Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 24.04.2023 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 en artikel 41 alinea 2-9°.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
Het aangetekend schrijven van IVM van 20 april 2023 inzake de uitnodiging tot de algemene vergadering van 7 juni 2023 met de agenda en de informatie betreffende de agendapunten.
De statuten van IVM, artikel 28.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en mevrouw Agnes Lannoo - Van Wanseele als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duur van de huidige legislatuur.
De agenda van de algemene vergadering van IVM van 7 juni 2023 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente wordt door de gemeenteraad gemandateerd zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in deze gemeenteraad en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda die voorligt. De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt.
Artikel 1 :Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 7 juni 2023 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Art. 2: De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente te mandateren om op de algemene vergadering van IVM van 7 juni 2023 zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt, zijnde 8.468 stemmen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het decreet van 22 december 2019 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
De statuten van de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (TMVW)
Onze beslissing van 27 april 2020 houdende aanduiding van de heer Filip Christiaens als vertegenwoordigers en van de heer Hans Van Hooland als plaatsvervangend vertegenwoordigers in de algemene vergadering van TMVW.
Het lokaal bestuur ontving de oproepingsbrief voor de jaarvergadering van TMVW ov op 16 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld met de bijhorende documentatie. De gemeenteraad dient goedkeuring te verlenen aan de agenda en draagt de aangeduide vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het lokaal bestuur standpunt in te nemen.
Artikel 1. De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW van 16 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2. De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art. 3. Een afschrift van dit besluit zal, hetzij per post t.a.v. TMVW, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20230616AVFarys@farys.be gestuurd worden.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432, alinea 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Imewo.
Onze beslissing van 28 januari 2019 houdende aanduiding van de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en van de heer Jan Van Wassenhove als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Imewo.
Conform de decretale bepalingen, brengen de mandatarissen ten overstaan van hun gemeenteraad jaarlijks verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging IMEWO. Aan de mandatarissen wordt daarom een syntheseverslag van 2022 overgemaakt.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de synthese van het activiteitenverslag 2022.
DE RAAD, in openbare zitting
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht RAAMOVEREENKOMST: Maaltijden voor maaltijddienst aan inwoners via het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem werd een bestek met nr. 2023/JM opgesteld door Afdeling Welzijn en Vrije Tijd.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:* Basisopdracht (RAAMOVEREENKOMST: Maaltijden voor maaltijddienst aan inwoners via het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem), raming: € 56.781,45 incl. btw;* Verlenging 1 (RAAMOVEREENKOMST: Maaltijden voor maaltijddienst aan inwoners via het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem), raming: € 56.781,45 incl. btw;* Verlenging 2 (RAAMOVEREENKOMST: Maaltijden voor maaltijddienst aan inwoners via het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem), raming: € 56.781,45 incl. btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 170.344,35 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 0946-00/600000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 1. Het bestek met nr. 2023/JM en de raming voor de opdracht RAAMOVEREENKOMST: Maaltijden voor maaltijddienst aan inwoners via het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem, opgesteld door Afdeling Welzijn en Vrije Tijd wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 170.344,35 incl. btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 0946-00/600000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.
De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, laatst gewijzigd bij Programmawet van 25 december 2016, inzonderheid artikel 2.
Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, laatst gewijzigd bij decreet van 28 maart 2014, inzonderheid artikel 5.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, inzonderheid artikel 4.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, laatst gewijzigd bij K.B. van 14 december 2016
Het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, laatst gewijzigd bij M.B. van 21 juli 2014.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het decreet van 20 maart 2009 betreffende het mobiliteitsbeleid, laatst gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010.
Het is aangewezen een extra parkeerplaats voor mindervaliden in te richten op de parking aan het Sociaal Huis, bovenop de bestaande parkeerplaats en er recht tegenover gesitueerd.
Artikel 1. In Vennelaan op de parking aan het Sociaal Huis worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor mindervaliden. Ter bestendiging wordt de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, voorzien van een verkeersbord E9a.
Art. 2. De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve boetes conform het GAS-reglement.
Art. 3. Dit aanvullend verkeersreglement zal ter kennisgeving worden
- overgemaakt aan de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent;
- overgemaakt aan de Procureur des Konings van de Afdeling Politierechtbank Gent;
- overgemaakt aan de bevoegde parketmagistraat van het Parket Oost-Vlaanderen, afdeling Gent;
- opgeladen in het Digitaal loket bestuurszaken van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
- opgeladen in de Verkeersbordendatabank van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken;
- overgemaakt aan de Provinciale GAS-ambtenaar;
- overgemaakt aan de Politiezone Schelde-Leie;
- overgemaakt aan de hoofdinspecteur van de wijkpolitie Sint-Martens-Latem;
- overgemaakt aan de hulpverleningszone Brandweerzone Centrum;
- bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, laatst gewijzigd bij Programmawet van 25 december 2016, inzonderheid artikel 2.
Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, laatst gewijzigd bij decreet van 28 maart 2014, inzonderheid artikel 5.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, inzonderheid artikel 4.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, laatst gewijzigd bij K.B. van 14 december 2016
Het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, laatst gewijzigd bij M.B. van 21 juli 2014.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het decreet van 20 maart 2009 betreffende het mobiliteitsbeleid, laatst gewijzigd bij decreet van 9 juli 2010.
Het is aangewezen een bijkomende parkeerplaats voor mindervaliden in te richten op de parking aan de Pastorie Deurle (zie aanduiding op plan in bijlage van dit besluit).
Artikel 1. In Dorpsstraat op de parking aan de Pastorie wordt één bijkomende parkeerplaats voorbehouden voor mindervaliden. Ter bestendiging wordt de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, voorzien van een verkeersbord E9a.
Art. 2. De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve boetes conform het GAS-reglement.
Art. 3. Dit aanvullend verkeersreglement zal ter kennisgeving worden
- overgemaakt aan de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent;
- overgemaakt aan de Procureur des Konings van de Afdeling Politierechtbank Gent;
- overgemaakt aan de bevoegde parketmagistraat van het Parket Oost-Vlaanderen, afdeling Gent;
- opgeladen in het Digitaal loket bestuurszaken van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
- opgeladen in de Verkeersbordendatabank van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken;
- overgemaakt aan de Provinciale GAS-ambtenaar;
- overgemaakt aan de Politiezone Schelde-Leie;
- overgemaakt aan de hoofdinspecteur van de wijkpolitie Sint-Martens-Latem;
- overgemaakt aan de hulpverleningszone Brandweerzone Centrum;
- bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht ‘Aankoop 2 elektrische bestelwagens technische dienst’ werd een bestek met nr. 2023/136 opgesteld door de Dienst Grondzaken.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Bestelwagen - open laadbak met kipfunctie - elektrisch), raming: € 48.400,00 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Bestelwagen - gesloten laadruimte - elektrisch), raming: € 48.400,00 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 96.800,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0290-00/242100/BESTUUR/CBS/0/WAGENPARK (actie 2.4.2).
Artikel 1. Het bestek met nr. 2023/136 en de raming voor de opdracht ‘Aankoop 2 elektrische bestelwagens technische dienst’, opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 96.800,00 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0290-00/242100/BESTUUR/CBS/0/WAGENPARK (actie 2.4.2).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §1.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De jaarrekening van cultuurregio Leie en Schelde 2022 werd opgesteld. De bedrijfsrevisor maakte een verslag op over de balans en resultatenrekening op 15 maart 2023.
Conform de statuten van de Cultuurregio Leie Schelde (opvolger van POLS) dienen de deelnemende gemeenten de jaarrekening goed te keuren (art. 12, § 2).
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de jaarrekening 2022 van de Cultuurregio Leie en Schelde.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de intergemeentelijke projectvereniging Cultuurregio Leie en Schelde.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, 41 en 56.
De laatste aanpassing van het reglement speelpleinwerking dateert van 25 mei 2020.
De speelpleinwerking voor de komende zomervakantie is in volle voorbereiding. We stellen hierbij echter vast dat er een blijvend tekort is aan animatoren.
Het vinden van geschikte en gemotiveerde animatoren, die als vrijwilliger aan de slag willen gaan op het speelplein, vormt jaarlijks een uitdaging. Na corona valt het nog meer op dat jongeren niet meer aan de slag willen voor een vrijwilligersvergoeding. Een nieuw verloningssysteem dringt zich op, waardoor jongeren het werken op een speelpleinwerking terug als aantrekkelijk zullen ervaren.
Om de continuïteit van de speelpleinwerking te garanderen, om de kwaliteit van onze aangeboden speelpleinwerking te verzekeren en om tijdens de zomervakantie gedurende meerdere weken aan betaalbare prijzen speelpleinwerking te kunnen aanbieden dringen maatregelen en een herziening van het reglement zich op.
