Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Het zittingsverslag werd vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 15 september 2025 goed.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §1
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 304 §2.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 27 januari 2025, artikel 41.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2020 houdende goedkeuring reglement ontwikkelingshulp, humanitaire hulp, hulp aan sociale projecten.
Het overleg tussen de indieners van de motie en het college van burgemeester en schepenen dat plaatshad op 6 oktober 2025 en de daaropvolgende communicatie via e-mail.
Overeenkomstig artikel 41 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd op 26 september een motie ingediend door zeven inwoners van de gemeente.
De humanitaire situatie en de genocidale actie van het Israëlisch regime en de humanitaire crisis in andere conflictgebieden zoals Soedan (de grootste humanitaire crisis ter wereld volgens het laatste VN-rapport), Syrië, Afghanistan, Oekraïne
Met de grote principes van de ingediende motie kan worden akkoord gegaan.
Het is evenwel niet wenselijk dat het lokaal bestuur zich mengt in de inhoudelijke werking van scholen en verenigingen, maar wel kan informeren over beschikbare documentatie en mogelijkheden.
Het is wenselijk dat voor het uithangen van symbolen zoals vlaggen aan gemeentelijke gebouwen de gemeente zich beperkt tot de officiële vlaggen van de Vlaamse Gemeenschap, de driekleur en de Europese vlag.
Artikel 1. Kennis wordt genomen van de motie ter ondersteuning van mensenrechten en het internationaal recht in Palestina.
Artikel 2. Deze motie zal in zijn geheel zoals ingediend werd ter info worden bezorgd aan de gemeentelijke adviesraden met de vraag ze te verspreiden onder hun leden en zal samen met onderhavig besluit gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.
Artikel 3. De gemeenteraad van Sint-Martens-Latem:
- bevestigt zijn onwankelbare gehechtheid aan de universele principes van het internationaal humanitair recht en de mensenrechten.
- veroordeelt ondubbelzinnig elke vorm van geweld tegen burgers, waar ook ter wereld, ongeacht de daders, en verwerpt het gebruik van oorlog als middel om conflicten op te lossen.
- roept op tot onmiddellijke en onvoorwaardelijke bescherming van alle mensenlevens, tot eerbiediging van het internationaal recht door alle partijen, en tot een globale inzet voor een rechtvaardige en duurzame vrede, gebaseerd op de waardigheid en gelijkheid van alle volkeren.
- uit zijn ernstige bezorgdheid over de risico’s op escalatie en destabilisatie in de hele regio.
Artikel 4. De gemeenteraad besluit:
- De gemeente Sint-Martens-Latem uit te roepen tot een gemeente geëngageerd tegen oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid, die erop toeziet geen bedrijven of verenigingen te steunen die actief betrokken zijn bij dergelijke schendingen van de mensenrechten;
- Haar solidariteit te betuigen met het Palestijnse volk, in het bijzonder de burgers van Gaza, de Israëlische gijzelaars en hun families, en op te roepen tot een onmiddellijke stopzetting van de bombardementen, de blokkade en de systematische vernielingen;
- Te erkennen dat de daden die door Israël in Gaza zijn gepleegd, de kenmerken vertonen van een lopende genocide zoals gedefinieerd in artikel II van het Verdrag van 1948, en dat overeenkomstig artikel 1 van dit verdrag alle partijen verplicht zijn preventieve maatregelen te nemen;
- De extreme ernst van de situatie in Gaza, in het bijzonder voor kinderen, te veroordelen;
- Op te roepen tot een onmiddellijke beëindiging van de bombardementen, van de beperkingen op humanitaire hulp en van de systematische vernielingen in Gaza;
- Zich publiekelijk uit te spreken voor de naleving van het internationaal recht en de mensenrechten in Palestina, inclusief het beëindigen van de bezetting en de kolonisering van Palestijns gebied, en de vrijlating van alle gijzelaars.
- De federale en Vlaamse regering op te roepen om onmiddellijk gevolg te geven, op alle relevante niveaus, aan de uitspraken en resoluties van het Internationaal Gerechtshof, het Internationaal Strafhof, de VN-Mensenrechtenraad en de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.
- Veroordeelt daarnaast de schending van de mensenrechten en het internationaal recht in andere conflictgebieden in de wereld zoals Soedan,…
Artikel 5. Vraagt het college van burgemeester en schepenen
- Scholen en verenigingen te informeren over mogelijkheden inzake informatie en sensibilisering via o.m. Palestine Café, de Gazamonologen e.a.
