Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Het zittingsverslag werd vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 21 oktober 2024 goed.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40 lid 3.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder de artikelen 71 tot 76.
Het KB van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
De gemeente Sint-Martens-Latem maakt deel uit van de Politiezone Schelde - Leie en dient aldus bij te dragen tot de financiering van de zone.
De ontwerpbegroting van de politiezone 2024 voorzag in een bijdrage van de gemeente Sint-Martens-Latem ten bedrage van:
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de toelagen budgetwijziging 2024 van Sint-Martens-Latem aan de Politiezone Schelde - Leie ten bedrage van
Art. 2. Deze uitgaven worden voorzien in de meerjarenplanaanpassing van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem.
Art. 3. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer gouverneur van de provincie naar Toezicht.ovl@ibz.fgov.be en naar de voorzitter van de politieraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40 lid 3.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder de artikelen 71 tot 76.
Het KB van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
De gemeente Sint-Martens-Latem maakt deel uit van de Politiezone Schelde - Leie en dient aldus bij te dragen tot de financiering van de zone.
De ontwerpbegroting van de politiezone 2025 voorziet in een bijdrage van de gemeente Sint-Martens-Latem ten bedrage van:
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de dotatie dienstjaar 2025 van Sint-Martens-Latem aan de Politiezone Schelde - Leie ten bedrage van
Art. 2. Deze uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanaanpassing van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem.
Art. 3. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer gouverneur van de provincie naar Toezicht.ovl@ibz.fgov.be en naar de voorzitter van de politieraad.
Het decreet van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 par. 3 en artikel 41 alinea 2-2°.
Het drinkwaterdecreet van 24 mei 2002, in het bijzonder de artikelen 16 bis tot 16 septies.
De omzendbrief LNE 2013/2 betreffende de aanwending van de gemeentelijke saneringsbijdrage en de gemeentelijke saneringsvergoeding.
In het schrijven van 1 oktober 2024 stelt Farys de toepassing voor van de decretaal voorziene maximale tarieven voor de gemeentelijke saneringsbijdrage en -vergoeding, berekend door de tarieven voor de bovengemeentelijke saneringsbijdrage voor 2025 te vermenigvuldigen met een vermenigvuldigingscoëfficiënt (momenteel 1,4).
De maximumtarieven bedragen:
- huishoudelijk basistarief: 1,6533 €/m³
- comforttarief (d.i. het basistarief x 2): 3,3066 €/m³
- niet huishoudelijk tarief: 1,8729 €/m³
De gemeente kiest ervoor om volgens het principe 'de gebruiker / vervuiler betaalt', deze decretaal voorziene maximale tarieven toe te passen in 2025.
Artikel 1. Voor de bepaling van de gemeentelijke saneringsbijdrage (drinkwaterklanten) en de gemeentelijke saneringsvergoeding (eigen waterwinning) worden de decretaal voorziene maximale verbruikstarieven toegepast. Voor 2025 bedragen die als volgt:
- huishoudelijk basistarief: 1,6533 €/m³
- comforttarief (d.i. het basistarief x 2): 3,3066 €/m³
- niet huishoudelijk tarief: 1,8729 €/m³
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt verstuurd naar Farys.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 41 3° en 249.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 249 tot 256 en artikel 597;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Omzendbrief BB 2013/7 van 6 september 2013 houdende digitale rapportering over de beleids- en beheerscyclus;
Omzendbrief KB/ABB 2019/4 - strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KBBJ/ABB2020/3-aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 - betreffende beslissingen tijdens het jaar van de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads-, provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn tot aan de installatie van de nieuwe raden en het gebruik van informatiemiddelen tijdens de hele bestuursperiode
De Meerjarenplanaanpassing 2025 omvat de strategische nota, waarin de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties zijn opgenomen. De financiële nota omvat het financiële doelstellingenplan, de staat van het financieel evenwicht en het overzicht van de kredieten. Uit de financiële nota blijkt dat de Meerjarenplanaanpassing 2025 financieel in evenwicht is. De toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan geven meer gedetailleerde uitleg over de Meerjarenplanaanpassing 2025. De Meerjarenplanaanpassing 2025 omvat de wijziging van de kredieten 2024 en de beginkredieten 2025.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de strategische nota van de Meerjarenplanaanpassing 2025 - deel gemeente.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de financiële nota bestaande uit:
Art. 3. Akte wordt genomen van de toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan.
