Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 20 november 2023 goed.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40-41.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
De contractuele documenten van de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten.
Beslissingen van de gemeenteraad van 17 december 2018 en 18 maart 2019 betreffende het Beroep op de Vlaamse Gemeenschap als opdrachtcentrale voor afname van de raamovereenkomst voor 'telecommunicatiediensten ten behoeve van de Vlaamse overheid, lokale en provinciale besturen': goedkeuring.
Het huidig contract van de Vlaamse Gemeenschap met betrekking tot telecommunicatiediensten ten behoeve van de Vlaamse overheid, lokale en provinciale besturen loopt af.
De Vlaamse Gemeenschap publiceerde daarom de nieuwe Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 30 juni 2023 werd:
Perceel 1 (Vaste IP gebaseerde telefonie, datacommunicatie en marketingnummers) gegund aan Telenet bv, met maatschappelijke zetel te Liersesteenweg 4 – 2800 Mechelen België, en ondernemingsnummer 0473.416.418;
Perceel 2 (Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine” (M2M) en “Internet of Things” (IoT) gegund aan Orange Belgium NV, met maatschappelijke zetel te Bourgetlaan 3 – 1140 Evere en ondernemingsnummer 0456.810.810;
Bij Beslissing van de Vlaamse Regering d.d. 14 juli 2023 werd:
Perceel 3 (Virtuele telefooncentrale (Cloud PBX)) gegund aan Telenet bv, met maatschappelijke zetel te Liersesteenweg 4 – 2800 Mechelen België, en ondernemingsnummer 0473.416.418;
Perceel 4 (Klassieke PSTN-lijnen) gegund aan Proximus NV, met maatschappelijk zetel te Koning Albert II-laan 27, 1030 Brussel en ondernemingsnummer 0202.239.951;
De Vlaamse Gemeenschap sloot per perceel met de gekozen dienstverlener een overeenkomst (de Uitvoeringsovereenkomst), waar in punt (E) van de aanhef vermeld wordt dat de Vlaamse Gemeenschap optreedt als aankoopcentrale ten aanzien van de bestellers uit het vooropgestelde klantenbereik. Dit klantenbereik strekt zich uit tot de lokale overheden die gesitueerd zijn in het Vlaamse gewest, met name:
15.1. de gemeenten, incl. de politiezones, zowel ééngemeentezones als meergemeentezones;
Alvorens te kunnen afnemen van deze Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten, dient een lokale overheid toe te treden, door middel van een ondertekende Toetredingsovereenkomst die bezorgd wordt aan de dienstverlener van het perceel waartoe de lokale overheid wenst toe treden.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van deze door de aankoopcentrale aangeboden raamovereenkomst(en) om volgende redenen:
Artikel 1. De gemeente treedt toe tot de volgende percelen van de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten:
Art. 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavig besluit.
Art. 3. Een ondertekende Toetredingsovereenkomst wordt bezorgd aan de desbetreffende dienstverleners.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
De Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, gewijzigd ingevolge de Wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen Binnenlandse Zaken tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties en inzonderheid artikel 6.
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het Provincieraadsbesluit van 15 november 2023 waarin de provincieraad Piet Van Caenegem, licentiaat in de rechten, juridisch deskundige bij de Cel Administratieve Sancties van de Provincie Oost-Vlaanderen, heeft voorgedragen als sanctionerend ambtenaar met betrekking tot de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
De schriftelijke communicatie van 17 november 2023, vanwege de provincie Oost-Vlaanderen, departement POLIS, dienst Beleid en Ondersteuning, Cel Administratieve Sancties, waarbij de Sint-Martens-Latem uitgenodigd wordt om Piet Van Caenegem aan te wijzen als bijkomende sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van de administratieve geldboetes.
De aanstelling van een bijkomende sanctionerend ambtenaar noodzakelijk is om de continuïteit van de werking te verzekeren.
De aanstelling van een bijkomende sanctionerend ambtenaar maakt dat de werklast bij de provinciale ambtenaren kan gedeeld worden met een extra kracht.
De aanstelling van een bijkomende sanctionerend ambtenaar geen bijkomende kosten met zich meebrengt gezien het feit dat de Sint-Martens-Latem betaalt per behandeld dossier.
Artikel 1. De heer Piet Van Caenegem wordt aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Art. 2. Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:
- het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen - departement POLIS - dienst Beleid en Ondersteuning - Cel Administratieve Sancties
- de Voorzitter van het Politiecollege
- de Procureur des Konings te Gent.
Het decreet van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 par. 3 en artikel 41 alinea 2-2°.
Het drinkwaterdecreet van 24 mei 2002, in het bijzonder de artikelen 16 bis tot 16 septies.
De omzendbrief LNE 2013/2 betreffende de aanwending van de gemeentelijke saneringsbijdrage en de gemeentelijke saneringsvergoeding.
In het schrijven van 2 oktober 2023 stelt Farys de toepassing voor van de maximale tarieven voor de gemeentelijke saneringsbijdrage en -vergoeding, berekend door de tarieven voor de bovengemeentelijke saneringsbijdrage voor 2024 te vermenigvuldigen met een vermenigvuldigingscoëfficiënt (momenteel 1,4).
De maximumtarieven bedragen:
- huishoudelijk basistarief: 1,6407 €/m³
- comforttarief: 3,2814 €/m³
- niet huishoudelijk: 1,8586 €/m³
De gemeente kan evenwel autonoom beslissen over de saneringsbijdrage en -vergoeding die op haar grondgebied gelden.
Artikel 1. De gemeentelijke saneringsbijdrage (drinkwaterklanten) en de gemeentelijke saneringsvergoeding (eigen waterwinning) voor 2024 wordt bepaald op € 0,95/m³, dit zowel voor huishoudelijk verbruik(basistarief) als niet huishoudelijk verbruik (vlak tarief).
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar TMVW.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40 lid 3.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder de artikelen 71 tot 76.
Het KB van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
De gemeente Sint-Martens-Latem maakt deel uit van de Politiezone Schelde - Leie en dient aldus bij te dragen tot de financiering van de zone.
De ontwerpbegroting van de politiezone 2024 voorziet in een bijdrage van de gemeente Sint-Martens-Latem ten bedrage van:
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de dotatie dienstjaar 2024 van Sint-Martens-Latem aan de Politiezone Schelde - Leie ten bedrage van
Art. 2. Deze uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanaanpassing van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem.
Art. 3. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer gouverneur van de provincie naar Toezicht.ovl@ibz.fgov.be en naar de voorzitter van de politieraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en verder over de bevoegdheden van de Gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (projectverenigingen: art. 401 - 412);
De oprichtingsakte van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde van 1 januari 2018;
De eerdere statuten van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde;
Het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019.
De projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde (Werken Leie en Schelde) werd door 10 lokale besturen (intussen zijn dit 9 lokale besturen gezien de fusie Deinze – Nevele) opgericht op 1 januari 2018, met als opdracht de lokale samenwerking tussen besturen onderling en andere betrokken partners, die als doelstelling hebben het stimuleren van het tewerkstellings- en activeringsbeleid, te bevorderen. De projectvereniging wil ondermeer streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare groepen in het werkingsgebied verhogen alsook naar een gedragen beleidsvisie.
Dit kan onder meer door:
• het organiseren van het wijk-werken
• andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen.
De huidige werkingstermijn van projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde verloopt op 31 december 2023. De 9 aangesloten lokale besturen dienen bijgevolg voor 31 december 2023 te beslissen om vanaf 2024 verder als samenwerkingsverband te blijven inzetten op wijk-werken, sociale economie en werk en andere initiatieven die het tewerkstellings- en activeringsbeleid verbeteren.