- In de gemeentelijke bibliotheek de mogelijkheid te voorzien voor publicaties verhalen, getuigenissen, affiches e.a. die betrekking hebben op de humanitaire situatie in Gaza en andere conflictgebieden in de wereld.
- Bij het uitschrijven van overheidsopdrachten rekening te houden met de suggesties van de ingediende motie.
- Overeenkomstig het ‘reglement ontwikkelingshulp, humanitaire hulp, hulp aan sociale projecten’ een toelage toe te kennen aan projecten voor humanitaire steun waarmee een band bestaat met (inwoners van) de gemeente.
Artikel 6. Onderhavig besluit wordt gestuurd naar bevoegde ministers in de federale regering en de Vlaamse Regering, evenals de voorzitters van de Commissie Buitenlandse Betrekkingen van het federale en Vlaamse parlement.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017, in bijzonder artikel 40.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 47 en artikel 129 (Gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales)
Het lopende ICT-raamcontract van Stad Brugge, waar Sint-Martens-Latem op aangesloten was, is vervallen. Stad Brugge heeft ondertussen het volledige raamcontract vernieuwd.
Het raamcontract Stad Brugge werd al eerder vernieuwd voor de licenties en hier zijn we reeds op aangesloten. Nu kunnen we toetreden tot het lot Consultancy en desktopapparatuur dat aan Inetum is toegewezen. Lot consultancy omvat:
Perceel 1 hebben we niet nodig maar dit zit vervat in het consultancy pakket.
Het lot desktopapparatuur werd toegewezen aan Dustin. Merk op dat dit dezelfde leverancier is die we nu reeds gebruiken onder het C-smart raamcontract. Echter is bij Brugge de kost lager (1,5% ipv 2,5%) maar het aanbod minder. Hierin kunnen we enkel toestellen aankopen dat op een bureau staan dus bv geen projectoren, switchen, servers, ...
Het lot multimedia werd ook toegevoegd doch stellen we voor om niet mee te werken. Dit is van de firma Whitemilk naar PlayAV gegaan. Met beide bedrijven hebben we een minder goede ervaring. Voor multimedia kunnen we zelf producten bestellen via C-smart of een prijsaanvraag doen bij verschillende bedrijven (cfr vernieuwing audio/video Vierschaar en oud brouwerij).
Het is dan ook aangewezen dat het lokaal bestuur aansluit op het ICT-raamcontract van Stad Brugge om volgende redenen:
Enig artikel: De gemeente sluit zich aan op de aankoopcentrale van Stad Brugge, om gebruik te kunnen maken van de lopende ICT-raamcontracten.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 alinea 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Fluvius - Imewo.
Onze beslissing van 27 januari 2025 houdende aanduiding van de heer Bart Colpaert als vertegenwoordiger en van de heer Peter Verplancke als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Fluvius Imewo.
Per aangetekend schrijven van 16 september 2025 werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius - IMEWO die op 15 december 2025 plaatsheeft in Thermae Palace Hotel, Kon. Astridlaan 7 te 8400 Oostende.
Het dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente op digitale wijze op 16 september 2025 ter beschikking gesteld.
De Raad van Bestuur stelde een ontwerp van statutenwijzigingen op die worden onderverdeeld in 4 luiken, met name (1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte, (2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving, (3) actualiseringen/verduidelijkingen/tekstverfijningen, (4) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn.
De Vlaamse Regering verleende op d.d. 23 juli 2025 een niet bindend advies dat deel uitmaakt van het dossier ‘statutenwijzigingen’.
Er wordt voorgesteld om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026.
De Raad van Bestuur van Fluvius Imewo stelde in zitting van 15 september 2025 de bijzondere verslagen op overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijziging voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
Artikel 1.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Imewo van 15 december 2025:
1.Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 1 vast te stellen;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
2. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot het agendapunt 1 en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, en desgevallend 5, 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
5. Desgevallend aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Artikel 2. (statutenwijziging)
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Imewo.
Artikel 3.
De opdrachthoudende vereniging Fluvius Imewo te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 4.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Imewo op 15 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Artikel 5.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het decreet van 22 december 2017 over lokaal bestuur, artikel 40 par. 1.
