Terug
Gepubliceerd op 26/01/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 20/12/2021 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
An De Vreese, Algemeen directeur
  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen en zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn van 22 november 2021

      Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
      Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
      An De Vreese, Algemeen directeur
      Bevoegdheid

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 74.

      Juridisch kader

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 74, 277 en 278.

      Motivering

      Vanaf januari 2020 wordt het zittingverslag vervangen door aan audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website via volgende link:

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
      Voorstanders: Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 22 november 2021 goed.

  • Openbaar

    • Algemene financiering

      • Meerjarenplanaanpassing 2022 deel OCMW: vaststelling

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 78, 4° en 249.

        Juridisch kader

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 249 tot 256 en artikel 597;

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Omzendbrief KB/ABB 2019/4 - strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;

        Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen.

        Motivering

        De Meerjarenplanaanpassing 2022 omvat de strategische nota, waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties zijn opgenomen. De financiële nota omvat het financiële doelstellingenplan, de staat van het financieel evenwicht en het overzicht van de kredieten. Uit de financiële nota blijkt dat de Meerjarenplanaanpassing 2022 financieel in evenwicht is. De toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan geven meer gedetailleerde uitleg over de Meerjarenplanaanpassing 2022. De Meerjarenplanaanpassing 2022 omvat de wijziging van de kredieten 2021 en de beginkredieten 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Bart Verkerken, Inge Baert - De Mey
        Tegenstanders: Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de strategische nota van de Meerjarenplanaanpassing 2022 - deel OCMW.

        Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de financiële nota bestaande uit:

        • Financieel doelstellingenplan (M1);
        • Staat van het financieel evenwicht (M2);
        • Het overzicht van de kredieten (M3).

        Art. 3. Akte wordt genomen van de toelichting en de documentatie bij de Meerjarenplanaanpassing 2022.

        Art. 4. Het besluit houdende vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2022 van het OCMW Sint-Martens-Latem wordt samen met de verplichte bijlagen binnen de 20 dagen overgemaakt aan de provinciegouverneur. De digitale rapportering van de vastgestelde beleidsrapporten gebeurt via het digitaal loket van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.

    • Welzijn

      • Samenwerkingsovereenkomst Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem: goedkeuring

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

         Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (meer bepaald artikel 77).

         
        Juridisch kader

        Besluit van de Vlaamse Regering van 4 april 2014 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters en het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters.

         
        Verwijzingen

        Beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 6 mei 1986: Dienst onthaalmoeders – samenwerking met OCMW De Pinte.
        Beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 18 juni 1987: Dienst onthaalmoeders – wijziging overeenkomst met OCMW De Pinte.
        Beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 29 maart 1988: Dienst onthaalmoeders – samenwerkingsovereenkomst met OCMW De Pinte.

         
        Motivering

         Het OCMW De Pinte startte met een dienst voor onthaalouders op 14/09/1979. Na enkele jaren sloot het OCMW Sint-Martens-Latem bij dit initiatief aan. Op 6 mei 1986 werd een eerste samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het OCMW De Pinte en het OCMW Sint-Martens-Latem en dit voor onbepaalde duur. Er gebeurden lichte wijzigingen aan de overeenkomst in 1987 en 1988. De intergemeentelijke samenwerking met betrekking tot het thema kinderopvang en meer bepaald voor de Organisator Gezins- en Groepsopvang wordt nog steeds als een meerwaarde gezien. Een actualisatie van de samenwerkingsovereenkomst dringt zich op door wijzigingen in de werking en de wetgeving.

         
        Visum en budget

        De financiële dienst gaf gunstig advies op 2 december 2021 met visumnummer 2021/12.152.
        Voor de werkingskosten van de Organisator Gezins- en Groepsopvang wordt budget voorzien op budgetcode GBB/0945-00/649411/OCMW/VB/IP-GEEN.
        Voor de inrichtingskosten wordt budget voorzien op budgetcode GBB/0945-00/648201/Gemeente/CBS/IP-GEEN.
        Voor de kosten gebouwenbeheer en veiligheid wordt budget voorzien op budgetcode GBB/0945-00/610300/Gemeente/CBS/IP-GEEN.

         
        Adviezen
        Adviezen
        • Gunstig visum 2021/12.152 van Financiële dienst van 03 december 2021

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de 'Samenwerkingsovereenkomst Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem' goed.
        Artikel 2. De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.



