Terug
Gepubliceerd op 01/07/2025

Besluitenlijst  Gemeenteraad

ma 23/06/2025 - 20:00 Raadzaal

In toepassing van artikel 285 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, maakt de burgemeester een lijst van de besluiten bekend via de webtoepassing van de gemeente.

 

Het publiek kan van maandag tot vrijdag tussen 8.30 en 12 uur inzage krijgen in de besluiten bij het secretariaat (Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem).

 

Klachten bij de toezichthoudende overheid kunnen via één uniek adres worden ingediend, zowel digitaal als op papier:

  • via aangetekende zending: ofwel per post naar het adres van het Agentschap in Brussel, vermeld op de website van het Agentschap Binnenlands bestuur: de toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis –site - Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel ofwel via aangetekende mail naar binnenland@vlaanderen.be;
  • via afgifte tegen ontvangstbewijs op het adres van het Agentschap in Brussel, vermeld op de website van het Agentschap Binnenlands bestuur: de toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis-site - Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel;
  • via het digitaal formulier dat beschikbaar is op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (www.lokaalbestuur.vlaanderen.be).
  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen en zittingsverslag Gemeenteraad 26 mei 2025

      Goedgekeurd

      Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren. 

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Jaarlijkse rapportering organisatiebeheersing​ - kennisname

        Goedgekeurd

        Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

        1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
        2° wetgeving en procedures naleeft;
        3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
        4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
        5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

         

        Conform artikel 219 van het decreet van 22 december over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

      • Gebruiksreglement begroetingsruimte begraafplaats Sint-Martens-Latem: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het gebruiksreglement voor de begroetingsruimte van de begraafplaats Sint-Martens-Latem dateert van 30 mei 2016 kort nadat de begroetingsruimte in gebruik werd genomen. Doordat een aantal bepalingen in het huidige reglement achterhaald zijn dringt een nieuw gebruiksreglement zich op.

        De retributie voor de huur van de begroetingsruimte wordt opgenomen in een apart retributiereglement. De waarborg wordt geschrapt en het reservatieproces wordt geactualiseerd en vereenvoudigd.

      • Retributiereglement voor begravingen, concessies en gebruik van de begroetingsruimte op de gemeentelijke begraafplaatsen: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Er wordt een retributie geheven op begravingen en het nemen van een concessie of naamplaatje op de gemeentelijke begraafplaatsen. Daarnaast kan een nabestaande ervoor kiezen om de begroetingsruimte tegen betaling van een retributie te huren op de begraafplaats voor het opbaren en groeten van een overledene. 
        Bij een aanvraag tot ontgraving wordt eveneens een retributie gevraagd aan de nabestaande.

         

        Het lokaal bestuur wenst de tarieven voor het nemen van een concessie aan te houden om de inwoners de mogelijkheid te geven het graf van hun dierbaren tegen een billijke vergoeding gedurende een lange periode te kunnen behouden. De tarieven voor het ontgraven, het plaatsen van een kelder en het huren van de begroetingsruimte worden verhoogd omwille van de gestegen kostprijs dat het lokaal bestuur voor deze dienstverlening betaalt.

        Ook de retributie begravingen op zaterdag voor niet inwoners wordt verhoogd omwille van de toegenomen personeelskost.

      • Retributiereglement voor infrastructuur, plechtigheden en vrije tijd: goedkeuring.

        Goedgekeurd

        Er wordt een retributie geheven op de verhuur van de gemeentelijke culturele infrastructuur, de verhuur van de zalen van de sporthal, de drankverkoop en kleine versnaperingen in de sportbar, de drankverkoop op gemeentelijke evenementen, de speelpleinwerking, de toegang tot de gemeentelijke musea, de verkoop van kunstartikelen in de musea en de burgerlijke huwelijksplechtigheden buiten de normale diensturen.