De dienst vrije tijd contacteerde heel wat jongeren om hen te bevragen over de redenen van stopzetten speelpleinwerking of over feit waarom jongeren hier niet voor intekenen. Uit de telefonische bevraging bleek dat de beperkte vergoeding duidelijk een effect heeft op de keuzes van de animatoren om voor andere invullingen te kiezen van de zomervakantie.
Naar aanleiding hiervan werd een nieuwe manier van verlonen van de diverse animatoren uitgewerkt.
Volgende elementen liggen nu ter wijziging voor:
Deze accenten vinden hun weerslag in het reglement dat nu voorligt.
Het reglement kan gezien worden als een huishoudelijk reglement en legt daarnaast ook de prijzen voor de deelnemers en de verloning voor de animatoren vast.
Artikel 1. Het reglement speelpleinwerking wordt goedgekeurd en start vanaf juli 2023
Art. 2. Het reglement wordt als bijlage gevoegd bij onderhavig besluit.
Art. 3. Dit reglement vervangt integraal het vorige reglement van 25 mei 2020, vanaf juli 2023.
Bijlage Reglement speelpleinwerking
Bijlage Reglement speelpleinwerking
Artikel 1: Doelgroep
Het speelplein staat open voor kinderen vanaf drie jaar (kinderen moeten zindelijk zijn) tot twaalf jaar.
Artikel 2: Openingsuren
De gemeente biedt speelpleinwerking aan in volgende schoolvakanties:
Het speelplein is open van 8 uur tot 18 uur.
Er is gratis opvang van 8 tot 9 uur en van 16 tot 18 uur.
De activiteiten starten stipt om 9 uur en eindigen om 16 uur.
Artikel 3: Inschrijven
Inschrijven en betalen kan vanaf een maand voor de start van iedere vakantie via de gemeentelijke website (www.sint-martens-latem.be/speelpleinwerking). Ter plaatse inschrijven is niet mogelijk.
Om een goede werking te garanderen vragen we om minimum één week op voorhand in te schrijven. Vanaf zeven dagen voor de start van elke vakantieweek worden de plaatsen naar een minimum herleid. We gaan voor een kwalitatief veilige speelpleinwerking en hanteren de regel: 1 animator per maximum 10 kinderen.
Artikel 4: Tarief
In de dag- en weekprijzen zijn inbegrepen :
Artikel 4.1: Tarief inwoners
Tarief inwoners (het kind, of minstens één van de ouders is gedomicilieerd in Sint-Martens-Latem).
Artikel 4.2: Tarief niet-inwoners
Tarief niet-inwoners (het kind, noch de ouders zijn gedomicilieerd in Sint-Martens-Latem).
Artikel 4.3: Sociaal Tarief voor inwoners en niet-inwoners
De ouder vraagt recht op het sociaal tarief aan, als hij/zij een attest ‘verhoogde tegemoetkoming’ of ‘aanvraag sociaal tarief’ kan voorleggen:
De ouder bezorgt het attest minimaal één week vóór het inschrijven aan de dienst vrije tijd, of per e-mail op speelpleinwerking@sint-martens-latem.be. Zo wordt het correcte tarief tijdig toegepast. Dit tarief blijft één jaar geldig vanaf het indienen van het attest.
Artikel 4.4: Tarieven extra activiteiten
Het lokaal bestuur kan extra activiteiten organiseren tijdens de speelpleinwerking, buiten de normale programmatie. Het inschrijven hiervoor kan mits een meerprijs. De meerprijs is afhankelijk van de activiteit (sport, taalbad, …). Het lokaal bestuur staat steeds ook voor een deel van deze kostprijs in. Het staat de ouders vrij hun kind hier al dan niet voor in te schrijven.
Artikel 4.5: Supplement te laat ophalen
Haalt de ouder het kind te laat en dus na 18 uur af, rekent de vrijetijdsconsulent of de hoofdanimator 5 euro per kind per begonnen kwartier aan.
Haalt men op jaarbasis drie keer het kind te laat af, kan het kind geschorst worden van deelname aan de speelpleinwerking.
Artikel 5: Terugbetaling deelnamegelden
De ouder meldt afwezigheden van het kind op voorhand en schriftelijk.
Alleen bij ziekte van een deelnemer – mits voorleggen doktersbewijs – betaalt het lokaal bestuur het inschrijvingsgeld terug, op de administratiekosten van 1 euro per dag na. Uiterlijk zeven dagen na afwezigheid dient men een doktersattest in te dienen op het speelplein of bij de Dienst Vrije Tijd (Sociaal Huis, Vennelaan 23, 9830 Sint-Martens-Latem) met vermelding van het rijksregisternummer en bankrekeningnummer waarop teruggestort moet worden.