        BIJLAGE Samenwerkingsovereenkomst Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem

         
        Tussen OCMW De Pinte, (Kasteellaan 41, 9840 De Pinte) vertegenwoordigd door Vincent Van Peteghem, voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn en Veerle Goethals, algemeen directeur

        En OCMW Sint-Martens-Latem (Vennelaan 23, 9830 Sint-Martens-Latem) vertegenwoordigd door Jan Van Wassenhove, voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn en An De Vreese, algemeen directeur

        wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met betrekking tot de Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem, hierna verder Organisator Gezins- en Groepsopvang of kortweg OGG genoemd.

        Teneinde uniformiteit voor de kinderopvanginitiatieven aangesloten bij de OGG op het grondgebied De Pinte en Sint-Martens-Latem te waarborgen, is een samenwerking tussen beide OCMW’s noodzakelijk.

        Onder lokaal bestuur mag verstaan worden: het bestuur op gemeentelijk niveau, bestaande uit gemeente en OCMW samen.


        Artikel 1: Doelstelling

        De Organisator Gezins- en Groepsopvang coördineert inkomens gerelateerde gezins- en groepsopvang op het grondgebied van De Pinte en Sint-Martens-Latem, voor zover deze kinderopvanginitiatieven hierbij aangesloten zijn. Het aantal gesubsidieerde kinderopvangplaatsen voor gezins- en groepsopvang op het grondgebied van De Pinte en Sint-Martens-Latem wordt door het Agentschap Opgroeien vastgesteld.


        Artikel 2: Dagelijkse leiding

        Het OCMW De Pinte is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de Organisator Gezins- en Groepsopvang en staat in voor de inzet en omkadering van het personeel noodzakelijk voor het uitvoeren van de samenwerkingsovereenkomst. Bij aanvang van deze samenwerkingsovereenkomst wordt uitgegaan van 2 VTE coördinatoren en 0.2 VTE administratief medewerker als vereist personeel.
        Deze formatie kan nog gewijzigd worden na voorafgaand akkoord van het Vast Bureau van beide besturen.

        Deze kosten van de tewerkstelling van hogervermelde VTE’s worden bij de eindafrekening jaarlijks conform onderstaande verdeelsleutel verrekend met het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem:

        Totaal aantal vergunde kinderopvangplaatsen per grondgebied
        __________________________________________________


        Totaal aantal vergunde kinderopvangplaatsen
        op beide grondgebieden van De Pinte en Sint-Martens-Latem

        Professionele inzet van de coördinatoren of administratief medewerker die geen betrekking heeft op de OGG wordt niet meegerekend in de hogervermelde VTE’s.
         

        Artikel 3: Kwaliteit

        De Organisator Gezins- en Groepsopvang waakt over de kwaliteit van en conformiteit met de regelgeving binnen de gezins- en groepsopvang. Zij staan in voor huisbezoeken, opleidingstrajecten en jaarlijkse vormingen, wervingscampagnes en selecties.
        De selectie van kinderbegeleiders gebeurt door minimum 2 personen, waarvan minstens 1 coördinator van de OGG. Zij kunnen zich indien gewenst laten bijstaan door de Dienst Steunpunt Kinderopvang van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).
        De OGG bepaalt de selectieprocedure en gaat nadien over tot aansluiting van kinderbegeleiders voor alle opvanglocaties op beide grondgebieden.

        De OGG zorgt voor de wettelijke documenten voor de Zorginspectie en het Agentschap Opgroeien. Tevens organiseert de OGG teamvergaderingen, tevredenheidsenquêtes en sfeermomenten voor de kinderbegeleiders aangesloten bij de OGG.

        De OGG werkt volgens een kwaliteitshandboek en volgt hierin alle wettelijke procedures en is dan ook belast met de opvolging hiervan.
        Bij klachten is de OGG het eerste aanspreekpunt. De OGG zal steeds het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem op de hoogte brengen inzake een klacht op hun grondgebied binnen de 5 werkdagen na ontvangst van de klacht.
         