         

        ° Het lokaal bestuur beschikt over diverse culturele infrastructuur die men ter beschikking wenst te stellen aan de inwoners en verenigingen.
        De kost voor elektriciteit en water is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Daarnaast wordt ingezet op het moderniseren en verder uitrusten van de infrastructuur om onder meer aan de digitale noden van vandaag te voldoen. Ook de personeelskost voor onderhoud van de infrastructuur is toegenomen. Daardoor wordt de retributie voor gebruik van de culturele infrastructuur categorie 1 voor particulieren en culturele of educatieve kampen verhoogd met 25 %. Het lokaal bestuur is de werking van haar verenigingen zeer genegen en wil ervoor zorgen dat zij hun activiteiten volop kunnen realiseren. Daarom blijft het gebruik van de culturele infrastructuur gratis voor de verenigingen.

         

        ° In de sporthal kunnen gebruikers een sportzaal reserveren (verhuur categorie 2), waarvoor een retributie wordt aangerekend. Er wordt voorzien in een jaarlijkse indexering van deze retributie om gedeeltelijk kostendekkend te zijn.

         

        In de huidige tarieven voor sportverenigingen wordt een nieuw laag tarief voorzien voor de jongere inwoners tot en met 25 jaar. Dit moet hen aanzetten om op een laagdrempelige manier van de sportinfrastructuur gebruik te maken. In de praktijk zullen zij ook een half kunstgrasterrein kunnen reserveren.

         

        ° De sportbar in de sporthal serveert dranken en kleine versnaperingen, waarop een jaarlijkse indexering wordt toegepast. De prijzen van alcoholvrije dranken worden zo laag mogelijk gehouden (rekening houdend met de aankoopprijs) om het gebruik hiervan te stimuleren.

         

        ° Bij evenementen georganiseerd door het lokaal bestuur waarbij het lokaal bestuur ook zelf de drankverkoop organiseert met vrijwilligers, worden dezelfde prijzen als in de sportbar toegepast met uitzondering van bio- en fairtradeproducten.

         

        ° Jaarlijks organiseert het lokaal bestuur speelpleinwerking waarbij telkens 60 à 65 kinderen kunnen deelnemen. Hiervoor wordt een retributie aangerekend. Er wordt voorzien in een jaarlijkse indexering van deze retributie om gedeeltelijk kostendekkend te zijn.

         

        ° Momenteel hanteert het lokaal bestuur geen toegangsprijzen voor de musea en worden de verkoopprijzen van de kunstartikelen bepaald op basis van de verkoopprijs van de uitgeverij. Gezien onze musea werken bezitten van hoge kwaliteit, er steeds meer publiekswerking met tentoonstellingen wordt opgezet en bovendien de kosten voor nutsvoorzieningen, verzekeringen en personeelskosten stijgen, is een toegangsprijs zeker op zijn plaats. Voor inwoners blijft museumbezoek gratis en zijn er aangepaste tarieven voor specifieke doelgroepen. Met dit systeem willen we blijvend het bezoek aan de gemeentelijke musea stimuleren bij eigen inwoners, kinderen en jongeren. Anderzijds dragen de gegenereerde inkomsten bij tot het deels bekostigen van de tentoonstellingen.

        De prijs van de kunstartikelen is aangepast, met toepassing van volgende algemene regels:

        -          Kunstartikel: vaste boekenprijs indien vastgelegd door uitgever. In het geval van een zelf uitgebracht kunstartikel wordt naast de kostprijs een gemeenterecht van 10% toegepast

        -          Brochures en plannetjes blijven gratis

        -          Nieuwe kunstartikelen zullen een prijszetting volgen volgens deze principes.

