Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 26 juni 2023 goed.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 263.
Decreet over het Lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018, in het bijzonder artikel 29.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019
Omzendbrief KB/ABB 2018/2: Omzendbrief betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen 2019 van 20 juli 2018.
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van 2023. In de zomer van 2022 werd ook een interactieve kaart opgemaakt met daarop de verwezenlijkingen van het lokaal bestuur in deze legislatuur. Deze manier van rapporteren is een aanvulling op de bundel opvolgingsrapportering, maar is toegankelijker en laagdrempeliger voor de raadsleden en de burgers in het algemeen. De kaart is te bekijken via volgende link: https://bit.ly/3ce6gDr.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van 2023.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 4 april 2014 met betrekking tot de verzekeringen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van de gemeenteraad van 12 september 2022 met betrekking tot de "Aanstelling dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth: goedkeuring deelname gezamenlijke overheidsopdracht en goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van
gunnen."
Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 12 september 2022 met betrekking tot de "Aanstelling dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth: goedkeuring deelname gezamenlijke overheidsopdracht en goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunnen."
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 januari 2023 met betrekking tot de gunning van de overheidsopdracht voor de aanstelling dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth.
Besluit van het vast bureau van 30 januari 2023 met betrekking tot de gunning van de overheidsopdracht voor de aanstelling dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth.
Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 met betrekking tot “Overheidsopdracht afsluiten verzekeringscontracten - delegatie aan gemeente: goedkeuring.”
Besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2023 met betrekking tot 'Gezamenlijke overheidsopdracht afsluiten verzekeringscontracten 2023/027 - selectieleidraad: goedkeuring.'
Besluit van het college en burgemeester van 21 augustus 2023 met betrekking tot ‘Gezamenlijke overheidsopdracht afsluiten verzekeringscontracten 2023/027 - selectie kandidaten: goedkeuring.’
In september 2022 besloot de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van Sint-Martens-Latem dat er samen met de lokale besturen van De Pinte en Nazareth een gezamenlijke overheidsopdracht zou gevoerd worden voor het afsluiten van nieuwe verzekeringsovereenkomsten. Hierbij wordt gewerkt in drie fasen. Een eerste fase omvat het aanstellen van een makelaar voor het auditeren van de huidige verzekeringsovereenkomsten, een tweede fase voor het begeleiden en adviseren van de aanbestedende overheid bij de opmaak van het bestek voor de nieuwe verzekeringsovereenkomsten en tot slot het opnemen van het makelaarschap gedurende 36 maanden op basis van de nieuwe verzekeringsovereenkomsten. In januari 2023 werd deze opdracht gegund aan AON Belgium.
AON Belgium heeft de verzekeringspolissen doorgelicht en een audit-rapport overgemaakt per individuele entiteit van de 3 besturen. Op basis hiervan zijn de leemtes, verbeteringspunten, marges, ... gekend met het oog op de opmaak van het lastenboek voor het voeren van een overheidsopdracht voor de volledige verzekeringsportefeuille.
De volgende fase is de markt bevragen voor de vijf takken die werden onderzocht bij alle besturen, zijnde Personen, Materiële Schade, Aansprakelijkheid, Auto en Gezondheidszorg. Een eerste stap daarin is een selectieleidraad waarbij de verzekeringsmaatschappijen zich kunnen kandidaat stellen. Deze selectieleidraad wordt onderworpen aan een Europese publicatie (eprocurement) en dient minimum 30 dagen te doorlopen. Op 31 juli 2023 ontvingen wij 4 kandidatuurstellingen, meer bepaald van:
(1) AXA Belgium,
(2) Belfius Verzekeringen (enkel voor perceel 5: gezondheidszorgen),
(3) Ethias,
(4) KBC Verzekeringen (enkel voor perceel 2: materiële schade én perceel 4: auto).
Op 2 augustus 2023 ontvingen wij van AON Belgium het selectierapport en op basis daarvan werden de 4 bovenstaande kandidaten geselecteerd om een offerte in te dienen.
Op 22 augustus besloot het lokaal bestuur van Nazareth om perceel 5: gezondheidszorgen toch niet te gunnen en bijgevolg te verwijderen uit de procedure omwille van het fusieverhaal met lokaal bestuur De Pinte én de huidige grote verschillen tussen beide polissen hospitalisatieverzekering. Bijgevolg heeft Belfius Verzekeringen zijn kandidatuur terug ingetrokken.
