Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 27/03/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
Pieter Vanderheyden, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Kristof Vanden Berghe, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
An De Vreese, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Emiel Verschueren, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen en zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2023

      Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
      Pieter Vanderheyden, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Kristof Vanden Berghe, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      An De Vreese, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Emiel Verschueren, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Bevoegdheid

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 74.

      Juridisch kader

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 74, 277 en 278.

      Motivering

      Het zittingsverslag werd vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Kristof Vanden Berghe, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
      Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 februari 2023 goed.

  • Openbaar

    • Welzijn

      • Indiening ESF-dossier 572 - Opstart gemeenschapsdienst Lokale besturen: goedkeuring

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Kristof Vanden Berghe, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Emiel Verschueren, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 77 en 78.

        Juridisch kader

        Artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk. 

        Conceptnota gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden van 10 december 2021.

        Brief Vlaamse Regering betreffende de gemeenschapsdienst en toekomst wijk-werken van 27 oktober 2022.

        Motivering

        WAT

        Met REACT EU-middelen willen ze de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt.

        De middelen voor deze actie worden voorzien vanuit Prioriteit 7, REACT-EU, Specifieke doelstelling 13 Bevordering van het crisisherstel COVID-19-pandemie.

        Ze voorzien hiervoor in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners. We stimuleren hiermee leerwerkplekken ter beschikking te stellen en hun ondersteuning kwaliteitsvol te organiseren.

        WIE

        Het indienen van een projectvoorstel is voorbehouden voor een individueel Vlaams lokaal bestuur. Ieder lokaal bestuur kan 1 lump sum aanvragen, dit kan vanuit de rechtspersoonlijkheid als gemeente/stad/OCMW/ district.

        De uitvoering van het projectvoorstel kan toegewezen worden aan de regisseur sociale economie en werk, de wijk-werkorganisator, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de streekintercommunale,...

        DOELGROEP

        De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is. De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar werkzoekend zijn en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren om de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid. Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringsstage min 32u per maand; max 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren.

        HOE

        Een individueel lokaal bestuur moet een projectvoorstel indienen via de online ESF-applicatie. Een projectvoorstel wordt samengesteld door enerzijds het engagement om de vereiste acties uit te voeren en anderzijds het opvragen van de lump sum hiertoe.

        TIMING

        Indienen kan vanaf 1 januari 2023 tot en met vrijdag 31 maart 2023.

        Begin februari, maart en april 2023 worden de ingediende projectvoorstellen telkens in behandeling genomen.

        De beslissing wordt bekendgemaakt op het einde van die respectievelijke kalendermaanden.

        Het goedgekeurde project in deze oproep kent een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 31 december 2023. Verlenging van de uitvoeringsperiode en/of uitstel van het opleveren van de vereiste output is niet mogelijk.

        ACTIES EN OUTPUT

        Deze doelgroep wordt via leerwerkplekken ingeschakeld binnen de lokale diensten en wordt zo in de samenwerking tussen de GLOW-partner en het lokaal bestuur ondersteund richting arbeidsmarkt.

        Volgende vereiste output worden binnen deze opstartperiode gerealiseerd:

        1. Een actief aanbod van competentieversterkende leerwerkplekken aan de GLOW-partner (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).
        2. Een plan van aanpak met rollen en verantwoordelijkheden (governance), dat het uitbouwen van de relatie met de GLOW-partners, in functie van het ter beschikking stellen van leerwerkplekken voor gemeenschapsdienst, faciliteert.
        3. Het opeiden van mentoren (interne leerwerkplekbegeleiders) binnen het personeelsbestand van het lokaal bestuur (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large)

        Bewijs van 1+2 via een per unieke leerwerkplek gemeenschapsdienst ingevulde fiche, afgetekend door de directe leidinggevende van de mentor, verantwoordelijke HR of de algemeen directeur.

        Deze output is rechtstreeks gekoppeld aan de lump sum.

