Terug
Gepubliceerd op 03/06/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/04/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
An De Vreese, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid

Vanaf agendapunt 'Renovatie buitenschil Villa Zomernest: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze' verlaten diverse gemeenteraadsleden de vergadering, zie genotuleerde stemmingen per agendapunt. 

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen en zittingsverslag Gemeenteraad 28 maart 2022

      Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
      Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
      An De Vreese, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
      Bevoegdheid

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.

      Juridisch kader

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.

      Motivering

      Het zittingsverslag werd vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, An De Vreese
      Voorstanders: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 28 maart 2022 goed.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Toetreding tot OFP Prolocus en aanduiding vertegenwoordigers: goedkeuring

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur

        Juridisch kader

        Artikel 225 van de rechtspositieregeling van de medewerkers van de gemeente, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 28/6/2021

        Verwijzingen

        Beslissing van het CBS van 14/3/2022 over de intentie om vanaf 1 januari 2022 toe te treden tot het OFP Prolocus

        Motivering

        Het lokaal bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet daarom in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel. Tot eind 2021 was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die, na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 eenzijdig opgezegd.

        De wettelijke verplichting geldt om de opbouw van een pensioentoelage te externaliseren. Dit kan door via een groepsverzekering te werken of toe te treden tot een Organisme voor de Financiering van Pensioenen (OFP – pensioenfonds). Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

        Door de toetreding bij een OFP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS af en heeft naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een OFP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na. Een OFP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

        Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn. Het bestuur oefent immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten. OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.

        Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering. Daarnaast bestaat de mogelijkheid van een zogeheten “steprate” bijdrage, waarbij het mogelijk is om op het gedeelte van het brutoloon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen. Op dit moment heeft geen enkele contractueel binnen het lokaal bestuur een brutoloon boven het maximumplafond, waardoor er momenteel geen gebruik wordt gemaakt van de step rate mogelijkheid.

        De voorgestelde formule van pensioenplan bij OFP Prolocus is een vastebijdragenplan, dat inhoudt dat de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement. Dit percentage bedraagt conform de nieuwe rechtspositieregeling 3%. Het bestuur moet deze vastgestelde bijdrage minimum betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement van 1,75% niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen.

        Als bijkomende veiligheid is de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorzien in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen. Op basis van bijdrage 2021, wordt de prefinanciering voor het lokaal bestuur geraamd op 1.814 euro op jaarbasis.

        De gemeente kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft een MIPS-Groep vormen. MIPS staat voor 'multi-inrichters pensioenstelsel'. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt ook onderlinge solidariteit. Gezien de sterke integratie tussen gemeente en het OCMW, vormen deze twee rechtspersonen één MIPS-groep.

        Er kan een aanvullende toezegging voor sommige categorieën contractuele medewerkers (het VIA personeel) of een inhaaltoezegging (extra som op periodes voor 1/1/2022 te regulariseren). Omdat het bestuur voor 1/1/2022 reeds aangesloten was op het pensioenplan van Belfius/Ethias, heeft dit geen meerwaarde.

        De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds. Op basis van 2021 met 65 aangeslotenen, wordt deze kost voor het lokaal bestuur geraamd op 1.650 euro op jaarbasis.

        De statuten van OFP Prolocus, de beheersovereenkomst tussen de werkgever en OFP Prolocus, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement en de toetredingsakte vormen de sleuteldocumenten voor de toetreding tot de OFP Prolocus.

        Op 30/3/2022 werd het protocol tussen VVSG en de vakbonden over de algemene bepalingen van het kaderreglement formeel bekrachtigd binnen het onderhandelingscomité C1.

        Het CBS heeft op 14/3/2022 de intentie geformuleerd om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS, waarbij ze vasthoudt aan de in de rechtspositieregeling bepaalde 3% basisbijdrage, zonder steprate, aanvullende toezegging of inhaaltoezegging. Ze heeft hierbij ook de intentie om samen met OCMW Sint-Martens-Latem één MIPS-groep te vormen. Het bijzonder overlegcomité van het lokaal bestuur heeft op 28/3/2022 hierover een positief advies geformuleerd.

        De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.

        Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren. Het is mogelijk om voor de gemeente en het OCMW (de MIPS-groep) éénzelfde persoon te laten vertegenwoordigen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, An De Vreese
        Voorstanders: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met

        • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS;
        • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement waarbij ze vasthoudt aan de in de rechtspositieregeling bepaalde 3% basisbijdrage, zonder steprate, aanvullende toezegging of inhaaltoezegging. Ze heeft hierbij ook de intentie om samen met OCMW Sint-Martens-Latem één MIPS-groep te vormen.

        Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

        Art. 2: De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

        Art. 3: De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

        Art. 4: De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon, zoals opgenomen in de rechtspositieregeling.

        Art. 5: De gemeente vormt samen met OCMW Sint-Martens-Latem een zogenaamde MIPS-groep.

        Art 6: De heer Wim De Bruyne, financieel directeur, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger van de MIPS-groep in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw An De Vreese, algemeen directeur, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.

        Art. 7: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

    • Welzijn

      • Ondersteunende maatregelen n.a.v. vluchtelingen uit Oekraïne: kennisname

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.

        Motivering

        Op 24 februari 2022 startte Rusland de oorlog in Oekraïne. Deze oorlog zorgt voor een grote vluchtelingenstroom. De hogere overheden roepen de lokale besturen op om de opvang van de vluchtelingen mee te ondersteunen. De gemeenteraadsleden worden geïnformeerd over de maatregelen die werden genomen door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau n.a.v. de vluchtelingenstroom uit Oekraïne:

        • Algemene coördinatie via interne werkgroep
          • Twee maal per week digitale bijeenkomst gemeentelijke werkgroep om de verschillende aspecten te coördineren (OCMW, burgerzaken, onderwijs, communicatie, …).
          • Coördinatie met Fedasil en permanentie dienstverlening.
          • Opvolgen webinars en overleggen met de gouverneur, Vlaamse overheid en federale overheid.
          • Opvolgen administratieve procedures (huisvestingstool (vlaams) en housingtool (federaal)).
          • Taakstelling gemeente inzake opvangplaatsen doorgekregen via de gouverneur: 23 opvangplaatsen tegen 31 maart 2022; 38 opvangplaatsen tegen 15 juni 2022. 
        • Publieke opvangplaatsen
          • Finaliseren inrichting publieke opvangplaatsen in scoutslokaal De Nark.
          • De Nark: 28 plaatsen effectief klaar - voorlopig 8 plaatsen doorgegeven aan fedasil, om aankomst te spreiden, 7 personen aangekomen op 14 april 2022. 
          • Noodwoningen: 4 plaatsen beschikbaar - 2 plaatsen effectief toegewezen. 
        • Private opvangplaatsen: 
          • Huisbezoeken uitgevoerd bij bevestigde gezinnen. 
          • Draaiboek opgemaakt voor melding in Omgevingsloket. 
        • Inzamelacties: 
          • Verder organisatie inzamelactie van hulpgoederen voor vluchtelingen.
        • Ondersteuning Oekraïense gezinnen
          • Toekenning steun via BCSD.
          • Beleidskader leefloon en vergoeding onderdak is uitgewerkt
        • Vrijwilligerswerking
          • Een grote groep vrijwilligers stond in voor de inrichting van de collectieve opvang. Totale groep van 33 vrijwilligers.
          • Zes tolken werden gevonden om vrijwillig te tolken. 
          • Bijeenkomst vrijwilligers en buddy's in voorbereiding voor 19/4/2022
        • Communicatie
          • Onderhouden communicatiekanalen: algemene nieuwsbrieven, nieuwsflash naar opvanggezinnen, specifieke webpagina.
        • Financiële steun
          • Uitvoeren besluit steun consortium 12-12.
        • Tijdelijke ondersteuning OCMW werking via Cevi in afwachting van selectieprocedure voor maatschappelijk werker (vervangingscontract). 
        • Aantal geregistreerde Vluchtelingen in onze gemeente: 7 personen ontvingen een aankomstverklaring, 10 personen ontvingen aan bijlage 15. 
        Besluit

        Enig artikel. De raad neemt kennis van maatregelen die het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau namen voor de vluchtelingen die in onze gemeente aankomen uit Oekraïne.

      • Organisatie voor- en naschoolse kinderopvang 2022-2026: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet) en artikel 57.

         

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Verwijzingen

        'Organisatie voor- en naschoolse kinderopvang - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2021/BVDP2' - goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021.

