Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 74.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 74, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingverslag vervangen door aan audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website via volgende link:
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 22 november 2021 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 78, 4° en 249.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 249 tot 256 en artikel 597;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Omzendbrief KB/ABB 2019/4 - strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen.
De Meerjarenplanaanpassing 2022 omvat de strategische nota, waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties zijn opgenomen. De financiële nota omvat het financiële doelstellingenplan, de staat van het financieel evenwicht en het overzicht van de kredieten. Uit de financiële nota blijkt dat de Meerjarenplanaanpassing 2022 financieel in evenwicht is. De toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan geven meer gedetailleerde uitleg over de Meerjarenplanaanpassing 2022. De Meerjarenplanaanpassing 2022 omvat de wijziging van de kredieten 2021 en de beginkredieten 2022.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de strategische nota van de Meerjarenplanaanpassing 2022 - deel OCMW.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de financiële nota bestaande uit:
Art. 3. Akte wordt genomen van de toelichting en de documentatie bij de Meerjarenplanaanpassing 2022.
Art. 4. Het besluit houdende vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2022 van het OCMW Sint-Martens-Latem wordt samen met de verplichte bijlagen binnen de 20 dagen overgemaakt aan de provinciegouverneur. De digitale rapportering van de vastgestelde beleidsrapporten gebeurt via het digitaal loket van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (meer bepaald artikel 77).
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 april 2014 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters en het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters.
Beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 6 mei 1986: Dienst onthaalmoeders – samenwerking met OCMW De Pinte.
Beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 18 juni 1987: Dienst onthaalmoeders – wijziging overeenkomst met OCMW De Pinte.
Beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 29 maart 1988: Dienst onthaalmoeders – samenwerkingsovereenkomst met OCMW De Pinte.
Het OCMW De Pinte startte met een dienst voor onthaalouders op 14/09/1979. Na enkele jaren sloot het OCMW Sint-Martens-Latem bij dit initiatief aan. Op 6 mei 1986 werd een eerste samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het OCMW De Pinte en het OCMW Sint-Martens-Latem en dit voor onbepaalde duur. Er gebeurden lichte wijzigingen aan de overeenkomst in 1987 en 1988. De intergemeentelijke samenwerking met betrekking tot het thema kinderopvang en meer bepaald voor de Organisator Gezins- en Groepsopvang wordt nog steeds als een meerwaarde gezien. Een actualisatie van de samenwerkingsovereenkomst dringt zich op door wijzigingen in de werking en de wetgeving.
De financiële dienst gaf gunstig advies op 2 december 2021 met visumnummer 2021/12.152.
Voor de werkingskosten van de Organisator Gezins- en Groepsopvang wordt budget voorzien op budgetcode GBB/0945-00/649411/OCMW/VB/IP-GEEN.
Voor de inrichtingskosten wordt budget voorzien op budgetcode GBB/0945-00/648201/Gemeente/CBS/IP-GEEN.
Voor de kosten gebouwenbeheer en veiligheid wordt budget voorzien op budgetcode GBB/0945-00/610300/Gemeente/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum 2021/12.152 van Financiële dienst van 03 december 2021
Artikel 1. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de 'Samenwerkingsovereenkomst Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem' goed.
Artikel 2. De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
BIJLAGE Samenwerkingsovereenkomst Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem
Lokaal decreet van 22 december 2017 (artikel 77).
Decreet houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters van 20 april 2012.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters van 22 november 2013.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters van 9 mei 2014.
Ministerieel besluit tot uitvoering van het Vergunningsbesluit van 22 november 2013 van 25 november 2016.
Goedkeuring van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 4 september 2018 voor het reglement voor ondersteuning van formele kinderopvanginitiatieven op het grondgebied van Sint-Martens-Latem.
In het meerjarenplan 2020-2025 werd de actie ‘Faciliteren kindgerelateerde vragen gezinnen’ geformuleerd waaronder ook het invullen van de nood aan kinderopvang valt. Voldoende opvangplaatsen en kwalitatieve kinderopvang is essentieel en daarom is het opportuun om kinderopvanginitiatieven op ons grondgebied verder te ondersteunen.
In de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 4 september 2018 werd een reglement met betrekking tot de ondersteuning van kinderopvanginitiatieven goedgekeurd.
Er is een intense samenwerking met buurgemeente De Pinte rond kinderopvang. Het afstemmen van de premiereglementen op elkaar is noodzakelijk, met de blijvende mogelijkheid om op maat van de gemeente te blijven werken.
Voor de kosten met betrekking tot het toekennen van de start- en terugkerende premie wordt budget voorzien op budgetcode 0945-00/648200/OCMW/VB/IP-GEEN en 0945-00/648300/OCMW/VB/IP-GEEN.