Naast deze verlenging dienen gelet de inwerkingtreding van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen tevens voor 31 december 2023 enkele noodzakelijke wijzigingen aan de statuten genomen te worden.
De voorliggende statuten bevatten volgende wijzigingen:
- Voorwerp werd toegevoegd aan de eerste titel van de overeenkomst
- Huishoudelijk reglement wordt vervangen door de terminologie intern reglement
Daarnaast werden op basis van het Decreet Lokaal Bestuur en op vraag van de Raad van Bestuur van 9 november 2023 van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde nog volgende wijzigingen aangebracht:
- Artikel 2. Toevoeging van de passage 406 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur op de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid (hierna ‘DLB’)
- Artikel 8. Toevoeging dat 'alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur.'
- Artikel 14 Toevoeging dat 'De raad van bestuur kan het dagelijks personeelsbeheer, de bevoegdheid voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel toevertrouwen aan het personeelslid dat aan het hoofd staat van het personeel van de projectvereniging overeenkomstig artikel 404 DLB.'
- Artikel 15: Aanpassing van de inkomstenbronnen als volgt:
De projectvereniging wordt gefinancierd door:
- Opbrengsten uit de activiteit wijk-werken;
- Een startinbreng van 0,5 € / inwoner dat terugbetaald werd door de vereniging aan de lokale besturen.
- Projectsubsidies uit de regierol sociale economie en werk;
- Projectsubsidies uit andere (tijdelijke) subsidiebronnen vanuit Vlaanderen, de Provincie Oost-Vlaanderen of andere bronnen.
- Artikel 15 Toevoeging dat 'Bij de statuten wordt een register gevoegd waarop iedere deelnemer is vermeld met aanduiding van de aandelen en eventueel winstbewijzen die aan hem zijn toegekend overeenkomstige artikel 410 DBL.'
- Artikel 19 kreeg volgende aanpassing: 'De raad van bestuur legt de jaarrekeningen, samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant jaarlijks, voor eind juni, ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden door middel van een raadsbeslissing.'
- Artikel 22 verwijzing naar het Decreet Lokaal bestuur in tegenstelling tot het decreet van van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid van toepassing zijn.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn verklaart zich akkoord tot een verlenging van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde voor de termijn van 6 jaar (van 1 januari 2024 tem. 31 december 2029).
Art. 2. De gemeenteraad keurt de als volgt aangepaste statuten goed:
Er worden enkele aanpassingen gedaan om de statuten in overeenstemming te brengen met het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
- Voorwerp werd toegevoegd aan de eerste titel van de overeenkomst
- Huishoudelijk reglement wordt vervangen door de terminologie intern reglement
Daarnaast werden op basis van het Decreet Lokaal Bestuur en op vraag van de Raad van Bestuur van 9 november 2023 van de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde nog volgende wijzigingen aangebracht:
- Artikel 2. Toevoeging van de passage 406 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur op de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid (hierna ‘DLB’)
- Artikel 8. Toevoeging dat 'alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur.'
- Artikel 14 Toevoeging dat 'De raad van bestuur kan het dagelijks personeelsbeheer, de bevoegdheid voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel toevertrouwen aan het personeelslid dat aan het hoofd staat van het personeel van de projectvereniging overeenkomstig artikel 404 DLB.'
- Artikel 15: Aanpassing van de inkomstenbronnen als volgt:
De projectvereniging wordt gefinancierd door:
- Opbrengsten uit de activiteit wijk-werken;
- Een startinbreng van 0,5 € / inwoner dat terugbetaald werd door de vereniging aan de lokale besturen.
- Projectsubsidies uit de regierol sociale economie en werk;
- Projectsubsidies uit andere (tijdelijke) subsidiebronnen vanuit Vlaanderen, de Provincie Oost-Vlaanderen of andere bronnen.
- Artikel 15 Toevoeging dat 'Bij de statuten wordt een register gevoegd waarop iedere deelnemer is vermeld met aanduiding van de aandelen en eventueel winstbewijzen die aan hem zijn toegekend overeenkomstige artikel 410 DBL.'
- Artikel 19 kreeg volgende aanpassing: 'De raad van bestuur legt de jaarrekeningen, samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant jaarlijks, voor eind juni, ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden door middel van een raadsbeslissing.'
- Artikel 22 verwijzing naar het Decreet Lokaal bestuur in tegenstelling tot het decreet van van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid van toepassing zijn.
Art. 3. Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en 41, lid 2, 14°, inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om belastingreglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren.
De grondwet, meer bepaald artikel 173;
Het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992;
Het Invorderingswetboek van 13 april 2019;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 286, 287 en 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het belastingreglement;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de Gemeenteraad betreffende de belastingreglementen;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2019, in het bijzonder de de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7;
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), met latere wijzigingen;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones;
De Omzendbrief BB 2008/07 van 18 juli 2008 aangaande het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019;
Retributiereglement fiscale en niet-fiscale ontvangsten, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 mei 2019.
Belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019.
Met ingang van 8 januari 2024 sluit de gemeente aan op het vastgoedinformatieplatform. Het vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
In het uniforme Vlaamse systeem wordt gebruik gemaakt van een vast tarief en een vaste maximale behandelingstermijn. Ook de omschrijving van een groep van percelen is verschillend van de gemeentelijke werkwijze.
Bijgevolg is een aanpassing van het retributiereglement noodzakelijk. Het tarief dat het vastgoedinformatieplatform aanrekent is hetzelfde als het gemeentelijke tarief voor de gewone procedure. Bijgevolg houdt de wijziging enkel het afschaffen van de spoedprocedure en de inhoudelijke omschrijving in.
Een geactualiseerde en gecoördineerde versie van het gewijzigd belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken werd toegevoegd als bijlage bij dit agendapunt.
Advies ADV/2023/145 van Wim De Bruyne van 20 september 2023: Geen standpunt ingenomen
Artikel 1: Artikel 3, 9° van het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van een belasting op de afgifte van administratieve stukken wordt gewijzigd als volgt met ingang van 8 januari 2024:
Administratie inlichtingen in het kader van de informatieplicht van de instrumenterende ambtenaar en met betrekking tot overeenkomsten (art. 5.2.1, 5.2.6 en 5.2.7 VCRO), hierna vastgoedinformatie.
Een aanvrager dient slechts eenmaal de retributieprijs voor een aanvraag vastgoedinformatie te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor de vastgoedinformatie bedraagt maximum 30 dagen.
Art. 2: Dit besluit wordt bekend gemaakt op de website van de gemeente overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 3. Een geactualiseerde en gecoördineerde versie van het gewijzigd belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken wordt gepubliceerd op de website van de gemeente overeenkomstig het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Art. 4. De gemeente brengt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
Rondom de sportsite is er lichthinder bij de omliggende buren door de verlichting van voetbalterrein A, B en de tennisterreinen.
De verlichting overschrijdt de E3 lichtnorm (stedelijk gebied). Bijkomend is er onvoldoende verlichting op het 6e terrein bij de tennis.
In kader hiervan werd het bestek in de bijlage opgesteld voor:
Het budget wordt ingeschat op €40.000 incl. BTW.
Artikel 1. Het bestek en de raming voor de opdracht ‘Aanpassen van de sportverlichting op de sportsite', opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 40.000 incl. 21% btw.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. De kandidaturen dienen uiterlijk op 23 januari 2024 om 23u59 ingediend te zijn.
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
Binnen het eigen patrimonium zijn er geregeld dringende herstellingen nodig aan de daken.
De herstellingen worden, indien mogelijk hersteld door eigen dienst. Indien dit niet mogelijk is, wordt dit aan een dakwerker gevraagd.