Ondertussen werd het lastenboek afgewerkt en dient deze ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad en vervolgens overgemaakt aan de weerhouden kandidaten zodat zij hun offerte kunnen indienen.
Voor deze overheidsopdracht zal Gemeente Sint-Martens-Latem instaan voor het voeren van de procedure voor zichzelf en in naam van het OCMW Sint-Martens-Latem, gemeente De Pinte, OCMW De Pinte, gemeente Nazareth, OCMW Nazareth en AG Nazareth (AGB). Het lastenboek werd opgesteld door AON Belgium in overleg met de
Financiële diensten van Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth en de Aankoopcel van De Pinte.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt het lastenboek goed, als tweede stap van de marktbevraging verzekeringen, in functie van de Europese publicatie ervan.
Artikel 2. Het lastenboek wordt slechts overgemaakt aan de geselecteerde kandidaten nadat het lokaal bestuur De Pinte en lokaal bestuur Nazareth het lastenboek hebben goedgekeurd in hun vergadering van respectievelijk vrijdag 15 september 2023 en maandag 25 september 2023.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Wet van 4 april 2014 met betrekking tot de verzekeringen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, meer bepaald artikel 9, 1°, en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Besluit van de gemeenteraad van 12 september 2022 met betrekking tot de "Aanstelling dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth: goedkeuring deelname gezamenlijke overheidsopdracht en goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van
gunnen."
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 januari 2023 met betrekking tot de gunning van de overheidsopdracht voor de aanstelling dienstverlener voor de optimalisatie van de verzekeringsbehoefte en het makelaarschap van de lokale besturen Sint-Martens-Latem, De Pinte en Nazareth.
In september 2022 besloot de gemeenteraad en raad van maatschappelijk welzijn van Sint-Martens-Latem dat er samen met de lokale besturen van De Pinte en Nazareth een gezamenlijke overheidsopdracht zou gevoerd worden voor het afsluiten van nieuwe verzekeringsovereenkomsten. Hierbij wordt gewerkt in drie fasen. Een eerste fase omvat het aanstellen van een makelaar voor het auditeren van de huidige verzekeringsovereenkomsten, een tweede fase voor het begeleiden en adviseren van de aanbestedende overheid bij de opmaak van het bestek voor de nieuwe verzekeringsovereenkomsten en tot slot het opnemen van het makelaarschap gedurende 36 maanden op basis van de nieuwe verzekeringsovereenkomsten. In januari 2023 werd deze opdracht gegund aan AON Belgium.
AON Belgium heeft de verzekeringspolissen doorgelicht en een audit-rapport overgemaakt per individuele entiteit van de 3 besturen. Op basis hiervan zijn de leemtes, verbeteringspunten, marges, ... gekend met het oog op de opmaak van het lastenboek voor het voeren van een overheidsopdracht voor de volledige verzekeringsportefeuille.
Uit deze audit is gebleken dat Sint-Martens-Latem als enige bestuur een aanzienlijk kunstpatrimonium bezit, waarbij het aangewezen is om specifieke verzekeringen af te sluiten. AON Belgium stelt voor om een aparte overheidsopdracht uit te schrijven gezien de specificiteit van dit verzekeringsproduct.
De opdracht “Overheidsopdracht afsluiten verzekeringscontract kunstvoorwerpen 2024-2027” werd opgesteld met nr. DC-2023/001 door AON Belgium en de Financiële dienst. Het lastenboek werd als bijlage toegevoegd. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 58.572,56 (0% btw). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 1. Het lastenboek met nr. DC-2023/001 en de raming voor de opdracht “Overheidsopdracht afsluiten verzekeringscontract kunstvoorwerpen 2024-2027”, opgesteld door AON Belgium en de Financiële dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het lastenboek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 58.572,56 (0% btw).
Artikel 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Koninklijke besluiten van 31 januari 2003 en 16 februari 2006 over de communicatie naar de bevolking door overheden verantwoordelijk voor het crisisbeheer.
Bij een noodsituatie wordt de bevolking geïnformeerd door de overheden die verantwoordelijk zijn voor het crisisbeheer. In bepaalde situaties is de opening van een informatielijn noodzakelijk. Zo'n contactcenter bij noodsituaties moet snel geactiveerd kunnen worden en moet het hoofd kunnen bieden aan een groot aantal oproepen.
