Mon 21/11/2022 - 20:00 Raadzaal
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website, te raadplegen via www.sint-martens-latem.notubiz.be. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren.
Op de algemene vergadering van IVM van 7 december 2022 staan volgende punten geagendeerd:
Het lokaal bestuur ontving een uitnodiging voor een buitengewone algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) op 13 december 2022 met volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 14 juni 2022
2. Goedkeuring activiteiten en strategie 2023
3. Goedkeuring begroting 2023
4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met de betrekking tot het boekjaar 2022-2024
Op de buitengewone algemene vergadering staan volgende punten geagendeerd:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
7. Statutenwijziging
7.1. toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
7.2. nieuwe tekst van de statuten
8. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
10. Overboeking van de in het verleden aangelegde uitgiftepremie (rekening 1110 uitgiftepremie) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
11. Volmachten
Varia
Het lokaal bestuur is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Imewo;
Het lokaal bestuur werd per aangetekend schrijven van 22 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Imewo die op 22 december 2022 plaatsheeft in Vinoscoop, Industrieweg 202 te 9000 Gent. Een dossier met documentatiestukken werd aan het lokaal bestuur per brief van 22 september 2022 overgemaakt.
De gemeente en haar burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
Voor deze activiteiten wordt steeds een retributie toegepast. De retributie wordt voor de komende drie jaar geactualiseerd op het vlak van tarieven na overleg tussen een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van gemeenten.
Het fietsnetwerk is een onmiskenbaar element van het mobiliteitsplan om Sint-Martens-Latem een meer veilige en comfortabele gemeente te maken voor fietsers. Het stijgend fietsgebruik en de toenemende variatie in de fietssoorten (speedpedelecs, e-bikes, bakfietsen, …) brengen enkele uitdagingen met zich mee die een aanpassing van de gemeentelijke fietsinfrastructuur vragen.
Diverse vormen van fietsinfrastructuur, zoals fietspaden, -straten, -suggestiestroken en gemengd verkeer, maken samen het fietsnetwerk. Straat per straat wordt, op basis van een aantal factoren, een keuze gemaakt voor een bepaalde inrichting.
In totaal bedraagt het vernieuwde netwerk meer dan 17 km aan fietsstraten en 2,5 km aan fietssuggestiestroken.
Schepen Rigo Van de Voorde informeert de gemeenteraadsleden over de voortgang van de wegenis- en rioleringswerken Pontstraat (N437) en heraanleg oude Pontweg
Een schoolbestuur kan voor zijn school/scholen een aanmeldingsprocedure instellen in functie van het optimaliseren van het inschrijvingsproces.
De andere scholen op het grondgebied van de gemeente gaven uitdrukkelijk te kennen dat ze niet wensen te starten met het digitaal aanmelden.
Het schoolbestuur van de gemeentelijke basisschool wenst te werken met een digitaal aanmeldsysteem voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024.
Tijdens de gemeenteraad van 11-10-2021 werd een bestek goedgekeurd voor de uitvoering van herstellingswerkzaamheid aan asfaltwegen. Een aantal (delen) van straten werd opgenomen in dit bestek en de raming van dit agendapunt:
De raming voor deze werken werd bepaald op €277.016,80 euro inclusief 21% BTW.
In het College van Burgemeester en Schepenen van 28-02-2022 werd, na raadpleging van de markt, deze opdracht uitgeschreven door de gemeenteraad, gegund aan een firma uit Antwerpen voor de som van €110.533,31 euro.
Vragen
Op 24 mei 2022 schreef het College van Burgemeester en Schepenen van Nazareth op vraag van alle gemeenteraadslieden van de gemeente Nazareth een brief naar 5 omliggende lokale besturen waaronder Sint-Martens-Latem met een voorstel tot het voeren van gesprekken met het oog op een eventuele fusie van lokale besturen en met de vraag tegen 01-09-2022 een standpunt in te nemen of er interesse was om hieraan te participeren of niet.
Tijdens een workshop waarop alle gemeenteraadsleden werden uitgenodigd op 18-08-2022 en tijdens een vergadering waarop alle gemeenteraadsleden werden uitgenodigd voorafgaand aan de algemene raadscommissie van 12-09-2022 werd gedebatteerd over een mogelijk antwoord op deze brief.
Op het einde van de tweede bespreking werd geconcludeerd dat er nog te veel onduidelijkheden waren om een standpunt in te nemen
Ondertussen zijn we opnieuw twee maanden verder.
Vragen
Tijdens de ARC van 27 juni 2022 werd er door bevoegd Schepen Filip Christiaens een nota toegelicht met als titel 'evaluatie DCO'. De in deze nota opgenomen 5 beleidsopties (opschaling DCO of afbouwen DCO in eigen beheer, dan wel uitbesteding aan publieke DCO-actoren, maatwerkbedrijven of private sector) werden in deze nota niet verder uitgewerkt.