         

        ° In het gemeentehuis kunnen burgers terecht voor de voltrekking van een burgerlijk huwelijk. In de gemeente Sint-Martens-Latem kan men iedere weekdag gratis huwen van 9u00 tot 11u45 en van 13u30 tot 16u30. Ook op zaterdag kan men gratis huwen van 9u30 tot 11u45. Doordat de diensten gesloten zijn is het wenselijk om een financiële tegemoetkoming te heffen op huwelijken die plaatsvinden buiten de bovenstaande openingsuren. Er wordt gekozen om de retributie voor burgerlijke huwelijksplechtigheden te verhogen gezien het lokaal bestuur een heel ruim aanbod aan momenten aanbiedt aan de burger waarop een burgerlijk huwelijk kan doorgaan.

         

        Al deze retributies worden jaarlijks geïndexeerd (behalve deze in artikel 4§5) en afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van een halve of volledige euro afhankelijk van het type retributie. Afgeronde bedragen zorgen voor meer transparantie naar de burger en verlagen de foutenmarge bij de administratie.

         

        Er werd aan de jeugd-, sport- en cultuurraad advies gevraagd omtrent dit retributiereglement.

      • Gezamenlijke overheidsopdracht afsluiten hospitalisatieverzekering - selectieleidraad: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De polis hospitalisatieverzekering werd in 2023 niet meegenomen in de overheidsopdracht voor het afsluiten van nieuwe verzekeringsovereenkomsten, inclusief het aanstellen van een makelaar, daar de vervaldag pas lag op 1 januari 2026. Dit jaar heeft AON deze polis doorgelicht voor Sint-Martens-Latem en voor Nazareth-De Pinte. Beiden besturen wensen de onderlinge samenwerking, alsook de samenwerking met AON verder zetten voor deze polis. Bijgevolg wordt een nieuwe gezamenlijke overheidsopdracht uitgeschreven.

        Een eerste stap in deze nieuwe overheidsopdracht is een selectieleidraad publiceren waarbij de verzekeringsmaatschappijen zich kunnen kandidaat stellen. Deze selectieleidraad wordt onderworpen aan een Europese publicatie (eprocurement). Deze publicatie dient minimum 30 dagen te doorlopen.

      • Kerkenbeleidsplan Sint-Martens-Latem: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Een kerkenbeleidsplan is een schriftelijk document dat een lokaal gedragen langetermijnvisie bevat voor alle parochiekerken op het grondgebied van de gemeente. Het is goedgekeurd en ondertekend door het representatief orgaan van de rooms-katholieke eredienst en door het gemeentebestuur. Het kerkenbeleidsplan bevat minstens al de volgende gegevens:
        1°    een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand;
        2°    informatie over de eigendomstoestand;
        3°    de situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving;
        4°     een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken;
        5°     een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak over de wijze waarop  de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming) kan worden gerealiseerd.

      • Rapport klachten 2024: kennisname

        Goedgekeurd

        Tijdens de gemeenteraad van 22 november 2021 werd het klachtenreglement, alsook de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst, goedgekeurd. 

        Conform artikel 11 van het klachtenreglement, wordt in dit kader jaarlijks gerapporteerd aan de gemeenteraad. 

      • Vacantverklaring functie algemeen directeur: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Na het ontslag van de titularis dient de functie van algemeen directeur vacant te worden verklaard.

    • Algemene financiering

      • Jaarrekening 2024: vaststelling

        Goedgekeurd

        De jaarrekening 2024 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting waarin onder meer de balans, de staat van opbrengsten en kosten en de waarderingsregels zijn opgenomen.

        De samenvattende gegevens van de balans, de staat van opbrengsten en kosten alsook de financiële toestand van de jaarrekening zijn opgenomen in bijlagen bij dit besluit.

