Terug Gemeenteraad

Mon 20/10/2025 - 20:00 Raadzaal

Goedkeuring notulen

Openbaar

Algemeen bestuur

  • Overeenkomstig artikel 41 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd op 26 september door zeven inwoners van de gemeente een motie ingediend   met betrekking tot de humanitaire situatie en de genocidale actie van het Israëlisch regime.

    Met de grote principes van de ingediende motie kan worden akkoord gegaan.

    Het is evenwel niet wenselijk dat het lokaal bestuur zich mengt in de inhoudelijke werking van scholen en verenigingen, maar wel kan informeren over beschikbare documentatie en mogelijkheden.

    Het is wenselijk dat voor het uithangen van symbolen zoals vlaggen aan gemeentelijke gebouwen de gemeente zich beperkt tot de officiële vlaggen van de Vlaamse Gemeenschap, de driekleur en de Europese vlag. 

    Over de aanpassing van de ingediende motie werd overleg gepleegd met de indieners. Dit overleg heeft geleid tot een aangepaste tekst van het besluit waar de indieners zich in kunnen vinden.

  • Het lopende ICT-raamcontract van Stad Brugge, waar Sint-Martens-Latem op aangesloten was, is vervallen. Stad Brugge heeft ondertussen het volledige raamcontract vernieuwd.

    Het raamcontract Stad Brugge werd al eerder vernieuwd voor de licenties en hier zijn we reeds op aangesloten. Nu kunnen we toetreden tot het lot Consultancy en desktopapparatuur dat aan Inetum is toegewezen. Lot consultancy omvat:

    • Perceel 1 Consultancy software ontwikkeling , automatisering en data : Cronos Public Services
    • Perceel 2 Consultancy systeembeheer  : Inetum
    • Perceel 3 Consultancy security  : Inetum   

    Perceel 1 hebben we niet nodig maar dit zit vervat in het consultancy pakket.

    Het lot desktopapparatuur werd toegewezen aan Dustin. Merk op dat dit dezelfde leverancier is die we nu reeds gebruiken onder het C-smart raamcontract. Echter is bij Brugge de kost lager (1,5% ipv 2,5%) maar het aanbod minder. Hierin kunnen we enkel toestellen aankopen dat op een bureau staan dus bv geen projectoren, switchen, servers, ...

    Het lot multimedia werd ook toegevoegd doch stellen we voor om niet mee te werken. Dit is van de firma Whitemilk naar PlayAV gegaan. Met beide bedrijven hebben we een minder goede ervaring. Voor multimedia kunnen we zelf producten bestellen via C-smart of een prijsaanvraag doen bij verschillende bedrijven (cfr vernieuwing audio/video Vierschaar en oud brouwerij).

    Het is dan ook aangewezen dat het lokaal bestuur aansluit op het ICT-raamcontract van Stad Brugge om volgende redenen:

    • de in de aankoopcentrale voorziene producten, diensten en ondersteuning voldoen aan de behoefte van het bestuur;
    • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
    • de gemeente is niet verplicht tot afname van diensten;
    • er is geen exclusiviteit op de producten, diensten of ondersteuning
    • de huidige eenheidsprijzen van het raamcontract liggen lager dan het lopende contract 
  • Per aangetekend schrijven van 16 september 2025 werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius - IMEWO die op 15 december 2025 plaatsheeft in Thermae Palace Hotel, Kon. Astridlaan 7 te 8400 Oostende.

    Agenda:

    1.Statutenwijzigingen:

    a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);

    b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);

    c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;

    d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);

    e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;

    f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 1 vast te stellen;

    g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.

    2. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot het agendapunt 1 en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, en desgevallend 5, 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.

    3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.

    4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.

