Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, art. 130bis.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
Het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (KB van 1 december 1975);
Het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 inzonderheid art. 119, 130 bis en 135 § 2.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2020, 22 januari 2021, 31 mei 2021, 20 september 2021, 25 oktober 2021 en 13 december 2021 betreffende eenrichtingsverkeer, fietsstraat en verbod zwaar verkeer in Paddenhoek, Hoge Heirweg en omgeving.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 december 2021 vervalt op 6 juni 2022.
Momenteel ligt een voorstel op tafel om fietsstraten op een ruime schaal uit te rollen in het dorp. De proefopstelling, onderwerp van dit besluit, wordt gelinkt aan dit voorstel fietsstraten, om de maatregelen integraal te kunnen bekijken. Daarom wordt de proefopstelling verlengd tot 1 april 2023.
Artikel 1.
§1. Het deel Paddenhoek tussen de Lage Heirweg en de Hoge Heirweg is een openbare weg met eenrichtingsverkeer in de richting van de Hoge Heirweg naar de Lage Heirweg.
§2. In uitzondering op de bepaling in het eerste lid blijft het toegelaten voor fietsers om zich in beide richtingen verplaatsen.
§3. Ter bestendiging van de bepalingen uit het eerste en tweede lid wordt, conform het signalisatieplan dat onderdeel uitmaakt van dit besluit, de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, voorzien van
* een verkeersbord C1, met onderbord M2 met opschrift 'uitgezonderd fietsers';
* een verkeersbord F19, met onderbord M4 (fietsers in beide richtingen).
Art. 2.
§1. Het traject Hoge Heirweg - Paddenhoek tussen de Golflaan en de Lage Heirweg is een fietsstraat.
§2. Ter bestendiging van de bepaling uit het eerste lid wordt, conform het signalisatieplan dat onderdeel uitmaakt van dit besluit, de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, voorzien van
* verkeersborden F111 (begin van een fietsstraat);
* verkeersborden F113 (einde van een fietsstraat).
Art. 3.
§1. De zone tussen de Karel Lodewijk Maenhoutstraat, de Latemstraat, de Golflaan en de Kortrijksesteenweg is verboden voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton.
§2. In uitzondering op de bepaling van het eerste lid blijft plaatselijk verkeer toegestaan, ongeacht de massa in beladen toestand.
§3. Ter bestendiging van de bepalingen uit het eerste en tweede lid wordt, conform het signalisatieplan dat onderdeel uitmaakt van dit besluit, de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, voorzien van
* zonale verbodsborden C21 - begin, met onderbord met opschrift 'uitgezonderd plaatselijk verkeer';
* zonale verbodsborden C21 - einde, met onderbord met opschrift 'uitgezonderd plaatselijk verkeer';
* een verbodsbord C31 (verboden links afslaan) met onderbord type IV met opschrift 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' en onderbord type VIIa met opschrift '+3,5t';
* verbodsborden C31 (verboden rechts afslaan) met onderbord type IV met opschrift 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' en onderbord type VIIa met opschrift '+3,5t';
* aanwijzingsborden F39 met opschrift 'gewijzigde verkeerssituatie, sportsite via Golflaan'.
Art. 4.
§1. Het deel Paddenhoek tussen de N43 en de Lage Heirweg is verboden voor voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 7m. Er worden 3 wegversmallingen geïnstalleerd, waar het verkeer komende van de N43 voorrang heeft.
§2. Ter bestendiging van de bepalingen uit het eerste lid wordt, conform het signalisatieplan dat onderdeel uitmaakt van dit besluit, de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, voorzien van
* verbodsborden C25;
* gevaarborden A7a;
* gebodsborden D1d en D1e;
* voorrangsborden B19 en B21.
Art. 5. Onderhavig besluit gaat in op 21 juni 2022 en vervalt op 1 april 2023.
Art. 6. De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve boetes conform het GAS-reglement.
Art. 7. Onderhavig besluit wordt gestuurd naar
* de lokale wijkpost politiezone Schelde-Leie;
* de hulpverleningszone Brandweerzone Centrum;
* de provinciale GAS-ambtenaar;
* de afvalintercommunale IVM.