        Motivering

        In het kader van de opdracht 'Organisatie voor- en naschoolse kinderopvang 2022-2026' werd een bestek met nr. 2022/BVDP opgesteld door Secretariaat.


        Deze opdracht bestaat uit een basisopdracht (Organisatie voor- en naschoolse kinderopvang 2022-2026) die driemaal stilzwijgend verlengbaar met dezelfde looptijd en raming. De werkingskosten worden geraamd op een jaarlijkse kost van 37.878,76 euro inclusief vereiste opties. De geraamde personeelskost van het opvangpersoneel bedraagt jaarlijks 57.859,43 euro inclusief vereiste opties. 


        De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden en is driemaal stilzwijgend verlengbaar.


        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Visum en budget

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 2022/GBB/0889-00/613200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en in het budget van de volgende jaren.


        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, An De Vreese
        Voorstanders: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken
        Onthouders: Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. Het bestek met nr. 2022/BVDP en de raming voor de opdracht 'Organisatie voor- en naschoolse kinderopvang 2022-2026' worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Art. 2. De werkingskosten worden geraamd op een jaarlijkse kost van 37.878,76 euro inclusief vereiste opties. De geraamde personeelskost van het opvangpersoneel bedraagt jaarlijks 57.859,43 euro inclusief vereiste opties. 

        Art. 3. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 2022/GBB/0889-00/613200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en in het budget van de volgende jaren.

    • Grondgebiedzaken

      • Wegenis- en rioleringswerkzaamheden Koperstraat: goedkeuring ontwerp, lastvoorwaarden, raming en wijze van gunnen

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 25 en 98 i.v.m. de onderhandelingsprocedure. 


        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Motivering

        De uitvoering van de wegenis- en rioleringswerkzaamheden in de Koperstraat staan ingepland door dienstverlener FARYS/TMVW voor het najaar van 2022. In het kader van deze opdracht werd een bijzonder bestek DOM-216-19-002-Z opgesteld door studiebureau Lobelle, Gistelsesteenweg 112 te 8490 Jabbeke.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare aanbesteding.

         

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.333.942,62 excl. btw of € 1.387.477,08 incl. btw. De kosten worden als volgt verdeeld:

         

        • aandeel FARYS/TMVW: € 1.079.016,62 (btw verlegd)
        • aandeel gemeente Sint-Martens-Latem: € 254.926,00 excl. btw of € 308.460,46 incl. 21% btw
         

        Het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenbudget MJP2020-2025 onder jaarbudgetrekening 2021/2.2.1/0200-00/224100/GEMEENTE/CBS/KOPERSTR.

        Visum en budget

        De uitgave voor het gemeenteaandeel in deze opdracht is voorzien in het meerjarenbudget MJP2020-2025 onder jaarbudgetrekening 2021/2.2.1/0200-00/224100/GEMEENTE/CBS/KOPERSTR.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, An De Vreese
        Voorstanders: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe
        Onthouders: Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Alexander Daskalides, Anneke De Cock
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. Het bijzonder bestek met nr. DOM-216-19-002-Z en de raming voor de opdracht 'Wegenis- en rioleringswerkzaamheden Koperstraat', opgesteld door studiebureau Lobelle, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1.333.942,62 excl. btw of € 1.387.477,08 incl. btw. Het gemeentelijk aandeel bedraagt € 254.926,00 excl. btw of € 308.460,46 incl. 21% btw.


        Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare aanbesteding.


        Art. 3. Het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenbudget MJP2020-2025 onder jaarbudgetrekening 2021/2.2.1/0200-00/224100/GEMEENTE/CBS/KOPERSTR.


        Art. 4. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan FARYS/TMVW en studiebureau Lobelle.

      • Bevraging gemeentespecifiek beleid rond DWA- en RWA-huisaansluitingen door FARYS/TMVW - ingevulde vragenlijst: goedkeuring

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.


        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Motivering

        FARYS/TMVW heeft in de presentatie 'Bijzonder Waterverkoopreglement (BWVR), deel huisaansluitingen' aangegeven dat er een mogelijkheid bestaat om een gemeentespecifiek beleid uit te werken rond huisaansluitingen. Het doel van deze bevraging is om het gewenste beleid i.h.k.v. huisaansluitingen vorm te geven. De keuzes van het gemeentebestuur voor het beleid rond huisaansluitingen wordt geïnventariseerd en als bijlage bij het BWVR gevoegd. Dit BWVR mét bijlage wordt aansluitend ter goedkeuring voorgelegd aan de Minister van Leefmilieu en Natuur. De Minister beschikt over een periode van 90 dagen om dit BWVR goed te keuren.

