Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 12.09.2022 goed.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, artikel 40, § 1-2.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017, artikel 40, § 1-2.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67-68.
Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie keurde het zonecollege van de Hulpverleningszone Centrum op 28 september 2022 het ontwerp van de begroting voor het dienstjaar 2023 goed.
De dotaties van de gemeenten aan de Hulpverleningszone Centrum worden jaarlijks goedgekeurd door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor 2023 door Sint-Martens-Latem volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Voor exploitatie: 329.439,00 euro
Voor investeringen: 28.374,00 euro
Pensioenbijdrage: 1.061,70 euro
De definitieve goedkeuring van de begroting 2023 door de zoneraad is ingepland op 26 oktober 2022. De begrotingsopmaak van de zone voor het volgende dienstjaar dient telkens te worden goedgekeurd in de zoneraad van de maand oktober omwille van de door de wetgever opgelegde termijnen inzake het goedkeuringstoezicht.
De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting van de hulpverleningszone uitvoerbaar zou zijn. Het bestuurlijk toezicht dient daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone te ontvangen om de begroting voor het dienstjaar 2023 definitief te kunnen goedkeuren.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Artikel 1: Keurt goed de volgende dotaties aan de Hulpverleningszone Centrum voor dienstjaar 2023:
Voor exploitatie: 329.439,00 euro
Voor investeringen: 28.374,00 euro
Pensioenbijdrage: 1.061,70 euro
Art. 2: Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en aan de Hulpverleningszone Centrum.
Decreet lokaal bestuur van 17 december 2017, artikel 40.
De wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
De wet van 20/07/1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zoals tot op heden gewijzigd;
Het decreet van 16/01/2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging, zoals tot op heden gewijzigd;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14/05/2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria, zoals tot op heden gewijzigd;
De omzendbrief van 10 maart 2006, meer bepaald hoofdstuk 1, punt 8 betreffende de sluiting van een begraafplaats.
Het gemeenteraadsbesluit van 26/03/2020: sluiting oude begraafplaats rond kerk Sint-Martens-Latem;
Het gemeenteraadsbesluit van 30/12/1975: kerkhof verlenging van grondconcessies;
De oude begraafplaats van Sint-Martens-Latem werd met ingang van 1 april 2020 definitief gesloten bij gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2020.
Om bedienaren van de kerk (pastoors, diakens, kosters) de mogelijkheid te bieden dicht bij hun dierbare kerk begraven te worden, wordt een artikel toegevoegd:
De oude begraafplaats van Sint-Martens-Latem, gelegen aan de kerk, wordt definitief gesloten en er worden geen nieuwe begravingen of bijzettingen meer toegestaan met uitzondering van gewijde bedienaren van de kerk verbonden aan de parochie Sint-Martens-Latem (priesters, diakens) en aan kosters en organisten aangesteld door de kerkfabriek Sint-Martinus.
Artikel 1. Met ingang van 1 april 2020 werd de oude begraafplaats van Sint-Martens-Latem, gelegen aan de kerk definitief gesloten en worden er geen nieuwe begravingen of bijzettingen meer toegestaan.
Art. 2. Begravingen of bijzettingen worden enkel nog toegestaan voor gewijde bedienaren van de kerk verbonden aan de parochie Sint-Martens-Latem (priesters, diakens) en aan kosters en organisten aangesteld door de kerkfabriek Sint-Martinus.
Art. 3. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40, de gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente.
Door de stijgende energieprijzen neemt het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem verschillende dringende maatregelen om het energieverbruik te verlagen. Twee doelstellingen liggen hiervoor aan de basis. Ten eerste moeten we de energiekost dringend doen dalen in het eigen gemeentelijk patrimonium en voor onze kwetsbare inwoners. Ten tweede heeft het lokaal bestuur een voorbeeldfunctie naar zijn burgers toe om in deze crisisperiode extra energiemaatregelen te nemen. Concreet worden volgende zaken doorgevoerd:
Patrimonium
Openbare verlichting
Enig artikel. De raad neemt kennis van de maatregelen genomen ten gevolge van de gestegen energieprijzen:
Gemeentelijk patrimonium en lokale economie
Openbare verlichting
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 441 dat bepaalt dat een lid van de raad van bestuur minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uitbrengt over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende voordracht van de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder bij IVM.