        Artikel 4: Kinderbegeleiders

        De kinderbegeleiders van de Organisator Gezins- en Groepsopvang werken conform de afspraken die zijn opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst met de OGG. De OGG staat ook in voor een correcte betaling van de kinderbegeleiders. Deze betalingen worden bij de eindafrekening jaarlijks conform onderstaande verdeelsleutel verrekend met het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem:
         
        Totaal aantal vergunde kinderopvangplaatsen per grondgebied
        __________________________________________________


        Totaal aantal vergunde kinderopvangplaatsen
        op beide grondgebieden van De Pinte en Sint-Martens-Latem


        Artikel 5: Werkingskosten

        Deze kosten worden verduidelijkt in artikel 8.

        De werkingskosten worden in eerste instantie gedragen door het OCMW De Pinte en jaarlijks conform onderstaande verdeelsleutel verrekend met het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem:
         
        Totaal aantal vergunde kinderopvangplaatsen per grondgebied
        __________________________________________________


        Totaal aantal vergunde kinderopvangplaatsen
        op beide grondgebieden van De Pinte en Sint-Martens-Latem
         

        Artikel 6: Inrichtingskosten

        Deze kosten worden verduidelijkt in artikel 8.

        De inrichtingskosten vallen ten laste van het bestuur waar de kinderopvanglocatie gelegen is.
        De Organisator Gezins- en Groepsopvang zorgt voor de aankopen betreffende inrichting en meubilair.
        De bestelling, levering en beheer van stock wordt volledig gefaciliteerd door het OCMW De Pinte. De OGG kan op deze manier zorgen voor kwalitatief en pedagogisch materiaal volgens de toepasselijke regelgeving.

        Voor de uitgaven die gefactureerd worden aan het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem is geen voorafgaand akkoord nodig als deze kosten het bedrag van 500 euro per kalenderjaar per opvanglocatie niet overschrijden. Voor uitgaven boven dit bedrag is steeds voorafgaand schriftelijk
        akkoord nodig van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem. Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem zal steeds op de hoogte zijn van alle aankopen voor hun opvangen via de ontvangst van de facturen. Deze facturatie volgt zo spoedig mogelijk na aankoop.

        De installatie en mogelijke herstellingen van het meubilair ter beschikking gesteld door OGG, gebeuren door de technische dienst van het lokaal bestuur waar de opvanglocatie gelegen is.


        Artikel 7: Kosten voor gebouwenbeheer en veiligheid

        §7.1 Het OCMW of lokaal bestuur waar de kinderopvanglocatie gelegen is, staat in voor de kosten met betrekking tot het gebouwenbeheer en veiligheid, meer bepaald:
        - onderhoud van gebouw;
        - onderhoud van de tuin;
        - opvolging brandveiligheid en evacuatieoefeningen
        - opvolging voedselveiligheid; uitgezonderd heffingen FAVV (werkingskost)
        - opvolging van de keuringen;
        - herstellingswerken aan het gebouw;
        - toegangsbeveiliging;
        - aansluiting van internet; uitgezonderd internet abonnementen (werkingskost)
         
        Deze paragraaf heeft enkel betrekking op woningen die eigendom zijn of gehuurd worden door het bevoegde OCMW of lokaal bestuur. Voor woningen die niet in eigendom zijn of niet worden gehuurd door het bevoegde OCMW/lokaal bestuur, staat het kinderopvanginitiatief zelf in voor bovengenoemde kosten.

        § 7.2
        De Organisator Gezins- en Groepsopvang staat mede in voor de opvolging van de controles met betrekking tot brand- en voedselveiligheid voor alle kinderopvanginitiatieven aangesloten bij de OGG.
         
        § 7.3
        Elk bestuur is verantwoordelijk voor het zoeken naar een geschikte opvanglocatie op hun grondgebied.


        Artikel 8: Niet-limitatieve lijst werkingskosten, inrichtingskosten en kosten voor het beheer

        In bijlage aan deze overeenkomst wordt de opsplitsing tussen werkingskosten (cfr. artikel 5), inrichtingskosten (cfr. artikel 6) en kosten voor het beheer (cfr. artikel 7) verduidelijkt.
        Deze lijst is niet limitatief en kan gewijzigd worden na goedkeuring door het Vast Bureau van beide besturen zonder dat de samenwerkingsovereenkomst an sich dient gewijzigd te worden.
         

        Artikel 9: Huurovereenkomsten en onderverhuurovereenkomsten

        Het OCMW of lokaal bestuur waar de groepsopvanglocatie gelegen is, zal met de kinderbegeleiders van deze locaties een huurovereenkomst of onderverhuurovereenkomst opstellen. De huurprijs en modaliteiten worden door beide besturen gelijkgesteld.
        De ontvangen huurgelden worden niet aanzien als ontvangsten in het kader van deze overeenkomst.


