00 |
Tennisclub Latem-Deurle (TCLD) | € 1.400,00 |
Turnclub T.O.L. | € 400,00 |
Volleybalclub Vobala | € 700,00 |
Wielerclub De Leievrienden | € 700,00 |
Zwemclub SOS | € 600,00 |
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 201, meer bepaald artikel 41, §2 °23.
Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement (socio-)culturele verenigingen' (GR/2020/163).
Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement seniorenverenigingen' (GR/2020/164).
Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement milieu- en natuurverenigingen' (GR/2020/165).
Advies van de Gemeentelijke Raad voor Cultuur.
Advies van de Latemse Seniorenadviesraad.
Advies van de Gemeentelijke Adviesraad voor Milieu en Natuur van Sint-Martens-Latem.
Er bestaat een lange traditie dat het verenigingsleven financieel ondersteund wordt.
In de gemeenteraad van 12 oktober 2020 werden de nieuwe reglementen goedgekeurd voor de betoelaging van de (socio)-culturele, de senioren en de milieu- en natuurverenigingen. De verschillende verenigingen dienden een aanvraag subsidies in voor het werkjaar 2019-2020. Er werd toen rekening gehouden met een overgangsbepaling waarbij verenigingen in 2021 nooit minder kunnen krijgen dan de subsidie (exclusief extra corona-subsidie) die ze in 2020 hebben gekregen, voor zover zij nog recht openen op subsidie.
Door de aanhoudende coronasituatie kunnen we aannemen dat er in het voorbije werkingsjaar (september 2020 tot en met augustus 2021) geen grote wijzigingen waren in de aangevraagde dossiers van oktober 2020 voor de (socio-)culturele, senioren- en MiNa-verenigingen . Daarenboven hebben de verenigingen nog niet echt de mogelijkheid gehad om met het nieuwe reglement en de impulssubsidies met betrekking tot duurzaamheid en sociale toegankelijkheid te experimenteren. Om die reden stellen we voor de subsidies van het laatste jaar over te nemen. Dit betekent dat verenigingen die omwille van het nieuwe reglement en de huidige realiteit nog niet de kans hebben gehad hun werking aan te passen en minder zouden hebben dan in 2019, hetzelfde bedrag van toen behouden.
Naar toepassing van het 'Reglement (socio-)culturele verenigingen' van 12 oktober 2020 hebben de (socio-)culturele verenigingen rekening houdend met de voortdurende coronasituatie in het werkjaar 2020-2021 op basis van hun werkjaar 2019-2020 (muv Gemengd Gregoriuskoor en Kamerkoor Cum Gaudio) in 2022 recht op:
11-groep Sint-Martens-Latem Deurle (11.11.11) | 650 euro |
Amnesty International Sint-Martens-Latem | 360 euro |
Andante Favore vzw | 730 euro |
Confrérie Sint-Christoffel | 410 euro |
Davidsfonds Latem-Deurle | 875 euro |
Den Laetemschen Vriendenkring | 675 euro |
Erfgoed Deurle | 725 euro |
Ferm Deurle Latem | 700 euro |
Fotoclub Latem | 885 euro |
Gezinsbond Deurle-Latem | 750 euro |
Heemkring Scheldeveld | 350 euro |
Kantklosclub 't Francientje | 260 euro |
Koninklijke Harmonie Willen Is Kunnen vzw | 1085 euro |
Koninklijk Nationaal Verbond 'Elf November' afdeling Sint-Martens-Latem | 750 euro |
Latems Creatief | 1175 euro |
Latemse Kunstkring | 600 euro |
LukiArt vzw | 1560 euro |
Markant Latem-Deurle | 450 euro |
PASAR Latem-Deurle | 600 euro |
Poëziekamer | 350 euro |
Samana | 750 euro |
Spellenclub Sint-Martens-Latem | 425 euro |
VZW De Schone Lier | 880 euro |
Er is slechts een wijziging bij 2 culturele verenigingen waarbij we wel rekening houden met de realiteit van werkingsjaar 2020-2021. De Latemse Koorvereniging splitste op op in Kamerkoor Cum Gaudio en het gemengd Gregoriuskoor. Beide koorverenigingen dienden een nieuw dossier in op basis van het reglement van 12 oktober 2020.
