Terug
Gepubliceerd op 01/03/2023

Besluitenlijst  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:00 Raadzaal

In toepassing van artikel 285 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, maakt de burgemeester een lijst van de besluiten bekend via de webtoepassing van de gemeente.

 

Het publiek kan van maandag tot vrijdag tussen 8.30 en 12 uur inzage krijgen in de besluiten bij het secretariaat (Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem).

 

Klachten bij de toezichthoudende overheid kunnen via één uniek adres worden ingediend, zowel digitaal als op papier:

  • via aangetekende zending: ofwel per post naar het adres van het Agentschap in Brussel, vermeld op de website van het Agentschap Binnenlands bestuur: de toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis –site - Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel ofwel via aangetekende mail naar binnenland@vlaanderen.be;
  • via afgifte tegen ontvangstbewijs op het adres van het Agentschap in Brussel, vermeld op de website van het Agentschap Binnenlands bestuur: de toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis-site - Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel;
  • via het digitaal formulier dat beschikbaar is op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (www.lokaalbestuur.vlaanderen.be).
  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen en zittingsverslag Gemeenteraad 23 januari 2023

      Goedgekeurd

      Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren. 

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Vervanging lid politieraad: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad van Sint-Martens-Latem stelt de vertegenwoordigers aan voor de gemeente in de politieraad van de politiezone Schelde en Leie. Mevrouw Inge Vanderhaeghe neemt ontslag als raadslid in de politieraad. Een akte van voordracht met ingediend voor de heer Ward Claeyssens ter vervanging van politieraadslid Inge Vanderhaeghe.

      • Rapport klachten 2022: kennisname

        Ter kennis genomen

        Tijdens de gemeenteraad van 22 november 2021 werd het klachtenreglement, alsook de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst, goedgekeurd. 

        Conform artikel 11 van het klachtenreglement, wordt in dit kader jaarlijks gerapporteerd aan de gemeenteraad. 

      • Vaststellen reglement voor de verkoop en schenking van roerende goederen eigendom van de gemeente: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Middels dit reglement machtigt de gemeenteraad het college van burgermeester en schepenen om daden van beschikking omtrent het roerend materieel te mogen stellen.

    • Algemene financiering

      • Belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten - aanpassing: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Om de inning en invordering van de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten vlotter te laten verlopen, is het aangewezen om de adverteerder in plaats van de verantwoordelijke uitgever als eerste belastingplichtige aan te duiden in het belastingreglement. Indien een drukwerk wordt verspreid op naam van meerdere adverteerders tegelijkertijd, wordt teruggevallen op de verantwoordelijke uitgever als belastingplichtige. De reeds bestaande wettelijke mogelijkheid om nalatigheids- en moratoriuminteresten op deze belasting toe te passen wordt ook geëxpliciteerd.

        Naar aanleiding van recente rechtspraak mag de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken niet worden beperkt tot de verspreiding in de brievenbussen van woningen. Het belastingreglement wordt zo gewijzigd dat ze geldt voor alle brievenbussen op het gemeentelijk grondgebied.

    • Grondgebiedzaken

      • Bestek 'Groenonderhoud sociale economie 2023 (verlengbaar)' - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Goedgekeurd

        In het kader van de opdracht 'Groenonderhoud Sociale Economie' werd een bestek met nr. 2022/129 opgesteld door Afdeling Grondgebiedzaken.
        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
        * Basisopdracht (Groenonderhoud Sociale Economie), raming: € 43.125,00 excl. btw of € 52.181,25 incl. 21% btw;
        * Verlenging 1 (Groenonderhoud Sociale Economie), raming: € 43.125,00 excl. btw of € 52.181,25 incl. 21% btw;
        * Verlenging 2 (Groenonderhoud Sociale Economie), raming: € 43.125,00 excl. btw of € 52.181,25 incl. 21% btw;
        * Verlenging 3 (Groenonderhoud Sociale Economie), raming: € 43.125,00 excl. btw of € 52.181,25 incl. 21% btw.
        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 172.500,00 excl. btw of € 208.725,00 incl. 21% btw.
        De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden, 3 x verlengbaar.
        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

      • Raamovereenkomst wegmarkeringen op gemeentewegen - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/133

        Goedgekeurd

        De raamovereenkomst wegmarkeringen op gemeentewegen omvat o.a. het aanbrengen van nieuwe wegmarkeringen, het vernieuwen van bestaande belijningen en inkleuren van fietssuggestiestroken op het grondgebied van Sint-Martens-Latem. De opdracht zal lopen voor een duur van 12 maanden, eenmaal stilzwijgend verlengbaar. 