         

        In de bijgevoegde vragenlijst werd door het college van burgemeester en schepenen de voorkeuren uitgewerkt voor het gemeentespecifiek beleid in Sint-Martens-Latem. Onderstaande tabellen geven een indicatie van FARYS/TMVW voor de bepaling van een tariefzetting bij de aanleg van huisaansluitingen in Sint-Martens-Latem.

         

         

        Het college van burgemeester en schepenen heeft geopteerd om te kiezen voor tarieven die gelijk zijn aan de huidige gemiddelde kostprijs, zodat het geïndexeerd kan worden. Zo blijft er een evenwicht behouden waarbij de gemiddelde kostprijs wordt doorgerekend (idem voor 4G).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, An De Vreese
        Voorstanders: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De ingevulde vragenlijst, met betrekking tot het gemeentespecifiek beleid rond DWA- en RWA-huisaansluitingen door FARYS/TMVW, wordt goedgekeurd.

         

        Art. 2. De ingevulde beleid omtrent huisaansluitingen wordt overgenomen in het digitale formulier van FARYS/TMVW en samen met de bijbehorende bijlagen uiterlijk op 15 mei 2022 ingediend.

         

        Art. 4. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt naar FARYS/TMVW.

      • Renovatie buitenschil Villa Zomernest: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Kristof Vanden Berghe, Nicolas Bosschem, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (limiet van € 750.000,00 excl. btw wordt niet overschreden).

        Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        Wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, vastgesteld door het KB van 26 september 1991.

        Ministerieel besluit van 27 september 1991 tot nadere bepaling van de indeling van de werken volgens hun aard in categorieën en onder- categorieën met betrekking tot de erkenning van aannemers.

        Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en het KB van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen, en latere wijzigingen.

        Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.

        Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

        Verwijzingen

        Gemeenteraadsbeslissing van 12 oktober 2020: Ontwerpopdracht renovatie en herinrichting Cultureel centrum Zomernest - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Collegebeslissing van 8 maart 2021: Ontwerpopdracht renovatie en herinrichting Cultureel centrum Zomernest - Goedkeuring gunning.

        Motivering

        Centrum Zomernest in de Kwakstraat wordt intussen druk gebruikt door de vereniging ‘Villa Zomernest’. Deze organisatie  beoogt een warm nest te creëren voor mensen die leven met een kankerdiagnose en hun naasten. 

         

        In 2021 werden de meest dringende en dwingende aanpassingswerken in het gebouw uitgevoerd zodat de desbetreffende ruimtes nu vlot gebruikt kunnen worden door Villa Zomernest.

         

        In de meerjarenplanaanpassing 2022, zoals vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 20 december 2021, wordt onder de prioritaire beleidsdoelstelling 1: ‘Een warm en burgercentraal lokaal bestuur’, voorzien in het actieplan ‘Systematische renovatie en onderhoud gebouwenpatrimonium’ met als prioritaire actie ‘1.7.10: Verduurzaming Zomernest'. De goedkeuring van het bestek dat voorligt kadert in de realisatie van deze actie uit het meerjarenplan als tweede stap na de uitvoering van de dringende aanpassingswerken.

         

        De ontwerpopdracht voor de opdracht 'Ontwerpopdracht renovatie en herinrichting Cultureel centrum Zomernest' werd gegund aan ARCHITECTENBUREAU MAARTEN DOBBELAERE BV BVBA, Tweekapellenstraat 15 te 9050 Ledeberg(Gent).

        In het kader van de opdracht 'Ontwerpopdracht renovatie en herinrichting Cultureel centrum Zomernest' werd een bestek opgesteld door de ontwerper, ARCHITECTENBUREAU MAARTEN DOBBELAERE BV BVBA, Tweekapellenstraat 15 te 9050 Ledeberg(Gent).

