Mon 20/12/2021 - 20:00 Raadzaal
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door aan audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren.
Door de verhoogde viruscirculatie op nationaal niveau heeft het Overlegcomité op 17 november 2021 extra verstrengingen afgekondigd. Hierdoor wordt telewerk niet enkel meer geadviseerd maar structureel verplicht voor een bepaalde arbeidsduur per week. Werkgerelateerde activiteiten die evengoed digitaal kunnen plaatsvinden gebeuren ook best digitaal. Ten einde het goede voorbeeld te geven als lokaal bestuur acht de burgemeester het daarom nodig om de algemene raadscommissie, de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december digitaal te laten doorgaan.
De voorwaarden waaraan een digitale vergadering moet voldoen volgens de toezichthoudende overheid worden voldaan. De wijze van vergaderen en de motivering worden vastgelegd in dit burgemeestersbesluit. De digitale gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn openbaar te volgen via een audiovisuele livestream die op voorhand aan het publiek wordt bekendgemaakt. Zolang de federale fase in het beheer van de COVID-19-epidemie van kracht is geldt er een overgangsperiode waarbij een digitale gemeenteraad mogelijk is op basis van een gemotiveerd burgemeestersbesluit zonder dat de voorwaarden van een digitale gemeenteraad vastgelegd zijn in het huishoudelijk reglement van de respectievelijke vergaderorganen.
Het publiek kan digitaal de vergadering online mee volgen. Ze kunnen de digitale vergadering volgen via de livestream op het YouTube-gemeentekanaal. Op deze manier wordt de openbaarheid van de zitting gegarandeerd.
De Meerjarenplanaanpassing 2022 omvat de strategische nota, waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties zijn opgenomen. De financiële nota omvat het financiële doelstellingenplan, de staat van het financieel evenwicht en het overzicht van de kredieten. Uit de financiële nota blijkt dat de Meerjarenplanaanpassing 2022 financieel in evenwicht is. De toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan geven meer gedetailleerde uitleg over de Meerjarenplanaanpassing 2022. De Meerjarenplanaanpassing 2022 omvat de wijziging van de kredieten 2021 en de beginkredieten 2022.
Artikel 249 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt: 'De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.'
Zoals bepaald in artikel 249 §3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De gemeente Sint-Martens-Latem maakt deel uit van de Politiezone Schelde - Leie en dient aldus bij te dragen tot de financiering van de zone.
De ontwerpbegroting van de politiezone 2022 voorziet in een bijdrage van de gemeente Sint-Martens-Latem ten bedrage van
Hieronder een overzicht van de dotaties van de voorbije jaren:
jaar | Exploitatie | Investering |
2021 | 1.154.622 euro | 50.544,00 euro |
2020 | 1.155.295 euro | 52.536,60 euro |
2019 | 1.110.357,48 euro | 76.642,20 euro |
2018 | 1.072.809,16 euro | 65.974,50 euro |
Op basis van de nulmeting van het sociaal woonaanbod uit 2007 heeft de Vlaamse Codex Wonen in Boek 2, Deel 3, Titel 3 per gemeente een objectief voor sociale huurwoningen opgelegd. Hierbij wordt rekening gehouden met het aantal huishoudens die een gemeente op haar grondgebied had op 1 januari 2008. Een gemeente met 9% sociale huurwoningen op haar grondgebied kreeg geen objectief voor sociale huurwoningen. Voor een gemeente met minder dan 3% sociale woningen op haar grondgebied werd de reguliere inspanning voor het gemeentelijk objectief voor sociale huurwoningen aangevuld met een specifieke inhaalbeweging in de periode 2013-2025.
Voor Sint-Martens-Latem werd een sociaal objectief vastgelegd voor 56 woonentiteiten en een inhaalbeweging van 19 woonentiteiten. Op heden zijn er, inclusief het patrimonium van het Sociaal Verhuurkantoor Leie & Schelde, 36 entiteiten gerealiseerd ofwel 65% (36/56) van het vastgelegde sociaal objectief. Daarnaast is in de reconversie van site Open Veld 7 bijkomende entiteiten voorzien en wordt, onder meer via het lokaal woonoverleg, gezocht naar bijkomende mogelijkheden om projecten te realiseren die bijdragen aan het sociaal objectief.
De Vlaamse minister van Wonen kan een gemeente geheel of gedeeltelijk vrijstellen van de specifieke inhaalbeweging.
In het kader van geplande kosteloze grondafstand werd met Matexi NV een principiële overeenkomst bereikt voor afstand van het openbaar domein van de verkavelingen 'Tussen Beken Fase I', 'Tussen Beken Fase II' en 'Kraaiendonk'. De kosteloze verwerving wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
In het kader van wegenis- en rioleringswerken heeft ingenieursbureau Buyens BV, Meersstraat 174 te 9070 Destelbergen een voorlopig rooilijnplan opgemaakt van Pijkenaas.
In het kader van wegenis- en rioleringswerkzaamheden in de Elsakkerweg werd het openbaar onderzoek voor de vastlegging van het voorlopige rooilijnplan georganiseerd en wordt nu overgegaan tot de definitieve vaststelling van het rooilijnplan.
Het afwegingskader goede ruimtelijke ordening bevat alle voorschriften waaraan publiciteit moet voldoen. Ondertussen is zo goed als alle niet-vergunde en niet-vergunbare publiciteit langsheen de steenweg, en ook op andere wegen, door onze ondernemers weggehaald op vraag van de gemeente. Het resultaat is een veel netter en rustiger straatbeeld.