De wet van 30 juli 2018 houden Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Het decreet van 14 juli 2025 over het platform voor overlijdensadministratie.
Het schrijven de dato 26 september 2025 van minister Hilde Crevits, Viceminister-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Binnenland, Steden- en Plattelandsbeleid, Samenleven, Integratie en Inburgering, Bestuurszaken, Sociale Economie en Zeevisserij.
In januari 2026 nemen alle Vlaamse lokale besturen het eLys-platform in gebruik en stappen ze zo over naar de digitale verwerking van een overlijden. Vóór de start van deze nieuwe werkwijze moeten de lokale besturen een toetredingsovereenkomst ondertekenen om te voldoen aan de AVG-wetgeving.
Het digitaal uitwisselingsplatform eLys digitaliseert de administratieve processen en procedures die gepaard gaan met het overlijden van een persoon en zorgt voor een efficiënte en veilige gegevensdeling tussen alle betrokken stakeholders. Ondertussen bekrachtigde de Vlaamse Regering via een decreet de digitalisering van de overlijdensadministratie vanaf 1 januari 2026.
Artikel 1. De toetredingsovereenkomst voor opstart digitale aangifte overlijden via eLys wordt goedgekeurd.
Artikel 2. De ondertekende overeenkomst wordt via het berichtencentrum in het loket voor lokale besturen bezorgd aan de Vlaamse overheid.
Artikel 3. De toetredingsovereenkomst wordt als bijlage gevoegd bij onderhavig besluit.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 302 en 303, betreffende het klachtenbehandelingssysteem.
Het Decreet houdende instelling van de Vlaamse Ombudsdienst.
Lokaal klachtenreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 november 2021.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur verplicht de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn om bij reglement een systeem van klachtenbehandeling te organiseren.
Tijdens de gemeenteraad van 22 november 2021 werd een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen de gemeente en de Lokale Kamer van de Vlaamse Ombudsdienst. Deze overeenkomst liep af op 31 december 2024. Het bestuur wenst deze samenwerking verder te zetten legt daarom de ondertekening van een nieuwe overeenkomst voor aan de gemeenteraad.
De samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst, met als bijlage het Ombudsreglement, wordt nader toegelicht in het 'Draaiboek Lokale Kamer, versie 2025 in bijlage 2.
De gemeenteraad keurt de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst goed. Deze overeenkomst zit als bijlage 1 bij dit besluit en maakt er integraal deel van uit.
In bijlage:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 §1 en §2.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), inzonderheid titel VI.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse Regering van 9 februari 2018 betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning (Handhavingsbesluit Ruimtelijke Ordening).
Het Beleidsplan Handhaving Ruimtelijke Ordening goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019.
Het beleidsplan stipuleert onder de titel 'Evaluatie' dat de handhavingsambtenaar jaarlijks een overzicht van de uitgevoerde acties maakt, met een korte toelichting of analyse. Op zijn voorstel of op voorstel van de gemeenteraad kan een bijstelling van de prioriteiten of methodiek gebeuren zodanig dat het Beleidsplan actueel en dynamisch blijft.
Op basis van de evaluatie stelt de handhavingsambtenaar voor om het beleidsplan handhaving ruimtelijke ordening begin 2025 gelijktijdig aan te passen met een update van het afwegingskader goede ruimtelijke ordening. Op die manier blijft wat essentieel is in de vergunningverlening ook prioritair in de handhaving.
Artikel 1. De raad neemt kennis van het jaarverslag Handhaving Ruimtelijke ordening 2024.
Art. 2. De raad beslist om het Beleidsplan Handhaving Ruimtelijke Ordening begin 2026 af te stemmen op de op dit ogenblik geldende versie van het gemeentelijk afwegingskader goede ruimtelijke ordening.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §1.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, inzonderheid artikel 1.3.3.§8.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 houdende de vaststelling van een deontologische code voor de leden van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
De nieuw samengestelde GECORO keurde in haar zitting haar huishoudelijk reglement goed. Dit reglement dient ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het voorgelegd huishoudelijk reglement stemt in het deel over 'de vergadering' en het deel over 'advies en stemming' niet helemaal overeen met de bepalingen van artikel 4 van ons besluit van 24 februari 2025 houdende samenstelling van de gecoro.
Voorgesteld wordt het punt de verdagen naar een volgende zitting
Enig artikel: Het punt wordt verdaagd naar een volgende zitting.