In kader hiervan wordt het bestek in bijlage voorgesteld, ter efficiënte aanstelling van een dakwerker.
Het budget dient voorzien te worden van de jaarlijkse werkingskost. Dit budget is niet in te schatten gezien de problematiek in de toekomst niet te voorspellen is.
Artikel 1. Het bestek en de raming voor de opdracht ‘Raamovereenkomst voor het uitvoeren op afroep van diverse dakwerken’, opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De maximale uitgave onder deze raamovereenkomst zal het bedrag van € 143.000 (incl. btw) niet overschrijden.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
Achter de voetbalkantine is er een bergplaats die gebruikt wordt door FC Latem als wasplaats en stockage van materiaal. De huidige ruimte is sterk verouderd en ook niet praktisch in gebruik.
In kader hiervan wordt de sloop van de huidige constructie voorgesteld en een bouw van een simpele constructie voor stockage.
Voor de wasplaats zal er plaats voorzien worden in de voormalige conciërgewoning van de sporthal.
Het budget wordt ingeschat op €40.000 incl. BTW.
Artikel 1. Het bestek en de raming voor de opdracht ‘Sloop en heropbouw van een bergplaats’, opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 40.000,00 incl. 21% btw.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
MJPActie 1.7.13 Verduurzaming en herinrichting Pastorie Latem naar een aangename en kindveilige kinderopvang.
MJPActie 2.4.3 Verduurzamen energievoorziening in gemeentelijk patrimonium en introductie duurzaamheidstoets.
MJPActie 2.4.6 Gefaseerd verwijderen van het asbest in het patrimonium van het lokaal bestuur.
GR/2023/101 - Ontwerpopdracht aanpassing van Pastorie Latem naar 2 kinderdagverblijven - lastvoorwaarden en gunningswijze: goedkeuring.
Het project dat voorligt omvat de heraanbesteding voor de aanstelling van een architect belast met de opdracht tot de renovatie van het pand Pastorie Latem (tot voor kort gebruikt als bibliotheek). Deze renovatie dient ervoor te zorgen dat het pand kan dienen als 2 kinderdagverblijven, met oog op de maximale bezetting in het pand. De renovatie dient ook oog te hebben op asbestsanering van het dak.
Op de vorige aanbesteding kwam uiteindelijk geen enkele offerte binnen. Dit had enkele redenen:
- te laag bouwbudget;
- onduidelijkheid over het aantal kinderen;
De dienst Grondzaken heeft het bestek daarom gewijzigd om tegemoet te komen aan deze opmerkingen. Het bouwbudget is identiek gebleven, maar de vooropgestelde werken werden ernstig bijgesteld. Zo omvatten de huidige werken minstens het saneren van het asbesten dak en de nodige aanpassingen om 2 kinderdagverblijven te kunnen plaatsen op de voorziene locatie. De eerder vooropgestelde verduurzaamheidsmaatregelen zullen op vandaag niet allemaal genomen worden. Wel vragen we de architecten om een stappenplan op te nemen op het vlak van verduurzaming. Zo kunnen er nadien, in een volgende legislatuur, bijkomende maatregelen genomen worden.
Het bestek omvat de aanstelling van een ontwerper voor de renovatie van het pand 'Pastorie Latem', gelegen te Dorp 11, 9830 Sint-Martens-Latem.
De opdracht van de ontwerper omvat het onderzoek, ontwerp en opvolging voor de volgende aanpassingen:
Voor het project wordt voorzien van een bruto bouwbudget van €200.000 (excl. BTW).
De erelonen wordt geraamd op €30.000 (excl. BTW).
De prioriteiten van het project worden zoals de bovenstaande volgorde meegegeven aan de ontwerper.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 1. Het bestek en de raming voor de opdracht ‘ONTWERPOPDRACHT AANPASSING PASTORIE LATEM NAAR 2 KINDERDAGVERBLIJVEN', opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De erelonen worden geraamd op € 31.800 (incl. btw)
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst levering boeken aan de bibliotheek voor de periode 01/02/2024-31/12/2027' werd een bestek met nr. BIB20242027 opgesteld door de bibliothecaris.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 115.702,48 excl. btw of € 140.000,00 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 47 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op budgetcode 0703-00/613200/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 1. Het bestek met nr. BIB20242027 en de raming voor de opdracht 'Raamovereenkomst levering boeken aan de bibliotheek voor de periode 01/02/2024-31/12/2027', opgesteld door de bibliothecaris worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 115.702,48 excl. btw of € 140.000,00 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art 3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op budgetcode 0703-00/613200/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 201, meer bepaald artikel 41, 23°.
Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement (socio-)culturele verenigingen' (GR/2020/163).
Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement seniorenverenigingen' (GR/2020/164).
Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement milieu- en natuurverenigingen' (GR/2020/165).
Advies van de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid.
Advies van de Latemse Seniorenadviesraad.
Advies van de Gemeentelijke Adviesraad voor Milieu en Natuur van Sint-Martens-Latem.
Er bestaat een lange traditie dat het verenigingsleven financieel ondersteund wordt.
In de gemeenteraad van 12 oktober 2020 werden de nieuwe reglementen goedgekeurd voor de betoelaging van de (socio)-culturele, de senioren en de milieu- en natuurverenigingen. De verenigingen dienden hun subsidieaanvraag in op basis van werkjaar september 2022 tot en met augustus 2023.
Bij de (socio-)culturele verenigingen vraagt VZW De Schone Lier niet langer subsidies aan.
Bij de seniorenverenigingen vraagt de lokale afdeling van VIEF niet langer subsidies aan.
Naar toepassing van het 'Reglement (socio-)culturele verenigingen', goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 oktober 2020 hebben de (socio-)culturele verenigingen op basis van hun werkjaar 2022-2023 in 2024 recht op:
11-groep Sint-Martens-Latem Deurle (11.11.11) | 375 euro |
Amnesty International Sint-Martens-Latem | 210 euro |
Andante Favore vzw | 310 euro |
Confrérie Sint-Christoffel | 560 euro |
Davidsfonds Latem-Deurle | 750 euro |
Erfgoed Deurle | 1125 euro |
Ferm Deurle Latem | 550 euro |
Fotoclub Latem | 435 euro |
Gemengd Gregoriuskoor | 1045 euro |
Gezinsbond Deurle-Latem | 650 euro |
Heemkring Scheldeveld | 600 euro |
Kamerkoor Cum Gaudio | 1055 euro |
Kantklosclub 't Francientje | 260 euro |
Koninklijke Harmonie Willen Is Kunnen vzw | 1085 euro |
Koninklijk Nationaal Verbond 'Elf November' afdeling Sint-Martens-Latem | 750 euro |
Latems Creatief | 1450 euro |
Latemse Kunstkring | 550 euro |
LukiArt vzw | 1370 euro |
Markant Latem-Deurle | 300 euro |
PASAR Latem-Deurle | 695 euro |
Samana | 975 euro |
Spellenclub Sint-Martens-Latem | 585 euro |
In 2023 kreeg de Spellenclub Sint-Martens-Latem 425 euro effectief uitbetaald terwijl ze op basis van het 'Reglement (socio-)culturele verenigingen', goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 oktober 2020, en op basis van hun werkjaar 2021-2022 in 2023 recht hadden op 645 euro. Deze administratieve fout, in het nadeel van de Spellenclub Sint-Martens-Latem, wordt in deze gemeenteraadsbeslissing rechtgezet.