        Artikel 10: Premiereglementen en reglementen ten voordele van de kinderopvanginitiatieven

        De premies en andere voordelen voor de kinderopvanginitiatieven worden in aparte reglementen opgenomen.
        De kosten voor personeelsattenties en afvalverwerking vallen onder werkingskosten ( Cfr. Artikel 5) en worden conform onderstaande verdeelsleutel verrekend met het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem:
         
        Totaal aantal vergunde kinderopvangplaatsen per grondgebied
        __________________________________________________


        Totaal aantal vergunde kinderopvangplaatsen
        op beide grondgebieden van De Pinte en Sint-Martens-Latem


        Elk bestuur kan een verzoek tot evaluatie van de gemeenschappelijke regeling betreffende voordelen indienen.
        De modaliteiten van de premies en voordelen worden tussen de lokale besturen zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Elk voordeel of reglement kan afzonderlijk gewijzigd worden zonder dat de samenwerkingsovereenkomst an sich dient gewijzigd te worden. De wijzigingen worden steeds voorgebracht op het bevoegde orgaan van beide lokale besturen. Beide lokale besturen zullen steeds een afschrift van deze beslissing ontvangen.
         

        Artikel 11: Subsidies Agentschap Opgroeien en ontvangen ouderbijdragen

        Alle ontvangsten verkregen naar aanleiding van deze samenwerkingsovereenkomst, zijnde ouderbijdragen en subsidies vanuit het Agentschap Opgroeien, worden verrekend tussen het OCMW De Pinte en het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem conform onderstaande verdeelsleutel:
         
        Totaal aantal vergunde kinderopvangplaatsen per grondgebied
        __________________________________________________


        Totaal aantal vergunde kinderopvangplaatsen
        op beide grondgebieden van De Pinte en Sint-Martens-Latem


        Artikel 12: Overleg

        Er is systematisch ambtelijk overleg tussen de beide besturen: minimaal 4 keer per jaar waarvan 2 keer met de bevoegde schepenen.
        Inspectieverslagen van opvanglocaties zijn raadpleegbaar via de Zorginspectie. Deze kunnen besproken worden op het systematisch overleg.
        Jaarlijks wordt er een gedetailleerd overzicht van ontvangsten en uitgaven gegeven vanuit de financiële dienst van het OCMW De Pinte aan het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem. Als er zich mogelijkheden voordoen naar uitbreiding of andere opportuniteiten op het vlak van kinderopvang zetten beide besturen hun advies en expertise in.
         

        Artikel 13: Communicatie

        Beide lokale besturen nemen verschillende initiatieven voor verwijzing naar de dienstverlening van de Organisator Gezins- en Groepsopvang.
        Dit houdt onder meer in: het opnemen van gegevens in lokale publicaties of op de website en de doorverwijsfunctie vanuit sociale dienst.
        Bij nieuwe realisaties werken de beide communicatiediensten nauw samen.


        Artikel 14: Duurtijd samenwerkingsovereenkomst

        De samenwerkingsovereenkomst wordt aangegaan voor een periode van onbepaalde duur.
        Iedere partij kan te allen tijde de overeenkomst beëindigen, mits inachtname van een opzeggingstermijn van één jaar. De betekening daarvan moet gebeuren bij aangetekend schrijven.
        De overeenkomst kan ook te allen tijde worden beëindigd bij onderling schriftelijk akkoord tussen beide partijen.
        Beide partijen bedingen bovendien uitdrukkelijk dat de overeenkomst onmiddellijk (zonder enige opzegging) een einde neemt van zodra de Organisator Gezins- en Groepsopvang om een of andere reden zijn wettelijke vergunning verliest.
         

        Artikel 15: Inwerkingtreding

        Deze overeenkomst gaat in op 1 januari 2022 en vervangt alle voorgaande overeenkomsten met betrekking tot de Organisator Gezins- en Groepsopvang.
      • Reglement voor eenmalige en terugkerende ondersteuning van kinderopvanginitiatieven op het grondgebied Sint-Martens-Latem: goedkeuring.

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Lokaal decreet van 22 december 2017 (artikel 77).