De beslissing van de algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 houdende de benoeming van de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en mevrouw Agnes Lannoo – Van Wanseele als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Schepen Rigo Van de Voorde brengt als lid van de raad van bestuur van IVM-verslag uit aan de gemeenteraad over het beleid van IVM.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de halfjaarlijkse rapportering over het beleid van IVM.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 41 3° en 249.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 249 tot 256 en artikel 597;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Omzendbrief BB 2013/7 van 6 september 2013 houdende digitale rapportering over de beleids- en beheerscyclus;
Omzendbrief KB/ABB 2019/4 - strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KBBJ/ABB2020/3-aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen.
De Meerjarenplanaanpassing 2023 omvat de strategische nota, waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties zijn opgenomen. De financiële nota omvat het financiële doelstellingenplan, de staat van het financieel evenwicht en het overzicht van de kredieten. Uit de financiële nota blijkt dat de Meerjarenplanaanpassing 2023 financieel in evenwicht is. De toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan geven meer gedetailleerde uitleg over de Meerjarenplanaanpassing 2023. De Meerjarenplanaanpassing 2023 omvat de wijziging van de kredieten 2022 en de beginkredieten 2023.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de strategische nota van de Meerjarenplanaanpassing 2023 - deel gemeente.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de financiële nota bestaande uit:
Art. 3. Akte wordt genomen van de toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan.
Art. 4. Het besluit houdende vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2023 wordt samen met de verplichte bijlagen binnen de 20 dagen overgemaakt aan de provinciegouverneur. De digitale rapportering van de vastgestelde beleidsrapporten gebeurt via het digitaal loket van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 41, 3° en 249 § 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 249 tot 256 en artikel 597;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Omzendbrief BB 2013/7 van 6 september 2013 houdende digitale rapportering over de beleids- en beheerscyclus;
Omzendbrief KB/ABB 2019/4 - strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KB/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen.
Zoals bepaald in artikel 249 §3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de strategische nota van de Meerjarenplanaanpassing 2023 - deel OCMW.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de financiële nota bestaande uit:
Art. 3. Akte wordt genomen van de toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan.
Art. 4. Het besluit houdende vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2023 wordt samen met de verplichte bijlagen binnen de 20 dagen overgemaakt aan de provinciegouverneur. De digitale rapportering van de vastgestelde beleidsrapporten gebeurt via het digitaal loket van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
De wet van 26 mei 2002 betreffende recht op maatschappelijke integratie.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse regering van 25 september 2017 betreffende wijk-werken.
De statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Feiten en context
Het Wijk-Werken is de opvolger van de vroegere PWA’s.
De projectvereniging ‘Wijk-Werken Leie en Schelde’ werd opgericht per 1 januari 2018 met als deelnemende besturen Merelbeke (maatschappelijke zetel), Deinze, De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Nevele, Sint-Martens-Latem en Zulte.
In de statuten van de projectvereniging is voorzien dat, naast het Wijk-Werken, ook andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen binnen de vereniging kunnen georganiseerd worden. Zo werd in 2019 beslist dat de projectvereniging de regierol sociale economie op zich kan nemen.
Vanuit Vlaanderen werd ook de mogelijkheid geboden in te zetten op Digibanken. Hiervoor werd een werkgroep samengesteld met het oog op het onderzoeken van de noden en knelpunten op vlak van e-inclusie.