Naar toepassing van het 'Reglement seniorenverenigingen' van 12 oktober 2020 hebben de seniorenverenigingen op basis van hun werkjaar 2022-2023 in 2024 recht op:
Bond 3de leeftijd Deurle | 525 euro |
De Mariekes | 775 euro |
Ic jeune mi daarin | 370 euro |
Latem Troef | 675 euro |
Phoenix Bridgeclub | 525 euro |
Schaakclub Latem 2000 | 680 euro |
Naar toepassing van het 'Reglement milieu- en natuurverenigingen' van 12 oktober 2020 hebben de milieu- en natuur verenigingen op basis van hun werkjaar 2022-2023 in 2024 recht op:
Bosbehoud Latem-Deurle vzw | 450 euro |
Landelijke Gilde Deurle Latem | 575 euro |
L.O.B. vzw (Leie Omgeving Beschermen) | 450 euro |
Natuurpunt Kern Deurle-Latem | 875 euro |
De financieel directeur gaf gunstig advies op 5 december 2023 met adviesnummer 2023/12.220.
De uitgaven van 15685 euro voor de socio-culturele verenigingen worden geboekt op artikel GBB/0739-01/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De uitgaven van 220 euro voor de rechtzetting voor de Spellenclub Sint-Martens-Latem worden geboekt op GBB/2023/0739-01/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
De uitgaven van 3780 euro voor de seniorenverenigingen worden geboekt op artikel GBB/0959-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De uitgaven van 2350 euro voor de milieu- en natuurverenigingen worden geboekt op artikel GBB/0390-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Het opgeteld budget dat is voorzien op de 3 jaarbudgetrekeningen is voldoende om alle subsidies uit te betalen in 2024 en de rechtzetting voor de Spellenclub Sint-Martens-Latem in 2023 uit te voeren.
Gunstig visum 2023/12.220 van Financiële dienst van 05 december 2023
Artikel 1. Onderstaande (socio)-culturele verenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend met het werkingsjaar 2022-2023 in 2024 recht op:
11-groep Sint-Martens-Latem Deurle (11.11.11) | 375 euro |
Amnesty International Sint-Martens-Latem | 210 euro |
Andante Favore vzw | 310 euro |
Confrérie Sint-Christoffel | 560 euro |
Davidsfonds Latem-Deurle | 750 euro |
Erfgoed Deurle | 1125 euro |
Ferm Deurle Latem | 550 euro |
Fotoclub Latem | 435 euro |
Gemengd Gregoriuskoor | 1045 euro |
Gezinsbond Deurle-Latem | 650 euro |
Heemkring Scheldeveld | 600 euro |
Kamerkoor Cum Gaudio | 1055 euro |
Kantklosclub 't Francientje | 260 euro |
Koninklijke Harmonie Willen Is Kunnen vzw | 1085 euro |
Koninklijk Nationaal Verbond 'Elf November' afdeling Sint-Martens-Latem | 750 euro |
Latems Creatief | 1450 euro |
Latemse Kunstkring | 550 euro |
LukiArt vzw | 1370 euro |
Markant Latem-Deurle | 300 euro |
PASAR Latem-Deurle | 695 euro |
Samana | 975 euro |
Spellenclub Sint-Martens-Latem | 585 euro |
Art. 2. Deze uitgaven bepaald in artikel 1, met een totaal bedrag van 15.685 euro, worden geboekt op artikel GBB/0739-01/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 3. De administratieve fout in het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2023 ten aanzien van Spellenclub Sint-Martens-Latem wordt rechtgezet door het resterende bedrag van 220 euro waar deze vereniging recht op heeft voor 2023 uit te betalen. Dit wordt geboekt op artikel GBB/2023/0739-01/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 4. Onderstaande seniorenverenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend met het werkingsjaar 2022-2023 in 2024 recht op:
Bond 3de leeftijd Deurle | 525 euro |
De Mariekes | 775 euro |
Ic jeune mi daarin | 370 euro |
Latem Troef | 675 euro |
Phoenix Bridgeclub | 525 euro |
Schaakclub Latem 2000 | 680 euro |
Art. 5. Deze uitgaven bepaald in artikel 4 met een totaal bedrag van 3780 euro worden geboekt op artikel GBB/0959-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 6. Onderstaande milieu- en natuurverenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend en rekening houdend met het werkingsjaar 2022-20232 in 2024 recht op:
Bosbehoud Latem-Deurle vzw | 450 euro |
Landelijke Gilde Deurle Latem | 575 euro |
L.O.B. vzw (Leie Omgeving Beschermen) | 450 euro |
Natuurpunt Kern Deurle-Latem | 875 euro |
Art. 7. Deze uitgaven bepaald in artikel 6 met een totaal bedrag van 2350 euro worden geboekt op artikel GBB/0390-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Decreet over het lokaal bestuur 22 december 2017 (artikel 40§3).
Gemeenteraad 16 september 2019: Goedkeuring Cultuurnota en budget Cultuurregio Leie Schelde (GR/2019/163).
College van 13 maart 2023: Principieel akkoord voor de uitrol van de UiTPAS in Cultuurregio Leie Schelde (CBS/2023/289).
In de Cultuurnota Cultuurregio Leie Schelde, goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 september 2019, werd als 1 van de 4 strategische doelstellingen opgenomen: De Cultuurregio verhoogt de cultuurparticipatie: de Cultuurregio wil geen financiële drempels en zal actief op de UiTPAS inzetten.
Daarnaast stelt ook de actie 1.5.14 in de meerjarenplanning 'Uitgifte UiTPAS in samenwerking met de Cultuurregio'.
Het college van burgemeester en schepenen gaf op 13 maart 2023 principieel akkoord voor de uitrol van de UiTPAS in Cultuurregio Schelde.
Met UiTPAS Leie Schelde willen de deelnemende besturen en de Cultuurregio Leie Schelde de vrijetijdsparticipatie van al hun inwoners stimuleren.
Daarnaast is een specifieke doelstelling van UiTPAS Leie Schelde het verhogen van de vrijetijdsparticipatie van mensen met een laag inkomen en personen die met andere participatiedrempels te maken krijgen, door het uitreiken van een UiTPAS met kansentarief.
De afspraken die in de regio werden gemaakt worden vastgelegd in een regionaal kader dat ter goedkeuring voorligt.
De retributie van de UiTPAS enerzijds en van de wijzigingen van de retributie van het lokaal aanbod in functie van het kansentarief UiTPAS anderzijds worden ook in dit besluit opgenomen. De gecoördineerde retributiereglementen speelpleinwerking en sporthal worden daarnaast ook apart geagendeerd.
De financiële dienst gaf visum op 05/12/2023 met als visumnummer 2023/12.219.
De kosten van de UiTPAS zullen geboekt worden op GBB/0739-99/616106/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De ontvangsten (opbrengsten verkoop UiTPAS) worden geboekt op GBB/0739-99/700103/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Gunstig visum 2023/12.219 van Financiële dienst van 05 december 2023
Artikel 1. Keurt het voorstel goed om de UiTPAS vanaf 1 januari 2024 toe te passen voor het vrijetijdsaanbod van het lokaal bestuur en het eerste half jaar van 2024 de principes te bekijken in functie van gebruik van de UiTPAS bij verenigingen.
Art. 2. Legt de retributie vast voor de aankoop van de UiTPAS, zijnde:
Art. 3. Keurt het voorstel goed om de basisdoelgroep van de UiTPAS zoals bepaald door Vlaanderen (Verhoogde Tegemoetkoming en Collectieve Schuldenregeling) aan te vullen met volgende doelgroepen:
Art. 4. Gaat akkoord om een organisatie- en groepspas met kansentarief toe te kennen aan zorginstellingen uit de regio.