    5. Desgevallend aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.

    6. Statutaire benoemingen.

    7. Statutaire mededelingen.

  • Het overlijden van een persoon zet in Vlaanderen een uitgebreid administratief proces in gang waarbij de aangifte van overlijden moet gebeuren en de uitwisseling van bepaalde informatie noodzakelijk is voor de betrokken partijen (waaronder gemeenten, uitvaartondernemers en artsen) om aan hun wettelijke verplichtingen en taken rond overlijdensadministratie te kunnen voldoen. De ontwikkeling van een digitaal platform voor overlijdensadministratie vormt de logische volgende stap in de evolutie naar efficiënte en veilige gegevensdeling die leidt tot administratieve vereenvoudiging. Het platform heeft tot doel om administratieve processen en procedures in verband met het overlijden van een persoon en de daar bijhorende overlijdensadministratie te digitaliseren en de daarmee verbonden gegevens uit te wisselen en te ontsluiten tussen de verschillende betrokken actoren als het overlijden plaatsvindt in Vlaanderen. Op die manier wil het platform ook de nabestaanden van een overledene ontzorgen.

    In januari 2026 nemen alle Vlaamse lokale besturen het eLys-platform in gebruik en stappen ze zo over naar de digitale verwerking van een overlijden. Vóór de start van deze nieuwe werkwijze moeten de lokale besturen een toetredingsovereenkomst ondertekenen om te voldoen aan de AVG-wetgeving.

  • Het Decreet over het Lokaal Bestuur verplicht de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn om bij reglement een systeem van klachtenbehandeling te organiseren. 

    De gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen ervoor kiezen om een ombudsdienst op te richten. Ze kunnen daarvoor samenwerken met de Lokale Kamer van de Vlaamse Ombudsdienst. 

    Tijdens de gemeenteraad van 22 november 2021 werd een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen de gemeente en de Lokale Kamer van de Vlaamse Ombudsdienst. Het bestuur wenst deze samenwerking nu verder te zetten legt daarom deze nieuwe overeenkomst opnieuw voor aan de gemeenteraad. 

Grondgebiedzaken

  • Het Beleidsplan Handhaving Ruimtelijke Ordening werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019. Het beleidsplan stipuleert onder de titel 'Evaluatie' dat de handhavingsambtenaar jaarlijks een overzicht van de uitgevoerde acties maakt, met een korte toelichting of analyse. Op zijn voorstel of op voorstel van de gemeenteraad kan een bijstelling van de prioriteiten of methodiek gebeuren zodanig dat het beleidsplan actueel en dynamisch blijft.

  • De nieuw samengestelde GECORO keurde in haar zitting haar huishoudelijk reglement goed. Dit reglement dient ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Onze gemeente maakte de voorbije jaren regelmatig gebruik van het omgevingscontract.

    Het huidige contract loopt eind 2025 af en is daarom aan vernieuwing toe. Deze overeenkomst start in 2026 en loopt tot eind 2031.

    Via het omgevingscontract kan onze gemeente gebruik maken van een brede waaier aan diensten en projecten. Zo kan de provincie hun expertise lokaal inzetten in onze gemeente én samen beleidsdoelstellingen realiseren rond o.a. klimaat, mobiliteit, lokale economie en erfgoed. Er verandert niet zoveel in vergelijking met het huidige contract. Onze gemeente zal nog steeds kunnen genieten van 50% korting voor staalnames en analyses uitgevoerd door het Provinciaal Centrum voor Milieuonderzoek en van kortingen bij bepaalde projecten. De uurprijs voor diensten uitgevoerd door provinciepersoneel zal 80 euro per uur bedragen in 2026 (daarna jaarlijkse indexering). De betaling kan via het systeem van trekkingsrechten of via een aparte factuur per dienst of project.

  • Op 26 mei 2023 keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Materialenplan (LMP) goed. Het LMP geldt als uitvoeringsplan en preventieprogramma voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval. 

    Het Lokaal Materialenplan vervangt het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022. Met dit nieuwe plan wordt een volgende stap gezet in de richting van een integraal beleid rond circulaire economie, door een verhoogde aandacht voor preventie en hergebruik en door materiaalkringlopen verder te sluiten. Daarnaast blijft het plan ook de basis van het afvalbeheer vormgeven.