         
        Juridisch kader

        Decreet houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters van 20 april 2012.
        Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters van 22 november 2013.
        Besluit van de Vlaamse Regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters van 9 mei 2014. 
        Ministerieel besluit tot uitvoering van het Vergunningsbesluit van 22 november 2013 van 25 november 2016.

        Verwijzingen

        Goedkeuring van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 4 september 2018 voor het reglement voor ondersteuning van formele kinderopvanginitiatieven op het grondgebied van Sint-Martens-Latem.

         
        Motivering

        In het meerjarenplan 2020-2025 werd de actie ‘Faciliteren kindgerelateerde vragen gezinnen’ geformuleerd waaronder ook het invullen van de nood aan kinderopvang valt. Voldoende opvangplaatsen en kwalitatieve kinderopvang is essentieel en daarom is het opportuun om kinderopvanginitiatieven op ons grondgebied verder te ondersteunen.
        In de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 4 september 2018 werd een reglement met betrekking tot de ondersteuning van kinderopvanginitiatieven goedgekeurd.
        Er is een intense samenwerking met buurgemeente De Pinte rond kinderopvang. Het afstemmen van de premiereglementen op elkaar is noodzakelijk, met de blijvende mogelijkheid om op maat van de gemeente te blijven werken.

         
        Visum en budget

        Voor de kosten met betrekking tot het toekennen van de start- en terugkerende premie wordt budget voorzien op budgetcode 0945-00/648200/OCMW/VB/IP-GEEN en 0945-00/648300/OCMW/VB/IP-GEEN. 

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het ‘Reglement voor eenmalige en terugkerende ondersteuning van kinderopvanginitiatieven op het grondgebied Sint-Martens-Latem’ goed.

        Art. 2. Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

         

        BIJLAGE Reglement voor eenmalige en terugkerende ondersteuning van kinderopvanginitiatieven op het grondgebied Sint-Martens-Latem

        Artikel 1. Voorwaarden voor de kinderopvanginitiatieven

        Initiatieven die op het grondgebied van de gemeente kinderopvang organiseren en die een vergunning hebben van het Agentschap Opgroeien kunnen onder verschillende vormen ondersteund worden door het lokaal bestuur.

         

        Artikel 2. Eenmalige en terugkerende ondersteuning

        De ondersteuning bestaat uit:

        2§1. Eenmalige ondersteuning van startende kinderopvanginitiatieven

        • Het gratis ter beschikking stellen van een compostvat gedurende de duur van het initiatief;
        • Het toekennen van een eenmalige startpremie mits voorlegging van bewezen en aan het initiatief gerelateerde kosten:
          maximum 500 euro voor initiatieven die tussen 5 en 8 kinderen opvangen
          maximum 1000 euro voor initiatieven die meer dan 8 kinderen opvangen.

        2§2. Terugkerende ondersteuning van kinderopvanginitiatieven

        • Het jaarlijks gratis ter beschikking stellen van 1 rol (10 stuks) huisvuilzakken en 1 rol (25 stuks) PMD-zakken per 5 kinderen;
        • Het toekennen van een jaarlijkse premie voor te bewijzen en aan het initiatief gerelateerde kosten en investeringen van maximum 75 euro per 5 kinderen en met een maximum van 150 euro per initiatief.

         

        Artikel 3. De aanvraagprocedure

        3§1. De aanvraag voor de eenmalige startpremie, bedoeld in artikel 2§1, kan aangevraagd worden via de website van het lokaal bestuur van zodra het kinderopvanginitiatief over de vergunning beschikt.

        De aanvraag moet volgende documenten bevatten:

        • Een ingevuld aanvraagformulier. Het aanvraagformulier is te vinden op de website van het lokaal bestuur;
        • Een vergunning van het Agentschap Opgroeien;
        • Een afdoend bewijs van het aantal vergunde opvangplaatsen;

         

        3§2. De jaarlijkse terugkerende premie wordt digitaal ingediend via de website van het lokaal bestuur van 1 september tot en met 15 oktober.


        De aanvraag moet volgende documenten bevatten:

        • Een ingevuld aanvraagformulier. Het aanvraagformulier is te vinden op de website van het lokaal bestuur;
        • Een vergunning van het Agentschap Opgroeien;
        • Een afdoend bewijs van van het aantal vergunde opvangplaatsen;
        • Een kopie van de facturen van de aan het initiatief gerelateerde kosten gemaakt in het jaar voor de aanvraag;
        • Een bewijs van de betaling van de facturen;
        • Een verklaring op eer over het gebruik van het digitaal loket.