Art. 5. Gaat akkoord met het regionaal kader UiTPAS Leie Schelde en de bijhorende standaardovereenkomsten (Basisovereenkomst tussen publiq en Cultuurregio Leie Schelde en de deelnemende gemeenten, samen met de Algemene Voorwaarden en Algemene Verwerkingsvoorwaarden; De gebruikersvoorwaarden en privacyverklaring voor de pashouder). Het regionaal kader UiTPAS Leie Schelde wordt integraal bij deze beslissing opgenomen. De bijhorende standaardovereenkomsten worden als bijlage toegevoegd.
Art. 6. Engageert zich om welkomstvoordelen aan te bieden bij de verkoop van een UiTPAS, omruilvoordelen te verschaffen en hier middelen voor te voorzien en delegeert deze uitwerking aan het college van burgemeester en schepenen.
Art. 7 Keurt goed om volgende sociale kortingen toe te kennen voor het volgend vrijetijdsaanbod van lokaal bestuur Sint-Martens-Latem:
Art. 7§1. Een UiTPAS kansentarief voor speelpleinwerking Oase Sint-Martens-Latem.
Hiertoe wordt het artikel 4.3 van het reglement van 30 mei 2023 met betrekking tot het Speelpleinwerking Oase als volgt aangepast:
Artikel 4.3: Kansentarief voor UiTPAS-houders:
Het recht op UiTPAS met kansentarief wordt toegekend zoals door het lokaal bestuur van de domicilie van die persoon vastgelegd.
De werkwijze om het correcte tarief toe te passen wordt uitgewerkt door de dienst Vrije tijd en op de website van het lokaal bestuur gecommuniceerd.
Art. 7§2. Een UiTPAS kansentarief voor sporthal Sint-Martens-Latem. Hiertoe worden de artikels 2 en 4 van het retributiereglement van 26 juni 2023 met betrekking tot de gemeentelijke sporthal als volgt aangevuld:
Artikel 2: ...
Kansentarief UiTPAS:
Voor de judozaal, de parketzaal, 1/3 van de grote zaal, de studio en de kleedkamer bedraagt het kansentarief UiTPAS 20% van het basistarief Piekuur Inwoners 1/3 grote zaal.
Artikel 4: ...
Kansentarief UiTPAS:
Voor de buitenterreinen bedraagt het kansentarief UiTPAS 20% van het basistarief Piekuur Inwoners voetbalterrein.
BIJLAGE: REGIONAAL KADER UiTPAS LEIE SCHELDE
SITUERING
Deelname aan vrijetijdsactiviteiten is een recht voor iedereen. In dat kader ontwikkelde publiq in opdracht van de Vlaamse regering een ‘Vlaamse Vrijetijdspas’, de UiTPAS. Een participatiebevorderend project voor iedereen, met specifieke aandacht voor mensen in armoede, in samenwerking met steden en gemeenten uit Vlaanderen en Brussel.
UiTPAS is een spaar- en voordelenprogramma voor iedereen, waarmee pashouders punten kunnen sparen bij deelname aan vrijetijdsactiviteiten en omruilen tegen voordelen. Bovendien wordt de pas gebruikt als financiële reductiekaart voor mensen in armoede en personen die met andere participatiedrempels te maken krijgen.
UiTPAS Leie Schelde maakt deel uit van dit overkoepelende initiatief. Specifieke voorwaarden en bepalingen verschillen per deelnemende UiTPAS-regio. Dit regionaal kader bepaalt de voorwaarden die van toepassing zijn op UiTPAS Leie Schelde.
Dit regionaal kader moet in samenhang gezien worden met deze andere documenten die de onderlinge relaties tussen de belanghebbenden omschrijven:
1. DOELSTELLING
Met UiTPAS Leie Schelde willen de deelnemende besturen en de Cultuurregio Leie Schelde de vrijetijdsparticipatie van al hun inwoners stimuleren, en dit voor zowel gemeentelijke activiteiten als activiteiten van verenigingen en privé-organisatoren.
Een specifieke doelstelling van UiTPAS Leie Schelde is het verhogen van de vrijetijdsparticipatie van mensen met een laag inkomen en personen die met andere participatiedrempels te maken krijgen, door het uitreiken van een UiTPAS met kansentarief. De deelnemende besturen willen niet alleen de financiële maar ook de psychologische drempels wegwerken die de toegang tot vrijetijdsactiviteiten bemoeilijken.
2. SPAAR- EN VOORDELENPROGRAMMA
Houders van een UiTPAS kunnen punten sparen bij elke organisator die de UiTPAS accepteert, ongeacht de stad, gemeente of regio waar hun UiTPAS werd uitgegeven. Een omruilvoordeel wordt standaard aangeboden aan pashouders uit elke UiTPAS-regio.
De gemeenten binnen de UiTPAS-regio Leie Schelde engageren zich om welkomstvoordelen aan te bieden bij de verkoop van een UiTPAS, omruilvoordelen te verschaffen en hier middelen voor te voorzien.
3. KANSENTARIEF
UiTPAS heeft 3 basisprincipes die elke UiTPAS-aanbieder moet aanvaarden:
3.1 Algemeen
UiTPAS Leie Schelde met kansentarief geeft de houder (rechthebbende) een korting op vrijetijdsactiviteiten van organisaties, verenigingen en gemeentelijke/stedelijke diensten die toegetreden zijn tot UiTPAS Leie Schelde. Dit kortingstarief is, in tegenstelling tot het sparen en ruilen van punten, niet geldig in andere UiTPAS-regio’s.
Een overzicht van de UiTPAS-aanbieders in de regio en hun aanbod is terug te vinden op www.uitpasleieschelde.be en aanvullend via regionale en lokale communicatiekanalen.
Kosten die in aanmerking kunnen komen voor deze korting zijn:
3.2 Rechthebbenden
Om recht te hebben op een UiTPAS Leie Schelde met kansentarief moet men aan volgende voorwaarden voldoen:
Indien de aanvrager niet behoort tot één van bovenstaande categorieën maar in een sociaal en/of financieel precaire situatie verkeert, kan deze persoon via doorverwijzing op maat een UiTPAS met kansentarief aanvragen in het Sociaal Huis/OCMW van zijn/haar/hun gemeente. Een maatschappelijk werker van het Sociaal Huis/OCMW voert hiervoor een beperkt sociaal onderzoek.
Kinderen die in een situatie van co-ouderschap of onder bezoekrecht leven, kunnen wanneer één ouder onder verhoogde tegemoetkoming of collectieve schuldenregeling valt en inwoner is van één van de deelnemende steden en gemeenten ook een UiTPAS met kansenstatuut ontvangen.
3.3 Looptijd kortingstarief
Het kortingstarief wordt telkens toegekend tot 30 april van het volgende kalenderjaar. Jaarlijks wordt in de hele regio in april gecontroleerd of de pashouder nog recht heeft op het kansentarief. Het is mogelijk hiervoor met de gemeente deel te nemen aan de automatische controle en verlenging via MAGDA-koppeling door publiq.
Het UiTPAS-programma stuurt een mail naar alle pashouders die gecontroleerd werden op basis van woonplaats en het recht op verhoogde tegemoetkoming met de melding of hun kansenstatuut al dan niet werd verlengd. Voor alle pashouders die nog aan deze criteria voldoen, wordt de UiTPAS automatisch verlengd tot 30 april van het volgende jaar.
Het Sociaal Huis/OCMW is belast met de jaarlijkse controle van de UiTPAS met kansentarief voor personen die deze pas kregen o.b.v. een ander criterium. Deze personen worden door hen nagezien en indien nodig gecontacteerd.
Het kortingstarief kan ingetrokken worden bij oneigenlijk gebruik van de UiTPAS of wanneer blijkt dat de door de aanvrager verstrekte gegevens niet op de waarheid berusten.
