In toepassing van artikel 285 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, maakt de burgemeester een lijst van de besluiten bekend via de webtoepassing van de gemeente.
Het publiek kan van maandag tot vrijdag tussen 8.30 en 12 uur inzage krijgen in de besluiten bij het secretariaat (Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem).
Klachten bij de toezichthoudende overheid kunnen via één uniek adres worden ingediend, zowel digitaal als op papier:
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren.
Het huidig contract van de Vlaamse Gemeenschap met betrekking tot telecommunicatiediensten ten behoeve van de Vlaamse overheid, lokale en provinciale besturen loopt af. Er wordt voorgesteld om in te stappen in de volgende percelen van de nieuwe raamovereenkomst voor telecommunicatiediensten van de Vlaamse Gemeenschap:
De gemeente werkt samen met de Provincie Oost-Vlaanderen voor de opvolging van de gemeentelijke administratieve sancties. De Provincie heeft een bijkomend personeelslid aangesteld als sanctionerend ambtenaar. De Provincie vraagt de gemeente om deze medewerker ook aan te wijzen als sanctionerend ambtenaar, zodat hij ook kan instaan voor de opvolging van de GAS-boetes.
Deze aanstelling brengt geen extra kosten met zich mee, aangezien de gemeente betaalt per dossier.
In het schrijven van 2 oktober 2023 stelt Farys de toepassing voor van de maximale tarieven voor de gemeentelijke saneringsbijdrage en -vergoeding, berekend door de tarieven voor de bovengemeentelijke saneringsbijdrage voor 2024 te vermenigvuldigen met een vermenigvuldigingscoëfficiënt (momenteel 1,4).
De maximumtarieven bedragen:
- huishoudelijk basistarief: 1,6407 €/m³
- comforttarief: 3,2814 €/m³
- niet huishoudelijk: 1,8586 €/m³
De gemeente kan evenwel autonoom beslissen over de saneringsbijdrage en -vergoeding die op haar grondgebied gelden.
De evolutie van dit tarief is als volgt:
- 2008: € 0,8500/m³ (GR-besluit van 17/12/2007)
- 2009: € 1,0400/m³ (GR-besluit van 15/12/2008)
- 2010: € 1,2208/m³ (GR-besluit van 19/10/2009)
- 2011: € 1,2208/m³ (GR-besluit van 20/12/2010)
- 2012: € 1,2208/m³ (GR-besluit van 21/11/2011)
- 2013: € 1,2208/m³ (GR-besluit van 19/11/2012)
- 2014: € 1,2208/m³ (GR-besluit van 16/12/2013)
- 2015: € 1,2208/m³ (GR-besluit van 15/12/2014)
- 2016: € 0,95)m³ (GR-besluit van 21/03/2016; naar aanleiding van de hervorming van de tariefstructuur door de Vlaamse overheid werd het tarief van de gemeentelijke saneringsbijdrage en -vergoeding verlaagd naar € 0,95/m³ (GR-besluit van 21/03/2016).
- 2017: € 0,95/m³ (GR-besluit van 19/12/2016)
- 2018: € 0,95/m³ (GR-besluit van 19/12/2017)
- 2019: € 0,95/m³ (GR-besluit van 17/12/2018)
- 2020: € 0,95/m³ (GR-besluit van 16/12/2019)
- 2021: € 0,95/m³ (GR-besluit van 23/11/2020)
- 2022: € 0,95/m³ (GR-besluit van 22/11/2021)
- 2023: € 0,95/m³ (GR-besluit van 19/12/2022)
Er wordt voorgesteld niet in te gaan op het voorstel van TMVW, maar het tarief te behouden op € 0,95/m³.
De gemeente Sint-Martens-Latem maakt deel uit van de Politiezone Schelde - Leie en dient aldus bij te dragen tot de financiering van de zone.