    Concreet werkt het plan o.m. aan een verdere afbouw van de hoeveelheid restafval onder andere door de veralgemeende inzameling van bioafval, een aanvaardingsplicht voor wegwerpluiers gekoppeld aan een selectieve inzameling, correctere inzamelformules voor bedrijven en het versterken van het zespijlerbeleid tegen zwerfvuil.

    Het Lokaal Materialenplan (LMP) schenkt specifieke aandacht aan het lokale niveau en de rol van lokale besturen, in het bijzonder voor het beheer van het huishoudelijk afval. Het plan vormt het beleidskader waarbinnen lokale overheden die rol kunnen uitvoeren. Het bevat de visie en beleidsacties op Vlaams niveau, ideeën en instrumenten alsook een aantal verplichtingen voor lokale besturen. 

    Het Lokaal Materialenplan is duidelijk: tegen 2030 mag er in Vlaanderen nog max. 100 kg restafval per inwoner worden ingezameld. Voor IVM en de aangesloten gemeenten wordt de maximumgrens vastgelegd op 90 kg restafval per inwoner. Dat betekent dat in de beleidsperiode van amper 6 jaar een daling met 35 kg/inwoner moet worden gerealiseerd, daar waar in de voorbije 20 jaar een daling met 60 kg/inwoner werd genoteerd.

    Waar IVM op basis van het gemiddelde van alle resultaten van de aangesloten steden en gemeenten telkens de ‘intergemeentelijke’ norm haalde, werd deze eindnorm evenwel niet door elk van de aangesloten steden en gemeenten afzonderlijk gehaald. Niettegenstaande de gevoerde inspanningen rond afvalpreventie en sensibilisatie tot beter sorteren en recycleren die in elke gemeente of stad werden geleverd, volgde niet overal het gewenste resultaat.

     

    IVM stelt, gelet op de geformuleerde nieuwe zeer scherpe norm, opnieuw via een gezamenlijke aanpak van de IVM-gemeenten te streven naar die norm.

    Ze stelt daarbij negen acties voor die dienen als ‘negenproef’ om de doelstelling te behalen. Deze negen acties zijn:

    1. Het streven naar standaardisatie in de reglementen.
    2. Standaardisatie naar inzamelsystemen.
    3. Op zoek naar valabele alternatieven voor dure ‘extra zomerophalingen’.
    4. Op vraag van de gemeenten een uniform beleid uitwerken over de implementatie van ondergrondse sorteerstraten (wijken met meergezinswoningen).
    5. Standaardisatie naar inrichting van recyclageparken.
    6. Mogelijk maken van het openstellen van recyclageparken voor inwoners uit buurgemeenten.
    7. Samen werk maken van intensere communicatie en sensibilisatie.
    8. Aandacht hebben voor voldoende budgettaire ruimte om acties te kunnen uitwerken.
    9. Het einddoel voor ogen houden: tijdig evalueren, bijsturen en permanent overleggen.
  • Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

    De Milieu- en natuurraad heeft volgende opdrachten en doelstellingen ter behoud, verbetering en herstel van milieu, groen, landschap, klimaat en gezondheid in de gemeente:

    a. op vraag van de gemeente Sint-Martens-Latem of op eigen initiatief, advies uitbrengen over alle aangelegenheden betreffende het lokaal beleid inzake milieu, groen, landschap, klimaat en gezondheid;

    b. ideeën en werkpunten aanreiken die (on)rechtstreeks inwoners en verenigingen actief rond milieu, groen, landschap, klimaat en/of gezondheid aanbelangen;

    c. samenwerking en overleg bevorderen tussen inwoners, verenigingen en andere adviesorganen rond milieu, groen, landschap en/of klimaat, landbouw en industrie, en de impact ervan op de gezondheid en het welzijn van de inwoners;

    d. initiatieven ontwikkelen en organiseren die openstaan voor alle inwoners; e. sensibiliseren, inspireren en communiceren

Vrije tijd

  • Toelagen feestcomités: goedkeuring

    Er bestaat een lange traditie dat het verenigingsleven financieel ondersteund wordt.

    In het meerjarenplan 2020-2025 zijn kredieten voorzien voor betoelaging van verenigingen en organisaties.