3.4 Verkooppunten UiTPAS met kansentarief
De deelnemende gemeenten bepalen zelf waar de UiTPAS met kansentarief te verkrijgen is en waar deze verlengd kan worden. Voor het verkrijgen van een UiTPAS met kansentarief dient de aanvrager een bewijsstuk voor het voldoen aan de criteria te kunnen voorleggen.
3.5 Solidaire kostendeling
Voor het toekennen van het kansentarief wordt het principe van de solidaire kostendeling gehanteerd. Dit houdt in dat bij deelname aan een activiteit de 20 – 40 – 40 regel wordt gehanteerd:
De deelnemende gemeenten maken afspraken omtrent (de frequentie van) de financiële opvolging van de terugbetalingen.
4. GROEPSPAS EN ORGANISATIEPAS
Een aantal personen verblijven in een zorginstelling binnen de regio van UiTPAS Leie Schelde. Deze personen zijn niet noodzakelijk gedomicilieerd binnen de regio. Om groepen uit deze instellingen aan kansentarief te laten participeren, zullen de zorginstellingen een groepspas kunnen ontvangen. Op deze pas kan een vooraf vastgelegd aantal beurten worden opgeladen die door de instelling kan worden ingezet. Met de groepspas kunnen geen punten verzameld worden. De pas heeft als doel het vertrouwd maken van de groep met UiTPAS en het toeleiden naar een individuele pas indien mogelijk.
In uitzonderlijke gevallen zal de instelling een organisatiepas kunnen ontvangen. Deze individuele pas staat op naam van de instelling, die de pas voor deelname aan een activiteit aan een bewoner kan meegeven. De organisatiepas werkt zoals een individuele UiTPAS aan kansentarief. De pas is bedoeld voor personen die slechts tijdelijk binnen de regio verblijven, maar wel tot de doelgroep voor het kansentarief behoren, waardoor de aanvraag van een individuele UiTPAS bemoeilijkt wordt.
5. PRIJS
De UiTPAS zal aan onderstaande tarieven verkocht worden:
Kostprijs standaard UiTPAS: 5 euro
Kostprijs standaard UiTPAS jongeren (t.e.m. 25 jaar): 2 euro
Kostprijs UiTPAS met kansentarief: 1 euro
Kostprijs nieuwe standaard UiTPAS bij verlies: 2 euro
Kostprijs nieuwe UiTPAS met kansentarief bij verlies: 1 euro
Wie wijzigt van statuut kan zijn/haar/hun pas gratis inwisselen voor een andere pas. De gespaarde punten blijven behouden.
6. INWERKINGTREDING
Dit regionaal kader treedt in voege op 01/01/2024.
7. UITVOERING
De deelnemende lokale besturen en de Cultuurregio Leie Schelde zijn belast met de uitvoering van dit regionaal kader.
De regionale UiTPAS-coördinator vormt het centraal aanspreekpunt voor de gemeenten via info@uitpasleieschelde.be. De algemene informatie omtrent UiTPAS Leie Schelde is tevens terug te vinden via www.uitpasleieschelde.be.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, 41 en 56.
De laatste aanpassing van het reglement speelpleinwerking dateert van 30/5/2023.
Huidige aanpassing wordt voorgesteld naar aanleiding van de invoering van de UiTPAS regio Leie Schelde (zie afzonderlijk agendapunt op deze gemeenteraad).
Er wordt voorgesteld om artikel 4.3 van het reglement aan te passen als volgt en hiermee een kansentarief voor het speelpleinwerking in te voeren.
'Artikel 4.3: Kansentarief voor UiTPAS-houders regio Leie Schelde:
Het recht op UiTPAS regio Leie Schelde met kansentarief wordt toegekend zoals door het lokaal bestuur van de domicilie van die persoon vastgelegd.
De werkwijze om het correcte tarief toe te passen wordt uitgewerkt door de dienst Vrije tijd en op de website van het lokaal bestuur gecommuniceerd.'
Artikel 1. Het reglement speelpleinwerking wordt aangepast zoals voorgesteld.
Art. 2. Het reglement wordt als bijlage gevoegd bij onderhavig besluit.
Art. 3. Dit reglement vervangt integraal het vorige reglement van 30/5/2023, vanaf januari 2024.
Bijlage Reglement speelpleinwerking
Artikel 1: Doelgroep
Het speelplein staat open voor kinderen vanaf drie jaar (kinderen moeten zindelijk zijn) tot twaalf jaar.
Artikel 2: Openingsuren
De gemeente biedt speelpleinwerking aan in volgende schoolvakanties:
Het speelplein is open van 8 uur tot 18 uur.
Er is gratis opvang van 8 tot 9 uur en van 16 tot 18 uur.
De activiteiten starten stipt om 9 uur en eindigen om 16 uur.
Artikel 3: Inschrijven
Inschrijven en betalen kan vanaf een maand voor de start van iedere vakantie via de gemeentelijke website (www.sint-martens-latem.be/speelpleinwerking). Ter plaatse inschrijven is niet mogelijk.
Om een goede werking te garanderen vragen we om minimum één week op voorhand in te schrijven. Vanaf zeven dagen voor de start van elke vakantieweek worden de plaatsen naar een minimum herleid. We gaan voor een kwalitatief veilige speelpleinwerking en hanteren de regel: 1 animator per maximum 10 kinderen.
Artikel 4: Tarief
In de dag- en weekprijzen zijn inbegrepen :
Artikel 4.1: Tarief inwoners
Tarief inwoners (het kind, of minstens één van de ouders is gedomicilieerd in Sint-Martens-Latem).
Artikel 4.2: Tarief niet-inwoners
Tarief niet-inwoners (het kind, noch de ouders zijn gedomicilieerd in Sint-Martens-Latem).
Artikel 4.3: Kansentarief voor UiTPAS-houders regio Leie Schelde:
Het recht op UiTPAS regio Leie Schelde met kansentarief wordt toegekend zoals door het lokaal bestuur van de domicilie van die persoon vastgelegd.
De werkwijze om het correcte tarief toe te passen wordt uitgewerkt door de dienst Vrije tijd en op de website van het lokaal bestuur gecommuniceerd.
Artikel 4.4: Tarieven extra activiteiten
Het lokaal bestuur kan extra activiteiten organiseren tijdens de speelpleinwerking, buiten de normale programmatie. Het inschrijven hiervoor kan mits een meerprijs. De meerprijs is afhankelijk van de activiteit (sport, taalbad, …). Het lokaal bestuur staat steeds ook voor een deel van deze kostprijs in. Het staat de ouders vrij hun kind hier al dan niet voor in te schrijven.
Artikel 4.5: Supplement te laat ophalen
Haalt de ouder het kind te laat en dus na 18 uur af, rekent de vrijetijdsconsulent of de hoofdanimator 5 euro per kind per begonnen kwartier aan.
Haalt men op jaarbasis drie keer het kind te laat af, kan het kind geschorst worden van deelname aan de speelpleinwerking.
Artikel 5: Terugbetaling deelnamegelden
De ouder meldt afwezigheden van het kind op voorhand en schriftelijk.
Alleen bij ziekte van een deelnemer – mits voorleggen doktersbewijs – betaalt het lokaal bestuur het inschrijvingsgeld terug, op de administratiekosten van 1 euro per dag na. Uiterlijk zeven dagen na afwezigheid dient men een doktersattest in te dienen op het speelplein of bij de Dienst Vrije Tijd (Sociaal Huis, Vennelaan 23, 9830 Sint-Martens-Latem) met vermelding van het rijksregisternummer en bankrekeningnummer waarop teruggestort moet worden.
