Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Het zittingsverslag werd vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 25 maart 2024 goed.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2021 waarin werd beslist dat de heer Hans Van Hooland, gemeenteraadslid met adres te 9830 Sint-Martens-Latem, Kwakstraat 3 wordt aangeduid als vertegenwoordiger/volmachthouder van de gemeente om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier.
Er werd geen plaatsvervangend vertegenwoordiger/volmachthouder aangeduid.
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
De uitnodiging via e-mail op 14 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten.
Enig artikel. De Raad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 13 juni 2024, zijnde
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432 - alinea 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede).
Het gemeenteraadsbesluit 28 januari 2019 houdende aanduiding van de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en van de heer Emiel Vershueren als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede).
Bij e-mail van 4 april 2024 ontving het gemeentebestuur een uitnodiging voor een algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) op 11 juni 2024 met volgende agenda:
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) van 11 juni 2024 met volgende punten:
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de Intergemeentelijke Samenwerking Westlede (IGS Westlede) van 11 juni 2024 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op onderhavige beslissing.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968, artikel 2.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens , artikel 5.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
In uitvoering van het mobiliteitsplan worden de snelheidsregimes aangepast in de Karel-Lodewijk Maenhoutstraat en Latemstraat. Meer specifiek geldt er voortaan een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur in de volledige Karel-Lodewijk Maenhoutstraat en in de Latemstraat tussen het kruispunt met de MAenhoutstraat en de Golflaan.
De genomen stappen komen voort uit een actie zoals goedgekeurd in het meest recente mobiliteitsplan (gemeenteraad 29/06/2020).
Artikel 1. Snelheidsbeperking tot 30km/u - Karel-Lodewijk Maenhoutstraat
§1. In de Karel-Lodewijk Maenhoutstraat van het kruispunt met de Kortrijksesteenweg (N43) tot en met het kruispunt met de Latemstraat geldt: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur.
§2. Ter bestendiging van de bepalingen uit §1 wordt de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, voorzien van
* een verkeersbord C43.
Art. 2. Snelheidsbeperking tot 30km/u - Latemstraat
§1. In de Latemstraat van het kruispunt met de Karel-Lodewijk Maenhoutstraat tot en met het kruispunt met de Golflaan geldt: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur.
§2. Ter bestendiging van de bepalingen uit §1 wordt de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, voorzien van
* een verkeersbord C43.
Art. 3. De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve boetes conform het GAS-reglement.
Art. 4. Dit reglement treedt in werking vanaf de plaatsing van de signalisatieborden.
Art. 5. Dit aanvullend verkeersreglement zal ter kennisgeving worden
- overgemaakt aan de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent;
- overgemaakt aan de Procureur des Konings van de Afdeling Politierechtbank Gent;
- overgemaakt aan de bevoegde parketmagistraat van het Parket Oost-Vlaanderen, afdeling Gent;
- opgeladen in het Digitaal loket bestuurszaken van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
- opgeladen in de Verkeersbordendatabank van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken;
- overgemaakt aan de Provinciale GAS-ambtenaar;
- overgemaakt aan de Politiezone Schelde-Leie;
- overgemaakt aan de hoofdinspecteur van de wijkpolitie Sint-Martens-Latem;
- overgemaakt aan de hulpverleningszone Brandweerzone Centrum;
- bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968, artikel 2.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens , artikel 5.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Dienstorder MOW/MIN/2010/01 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken
In uitvoering van het mobiliteitsplan wordt een inhaalverbod ingevoerd op de gewestweg N437 - Klapstraat, over de gehele lengte van de Klapstraat (zowel voor als na de spoorweg).
Agentschap wegen en verkeer gaat akkoord met de invoering van deze maatregel.
Artikel 1. Inhaalverbod Klapstraat (N437)
§1. In de Klapstraat is het verboden voor bestuurders een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.
§2. Ter bestendiging van de bepalingen uit §1 wordt de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, voorzien van
* een verkeersbord C35.
Art. 2. De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve boetes conform het GAS-reglement.
Art. 3. Dit reglement treedt in werking vanaf de plaatsing van de signalisatieborden.
