Terug
Gepubliceerd op 15/10/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 13/09/2021 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
An De Vreese, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Anneke De Cock, Erik Van den Abeele, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen en zittingsverslag raad voor maatschappelijk welzijn van 28.06.2021

      Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
      Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
      An De Vreese, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Anneke De Cock, Erik Van den Abeele, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Bevoegdheid

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 74.

      Juridisch kader

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 74, 277 en 278.

      Motivering

      Vanaf januari 2020 wordt het zittingverslag vervangen door aan audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website via volgende link:

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
      Voorstanders: Agnes Lannoo-Van Wanseele, Jan Van Wassenhove, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Inge Baert - De Mey
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28.06.2021 goed.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Ondersteunende maatregelen n.a.v. het coronavirus COVID-19: kennisname

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anneke De Cock, Erik Van den Abeele, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.

        Juridisch kader

        Decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, Artikel 4, § 1, eerste lid, 1°.

        Ministerieel besluit van 23 maart 2020 en verdere aanvullingen houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 269.

        Motivering

        De opgelegde dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken hebben ernstige gevolgen voor het functioneren van de samenleving, zowel voor de inwoners, verenigingen en lokale ondernemingen. Deze gevolgen situeren zich zowel op medisch vlak, economisch als op het vlak van welzijn.

        Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben daarom sinds het uitbreken van de civiele noodsituatie een pakket ondersteunende maatregelen genomen of gepland voor onze inwoners, verenigingen en lokale ondernemingen. Het doel is uiteraard kwetsbare inwoners, verenigingen en ondernemingen te ondersteunen op praktisch, financieel en emotioneel vlak. 

        Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau brengen de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn maandelijks op de hoogte van dit uitgebreid pakket van maatregelen.

        Besluit

        Enig artikel. De raad neemt kennis van maatregelen die het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben genomen om de verspreiding van het COVID-19-virus te beperken ter ondersteuning van de inwoners, verenigingen en lokale economie. De volgende maatregelen zijn nieuwe acties bovenop de acties die reeds in de raden van 27 april, 25 mei, 29 juni, 7 september, 12 oktober, 23 november, 4 december 2020, 25 januari 2021, 22 februari 2021, 29 maart 2021, 26 april 2021, 25 mei 2021 en 28 juni 2021 werden toegelicht.

        Volgende maatregelen werden genomen in het kader van de volksgezondheid en voor de bestrijding van het COVID-19 virus.

        • Binnen de eerstelijnszone Schelde-Leie (ELZ) werd beslist om twee vaccinatiecentra op te richten. De bevolking van Sint-Martens-Latem zal kunnen gevaccineerd worden in het vaccinatiecentrum in Nazareth. Dit complex logistiek project wordt actief mee uitgebouwd door het lokaal bestuur. Het vaccinatiecentrum werd gesloten op 4 september 2021 om nadien ingekanteld te worden in het vaccinatiecentrum van Deinze. Zo krijgen de mensen die hun vaccin geweigerd hebben of nog niet de kans hebben gekregen om naar het vaccinatiecentrum te gaan nog de kans om zich alsnog te laten vaccineren (in totaal gaat het om een 800-tal personen).
        • Een afscheids- en bedankingmoment voor de vele vrijwilligers van het vaccinatiecentrum wordt georganiseerd op zaterdag 25 september 2021 aan het gemeentehuis van Sint-Martens-Latem. De Eerstelijnszone Schelde-Leie kreeg hiervoor een budget voorzien van de Vlaamse Overheid. Op die manier willen we de vele mensen die geholpen hebben bij dit unieke project bedanken.  
        • Het lokaal bestuur heeft sneltesten ter beschikking om in te zetten bij mogelijke clusteruitbraken in de scholen, de sociale voorzieningen, ... Deze testcapaciteit werd ingezet als een lokaal initiatief in de zomer van 2021 naar aanleiding van een besmetting op het scoutskamp. Toen nadien het KSA-kamp vertrok werden alle kinderen en leiding getest op COVID alvorens te vertrekken. Ook bij de terugkeer konden ze zich laten testen in Centrum De Vierschaar. De testcapaciteit werd ook ingezet in het kader van de organisatie van Latem Kermis. In dit grote evenement werd gebruik gemaakt van de COVID Safe App. Mensen die nog niet meer dan twee weken volledig gevaccineerd waren konden zich elke dag van de kermis zonder afspraak laten testen in Centrum De Vierschaar. Er werd ook samengewerkt met de apotheken in de buurt die antigeen testen konden afnemen. 
        • Het kermiscomité van Latem Kermis en Deurle Kermis kreeg ondersteuning van het lokaal bestuur om een coronaveilig evenement te organiseren. Voor Latem Kermis schakelde het lokaal bestuur een evenementenbureau in voor het sfeerbeheer en de controles van de COVID Safe App. Ook extra vrijwilligers, toiletdames, security, heras hekken,... werden voorzien door het lokaal bestuur.

