Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 18.12.2023 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
De wet van 30 december 1975 betreffende de goederen buiten particuliere eigendommen gevonden op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van de vonnissen tot uitzetting;
Het Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder artikel 4.4.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel, in het bijzonder artikel 2-6° en 7° en artikel 129.
Het nieuwe bestek wordt behandeld door de politieraad op 22 februari 2024.
De politiezone schreef in 2018 en 2021 een opdracht uit voor het takelen van voertuigen op het grondgebied van de vier gemeenten van de politiezone.
De werkwijze werd telkens positief geëvalueerd en de burger is gebaat bij vooraf vastgestelde prijzen voor het takelen van voertuigen, wat ertoe leidt dat de politiezone opnieuw een bestek ter goedkeuring voorlegt aan de politieraad en de vier gemeenten van de politiezone.
Door de politiezone werd het bestek met nr. 2024/01 samengesteld.
Artikel. 1. Akkoord te gaan met de werkwijze waarbij de politiezone Schelde - Leie optreedt als aankoopcentrale voor de opdracht 'takelen van voertuigen op het grondgebied van de gemeente.
Art. 2. Het bestek 'opdracht voor het takelen van voertuigen op de openbare weg op het grondgebied van de gemeenten De Pinte, Gavere, Nazareth en Sint-Martens-Latem' met nr. 2024/01 wordt goedgekeurd.
Art. 3. De opdracht zal worden gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 4. De Politiezone Schelde-Leie zal optreden als extern leidend ambtenaar voor de controle en opvolging van de kwalitatieve selectie- eisen en het toegangsrecht (met ondersteuning van de gemeenten voor wat bvb. het digitaal opvragen van attesten betreft), de opvolging en de coördinatie van de communicatie tussen de opdrachtnemer en de gemeenten, de periodieke opvolging van de takelgegevens voor statistische doeleinden, de coördinatie van de klachtenbehandeling bij de vooropgestelde dienstverlening en het uitvoeren en opvolgen van ambtshalve maatregelen, indien daartoe bevolen door de gemeenten.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 1 over de deelname van de gemeente in rechtspersonen en titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De toewijzingsraad van Dimensa Woonmaatschappij bereidde een toewijzingsreglement voor. Hierin werden bepalingen over woonbinding, specifieke doelgroepen en dergelijke opgenomen. Dimensa vraagt de goedkeuring van de gemeenteraad omtrent dit reglement.
Artikel 1. De raad keurt het toewijzingsreglement goed dat inwerking treedt op 1 maart 2024.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan woonmaatschappij Dimensa.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 1 over de deelname van de gemeente in rechtspersonen en titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
Dimensa Woonmaatschappij bereidde een huishoudelijk reglement voor. Hierin werden alle interne regels vastgelegd.
Dimensa vraagt de kennisname van de gemeenteraad omtrent dit reglement.
Artikel 1. De Raad neemt kennis van dit huishoudelijk reglement.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan woonmaatschappij Dimensa.
Artikel 173, van de Grondwet.
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook ‘Athumi’ genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Sint-Martens-Latem de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Artikel 1. De raad gaat akkoord met het in gebruik nemen van het vastgoedinformatieplatform.
Art. 2. De raad keurt het 'retributiereglement vastgoedinformatie' zoals opgenomen in bijlage van dit agendapunt goed.
Art. 3. Het 'retributiereglement vastgoedinformatie' vervangt artikel 3.9 van het reglement 'belasting op de afgifte van administratieve stukken (2020-2025).
Bijlage 1: Retributiereglement Vastgoedinformatie.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Sint-Martens-Latem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
75 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Sint-Martens-Latem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Sint-Martens-Latem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Sint-Martens-Latem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Sint-Martens-Latem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 29 januari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
[1] https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform
De raad neemt kennis van de antwoorden op de gestelde vragen.
De raad neemt kennis van de antwoorden op de gestelde vragen.
De raad neemt kennis van de antwoorden op de gestelde vragen.
De raad neemt kennis van de antwoorden op de gestelde vragen.
De raad neemt kennis van de antwoorden op de gestelde vragen.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Peter Draulans
Voorzitter