Art. 4. Dit aanvullend verkeersreglement zal ter kennisgeving worden
- overgemaakt aan de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent;
- overgemaakt aan de Procureur des Konings van de Afdeling Politierechtbank Gent;
- overgemaakt aan de bevoegde parketmagistraat van het Parket Oost-Vlaanderen, afdeling Gent;
- opgeladen in het Digitaal loket bestuurszaken van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
- opgeladen in de Verkeersbordendatabank van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken;
- overgemaakt aan de Provinciale GAS-ambtenaar;
- overgemaakt aan de Politiezone Schelde-Leie;
- overgemaakt aan de hoofdinspecteur van de wijkpolitie Sint-Martens-Latem;
- overgemaakt aan de hulpverleningszone Brandweerzone Centrum;
- bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968, artikel 2.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens , artikel 5.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
In kader van de uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein, georganiseerd door de Vlaamse Overheid, kunnen burgers, organisaties en lokale besturen de plaatsing van laadpalen aanvragen. Een tweede batch van locaties werd reeds goedgekeurd:
Op deze locaties, met uitzondering van de publieke laadpaal t.h.v. de sporthal, worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen. Dit wordt aangeduid met een verkeersbord E9a en onderbord GVIId met symbool elektrische voertuigen.
Aan de publieke laadpaal ter hoogte van Sporthal Latem-Deurle zal één van de laadpunten, expliciet worden voorbehouden voor een voertuig van de autodeelorganisatie BattMobility. Dit wordt aangeduid met verkeersbord E9a en onderbord GVIId met opschrift 'autodelen'. Het betreft een deelwagen van een particulier.
Artikel 1.
In de Dorpsstraat ter hoogte van huisnummer 39, op de publieke parking van de Pastorie Deurle;
in Dorp ter hoogte van huisnummer 11, op de publieke parking van de Pastorie Latem;
in de Hoge Heirweg ter hoogte van huisnummer 64, op de publieke parking van Sporthal Latem-Deurle geldt: parkeren is toegelaten en parkeren is voorbehouden voor elektrische voertuigen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- E9a
- GVIId met symbool elektrische voertuigen
Art. 2.
in de Hoge Heirweg ter hoogte van huisnummer 64, op de publieke parking van Sporthal Latem-Deurle geldt: parkeren is toegelaten en parkeren is voorbehouden voor autodelen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- E9a
- GVIId met opschrift 'autodelen'
Art. 3. De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve boetes conform het GAS-reglement.
Art. 4. Dit reglement treedt in werking vanaf de plaatsing van de signalisatieborden.
Art. 5. Dit aanvullend verkeersreglement zal ter kennisgeving worden
- overgemaakt aan de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent;
- overgemaakt aan de Procureur des Konings van de Afdeling Politierechtbank Gent;
- overgemaakt aan de bevoegde parketmagistraat van het Parket Oost-Vlaanderen, afdeling Gent;
- opgeladen in het Digitaal loket bestuurszaken van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
- opgeladen in de Verkeersbordendatabank van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken;
- overgemaakt aan de Provinciale GAS-ambtenaar;
- overgemaakt aan de Politiezone Schelde-Leie;
- overgemaakt aan de hoofdinspecteur van de wijkpolitie Sint-Martens-Latem;
- overgemaakt aan de hulpverleningszone Brandweerzone Centrum;
- bekendgemaakt via de gemeentelijke website.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968, artikel 2.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens , artikel 5.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Naar aanleiding van een petitie ondertekend door inwoners van de Keistraat en zijstraten in het voorjaar van 2023 en na overleg met de inwoners werd in bilateraal overleg met het lokaal bestuur van De Pinte voorgesteld om een tonnageverbod van 3,5 ton met uitzondering voor plaatselijk verkeer in te voeren in de Keistraat.
Het verbod is geldig op de volgende twee segment:
Artikel 1.