        Volgende maatregelen werden genomen ten voordele van het welzijn van de inwoners en ten voordele van de scholen, de verenigingen en de lokale economie:

        • Systematische communicatie naar en ondersteuning van de verenigingen en de lokale ondernemers over de implementatie van de wijzigende richtlijnen.
        • Ondersteuning van de verenigingen bij het organiseren van een coronaveilig zomerprogramma, passend binnen de toegelaten versoepelingen en de te volgen protocollen. De aanvragen van de verenigingen worden wekelijks getoetst in het intern coronaoverleg van het lokaal bestuur aan de geldende regels op dat moment.
        • Het speelplein ging door deze zomer. De maatregelen waren minder streng en het protocol voor jeugdkampen en speelpleinwerking werd goed opgevolgd. Toen er één besmetting werd vastgesteld bij de animatoren werd het protocol gevolgd en alle animatoren getest, waarna het speelplein voor de laatste week van de eerste periode moest overgaan tot noodopvang. 
        • De residenten van het Woonerf Priesterage kregen hun tweede vaccinatie in juni. Hierdoor konden in de zomer opnieuw een aantal activiteiten plaatsvinden, waarbij steeds het horecaprotocol werd gevolgd. 
        • De maatschappelijk werkers gingen opnieuw op huisbezoeken waar dit nodig was (bijvoorbeeld bij een nieuw dossier), naast de fysieke afspraken op kantoor.
        • Naast de kermissen kregen ook de sportevenementen extra logistieke ondersteuning van het lokaal bestuur, bv. de duatlon op 26 augustus 2021.
        • De jubilarissen werden aan huis gevierd. De seniorenconsulent brengt iedereen een huisbezoek en bezorgt een attentie van het lokaal bestuur. 
        • CO2-meters werden opgehangen in de zalen van de gemeente (sporthal, Vierschaar, Oase, Oude Brouwerij, Pastorie Deurle, Tempelhof,...) en werden ook toegevoegd aan het uitleenmateriaal voor de verenigingen.
      • Opvolgingsrapportering meerjarenplan 2020-2025: kennisname

        Aanwezig: Jan Van Wassenhove, Voorzitter
        Agnes Lannoo-Van Wanseele, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Emiel Verschueren, Kristof Vanden Berghe, Peter Draulans, Inge Vanderhaeghe, Marian De Clercq, Alexander Daskalides, Nicolas Bosschem, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Anneke De Cock, Erik Van den Abeele, Lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid

        Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 263.

        Juridisch kader

        Decreet over het Lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018, in het bijzonder artikel 29.

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019

        Omzendbrief KB/ABB 2018/2: Omzendbrief betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen 2019 van 20 juli 2018.

        Motivering

        Het eerste semester van 2021 was opnieuw zeer bijzonder. Het was het derde semester op rij waarin we te maken kregen met de strijd tegen de COVID-19-pandemie. Dit ging gepaard met verschillende uitdagingen voor het lokaal bestuur die compleet nieuw waren. De oprichting van het vaccinatiecentrum was een intensief project in samenwerking met de lokale besturen van Nazareth, De Pinte en met de Eerstelijnszone Schelde-Leie. De uitzonderlijk hoge vaccinatiegraad in onze regio is het mooie eindresultaat van dit project, dat niet mogelijk kon zijn zonder de hulp van honderden vrijwilligers en zorgverleners. De gemeentelijke communicatie moest naar een hoger niveau getild worden om mee te helpen met het uitdragen van alle verschillende maatregelen en richtlijnen, die dan nog eens regelmatig wijzigden. Wekelijkse COVID-gerelateerde vergaderingen doorkruisten vele planningen en van de medewerkers werd veel flexibiliteit en aanpassingsvermogen verwacht. Al deze zaken konden uiteraard niet voorzien worden in de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025, maar hadden wel een invloed op de tijdsbesteding van verschillende medewerkers.

        In de opvolgingsrapportering staan hier en daar nog verwijzingen naar zaken die in 2020 gebeurd zijn. Deze werden meegenomen in deze rapportering om voldoende context te geven bij de uitvoering van de acties in 2021. Op die manier trachten we de leesbaarheid van de evaluaties van de meerjarenplanacties te garanderen.

        Voor het einde van het derde kwartaal moet een opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd. Dit bevat minstens de volgende elementen: een stand van zaken van de prioritaire acties van het meerjarenplan; een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar; in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan; in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

        Besluit

        Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van 2021.


Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

An De Vreese
Algemeen directeur

Jan Van Wassenhove
Voorzitter