Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 25 april 2022 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 441 dat bepaalt dat een lid van de raad van bestuur minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uitbrengt over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende voordracht van de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder bij IVM.
De beslissing van de algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 houdende de benoeming van de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en mevrouw Agnes Lannoo – Van Wanseele als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Schepen Rigo Van de Voorde brengt als lid van de raad van bestuur van IVM-verslag uit aan de gemeenteraad over het beleid van IVM.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de halfjaarlijkse rapportering over het beleid van IVM.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 en artikel 41 alinea 2-9°.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en mevrouw Agnes Lannoo - Van Wanseele als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duur van de huidige legislatuur.
Gelet op de agenda voor de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022, vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 5 april 2022;
Gelet op het aangetekend schrijven van IVM van 25 april 2022 inzake de uitnodiging tot de algemene vergadering van 8 juni 2022 met de agenda en de informatie betreffende de agendapunten 1, 2, 4, 5, 6, 7 en 8;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Gelet op de statuten van IVM, inzonderheid artikel 30bis;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder bij IVM werd voorgedragen;
Gelet op de beslissing van de algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 houdende de benoeming van de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019 waarbij de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en mevrouw Agnes Lannoo – Van Wanseele als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur;
Artikel 1. Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Art. 2. De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente te mandateren om op de algemene vergadering van IVM van 8 juni 2022 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 8.468 stemmen.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2021 waarin werd beslist dat de heer Hans Van Hooland, gemeenteraadslid met adres te 9830 Sint-Martens-Latem, Kwakstraat 3 wordt aangeduid als vertegenwoordiger/volmachthouder van de gemeente om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier.
Er werd geen plaatsvervangend vertegenwoordiger/volmachthouder aangeduid.
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
De uitnodiging via e-mail op 17 maart 2022 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 9 juni 2022.
Enig artikel. De Raad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 9 juni 2022, zijnde
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 - alinea 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede).
Het gemeenteraadsbesluit 28 januari 2019 houdende aanduiding van de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en van de heer Emiel Vershueren als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede).
Bij e-mail van 19 april 2022 ontving het gemeentebestuur een uitnodiging voor een algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) op 14 juni 2022 met volgende agenda:
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) van 14 juni 2022 met volgende punten:
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) van 14 juni 2022 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op onderhavige beslissing.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het decreet van 22 december 2019 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
De statuten van TMVW ov.
Onze beslissing van 27 april 2020 houdende aanduiding van de heer Filip Christiaens als vertegenwoordigers en van de heer Hans Van Hooland als plaatsvervangend vertegenwoordigers in de algemene vergadering van TMVW.
Het feit dat Sint-Martens-Latem aangesloten is bij TMVW ov;
De statuten van TMVW ov;
De oproepingsbrief voor de jaarvergadering van TMVW ov op 17 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.
De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1. De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Art. 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3. Een afschrift van dit besluit zal:
gestuurd worden.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het decreet van 22 december 2019 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
De statuten van de Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen (IMEWO).
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende aanduiding van de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger, en van de heer Jan Van Wassenhove als plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Imewo.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Imewo;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 4 april 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Imewo die op 24 juni 2022 plaatsheeft in de Ghelamco Arena (3e verd.) Ottergemsesteenweg Zuid 808 te 9000 Gent;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 4 april 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 24 juni 2022:
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 24 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 12 2017, artikel 40.
De wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers, in het bijzonder artikel 6.
Het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, in het bijzonder artikel 169.
Artikel 227 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
Villa Zomernest, voorheen Cultureel centrum Kwakstraat, wordt momenteel hoofdzakelijk ter beschikking gesteld voor 'het inloophuis Villa Zomernest'. Andere vaste gebruikers op de site zijn de fotoclub, de Kantklos 't Fransientje, Latems Creatief en de bolders. Enkele lokalen in het hoofdgebouw kunnen door alle verenigingen worden gebruikt.