§1. Op de Keistraat tussen Langevelddreef - Acacialaan en tussen Reevijver - Baron de Gieylaan geldt in beide richtingen een verbod voor zwaar verkeer (3,5 ton). De maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
§2. Ter bestendiging van de bepalingen uit §1 wordt de nodige verkeerssignalisatie geplaatst, voorzien van
* een verkeersbord C21 met opschrift '3,5t' met onderbord GIV.
Art. 2. De inbreuken op deze verordening zullen, afhankelijk van hun aard, gestraft worden met politiestraffen of administratieve boetes conform het GAS-reglement.
Art. 3. Dit reglement treedt in werking vanaf de plaatsing van de signalisatieborden.
Art. 4. Dit aanvullend verkeersreglement zal ter kennisgeving worden
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 over de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
Artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet - 'werken') van de wet van 17 juni 2016: de opdracht gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Gemeenteraad van 23 januari 2023. Goedkeuring ontwerpopdracht renovatie Villa Juliana - lastvoorwaarden en gunningswijze.
College van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023. Goedkeuring gunningsverslag ontwerpopdracht renovatie Villa Juliana.
Het project dat voorligt omvat de renovatie van het beschermd monument ‘Villa Juliana’ (ook wel gekend als het ‘Oud Gemeentehuis van Deurle’ of het ‘Woonhuis Xavier De Cock’), gelegen op de site ‘De Vierschaar’. Deze renovatie omvat de restauratie en het schilderen van de gevel. Samen met het eerder goedgekeurde dossier inzake het schrijnwerk en het dak trachten we de oorspronkelijke erfgoedwaarde van Villa Juliana te herstellen als ankerpunt in Deurle.
Villa Juliana staat gecatalogeerd als een beschermd monument. Om die reden werd een subsidiedossier ingediend bij het Vlaams Agentschap voor Onroerend Erfgoed. Hierdoor kan een toelage van 60% van de subsidieerbare werken verkregen worden. In dit geval betekent dit een subsidie van maximaal 150.000 euro. Het aanbestedingsdossier dat voorligt werd in detail besproken met de erfgoedconsulente van het agentschap ter voorbereiding van de indiening van het subsidiedossier. De raming voor dit aanbestedingsdossier bedraagt 308.329,30 euro inclusief BTW.
Aangezien Villa Juliana een beschermd monument is dienen de kandidaat-aannemers minstens een klasse twee erkenning te hebben om hun ervaring te bewijzen met de restauratie van monumenten.
We stellen voor de aanbestedingsprocedure te hanteren van een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De offertes dienen de aanbestedende overheid te bereiken tegen uiterlijk 14 juni om 10u00 via het digitaal e-tenderingplatform.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en de gunningswijze goed voor de aanbesteding van de restauratie van de gevel van Villa Juliana, Xavier de Cocklaan 5A.
Art. 2. De procedure verloopt volgens een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking.
Art. 3. De raming van deze opdracht bedraagt 308.329,30 euro inclusief BTW.
Art. 4. De kandidaturen dienen uiterlijk op 14 juni 2024 om 10u00 digitaal ingediend zijn via het digitale e-Tenderingplatform.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 91.
Enkele kasseiwegen binnen de gemeente hebben nood aan grondig herstel. Onder meer in de Elsakkerweg en Reinaertdreef dienen de kasseien heraangelegd te worden. De rioleringen van deze wegen zijn wel nog in goede staat, waardoor het bestuur ervoor kiest om de dringende herstellingen aan de wegenis op korte termijn uit te voeren.
Daarnaast voorzien we ook een algemene post tot herstel van bepaalde zones, zodat er enige flexibiliteit mogelijk is om andere punten te laten herstellen binnen het geraamde budget.
De raming voor de werken bedraagt € 180.000 excl. btw of € 217.800 incl. 21% btw.
Aangezien het geraamde bedrag de grens van € 140.000,00 overschrijdt, wordt de overheidsopdracht uitgeschreven als een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 1. Het bestek met nr. 2024/148 voor de opdracht 'ONDERHOUD EN HERSTEL VAN KASSEIWEGEN EN OPRITTEN', opgesteld door de Dienst Grondzaken wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 180.000 excl. btw of € 217.800 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. De raming van deze opdracht bedraagt 217.800 euro inclusief BTW.
