Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website, te raadplegen via www.sint-martens-latem.notubiz.be.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 17 oktober 2022 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
De statuten van IVM, in het bijzonder artikel 30bis.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende de voordracht van de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder bij IVM.
De beslissing van de algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 houdende de benoeming van de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder.
In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en mevrouw Agnes Lannoo-Van Wanseele als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
De agenda voor de buitengewone algemene vergadering van IVM van 8 december 2022 werd vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 4 oktober 2022. Het aangetekend schrijven van IVM van 20 oktober 2022 bevatte de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 7 december 2022 met de agenda en de informatie betreffende de agendapunten.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda goed van de buitengewone algemene vergadering van IVM van 7 december 2022 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Art. 2. De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IVM van 7 december 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 8.468 stemmen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 432 - alinea 3.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, deel 3 - titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede).
Het gemeenteraadsbesluit 28 januari 2019 houdende aanduiding van de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en van de heer Emiel Verschueren als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede).
Bij e-mail van 13 oktober 2022 ontving het lokaal bestuur een uitnodiging voor een buitengewone algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) op 13 december 2022 met volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 14 juni 2022
2. Goedkeuring activiteiten en strategie 2023
3. Goedkeuring begroting 2023
4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met de betrekking tot het boekjaar 2022-2024
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) van 13 december 2022 met volgende punten:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 14 juni 2022
2. Goedkeuring activiteiten en strategie 2023
3. Goedkeuring begroting 2023
4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met de betrekking tot het boekjaar 2022-2024
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) van 13 december 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op onderhavige beslissing.
Art. 3. Afschrift van dit besluit wordt via mail bezorgd aan de directie van IGS Westlede (directie@westlede.be)
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
De statuten van TMVW ov.
Onze beslissing van 27 april 2020 over de aanduiding van de heer Filip Christiaens als vertegenwoordiger en van de heer Hans Van Hooland als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van TMVW.
Het feit dat Sint-Martens-Latem aangesloten is bij TMVW ov.
De statuten van TMVW ov.
De oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov op 16 december 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.
De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 1. De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 16 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
7. Statutenwijziging
7.1. toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
7.2. nieuwe tekst van de statuten
8. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
10. Overboeking van de in het verleden aangelegde uitgiftepremie (rekening 1110 uitgiftepremie) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
11. Volmachten
Varia
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 alinea 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Imewo.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 432, alinea 3, waarbij de gemeenteraad belast wordt het mandaat van de vertegenwoordiger in de algemene vergadering vast te stellen.
Onze beslissing van 28 januari 2019 houdende de aanduiding van de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en van de heer Jan Van Wassenhove als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Imewo.
Het lokaal bestuur is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Imewo;
Het lokaal bestuur werd per aangetekend schrijven van 22 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Imewo die op 22 december 2022 plaatsheeft in Vinoscoop, Industrieweg 202 te 9000 Gent. Een dossier met documentatiestukken werd aan het lokaal bestuur per brief van 22 september 2022 overgemaakt.
Als bijlage document met toelichting van de verschillende agendapunten.
ARTIKEL 1 [agenda]
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 22 december 2022:
Zie de toelichtingsnota bij dit agendapunt alsook het agendapunt 2. Statutenwijzigingen, in het bijzonder de onderdelen 2.a, 2.b, 2.e, 2.f, 2.g, 2.i en 2.j ervan.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Imewo kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Jabbeke, alsook haar aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, en haar aandeel Aek, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 3.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Imewo kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Zelzate, en haar aandeel Ak’, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 5.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Imewo kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, en haar aandeel Ak, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 6.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
ARTIKEL 2 [dossier tramontana]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Imewo aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de stad/gemeente geacht wordt aangesloten te zijn bij Imewo voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring verricht de stad/gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten.
Deze uitbreiding van de aansluiting van de gemeente/stad tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Imewo zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).
ARTIKEL 3 [DOSSIER TRAMONTANA]
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
ARTIKEL 4 [STRUCTUURWIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Imewo met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de naamswijziging.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
ARTIKEL 5 [OVERIGE WIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Imewo met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022.
ARTIKEL 6 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST NAAR IMEWO VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, OPENBARE VERLICHTING EN DE AANDELEN IN DE CV PUBLI-T VAN DE GEMEENTE JABBEKE]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Imewo door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Imewo van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Jabbeke.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Imewo wordt verzocht de uitbreiding van de aansluiting van de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de strategische participaties (Publi-T) van de gemeente Jabbeke te willen aanvaarden.
ARTIKEL 7 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ANTWERPEN NAAR IMEWO VOOR ALLE ACTIVITEITEN VAN DE GEMEENTE ZELZATE]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Imewo door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Zelzate.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Imewo wordt verzocht de toetreding van de gemeente Zelzate voor de activiteiten elektriciteit, gas, warmte, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T) te willen aanvaarden.