      • Raamovereenkomst: huren van materiaal en machines voor technische dienst 2023, verlenging 2024, 2025 en 2026 - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Goedgekeurd

        In het kader van de opdracht  ‘Raamovereenkomst: huren van materiaal en machines voor technische dienst 2023, verlenging 2024, 2025 en 2026’ werd een bestek met nr. 2023/135 opgesteld door de Dienst Grondzaken.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 139.873,44 excl. btw of € 169.246,88 incl. 21% btw over 4 jaar.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      • Kosteloze grondafstand Lage Heirweg 39: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Op 14.02.2020 werd er een voorwaardelijke omgevingsvergunning afgeleverd voor het slopen en bouwen van een woning gelegen te Lage Heirweg 39, kadastraal gekend als Sint-Martens-Latem, afdeling 1, sectie B, nr. 211R2, waarbij als last werd opgelegd dat er een kosteloze grondafstand moest gebeuren van een strook grond om deze te voegen bij het openbaar domein.
        Alle nodige formaliteiten zijn vervuld om deze overdracht te realiseren.

    • Vrije tijd

      • Reglement subsidies jeugdwerk en jeugdverenigingen: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Met dit reglement wensen we de zelfstandigheid van de jeugdverenigingen te stimuleren door ze voldoende te subsidiëren. Zo zullen ze nu zelfstandig instaan voor bijvoorbeeld de organisatie van het kampvervoer. Op die manier leren ze om beter te plannen, te organiseren en afspraken na te leven. Daarnaast willen we ook de betrokkenheid en het engagement stimuleren door de verbinding te maken met de Jeugdraad Latem-Deurle.

        We wensen tevens de jeugdverenigingen meer te sensibiliseren en verantwoordelijk te maken voor het gebruik van de gemeentelijke gebouwen en terreinen. We vereenvoudigen het reglement door het toevoegen van de 'kadervorming', zodat dit geen apart reglement meer vormt. Het ontwerp van het nieuwe subsidiereglement werd positief onthaald door de Jeugdraad, de KSA en de Scouts.

      • Aanpassing 'Overeenkomst tussen het gemeentebestuur en Jeugdhuis 't Zwaantje' van 26 maart 2020: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Door het vernieuwen van het subsidiereglement voor kadervorming en jeugdverenigingen, dient er voor de duidelijkheid een addendum toegevoegd te worden aan de overeenkomst tussen het gemeentebestuur en het Jeugdhuis 't Zwaantje van 26 maart 2020. Met deze aanpassing wordt de jaarlijkse toelage van 3.250 euro en de mogelijke extra subsidie voor security bij de organisatie van een grote fuif geformaliseerd, ook al werd deze in de feiten reeds jaarlijks uitbetaald.

    • Toegevoegde punten

      • Toegevoegd punt K. Vanden Berghe: omleidingsroutes wegeniswerken Pontstraat - vragen om toelichting.

        Ter kennis genomen
        In de huidige fase van de wegenis- en rioleringswerken in de Pontstraat is een omleidingsplan van kracht om het verkeer zo goed mogelijk te spreiden langs de best mogelijke wegen, wetende dat het tijdens de uitvoeringsfase van dergelijk grote en langdurige werken niet eenvoudig is om goede oplossingen te vinden.
        Mogelijks kunnen nog alternatieven/verbeteringen in ogenschouw genomen worden. Vandaar enkele vragen om te begrijpen of deze pistes werden overwogen en zo ja, waarom ze niet werden weerhouden.