Het gebouw bevindt zich in natuurgebied (gewestplan Gentse en Kanaalzone) en is vergund geacht als eensgezinswoning en gemeenschapsvoorzieningen. Het betreft in beide gevallen zonevreemde functies. De functie van de eensgezinswoning wijzigen naar een gemeenschapsfunctie zou een extra belasting van het natuurgebied betekenen (oa. bijkomende druk inzake mobiliteit) en is daarom niet aan de orde. Er moet binnen natuurgebied vastgehouden worden aan de vergund geachte functie.
Om de site en het gebouw goed te beheren is het noodzakelijk om een conciërge aan te stellen.
De conciërge zal hoofdzakelijk instaan voor:
In de rechtspositieregeling goedgekeurd door de gemeenteraad werd bepaald dat de conciërge voor zijn verplichtingen als vergoed kan worden via een kosteloze huisvesting in een woning. Deze kosteloze huisvesting is een voordeel in natura dat belast wordt en waarop RSZ bijdragen dienen betaald te worden. Het bedrag van het voordeel in natura wordt berekend op basis van het kadastraal inkomen van de conciërgewoning.
Artikel 1. De arbeidsovereenkomst voor de conciërge Villa Zomernest wordt goedgekeurd. Deze arbeidsovereenkomst wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Art. 2. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het afsluiten van de huurovereenkomst met deze conciërge.
BIJLAGE: ARBEIDSOVEREENKOMST CONCIËRGE VILLA ZOMERNEST
Tussen
Het gemeentebestuur van en te 9830 Sint-Martens-Latem, vertegenwoordigd door burgemeester Agnes Lannoo – Van Wanseele en algemeen directeur An De Vreese, handelend als eigenaar van het gemeentelijk Villa zomernest, gelegen te 9830 Sint-Martens-Latem, Kwakstraat 13.
Hierna de werkgever genoemd.
En
De heer/mevrouw ….. wonende te…………..
Hierna ‘conciërge’ genoemd
Wordt overeengekomen wat volgt:
Artikel 1. De werkgever neemt (naam en voornaam, geboorteplaats en -datum)
die aanvaardt, in dienst als conciërge in de conciërgewoning van Villa Zomernest, Kwakstraat 13, 9830 Sint-Martens-Latem.
Het werk als conciërge zal hoofdzakelijk bestaan uit
Artikel 2. Onderhavige overeenkomst wordt gesloten voor een onbepaalde duur met ingang van xxxx 2022.
Artikel 3. De conciërge dient beschikbaar te zijn bij het opstarten en afsluiten van de activiteiten. Voor de overige taken staat het de conciërge vrij deze in te vullen naar eigen inzicht. Voor de taken als conciërge kunnen geen overuren gevraagd worden.
In geval van afwezigheid, bv. ingevolge jaarlijks verlof, zal de conciërge de werkgever vooraf verwittigen en zal de conciërge instaan voor een vervanging met het oog op de taken die verband houden met de ontvangst en ondersteuning van bezoekers.
Artikel 4. Overeenkomstig de rechtspositieregeling van het personeel van het lokaal bestuur wordt de conciërge vergoed voor zijn verplichtingen door middel van kosteloze huisvesting, als voordelen in natura. Het bedrag van dit voordeel in natura wordt berekend op basis van het gesplitst kadastraal inkomen en belast volgens de regels van de sociale zekerheid en belastingen. Het kadastraal inkomen van de conciërgewoning bedraagt 1.227 euro.
Artikel 5. In geval van werkongeschiktheid verwittigt de conciërge onmiddellijk de werkgever volgens de procedures opgenomen in het arbeidsreglement.
Artikel 6. De conciërge neemt zijn/haar jaarlijks verlof in overleg met de werkgever.
Artikel 7. Voor de ontslagmogelijkheden wordt verwezen naar de wet op de arbeidsovereenkomsten.
Indien de opzegging betekend wordt met een aangetekende brief, heeft deze kennisgeving uitwerking de derde werkdag na datum van verzending.
Vanaf het ophouden van onderhavige overeenkomst, om welke reden ook, verbindt de conciërge zich ertoe alle ter zijne beschikking gestelde plaatsen vrij te maken van alle personen en van alle hem toebehorende voorwerpen die er zich bevinden, ten laatste een maand na het effectieve einde van de functies.