ARTIKEL 8 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN GASELWEST NAAR IMEWO VOOR ALLE ACTIVITEITEN VAN DE GEMEENTE DE HAAN]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest / Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente De Haan.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Imewo wordt verzocht de toetreding van de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden.
ARTIKEL 9
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
ARTIKEL 10
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Imewo op 22 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 9 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
ARTIKEL 11
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1 en par. 3 en artikel 41 alinea 2 – 14°.
De Grondwet, in het bijzonder artikel 170 par. 3 en par. 4.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Retributiereglement fiscale en niet-fiscale ontvangsten, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 mei 2019.
De gemeente en haar burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De gemeente gaf goedkeuring aan de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
Voor deze activiteiten wordt steeds een retributie toegepast. De retributie wordt voor de komende drie jaar geactualiseerd op het vlak van tarieven na overleg tussen een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van gemeenten.
Artikel 1 - Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen zijn:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen,…), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten , palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten…) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de voor de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de voor de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 - Definitief karakter
Onderhavig reglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid. Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 afgekondigd en bekendgemaakt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het besluit van de gemeenteraad van 30.05.2016 ter vaststelling van het Gemeentelijk mobiliteitsplan.
Het besluit van de gemeenteraad van 27.03.2017 en navolgende besluiten ter goedkeuring van het Aanvullende reglement op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van de gemeenteraad van 29.06.2020 ter goedkeuring van de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan, gewijzigd door het besluit van de gemeenteraad van 07.09.2020.
Het fietsnetwerk is een onmiskenbaar element van het mobiliteitsplan om Sint-Martens-Latem een meer veilige en comfortabele gemeente te maken voor fietsers. Het stijgend fietsgebruik en de toenemende variatie in de fietssoorten (speedpedelecs, e-bikes, bakfietsen, …) brengen enkele uitdagingen met zich mee die een aanpassing van de gemeentelijke fietsinfrastructuur vragen.
In samenwerking met het mobiliteitsmanagement consultancy bedrijf Traject werd op de raadscommissie van 25 oktober 2021 een eerste advies voorgesteld in verband met de inrichting van fietsstraten en fietssuggestiestroken. Ten gevolge van dit voorstel werd een werkgroep opgericht met vertegenwoordiging van alle politieke fracties ten einde het fietsnetwerk te actualiseren. Onder begeleiding van Traject en de administratie ontfermde de werkgroep zich over het uittekenen van het netwerk, de achterliggende principes en bijkomende maatregelen. De adviesraden werden eveneens geconsulteerd bij het opmaken van dit voorstel. Per buurt van de gemeente werd een participatieavond georganiseerd waar bewoners vragen en suggesties konden overmaken. Deze vonden plaats op 26, 27 en 28 september 2022.
Een fietsnetwerk is een groot- en fijnmazig netwerk van straten waar het veilig en comfortabel fietsen is of moet zijn. Het grootmazig netwerk bestaat uit de fietssnelwegen (FSW) en het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk (BFF). De fietssnelwegen zijn een netwerk van kwaliteitsvolle fietsroutes in Oost-Vlaanderen gericht op lange afstandsverplaatsingen tussen steden en economische knooppunten. Het netwerk wordt vastgelegd en uitgebouwd door de Provincies in samenwerking met de lokale besturen.
Daarnaast bepaalt de vervoerregioraad het BFF. Dit netwerk richt zich op doelgerichte verplaatsingen van meer dan 5 km boven de gemeentegrenzen, bv. fietsverkeer naar woonkernen, scholen, stations, winkelcentra, bedrijventerreinen, etc.
Het fijnmazig net bestaat uit het lokaal fietsroutenetwerk zoals opgenomen in het mobiliteitsplan van de gemeente. Deze routes richten zich op doelgerichte, lokale verplaatsingen binnen de 5 km, bv. fietsverkeer naar werk, school, gemeentehuis, haltes openbaar vervoer, winkels, sport-, jeugd- en cultuurcentra. Er werden aanvullende routes toegevoegd om verticale en horizontale assen te creëren doorheen de gemeente en zo tot een volwaardig netwerk te komen.
Het fietsnetwerk zorgt ervoor dat er prioritair wordt ingezet op de veiligheid en het comfort van de fietsvoorzieningen op dit netwerk. Het netwerk beoogt een modal shift in de gemeente, waarbij fietsers een veilige plaats vinden op het netwerk en wagens de verbindende en ontsluitende wegen in de gemeente zullen verkiezen.
Diverse vormen van fietsinfrastructuur, zoals fietspaden, -straten, -suggestiestroken en gemengd verkeer, maken samen het fietsnetwerk. Straat per straat wordt, op basis van een aantal factoren, een keuze gemaakt voor een bepaalde inrichting:
- Ten eerste zet het fietsnetwerk maximaal in op de bestaande fietspaden in de gemeente. Onder andere de fietspaden in de Mortelputstraat, Latemstraat, Philippe de Denterghemlaan, Pontstraat, Golflaan, Karel Lodewijk Maenhoutstraat, Kortrijksesteenweg, Moeistraat en Keistraat behoren tot het netwerk. Niet alle huidige fietspaden beantwoorden aan de richtlijnen van het Vademecum fietsvoorzieningen en zullen daarom in de toekomst opnieuw worden geëvalueerd.