         

        3§3. De aanvraag wordt ter goedgekeuring voorgelegd aan het Vast Bureau.

         

        Artikel 4. Voorwaarden en uitbetaling premies

         

        4§1. De eenmalige startpremie, vermeld in artikel 2§1, dient aan het OCMW Sint-Martens-Latem te worden terugbetaald in geval van stopzetting van het initiatief of het intrekken van de vergunnig van Agentschap Opgroeien binnen de 3 jaar na opstart.

        4§2. De terugkerende jaarlijkse premie, vermeld in artikel 2§2, wordt door het kinderintiatief gebruikt voor uitgaven die specifiek gelinkt zijn aan de uitbating van een kinderopvanginitiatief, zoals speelgoed, veiligheidsmateriaal, hygiënemateriaal.

        4§3. De terugkerende jaarlijkse premie wordt niet uitgekeerd indien het kinderopvanginitiatief geen actief gebruik maakte van het digitaal loket kinderopvang in dat desbetreffende jaar. 

        4§4. De uitbetaling van de premie gebeurt voor 31 december van het desbetreffende jaar. De premies voor groepsopvanginitiatieven gebeuren op een gezamelijke rekening van het groepsopvanginitiatief.


        Artikel 5.

        Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2022 en vervangt het voorgaande reglement van 4 september 2018.

         

         
      • Reglement voor financiële ondersteuning van groepsopvanglocaties buiten eigen beheer: goedkeuring

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (meer bepaald artikel 77).

         
        Juridisch kader

        Besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (Subsidiebesluit van 22 november 2013).

        Besluit van de Vlaamse Regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (Procedurebesluit van 9 mei 2014), meer bepaald hoofdstuk 3: attesten in het kader van een vergunning.

        Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (Vergunningsbesluit van 22 november 2013), meer bepaald artikel 13 tot en met 21.

        Motivering

        De kinderopvanginitiatieven en de groepsopvanginitiatieven in het bijzonder moeten aan strenge voorwaarden met betrekking tot infrastructuur, inrichtings- en veiligheidsvoorschriften voldoen. Sint-Martens-Latem heeft enkele groepsopvanglocaties in huur of eigendom en zorgt voor het beheer van deze locaties. Momenteel is er één groepsopvanglocatie buiten beheer van het lokaal bestuur waar de kinderbegeleiders niet verblijven, maar die wel onder de verantwoordelijkheid van de Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem vallen. Dit aantal kan bij extra nood aan kinderopvangplaatsen mogelijks uitbreiden. In deze locaties staan de kinderbegeleiders zelf in om te voldoen aan de strenge voorwaarden met betrekking tot infrastructuur, inrichting en veiligheid. Een maandelijkse tussenkomst om aan de normen te kunnen voldoen is aangewezen.
        Voor de verplichte digitale administratie, opgelegd vanuit de Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem, is een maandelijkse tussenkomst voor internet aangewezen voor die groepsopvanginitiatieven.

         
        Visum en budget

        De financiële dienst gaf gunstig advies op 8 december 2021 met visumnummer: 2021/12.161.
        Voor de kosten met betrekking tot de maandelijkse financiële ondersteuning van groepsopvanglocaties buiten eigen beheer wordt budget voorzien op budgetcode 0945-00/648200/OCMW/VB/IP-GEEN.

         
        Adviezen
        Adviezen
        • Gunstig visum 2021/12.161 van Financiële dienst van 08 december 2021

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het ‘Reglement voor financiële ondersteuning van groepsopvanglocaties buiten eigen beheer’ goed.
        Art. 2. Het Vast Bureau is bevoegd om locaties die voldoen aan het reglement de financiële ondersteuning toe te kennen.
        Art. 3. Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

         

        BIJLAGE - REGLEMENT VOOR FINANCIËLE ONDERSTEUNING VAN GROEPSOPVANGLOCATIES BUITEN EIGEN BEHEER

         

        Artikel 1: Voorwaarden met betrekking tot de woning van het kinderopvanginitiatief

         

        Dit reglement werd opgemaakt ten behoeve van de groepsopvanglocaties kinderopvang gelegen in Sint-Martens-Latem en aangesloten bij de Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem, hierna verder Organisator Gezins- en Groepsopvang of kortweg OGG genoemd.