Art. 4. De kandidaturen dienen uiterlijk op 29 mei 2024 om 10u00 digitaal ingediend zijn via het digitale e-Tenderingplatform.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
Het lokaal bestuur wil via verschillende cultuurprijzen een variatie aan kunstvormen en doelgroepen in de kijker plaatsen.
Met de 'BINUSPRIJS voor het lokale cultuurleven', hierna kortweg BINUSPRIJS, wil het lokaal bestuur het cultuurleven in Sint-Martens-Latem ondersteunen en de zichtbaarheid van het cultuurleven in de brede zin verhogen. De BINUSPRIJS is een aanmoediging voor lokale cultuuractoren (zowel individuen als verenigingen) om op de ingeslagen weg verder te gaan.
Er wordt een reglement opgemaakt dat de criteria voor de wedstrijd opneemt.
Een werkgroep binnen de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid (GRC) is betrokken bij de organisatie van de 'Binusprijs voor het lokale cultuureleven' en bij de opmaak van het reglement. Er is als dusdanig geen formeel advies van de GRC nodig.
De financieel directeur verleende visum op 05/04/2024 met als visumnummer 2024/04.63.
Er is budget voorzien op de budgetcode 0739-02:
Gunstig visum 2024/04.63 van Financiële dienst van 05 april 2024
Artikel 1. De gemeenteraad keurt het reglement van de 'Binusprijs voor het lokale cultuurleven 2024' goed.
Art. 2. Het reglement wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
Bijlage: Reglement Binusprijs voor het lokale cultuurleven
Artikel 1: ALGEMENE DOELSTELLING
Het lokaal bestuur wil via verschillende cultuurprijzen een variatie aan kunstvormen en doelgroepen in de kijker plaatsen.
Met de “BINUSPRIJS voor het lokale cultuurleven”, hierna kortweg BINUSPRIJS, wil het lokaal bestuur het cultuurleven in Sint-Martens-Latem ondersteunen en de zichtbaarheid van het cultuurleven in de brede zin verhogen. De BINUSPRIJS is een aanmoediging voor lokale cultuuractoren (zowel individuen als verenigingen) om op de ingeslagen weg verder te gaan.
Artikel 2: PERIODE, AARD EN CRITERIA
Het lokaal bestuur reikt om de 4 jaar de BINUSPRIJS uit in 3 categorieën:
1. KUNSTLAUREAAT
De categorie ‘Kunstlaureaat’ wordt uitgereikt aan een kunstenaar die de laatste 4 jaar (1):
• een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd op vlak van één van de disciplines van actieve kunstbeoefening zoals beeldende kunst, muziek, theater, film, fotografie, dans, literatuur (niet-limitatieve lijst). Erfgoed en cultuureducatie zijn in deze categorie uitgesloten;
• woonachtig was in Sint-Martens-Latem en dat nog steeds is;
• met zijn/haar creativiteit, vernieuwing en/of een hoogstaand artistiek gehalte heeft bijgedragen aan de uitstraling van Sint-Martens-Latem als kunstenaarsdorp;
• als amateur of als professional met een van de hierboven beschreven disciplines van actieve kunstbeoefening bezig was. Bij een professioneel kunstenaar is het belangrijk dat de prestatie niet louter omwille van individueel belang werd geleverd.
De categorie ‘Kunstlaureaat’ kan postuum worden toegekend.
Binnen deze categorie kan een kunstenaar slechts eenmaal de BINUSPRIJS winnen. Voormalige laureaten van de BINUSPRIJS komen niet in aanmerking.
2. PROJECTTROFEE
De categorie ‘Projecttrofee’ wordt uitgereikt aan een vereniging die de laatste 4 jaar (1):
• een bijzonder en vernieuwend cultureel project op poten heeft gezet op socio-cultureel vlak, op vlak van erfgoedwerking of op vlak van één van de disciplines van actieve kunstbeoefening zoals beeldende kunst, muziek, theater, film, fotografie, dans, literatuur (niet-limitatieve lijst), waardoor er bruisend cultureel leven ontstond dat breed ingang vond bij de inwoners van Sint-Martens-Latem;
• zijn werking had en nog steeds heeft in Sint-Martens-Latem en erkend was en nog steeds is door de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid (hierna kortweg GRC).