    Voor 2025 ontvangen het Feestcomité Deurle, het Wijkcomité Hooglatem en het Kermiscomité FC Latem een toelage volgens een aantal objectieve criteria die in de toekomst verder zullen worden toegepast.

    De uitbetalingsbevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.

Onderwijs

  • In het kader van de opdracht “Busvervoer voor leerlingen van het basisonderwijs” werd een bestek met nr. OND/2025/1 opgesteld door de Dienst Financiën.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 502.680,00 excl. btw of € 608.242,80 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor sociale en andere specifieke diensten.

  • In toepassing van het decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad dient het gemeentelijk onderwijs te beschikken over een schoolraad. Ingevolge de recente vernieuwde samenstelling van de schoolraad voor de periode 2025 - 2029 werd de overeenkomst/huishoudelijk reglement aangepast en wordt dit ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

    Dit reglement vervangt het reglement dat werd goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 11/10/2021.

     

     

  • Sinds 2019 heeft het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem een overeenkomst met Vives Hogeschool voor de organisatie van de techniekacademie STEM. Deze overeenkomst die loopt tot 2025 betrof 1 juniortechniekacademie en 1 tienertechniekacademie per jaar.

    In navolging van de gemeenteraadsbeslissing van 2023, wordt voorgesteld om de overeenkomst met Vives Hogeschool voor de organisatie van de STEM-academie te verlengen voor onbepaalde tijd: 

    Het aanbod is als volgt:

    • Een reeks bestaat uit minimum 6 workshops van 2 uur
    • De kostprijs voor de ouders bedraagt 70 euro per reeks, zowel voor junior- als tieneracademie 
    • Onze bijdrage per reeks is 1200 euro.
    • We bieden 20 plaatsen per reeks, er wordt een minimum van 12 leerlingen per reeks gevraagd. Indien er maar 10 kinderen ingeschreven zijn, kan het lokaal bestuur ervoor kiezen om 2 plaatsen zelf bij te leggen (2x70 euro extra op 1200 euro)
    • Wij vragen elk jaar dat enkel kinderen uit onze gemeente mogen deelnemen of in onze gemeente moeten schoollopen omwille van de grote bijdrage van het lokaal bestuur.
    • Het lokaal bestuur voorziet communicatie  via de gekende communicatiekanalen en via de scholen in onze gemeente.
    • Inschrijvingen blijven bij Vives.
    • Samenwerkingsovereenkomst wordt niet meer per jaar opgesteld maar kan stilzwijgend verlengd worden. 

    De organisatie van de STEM-academie komt vanaf 2026 in aanmerking voor financiering via het BOA-decreet.

Toegevoegde punten

  • De voorbije jaren werd de gemeentelijke nieuwjaarsreceptie voor alle inwoners in open lucht aan het gemeentehuis georganiseerd, met de mogelijkheid om ook in het gemeentehuis (crypte, raadszaal en Leiezaal) elkaar te ontmoeten.

    Alhoewel deze setting de mogelijkheid bood om bij zonnig winterweer elkaar in een gezellige omgeving het beste toe te wensen voor het nieuwe jaar, bleken aan deze formule toch ook duidelijke nadelen te hangen. De aanwezigen verspreidden zich over de ruimtes binnen en buiten, bijvoorbeeld omdat enkel binnen ook kon gezeten worden. Globaal viel wel op dat bij deze formule duidelijk minder mensen opdaagden. Belangrijkste argumenten die hierbij worden aangehaald zijn de koudere buitentemperaturen en de onzekerheid of er zitplaatsen zouden worden aangeboden.

    Bij een organisatie in een overdekte en verwarmde locatie, zijn alvast deze nadelen niet aanwezig, zoals in een verder verleden in de sporthal.

    Vragen:

    1)      Heeft het college van burgemeester en schepenen al een beslissing genomen over de locatie voor de komende nieuwjaarsreceptie?

     

    2)      Met welke evaluatiemomenten van de nieuwjaarsrecepties 2024 en 2025 werd/wordt hierbij rekening gehouden?

Besloten