        Alle kinderbegeleiders van de groepsopvanglocatie zijn aangesloten via een samenwerkingsovereenkomst met de Organisator Gezins- en Groepsopvang. 

        De locatie moet uiterst geschikt zijn conform de infrastructuurvoorwaarden van Agentschap Opgroeien. Deze minimale infrastructuurvoorwaarden worden opgelegd door de OGG.

        De kinderopvanglocatie heeft een minimale vergunning voor 9 kinderen en een maximale vergunning voor 18 kinderen. Hierdoor is dit reglement tot financiële ondersteuning enkel van toepassing voor groepsopvang. De gezinsopvang is bijgevolg uitgesloten.

        De woning van de groepsopvanglocatie die aanspraak maakt op de financiële ondersteuning dient gehuurd te zijn op de private huurmarkt of in eigendom van minstens 1 kinderbegeleider actief op die locatie.

        De woning waar de kinderopvang plaatsvindt, dient bij de dienst Ruimte een functiewijziging aan te vragen naar de categorie dienstverlening - kinderdagverblijf. De woonfunctie moet bijgevolg uitgesloten zijn en er mag geen domicilieadres  op het adres van de groepsopvanglocatie genomen worden.

        De opvanglocatie blijft verantwoordelijk voor alle brandveiligheidsnormen en kosten daaraan verbonden. Dit principe geldt eveneens voor de uitvoering van de regelgeving van FAVV en de kosten daaraan verbonden.  De  jaarlijkse heffing van het FAVV wordt betaald door de Organisator Gezins- en Groepsopvang.

        De kinderbegeleiders van dit opvanginitiatief nemen actief deel aan het Lokaal Overleg Kinderopvang en volgen de afspraken gemaakt in de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota met de Organisator Gezins- en Groepsopvang.

         

        Artikel 2:  Voorwaarden met betrekking tot de kinderopvangnoden

        Het lokaal bestuur kan de aanvraag voor financiële ondersteuning weigeren indien er geen nood aan kinderopvang is vastgesteld. Men kan het maximum aantal gesubsidieerde kindplaatsen van de Organisator Gezins- en Groepsopvang maximaal met 3% overschrijden.

        In het tweede jaar van elke legislatuur wordt hiertoe een evaluatie voorzien.

         

        Artikel 3:  De aanvraag

        De groepsopvanglocatie zal een aanvraag doen tot financiële ondersteuning aan het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem via het digitale aanvraagformulier op de website. Na advies van de Organisator Gezins- en Groepsopvang wordt de aanvraag behandeld door het Vast Bureau van Sint-Martens-Latem.

        Bij de aanvraag worden volgende documenten toegevoegd:

        -        de goedgekeurde omgevingsvergunning met functiecategorie dienstverlening – kinderdagverblijf

        -        het huurcontract of bewijs van eigendom

        -        het aantal vergunde opvangplaatsen

         

        Artikel 4: Financiële tussenkomst

        De maandelijkse tussenkomst in de locatie wordt bepaald op 120 euro per voltijds equivalent kinderbegeleider.

        Hierbij zal bijkomend een maandelijkse premie gestort worden van 25 euro in de kosten voor internet per locatie.

        De financiële ondersteuning zal maximaal 385 euro per maand en per groepsopvanglocatie bedragen.

        De bedragen zijn niet onderhevig aan indexaanpassingen. 

        Het lokaal bestuur zal iedere maand het bedrag storten op de gezamenlijke rekening van de groepsopvang waar iedere kinderbegeleider toegang tot heeft. 

        Van zodra de groepsopvang niet meer is aangesloten bij de Organisator Gezins- en Groepsopvang zal ook de financiële tussenkomst onmiddellijk een einde nemen.

        De financiële tussenkomst wordt bovendien stopgezet op het moment dat de capaciteit van Sint-Martens-Latem overschreden is, zoals aangegeven in artikel 2.

         

        Artikel 5: Aansprakelijkheid

        Het lokaal bestuur is niet aansprakelijk voor de desbetreffende kinderopvanglocatie.

         

        Artikel 6:  Geldigheidsduur reglement

        Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2022.
        Het reglement neemt automatisch een einde op 31 december 2025.

         

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

An De Vreese
Algemeen directeur

Jan Van Wassenhove
Voorzitter