De ontwerpbegroting van de politiezone 2024 voorziet in een bijdrage van de gemeente Sint-Martens-Latem ten bedrage van
Hieronder een overzicht van de dotaties van de voorbije jaren:
jaar | Exploitatie | Investering |
2023 | 1.447.616,37 euro | 97.078,50 euro |
2022 | 1.247.954 euro | 155.386,35 + 44.955 euro |
2021 | 1.154.622 euro | 50.544,00 euro |
2020 | 1.155.295 euro | 52.536,60 euro |
2019 | 1.110.357,48 euro | 76.642,20 euro |
2018 | 1.072.809,16 euro | 65.974,50 euro |
De projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde (Werken Leie en Schelde) werd opgericht op 1 januari 2018, met als opdracht de lokale samenwerking tussen besturen onderling en andere betrokken partners, die als doelstelling hebben het stimuleren van het tewerkstellings- en activeringsbeleid, te bevorderen. De projectvereniging wil ondermeer streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare groepen in het werkingsgebied verhogen alsook naar een gedragen beleidsvisie.
Dit kan onder meer door:
• het organiseren van het wijk-werken
• andere tewerkstellingsinitiatieven voor doelgroepen.
De huidige werkingstermijn van projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde verloopt op 31 december 2023. De 9 aangesloten lokale besturen dienen bijgevolg voor 31 december 2023 te beslissen om vanaf 2024 verder als samenwerkingsverband te blijven inzetten op wijk-werken, sociale economie en werk en andere initiatieven die het tewerkstellings- en activeringsbeleid verbeteren.
Naast deze verlenging dienen gelet de inwerkingtreding van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen tevens voor 31 december 2023 enkele noodzakelijke administratieve wijzigingen aan de statuten genomen te worden.
Met ingang van januari 2024 sluit de gemeente aan op het vastgoedinformatieplatform. Het vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. Dit houdt enkele wijzigingen in aan het retributiereglement. Het aantal aaneensluitende percelen in een aanvraag wordt beperkt tot 5 (heden niet gelimiteerd); er geldt 1 basistarief van 75 euro (gelijk aan het bestaande); er is geen spoedprocedure en er geldt een uniforme termijn van 30 dagen (heden 20 dagen standaard en 5 dagen spoed).
Het project omvat de aanpassing van de verlichting van 2 voetbalterreinen en de tennisterreinen op de sportsite. De aanpassing dient ervoor te zorgen dat de lichthinder bij de buurt beperkt wordt, conform de E3 lichthindernorm, samen met extra verlichting voor het 6e tennisterrein. De studie inzake de impact werd reeds uitgevoerd en dient als basis voor het onderliggende bestek.
Het bestek dat voorligt omvat de raamovereenkomst voor het uitvoeren op afroep van diverse dakwerken. Het doel van de overeenkomst is de efficiënte aanstelling van een dakwerker voor acute problemen aan de daken. Zo kan er op korte termijn beroep worden gedaan op een professioneel dakwerker.
Het project omvat de aanbesteding van de sloop en heropbouw van een bergplaats achter de voetbalkantine op FC Latem. De aanpassing dient ervoor te zorgen dat het materiaal voor de voetbal en onderhoud van de terreinen makkelijker te stockeren is
De oppervlakte van de nieuwe bergplaats zal kleiner zijn dan de huidige bergplaats, maar praktischer in gebruik. Daarnaast zal er ook bijkomende ruimte voorzien worden in de sporthal die kan dienen als wasplaats.
Het project dat voorligt omvat de heraanbesteding voor de aanstelling van een architect belast met de opdracht tot de renovatie van het pand Pastorie Latem (tot voor kort gebruikt als bibliotheek). Deze renovatie dient ervoor te zorgen dat het pand kan dienen als 2 kinderdagverblijven, met oog op de maximale bezetting in het pand. De renovatie dient ook oog te hebben op asbestsanering van het dak.