3. CULTUURVERDIENSTE
De categorie ‘Cultuurverdienste’ wordt uitgereikt aan een persoon:
• die gedurende vele jaren een aanhoudende inzet heeft getoond op (socio-)cultureel vlak, binnen erfgoed of op het vlak van cultuureducatie ;
• die minstens 10 jaar in Sint-Martens-Latem woont of gewoond heeft of een zelfde soort band kan aantonen.
De categorie ‘Cultuurverdienste’ kan postuum worden toegekend.
Binnen deze categorie kan een persoon slechts eenmaal de BINUSPRIJS winnen. Voormalige laureaten van de BINUSPRIJS komen niet in aanmerking.
(1) De laatste 4 jaar houdt in: de dag van de prijsuitreiking min 4 jaar
Artikel 3: KANDIDATUREN
De kandidaturen kunnen door iedere inwoner of vereniging van Sint-Martens-Latem worden voorgedragen, alsook door de werkgroep ‘BINUSPRIJS’ (zie artikel 4). Een kandidaat(-vereniging) kan zichzelf voordragen.
De kandidatuur vermeldt minstens de categorie (zie artikel 1) en de naam, het telefoonnummer en het mailadres van de kandidaat(-vereniging). Daarnaast moet de kandidatuur vergezeld zijn van een motivering (en eventuele documentatie) die de jury in staat moet stellen om zich een zo goed mogelijk beeld te vormen van de prestatie of het project met speciale aandacht voor het lokale cultuurleven.
Kandidaturen kunnen ingediend worden vanaf bekendmaking in het Dorpsmagazine van juni 2024. De bekendmaking zal op dat moment ook verspreid worden via mail aan de (socio-)culturele verenigingen, in de digitale nieuwsbrief en op de sociale mediakanalen van het lokaal bestuur. De kandidaturen moeten vóór zondag 8 september 2024 worden ingediend bij de dienst Vrije tijd.
Artikel 4: WERKGROEP
Er wordt een werkgroep ‘BINUSPRIJS’ samengesteld.
De werkgroep bestaat uit minstens 3 leden van de GRC, de cultuurcoördinator en de schepen voor cultuur en verenigingsleven.
De werkgroep stelt een jury samen, die ter kennisgeving aan het college van burgemeester en schepenen wordt voorgelegd. De werkgroep duidt de juryvoorzitter aan.
Artikel 5: JURY
De jury, samengesteld door de werkgroep ‘BINUSPRIJS’ (zie artikel 4), moet voldoende vertrouwd zijn met het culturele en socioculturele leven in de gemeente Sint-Martens-Latem. De jury bestaat uit de voorzitter van de GRC aangevuld met bestuursleden van de GRC en andere cultuurdeskundigen al dan niet woonachtig in Sint-Martens-Latem. De jury bestaat uit minimum 3 en maximum 6 personen met beslissende stem.
Indien een jurylid door onvoorziene omstandigheden verhinderd is, voorziet de werkgroep ‘BINUSPRIJS’ een gelijkwaardig jurylid, dat ter kennisgeving aan het college van burgemeester en schepenen wordt voorgelegd.
De schepen van cultuur en de cultuurcoördinator, belast met het secretariaat van de jury, maken tevens deel uit van de jury, weliswaar enkel met raadgevende stem.
De jury kan voor de beraadslagingen bovendien steeds beroep doen op externe adviseurs die vertrouwd zijn met het cultuurgebeuren in Sint-Martens-Latem. Deze externe adviseurs hebben slechts een raadgevende stem.
Wie zelf genomineerd is, kan niet deelnemen aan de juryvergaderingen.
De jury engageert zich om kosteloos deel te nemen aan de juryvergaderingen en de prijsuitreiking.
De juryleden verbinden zich tot volledige geheimhouding.