Artikel 1. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het ‘Reglement voor eenmalige en terugkerende ondersteuning van kinderopvanginitiatieven op het grondgebied Sint-Martens-Latem’ goed.
Art. 2. Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
BIJLAGE Reglement voor eenmalige en terugkerende ondersteuning van kinderopvanginitiatieven op het grondgebied Sint-Martens-Latem
Artikel 1. Voorwaarden voor de kinderopvanginitiatieven
Initiatieven die op het grondgebied van de gemeente kinderopvang organiseren en die een vergunning hebben van het Agentschap Opgroeien kunnen onder verschillende vormen ondersteund worden door het lokaal bestuur.
Artikel 2. Eenmalige en terugkerende ondersteuning
De ondersteuning bestaat uit:
2§1. Eenmalige ondersteuning van startende kinderopvanginitiatieven
2§2. Terugkerende ondersteuning van kinderopvanginitiatieven
Artikel 3. De aanvraagprocedure
3§1. De aanvraag voor de eenmalige startpremie, bedoeld in artikel 2§1, kan aangevraagd worden via de website van het lokaal bestuur van zodra het kinderopvanginitiatief over de vergunning beschikt.
De aanvraag moet volgende documenten bevatten:
3§2. De jaarlijkse terugkerende premie wordt digitaal ingediend via de website van het lokaal bestuur van 1 september tot en met 15 oktober.
De aanvraag moet volgende documenten bevatten:
3§3. De aanvraag wordt ter goedgekeuring voorgelegd aan het Vast Bureau.
Artikel 4. Voorwaarden en uitbetaling premies
4§1. De eenmalige startpremie, vermeld in artikel 2§1, dient aan het OCMW Sint-Martens-Latem te worden terugbetaald in geval van stopzetting van het initiatief of het intrekken van de vergunnig van Agentschap Opgroeien binnen de 3 jaar na opstart.
4§2. De terugkerende jaarlijkse premie, vermeld in artikel 2§2, wordt door het kinderintiatief gebruikt voor uitgaven die specifiek gelinkt zijn aan de uitbating van een kinderopvanginitiatief, zoals speelgoed, veiligheidsmateriaal, hygiënemateriaal.
4§3. De terugkerende jaarlijkse premie wordt niet uitgekeerd indien het kinderopvanginitiatief geen actief gebruik maakte van het digitaal loket kinderopvang in dat desbetreffende jaar.
4§4. De uitbetaling van de premie gebeurt voor 31 december van het desbetreffende jaar. De premies voor groepsopvanginitiatieven gebeuren op een gezamelijke rekening van het groepsopvanginitiatief.
Artikel 5.
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2022 en vervangt het voorgaande reglement van 4 september 2018.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (meer bepaald artikel 77).
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (Subsidiebesluit van 22 november 2013).
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (Procedurebesluit van 9 mei 2014), meer bepaald hoofdstuk 3: attesten in het kader van een vergunning.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters (Vergunningsbesluit van 22 november 2013), meer bepaald artikel 13 tot en met 21.
De kinderopvanginitiatieven en de groepsopvanginitiatieven in het bijzonder moeten aan strenge voorwaarden met betrekking tot infrastructuur, inrichtings- en veiligheidsvoorschriften voldoen. Sint-Martens-Latem heeft enkele groepsopvanglocaties in huur of eigendom en zorgt voor het beheer van deze locaties. Momenteel is er één groepsopvanglocatie buiten beheer van het lokaal bestuur waar de kinderbegeleiders niet verblijven, maar die wel onder de verantwoordelijkheid van de Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem vallen. Dit aantal kan bij extra nood aan kinderopvangplaatsen mogelijks uitbreiden. In deze locaties staan de kinderbegeleiders zelf in om te voldoen aan de strenge voorwaarden met betrekking tot infrastructuur, inrichting en veiligheid. Een maandelijkse tussenkomst om aan de normen te kunnen voldoen is aangewezen.
Voor de verplichte digitale administratie, opgelegd vanuit de Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem, is een maandelijkse tussenkomst voor internet aangewezen voor die groepsopvanginitiatieven.
De financiële dienst gaf gunstig advies op 8 december 2021 met visumnummer: 2021/12.161.
Voor de kosten met betrekking tot de maandelijkse financiële ondersteuning van groepsopvanglocaties buiten eigen beheer wordt budget voorzien op budgetcode 0945-00/648200/OCMW/VB/IP-GEEN.
Gunstig visum 2021/12.161 van Financiële dienst van 08 december 2021
Artikel 1. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het ‘Reglement voor financiële ondersteuning van groepsopvanglocaties buiten eigen beheer’ goed.
Art. 2. Het Vast Bureau is bevoegd om locaties die voldoen aan het reglement de financiële ondersteuning toe te kennen.