Het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) heeft, in het kader van haar opdrachten voor de noodplanning en het crisisbeheer, een partnerschap gesloten met de maatschappij WEngage voor een contactcenter met permanente wachtdienst. Om de lokale overheden te ondersteunen stelt het NCCN deze infrastructuur ter beschikking om wanneer de noodsituatie dit vereist snel een informatienummer te activeren.
Door in te tekenen op deze overeenkomst zal het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem in noodsituaties kunnen gebruik maken van dit contactcenter. Aan deze overeenkomst zijn geen kosten verbonden. De kosten van deze infrastructuur worden gedragen door het NCCN.
Artikel. 1. Het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem keurt de overeenkomst van het Nationaal Crisiscentrum goed met de maatschappij WEngage voor de organisatie van een contactcenter waarop het lokaal bestuur een beroep kan doen in noodsituaties.
Art. 2. Het Nationaal Crisiscentrum draagt de kosten voor de paraatheid van de infrastructuur. De overeenkomst heeft een looptijd tot 31 maart 2027.
Art. 3. De overeenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 - alinea 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede).
Het gemeenteraadsbesluit 28 januari 2019 houdende aanduiding van de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en van de heer Emiel Verschueren als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede).
Bij e-mail van 26 juni 2023 ontving het gemeentebestuur een uitnodiging voor een algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) op 10 oktober 2023 met volgende agenda:
Artikel 1. De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) van 10 oktober 2023 met volgende punten:
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) van 10 oktober 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op basis van deze beslissing.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 1 over de deelname van de gemeente in rechtspersonen en titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De toewijzingsraad van Dimensa Woonmaatschappij bereidt momenteel een ontwerp van toewijzingsreglement voor. Hierin kunnen bepalingen over de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. Voorafgaand aan de opmaak van dit toewijsreglement, vraagt Dimensa Woonmaatschappij om reeds een beslissing te maken over de woonbinding, de woonbinding met het werkingsgebied en de doelgroepenplannen.
Context
1. Woonbinding
De gemeente kan voorafgaand aan de langdurige woonbinding (= tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken in de gemeente wonen of gewoond hebben) een nog langere woonbinding toepassen. De gemeente voegt in dat geval een voorrangsbepaling toe in het toewijzingsreglement. De voorrangsbepaling bepaalt het aantal jaar dat de kandidaat-huurder in de gemeente woont of gewoond heeft.
2. Woonbinding met het werkingsgebied
De gemeenten uit het werkingsgebied van een woonmaatschappij kunnen bij consensus beslissen dat voorafgaand aan de toepassing van de binding voor mantelzorg in het volledige werkingsgebied rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van kandidaat-huurders met het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De gemeenten voegen in dat geval een voorrangsbepaling toe in het toewijzingsreglement. In alle gemeenten in het werkingsgebied zal vervolgens voorrang worden gegeven aan kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar ononderbroken wonen of gewoond hebben in een gemeente in het werkingsgebied.
3. Doelgroepenplannen
1/3 van het patrimonium kan worden voorbehouden voor specifieke doelgroepen (op gemeenteniveau). De Vlaamse Overheid laat de woonmaatschappij toe om autonoom doelgroepenplannen op te maken voor volgende doelgroepen:
- De kandidaat-huurder, vanaf 65 jaar;
- De kandidaat-huurder die als jongere met begeleiding zelfstandig woont of gaat wonen;
- De kandidaat-huurder met een fysieke of mentale beperking;
- De kandidaat-huurder in beschut wonen of een tewerkstellingsprogramma;
- De kandidaat-huurder met een geestelijke gezondheidsproblematiek;
- De kandidaat-huurder die dak- en thuisloos is of dat dreigt te worden.
De woonmaatschappij kan voor andere doelgroepen een plan uitwerken mits verdere onderbouwing.
Voorstel
1. Woonbinding
De gemeenten uit het werkingsgebied van Dimensa Woonmaatschappij stellen voor om geen bijkomende woonbinding voorafgaand aan de langdurige woonbinding toe te passen.
2. Woonbinding met het werkingsgebied
De gemeenten uit het werkingsgebied van Dimensa Woonmaatschappij stellen voor om de voorrangsbepaling ‘woonbinding met het werkingsgebied’ toe te voegen in het toewijsreglement. In alle gemeenten in het werkingsgebied zal vervolgens voorrang worden gegeven aan kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar minstens 5 jaar ononderbroken wonen of gewoond hebben in een gemeente in het werkingsgebied.