Voor elke site die in orde kwam zonder dat er een proces-verbaal of een herstelvordering moest worden opgesteld, schenkt het bestuur 50 euro aan een goed doel. Er staat hiervoor een bedrag van 4.800 euro ter beschikking.
Er werd een oproep gedaan voor het indienen van goede doelen in het Dorpsmagazine van april 2021, in een nieuwsbericht van 4 oktober 2021 en een Facebook-bericht van 21 oktober 2021, met de vraag om te motiveren waarom het goede doel in aanmerking zou moeten komen (o.a. de link met de gemeente). 6 goede doelen dienden hun kandidatuur in.
Het sportseizoen 2020 - 2021 liep van 1 augustus 2020 tot 31 juli 2021. Normaliter worden de dossiers in oktober opgevraagd, volgend op dit seizoen. De activiteiten van alle sportverenigingen werden echter stil gelegd en/of serieus ingebonden door de pandemie en de maatregelen die getroffen werden. De sportverenigingen hebben met andere woorden geen volledig, noch normaal sportseizoen gehad en heel wat activiteiten gingen niet door. Subsidies uitbetalen gebaseerd op sportseizoen 2020-2021 is niet evident.
Het lokaal bestuur wenst om die reden het advies te volgen van de sportraad om de sportverenigingen eenzelfde subsidie uit te keren als het voorgaande jaar, indien voor de sportverenigingen zelf niets verandert (geen stopzetting van een vereniging of een opstart van een nieuwe vereniging). Dit houdt in dat de sportverenigingen die voor het seizoen 2018 - 2019 een dossier hebben ingediend en die nog steeds een continuïteit kunnen aantonen, de hen toen toegekende subsidie ook uitbetaald wordt voor sportseizoen 2020 - 2021. De verenigingen moeten zo geen extra dossier invullen.
De subsidies voor het werkingsjaar 2020 -2021 worden verdeeld over de verschillende verenigingen die een subsidieaanvraag indienden voor het werkingsjaar 2018 - 2019, analoog met het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2020 met betrekking tot de verdeling van de sportsubsidies voor het werkingsjaar 2018 - 2019. Er werden geen nieuwe dossiers ingediend.
Er bestaat een lange traditie dat het verenigingsleven financieel ondersteund wordt.
Door de aanhoudende coronasituatie kunnen we aannemen dat er in het voorbije werkingsjaar (september 2020 tot en met augustus 2021) geen grote wijzigingen waren in de aangevraagde dossiers van oktober 2020 voor de (socio-)culturele, senioren- en MiNa-verenigingen . Daarenboven hebben de verenigingen nog niet echt de mogelijkheid gehad om met het nieuwe reglement en de impulssubsidies met betrekking tot duurzaamheid en sociale toegankelijkheid te experimenteren. Om die reden stellen we voor de subsidies van het laatste jaar over te nemen. Dit betekent dat verenigingen die omwille van het nieuwe reglement en de huidige realiteit nog niet de kans hebben gehad hun werking aan te passen en minder zouden hebben dan in 2019, hetzelfde bedrag van toen behouden.
In de gemeenteraadsbeslissingen van 12 oktober 2020 werd de extra bepaling opgenomen dat de socio-culturele verenigingen, de seniorenverenigingen en de milieu-en natuurverenigingen in 2021 nooit minder kunnen krijgen dan de subsidie (exclusief extra corona-subsidie) die ze in 2020 hebben gekregen, voor zover zij nog recht openen op subsidie. Dit gold als eenmalige overgangsbepaling voor uitbetaling in 2021 van de subsidies voor werkjaar 2019-2020. Deze overgangsbepaling wordt gezien de voortdurende overgangsbepaling eveneens verlengd.
Er is slechts een wijziging bij 2 culturele verenigingen waarbij we wel rekening houden met de realiteit van werkingsjaar 2020-2021. De Latemse Koorvereniging splitste op in Kamerkoor Cum Gaudio en het gemengd Gregoriuskoor. Beide koorverenigingen dienden een nieuw dossier in op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en krijgen een toelage op basis van deze realiteit.
De werkzaamheden aan de Pastorietuin in Deurle zijn in volle gang. Hierbij werd de garage die naast de Pastorie stond gesloopt.
De twee woningen langs de Pontstraat werden ook gesloopt, maar een schuur bleef aanwezig op het terrein.
In de ondertussen gesloopte garage was destijds heel wat materiaal van diverse verenigingen uit Deurle ondergebracht. Dit materiaal werd gebruikt voor allerlei activiteiten, veelal activiteiten die in de dorpskern van Deurle doorgaan.
In de bespreking bij de goedkeuring van de aan de gang zijnde werken werd gewezen op deze problematiek en voorgesteld de schuur die zou blijven staan op het terrein hiervoor te renoveren. Er werd toen geantwoord dat dit niet meer mogelijk was in het lopende dossier, maar later zou bekeken worden.
In de Meerjarenplanaanpassing 2022 die tijdens deze gemeenteraad wordt behandeld, wordt hiervan geen melding gemaakt in de prioritaire acties noch een budget voor voorzien.
Vragen
1. Welke toekomstvisie heeft het college van burgemeester en schepenen voor deze schuur? Is hierover reeds een beslissing genomen?
a. Zo ja, welke, wanneer uit te voeren en met welke budgetten?
b. Zo neen, welke procedure en timing stelt het college van burgemeester en schepenen voor om deze beslissing te nemen?
2. Stelt het college van burgemeester en schepenen in afwachting van een nieuwe locatie, een bergplaats ter beschikking voor het materiaal van de verenigingen dat destijds in de garage was opgeborgen?
a. Indien neen, wordt een oplossing op korte termijn in het vooruitzicht gesteld?
b. Indien ja, waar en wanneer?