Deze oproep vertrekt vanuit volgende doelstellingen:
- Toegang verlenen tot digitale technologieën via het voorwaardelijk ter beschikking stellen van laptops, beeldschermen en diverse hardware via een georganiseerde uitleendienst.
- Via opleiding en kennisdeling persoonlijke of technische digitale vaardigheden aanleren.
- Via begeleiding een verbeterde digitale toegang tot essentiële maatschappelijke diensten aanreiken. Focus binnen deze oproep zijn de samenwerking met lokale bedrijven uit de sociale economie en het belang van de activerende rol binnen de doelgroep van laaggeletterden, ouderen (55+), laag opleidingsniveau, werkzoekenden en huishoudens met een laag inkomen.
Deze oproep bestaat uit meerdere indieningsronden, verdeeld in 2 fasen.
Fase 1= Strategische ontwikkeling – 15.000€ - max 4 maanden (laatste indieningsdatum 16 juni 2022)
Fase 2= Uitvoering strategie – 500.000€ - min 2 jaar (laatste indieningsdatum 27 oktober 2022)
Na goedkeuring op het Vast Bureau van 13 juni 2022 diende de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde een aanvraag in als Promotor samen met de Partners voor fase 1 van het project.
Op 6 juli 2022 gaf het departement Werk en Sociale Economie gunstig advies op deze projectbeslissing en werd de uitwerking verder op punt gesteld. Dit resulteerde in een samenwerkingsstrategie, overeenkomst, planning en begroting die verder vorm moet geven aan dit project.
Motivering
De verdere uitwerking zorgde voor een concreet project waarbij ingezet zal worden op drie specifieke doelstellingen:
- Dienstverleningsaanbod m.b.t ‘toegang digitale technologie’ (doelstelling 1)
Oa. door het verwerven en ontlenen van ca. 360 laptop.
- Dienstverleningsaanbod m.b.t. ‘versterken van digitale vaardigheden’ (doelstelling 2)
Oa. door het opzetten van 15 Digiclubs waar burgers terecht kunnen met vragen digitale vragen. Binnen de Digiclubs wordt ook een opleidingsaanbod ontwikkeld.
- Dienstverleningsaanbod m.b.t. ‘begeleiding naar essentiële diensten’ (doelstelling 3)
Oa. door het ter beschikkingstellen van Digicheques waarbij burgers ook thuis digitale ondersteuning kunnen bekomen.
Het project richt zich in eerste instantie naar alle burgers maar legt de focus op volgende kansengroepen:
- Ouderen – 55+
- Mensen met een financiële of sociale kwetsbaarheid
- Werkzoekenden
- Doelgroepmederwerkers
- Anderstaligen/ nieuwkomers
De volledige uitwerking is beschreven in de samenwerkingsovereenkomst (Bijlage 1) en bijhorende samenwerkingsstrategie (Bijlage 2).
Partners en engagement
Naast de Lokale Besturen uit het werkingsgebied van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde maken volgende partners deel uit van de samenwerking:
- VDAB zal op basis van onze lokale noden participeren binnen het partnerschap vanuit de reguliere werking. Dit doen ze door:
- Ligo Gent-Meetjesland-Leieland als opleidingspartner voor alle kortgeschoolde volwassenen.
-Groep Intro streeft naar een inclusieve samenleving door middelen van tewerkstelling, vorming, coaches en advies. Binnen onze regio is Groep Intro erkend als GLOW. Vanuit deze context zullen zij de doelgroep en in het bijzonder de kwetsbare werkzoekenden toeleiden naar de Digiclubs.
-Emino is lokaal verankerd in onze regio binnen het I Can Project en de lokale partnerschappen voor jongeren.