Artikel 6: Medische gegevens
De ouder vult bij inschrijving online een medische fiche in. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om de gegevens up-to-date te houden.
In geval van ziekte of letsel van het kind op het speelplein nemen de verantwoordelijken van het speelplein contact op met een van de ouders om de situatie te bespreken. Indien nodig, wordt het kind behandeld door een arts nabij het speelplein. De kosten van deze raadpleging vallen ten laste van de ouders. De verzekeringsdocumenten kunnen worden opgevraagd bij de speelpleinverantwoordelijke.
Artikel 7: Portretrecht
De ouder geeft bij de inschrijving al dan niet toestemming voor het nemen van foto’s. Deze foto’s kunnen worden gebruikt op sociale media en in gemeentelijke publicaties. Enkel kinderen waarvoor de ouder toestemming gaf, worden gefotografeerd.
Artikel 8: Veiligheid
Om de veiligheid te garanderen en om het in- en uitschrijven van het kind vlot te laten verlopen legt de ouder de streepjescode van inschrijving voor. Wanneer het kind door iemand anders dan de ouder wordt opgehaald, geeft de ouder deze boodschap door aan de verantwoordelijke van het speelplein. De persoon die het kind ophaalt, moet in het bezit zijn van de streepjescode.
Artikel 9: Duurzaam speelplein
Het speelplein voorziet voor elke deelnemer een herbruikbare beker die steeds kan bijgevuld worden met water. Plastic wegwerpflessen en kartonnen brikverpakkingen worden niet aanvaard op het speelplein.
Artikel 10: Begeleiding
Voor de begeleiding wordt beroep gedaan op vrijwilliger-animatoren, animatoren, zorganimatoren en hoofdanimatoren.
De aanstelling van de begeleiders is een bevoegdheid van het College van Burgemeester en Schepenen (artikel 56 Decreet Lokaal Bestuur).
Artikel 10.1 Vergoedingen begeleiders
Artikel 10.1.1 Vrijwilliger-animator
De vrijwilliger-animator dient niet te beschikken over een vormingsattest, maar dient wel bereid te zijn in de toekomst kadervorming in het jeugdwerk te volgen. Bij de vrijwilliger-animatoren maken we een onderscheid tussen 15-jarigen en 16-jarigen of ouder zonder ervaring.
De vergoeding van een vrijwilliger-animator van 15 jaar wordt als volgt vastgelegd:
Een 16-jarige vrijwilliger-animator of ouder zonder ervaring, ontvangt volgende vergoeding:
De verdere bepalingen worden vastgelegd in de afsprakennota.
Artikel 10.1.2: Animator
De animator beschikt over een vormingsattest animator of hoofdanimator, of heeft minstens 4 weken ervaring op een speelpleinwerking of heeft minstens 1 jaar ervaring als leiding in een jeugdbeweging.
De vergoeding van een animator wordt als volgt vastgelegd:
De bepalingen worden vastgelegd in een studentencontract.
De vergoeding van de animatoren wordt als volgt vastgelegd: minimumloon schaal E1.
Verder ontvangt de animator de maximale vrijwilligersvergoeding op volgende momenten:
De verdere bepalingen worden vastgelegd in de afsprakennota.
Artikel 10.1.3 Zorganimator
De zorganimator (indien voorzien) bewijst door ervaring en/of praktische opleiding te kunnen instaan voor de zorg voor de drie tot vijfjarigen.
De vergoeding van een zorganimator wordt als volgt vastgelegd:
De bepalingen worden vastgelegd in een studentencontract.
De vergoeding van de zorganimator wordt als volgt vastgelegd: minimumloon schaal E1.
Verder ontvangt de zorganimator de maximale vrijwilligersvergoeding op volgende momenten:
Artikel 10.1.4 Hoofdanimator
Per speelpleinweek wordt 1 hoofdanimator als coördinator aangesteld.
De hoofdanimatoren beschikken over het attest hoofdanimator en/of een pedagogisch diploma.
De bepalingen worden vastgelegd in een studentencontract.
De vergoeding van de hoofdanimatoren wordt als volgt vastgelegd: minimumloon schaal E3
Artikel 10.2 Extra’s voor begeleiders
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
De laatste aanpassing van het reglement sporthal dateert van 26.6.2023.
Huidige aanpassing wordt voorgesteld naar aanleiding van de invoering van de UiTPAS regio Leie Schelde (zie afzonderlijk agendapunt op deze gemeenteraad).
Er wordt voorgesteld om bij de artikelen 2 en 4 van het reglement volgende alinea toe te voegen en hiermee een kansentarief voor de sporthal in te voeren.
'Artikel 2: ...
Kansentarief UiTPAS regio Leie Schelde:
Voor de judozaal, de parketzaal, 1/3 van de grote zaal, de studio en de kleedkamer bedraagt het kansentarief UiTPAS 20% van het basistarief Piekuur Inwoners 1/3 grote zaal.
Artikel 4: ...
Kansentarief UiTPAS regio leie Schelde:
Voor de buitenterreinen bedraagt het kansentarief UiTPAS 20% van het basistarief Piekuur Inwoners voetbalterrein.'
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend tot een aanpassing van het retributiereglement op de dienstverlening in de gemeentelijke sporthal (zie bijlage bij dit besluit).
Art. 2. Dit retributiereglement vervangt het voorgaande retributiereglement vanaf januari 2024.
Retributiereglement gemeentelijke sporthal
Artikel 1:
Voor de berekening van de indoor tarieven geldt volgende definitie van piekuur en daluur:
Bij uitzonderlijke opening in afwijking van artikel 4 van het ‘huishoudelijk reglement sporthal', geldt het tarief van het daluur.
Artikel 2:
Met ingang van 1 september 2023 worden de tarieven(1) per uur voor het gebruik van de indoor accommodaties in de gemeentelijke sporthal vastgesteld als volgt:
Judozaal, parketzaal, 1/3 grote zaal, kleedkamer (2)
Sportverenigingen(3) | Inwoners Sint-Martens-Latem (4) |
Niet-Inwoners Sint-Martens-Latem | |
Daluur | 5 EUR | 7.5 EUR | 10 EUR |
Piekuur | 7 EUR | 10.50 EUR | 14 EUR |
Studio
Sportverenigingen | Inwoners Sint-Martens-Latem | Niet-Inwoners Sint-Martens-Latem | |
Daluur | 2.5 EUR | 3.75 EUR | 5 EUR |
Piekuur | 3.50 EUR | 5.25 EUR | 7 EUR |
Kansentarief UiTPAS regio Leie Schelde:
Voor de judozaal, de parketzaal, 1/3 van de grote zaal, de studio en de kleedkamer bedraagt het kansentarief UiTPAS 20% van het basistarief Piekuur Inwoners 1/3 grote zaal.
Artikel 3:
Voor de berekening van de outdoor tarieven geldt volgende definitie van piekuur en daluur:
Artikel 4:
Met ingang van 1 september 2023 worden de tarieven (5) per uur voor het gebruik van de outdoor accommodaties in de gemeentelijke sporthal vastgesteld als volgt:
Voetbalterrein (kunstgras B) (6)
Sportverenigingen | Inwoners Sint-Martens-Latem | Niet-Inwoners Sint-Martens-Latem | |
Daluur | 15 EUR | 22.50 EUR | 30 EUR |
Piekuur | 21 EUR | 31.50 EUR | 42 EUR |
Kansentarief UiTPAS regio Leie Schelde:
Voor de buitenterreinen bedraagt het kansentarief UiTPAS 20% van het basistarief Piekuur Inwoners voetbalterrein.