Op de vorige aanbesteding kwam uiteindelijk geen enkele offerte binnen. Dit had enkele redenen:
- te laag bouwbudget;
- onduidelijkheid over het aantal kinderen;
De dienst Grondzaken heeft het bestek daarom gewijzigd om tegemoet te komen aan deze opmerkingen. Het bouwbudget is identiek gebleven, maar de vooropgestelde werken werden ernstig bijgesteld. Zo omvatten de huidige werken minstens het saneren van het asbesten dak en de nodige aanpassingen om 2 kinderdagverblijven te kunnen plaatsen op de voorziene locatie. De eerder vooropgestelde verduurzaamheidsmaatregelen zullen op vandaag niet allemaal genomen worden.
De overheidsopdracht voor het aankopen van boeken voor de bibliotheek vervalt op 31 december 2023, waardoor het noodzakelijk is om een nieuwe overheidsopdracht op te starten. De Gemeenteraad keurt de lastvoorwaarden en gunningswijze goed.
Er bestaat een lange traditie dat het verenigingsleven financieel ondersteund wordt.
In de gemeenteraad van 12 oktober 2020 werden de nieuwe reglementen goedgekeurd voor de betoelaging van de (socio)-culturele, de senioren en de milieu- en natuurverenigingen. De verenigingen dienden hun subsidieaanvraag voor 2024 in op basis van werkjaar september 2022 tot en met augustus 2023.
De gemeenteraad is volgens het reglement bevoegd om de subsidies goed te keuren.
In de Cultuurregio Leie Schelde wordt de UiTPAS Leie Schelde in 2024 gelanceerd.
Met UiTPAS Leie Schelde willen de deelnemende besturen en de Cultuurregio Leie Schelde de vrijetijdsparticipatie van al hun inwoners stimuleren.
Daarnaast is een specifieke doelstelling van UiTPAS Leie Schelde het verhogen van de vrijetijdsparticipatie van mensen met een laag inkomen en personen die met andere participatiedrempels te maken krijgen, door het uitreiken van een UiTPAS met kansentarief.
De gemeenteraad is bevoegd om de afspraken vastgelegd in het regionaal kader en de retributies goed te keuren.
De laatste aanpassing van het reglement speelpleinwerking dateert van 30/5/2023.
Huidige aanpassing wordt voorgesteld naar aanleiding van de invoering van de UiTPAS Regio Leie Schelde (zie afzonderlijk agendapunt op deze gemeenteraad).
Er wordt voorgesteld om artikel 4.3 van het reglement aan te passen en hiermee een kansentarief voor het speelpleinwerking in te voeren.
De laatste aanpassing van het reglement dateert van 26/6/2023.
Huidige aanpassing wordt voorgesteld naar aanleiding van de invoering van de UiTPAS regio Leie Schelde (zie afzonderlijk agendapunt op deze gemeenteraad).
Er wordt voorgesteld om bij de artikelen 2 en 4 van het reglement alinea's toe te voegen en hiermee een kansentarief voor de sporthal in te voeren.
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn scholen van het basisonderwijs.
Sinds 2019 heeft het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem een overeenkomst met Vives hogeschool voor de organisatie van de techniekacademie STEM. We hebben een overeenkomst tot 2025 voor zowel 1 juniortechniekacademie als 1 tienertechniekacademie per jaar. Gedurende de jaren dat zij dit organiseren, zijn er al tal van wijzigingen gekomen op hun aanbod. Deels op hun vraag, deels door gewijzigde regelgeving. De verschillen waren echter zo miniem, dat het niet nodig was onze overeenkomst te herbekijken. Nu zijn zij genoodzaakt onze huidige overeenkomst echter zelf stop te zetten, omdat zij geen beloftes meer kunnen doen voor 2024 en 2025 (einddatum van onze overeenkomst). Door gewijzigde Vlaamse subsidievoorwaarden moeten organisatoren van STEM-educatie hun methodiek en prijzen aanpassen. Hierdoor verhoogt de bijdrage van de lokale besturen voor de organisatie van een STEM-techniekacademie. Daarnaast zijn er een aantal praktische wijzigingen waardoor de opmaak van een nieuwe overeenkomst nodig is.