3. Doelgroepenplannen
Op dit moment zijn er geen doelgroepenplannen actief in Sint-Martens-Latem, en er is momenteel geen behoefte om een nieuw doelgroepenplan op te stellen.
Artikel 1 - Keurt het voorstel van de toewijzingsraad van woonmaatschappij Dimensa goed, om
Artikel 2 - Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan woonmaatschappij Dimensa.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 404, §5.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 401-412.
Het decreet van 5 juli 2017 betreffende wijk-werken en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming.
Het besluit van de Vlaamse regering van 7 juli 2017 betreffende wijk-werken.
De statuten van de projectvereniging Wijk-Werken Leie en Schelde.
Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 404 par. 5 bepaalt dat de jaarrekening wordt goedgekeurd, overeenkomstig de staturen van de projectvereniging.
De Gemeenteraad besliste in de zitting van 18 december 2017 tot de oprichting van de Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde en de vaststelling van de statuten. Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde is een intergemeentelijk samenwerkingsverband op het vlak van wijk-werken. (De Pinte, Destelbergen, Deinze, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte). De voornaamste opdrachten naast het organiseren van wijk-werken zijn het opnemen van de regierol inzake sociale economie voor de regio Leie en Schelde alsook de uitwerking van de samenwerking TWE voor een deel van de regio (De Pinte, Destelbergen, Gavere, Melle, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte).
In de Gemeenteraad van 17 december 2018 werd een aanpassing van de statuten doorgevoerd.
Krachtens Artikel 18 van de statuten dient de Jaarrekening van de vereniging goedgekeurd te worden door de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Tevens dient een activiteitenverslag en het accountantsverslag te worden voorgelegd.
De Raad van Bestuur van de Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde heeft in de zitting van 18 april 2023 de jaarrekening 2022 van Projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde goedgekeurd. Er wordt gevraagd om deze jaarrekening 2022 ter goedkeuring aan de Gemeenteraad voor te leggen, conform de statuten van de vereniging. Ook het activiteitenverslag en het verslag van de accountant werden bezorgd.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de jaarrekening 2022 van de projectvereniging 'Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde'.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de deelnemende gemeenten en aan de projectvereniging.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Decreet van 3 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, in het bijzonder artikel 8 betreffende de taakstelling van de vervoerregioraad.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met de integratie van de milieueffectrapportage, in het bijzonder artikel 7 betreffende de vaststelling van het voorlopig ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2022 betreffende de kennisname en goedkeuring van de visienota voor het Regionaal Mobiliteitsplan.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2023 betreffende de kennisname en goedkeuring van het voorlopig ontwerp van het Regionaal Mobiliteitsplan.
Het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) kadert binnen basisbereikbaarheid, de Vlaamse visie op mobiliteit. Met basisbereikbaarheid zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer waarin het combineren van verschillende vervoermiddelen centraal staat. Voor de realisatie van basisbereikbaarheid werden de driehonderd Vlaamse steden en gemeenten opgedeeld in 15 vervoerregio’s. Binnen deze vervoerregio’s werken de gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio.
Om het Regionaal Mobiliteitsplan definitief vast te stellen dienen nog volgende stappen doorlopen te worden:
Het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) kadert binnen basisbereikbaarheid, de Vlaamse visie op mobiliteit. Met basisbereikbaarheid zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer waarin het combineren van verschillende vervoermiddelen centraal staat. Voor de realisatie van basisbereikbaarheid werden de driehonderd Vlaamse steden en gemeenten opgedeeld in 15 vervoerregio’s. Binnen deze vervoerregio’s werken de gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio.
De vervoerregio Gent heeft een voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan uitgewerkt. Dat plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dat voor alle vervoerswijzen. In dit voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan werd rekening gehouden met het ontwerp plan-MER. Het ontwerp plan-MER bevat de rapportage over de milieueffectenbeoordeling die bij de opmaak van het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan mee in overweging werd genomen.
De voorbereiding van dit ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan voor Vervoerregio Gent werd voorbereid door de verschillende organen van de vervoerregio: de ambtelijke werkgroep, team MOW, de vervoerregioraad en het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Gent. De oriëntatienota werd goedgekeurd op de vervoerregioraad van 7 juli 2020. Vervolgens werden de visienota en een ontwerp synthesenota voorgelegd ter kennisname aan de vervoerregioraad op resp. 28 januari 2022 en 21 oktober 2022.