        Budgettair resultaat Jaarrekening
        Exploitatiesaldo  538.191 EUR
        Investeringssaldo -6.025.784 EUR
        Financieringssaldo 3.213.649 EUR
        Budgettair resultaat van het boekjaar -2.273.944 EUR
        Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 6.102.581 EUR
        Gecumuleerd budgettair resultaat 3.828.637 EUR
        Onbeschikbare gelden 0,00 EUR
        Beschikbaar budgettair resultaat 3.828.637 EUR

         

        Balans 2024
        Activa 64.762.830 EUR
        Vlottende activa 5.581.569 EUR
        Vaste activa 59.181.261 EUR
        Passiva 64.762.830 EUR
        Schulden 25.005.266 EUR
        Nettoactief 39.757.564 EUR

         

        Staat van opbrengsten en kosten 2024
        Kosten  22.101.326 EUR
        Opbrengsten  16.888.346 EUR
        tekort van het boekjaar  -5.212.980 EUR
      • Retributiereglement voor zorgaanbod: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Er wordt een retributie geheven op de maaltijddienst en de eet- en drankverlening bij sociale evenementen in het seniorenflatgebouw.

        ° De Sociale dienst organiseert de maaltijddienst met vrijwilligers. De traiteur levert de maaltijden aan het sociaal huis, die na controle worden overgeladen in een gehuurde auto om door een vrijwilliger te verdelen aan huis. Deze maaltijden bevatten soep, een hoofdgerecht en een dessert.

        Bij het voorstel van retributieberekening vertrekken we van het principe dat de afnemer minimaal de aan het lokaal bestuur aangerekende kosten betaalt. 

        De retributie is samengesteld uit de kost van de leverancier (dat momenteel 9,60 euro inclusief BTW bedraagt).

        ° De Sociale dienst organiseert in de ontmoetingsruimte van het seniorenflatgebouw regelmatig evenementen die gericht zijn op de bewoners van het seniorenflatgebouw en het woonerf. Soms zijn de activiteiten ook voor een breder publiek. We hanteren hierbij een vaste inschrijvingsprijs, vaak inclusief dranken.

        De retributie is samengesteld uit de effectieve aankoopprijs van de voeding en uit de bedragen vermeld onder artikel 4 voor de dranken.

        De retributies worden jaarlijks geïndexeerd en afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van halve euro. Afgeronde bedragen zorgen voor meer transparantie naar de burger en verlagen de foutenmarge bij de administratie.

        Dit retributiereglement werd ter advies voorgelegd aan de seniorenraad.

    • Grondgebiedzaken

      • Vrijgave van een woonuitbreidingsgebied: voorlopige vaststelling

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad stelt de vrijgave van een woonuitbreidingsgebied gelegen aan de Xavier De Cocklaan, met huisnummers 52 tot en met 60 voorlopig vast. Aansluitend op de vaststelling wordt een openbaar onderzoek georganiseerd en worden adviezen bij diverse instanties ingewonnen.

      • Kosteloze grondafstand Moeistraat: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Met het oog op de bouw van sociale woningen door Dimensa Woonmaatschappij ter vervanging van de bestaande sociale woningen in de Moeistraat is het nodig dat de parallelweg aan de Moeistraat kosteloos wordt afgestaan aan Dimensa Woonmaatschappij.

        Deze afstand gebeurt om reden van openbaar nut, met name de bouw van sociale woongelegenheden. Het betreft 'openbaar domein' zonder commerciële waarde.

      • Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact: kennisname

        Goedgekeurd

        De gemeente Sint-Martens-Latem ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 11/10/2021. Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet tot 2030 een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de vooruitgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.

        Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

        Er wordt gerapporteerd over doelstellingen waarrond iedereen (inwoners, bedrijven, bestuur) inspanningen kan leveren:
        * Vergroening (werf 1): bomen, hagen, natuurgroenperken
        * Energie en renoveren (werf 2): collectieve renovaties, coöperatieve hernieuwbare energieprojecten
        * Mobiliteit (werf 3): deelsystemen, laadpunten, fietspaden
        * Droogte (werf 4): ontharding, hemelwateropvang
        * Algemene doelstellingen: energiebesparing en reductie CO2-uitstoot lokaal patrimonium, verLEDding

    • Vrije tijd

      • Samenwerkingsovereenkomst Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek - aanpassing: goedkeuring.