Kamerkoor Cum Gaudio | 800 euro |
Gemengd Gregoriuskoor | 670 euro |
Naar toepassing van het 'Reglement seniorenverenigingen' van 12 oktober 2020 hebben de seniorenverenigingen rekening houdend met de voortdurende coronasituatie in het werkjaar 2020-2021 op basis van hun werkjaar 2019-2020 in 2022 recht op:
Bond 3de leeftijd Deurle | 575 euro |
De Mariekes | 625 euro |
Ik jeune mi daarin | 370 euro |
Latem Troef | 525 euro |
Schaakclub Latem 2000 | 375 euro |
Vief Sint-Martens-Latem | 675 euro |
Naar toepassing van het 'Reglement milieu- en natuurverenigingen' van 12 oktober 2020 hebben de milieu- en natuur verenigingen rekening houdend met de voortdurende coronasituatie in het werkjaar 2020-2021 op basis van hun werkjaar 2019-2020 in 2022 recht op:
Bosbehoud Latem-Deurle vzw | 300 |
Landelijke Gilde Deurle Latem | 575 |
L.O.B. vzw (Leie Omgeving Beschermen) | 475 |
Natuurpunt Kern Deurle-Latem | 475 |
In de gemeenteraadsbeslissingen van 12 oktober 2020 werd de extra bepaling opgenomen dat de socio-culturele verenigingen, de seniorenverenigingen en de milieu-en natuurverenigingen in 2021 nooit minder kunnen krijgen dan de subsidie (exclusief extra corona-subsidie) die ze in 2020 hebben gekregen, voor zover zij nog recht openen op subsidie. Dit gold als eenmalige overgangsbepaling voor uitbetaling in 2021 van de subsidies voor werkjaar 2019-2020. Deze overgangsbepaling wordt gezien de voortdurende overgangsbepaling eveneens verlengd (voor Harmonieorkest, Latem Troef en Bond 3de leeftijd Deurle).
De financieel directeur gaf gunstig advies op 8 december 2021 met adviesnummer 2021/12.160.
De uitgaven van 18.905 euro voor de socio-culturele verenigingen worden geboekt op artikel GBB/0739-01/649300/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De uitgaven van 3.345 euro voor de seniorenverenigingen worden geboekt op artikel GBB/0959-00/649300/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De uitgaven van 1.825 euro voor de milieu- en natuurverenigingen worden geboekt op artikel GBB/0390-00/649300/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Gunstig visum 2021/12.160 van Financiële dienst van 08 december 2021
Artikel 1. Onderstaande (socio)-culturele verenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend met de coronasituatie in werkingsjaar 2020-2021 in 2022 recht op:
11-groep Sint-Martens-Latem Deurle (11.11.11) | 650 euro |
Amnesty International Sint-Martens-Latem | 360 euro |
Andante Favore vzw | 730 euro |
Confrérie Sint-Christoffel | 410 euro |
Davidsfonds Latem-Deurle | 875 euro |
Den Laetemschen Vriendenkring | 675 euro |
Erfgoed Deurle | 725 euro |
Ferm Deurle Latem | 700 euro |
Fotoclub Latem | 885 euro |
Gezinsbond Deurle-Latem | 750 euro |
Heemkring Scheldeveld | 350 euro |
Kantklosclub 't Francientje | 260 euro |
Koninklijke Harmonie Willen Is Kunnen vzw | 2000 euro |
Koninklijk Nationaal Verbond 'Elf November' afdeling Sint-Martens-Latem | 750 euro |
Latems Creatief | 1700 euro |
Gemengd Gregoriuskoor | 670 euro |
Kamerkoor Cum Gaudio | 800 euro |
Latemse Kunstkring | 600 euro |
LukiArt vzw | 1560 euro |
Markant Latem-Deurle | 450 euro |
PASAR Latem-Deurle | 600 euro |
Poëziekamer | 350 euro |
Samana | 750 euro |
Spellenclub Sint-Martens-Latem | 425 euro |
VZW De Schone Lier | 880 euro |
Art. 2. Deze uitgaven bepaald in artikel 1 met een totaal bedrag van 18.905 euro worden geboekt op artikel GBB/0739-01/649300/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 3. Onderstaande seniorenverenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend met de coronasituatie in werkingsjaar 2020-2021 in 2022 recht op:
Bond 3de leeftijd Deurle | 700 euro |
De Mariekes | 625 euro |
Ik jeune mi daarin | 370 euro |
Latem Troef | 600 euro |
Schaakclub Latem 2000 | 375 euro |
Vief Sint-Martens-Latem | 675 euro |
Art. 4. Deze uitgaven bepaald in artikel 3 met een totaal bedrag van 3.345 euro worden geboekt op artikel GBB/0959-00/649300/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 5. Onderstaande milieu- en natuurverenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend en rekening houdend met de coronasituatie in werkingsjaar 2020-2021 in 2022 recht op:
Bosbehoud Latem-Deurle vzw | 300 |
Landelijke Gilde Deurle Latem | 575 |
L.O.B. vzw (Leie Omgeving Beschermen) | 475 |
Natuurpunt Kern Deurle-Latem | 475 |
Art. 6. Deze uitgaven bepaald in artikel 5 met een totaal bedrag van 1.825 euro worden geboekt op artikel GBB/0390-00/649300/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Jan Van Wassenhove
Voorzitter