Terug
Gepubliceerd op 28/05/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

ma 26/05/2025 - 08:30

Tijdelijk verkeersreglement en inname openbaar domein: Dorp

Aanwezig: Pieter Vanderheyden, Burgemeester
Filip Christiaens, Peter Draulans, Louis Notte, Griet Embo, Schepenen
Jef Van den Heede, Algemeen directeur - waarnemend
Afwezig: An De Vreese, Algemeen directeur
Bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

Juridisch kader

De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16.3.1968.

Het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (KB van 1.12.1975).

Het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Motivering

Tussen 02/06/2025 en 06/06/2025 zal een gedeelte van het Dorp afgesloten zijn voor doorgaand verkeer wegens aansluiting van de riolering. De aangevraagde periode is 5 dagen waarvan de geschatte duur 2 dagen werk, afhankelijk van externe factoren.  

Artikel 1. Tussen 02/06/2025 en 06/06/2025 zal een gedeelte van het Dorp afgesloten zijn voor doorgaand verkeer wegens aansluiting van de riolering. De aangevraagde periode is 5 dagen waarvan de geschatte duur 2 dagen werk, afhankelijk van externe factoren.  

Art. 2.   De aannemer houdt rekening met de boombescherming beschreven in de signalisatievergunning:
            - Binnen een straal van 1.5m buiten de kroonprojectie van een boom mag niet gewerkt worden;
            - Indien de aannemer tijdens de graafwerken stoot op wortels met een diameter groter dan 2cm, moet handmatig verder gegraven worden.

Art. 3.   Putten worden in het weekend afgedekt.

Art. 4.   De omwonenden raken met de auto buiten de werkuren, tussen 17 uur en 7 uur, aan hun woning. Tijdens de werkuren zijn de woningen te voet of met de fiets bereikbaar. 

Art. 5.   De aannemer verstuurt een bewonersbrief (met signalisatieplan) drie dagen voor de start van de werken naar de omwonenden en via mail grondzaken@sint-martens-latem.be.

Art. 6.   De aannemer plaatst op donderdag vóór 6 uur alle huisvuil op een bereikbare, reglementaire plaats voor de ophaaldienst.

Art. 7.   De start van de werken wordt 3 dagen ervoor doorgegeven aan de dienst grondzaken, grondzaken@sint-martens-latem.be.

Art. 8.   De aanvrager staat in voor het plaatsen van de signalisatie.

Art. 9.   De signalisatievergunning als bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit en wordt mede goedgekeurd.

Art. 10. De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve boetes conform het GAS-reglement.

Art. 11. Dit tijdelijk verkeersreglement is geldig binnen de periode gedefinieerd in artikel 1. Het treedt in werking op moment van plaatsing van de signalisatie en eindigt op moment van verwijdering van de signalisatie.

Art. 12. Onderhavig besluit wordt gestuurd naar
             - de lokale wijkpost politiezone Schelde-Leie;
             - de provinciale GAS-ambtenaar;
             - de hulpverleningszone Brandweerzone Centrum;