Daarbij wordt een participatietraject doorlopen in overeenstemming met het participatieplan dat op de vervoerregioraad van 4 december 2019 en 4 april 2021 werd goedgekeurd. De participatie gebeurt/gebeurde in de vorm van mobiliteitsateliers, mobiliteitscafés, logistieke werkgroepen, bevragingen van burgers en gemeenteraadsleden.
De minister heeft op 8 mei 2023 het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan goedgekeurd.
De vervoerregioraad heeft volgende bezorgdheden geformuleerd op het ontwerp RMP:
De keuze voor méér vertaalt zich in:
De keuze voor minder vertaalt zich in
Het ene kan immers niet zonder het andere. Alleen op die manier kan een duurzame modal shift van 60% gehaald worden.
Overwegende dat de vervoerregioraad volgende opmerkingen heeft op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan:
Uit een diepere analyse van het Regionaal Mobiliteitsplan wordt de volgende impact verwacht voor de gemeente Sint-Martens-Latem:
Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem formuleert het volgend advies met betrekking tot het voorontwerp Regionaal Mobiliteitsplan:
Enig artikel. De gemeenteraad keurt volgend advies met betrekking tot het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan goed:
Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem formuleert het volgend advies met betrekking tot het voorontwerp Regionaal Mobiliteitsplan:
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 over de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
Artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet - 'werken') van de wet van 17 juni 2016: de opdracht gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Gemeenteraad van 23 januari 2023. Goedkeuring ontwerpopdracht renovatie Villa Juliana - lastvoorwaarden en gunningswijze.
College van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023. Goedkeuring gunningsverslag ontwerpopdracht renovatie Villa Juliana.
Het project dat voorligt omvat de renovatie van het beschermd monument ‘Villa Juliana’ (ook wel gekend als het ‘Oud Gemeentehuis van Deurle’ of het ‘Woonhuis Xavier De Cock’), gelegen op de site ‘De Vierschaar’. Deze renovatie omvat de restauratie van het dak (incl. het aanbrengen van zolderisolatie) en de vernieuwing van het buitenschrijnwerk. Op die manier trachten we de oorspronkelijke erfgoedwaarde van Villa Juliana te herstellen als ankerpunt in Deurle.
Villa Juliana staat gecatalogeerd als een beschermd monument. Om die reden werd een subsidiedossier ingediend bij het Vlaams Agentschap voor Onroerend Erfgoed. Hierdoor kan een toelage van 60% van de subsidieerbare werken verkregen worden. In dit geval betekent dit een subsidie van maximaal 150.000 euro. Het aanbestedingsdossier dat voorligt werd in detail besproken met de erfgoedconsulente van het agentschap ter voorbereiding van de indiening van het subsidiedossier. De raming voor dit aanbestedingsdossier bedraagt 440.613,76 euro inclusief BTW. Andere renovatiewerken dienen opgenomen te worden in een tweede bestek zodat we een tweede subsidiedossier kunnen indienen. Jaarlijks kan er voor een gebouw slechts één subsidiedossier worden ingediend. De belangrijkste restauratiewerken worden echter afgedekt in dit aanbestedingsdossier.
Aangezien Villa Juliana een beschermd monument is dienen de kandidaat-aannemers minstens een klasse drie erkenning te hebben om hun ervaring te bewijzen met de restauratie van monumenten.
We stellen voor de aanbestedingsprocedure te hanteren van een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De offertes dienen de aanbestedende overheid te bereiken tegen uiterlijk 25 oktober 2023 om 10u00 via het digitaal e-tenderingplatform.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en de gunningswijze goed voor de aanbesteding van de restauratie van het dak en het buitenschrijnwerk van Villa Juliana, Xavier de Cocklaan 5A.
Art. 2. De procedure verloopt volgens een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking.
Art. 3. De raming van deze opdracht bedraagt 440.613,76 euro inclusief BTW.
Art. 4. De kandidaturen dienen uiterlijk op 25 oktober 2023 om 10u00 digitaal ingediend zijn via het digitale e-Tenderingplatform.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
GR/2023/047 - Toegevoegd punt gemeenteraadslid K. Vanden Berghe: onderhoud grachten en beken - vragen om toelichting
Op de gemeenteraad van april 2023 werd er afgesproken om tijdens de gemeenteraad van september 2023 terug te koppelen naar de gemeenteraad omtrent de genomen stappen tot het opmaken van een onderhoudsplan voor de grachten en beken.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de gegeven toelichting.