         

        De werken bevatten een grondige renovatie van de buitenschil van Villa Zomernest. In deze renovatiewerken zitten onder andere het vervangen van het buitenschrijnwerk, de isolatie van de dakvlakken, de vervanging van de dakbedekking en het reinigen en schilderen van de gevel en isoleren waar mogelijk. Deze diverse werken verduurzamen grondig de buitenschil van het gebouw. Daarnaast wordt ook de toegankelijkheid van het gebouw voor andersvaliden verbeterd door de toegangstrap te verplaatsen aan de inkom van het gebouw in de zijgevel Noord-West.

         

        De werken worden geraamd op een bedrag van 458.194,68 euro excl. btw of 554.415,56 euro incl. btw. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0705-05/221000/BESTUUR/CBS/0/ZOMERNE (actie 1.7.10).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, An De Vreese
        Voorstanders: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken
        Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Alle aanwezigen gaan akkoord met het verdagen van het agendapunt.


        Artikel 1. Het bestek en de raming voor de opdracht ‘Renovatie buitenschil Villa Zomernest’ zoals opgemaakt door het ARCHITECTENBUREAU MAARTEN DOBBELAERE BV BVBA, Tweekapellenstraat 15 te 9050 Ledeberg(Gent) worden goedgekeurd. 

        Art. 2. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 458.194,68 euro excl. btw of 554.415,56 euro incl. btw.

        Art. 3. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Art. 4. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Art. 5. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op de jaarbudgetrekening 0705-05/221000/BESTUUR/CBS/0/ZOMERNE (actie 1.7.10).

      • Raamovereenkomst: Maaien wegbermen en ruimen bladeren 2022, met verlengingen 2023, 2024 en 2025: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Kristof Vanden Berghe, Nicolas Bosschem, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Ward Claeyssens, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

         Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57 en artikel 43.

         

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Verwijzingen

        Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019: Maaien wegbermen en ruimen bladeren - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Motivering

        In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst: Maaien wegbermen en ruimen bladeren 2022, met verlengingen 2023, 2024 en 2025' werd een bestek met nr. 2022/111 opgesteld door de Dienst Grondzaken.


        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:* Perceel 1 (Maaien wegbermen), raming: € 22.740,00 excl. btw of € 27.515,40 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Maaien wegbermen), raming: € 22.740,00 excl. btw of € 27.515,40 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Maaien wegbermen), raming: € 22.740,00 excl. btw of € 27.515,40 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Maaien wegbermen), raming: € 22.740,00 excl. btw of € 27.515,40 incl. 21% btw;* Perceel 2 (Ruimen van bladeren), raming: € 4.185,00 excl. btw of € 5.063,85 incl. 21% btw;* Verlenging 1 (Ruimen van bladeren), raming: € 4.185,00 excl. btw of € 5.063,85 incl. 21% btw;* Verlenging 2 (Ruimen van bladeren), raming: € 4.185,00 excl. btw of € 5.063,85 incl. 21% btw;* Verlenging 3 (Ruimen van bladeren), raming: € 4.185,00 excl. btw of € 5.063,85 incl. 21% btw.


        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 107.700,00 excl. btw of € 130.317,00 incl. 21% btw (€ 22.617,00 Btw medecontractant).


        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.


        De inventaris in het bestek is gebaseerd op vermoedelijke hoeveelheden.

        Visum en budget

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0680-00/613110/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe, An De Vreese
        Voorstanders: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Peter Draulans, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Vanderhaeghe
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. Het bestek met nr. 2022/111 en de raming voor de opdracht 'Raamovereenkomst: Maaien wegbermen en ruimen bladeren 2022, met verlengingen 2023, 2024 en 2025', opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 107.700,00 excl. btw of € 130.317,00 incl. 21% btw (€ 22.617,00 Btw medecontractant).

        Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0680-00/613110/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.

      • Bomenbeheerplan 2022-2025: goedkeuring

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Kristof Vanden Berghe, Nicolas Bosschem, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Ward Claeyssens, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56, §3.

        Juridisch kader

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsop

        Verwijzingen

        Meerjarenplan 2020-2025 : actie 2.2.5 Opmaken bomenbeheerplan

        Motivering

        Om beslissingen omtrent planmatig en doordacht te nemen, wordt een bomenplan opgemaakt. Dat bestaat uit

        • Inventaris (wat hebben we?)
        • Boombeleidsplan (wat willen we?)
        • Bomenbeheerplan (Hoe gaan we dat doen?)

