Terug
Gepubliceerd op 12/06/2023

Besluitenlijst  Gemeenteraad

di 30/05/2023 - 20:00 Raadzaal

In toepassing van artikel 285 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, maakt de burgemeester een lijst van de besluiten bekend via de webtoepassing van de gemeente.

 

Het publiek kan van maandag tot vrijdag tussen 8.30 en 12 uur inzage krijgen in de besluiten bij het secretariaat (Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem).

 

Klachten bij de toezichthoudende overheid kunnen via één uniek adres worden ingediend, zowel digitaal als op papier:

  • via aangetekende zending: ofwel per post naar het adres van het Agentschap in Brussel, vermeld op de website van het Agentschap Binnenlands bestuur: de toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis –site - Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel ofwel via aangetekende mail naar binnenland@vlaanderen.be;
  • via afgifte tegen ontvangstbewijs op het adres van het Agentschap in Brussel, vermeld op de website van het Agentschap Binnenlands bestuur: de toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis-site - Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel;
  • via het digitaal formulier dat beschikbaar is op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (www.lokaalbestuur.vlaanderen.be).
  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen en zittingsverslag Gemeenteraad 24.04.2023

      Goedgekeurd

      Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren. 

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), algemene vergadering van 7 juni 2023 - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De agenda van de algemene vergadering van IVM van 7 juni 2023 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente wordt door de gemeenteraad gemandateerd zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in deze gemeenteraad en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda die voorligt. De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt.

      • Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (TMVW): algemene vergadering van 16 juni 2023 - beraadslaging en goedkeuring agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordigers

        Goedgekeurd

        Het lokaal bestuur ontving de oproepingsbrief voor de jaarvergadering van TMVW ov op 16 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld met de bijhorende documentatie. De gemeenteraad dient goedkeuring te verlenen aan de agenda en draagt de aangeduide vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het lokaal bestuur standpunt in te nemen. 

      • Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost Vlaanderen (IMEWO) - synthese van het activiteitenverslag 2022: kennisname

        Goedgekeurd

        Conform de decretale bepalingen, brengen de mandatarissen ten overstaan van hun gemeenteraad jaarlijks verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging IMEWO. Aan de mandatarissen wordt daarom een syntheseverslag van 2022 overgemaakt.

    • Welzijn

      • Raamovereenkomst - maaltijden voor maaltijddienst aan inwoners via het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem - lastvoorwaarden en gunningswijze: goedkeuring

        Goedgekeurd

        In het kader van de opdracht RAAMOVEREENKOMST: Maaltijden voor maaltijddienst aan inwoners via het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem werd een bestek met nr. 2023/JM opgesteld door Afdeling Welzijn en Vrije Tijd. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 139.950,00 excl. btw of € 170.344,35 incl. btw. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.


    • Grondgebiedzaken

      • Aanvullend verkeersreglement: Vennelaan - 2 parkeerplaatsen voor mindervaliden op parking Sociaal Huis: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het is aangewezen een extra parkeerplaats voor mindervaliden in te richten op de parking aan het Sociaal Huis, bovenop de bestaande parkeerplaats en er recht tegenover gesitueerd.

      • Aanvullend verkeersreglement: Dorpsstraat - 1 bijkomende parkeerplaats voor mindervaliden op Pastorie: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het is aangewezen een parkeerplaats voor mindervaliden in te richten op de parking aan de Pastorie Deurle.

      • Aankoop 2 elektrische bestelwagens technische dienst - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Goedgekeurd

        In kader van de verduurzaming van het gemeentelijk wagenpark zullen twee bestelwagens worden vervangen door een elektrische tegenhanger. Meer specifiek gaat het om een bestelwagen met open laadbak en een bestelwagen met gesloten laadruimte. De voertuigen zullen respectievelijk worden ingezet door de dienst groen en gebouwen.

    • Vrije tijd

      • Cultuurregio Leie en Schelde jaarverslag en rekening 2022: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De jaarrekening van cultuurregio Leie en Schelde 2022 werd opgesteld. De bedrijfsrevisor maakte een verslag op over de balans en resultatenrekening op 15 maart 2023. 

        Conform de statuten van de Cultuurregio Leie Schelde (opvolger van POLS) dienen de deelnemende gemeenten de jaarrekening goed te keuren (art. 12, § 2).

    • Toegevoegde punten

      • Toegevoegd punt Ward Claeyssens en Filip Vanparys: Reglement Speelpleinwerking Oase: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De laatste aanpassing van het reglement speelpleinwerking dateert van 25 mei 2020.

        De speelpleinwerking voor de komende zomervakantie is in volle voorbereiding. We stellen hierbij echter vast dat er een blijvend tekort is aan animatoren.