Art. 4. Het besluit houdende vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2025 wordt samen met de verplichte bijlagen binnen de 20 dagen overgemaakt aan de provinciegouverneur. De digitale rapportering van de vastgestelde beleidsrapporten gebeurt via het digitaal loket van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 41, 3° en 249 § 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 249 tot 256 en artikel 597;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Omzendbrief BB 2013/7 van 6 september 2013 houdende digitale rapportering over de beleids- en beheerscyclus;
Omzendbrief KB/ABB 2019/4 - strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
Omzendbrief KB/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen.
Zoals bepaald in artikel 249 §3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de strategische nota van de Meerjarenplanaanpassing 2025 - deel OCMW.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de financiële nota bestaande uit:
Art. 3. Akte wordt genomen van de toelichting en de documentatie bij het meerjarenplan.
Art. 4. Het besluit houdende vaststelling van de Meerjarenplanaanpassing 2025 wordt samen met de verplichte bijlagen binnen de 20 dagen overgemaakt aan de provinciegouverneur. De digitale rapportering van de vastgestelde beleidsrapporten gebeurt via het digitaal loket van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 41. 15°.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2021 houdende vaststelling van een klachtenreglement en ondertekening samenwerkingsovereenkomst Vlaamse Ombudsdienst.
Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 333.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 4.3.1.§2.
De klacht ingediend op 21 augustus 2024 betreffende de gecoördineerde versie van het afwegingskader goede ruimtelijke ordening van de gemeentelijke omgevingsambtenaar dd. 1 juli 2024.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur bracht de klagers en de gemeente op 21 oktober 2024 op de hoogte van haar standpunt.
Het agentschap Binnenlands Bestuur concludeert dat een toezichtmaatregel hier niet aan de orde is, aangezien er geen sprake is van een gemeentelijke beslissing waarvan de toezichttermijn nog niet is verstreken.
De toelichting op de webpagina duidt de context en de wijze waarop het afwegingskader wordt toegepast. Zowel de door de gemeenteraad goedgekeurde versie als de gecoördineerde versie vermelden in de hoofding (kader) de wettelijke context.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het Agentschap Binnenlands Bestuur dd. 21 oktober 2024 met referte KLACHT2024.000789.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 2, 40 en 41.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 31.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 8, 10, 11 en 12.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad neemt in toepassing van artikel 31 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning een beslissing over de aanleg van een gemeenteweg alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college van burgemeester en schepenen) een beslissing neemt over de aanvraag.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
In uitvoering van het decreet houdende gemeentewegen (artikel 11) leggen de gemeenten de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2 van voormeld decreet. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan.
In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
De aanvraag is gelegen langs de erftoegangsweg Mortelstraat. De omgeving wordt gekenmerkt door eengezinswoningen in open bebouwing. Aan de linkerzijde bevinden er zich enkele grote percelen in een tweede bouwzone en rechts een verkaveling in de vorm van een pijpenkop.
De Mortelstraat is aangelegd in een KWS-verharding met aan weerszijden een betonnen goot. De wegbreedte bedraagt 4m inclusief goten. Op 70m in de richting van de Klapstraat bevindt er zich een bocht en aan de andere zijde een zijstraat op ruim 100m.
De aanvraag heeft betrekking op het verkavelen in 4 loten voor open bebouwing met openbare wegenis. Drie loten bevinden zich in een tweede lijn achter de bestaande bebouwing van de Mortelstraat en worden ontsloten door een nieuw aan te leggen toegangsweg. Eén lot is gelegen langs de Mortelstraat waar thans ook bestaande bebouwing aanwezig is.
De weg wordt aangelegd als een karrenspoor met twee rijen kasseien en centraal en aan de zijkanten versterkt door middel van grasbetontegels.
De overdracht naar het openbaar domein werd naar aanleiding van een eerder ingetrokken aanvraag expliciet verzocht omwille van de bereikbaarheid voor de brandweer, als volgt geformuleerd: ‘De ontsluitingsweg moet voorzien worden van een nieuwe officiële straatnaam.’
Gezien het college van burgemeester en schepenen geen voorstander is van verkavelingen met private wegenis stelt de aanvrager een overdracht naar het openbaar domein voor. Het betreft lot 7 op het rooilijnplan met een oppervlakte van 1003m².