Art. 3. Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
BIJLAGE - REGLEMENT VOOR FINANCIËLE ONDERSTEUNING VAN GROEPSOPVANGLOCATIES BUITEN EIGEN BEHEER
Artikel 1: Voorwaarden met betrekking tot de woning van het kinderopvanginitiatief
Dit reglement werd opgemaakt ten behoeve van de groepsopvanglocaties kinderopvang gelegen in Sint-Martens-Latem en aangesloten bij de Organisator Gezins- en Groepsopvang De Pinte en Sint-Martens-Latem, hierna verder Organisator Gezins- en Groepsopvang of kortweg OGG genoemd.
Alle kinderbegeleiders van de groepsopvanglocatie zijn aangesloten via een samenwerkingsovereenkomst met de Organisator Gezins- en Groepsopvang.
De locatie moet uiterst geschikt zijn conform de infrastructuurvoorwaarden van Agentschap Opgroeien. Deze minimale infrastructuurvoorwaarden worden opgelegd door de OGG.
De kinderopvanglocatie heeft een minimale vergunning voor 9 kinderen en een maximale vergunning voor 18 kinderen. Hierdoor is dit reglement tot financiële ondersteuning enkel van toepassing voor groepsopvang. De gezinsopvang is bijgevolg uitgesloten.
De woning van de groepsopvanglocatie die aanspraak maakt op de financiële ondersteuning dient gehuurd te zijn op de private huurmarkt of in eigendom van minstens 1 kinderbegeleider actief op die locatie.
De woning waar de kinderopvang plaatsvindt, dient bij de dienst Ruimte een functiewijziging aan te vragen naar de categorie dienstverlening - kinderdagverblijf. De woonfunctie moet bijgevolg uitgesloten zijn en er mag geen domicilieadres op het adres van de groepsopvanglocatie genomen worden.
De opvanglocatie blijft verantwoordelijk voor alle brandveiligheidsnormen en kosten daaraan verbonden. Dit principe geldt eveneens voor de uitvoering van de regelgeving van FAVV en de kosten daaraan verbonden. De jaarlijkse heffing van het FAVV wordt betaald door de Organisator Gezins- en Groepsopvang.
De kinderbegeleiders van dit opvanginitiatief nemen actief deel aan het Lokaal Overleg Kinderopvang en volgen de afspraken gemaakt in de samenwerkingsovereenkomst en de afsprakennota met de Organisator Gezins- en Groepsopvang.
Artikel 2: Voorwaarden met betrekking tot de kinderopvangnoden
Het lokaal bestuur kan de aanvraag voor financiële ondersteuning weigeren indien er geen nood aan kinderopvang is vastgesteld. Men kan het maximum aantal gesubsidieerde kindplaatsen van de Organisator Gezins- en Groepsopvang maximaal met 3% overschrijden.
In het tweede jaar van elke legislatuur wordt hiertoe een evaluatie voorzien.
Artikel 3: De aanvraag
De groepsopvanglocatie zal een aanvraag doen tot financiële ondersteuning aan het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem via het digitale aanvraagformulier op de website. Na advies van de Organisator Gezins- en Groepsopvang wordt de aanvraag behandeld door het Vast Bureau van Sint-Martens-Latem.
Bij de aanvraag worden volgende documenten toegevoegd:
- de goedgekeurde omgevingsvergunning met functiecategorie dienstverlening – kinderdagverblijf
- het huurcontract of bewijs van eigendom
- het aantal vergunde opvangplaatsen
Artikel 4: Financiële tussenkomst
De maandelijkse tussenkomst in de locatie wordt bepaald op 120 euro per voltijds equivalent kinderbegeleider.
Hierbij zal bijkomend een maandelijkse premie gestort worden van 25 euro in de kosten voor internet per locatie.
De financiële ondersteuning zal maximaal 385 euro per maand en per groepsopvanglocatie bedragen.
De bedragen zijn niet onderhevig aan indexaanpassingen.
Het lokaal bestuur zal iedere maand het bedrag storten op de gezamenlijke rekening van de groepsopvang waar iedere kinderbegeleider toegang tot heeft.
Van zodra de groepsopvang niet meer is aangesloten bij de Organisator Gezins- en Groepsopvang zal ook de financiële tussenkomst onmiddellijk een einde nemen.
De financiële tussenkomst wordt bovendien stopgezet op het moment dat de capaciteit van Sint-Martens-Latem overschreden is, zoals aangegeven in artikel 2.
Artikel 5: Aansprakelijkheid
Het lokaal bestuur is niet aansprakelijk voor de desbetreffende kinderopvanglocatie.
Artikel 6: Geldigheidsduur reglement
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2022.
Het reglement neemt automatisch een einde op 31 december 2025.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
An De Vreese
Algemeen directeur
Jan Van Wassenhove
Voorzitter