        Goedgekeurd

        Overeenkomstig artikel 15 van de overeenkomst wordt het jaarverslag ter goedkeuring aan de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten. Tegelijk gebeurt de evaluatie van de werking.

        De 'overeenkomst' met de andere lokale besturen in de burensportdienst werd vernieuwd/geüpdatet met daarin de belangrijkste wijzigingen:

        • de inkanteling van de boekhouding bij de stad Deinze dat beherende stad blijft voor de komende legislatuur.
        • de aanpassing dat Nazareth en De Pinte een fusiegemeente zijn vanaf 01/01/2025.
        • aanpassing van de namen van de afgevaardigden voor het beheerscomité.

        De jaarrekening werd goedgekeurd door de algemene vergadering van de Burensportdienst Leiestreek op 23 april 2025 en wordt later dit jaar voorgelegd aan de gemeenteraad nadat de stad Deinze zijn rekening heeft opgemaakt.

      • Reglement gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De retributie voor het huren van gemeentelijke culturele infrastructuur wordt opgenomen in het retributiereglement voor infrastructuur, plechtigheden en vrije tijd. Hierdoor dringt een herwerking van het reglement met betrekking tot het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur zich op. Er werd hiervoor eveneens advies gevraagd aan de diverse adviesraden van de gemeente.

        Naast de retributie die weggehaald wordt uit het gebruiksreglement, worden er meer specifieke richtlijnen opgenomen in de gebruiksaanwijzing met betrekking tot het poetsen. Ook wordt er een bijkomende vereiste opgelegd aan kunstenaars om te vermijden dat de culturele infrastructuur gehuurd wordt door kunstenaars die geen link hebben met de gemeente. Een uitbreiding van de gebruikersdoelgroep wordt voorzien. Aspirant-verenigingen worden opgenomen in het reglement naar aanleiding van de wijziging van de statuten van de gemeentelijke raad voor cultuurbeleid.

      • Toelage 2025 museum Dhondt-Dhaenens: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Er bestaat een lange traditie om Museum Dhondt-Dhaenens via een jaarlijkse subsidie van het lokaal bestuur te ondersteunen.

    • Onderwijs

      • Gemeentelijk onderwijs - verlof- en vakantiedagen schooljaar 2025 - 2026: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De vakanties, vrije dagen, pedagogische studiedagen voor het schooljaar 2025-2026 van de Gemeentelijke Basisschool Latem en Deurle ( 24646 en 131987) worden vastgelegd op:

        Herfstvakantie :
            - van maandag 27 oktober 2025 tot en met vrijdag 31 oktober 2025.

        Kerstvakantie :
            - van maandag 22 december 2025 tot en met vrijdag 2 januari 2026.

        Krokusvakantie :
            - van maandag 16 februari 2026 tot en met vrijdag 20 februari 2026.
        Paasvakantie :
        -    van maandag 6 april 2026 tot en met vrijdag 17 april 2026.

        Verlofdagen :

        -    maandag 10 november 2025 (facultatieve verlofdag)
        -    donderdag 30 april 2026 (facultatieve verlofdag)
          

        Zomervakantie begint op woensdag 1 juli 2026

        Pedagogische studiedagen
        -  woensdag 12 november 2025
        -  vrijdag 13 februari 2026

      • Gemeentelijk onderwijs - lestijdenpakket schooljaar 2025- 2026: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Ingevolge de zgn. herstructurering en programmatie van het gemeentelijk onderwijs (zie gemeenteraadsbesluit van 21 maart 2016) gebeurt de bepaling van het lestijdenpakket op basis van het aantal kleuters en het aantal leerlingen op 1 februari 2025 voor de Gemeentelijke Basisschool Deurle (95 kleuters en 132 leerlingen)en op basis van het aantal kleuters en leerlingen op 1 februari 2025 (66 kleuters en 140 leerlingen) voor de Gemeentelijke Basisschool Latem.