Artikel 6: Medische gegevens
De ouder vult bij inschrijving online een medische fiche in. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om de gegevens up-to-date te houden.
In geval van ziekte of letsel van het kind op het speelplein nemen de verantwoordelijken van het speelplein contact op met een van de ouders om de situatie te bespreken. Indien nodig, wordt het kind behandeld door een arts nabij het speelplein. De kosten van deze raadpleging vallen ten laste van de ouders. De verzekeringsdocumenten kunnen worden opgevraagd bij de speelpleinverantwoordelijke.
Artikel 7: Portretrecht
De ouder geeft bij de inschrijving al dan niet toestemming voor het nemen van foto’s. Deze foto’s kunnen worden gebruikt op sociale media en in gemeentelijke publicaties. Enkel kinderen waarvoor de ouder toestemming gaf, worden gefotografeerd.
Artikel 8: Veiligheid
Om de veiligheid te garanderen en om het in- en uitschrijven van het kind vlot te laten verlopen legt de ouder de streepjescode van inschrijving voor. Wanneer het kind door iemand anders dan de ouder wordt opgehaald, geeft de ouder deze boodschap door aan de verantwoordelijke van het speelplein. De persoon die het kind ophaalt, moet in het bezit zijn van de streepjescode.
Artikel 9: Duurzaam speelplein
Het speelplein voorziet voor elke deelnemer een herbruikbare beker die steeds kan bijgevuld worden met water. Plastic wegwerpflessen en kartonnen brikverpakkingen worden niet aanvaard op het speelplein.
Artikel 10: Begeleiding
Voor de begeleiding wordt beroep gedaan op vrijwilliger-animatoren, animatoren, zorganimatoren en hoofdanimatoren.
De aanstelling van de begeleiders is een bevoegdheid van het College van Burgemeester en Schepenen (artikel 56 Decreet Lokaal Bestuur).
Artikel 10.1 Vergoedingen begeleiders
Artikel 10.1.1 Vrijwilliger-animator
De vrijwilliger-animator dient niet te beschikken over een vormingsattest, maar dient wel bereid te zijn in de toekomst kadervorming in het jeugdwerk te volgen. Bij de vrijwilliger-animatoren maken we een onderscheid tussen 15-jarigen en 16-jarigen of ouder zonder ervaring.
De vergoeding van een vrijwilliger-animator van 15 jaar wordt als volgt vastgelegd:
Een 16-jarige vrijwilliger-animator of ouder zonder ervaring, ontvangt volgende vergoeding:
De verdere bepalingen worden vastgelegd in de afsprakennota.
Artikel 10.1.2: Animator
De animator beschikt over een vormingsattest animator of hoofdanimator, of heeft minstens 4 weken ervaring op een speelpleinwerking of heeft minstens 1 jaar ervaring als leiding in een jeugdbeweging.
De vergoeding van een animator wordt als volgt vastgelegd:
De bepalingen worden vastgelegd in een studentencontract.
De vergoeding van de animatoren wordt als volgt vastgelegd: minimumloon schaal E1.
Verder ontvangt de animator de maximale vrijwilligersvergoeding op volgende momenten:
De verdere bepalingen worden vastgelegd in de afsprakennota.
Artikel 10.1.3 Zorganimator
De zorganimator (indien voorzien) bewijst door ervaring en/of praktische opleiding te kunnen instaan voor de zorg voor de drie tot vijfjarigen.
De vergoeding van een zorganimator wordt als volgt vastgelegd:
De bepalingen worden vastgelegd in een studentencontract.
De vergoeding van de zorganimator wordt als volgt vastgelegd: minimumloon schaal E1.
Verder ontvangt de zorganimator de maximale vrijwilligersvergoeding op volgende momenten:
Artikel 10.1.4 Hoofdanimator
Per speelpleinweek wordt 1 hoofdanimator als coördinator aangesteld.
De hoofdanimatoren beschikken over het attest hoofdanimator en/of een pedagogisch diploma.
De bepalingen worden vastgelegd in een studentencontract.
De vergoeding van de hoofdanimatoren wordt als volgt vastgelegd: minimumloon schaal E3
Artikel 10.2 Extra’s voor begeleiders
Enig artikel. De raad nam kennis van de toelichting door de bevoegde schepen.
Enig artikel. De raad nam kennis van de toelichting door de bevoegde schepen.
Enig artikel. De raad nam kennis van de toelichting door de bevoegde schepen.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Peter Draulans
Voorzitter