        De inventaris werd opgemaakt in 2012/2013

        Het bomenbeleidsplan werd goedgekeurd in november 2021

        In bijlage kan het bomenbeheerplan gevonden worden. Het somt concreet de acties op voor de komende beheerperiode 2022-2025. In het document staat welke straten gesnoeid zullen worden en welke concrete acties ondernomen worden om bomen een langere levensduur te geven. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe, An De Vreese
        Voorstanders: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig Artikel: De gemeenteraad keurt het bomenbeheerplan 2022-2025, zoals opgenomen in bijlage, goed.

    • Vrije tijd

      • Raamovereenkomst diverse soorten tenten en ander uitleenmateriaal: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Kristof Vanden Berghe, Nicolas Bosschem, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Ward Claeyssens, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57.

         

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Motivering

        In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst diverse soorten tenten en ander uitleenmateriaal' werd een bestek opgesteld.


        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:* Basisopdracht (Raamovereenkomst diverse soorten tenten en ander uitleenmateriaal), raming: € 29.025,00 excl. btw. De opdracht kan drie keer stilzwijgend verlengd worden. De raming van het raamcontract is gebaseerd op vermoedelijke hoeveelheden. 


        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 116.100,00 excl. btw of € 140.481,00 incl. 21% btw.


        De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.


        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Visum en budget

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in GBB/0710-00/2330000.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe, An De Vreese
        Voorstanders: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. Het bestek en de raming voor de opdracht 'Raamovereenkomst diverse soorten tenten en ander uitleenmateriaal worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 116.100,00 excl. btw of € 140.481,00 incl. 21% btw.


        Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.


        Art 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in GBB/0710-00/2330000.

    • Onderwijs

      • Reglement flankerend onderwijsbeleid: goedkeuring

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Kristof Vanden Berghe, Nicolas Bosschem, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Ward Claeyssens, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 17 december 2017, artikel 40, §3 en artikel 41, 23° over de bevoegdheden van de Gemeenteraad.

        Juridisch kader

        Decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau van 30 november 2007 en latere wijzigingen. In het bijzonder afdeling II - Andere voordelen, art. 10-11.

        Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019.

        Verwijzingen

        Goedkeuring van het reglement flankerend onderwijsbeleid door de Gemeenteraad op 29 juni 2020.

        Motivering

        Sint-Martens-Latem heeft een uniek flankerend onderwijsbeleid. Een omvangrijk budget wordt op maat en in overleg met de schooldirecties besteed afhankelijk van de noden. Centraal staat de nood van het kind en het steunen van educatieve projecten die de kwaliteit van het lokale onderwijs bevorderen.

        De regie van het flankerend onderwijsbeleid ligt bij het lokaal bestuur, dat binnen de administratie een vast aanspreekpunt heeft voor de verschillende actoren in het onderwijsveld. Het primaire overlegorgaan voor de evaluatie van het reglement flankerend onderwijsbeleid is het directieoverleg. 

        In dit reglement worden enkel de 'andere voordelen' in het budget opgenomen binnen een afgelijnd kader. Deze zijn te onderscheiden van de verplicht toe te kennen 'sociale voordelen'. De andere voordelen zijn decretaal volledig vrij te bepalen door het lokaal bestuur zolang alle onderdelen maar gelijk worden aangeboden aan alle scholen. Het is de autonomie van de school om al dan niet gebruik te maken van het aangeboden voordeel. 

        In het aangepaste reglement neemt het mobiliteitsbudget toe van 20 euro per leerling naar 30 euro per leerling. De uitgebreide ondersteuning van de voor- en naschoolse kinderopvang wordt anders ingevuld. Daarnaast wordt geleidelijk aan de koppeling gelegd met de doelstellingen uit het decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019, beter gekend als het BOA-decreet. In de voetnoten van het reglement kunnen de raadsleden hierover meer info vinden.

        Visum en budget

        Budget wordt voorzien op artikel GBB/0889-00/649300.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe, An De Vreese
        Voorstanders: Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken
        Onthouders: Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad keurt het reglement flankerend onderwijsbeleid goed.

        Art. 2. Het reglement flankerend onderwijsbeleid wordt als bijlage gevoegd bij het besluit.

        Reglement flankerend onderwijsbeleid  

        Artikel 1. Kader 

        §1 : Het reglement flankerend onderwijsbeleid gaat uit van een aantal belangrijke uitgangspunten.  

