Terug Gemeenteraad

Mon 21/11/2022 - 20:00 Raadzaal

Goedkeuring notulen

  • Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website, te raadplegen via www.sint-martens-latem.notubiz.be. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren. 

Openbaar

Algemeen bestuur

Algemene financiering

  • De gemeente en haar burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.

    Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.

    Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.

    Voor deze activiteiten wordt steeds een retributie toegepast. De retributie wordt voor de komende drie jaar geactualiseerd op het vlak van tarieven na overleg tussen een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van gemeenten.

Grondgebiedzaken

  • Het fietsnetwerk is een onmiskenbaar element van het mobiliteitsplan om Sint-Martens-Latem een meer veilige en comfortabele gemeente te maken voor fietsers. Het stijgend fietsgebruik en de toenemende variatie in de fietssoorten (speedpedelecs, e-bikes, bakfietsen, …) brengen enkele uitdagingen met zich mee die een aanpassing van de gemeentelijke fietsinfrastructuur vragen.

    Diverse vormen van fietsinfrastructuur, zoals fietspaden, -straten, -suggestiestroken en gemengd verkeer, maken samen het fietsnetwerk. Straat per straat wordt, op basis van een aantal factoren, een keuze gemaakt voor een bepaalde inrichting.

    • Ten eerste zet het fietsnetwerk maximaal in op de bestaande fietspaden in de gemeente. Onder andere de fietspaden in de Mortelputstraat, Latemstraat, Philippe de Denterghemlaan, Pontstraat, Golflaan, Karel Lodewijk Maenhoutstraat, Kortrijksesteenweg, Moeistraat en Keistraat behoren tot het netwerk. Niet alle huidige fietspaden beantwoorden aan de richtlijnen van het Vademecum fietsvoorzieningen en zullen daarom in de toekomst opnieuw worden geëvalueerd.
    • Fietsstraten zijn een belangrijk middel om meer fietsgebruik te stimuleren. De maximale snelheid bedraagt 30 km/u in deze straten. Bovendien mogen fietsers niet worden ingehaald door gemotoriseerde voertuigen. Bovenop de huidige fietsstraten in de Hoge Heirweg en Paddenhoek zullen ook de Baarle-Frankrijkstraat, Eikeldreef, Burgemeesterstraat, Brakelstraat, Nelemeersstraat, Kasteeldreef, Lindenstraat, Oude Pontweg, Rode Beukendreef, Mulderdreef, Dorpsstraat, Wijngaard, Oude Viersschaarstraat, Brandstraat, Kapitteldreef, Vijverhoflaan, Hoge Kouter, Bunderweg, Oudburgweg, Palepelstraat, De Knok, Zevecotestraat, Twee Dreven en Broekstraat volledig of gedeeltelijk worden ingericht als fietsstraten. Vele erftoegangswegen in de gemeente zijn de facto fietsstraten. Het is er niet mogelijk om fietser op een veilige manier (met 1 meter afstand) in te halen door de beperkte breedte van de rijbaan.
    • Fietssuggestiestroken maken deel uit van de rijbaan en creëren een optisch smaller wegdek. Zo wordt de aanwezigheid van de fietser op de baan aangeduid. In Heidebergen, Koperstraat, de brug in de Broekstraat en Klapstraat ten zuiden van de spoorlijn zijn fietssuggestiestroken wenselijk. De Klapstraat is een gewestweg, het aanbrengen van fietssuggestiestroken wordt bijgevolg eerst afgestemd met het Agentschap Wegen en Verkeer in afwachting van een integrale aanpak in de toekomst.
    • De fietssnelweg F7 die Gent via Deinze met Kortrijk moet verbinden, doorkruist Sint-Martens-Latem in de Karrestraat en Langs de Spoorweg. Dit is eveneens een bestaand tracé dat ongewijzigd blijft.


    In totaal bedraagt het vernieuwde netwerk meer dan 17 km aan fietsstraten en 2,5 km aan fietssuggestiestroken.

