De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, laatst gewijzigd bij Programmawet van 25 december 2016, inzonderheid artikel 2.
Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, laatst gewijzigd bij decreet van 28 maart 2014, inzonderheid artikel 5.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, inzonderheid artikel 4.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, laatst gewijzigd bij K.B. van 14 december 2016.
Het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, laatst gewijzigd bij M.B. van 21 juli 2014.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het decreet van 20 maart 2009 betreffende het mobiliteitsbeleid, laatst gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010.
Het college heeft verzocht om aan de kruispunten van de Kortrijksesteenweg (t.h.v. de Maenhoutstraat en de Golflaan/Moeistraat) signalisatieborden B22 te plaatsen, zodat fietsers bij rood licht de mogelijkheid hebben om rechts af te slaan volgens artikel 6.3 van de wegcode. In de bijlage is het overzichtsdocument toegevoegd voor de locaties en inplanting van de signalisatieborden.
Aangezien deze kruispunten uitkomen op de gewestweg N43 werd hiervoor de goedkeuring gevraagd bij Agentschap Wegen en Verkeer, die in de zitting van 03/05/2022 toestemming verleend heeft (zie documentatie in bijlage). Daarnaast werd er door de politiezone Schelde-Leie ook een gunstig advies verleend voor uitvoering van de geplande opstelling.
Artikel 1. Ter hoogte van de kruispunten Kortrijksesteenweg/Maenhoutstraat en Kortrijksesteenweg/Golflaan/Moeistraat wordt de uitzondering 'Rechts afslaan door rood (RADR)' ingesteld voor fietsers, waardoor fietsers in bepaalde omstandigheden toegelaten worden om rechtsaf te slaan bij het rode en oranje verkeerslicht.
Art. 2. In uitvoering van de bepalingen uit artikel 1 wordt de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, conform het signalisatieplan in bijlage.
Art. 3. De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve boetes conform het GAS-reglement.
Art. 4. Dit reglement treedt in werking vanaf de plaatsing van de signalisatieborden door Agentschap Wegen en Verkeer.
Art. 5. Dit aanvullend verkeersreglement zal ter kennisgeving worden
- overgemaakt aan de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent;
- overgemaakt aan de Procureur des Konings van de Afdeling Politierechtbank Gent;
- overgemaakt aan de bevoegde parketmagistraat van het Parket Oost-Vlaanderen, afdeling Gent;
- opgeladen in het Digitaal loket bestuurszaken van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
- opgeladen in de Verkeersbordendatabank van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken;
- overgemaakt aan de Provinciale GAS-ambtenaar;
- overgemaakt aan de Politiezone Schelde-Leie;
- overgemaakt aan de hoofdinspecteur van de wijkpolitie Sint-Martens-Latem;
- overgemaakt aan de hulpverleningszone Brandweerzone Centrum;
- bekendgemaakt via de gemeentelijke website.