- Fietsstraten zijn een belangrijk middel om meer fietsgebruik te stimuleren. De maximale snelheid bedraagt 30 km/u in deze straten. Bovendien mogen fietsers niet worden ingehaald door gemotoriseerde voertuigen. Bovenop de huidige fietsstraten in de Hoge Heirweg en Paddenhoek zullen ook de Baarle-Frankrijkstraat, Eikeldreef, Burgemeesterstraat, Brakelstraat, Nelemeersstraat, Kasteeldreef, Lindenstraat, Oude Pontweg, Rode Beukendreef, Mulderdreef, Dorpsstraat, Wijngaard, Oude Viersschaarstraat, Brandstraat, Kapitteldreef, Vijverhoflaan, Hoge Kouter, Bunderweg, Oudburgweg, Palepelstraat, De Knok, Zevecotestraat, Twee Dreven en Broekstraat volledig of gedeeltelijk worden ingericht als fietsstraten. Vele erftoegangswegen in de gemeente zijn de facto fietsstraten. Het is er niet mogelijk om fietser op een veilige manier (met 1 meter afstand) in te halen door de beperkte breedte van de rijbaan.
- Fietssuggestiestroken maken deel uit van de rijbaan en creëren een optisch smaller wegdek. Zo wordt de aanwezigheid van de fietser op de baan aangeduid. In Heidebergen, Koperstraat, de brug in de Broekstraat en Klapstraat ten zuiden van de spoorlijn zijn fietssuggestiestroken wenselijk. De Klapstraat is een gewestweg, het aanbrengen van fietssuggestiestroken wordt bijgevolg eerst afgestemd met het Agentschap Wegen en Verkeer in afwachting van een integrale aanpak in de toekomst.
- De fietssnelweg F7 die Gent via Deinze met Kortrijk moet verbinden, doorkruist Sint-Martens-Latem in de Karrestraat en Langs de Spoorweg. Dit is eveneens een bestaand tracé dat ongewijzigd blijft.
In totaal bedraagt het vernieuwde netwerk meer dan 17 km aan fietsstraten en 2,5 km aan fietssuggestiestroken.
Artikel 1. Het fietsnetwerk op het grondgebied Sint-Martens-Latem wordt principieel goedgekeurd.
Art 2. Het wensbeeld van het fietsnetwerk met de weerhouden straten wordt weergegeven op kaart in het document ‘2022.11.21 kaart fietsnetwerk’, als bijlage bij dit besluit en er integraal deel van uitmakend.
Art 3.
§1. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de voorbereiding van de uitrol van het fietsnetwerk.
§2. De wijzigingen aan de verkeerssituatie worden bestendigd in een aanvullend reglement op het wegverkeer, goed te keuren door de gemeenteraad.
§3. De lastvoorwaarden en gunningswijze voor het uitvoeren van signalisatiewerken zullen ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De bevoegde schepen Rigo Van de Voorde wenst de gemeenteraadsleden op de hoogte te brengen van de huidige stand van zaken van de wegenis- en rioleringswerken Pontstraat ( N437) en heraanleg Oude Pontweg.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de stand van zaken van de werken aan de Pontstraat en de Oude Pontweg.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel. 37undevicies. tot en met artikel 37vicies septies.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2002 betreffende de lokale overlegplatforms inzake gelijke onderwijskansen zoals gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 2 juni 2006 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 mei 2008.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 september 2002 over de Commissie inzake leerlingenrechten zoals gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 2 juni 2006.
Het decreet van 2 april 2004 over de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21.
Een schoolbestuur kan voor zijn school/scholen een aanmeldingsprocedure instellen in functie van het optimaliseren van het inschrijvingsproces.
De andere scholen op het grondgebied van de gemeente gaven uitdrukkelijk te kennen dat ze niet wensen te starten met het digitaal aanmelden.
Het schoolbestuur van de gemeentelijke basisschool wenst te werken met een digitaal aanmeldsysteem voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024.
Er dient een keuze gemaakt te worden tussen de aangeboden standaarddossiers:
A : voor een individuele vestigingsplaats
B : voor verschillende vestigingsplaatsen
C : voor verschillende vestigingsplaatsen
Artikel 1. Het schoolbestuur stelt voor zijn gemeentelijke basisscholen (24646/Burgemeesterstraat 7 9830 Sint-Martens-Latem en 131987/Dorpsstraat 28 9831 Deurle) een digitale aanmeldingsprocedure in voor inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024.
Art. 2. Het schoolbestuur kiest standaarddossier C (afstand school in vogelvlucht of wandelafstand + keuze school ).
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Jan Van Wassenhove
Voorzitter