Het decreet over het lokaal bestuur inzonderheid artikel 40.
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende goedkeuring van het Omgevingscontract met de provincie Oost-Vlaanderen.
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2011 houdende goedkeuring van het Milieucontract met de provincie Oost-Vlaanderen.
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende goedkeuring van het Omgevingscontract met de provincie Oost-Vlaanderen.
De Provincie Oost-Vlaanderen stelt een nieuw omgevingscontract voor van 1 januari 2026 tot 31 december 2031. Het huidige contract loopt af op 31 december 2025.
Het contract biedt gemeenten toegang tot diverse diensten en projecten rond o.a. milieu en klimaat, mobiliteit en erfgoed, met voordelen zoals 50% korting op analyses en gunstige tarieven. De uurprijs voor provinciale diensten wordt 80 euro in 2026 (jaarlijks geïndexeerd). Gemeenten kopen basistrekkingsrechten (min. €1.500) en kunnen extra rechten bijkopen. Overgebleven rechten van het huidige contract worden overgedragen.
Er verandert niet zoveel in vergelijking met het huidige contract. De gemeente zal nog steeds kunnen genieten van 50% korting voor staalnames en analyses uitgevoerd door het Provinciaal Centrum voor Milieuonderzoek en van kortingen bij bepaalde projecten. De uurprijs voor diensten uitgevoerd door provinciepersoneel zal 80 euro per uur bedragen in 2026 (daarna jaarlijkse indexering). De betaling kan via het systeem van trekkingsrechten of via een aparte factuur per dienst of project.
Het contract loopt van 1 januari 2026 tot uiterlijk 31 december 2031, maar kan jaarlijks opgezegd worden door beide partijen.
Gunstig visum 2025/10.183 van Wim De Bruyne van 07 oktober 2025
Artikel 1. Het Omgevingscontract met het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen voor de periode 2026 -2031 wordt goedgekeurd.
Art. 2. Dit contract wordt als bijlage aan onderhavig besluit toegevoegd.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur – artikel 40 §1 en §2.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 26 mei 2023 houdende ‘Lokaal Materialenplan – Uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023 – 2030’
Tegen het jaar 2030 dient de gemeente ervoor te zorgen het restafval te reduceren tot 90kg/inwoner. Daartoe stelt de Intergemeentelijke vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM) voor om dit doel gezamenlijk met de 14 aangesloten gemeenten te bereiken via een actieplan de ‘Negenproef’ voor een sterke daling van het restafvalcijfer. Het dossier dient te worden bezorgd aan OVAM.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan het uitvoeringsplan de ‘Negenproef’ voor een sterke daling van het restafvalcijfer’ van de Intergemeentelijke vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM)
Artikel 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de Intergemeentelijke vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM)
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41 tweede lid
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende goedkeuring erkenning en samenstelling Gemeentelijke Raad voor Milieu en Natuur.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Artikel 1. De Gemeentelijke Raad voor Milieu en Natuur wordt erkend als adviesorgaan voor de duur van de legislatuur 2025 - 2030.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de statuten van de Gemeentelijke Raad voor Milieu en Natuur onder voorbehoud van aanvulling van artikel 10-b met 'de vertegenwoordiging van de politieke fracties in de gemeenteraad'
Art. 3. Goedkeuring wordt verleend aan de afsprakennota met de Gemeentelijke Raad voor Milieu en Natuur.
Art. 4. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de voorzitter van de Gemeentelijke Raad voor Milieu en Natuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 17 december 2017, artikel 41, §2, 23°.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Er bestaat een lange traditie dat het verenigingsleven financieel ondersteund wordt.
In het meerjarenplan 2020-2025 zijn kredieten voorzien voor betoelaging van verenigingen en organisaties.
De volgende wijzigingen zijn van toepassing:
□ De adviesraden zijn erkend op de gemeenteraad van september 2025 en kregen een eigen afsprakennota met financiële afspraken.
□ De buurtinformatienetwerken zullen apart geagendeerd worden op de gemeenteraad van november 2025.
□ We hanteren bij de betoelaging volgende principes en passen deze elk jaar toe op de activiteiten die plaatsgevonden hebben:
□ De nachtbewaking werd voor 2025 reed apart uitbetaald.