        • Het reglement vertrekt vanuit de nood van het kind en steunt educatieve projecten die de kwaliteit van het lokaal onderwijs bevorderen. 

        • De verschillende scholen worden gelijkwaardig behandeld. 

        • Het directieoverleg is het primaire overlegorgaan om richting te geven aan het flankerend onderwijsbeleid en bestaat uit de directeurs van de scholen, de schepen van onderwijs en de bevoegde ambtenaar voor het flankerend onderwijsbeleid. Hierin wordt steeds gestreefd naar een gemeenschappelijk gedragen consensus. 

        • De regie van dit flankerend onderwijsbeleid ligt bij het lokaal bestuur. 

        • Het reglement flankerend onderwijsbeleid wordt de komende jaren verder uitgewerkt conform de doelstellingen van het decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019 (BOA-decreet). 

        §2: Dit reglement vervangt het reglement betoelaging oudercomités scholen van 19 december 2011 en latere wijzigingen. 

        §3: Het budget gekoppeld aan het reglement flankerend onderwijsbeleid is gelijk aan het budget dat voorzien werd voor het reglement betoelaging oudercomités scholen van 19 december 2011.  

        §4: Voor de periode 2020-2025 wordt jaarlijks 88.900 euro voorzien met kredieten van artikel GBB/0889-00/649300. 

        §5: De verschillende toelagen conform onderstaande artikels kunnen aangevraagd worden bij het College van Burgemeester en Schepenen tegen uiterlijk 15 december van het betrokken kalenderjaar. De aanvraag vermeldt de volgende elementen: 

        • Het aangevraagde bedrag 

        • Het artikelnummer waarop de aanvraag betrekking heeft 

        • Motivatie van de aanvraag op basis van onderhavige criteria 

        • Overzicht van de specifieke kostenstaten 

        • Bankrekeningnummer waarop de toelage kan gestort worden 

        §6: Het leerlingenaantal wordt vastgesteld op basis van het aantal leerlingen ingeschreven op 1 februari van het betrokken kalenderjaar. 

        §7Juridisch kader 

        • Decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau van 30 november 2007 en latere wijzigingen 

        • In het bijzonder afdeling II – Andere voordelen, art. 10-11. 

        • Afdeling I – Sociale voordelen worden automatisch toegekend aan de scholen en staan los van dit reglement dat de andere voordelen regelt. 

        • Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019 (BOA-decreet). 

        Artikel 2. Mobiliteit 

        §1: Mobiliteitscheques moeten bijdragen tot de verlaging van de maximumfactuur van de ouders en zorgen voor een extra ondersteuning voor de scholen waarvoor het mobiliteitsbudget zwaar doorweegt.  

        §2: Basisscholen kunnen aan de hand van een overzicht van kostenstaten jaarlijks tot 30 euro per leerling aanvragen voor uitgaven inzake mobiliteit die de gemeenschappelijke verplaatsing van leerlingen mogelijk maken voor buitenschoolse activiteiten. 

        Artikel 3. Nascholing en professionaliseringsinitiatieven 

        §1: De permanente nascholing en professionalisering van leerkrachten is noodzakelijk voor het garanderen van het kwaliteitsvol en hoogstaand onderwijs in onze gemeente. Het lokaal bestuur ondersteunt maximaal dergelijke initiatieven. 

        §2: Basisscholen kunnen aan de hand van een overzicht van kostenstaten jaarlijks 65 euro per leerkracht aanvragen om bij te dragen tot de permanente nascholing en de professionalisering van de leerkrachten. 

        Artikel 4. STEAM 

        §1: STEAM-cheques hebben als doel om bij te dragen tot de ontwikkeling van de leerlingen op het vlak van Science, Technology, Engineering, Art en MathematicsHiermee draagt het lokaal bestuur bij tot het STEM-actieplan (Science, Technology, Engineering en Mathematics) van het Vlaams Ministerie van Onderwijs. 

        §2: Basisscholen kunnen aan de hand van een kostenstaat jaarlijks tot 750 euro aanvragen in het kader van deze STEAM-cheques. De cheques kunnen ook meteen voor verschillende jaren worden toegekend binnen de periode 2020-2025 wanneer een STEAM-project zich over meerdere jaren zal spreiden. 

