Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 74.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 74, 277 en 278.
Het zittingsverslag werd vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 mei 2025 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, § 2
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, Afdeling 1. Organisatiebeheersing
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Conform artikel 219 van het decreet van 22 december over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het bij dit besluit gevoegde 'Jaarrapport organisatiebeheersing'.
Het decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 78 4° en 249 §3
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 249, 260 en 261
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
De jaarrekening 2023 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting waarin onder meer de balans, de staat van opbrengsten en kosten en de waarderingsregels zijn opgenomen.
De samenvattende gegevens van de balans, de staat van opbrengsten en kosten alsook de financiële toestand van de jaarrekening zijn opgenomen in bijlagen bij dit besluit.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 deel OCMW wordt vastgesteld.
Art. 2. De in de jaarrekening opgenomen waarderingsregels worden toegepast.
Art. 3. De jaarrekening en bijhorende bijlagen zal binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan de provinciegouverneur en aan het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, administratie Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Jef Van den Heede
Algemeen directeur - waarnemend
Filip Vanparys
Voorzitter