  • Schepen Rigo Van de Voorde informeert de gemeenteraadsleden over de voortgang van de wegenis- en rioleringswerken Pontstraat (N437) en heraanleg oude Pontweg

Onderwijs

  • Een schoolbestuur kan voor zijn school/scholen een aanmeldingsprocedure instellen in functie van het optimaliseren van het inschrijvingsproces.

    De andere scholen op het grondgebied van de gemeente gaven uitdrukkelijk te kennen dat ze niet wensen te starten met het digitaal aanmelden.

    Het schoolbestuur van de gemeentelijke basisschool wenst te werken met een digitaal aanmeldsysteem voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024.

Toegevoegde punten

  • Tijdens de gemeenteraad van 11-10-2021 werd een bestek goedgekeurd voor de uitvoering van herstellingswerkzaamheid aan asfaltwegen. Een aantal (delen) van straten werd opgenomen in dit bestek en de raming van dit agendapunt:

    1. Brakelmeersstraat (t.h.v. huisnr. 3)
    2. Dorpsstraat (t.h.v. GBS afdeling Deurle)
    3. Dorsweg (tussen huisnr. 15 en Molenstraat)
    4. Gustaaf De Smetlaan (t.h.v. huisnr. 23)
    5. Hoge Heirweg (tussen huisnr. 48 en Kouterbaan)
    6. Hoge Heirweg (tussen huisnr. 12 en Lage Heirweg)
    7. Kouterbaan (volledig)
    8. Latemstraat (10 lopende meter vanaf Golflaan)
    9. Latemstraat (verkeersplateau Burgemeesterstraat)
    10. Latemstraat (tussen Burgemeesterstraat en Buizenberg)
    11. Latemstraat (net voorbij ingang Golf)
    12. Lijnstraat (t.h.v. recyclagepark)
    13. Lindenstraat (bocht richting Oude Pontweg)
    14. Lindenstraat (kruispunt met Kasteeldreef)
    15. Oude Pontweg (t.h.v. huisnr. 5)
    16. Paddenhoek (10 lopende meter vanaf kruispunt Kortrijksesteenweg)
    17. Palepelstraat (50 lopende meter tot aan kruispunt Oudburgweg)
    18. Baarle Frankrijkstraat (ter hoogte van huisnummer 5)
    19. Broekstraat (zijstraatje richting manège tot aan Langs de spoorweg)
    20. Broekstraat – zijstraatje richting spoorweg
    21. Broekstraat – hoek Hullekensstraat
    22. Broekstraat (ter hoogte van de huisnummers 42-46)
    23. Dorpsstraat – ter hoogte van huisnummer 16
    24. Heidebergen (zijstraatje naar de woningen 6-24)
    25. Heidebergen – kruispunt met Eikeldreef en Brakelstraat en Baarle-Frankrijkstraat
    26. Keistraat – ter hoogte van huisnummer 48
    27. Muldersdreef (ter hoogte van huisnummer 1)
    28. Moeistraat
    29. Museumlaan – hoek met Montignylaan
    30. Schoutput (van aan G. Minnelaan tot aan kruispunt met Valerius De Saedeleerlaan)
    31. Serafien De Rijckedreef
    32. Zevecotestraat (ter hoogte van huisnummer 7)

    De raming voor deze werken werd bepaald op €277.016,80 euro inclusief 21% BTW.
    In het College van Burgemeester en Schepenen van 28-02-2022 werd, na raadpleging van de markt, deze opdracht uitgeschreven door de gemeenteraad, gegund aan een firma uit Antwerpen voor de som van €110.533,31 euro.