        24646  : gemeenteschool Latem en Twee Dreven (verkregen na de telling van 01/02/2025; 95 KO+ 132 LO)
        1. Gemeenschappelijk kleuter en lager
            2 directies ( 2 x 12/24)
            1 administratieve medewerker PBA 26/36
            1 administratieve medewerker HSO 6/36
            
            1 zorgcoördinator PBA voor 23/36
            1 zorgcoördinator PBA voor 7/36
            
            1 ict-coördinator HSO 2/36
            1 ict-coördinator PBA 6/36
            
            1 onderwijzer voor 2/24 ( aanvangsbegeleiding)
            1 onderwijzer voor 1/24 (aanvangsbegeleiding)  
            3 onderwijzers kerntaakversterking 3 x 1/24
            1 onderwijzer Samen school maken – versterking sociaal overleg 1/24
           
            
            
        2.  Kleuterafdeling:    
            5 voltijdse ambt, kleuterleidsters
            1 kleuterleidster 4/24
            1 kleuterleidster 2/24
            1 leermeester LO 8/24 (kleuterturnen)
            17/32 Kinderverzorging   
                    
        3. Lagere afdeling    
            1 leermeester 12/24  lichamelijke opvoeding
            3 voltijdse ambt onderwijzer(es) 24/24
            3 onderwijzers  voor 20/24
            1 onderwijzer voor 16/24
            1 onderwijzer voor 6/24
            1 onderwijzer voor 14/24
            1 onderwijzer voor 1/24
            10/24 onderwijzer nc zedenleer
            10/24 onderwijzer Roomskatholieke godsdienst
                        
            4. Op niveau scholengemeenschap, met stimuluspunten
            
            4/36 zorgcoördinator PBA
            
            
                

        131987  : gemeenteschool Deurle (verkregen na de telling van 01/02/2025; 66 KO + 140 LO)     
        1. Gemeenschappelijk kleuter en lager
            2 directies ( 2 x 12/24)
            1 administratieve medewerkers PBA 12/36
            1 administratieve medewerker PBA 3/36
            1 administratieve medewerker PBA 7/36
            1 administratieve medewerker HSO 9/36
            
            1 zorgcoördinator PBA voor 12/36
            1 zorgcoördinator PBA voor 11/36
            1 zorgcoördinator PBA voor 5/36
            
            1 ict - coördinator HSO 2/36
            1 ict - coördinator PBA 5/36
            
            1 onderwijzer 3/24 (aanvangsbegeleiding)
            3 onderwijzers kerntaakversterking 3 x 1/24
            1 onderwijzer Samen school maken – versterking sociaal overleg 1/24
            
            
            
            
        2.  Kleuterafdeling:    
            3 voltijdse ambt, kleuterleidsters  
            1 kleuterleidster 20/24
            8/24 kleuterturnen
            12/32 Kinderverzorging
                          
                                    
        3. Lagere afdeling    
            12/24  lichamelijke opvoeding
            4 voltijdse ambt onderwijzer(es) 24/24
            1 halftijds ambten onderwijzer(es) 12/24
            1 onderwijzer 23/24
            1 onderwijzer 20/24
            1 onderwijzer 21/24
            1 onderwijzer 6/24
            1 onderwijzer 6/24
            
            10/24 onderwijzer nc zedenleer
            10/24 onderwijzer Roomskatholieke godsdienst
            
            
            4. Op niveau scholengemeenschap, met stimuluspunten
            4/36 zorgcoördinator PBA
            1/36 ict-coördinator PBA
            8/24 stafmedewerker

      • Aanvaarding schenking aan de Gemeentelijke Basisschool: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het oudercomité van de gemeentelijke basisschool Deurle schenkt een automatische zonneluifel aan het gemeentebestuur van Sint-Martens-Latem.