-Beego voor de inschakeling van informaticastudenten die aan huis zorgen voor één op één begeleiding, ondersteuning van installatie van hardware of andere digitale hulpvragen. Binnen het project Digistroom zal Beego zich inzetten op:
-Deinze Industrie heeft reeds meerdere malen acties opgezet voor het verwerven van ‘afgedankte laptops’ van bedrijven om deze zo aan kinderen en jongeren te bezorgen die hier nood aan hadden. Vanuit hun expertise zal Deinze Industrie zich tijdens het project Digistroom inzetten om:
-De Zorgband staat in voor de uitbouw van de Digiclubs in haar Lokale Dienstecentra in Destelbergen, Nazareth en Merelbeke. Hieronder verstaan we de uitbouw van de vrijwilligerswerking en de workshops binnen de Lokale Dienstencentra. Naast de Digiclubs in hun vestiging in het werkgebied voorzien ze tevens een mobiele unit in de wijk Flora te in Merelbeke.
-Avansa start op 10 (9 bibliotheken en 1 Welzijnsschakel) plekken tweemaandelijks een digicafé-formule op in de setting van de digiclub. Een digicafé start met een korte algemene uitleg, telkens over een bepaalde inhoud. Daarna kunnen de aanwezigen zelf aan de slag op basis van een hand-out met links en tips. Begeleiders komen langs om verder de te helpen en vragen te beantwoorden. Een digicafé is laagdrempelig. Avansa regio Gent voorziet hiervoor personeelstijd om volgende rol op te nemen: inhoudelijke en methodische ontwikkeling en programmatie van digicafés, begeleiding van de digicafés, overleg met freelance of vrijwilligers – begeleiders, opleiding voor vrijwilligers die het digicafé (mee) begeleiden (ifv verduurzaming na het project), afstemming met de andere (opleidings)initiatieven binnen het project (o.m. via stuurgroep, projectwerkgroep, partneroverleg), intervisie over de digicafé formules met de inrichters ervan op de 13 plekken binnen het project.
Het opzetten van het project Digistroom kan zal uiteindelijk leiden tot een sterkere e-inclusiebeleid in de regio met digitaal vaardige burgers. Het project dient 1000 individuen te bereiken over de looptijd van 2 jaar/ (1 januari 2023- 31 december 2024)
Een totale begroting is terug te vinden in Bijlage 3. Kosten kunnen gedragen worden vanuit de subsidie. Er is geen weerslag voorzien op de lokale besturen.
Artikel 1. Verklaart zicht akkoord met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst en deel te nemen aan het verdere verloop van het traject.
Art. 2. Patrick Van De Sande (maatschappelijk werker OCMW) wordt aangeduid als lid van de stuurgroep, Catherine Hartmann (bibliothecaris) wordt aangeduid als vervanger.
DE RAAD, in openbare zitting
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht ‘Opmaken plan-MER ruimtelijk beleidsplan’ werd een bestek met nr. PVH GR 17 okt 2022 opgesteld door de Dienst Ruimte.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 36.000,00 excl. btw of € 43.560,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 16 november 2022 om 12.00 uur voorgesteld.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0600-00/214000/BESTUUR/CBS/0/RUIMTBELD (actie 2.1.1).
De financieel directeur verleende een gunstig advies dd. 22 september 2022, nr. 2022/09.193.
Gunstig visum 2022/09.193 van Wim De Bruyne van 22 september 2022
Artikel 1. Het bestek met nr. PVH GR 17 okt 2022 en de raming voor de opdracht ‘Opmaken plan-MER ruimtelijk beleidsplan’, opgesteld door de Dienst Ruimte worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 36.000,00 excl. btw of € 43.560,00 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3. Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:- SWECO BELGIUM NV, Arenbergstraat 13, Bus 1 te 1000 Brussel;- ANTEA BELGIUM NV, Roderveldlaan 1 te 2600 Berchem(Antw);- ARCADIS Belgium, Kortrijksesteenweg 302 te 9000 Gent.
Art 4. De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 16 november 2022 om 12.00 uur.
Art 5. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0600-00/214000/BESTUUR/CBS/0/RUIMTBELD (actie 2.1.1).
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Jan Van Wassenhove
Voorzitter