Openbaar onderzoek
Tijdens het openbaar onderzoek over de verkavelingsaanvraag werden er 5 bezwaarschriften ingediend waarvan er 3 ook betrekking hebben op de aanleg van een nieuwe gemeenteweg, als volgt samengevat:
Beoordeling van de bezwaren
Met een woningdichtheid van 5 woningen per hectare is de mobiliteitsimpact zeer beperkt. In de aanpalende verkaveling bedraagt de dichtheid ca. 6,6 woningen per hectare. Actueel ontsluiten 40 woningen langs de Mortelstraat naar de Klapstraat. De vervoerswijze die nauw samenhangt met de verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle bewoners en gebruikers van een openbare weg.
De nieuwe ontsluiting ligt op een ruime afstand van een bocht in de Mortelstraat waardoor er zich inzake verkeersveiligheid geen probleem stelt. Tussen de nieuwe straat en de bocht liggen nog 4 individuele opritten.
Inzake complementaire functies aan het wonen wordt in de verkavelingsvoorschriften de omschrijving van de van omgevingsvergunning vrijgestelde complementaire functies opgenomen. Dit biedt voldoende garanties voor een schaal en dynamiek die inpasbaar is in een residentiële omgeving.
Beoordeling van de aanvraag met betrekking tot de zaak der wegen
Het wegprofiel beantwoordt aan het typeprofiel dat in Sint-Martens-Latem frequent wordt toegepast.
De volledige uitrusting, volgens de normen van de nutsmaatschappijen, is ten laste van de aanvrager.
Enig artikel. Onderstaand voorstel van besluit werd verworpen.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren inzake de nieuwe gemeenteweg die werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek over de verkavelingsaanvraag met referentie OMV_2024069579 en besluit dat de bezwaren ongegrond zijn.
Art. 2. Het rooilijnplan en de modeldwarsprofielen die deel uitmaken van de verkavelingsaanvraag worden goedgekeurd.
Art. 3. De volledige uitrusting moet beantwoorden aan de normen van de nutsmaatschappijen (water, elektriciteit, riolering, straatverlichting, …) en is ten laste van de aanvrager. Na de realisatie van de werken en aanvaarding door de gemeente worden de wegenis, inclusief de nutsleidingen en straatverlichting van lot 7 kosteloos overgedragen aan de gemeente en ingelijfd in het openbaar domein.
Art. 4. Het toekennen van een straatnaam zal het voorwerp zijn van een afzonderlijke beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 25 en 98 i.v.m. de onderhandelingsprocedure.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De uitvoering van de wegenis- en rioleringswerkzaamheden in 'Open Veld' staan ingepland door dienstverlener VLAAMSE MAATSCHAPPIJ VOOR SOCIAAL WONEN voor het voorjaar 2025. In het kader van deze opdracht werd een bijzonder bestek met projectnummer 19-007/WI094CE62E opgesteld door studiebureau Buyens, Geraardsbergstesteenweg 237 te 9860 Oosterzele.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare aanbesteding.
De uitgave voor de rioleringswerken wordt geraamd op € 646.157, 66 excl. btw. De kosten worden als volgt verdeeld:
De uitgave voor de groenaanleg wordt geraamd op € 117.234,83 excl. btw of € 1.387.477,08 incl. btw. De kosten worden als volgt verdeeld:
Het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenbudget MJP2020-2025 onder jaarbudgetrekening 2025/2.2.1/0200-00/224100/GEMEENTE/CBS/OPENVELD.
Het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenbudget MJP2020-2025 onder jaarbudgetrekening 2025/2.2.1/0200-00/224100/GEMEENTE/CBS/OPENVELD.
Artikel 1. Het bijzonder bestek met nr. 19-007/WI094CE62E en de raming voor de opdracht 'Aanleg publieke ruimte Open Veld', opgesteld door studiebureau Buyens, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming voor de wegeniswerken bedraagt € 646.157, 66 excl. btw. (waarvan het gemeentelijk deel € 153.005,91 excl. btw of € 185.137,15 incl. btw. bedraagt). De raming voor de aanplantingswerken bedraagt € 117.234,83 excl. btw. ( waarvan het gemeentelijk deel € 12.752,910 excl. btw of € 15.431,01 incl. 21% btw bedraagt).
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare aanbesteding.
Art. 3. Het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenbudget MJP2020-2025 onder jaarbudgetrekening 2025/2.2.1/0200-00/224100/GEMEENTE/CBS/OPENVELD.
Art. 4. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan VMSW en studiebureau Buyens.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Het zittingsverslag werd vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 18 november 2024 goed.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Peter Draulans
Voorzitter