Tijdens de ARC van 12 september 2022 werd er door het CBS een nieuwe nota neergelegd, ditmaal met als titel 'reorganisatie DCO en flankerende maatregelen'. Tijdens de ARC, waarop misnoegde poetsmedewerkers aanwezig waren en lieten weten dat zij niet waren gehoord, liet bevoegd Schepen Filip CHRISTIAENS weten dat het CBS blijkbaar reeds had geopteerd voor de piste van uitbesteding. Het personeel zou daarvan geïnformeerd zijn eind augustus 2022.
Uit de op de gemeenteraad van 17 oktober 2022 (meerderheid tegen oppositie) goedgekeurde Meerjarenplanaanpassing 2023 (MJPA 23) bleek dat de piste van uitbesteding onomkeerbaar was en dat deze zelfs reeds budgettair was uitgewerkt onder de voorgenomen wijzigingen in de personeelsuitgaven (exploitatiebudget):
2. Er wordt actief onderzocht om onze poetsdienst (5,5 VTE) als dienstencheque onderneming (DCO) over te dragen aan een private partner, met het voornemen dat de klanten van de poetsdienst dezelfde kwaliteitsvolle dienstverlening krijgen door de poetshulp waarmee ze vertrouwd zijn.
Voor deze reorganisatie wordt in werkingsuitgaven in 2023 100 kEUR ingeschreven als reorganisatiekost en sociale correctie.
De door bevoegd Schepen Filip CHRISTIAENS op de gemeenteraad van 17 oktober 2022 gegeven antwoorden op de interpellatie aangaande deze gang van zaken schepte geen duidelijkheid aangaande de werkelijke motieven waarom een uitbesteding zowel de budgettaire als kwalitatieve impact van de poetsdienst positief zou beïnvloeden. Men zou in overleg gaan en verder evalueren, klonk het.
Uit de MJPA 2023 blijkt evenwel dat de piste van uitbesteding reeds gemaakt is.
Op 25 oktober 2023 richtte het ACV Openbare Diensten een open brief aan het CBS, waarin duidelijk het standpunt wordt verdedigd dat privatisering niet de juiste keuze is, dit om de volgende redenen:
Uit het schrijven blijkt eveneens dat het CBS weigert in te gaan op een uitdrukkelijk verzoek tot het organiseren van een personeelsvergadering.
Vragen om toelichting:
1. Heeft het Schepencollege enig gevolg gegeven aan de open brief van het ACV openbaar bestuur dd. 25 oktober 2022?, zo ja: welk / zo niet : waarom?;
2. Waarom werd er geen personeelsvergadering georganiseerd met de medewerkers? Zo ja: welk is hiervan het resultaat / zo niet: waarom?;
3. Blijft het Schepencollege bij haar keuze tot privatisering, zoals opgenomen in de MJPA 2023?
Op maandag 7 november 2022 werd er door het Gemeentebestuur een persbericht uitgestuurd waarin er werd medegedeeld dat er in december een wissel komt in het bestuur van onze gemeente.
Zo wordt Agnes LANNOO- VAN WANSELE als burgemeester opgevolgd door Pieter VANDERHEYDEN én treedt, althans aldus het gemeentebestuur, de partij N-VA toe tot de meerderheid.
Inge VANDERHAEGEN (SAMEN/N-VA) wordt voorzitter BCSD en Schepen bevoegd voor Sociale Zaken, welzijn en volksgezondheid, woonbeleid, generatie- en gezinsbeleid, kinderopvang, ontwikkelingssamenwerking, bibliotheek en onroerend erfgoed, alsook dierenwelzijn.
Peter DRAULANS (SAMEN/N-VA) volgt Jan VANWASSENHOVE op als voorzitter van de Gemeenteraad.
De daarop volgende dagen werden er allerhande persberichten en mededelingen uitgestuurd.
Vragen tot toelichting:
1. De N-VA heeft geen mandatarissen in de gemeenteraad. Hoe kan de N-VA dan toetreden tot de meerderheid en waarom wordt er aldus gecommuniceerd?;
2. Welke is de beweerde 'gelijklopende visie op lange termijn', waarnaar verwezen wordt?;
3. Waarom komt het Schepencollege tot de conclusie dat haar absolute meerderheid van 10 op de 19 zetels te krap is en er een breder gedragen bestuur noodzakelijk is? Waarom heeft het 4 jaar geduurd om tot deze conclusie te komen?;
4. Wat gebeurt er met de (in uitvoering zijnde) besluiten dewelke sinds 1 januari 2019 meerderheid tegen oppositie werden goedgekeurd? Worden deze bijgestuurd? Zo ja, dewelke en hoe?