Artikel 8. Geen enkele wijziging, noch afwijking aan de beschikkingen van onderhavig contract is geldig, tenzij ze het voorwerp heeft uitgemaakt van een akkoord onder partijen.
Voor al de gevallen, niet voorzien door onderhavige overeenkomst, wordt toepassing gemaakt van de imperatieve beschikkingen van de wet, van collectieve overeenkomsten eventueel toepasselijk op de betrekkingen tussen partijen en binden verklaard, van het arbeidsreglement voorgelegd aan de conciërge, en tenslotte van alle aanvullende beschikkingen van de wet.
Artikel 9. De conciërge verklaart een afschrift van het arbeidsreglement ontvangen te hebben en alle clausules en voorwaarden ervan aan te nemen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 12 2017, artikel 40.
Het Burgerlijk wetboek, Boek III, Titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2.
Villa Zomernest, voorheen Cultureel centrum Kwakstraat, wordt ter beschikking gesteld voor 'het inloophuis Villa Zomernest'. Diverse lokalen op de site worden ook door andere verenigingen gebruikt. Het is daarom aangewezen om een conciërge aan te stellen die het beheer van de site opvolgt.
De gemeenteraad is bevoegd om de contractvoorwaarden huurcontract van deze conciërge te bepalen.
Artikel 1. De gemeente zal het hierna vermelde goed kosteloos verhuren aan een conciërge: conciërgewoning deel uitmakend van het Gemeentelijk 'Villa Zomernest' gelegen te 9830 Sint-Martens-Latem, Kwakstraat 13.
Art. 2. De huurovereenkomst voor de conciërgewoning Villa Zomernest wordt goedgekeurd. Deze huurovereenkomst wordt als bijlage toegevoegd aan onderhavig besluit.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het afsluiten van de huurovereenkomst met de conciërge.
BIJLAGE: ONDERHANDSE AKTE TOT VASTSTELLING VERHURING CONCIERGEWONING VILLA ZOMERNEST
Tussen de ondergetekende :
is overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1.
De verhuurder verhuurt aan de huurder, die aanvaardt, het hierna vermelde goed: conciërgewoning deel uitmakend van het gemeentelijk gebouw 'villa zomernest', gelegen te 9830 Sint-Martens-Latem, Kwakstraat 13, op het gelijkvloers bestaande uit een hall, toilet, living, tussenruimte tussen living en keuken, keuken en berging en op het eerste verdiep uit een badkamer en 3 slaapkamers en een private tuin ter hoogte van de living van de conciërgewoning.
Artikel 2.
De verhuring wordt kosteloos toegestaan. Overeenkomstig de rechtspositieregeling wordt de conciërge vergoed voor zijn verplichtingen door middel van kosteloze huisvesting in een woning die aan de hedendaagse comfortnormen voldoet met gratis verwarming en elektriciteit, als voordelen in natura. Het bedrag van dit voordeel in natura wordt berekend op basis van het gesplitst kadastraal inkomen van het gebouw en belast volgens de regels van de sociale zekerheid en belastingen. Het kadastraal inkomen van de conciërgewoning bedraagt 1.227 euro op 1.1.2022.
Artikel 3.
De verhuring wordt overeengekomen voor een termijn van één jaar. Deze termijn neemt een aanvang op 1 xxxx 2022.
Hij eindigt op 1 xxxx 2023 mits opzegging betekend door één der partijen minstens zes maanden voor de vervaldatum.
Bij gebreke aan opzegging betekend binnen deze termijn, zal de verhuring een eerste keer verlengd worden voor dezelfde termijn en daarna voor een periode van telkens drie jaar.
In afwijking van wat hierboven wordt bepaald, wordt onderhavig huurcontract van rechtswege beëindigd bij beëindiging van het arbeidscontract van de conciërge waaraan dit huurcontract ondergeschikt is.
Artikel 4.
Aan de verhuring kan voortijdig een einde worden gesteld overeenkomstig de bepalingen artikel 3, § 2 tot 5 van afdeling 2 van hoofdstuk II van titel VIII van boek III van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 5.