        Vragen

        1. Verkeer dat vanuit de Muldersdreef de Philippe de Denterghemlaan wil bereiken, wordt volgens de huidige omleidingsroute via de Kriekenbergdreef en de Rode Beukendreef geleid. In dit traject is het maken van de bocht op de hoek van de Muldersdreef en de Kriekenbergdreef geen sinecure.
          - Waarom werd niet overwogen de Rode Beukendreef tijdelijk open te maken en daar éénrichtingsverkeer te voorzien vanuit de Muldersdreef richting Philippe de Denterghemlaan?
          - Waarom werd niet overwogen het korte stukje van de Dorpsstraat tussen de Muldersdreef en de Philippe de Denterghemlaan te behouden als tweerichtingsstraat (eventueel gekoppeld aan een parkeerverbod op deze zone)?
        2.  Op een bepaald moment stond de omleidingsroute aangeduid via de Warandedreef komende vanuit de Brandstraat/Oude Vierschaarstraat. Deze aanduidingen lijken nu verdwenen.
          - Komen deze nog terug? Welke evaluatie leidde tot deze aanpassing?
        3. Komende vanuit Leerne, worden de fieters voor de top van de brug geleid naar de rijbaan en is het fietspad tijdelijk afgezet. Ook komende vanuit de Voordelaan en Oude Pontweg worden fietsers verplicht zich op de rijbaan te begeven. Ten aanzien van de autobestuurders zijn hiervoor geen aanduidingen aangebracht
          - Werd overwogen een tijdelijke zone-30 te voorzien om het tijdelijk gemengd verkeer op dit stuk beter te begeleiden?
          - Werd overwogen tijdelijks signalisatie aan te brengen op het wegdek om de autobestuurders attenter te maken op deze tijdelijke situatie van gemengd verkeer?
      • Toegevoegd punt fractie Voor Latem en Deurle: uitgevoerde verhardingswerken aan onverharde dreven gedurende de week van 23 januari 2023: vragen tot toelichting + verzoek tot inspraak van de bewoners en herstel van de dreven in hun authentieke staat

        Ter kennis genomen

        In de week van 23 januari 2023 werden er, in opdracht van de dienst Grondzaken, ingrijpende werken, benoemd als 'onderhoudswerken',  uitgevoerd aan de volgende dreven:

        • Bachtebergen;
        • Burggraaf Henri de Spoelberchdreef;
        • Kapitteldreef;
        • Kl. Reinaertdreef;
        • Warandedreef

        De bewoners van de dreven werden niet op voorhand geïnformeerd/verwittigd van de periode waarbinnen de voorgenomen werken zouden plaatsgrijpen, noch van de werkwijze en/of de materialen die hierbij zouden gebruikt worden.

        Bij deze werken werd er vanaf 5U00 ‘s morgens met onaangepast zwaar materiaal (grote zware kipwagens) steenpuin aangevoerd en gelost én werd dit vanaf 7U00 ingewerkt in de desbetreffende dreven.

        Voor de bewoners kwam dit totaal onverwachts.

        Daarenboven veroorzaakte de werkwijze ook een onaanvaardbare overlast en werd de nachtrust van de omwonenden gedurende verschillende dagen verstoord.

        Sinds voltooiing van de werken is het duidelijk dat bepaalde van de dreven hun authentieke en onverhard karakter zijn verloren.

        Sommige dreven zijn omgevormd tot met steenpuin bedekte werftoegangswegen, waarop het voor de gebruikers op bepaalde plaatsen quasi onmogelijk geworden is om op een veilige manier te fietsen, joggen en wandelen.

        Het omvormen van de 'onverharde dreven' naar de facto 'halfverharde dreven', zorgt  niet enkel voor gebruiksongemak, maar doet ook heel wat vragen rijzen over de keuze van het materiaal en het uitzicht van de dreven.

        Het resultaat betekent immers een ware aanfluiting voor het authentieke karakter van de dreven en het DNA van onze groene dorpen. Principes die dit Schepencollege nochtans pretendeert hoog in het vaandel te voeren….

        Het geloste steenpuin wordt door wagens weggekaatst naar de zijkanten van de dreven en er ontstaan op bepaalde plaatsen opnieuw rijsporen/putten.