        Het vinden van geschikte en gemotiveerde animatoren, die als vrijwilliger aan de slag willen gaan op het speelplein, vormt jaarlijks een uitdaging. Na corona valt het nog meer op dat jongeren niet meer aan de slag willen voor een vrijwilligersvergoeding. Een nieuw verloningssysteem dringt zich op, waardoor jongeren het werken op een speelpleinwerking terug als aantrekkelijk zullen ervaren.

        Om de continuïteit van de speelpleinwerking te garanderen, om de kwaliteit van onze aangeboden speelpleinwerking te verzekeren en om tijdens de zomervakantie gedurende meerdere weken aan betaalbare prijzen speelpleinwerking te kunnen aanbieden dringen maatregelen en een herziening van het reglement zich op.

        De dienst vrije tijd contacteerde heel wat jongeren om hen te bevragen over de redenen van stopzetten speelpleinwerking of over feit waarom jongeren hier niet voor intekenen. Uit de telefonische bevraging bleek dat de beperkte vergoeding duidelijk een effect heeft op de keuzes van de animatoren om voor andere invullingen te kiezen van de zomervakantie.

        Naar aanleiding hiervan werd een nieuwe manier van verlonen van de diverse animatoren uitgewerkt.

         

        Volgende elementen liggen nu ter wijziging voor:

        • We blijven inzetten op een kwalitatief veilige speelpleinwerking en hanteren de regel: 1 animator per maximum 10 kinderen.
        • De vrijetijdsconsulent leidt het speelplein en de dagelijkse coördinatie is in handen van 1 hoofdanimator. We gingen enkele speelpleinweken aan de slag met 2 hoofdanimatoren maar dit bleek geen meerwaarde in de werking teweeg te brengen.
        • Om voldoende animatoren aan te trekken, zullen we animatoren in 4 categorieën verlonen:
          • -16 jaar en geen attest = 75% van de maximale vrijwilligersvergoeding
          • Vanaf 16 jaar zonder attest en zonder ervaring = maximale vrijwilligersvergoeding
          • (zorg)Animator met attest of minstens 4 weken ervaring op een speelpleinwerking of 1 jaar als leiding in een jeugdbeweging = loonschaal E1 jobstudent
          • Hoofdanimator met attest = loonschaal E3 jobstudent

        Deze accenten vinden hun weerslag in het reglement dat nu voorligt.

        Het reglement kan gezien worden als een huishoudelijk reglement en legt daarnaast ook de prijzen voor de deelnemers en de verloning voor de animatoren vast.

      • Toegevoegd punt K. Vanden Berghe: Implementatie fietsnetwerk – vragen om toelichting

        Ter kennis genomen

        In de gemeenteraad van 27 maart 2023 werd het aanvullend reglement op het wegverkeer in het kader van de introductie van het fietsnetwerk goedgekeurd, na een uitgebreide voorbereiding van dit onderwerp in diverse werkgroepvergaderingen.

        De voorbije weken werden de noodzakelijke verkeersborden geplaatst.

        De wijze waarop de introductie van dit fietsnetwerk is gebeurd tot op heden, zorgt voor heel wat onduidelijkheid en verwarring bij weggebruikers en inwoners.

        Vragen 

        1. In het verslag van de werkgroepvergadering van 9/6/2022 staat vermeld dat een intensieve communicatiecampagne noodzakelijk is. De voorbije weken kregen enkel de bewoners van de straten waar het fietsnetwerk loopt, een individueel schrijven, verscheen een bijzonder klein artikeltje, en tot slot een persartikel rond het fietsexamen waaraan het inrijden van het fietsnetwerk werd gekoppeld. En dit terwijl de werkgroep op 9/6/2022 de opmaak van een brochure had aanbevolen, te verspreiden met het Dorpsmagazine of erbuiten. Plant het schepencollege nog verdere communicatie-initiatieven?
        2. Op de gemeenteraad van 27 maart 2023 werd meegedeeld dat de bebording zou gebeuren rekening houdend met het nieuwe KB van 12/03/2023, waarbij niet langer gesproken wordt over fietsstraten, maar over fietszones, met als grote voordeel dat de borden F111 niet meer moeten herhaald worden na ieder kruispunt. Waarom werden in onze gemeente dan toch nog borden F111 en borden F113 geplaatst met daarop het woord ‘fietsstraat’, terwijl deze borden sinds 1 april 2023 niet meer geldig zijn en facultatief het woord ‘fietszone’ zouden moeten dragen?
        3. Heeft de plaatsing van de huidige borden als gevolg dat deze allemaal moeten vervangen worden tegen 1 januari 2035?
        4. Kan het advies van de Politie opgeladen worden naar aanleiding van de goedkeuring van het betrokken gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023?
        5. Kan het advies van het studiebureau Traject opgeladen worden naar aanleiding van de goedkeuring van het betrokken gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023?
        6. Kunnen de resultaten van de 0-metingen die werden uitgevoerd voor de plaatsing van de nieuwe verkeersborden, opgeladen worden?
        7. In de gemeenteraad van 27 maart 2023 werd aangekondigd dat een goedkeuring voor de uitvoering van asfalteringwerken in de Paddenhoek en Burgemeesterstraat zou worden voorgelegd ter goedkeuring op de gemeenteraad van april, zo niet ten laatste in mei. Er was op dat moment al één offerte binnen en er werd gewacht op nog enkele offertes. Noch op de agenda van de gemeenteraad van april noch op deze van mei, werd het punt geagendeerd. Wanneer komt het dan wel?
        8. Zijn er in 2023 nog werkgroepvergaderingen in het kader van de introductie, evaluatie en/of bijsturing van het fietsnetwerk doorgegaan? Zo ja, kunnen de verslagen daarvan opgeladen worden?
      • Toegevoegd punt fractie Voor Latem en Deurle: invoering fietsnetwerk: vragen om toelichting