Het in artikel 1 omschreven goed zal vanaf de ingenottreding bestemd zijn als hoofdverblijfplaats van de huurder.
Artikel 6.
Tijdens de hele duur van de verhuring zal de huurder de bestemming waarvan sprake in artikel 5 moeten handhaven.
Artikel 7.
De verhuurder moet instaan voor alle andere herstellingen dan deze waarvan sprake in artikel 8.
Artikel 8.
De huurder moet instaan voor de herstellingen waarvan sprake is in artikel 1754 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 9.
Bij het verstrijken van de huurtermijn, gaat het eigendomsrecht van de werken die de huurder uitgevoerd zou hebben of zou laten uitvoeren hebben, kosteloos over op de verhuurder, tenzij deze er de voorkeur aan geeft ze te laten wegnemen en het in artikel 1 vermelde goed op kosten van de huurder in zijn oorspronkelijke staat te laten herstellen.
Worden niet bedoeld, de werken waarvan sprake in artikel 8 van de afdeling 2 van hoofdstuk II van titel VIII van boek III van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 10.
De huurder zal zich inzake brand laten verzekeren voor de eigen inhoud. De gemeente Sint-Martens-Latem voorziet een clausule afstand van verhaal of uitbreiding van de huuraansprakelijkheid inzake het gebouw in haar brandpolis.
Artikel 11.
Op het eerste verzoek van de verhuurder, zal de huurder het bewijs leveren van de betaling van de premie voor de in artikel 10 vermelde verzekeringspolis.
Artikel 12.
Onverminderd artikel 5 van afdeling 2 van hoofdstuk II van titel VIII van Boek III, van het Burgerlijk Wetboek, zal de huurder alle belastingen dragen die op het in artikel 1 vermelde goed worden geheven, hetzij gewone, hetzij buitengewone, hetzij jaarlijkse, hetzij éénmalige.
Artikel 13.
Los van de zekerheden voorzien bij artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, zal de huurder, binnen een termijn van 30 dagen na het verlijden van onderhavige akte, een huurwaarborg betalen ten bedrage van 1000 euro geven ter verzekering van de naleving van zijn verplichtingen.
Deze som zal geplaatst worden op een geblokkeerde rekening, geopend op naam van de huurder bij een financiële inrichting naar keuze van de huurder.
De huurder moet de overeengekomen huurwaarborg stellen binnen de tien dagen na de ondertekening van deze overeenkomst en hiervan bewijs leveren aan de verhuurder.
Artikel 14.
Alle onkosten voortspruitend uit onderhavige overeenkomst, vallen ten laste van de huurder.
Opgemaakt te Sint-Martens-Latem, op …, in twee exemplaren, waarvan één wordt overhandigd aan de verhuurder en het andere aan de huurder.
DE RAAD, in openbare zitting
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht 'Digitalisering historische dossiers stedenbouw' werd een bestek met nr. 2022/ICT/1 opgesteld door de Dienst Financiën en ICT.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0113-00/613200/BESTUUR/CBS/0/DIGSTEDENB (actie 4.2.6).
Artikel 1. Het bestek met nr. 2022/ICT/1 en de raming voor de opdracht 'Digitalisering historische dossiers stedenbouw', opgesteld door de Dienst Financiën en ICT worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 0113-00/613200/BESTUUR/CBS/0/DIGSTEDENB (actie 4.2.6).
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 332 stelt dat alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter worden kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 333 stelt dat het definitieve antwoord van de toezichthoudende overheid aan de indiener van de klacht ter kennis wordt gebracht op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 april 2019.
Op basis van een klacht van een gemeenteraadslid heeft de toezichthoudende overheid beslist om geen toezichtmaatregel te nemen.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de toezichthoudende overheid met betrekking tot een klacht van een gemeenteraadslid.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (limiet van € 750.000,00 excl. btw wordt niet overschreden).
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, vastgesteld door het KB van 26 september 1991.
Ministerieel besluit van 27 september 1991 tot nadere bepaling van de indeling van de werken volgens hun aard in categorieën en onder- categorieën met betrekking tot de erkenning van aannemers.
Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en het KB van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen, en latere wijzigingen.
Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Gemeenteraadsbeslissing van 12 oktober 2020: Ontwerpopdracht renovatie en herinrichting Cultureel centrum Zomernest - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Collegebeslissing van 8 maart 2021: Ontwerpopdracht renovatie en herinrichting Cultureel centrum Zomernest - Goedkeuring gunning.
Centrum Zomernest in de Kwakstraat wordt intussen druk gebruikt door de vereniging ‘Villa Zomernest’. Deze organisatie beoogt een warm nest te creëren voor mensen die leven met een kankerdiagnose en hun naasten.
In 2021 werden de meest dringende en dwingende aanpassingswerken in het gebouw uitgevoerd zodat de desbetreffende ruimtes nu vlot gebruikt kunnen worden door Villa Zomernest.
In de meerjarenplanaanpassing 2022, zoals vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 20 december 2021, wordt onder de prioritaire beleidsdoelstelling 1: ‘Een warm en burgercentraal lokaal bestuur’, voorzien in het actieplan ‘Systematische renovatie en onderhoud gebouwenpatrimonium’ met als prioritaire actie ‘1.7.10: Verduurzaming Zomernest'. De goedkeuring van het bestek dat voorligt kadert in de realisatie van deze actie uit het meerjarenplan als tweede stap na de uitvoering van de dringende aanpassingswerken.
De ontwerpopdracht voor de opdracht 'Ontwerpopdracht renovatie en herinrichting Cultureel centrum Zomernest' werd gegund aan ARCHITECTENBUREAU MAARTEN DOBBELAERE BV BVBA, Tweekapellenstraat 15 te 9050 Ledeberg(Gent).
In het kader van de opdracht 'Ontwerpopdracht renovatie en herinrichting Cultureel centrum Zomernest' werd een bestek opgesteld door de ontwerper, ARCHITECTENBUREAU MAARTEN DOBBELAERE BV BVBA, Tweekapellenstraat 15 te 9050 Ledeberg(Gent).
De werken bevatten een grondige renovatie van de buitenschil van Villa Zomernest. In deze renovatiewerken zitten onder andere het vervangen van het buitenschrijnwerk, de isolatie van de dakvlakken, de vervanging van de dakbedekking en het reinigen en schilderen van de gevel en isoleren waar mogelijk. Deze diverse werken verduurzamen grondig de buitenschil van het gebouw. Daarnaast wordt ook de toegankelijkheid van het gebouw voor andersvaliden verbeterd door de toegangstrap te verplaatsen aan de inkom van het gebouw in de zijgevel Noord-West.
De werken worden geraamd op een bedrag van 458.194,68 euro excl. btw of 554.415,56 euro incl. btw. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0705-05/221000/BESTUUR/CBS/0/ZOMERNE (actie 1.7.10).
Artikel 1. Het bestek en de raming voor de opdracht ‘Renovatie buitenschil Villa Zomernest’ zoals opgemaakt door het ARCHITECTENBUREAU MAARTEN DOBBELAERE BV BVBA, Tweekapellenstraat 15 te 9050 Ledeberg(Gent) worden goedgekeurd.
Art. 2. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 458.194,68 euro excl. btw of 554.415,56 euro incl. btw.
Art. 3. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 4. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 5. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op de jaarbudgetrekening 0705-05/221000/BESTUUR/CBS/0/ZOMERNE (actie 1.7.10).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §1.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De jaarrekening van cultuurregio Leie en Schelde 2021 werd opgesteld. De raad van bestuur keurde de rekening goed in zitting van 15 maart 2022.
Conform de statuten van de Cultuurregio Leie Schelde (opvolger van POLS) dienen de deelnemende gemeenten de jaarrekening goed te keuren (art. 12, § 2).
De voorliggende jaarrekening 2021 van sluit met een balanstotaal van 390.176,65 euro en een positief resultaat van het boekjaar van 45.978,74 euro.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de jaarrekening 2021 van de Cultuurregio Leie en Schelde.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de intergemeentelijke projectvereniging Cultuurregio Leie en Schelde.
Enig artikel. De raad nam kennis van de antwoorden op de gestelde vragen.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Jan Van Wassenhove
Voorzitter