        Sinds het voltooien van de werken wordt er in bepaalde dreven overigens veel sneller gereden en wordt sluikverkeer aangemoedigd.

        Wij begrijpen dat sommige dreven, zoals vb. de Warandedreef, Kleine Reinaertdreef en bepaalde stukken van de Kapitteldreef, er eind 2022 door het aanhoudende regenweer erbarmelijk bijlagen en dat er daar door bepaalde bewoners terecht nogal wat klachten over werden geuit.

        Dit rechtvaardigt evenwel niet dat er enkel met de klagers werd gecommuniceerd en dat de andere bewoners van de dreven in het ongewisse werden gelaten over de timing en de materiaalkeuze van de nochtans ingrijpende werken.

        Evenmin rechtvaardigt dit de materiaalkeuze/uitvoeringswijze die een ware aanslag betekenen op het authentieke karakter van onze mooie dreven en de gebruiksvriendelijkheid ervan voor de zachte weggebruikers.

        Naar aanleiding van de aanhoudende klachten die wij ontvingen van vele bewoners en gebruikers van de dreven, heeft de Fractie VOOR LATEM EN DEURLE op 31 januari 2023 een aantal schriftelijke vragen aan de bevoegde schepen van openbare werken gericht, waarbij zowel het gebrek aan communicatie als de uitvoeringwijze werd in vraag gesteld.

        Naar de inwoners toe werd er, kennelijk naar aanleiding van ons schrijven van 31 januari 2023,  op 8 februari 2023 een schrijven uitgestuurd, waarin het Schepencollege een mea-culpa sloeg en men stelde 'in de toekomst beter te zullen communiceren' en 'dat de donkere kleur wordt opgevolgd en geëvalueerd'.

        Onze vragen werden pas beantwoord op 15 februari 2023.

        Er werd hierbij gesteld dat de werkwijze (ttz. het aanvoeren van steenpuin) werd goedgekeurd door de gemeenteraad en dat dit een algemeen aanvaard procedé zou zijn voor het onderhouden van onverharde dreven. Men zou enkel wat verschoten zijn van de uiteindelijke 'donkere kleur'. Voor het overige was er – blijkbaar - geen vuiltje aan de lucht.

        Ondertussen blijft er een maand na voltooiing van de werken onduidelijkheid bestaan over de stappen die effectief zullen genomen worden om te remediëren aan de ontstane onaanvaardbare situatie.

        Omdat de inhoud van het schrijven van 15 februari 2023 niet al de vragen van onze fractie genoegzaam beantwoordt en we vernemen dat veel inwoners de inhoud van de bewonersbrief van 8 februari 2023 ontoereikend vinden, wenst onze fractie nog een aantal vragen tot toelichting te stellen:

        Vragen tot toelichting:

        1. Waarom werd er enkel gecommuniceerd met de bewoners die klachten hadden over de staat van de dreven?;

        2. Welke garanties ontvangen de bewoners dat zij in de toekomst wel zullen betrokken worden?;

        3. Wie heeft ervoor gekozen om te opteren om gebroken betonpuin en kalsteen aan te voeren en te verwerken in de dreven? Wie heeft de hoeveelheid bepaald en waarom werd niet voorafgaandelijk nagegaan welk resultaat dit zou geven?

        4. Was er in het begin van de vorige legislatuur niet met de bewoners van de desbetreffende dreven afgesproken dat de dreven hun onverhard authentieke karakter zouden behouden en hoe rijmt U dit met de toegepaste 'onderhoudsmethode'?;

        5. Hoe is het zo ver kunnen komen dat er zo drastisch ingegrepen moest worden en waarom werd er zolang gewacht om de dreven grondig en met respect voor hun authentiek onverhard karakter te onderhouden;

        6. Welke stappen zullen er worden ondernomen om de dreven terug in hun authentieke staat te herstellen en zal de aannemer aangesproken worden over haar rol die zij daarin speelde?

Namens Gemeenteraad,

An De Vreese
Algemeen directeur

Peter Draulans
Voorzitter