Artikel 6: PUBLIEKSSTEMMING
Het publiek krijgt van 1 oktober tot 31 oktober 2024 de tijd om zijn stem uit te brengen via een online stemformulier. Het publiek kiest voor elke categorie zijn gouden (3 punten), zilveren (2 punten) en bronzen (1 punt) kandidaat. De publieksstemming telt mee voor 40%.
Artikel 7: JURYBESLISSING
De jury beslist in eerste instantie of de kandidaturen ontvankelijk zijn voor de stemming. Indien er geen kandidaten zijn of indien de jury oordeelt dat geen van de kandidaten in een bepaalde categorie voldoen, kan de jury ervoor opteren om in die categorie de BINUSPRIJS niet toe te kennen. In voorkomend geval worden de kandidaten of de voordragers van die kandidaten van deze beslissing op de hoogte gebracht.
De jury beraadslaagt bij gewone meerderheid over de toekenning van de BINUSPRIJS.
De jury jureert voor de 3 categorieën.
Elk jurylid brengt per categorie individueel zijn stem uit:
• de favoriet krijgt 3 punten;
• de 2de voorkeur krijgt 2 punten;
• de 3de voorkeur krijgt 1 punt.
Bij staking van stemmen beslist de voorzitter van de jury.
De stemming van de jury telt mee voor 60%.
Op basis van de som van de publieksstemming (40%) en de jurystemming (60%) wordt per categorie een winnaar/winnende vereniging (verder kortweg winnaar) gekozen en wordt het juryverslag opgemaakt.
De jurybesluiten worden bij het college van burgemeester en schepenen neergelegd.
Tegen de beslissing van de jury is geen enkel verhaal mogelijk. Er wordt hierover ook geen schriftelijke communicatie gevoerd.
Artikel 8: PRIJSUITREIKING
De BINUSPRIJS wordt door het lokaal bestuur uitgereikt tijdens een officiële plechtigheid op zondag 1 december 2024 om 11 uur.
Het gemotiveerd verslag van de jury wordt bij de uitreiking aan het publiek bekend gemaakt door de juryvoorzitter. Per categorie wordt in eerste instantie de argumentatie toegelicht en nadien de winnaar bekend gemaakt.
De winnaar per categorie ontvangt een oorkonde en een Cadeaubon Latem-Deurle ter waarde van 250 euro. Bij postume toekenning wordt de cadeaubon niet uitgereikt en gaat het louter om de erkenning.
Artikel 9: TOEPASSING
De organisatie van deze prijs wordt toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Dit reglement is van toepassing op de BINUSPRIJS 2024 en vervangt integraal het reglement goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen van 8 november 2019 en bevestigd in de gemeenteraad van 18 november 2019.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §1.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 over de intergemeentelijke samenwerking.
De jaarrekening van cultuurregio Leie en Schelde 2023 werd opgesteld. De bedrijfsrevisor maakte een verslag op over de balans en resultatenrekening op 27 maart 2024.
Conform de statuten van de Cultuurregio Leie Schelde (opvolger van POLS) dienen de deelnemende gemeenten de jaarrekening goed te keuren (art. 12, § 2).
Op de raad van bestuur van 27 maart 2024 werd ook besloten om de aanvragen in te dienen bij de diverse gemeenteraden tot verlening van de projectvereniging met 1 jaar, namelijk tot en met 2026, opdat de beleidsperiode voor bovenlokale cultuurwerking gelijkgeschakeld kan worden met de beleidsperiodes voor cultureel-erfgoedwerking en onroerend erfgoed (conform Vlaams Decreet Bovenlokale Cultuurwerking).
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor in te gaan op het verzoek van de raad van bestuur en deze verlenging goed te keuren.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de jaarrekening 2023 van de Cultuurregio Leie en Schelde.
Art. 2. Goedkeuring wordt verleend aan de verlening van de projectvereniging met één jaar, namelijk tot en met 2026.
Art. 3. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de intergemeentelijke projectvereniging Cultuurregio Leie en Schelde.
De raad neemt kennis van de antwoorden op de gestelde vragen.
De raad neemt kennis van de antwoorden op de gestelde vragen.
De raad neemt kennis van de antwoorden op de gestelde vragen.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Peter Draulans
Voorzitter