□ Deze principes worden vastgelegd aan het begin van de legislatuur en zijn 6 jaar geldig. De uitbetaling ervan gebeurt in september. Deze uitbetaling wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
De financieel directeur verleende gunstig advies op 26 september 2025 met als visumnummer 2025/09.176
Gunstig visum 2025/09.176 van Financiële dienst van 26 september 2025
Artikel 1. Aan de verschillende feest comités wordt voor het jaar 2025 een toelage toegekend overeenkomstig de bedragen welke voorkomen op onderstaande tabel, na toepassing van volgende principes:
| Feestcomité |
Bedrag uit te betalen in 2025 |
Budgetcode |
|
|
|
|
| Feestcomité Deurle |
3.350 euro |
0710-00 649900 |
| Wijkcomité Hooglatem |
2.000 euro |
0710-00 649900 |
| Kermis comité FC Latem |
1.600 euro |
0710-00 649900 |
Art. 2. De toelage toegekend aan de vermelde verenigingen dient te worden besteed voor de daarbij vernoemde bestemming.
Art. 3. De uitbetaling van deze toelagen wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Art. 4. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de voorzitters van de desbetreffende feest comités.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Busvervoer voor leerlingen van het basisonderwijs” werd een bestek met nr. OND/2025/1 opgesteld door de Dienst Financiën.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 502.680,00 excl. btw of € 608.242,80 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor sociale en andere specifieke diensten.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget op budgetcode GBB/0870-00/614100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1. Het bestek met nr. OND/2025/1 en de raming voor de opdracht “Busvervoer voor leerlingen van het basisonderwijs”, opgesteld door de Dienst Financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 502.680,00 excl. btw of € 608.242,80 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor sociale en andere specifieke diensten.
Art 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget, op budgetcode GBB/0870-00/614100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005, in het bijzonder artikel 42.
Het Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
In het kader van de participatie in het gemeentelijk onderwijs wordt voorzien in de oprichting van een schoolraad. De directie, de inrichtende macht/het schoolbestuur en de schoolraad bepalen in een overeenkomst de procedureregels die bij het uitoefenen van de participatierechten in acht moeten worden genomen. Dit mondt uit in een huishoudelijk reglement. De nieuwe schoolraad is samengesteld voor volgende periode: 2025-2029
Art. 1. Goedkeuring wordt verleend aan de overeenkomst met de schoolraad, waarvan de tekst in bijlage (huishoudelijk reglement).Deze tekst in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Art. 2. Dit besluit vervangt ons besluit van 11/10/2021.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 5°. De gemeenteraad sluit samenwerkingsovereenkomsten af.
Het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019. Organisatie techniekacademie - samenwerkingsverband met en toelage aan Hogeschool VIVES.
Het gemeenteraadsbesluit van 13 januari 2020. Samenwerking techniekacademie periode 20206-2025.
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 houdende goedkeuring samenwerkingsovereenkomst 2024 over de organisatie van de Tekenacademie.
Het gemeenteraadsbesluit van 16 september 2025 houdende goedkeuring samenwerkingsovereenkomst 2025 over de organisatie van de Tekenacademie.
Sinds 2019 heeft het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem een overeenkomst met Vives Hogeschool voor de organisatie van de techniekacademie STEM. Deze overeenkomst die loopt tot 2025 betrof 1 juniortechniekacademie en 1 tienertechniekacademie per jaar.
In navolging van de gemeenteraadsbeslissing van 2023, wordt voorgesteld om de overeenkomst met Vives Hogeschool voor de organisatie van de STEM-academie te verlengen voor onbepaalde tijd:
Het aanbod is als volgt:
De organisatie van de STEM-academie komt vanaf 2026 in aanmerking voor financiering via het BOA-decreet.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de organisatie van en ondersteuning van een techniekacademie in Sint-Martens-Latem door Hogeschool Vives in 2026 en komende jaren volgens de samenwerkingsovereenkomst opgenomen als bijlage bij dit besluit.
Art.2. Goedkeuring wordt verleend aan een toelage aan Hogeschool Vives van € 1200 bij de organisatie per groep Tiener Techniekacademie en € 1200 bij de organisatie per groep Junior Techniekacademie. Er worden 2 groepen per jaar georganiseerd: 1 x Tiener en 1 x Junior.
Art.3. De toelage zal gefinancierd worden met de kredieten op budgetcode: 2025/GBB/0869-00/615800/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Namens Gemeenteraad,
Jef Van den Heede
Algemeen directeur - waarnemend
Filip Vanparys
Voorzitter