        De gemeenteraad dient de aanvaarding van de schenking goed te keuren.

    • Toegevoegde punten

      • Toegevoegd punt gezamenlijke fracties: Subsidiereglementen betreffende jubileumtoelage verenigingen en de aanleg en onderhoud van kleine landschapselementen, het charter voor meer biodiversiteit in Sint-Martens-Latem 2020-2026 en de samenwerkingsovereenkomst Repair Café Schelde - Leie vzw - indexering: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Parallel met de indexering van de retributies wenst het bestuur de subsidiebedragen te indexeren. Deze indexering vindt plaats in twee stappen. De eerste stap is het indexeren van de basisbedragen zoals die opgenomen zijn in de goedgekeurde subsidiereglementen. Hiervoor wordt rekening gehouden met de inflatie zoals die is geëvolueerd, volgens de gezondheidsindex, sinds de datum van goedkeuring van het subsidiereglement. In een tweede stap wenst het bestuur een jaarlijkse indexering te voorzien van deze geïndexeerde basisbedragen. De subsidies worden na indexering afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van euro. Afgeronde bedragen zorgen voor meer transparantie naar de burger en verlagen de foutenmarge bij de administratie.

        Er wordt voorgesteld deze indexering toe te passen op de jubileumtoelage voor de verenigingen, de subsidie voor aanleg en onderhoud van kleine landschapselementen, de toelagen vermeld in het charter voor meer biodiversiteit in Sint-Martens-Latem 2020-2026 en de toelage opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst met Repair Café Schelde - Leie. Op basis van de gezondheidsindex wordt het basisbedrag voor de jubileumtoelagen geïndexeerd met 24,66%. De toelage voor aanleg en onderhoud van kleine landschapselementen wordt 52,77% verhoogd, de toelagen in het charter voor meer biodiversiteit in Sint-Martens-Latem 2020-2026 met 24,90% en de toelage voor Repair Café Schelde - Leie wordt met 19,57% gealigneerd met de toegenomen levensduurte.

        Tenslotte krijgen alle subsidiereglementen als einddatum 31 december 2031, zodat dit is afgestemd met de duurtijd van de geactualiseerde retributiereglementen. De einddatum van het charter voor meer biodiversiteit blijft gelden.

      • Toegevoegd punt gezamenlijke fracties: Subsidiereglementen betreffende gescheiden afvoer van afvalwater en regenwater op privaat terrein, ontwikkelingshulp en buurtfeesten – herziening: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Parallel met de indexering van de retributies wenst de gemeenteraad de subsidiebedragen te indexeren. Deze indexering vindt plaats in twee stappen. De eerste stap is het indexeren van de basisbedragen zoals die opgenomen zijn in de goedgekeurde subsidiereglementen. Hiervoor wordt rekening gehouden met de inflatie zoals die is geëvolueerd, volgens de gezondheidsindex, sinds de datum van goedkeuring van het subsidiereglement. In een tweede stap wenst de gemeenteraad een jaarlijkse indexering te voorzien van deze geïndexeerde basisbedragen. De subsidies worden na indexering afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van euro. Afgeronde bedragen zorgen voor meer transparantie naar de burger en verlagen de foutenmarge bij de administratie.

        Er wordt voorgesteld deze indexering toe te passen op de toelage van de buurtfeesten, de ontwikkelingshulp, humanitaire hulp en hulp aan sociale projecten, en de toelage voor de uitvoering van een gescheiden afvoer van afvalwater en regenwater op privaat terrein. Op basis van de gezondheidsindex wordt het basisbedrag voor de buurtfeesten geïndexeerd met 7,91%. De toelage voor de ontwikkelingshulp, humanitaire hulp en hulp aan sociale projecten wordt 24,61% verhoogd en de toelage voor gescheiden afvoer van afvalwater en regenwater op privaat terrein wordt met 34,17% gealigneerd met de toegenomen levensduurte.