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
MJPActie 1.7.13 Verduurzaming en herinrichting Pastorie Latem naar een aangename en kindveilige kinderopvang.
MJPActie 2.4.3 Verduurzamen energievoorziening in gemeentelijk patrimonium en introductie duurzaamheidstoets.
MJPActie 2.4.6 Gefaseerd verwijderen van het asbest in het patrimonium van het lokaal bestuur.
Het bestek omvat de aanstelling van een ontwerper voor de renovatie van het pand 'Pastorie Latem', gelegen te Dorp 11, 9830 Sint-Martens-Latem.
De opdracht van de ontwerper omvat het onderzoek, ontwerp en opvolging voor de volgende aanpassingen:
Voor het project wordt voorzien van een bruto bouwbudget van €250.000 (incl. BTW, exclusief erelonen).
De erelonen wordt geraamd op €35.000 (incl. BTW).
De prioriteiten van het project worden zoals de bovenstaande volgorde meegegeven aan de ontwerper.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de opdracht voor Pastorie Latem goed voor de aanstelling van een ontwerper. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. De kandidaturen dienen uiterlijk op 20 oktober 2023 om 12u00 ingediend te zijn.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht ‘Aankoop 2 bestelwagens technische dienst’ werd een bestek met nr. 2023/143 opgesteld door de Dienst Grondzaken.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Bestelwagen - open laadbak), raming: € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Bestelwagen - gesloten laadruimte), raming: € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 80.000,00 excl. btw of € 96.800,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0290-00/242100/BESTUUR/CBS/0/WAGENPARK (actie 2.4.2).
Artikel 1. Het bestek met nr. 2023/143 en de raming voor de opdracht ‘Aankoop 2 bestelwagens technische dienst’, opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 80.000,00 excl. btw of € 96.800,00 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0290-00/242100/BESTUUR/CBS/0/WAGENPARK (actie 2.4.2).
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
MJPActie 2.2.10 Heraanleg perceel Verlodt aan de sportsite: groenbuffer, beweegprikkels, aanleg trage weg en ontharding.
Het bestek omvat de verandering aan de omheining op de sportsite met een dubbele functie:
De opdracht wordt geraamd op €80.000 (incl. BTW).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de opdracht aan de sportsite goed voor het bijplaatsen en aanpassen van de omheining. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. De kandidaturen dienen uiterlijk op 20 oktober 2023 om 12u00 ingediend te zijn.
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
MJPActie 2.4.6 Gefaseerd verwijderen van het asbest in het patrimonium van het lokaal bestuur.
Op de site Zomernest (Kwakstraat 13) is er een loods dewelke Natuurpunt gebruikt in functie van het onderhoud het natuurgebied. De loods is in bouwvallige staat en onveilig voor gebruik. In kader hiervan wordt er voorgesteld om de bestaande loods te slopen en een kleinere, nieuwe loods te bouwen.
In de sloopopdracht is de asbestsanering van de loods voorzien.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de opdracht voor de sloop en heropbouw voor de loods gelegen in Kwakstraat 13 goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. De kandidaturen dienen uiterlijk op 20 oktober 2023 om 12u00 ingediend te zijn.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 5°.
Het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
Het besluit van de Vlaamse regering van 27 juni 2003 tot vaststelling van de voorwaarden voor de erkenning van natuurreservaten en van terreinbeherende natuurverenigingen en houdende toekenning van subsidies.
Biodiversiteitscharter Sint-Martens-Latem 2020-2026
Boek 3 'Goederen' in het Burgerlijk Wetboek dat het erfpachtrecht regelt.
De erfpachtovereenkomst voor de gronden in de Latemse Meersen die in het bezit zijn van de gemeente Sint-Martens-Latem en beheerd worden door Natuurpunt liep af in 2019. Daarom werd een nieuwe overeenkomst opgemaakt voor 30 jaar.
Enig artikel: De erfpachtovereenkomst tussen de gemeente Sint-Martens-Latem en Natuurpunt vzw voor de komende 30 jaar, zoals gevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd.
Het gaat om volgende percelen in Natuurgebied die in bezit zijn van de Gemeente en beheerd worden door Natuurpunt:
Sectie A
556a , 547, 547/2, 551, 552, 553, 554, 557, 546a, 557/2 , 536 , 515, 516 , 571, 572, 573, 574, 813, 814, 815, 816, 817
Het decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2017, artikel 41, §2, 23°.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Collegebesluit van 6 december 2021 met betrekking tot de verdeling kredieten 2020 jeugdwerkbeleid.