        Ter kennis genomen

        Op de gemeenteraad van november 2022 werd het fietsnetwerk Sint-Martens-Latem principieel goedgekeurd.

        Het besluit had de volgende inhoud:

        Artikel 1. Het fietsnetwerk op het grondgebied Sint-Martens-Latem wordt principieel goedgekeurd.

        Art 2. Het wensbeeld van het fietsnetwerk met de weerhouden straten wordt weergegeven op kaart in het document ‘2022.11.21 kaart fietsnetwerk’, als bijlage bij dit besluit en er integraal deel van uitmakend.

        Art 3.

        §1. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de voorbereiding van de uitrol van het fietsnetwerk.

        §2. De wijzigingen aan de verkeerssituatie worden bestendigd in een aanvullend reglement op het wegverkeer, goed te keuren door de gemeenteraad.

        §3. De lastvoorwaarden en gunningswijze voor het uitvoeren van signalisatiewerken zullen ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Op de gemeenteraad van 27 maart 2023 werd het onder artikel 2 van voormeldt besluit bedoelde “aanvullend reglement op het wegverkeer: fietsstraten” goedgekeurd.

        Aldus werden een aantal specifieke straten ingericht als fietsstraat, gesignaliseerd door de borden F111 en F113.

        In bijlage van reglement werd een signalisatieplan gevoegd met vermelding van de positionering van de desbetreffende bordenr F111 en F113.

        Begin mei werden de desbetreffende borden geplaatst.

        Op de website van de gemeente staat te lezen:

        Op 21 november 2022 werd het fietsnetwerk unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad. Hoewel de timing nog onder voorbehoud is, plant het lokaal bestuur het fietsnetwerk uit te rollen tegen de zomer van 2023. Eén jaar na de uitvoering zal wederom een evaluatiemoment worden voorzien.

        In een persmededeling van 16 mei 2023, dewelke eveneens op de website van de gemeente staat gepubliceerd, staat evenwel te lezen dat het fietsnetwerk officieel werd ingefietst door onze schoolkinderen.

        Nu er enige onduidelijkheid is ontstaan over het al dan niet reeds in voegen zijn van het lokaal fietsnetwerk alsook naar aanleiding van de aangebrachte signalisatie, wenst onze fractie om toelichting te vragen.

         

        Vragen tot toelichting:

        1. vanaf wanneer is het lokaal fietsnetwerk in voege getreden?;

        2. hoe werd hierover gecommiuniceerd met onze inwoners en weggebruikers?;

        3. welke timing wordt voorop geschoven voor het aanbrengen van de aangekondigde wegmarkeringen binnen de fietszone en voor welke wegmarkeringen werd er gekozen?

      • Toegevoegd punt fractie Voor Latem en Deurle: Renovatiewerken Villa Zomernest: vragen om toelichting

        Ter kennis genomen

        Op de gemeenteraden van 30 mei 2022 werden de lastvoorwaarden gunningswijze voor de renovatie van de buitenschil van Villa Zomernest goedgekeurd.

        Ondertussen werden de werken gegund en in februari 2023 diende VZW ZOMERNEST het pand te verlaten omdat de renovatiewerken zouden beginnen.

        Tot op heden zijn deze werken evenwel nog steeds niet aangevat.

        Onze fractie wenst dan ook enige toelichting.

         

        Vragen om toelichting:

        1. waarom zijn de gegunde werken nog niet aangevat?

        2. Waarom diende VZW ZOMERNEST het pand reeds te verlaten?

        3. welke timing wordt er aangehouden.

Namens Gemeenteraad,

An De Vreese
Algemeen directeur

Peter Draulans
Voorzitter