        Tenslotte krijgen alle subsidiereglementen als einddatum 31 december 2031, zodat dit is afgestemd met de duurtijd van de geactualiseerde retributiereglementen.

      • Toegevoegd punt fractie LEF: stand van zaken en verdere plannen herinrichting Deurle-Dorp- vragen om toelichting

        Ter kennis genomen

        In februari 2024 werd op vraag van de oppositiefracties door de bevoegde schepen een toelichting gegeven van de plannen van het schepencollege voor de herinrichting van Deurle-dorp.

        Deze voorstellen werden enkele weken later op 28 maart 2024 ook toegelicht op een druk bijgewoonde infovergadering.

        In de gemeenteraad van 27 mei 2024 werd een nieuw politiereglement goedgekeurd dat op bepaalde plaatsen in de Dorpsstraat een parkeerverbod installeert.

        Bij de toelichting in februari 2024 werden 7 maatregelen voorgesteld:

        1. Eénrichtingsverkeer in de Dorpsstraat tussen de parking Meulegemwegel en de Pontstraat;
        2. Plaatsing afremmende groenelementen voor woning 58 en 38 en een afremmende ingang ter hoogte van de parking Meulegemwegel;
        3. Plaatsing zitbanken op het plein voor de kerk, met 3 wegneembare palen;
        4. Parkeerplaats voor de kerk vervangen door een groeiplaatsverbetering van de aanwezige boom. Er blijven wel 2 mindervalideplaatsen behouden;
        5. Extra bomenrij voorbij het Boldershof richting school, om visueel de straat smaller te doen ogen om de snelheid zo te minderen;
        6. Verbod op parkeren tussen de boomgaard en de school;
        7. Tussen Kriekenberg en Pontstraat duidelijke parkeerstrook (rechterzijde van de weg) en veilige voetgangerszone (linkerzijde van de weg);

        Hiervan werden er 4 uitgevoerd (1, 3, 4 en 6).

        Op 27 mei 2024 verklaarde de bevoegde schepen dat er voor de drie andere maatregelen onvoldoende consensus aanwezig bleek te zijn en dat deze in een tweede pakket en na verder onderzoek en overleg zouden terugkomen na de zomervakantie van 2024.

        We zijn nu terug een volledig kalenderjaar verder en verdere stappen om vanuit een duidelijke visie en plan uitvoering te geven aan de geformuleerde doelstelling in het mobiliteitsplan, werden de voorbije 12 maanden niet meer besproken met gemeenteraad of de bewoners en dus helemaal niet goedgekeurd, laat staan uitgevoerd. In het mobiliteitsplan, goedgekeurd in 2020, werd deze actie (= inrichting dorpskern Deurle als rustig verblijfsgebied met een budget van 300.000 euro) wel vastgelegd als een actie uit te voeren op korte termijn, wat betekent binnen de 3 jaar.

        Vragen:

        1. Is er een door de gemeenteraad goedgekeurd verkeersreglement dat de huidige verkeersregeling met éénrichtingsverkeer, vastlegt? Of is hiervoor een tijdelijk besluit van het schepencollege van kracht?
        2. Welke onderzoeken en overlegmomenten heeft het schepencollege de voorbije 12 maanden uitgevoerd en welke conclusies werden daaruit getrokken om tot een totaalvisie voor de inrichting van Deurle-dorp als rustig verblijfsgebied te komen?
        3. Worden de 3 hierboven voorgestelde, maar nog niet uitgevoerde maatregelen (= 2, 5, 7) nog verder voorbereid ter uitvoering of zijn deze plannen afgevoerd?
        4.  Wordt overwogen om de huidige rijrichting voor gemotoriseerd verkeer in de Dorpsstraat om te draaien? Zo ja, wat is daarvoor de motivatie

Namens Gemeenteraad,

Jef Van den Heede
Algemeen directeur - waarnemend

Filip Vanparys
Voorzitter