Artikel 5:
In toepassing van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt de vaststelling van de retributies voor de consumptiegoederen in de gelagzaal van de sporthal gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen mits de tarieven niet meer afwijken dan 25% afwijken van de hieronder vastgestelde tarieven(7):
- Waters: € 1,50
- Frisdranken: € 2,00
- Sportdranken: € 2,50
- Warme dranken: € 2,00
- Pils: € 2,00
- Wit- & fruitbieren: € 3,00
- Speciale bieren: € 4,00
- Wijnen: o Glas: € 3,50 o Fles: € 15,00
- Cava: o Glas: € 4,00 o Fles: € 18,00
- Porto / Martini: € 3,00
- Snacks (Chips / Chocolade): € 1,50
(7) Tijdelijke acties en toevoegen van producten houden geen wijziging van het reglement in.
Artikel 6:
De retributies bepaald in artikel 2 en artikel 4 zijn verschuldigd bij de reservatie. De retributie bepaald in artikel 5 is verschuldigd bij de bestelling.
Artikel 7:
Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, geschiedt de invordering overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging.
Artikel 8:
Onderhavig besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
De schoolraad is geïnformeerd, naar de letter van het participatiedecreet, op maandag 13/11/2023.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen vanaf 01/09/2025.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
• het is beperkt in omvang;
• het laat voldoende ruimte voor de inbreng van scholen, leraren, lerarenteams of leerlingen en geeft dit ook aan;
• het neemt alle door het Vlaams Parlement goedgekeurde ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs en eindtermen voor het gewoon lager onderwijs letterlijk op waarbij transparant het onderscheid wordt gemaakt tussen welke doelen de eindtermen realiseren en met welke doelen de ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd;
• het is in overeenstemming met de internationale en grondwettelijke beginselen inzake de rechten van de mens en van het kind in het bijzonder;
• het respecteert de goedgekeurde eindtermen en ontwikkelingsdoelen;
• het wordt in samenhang ingediend met andere leerplannen;
• het vermeldt de doelgroep;
• het vermeldt de administratieve benamingen van de leerlingengroepen voor wie het leerplan bestemd is;
• het leerplan maakt de systematiek duidelijk volgens welke het is opgebouwd (geeft samenhang weer met voorafgaande en volgende leerjaren);
• het leerplan vertoont consistentie met de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen;
• het leerplan vermeldt duidelijk welke materiële vereisten minimaal noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering.
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:
• de mate waarin het leerplan compatibel is met het open karakter (open staan voor alle leerlingen ongeacht de ideologische, filosofische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerling) van een school van het officieel gesubsidieerd onderwijs;
• de mate waarin het leerplan compatibel is met het eigen pedagogisch project;
• de mate waarin het leerplan compatibel is met de beginselverklaring neutraliteit van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs;
• de mate waarin het leerplan de school kansen biedt om het curriculum af te stemmen op de eigen schoolcontext en visie (schooleigen curriculum);
• de mate waarin het leerplan vergezeld wordt van didactische toelichting die ondersteunend is voor de leraren.
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn scholen van het basisonderwijs, zoals andere stedelijke en gemeentescholen.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het feit dat het leerplan Leer Lokaal van OVSG wordt gebruikt in de scholen van het gemeentelijk basisonderwijs, met name:
- De gemeentelijke basisschool van Latem (instellingsnummer 24646)
- De gemeentelijke basisschool van Deurle (instellingsnummer 131987)
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 5°. De gemeenteraad sluit samenwerkingsovereenkomsten af.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019. Organisatie techniekacademie - samenwerkingsverband met en toelage aan Hogeschool VIVES.
Gemeenteraadsbeslissing van 13 januari 2020. Samenwerking techniekacademie periode 2020-2025.
Sinds 2019 heeft het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem een overeenkomst met Vives hogeschool voor de organisatie van de techniekacademie STEM. Met hen hebben wij een overeenkomst tot 2025 voor zowel 1 juniortechniekacademie als 1 tienertechniekacademie per jaar. Gedurende de jaren dat zij dit organiseren, zijn er al tal van wijzigingen gekomen op hun aanbod. Deels op hun vraag, deels door gewijzigde regelgeving. De verschillen waren echter zo miniem, dat het niet nodig was onze overeenkomst te herbekijken. Nu zijn zij genoodzaakt onze huidige overeenkomst echter zelf stop te zetten, omdat zij geen beloftes meer kunnen doen voor 2024 en 2025 (einddatum van onze overeenkomst). Door gewijzigde Vlaamse subsidievoorwaarden moeten organisatoren van STEM-educatie hun methodiek en prijzen aanpassen.
Wat wijzigt vanuit de Vlaamse regelgeving zijn volgende zaken en voor Vives betekent dat voornamelijk een grote hap uit hun subsidies waardoor hun werking enorm onder druk staat ondanks de strikte normen:
Qua subsidiëring zal het lokaal bestuur een subsidie van maximaal 1.500 euro aanvragen bij Vlaio en maximaal 2.000 euro bij de Provincie Oost-Vlaanderen. Wat het BOA-budget betreft vanaf 2026 kunnen we maximaal 25% van de subsidie inzetten voor bredere doelstellingen van het decreet (integratie van het aanbod naschoolse activiteiten, extra aanbodcreatie,...). In theorie betekent die 25% een budget van 27.527,31 euro. Een deel van dit bedrag kan dus in principe aangewend worden voor de versterking van STE(A)M-educatie in de gemeente. Deze piste wordt verder voorbereid in het beleidsadvies rond het BOA-decreet dat zal opgenomen worden als bijlage bij de omgevingsanalyse ter voorbereiding van de nieuwe legislatuur.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de organisatie van en ondersteuning van een techniekacademie in Sint-Martens-Latem door Hogeschool Vives in 2024 volgens de samenwerkingsovereenkomst opgenomen als bijlage bij dit besluit.
Art.2. Goedkeuring wordt verleend aan een toelage aan Hogeschool Vives van € 1200 bij de organisatie per groep Tiener Techniekacademie en € 1200 bij de organisatie per groep Junior Techniekacademie. Er worden 2 groepen per jaar georganiseerd: 1 x Tiener en 1 x Junior.
Art.3. De toelage zal gefinancierd worden met de kredieten op budgetcode: 2023/GBB/0750-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de antwoorden op de gestelde vragen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 40 en 41
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Advies van de Latemse Seniorenadviesraad dd. 2/11/2023 met adviesidentificatie I.2023.1.11/01 en het antwoord hierop van de beleidsmedewerker van de gemeente dd. 13/11/2023
Via een werkgroep en haar raad van bestuur boog de Latemse Seniorenadviesraad zich over de vraag hoe zoveel mogelijk senioren op een comfortabele manier aan de verkiezingen van 9/6/2024 en 13/10/2024 kunnen deelnemen en hierbij niet afgeschrikt worden door allerlei belemmeringen.
De nabijheid en bereikbaarheid van stemlokalen is hierbij een belangrijk element, waarvan het goed zou zijn dat de gemeenteraad hieraan positief gevolg geeft
Dit agendapunt werd niet goedgekeurd.
Artikel 1. Bij de organisatie van de lokale verkiezingen op 13/10/2024 en indien mogelijk bij de bovenlokale verkiezingen op 9/6/2024, organiseert het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem kieslokalen in zowel Latem-kern, Deurle als Hooglatem, rekening houdend met de richtlijnen qua bevolkingsaantallen en schaal van het kanton, en de parkeermogelijkheden op de betrokken site of de nabije omgeving.
Art. 2. De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen deze beslissing uit te voeren en de gemeenteraad te informeren over de gemaakte keuzes en de argumenten die hieraan ten grondslag hebben gelegen.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Peter Draulans
Voorzitter