        De methode van lump sum houdt een alles of niets principe in. Bij het voldoen aan de verwachte output in relatie met het gekozen engagement (S/M/L/XL lump sum) blijft de lump sum toegekend. Bij het niet of deels voldoen aan de verwachte output wordt de lump sum niet toegekend en het voorschot integraal teruggevorderd.

        Een lokaal bestuur kiest één van onderstaande formules van lump sum als te behalen output: 

         

        Aantal leerwerkplekken

        Minimum                         aantal opgeleide mentoren

        Lump sum

        Small (S)

        3

        1

        7.396,84 euro

        Medium (M)

        6

        2

        14.793,69 euro

        Large (L)

        18

        6

        44.381,06 euro

        Extra large (XL)

        39

        13

        96.158,96 euro

        CONCREET voor Sint-Martens-Latem stellen wij als gemeente een aantal plekken ter beschikking (gemeentebestuur, school, vzw,...)

        De GLOW partner (Groep Intro) doet de begeleiding en de invulling van deze plekken. De beslissing van de toewijzing gebeurt door VDAB of OCMW.

        Er zijn binnen onze gemeente 42 mensen die in aanmerking komen (langer dan 2 jaar werkloos) maar uiteraard zullen niet al deze mensen voor dit project kiezen. 

        De middelen kunnen ook gebruikt worden om in te zetten op opleiding voor mentoren. Deze opleiding zal zeker ook een waarde hebben om de mensen vanuit een inburgeringstraject te ondersteunen. Personeel opleiden kan een meerwaarde hebben naar andere trajecten toe (art. 60, individueel maatwerk, duaal leren). Op deze manier zorg je er ook als lokaal bestuur voor dat je een inclusieve werkvloer hebt. 

        Visum en budget

        Voor de oproep ‘Opstart Gemeenschapsdienst lokale besturen’ is een budget beschikbaar van 5 miljoen euro Europese REACT EU-middelen. Deze behoeven geen cofinanciering. Dit dossier wordt gefinancierd door 100% REACT EU-middelen.

        Het ter beschikking gestelde budget per lokaal bestuur is afhankelijk van de gekozen lump sum formule (zie bovenstaande kader).

        Na ondertekening van de projectovereenkomst door de Managementautoriteit ESF ontvangt de gemeente/stad/OCMW/district onder de vorm van voorschot van Europa WSE 80% van de lump sum.

        Zodra mogelijk en uiterlijk 31/12/2023 wordt de vereiste output opgeleverd.

        De rapportering wordt ingediend via de ESF-applicatie. De output wordt opgeladen in de digitale ESF- archiefruimte. 

        In de periode januari tot en met maart 2024 wordt de realisatie gecontroleerd door de Vlaamse Sociale Inspectie. Men zal de vereiste output ten behoeve van de aangevraagde lump sum controleren en beslissen of deze toegekend kan blijven of teruggevorderd wordt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Kristof Vanden Berghe, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Kristof Vanden Berghe, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de indiening van het subsidiedossier "opstart gemeenschapsdienst lokale besturen" binnen het ESF-programma goed.

        Dit houdt volgende in:

        • Een engagement op de vermelde acties in de oproepfiche
        • De naleving van de projectovereenkomst ESF (als sjabloon toegevoegd bij de oproep)
        • De machtiging aan Werken Leie & Schelde (regisseur regierol sociale economie en werk) tot registratie van het lokaal bestuur, indiening van het dossier uiterlijk 31/03/2023 en rapportering van de output uiterlijk 31/12/2023.

        Art 2. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn maakt de keuze om de medium output te genereren.

        Art 3. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn belast voor de uitvoering van het subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma het intergemeentelijk samenwerkingsverband Werken Leie Schelde. 

        Dit houdt in dat de financiële middelen na ontvangst worden overgedragen naar bovenvermelde uitvoerder.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

An De Vreese
Algemeen directeur

Peter Draulans
Voorzitter