        Artikel 5. Projectsubsidie verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit 

        §1: Scholen kunnen projecten indienen rond verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit. Hiervoor kan elke schoolsite een projectsubsidie krijgen van 1.000 euro per jaar. Dit bedrag kan ook meteen voor verschillende jaren worden toegekend binnen de periode 2020-2025 wanneer het project zich over meerdere jaren zal spreiden. 

        §2: Een project moet voldoen aan de volgende criteria: 

        • Leerlingen en ouders moeten betrokken worden bij het streven naar een verkeersveilige schoolomgeving. 

        • Het project moet het gebruik van duurzame mobiliteitsvormen stimuleren. 

        • Op educatieve manier moeten kinderen bewust gemaakt worden van het belang van verkeersveiligheid. 

        §3: De beoordeling van het ingediende project wordt voorbereid door de bevoegde ambtenaar voor het flankerend onderwijsbeleid en bekrachtigd door het College van Burgemeester en Schepenen. 

        Artikel 6. Voor- en naschoolse kinderopvang 

        §1: Voor de organisatie van de voor- en naschoolse kinderopvang voorziet het lokaal bestuur 30 euro per leerling binnen het budget flankerend onderwijsbeleid. 

        §2: De scholen maken de keuze hoe ze de voor- en naschoolse kinderopvang wensen te organiseren. Dit budgetonderdeel kan ingezet worden voor de volgende zaken: 

        • Personeelskosten van het opvangpersoneel 

        • Nascholing en professionaliseringsinitiatieven van opvangpersoneel 

        • Materiaal dat gebruikt wordt in de voor- en naschoolse opvang (speel- en knutselmateriaal, EHBO-materiaal,…) 

        §3: Een van de doelstellingen van het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA-decreet) is het halen van een kleuteropvang met kwaliteitslabel.12 Het behalen van zo’n kwaliteitslabel zal vanaf 2026 een criterium zijn voor dit budgetonderdeel.  

        §4: Het lokaal bestuur kan in de overgangsperiode geen aanspraak maken op de subsidies die volgen uit het BOA-decreet.3 Vanaf 2026 kan het lokaal bestuur wel aanspraak maken op subsidies in het kader van het BOA-decreet. Het reglement flankerend onderwijsbeleid zal bij de opmaak van het meerjarenplan 2025-2030 aangevuld worden om uitwerking te geven aan de nieuwe beschikbare middelen.4 

        Artikel 7. Sport 

        §1: Het lokaal bestuur vergoedt de sportieve doorlichting van de leerlingen door SportKompas of een aanbieder van een gelijkaardige dienst. Deze oriëntatietool helpt leerling van 8 tot 10 jaar bij de keuze van de juiste sport. 

        §2: Hiervoor wordt jaarlijks 400 euro voorzien per basisschool. De sportdienst neemt de taak op zich om een jaarlijkse sportieve doorlichting te organiseren. 

        Artikel 8. Betoelaging ouderraden 

        §1: De ouderraden blijven een belangrijke schakel in het kwaliteitsvol onderwijs in onze gemeente. Om die reden krijgt elke ouderraad een jaarlijkse werkingstoelage van 1.250 euro ter ondersteuning van de goede werking van deze organisaties.  

        §2: De ouderraden moeten deze toelage bij het College van Burgemeester en Schepenen aanvragen tegen uiterlijk 15 december van het betrokken kalenderjaar. 

    • Toegevoegde punten

      • Toegevoegd punt fractie SAMEN N-VA: herinrichting pastorietuin Deurle - vragen om toelichting

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Kristof Vanden Berghe, Nicolas Bosschem, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Ward Claeyssens, Gemeenteraadslid
        Besluit

        Enig artikel. De raad nam kennis van de antwoorden op de gestelde vragen. 

      • Toegevoegd punt fractie SAMEN N-VA: Witte huisjes - Priesterage - elektriciteit en verwarming - vragen om toelichting

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Marian De Clercq, Peter Draulans, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Bart Verkerken, Inge Vanderhaeghe, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        Afwezig: Kristof Vanden Berghe, Nicolas Bosschem, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Ward Claeyssens, Gemeenteraadslid
        Besluit

        Enig artikel. De raad nam kennis van de antwoorden op de gestelde vragen. 

Namens Gemeenteraad,

An De Vreese
Algemeen directeur

Jan Van Wassenhove
Voorzitter