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 met betrekking tot de verdeling sportsubsidies werkingsjaar 2020 - 2021: goedkeuring
Gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 met betrekking tot de toekenning subsidies (socio-) culturele verenigingen, seniorenverenigingen en milieu- en natuurverenigingen werkjaar 2020-2021: goedkeuring.
Gemeenteraadsbesluit 23/01/2023 Charter partnerschap lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en Stichting Mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens: goedkeuring.
Er bestaat een lange traditie dat het verenigingsleven financieel ondersteund wordt.
In het meerjarenplan 2020-2025 zijn kredieten voorzien voor betoelaging van verenigingen en organisaties.
Er werden in 2020 nieuwe reglementen gemaakt voor de (socio-) culturele verenigingen, seniorenverenigingen en milieu- en natuurverenigingen. Deze verenigingen ontvangen op basis van de nieuwe reglementen hun subsidies.
De adviesraden en feestcomités vallen hier niet onder. Voor de adviesraden wordt nog een afzonderlijk reglement opgemaakt.
Voor de feestcomités is een charter in voorbereiding.
Daarnaast zijn er enkele wijzigingen ten opzichte van 2022:
De financieel directeur verleende gunstig advies op 24 augustus met als visumnummer 2023/08.132.
Gunstig visum 2023/08.132 van Financiële dienst van 24 augustus 2023
Artikel 1. Aan de verschillende adviesraden, feestcomités, verenigingen en organisaties wordt voor het jaar 2023 (veelal op basis van de werking 2022-2023) een toelage toegekend overeenkomstig de bedragen welke voorkomen op onderstaande tabel:
Adviesraad/Feestcomité/Vereniging /Organisatie |
Bedrag in euro |
Bedrag in euro |
Budgetcode |
Buurtinformatienetwerken |
1.000 |
|
0490-00 649900 |
Feestcomité Deurle |
3.500 |
|
0710-00 649900 |
Wijkcomité Hooglatem |
1.000 |
|
0710-00 649900 |
Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid (GRC) |
500 |
|
0739-01 649900 |
Werking Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid (GRC) |
|
1.000 |
0739-01 649900 |
Sportraad Latem-Deurle |
1.000 |
|
0740-00 649900 |
Sportraad Latem-Deurle |
|
1.375 |
0741-00 649900 |
Latemse Seniorenadviesraad Werking |
500 | ||
Latemse Seniorenadviesraad |
1.750 |
0959-00 649900 |
|
Raad voor Milieu- en Natuurbeleid |
1.245 |
0390-00 649900 | |
Gecoro |
3.500 | 0600-00 649900 |
Art. 2. De toelage die toegekend aan de hierna vermelde verenigingen dient te worden besteed voor de daarbij vernoemde bestemming
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Het decreet leersteun van 3 mei 2023.
Collectieve Arbeidsovereenkomst XII van Onderwijs Vlaanderen.
Op 12 juni 2023 was hierover overleg in de schoolraad.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, in dit geval het schooljaar 2023-2024, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Alle wijzigingen zijn in het kleur aangeduid:
- hoofdstuk 1 artikel 4 en 13 CLB: er is een verplicht overleg/advies met het CLB meer nodig bij zittenblijven, verlengd verblijf in het kleuteronderwijs, vervroegde instap in het lager onderwijs verlengd verblijf in het lager onderwijs voor 14-jarigen.
-hoofdstuk 4 artikel 7: aanpassing bedragen van scherpe en minder scherpe maximumfactuur en de bijdrageregeling
-hoofdstuk 6 artikel 12: Vlaamse toetsen
-hoofdstuk 16: Leersteun voor leerlingen met een GC-verslag, IAC
-nieuw hoofdstuk 17: Deconnectie
Artikel 1. Het bestaande schoolreglement Gemeentelijke Basisschool met inbegrip van de infobrochure zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 27/06/2022 wordt opgeheven.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan het aangepast schoolreglement basisonderwijs dat van toepassing is op de Gemeentelijke Basisschool Latem (instellingsnummer 24646) en de Gemeentelijke Basisschool Deurle (instellingsnummer 131987) vanaf 01/09/2023 en wordt als bijlage aan onderhavig besluit toegevoegd.
Art. 3. De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Art. 4. Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Peter Draulans
Voorzitter