    Vragen

    1. Werden alle 32 locaties zoals opgenomen in het gemeenteraadsbesluit van 11-10-2021, opgenomen in het bestek dat in de markt werd geplaatst? Zo neen, welke wel en waarom?
    2. Welke straten werden ondertussen heraangelegd door de aannemer aangesteld voor deze opdracht? Staan er andere nog op de planning?
    3. Laat het College van Burgemeester en Schepenen via een ander contract (vb. een raamcontract) andere asfalteringswerken uitvoeren in 2022?
  • Op 24 mei 2022 schreef het College van Burgemeester en Schepenen van Nazareth op vraag van alle gemeenteraadslieden van de gemeente Nazareth een brief naar 5 omliggende lokale besturen waaronder Sint-Martens-Latem met een voorstel tot het voeren van gesprekken met het oog op een eventuele fusie van lokale besturen en met de vraag tegen 01-09-2022 een standpunt in te nemen of er interesse was om hieraan te participeren of niet.
    Tijdens een workshop waarop alle gemeenteraadsleden werden uitgenodigd op 18-08-2022 en tijdens een vergadering waarop alle gemeenteraadsleden werden uitgenodigd voorafgaand aan de algemene raadscommissie van 12-09-2022 werd gedebatteerd over een mogelijk antwoord op deze brief.
    Op het einde van de tweede bespreking werd geconcludeerd dat er nog te veel onduidelijkheden waren om een standpunt in te nemen
    Ondertussen zijn we opnieuw twee maanden verder.

    Vragen

    1. Heeft het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem (via het College van Burgemeester en Schepenen of via de burgemeester of een andere gemandateerde) ondertussen een schriftelijk of mondeling antwoord bezorgd aan de gemeente Nazareth? Zo ja, welk antwoord?
    2. Zijn er sinds 12-09-2022 nieuwe elementen in het dossier waarvan het College van Burgemeester en Schepenen op de hoogte is (vb. het antwoord van de gemeente De Pinte)?
    3. Welke verdere stappen plant het College van Burgemeester en Schepenen in opvolging van deze brief?
  • Tijdens de ARC van 27 juni 2022 werd er door bevoegd Schepen Filip Christiaens een nota toegelicht met als titel 'evaluatie DCO'. De in deze nota opgenomen 5 beleidsopties (opschaling DCO of afbouwen DCO in eigen beheer, dan wel uitbesteding aan publieke DCO-actoren, maatwerkbedrijven of private sector) werden in deze nota niet verder uitgewerkt.
    Tijdens de ARC van 12 september 2022 werd er door het CBS een nieuwe nota neergelegd, ditmaal met als titel 'reorganisatie DCO en flankerende maatregelen'. Tijdens de ARC, waarop misnoegde poetsmedewerkers aanwezig waren en lieten weten dat zij niet waren gehoord, liet bevoegd Schepen Filip CHRISTIAENS weten dat het CBS blijkbaar reeds had geopteerd voor de piste van uitbesteding. Het personeel zou daarvan geïnformeerd zijn eind augustus 2022.
    Uit de op de gemeenteraad van 17 oktober 2022 (meerderheid tegen oppositie) goedgekeurde Meerjarenplanaanpassing 2023 (MJPA 23) bleek dat de piste van uitbesteding onomkeerbaar was en dat deze zelfs reeds budgettair was uitgewerkt onder de voorgenomen wijzigingen in de personeelsuitgaven (exploitatiebudget):

     2. Er wordt actief onderzocht om onze poetsdienst (5,5 VTE) als dienstencheque onderneming (DCO) over te dragen aan een private partner, met het voornemen dat de klanten van de poetsdienst dezelfde kwaliteitsvolle dienstverlening krijgen door de poetshulp waarmee ze vertrouwd zijn.

    Voor deze reorganisatie wordt in werkingsuitgaven in 2023 100 kEUR ingeschreven als reorganisatiekost en sociale correctie.

    De door bevoegd Schepen Filip CHRISTIAENS op de gemeenteraad van 17 oktober 2022 gegeven antwoorden op de interpellatie aangaande deze gang van zaken schepte geen duidelijkheid aangaande de werkelijke motieven waarom een uitbesteding zowel de budgettaire als kwalitatieve impact van de poetsdienst positief zou beïnvloeden. Men zou in overleg gaan en verder evalueren, klonk het.
    Uit de MJPA 2023 blijkt evenwel dat de piste van uitbesteding reeds gemaakt is.
    Op 25 oktober 2023 richtte het ACV Openbare Diensten een open brief aan het CBS, waarin duidelijk het standpunt wordt verdedigd dat privatisering niet de juiste keuze is, dit om de volgende redenen:

    • De poetsdienst is een kerntaak van het gemeentebestuur;
    • Het gemeentebestuur moet via hun eigen DCO maximaal blijven inzetten op hulpbehoevenden, kwetsbare mensen,…;
    • Er is veel ongerustheid bij het personeel, maar ook bij de gebruikers;
    • De gebruikers willen bij het OCMW blijven en hebben geen vertrouwen in een extern partner;
    • Dit standpunt werd door het ACV openbaar bestuur eveneens verdedigd in de gemeenten Nazareth( 2013) en Gavere (2019). Het bestuur dient haar sociale taak aan te houden omdat dit de voelsprieten zijn van de samenleving;
    • Privatisering heeft ernstige gevolgen voor het personeel: het zorgt slechtere loon- & arbeidsomstandigheden;
    • Er is geen garantie dat het personeel zijn huidige gebruikers zal kunnen behouden en/of worden ingezet in een groter werkingsgebied.

    Uit het schrijven blijkt eveneens dat het CBS weigert in te gaan op een uitdrukkelijk verzoek tot het organiseren van een personeelsvergadering.

    Vragen om toelichting:

    1. Heeft het Schepencollege enig gevolg gegeven aan de open brief van het ACV openbaar bestuur dd. 25 oktober 2022?, zo ja: welk / zo niet : waarom?;
    2. Waarom werd er geen personeelsvergadering georganiseerd met de medewerkers? Zo ja: welk is hiervan het resultaat / zo niet: waarom?;
    3. Blijft het Schepencollege bij haar keuze tot privatisering, zoals opgenomen in de MJPA 2023?

  • Op maandag 7 november 2022 werd er door het Gemeentebestuur een persbericht uitgestuurd waarin er werd medegedeeld dat er in december een wissel komt in het bestuur van onze gemeente.
    Zo wordt Agnes LANNOO- VAN WANSELE als burgemeester opgevolgd door Pieter VANDERHEYDEN én treedt, althans aldus het gemeentebestuur, de partij N-VA toe tot de meerderheid.
    Inge VANDERHAEGEN (SAMEN/N-VA) wordt voorzitter BCSD en Schepen bevoegd voor Sociale Zaken, welzijn en volksgezondheid, woonbeleid, generatie- en gezinsbeleid, kinderopvang, ontwikkelingssamenwerking, bibliotheek en onroerend erfgoed, alsook dierenwelzijn.
    Peter DRAULANS (SAMEN/N-VA) volgt Jan VANWASSENHOVE op als voorzitter van de Gemeenteraad.

    De daarop volgende dagen werden er allerhande persberichten en mededelingen uitgestuurd.

    • De fractie VOOR LATEM EN DEURLE liet weten verontwaardigd te zijn van de fundamentele beleidswissel waarbij N-VA haar kartelpartner SAMEN blijkbaar laat stikken en kiest voor eigen eieren eerst. 
    • Volgens Inge VANDERHAEGEN van de fractie SAMEN-N-VA zou WELZIJN contact opgenomen hebben omdat ze 'de huidige meerderheid van 10 van de 19 zetels te krap vindt'. Na overleg zouden WELZIJN En N-VA 'elkaar gevonden hebben'.
    • WELZIJN communiceerde dat zij bij 'de N-VA' zou aangeklopt hebben om 'het bestuur te versterken' en dat de keuze om met N-VA in zee te gaan 'goed overwogen werd en gestoeld zou zijn op een gelijklopende visie op lange termijn'.

     Vragen tot toelichting:

    1. De N-VA heeft geen mandatarissen in de gemeenteraad. Hoe kan de N-VA dan toetreden tot de meerderheid en waarom wordt er aldus gecommuniceerd?;
    2. Welke is de beweerde 'gelijklopende visie op lange termijn', waarnaar verwezen wordt?;
    3. Waarom komt het Schepencollege tot de conclusie dat haar absolute meerderheid van 10 op de 19 zetels te krap is en er een breder gedragen bestuur noodzakelijk is? Waarom heeft het 4 jaar geduurd om tot deze conclusie te komen?;
    4. Wat gebeurt er met de (in uitvoering zijnde) besluiten dewelke sinds 1 januari 2019 meerderheid tegen oppositie werden goedgekeurd? Worden deze bijgestuurd? Zo ja, dewelke en hoe?