Terug Raad voor Maatschappelijk Welzijn

Mon 17/11/2025 - 20:00 Raadzaal

Goedkeuring notulen

Openbaar

Algemeen bestuur

  • Overeenkomstig artikel 161 van het decreet over het lokaal bestuur stellen de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn het gezamenlijk organogram op.

    Overeenkomstig artikel 41 tweede lid - 2° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 kan de gemeenteraad reglementen met betrekking tot personeelsaangelegenheden delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Alhoewel de personeelsformatie door het decreet niet wordt opgelegd als een verplicht instrument, blijft het aangewezen een personeelsformatie (of -plan) te hanteren als beleidsinstrument. Anderzijds is het van belang tijdig te kunnen bijsturen naar aanleiding van de snel evoluerende regelgeving en nieuw opgelegde taken aan het lokaal bestuur zodat de dagelijkse werking niet in het gedrang komt.

    Met het oog op de transparantie wordt ook voorgesteld dat het college van burgemeester en schepenen jaarlijks rapporteert over de evoluties bij de bespreking van de jaarrekening.

Welzijn

  • Het OCMW De Pinte startte met een dienst voor onthaalouders op 14/09/1979. Na enkele jaren sloot het OCMW Sint-Martens-Latem bij dit initiatief aan. Op 6 mei 1986 werd een eerste samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het OCMW De Pinte en het OCMW Sint-Martens-Latem en dit voor onbepaalde duur. Er gebeurden lichte wijzigingen aan de overeenkomst in 1987 en 1988. De intergemeentelijke samenwerking met betrekking tot het thema kinderopvang en meer bepaald voor de Dienst voorschoolse opvang (vroeger organisator Gezins- en Groepsopvang) wordt nog steeds als een meerwaarde gezien. Een actualisatie van de samenwerkingsovereenkomst dringt zich op door wijzigingen in de werking en de wetgeving.

    De samenwerkingsovereenkomst Dienst voorschoolse opvang (DVO) Nazareth - De Pinte en Sint-Martens-Latem is door de fusie aan actualisatie toe.
    Om de afrekening die we jaarlijks krijgen transparant te maken werden alle afspraken duidelijk genoteerd, net als de onderverdeling tussen werkingskosten, inrichtingskosten en kosten voor gebouwenbeheer. Ook de wijzigingen in de wetgeving die op komst zijn door het masterplan kinderopvang van minister Gennez werden hierin reeds zo goed als mogelijk opgenomen.

    De belangrijkste wijzigingen zijn de administratieve aanpassingen door de fusie, de opzegmodaliteiten, de afspraken rond communicatie en overleg en de financiële afspraken.