In het schepencollege van 13 juni 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning goed in het kader van de hernieuwing en actualisering van de milieuaspecten van de exploitatie van de loods van de technische dienst in de Lijnstraat naast het recyclagepark.
In het kader van deze procedure werd 1 bezwaarschrift ingediend. In de tekst van de omgevingsvergunning staat volgende samenvatting en evaluatie van het bezwaar te lezen.
Samenvatting bezwaarschrift
Het bedrijfsafvalwater wordt geloosd op de Hooglatembeek. Het is te betreuren dat er geen ruimingsplan noch tijdsplanning werd opgemaakt om de doorstroming naar en van de Hooglatembeek te verzekeren. Als maatregel om het watersysteem te beschermen, zou bijkomend opgenomen moeten worden om bij de realisatie en de uitvoering van het geplande RUP Lijnstraat te onderzoeken of het afvalwater kan worden afgeleid naar het nieuw openbaar rioleringsnet van de toekomstige sociale woningbouw. Dit is ervan uitgaande dat er een nieuw rioleringsnet zal worden aangelegd.
Evaluatie bezwaarschrift
* Grachtenruiming Een periodieke ruiming van grachten en beken, is een voorwaarde voor het verzekeren van de doorstroming, in het geval van deze inrichting, van de Hooglatembeek. Dit wordt als bijzondere uitvoeringsvoorwaarde opgelegd.
* Lozing in openbare riolering De inrichting is gelegen binnen individueel te optimaliseren buitengebied, conform de zoneringsplannen die worden opgemaakt door de Vlaamse Milieumaatschappij VMM. In die gebieden wordt voorzien in een individuele behandelingsinstallatie voor het behandelen van het afvalwater, alvorens het te lozen op het oppervlaktewater. Jaarlijks worden de zoneringsplannen geëvalueerd en waar nodig aangepast aan de veranderde lokale situatie. Elke zes jaar worden ze volledig herzien. Zo kan de uitbreiding van het rioleringsnetwerk voor een aanpalend gebied als gevolg hebben dat het wijzigt van zone, bvb. van ‘individueel te optimaliseren buiten gebied’ naar ‘Collectief te optimaliseren buitengebied’. De status van het gebied waartoe de inrichting behoort, wordt door het bestuur opgevolgd. Een koppeling aan een mogelijks toekomstig rioleringsnetwerk wordt niet in het kader van deze vergunning behandeld.
In het kader van dezelfde procedure verleende ook VMM een advies:
- Ongunstig advies voor het lozen van bedrijfsafvalwater zonder 2C stoffen via een KWS-afscheider en een IBA op oppervlaktewater. Rubriek 3.6.3.2 dient uit de aanvraag te worden geschrapt.
- Gunstig advies voor het lozen van max. 48 m³/uur – 123 m³/dag – 2572 m³/jaar bedrijfsafvalwater zonder 2C stoffen via een slibvang en KWS-afscheider met coalescentiefilter op oppervlaktewater - rubriek 3.4.2 dient van toepassing te worden gesteld op deze lozing - mits het naleven van de algemene, sectorale en bijkomende bijzondere voorwaarden voor lozing van bedrijfsafvalwater op oppervlaktewater, rekening houdend met volgende overwegingen:.
Het College van Burgemeester en Schepenen levert een vergunning af en stelt daarbij (aan zichzelf) een aantal bijzondere voorwaarden:
BIJZONDERE VOORWAARDEN - AFVALWATER
* Via de IBA mag enkel huishoudelijk afvalwater geloosd worden. Het bedrijfsafvalwater (zowel van het containerpark als van de technische dienst) en niet-verontreinigde hemelwater dienen van de IBA te worden losgekoppeld en naar de buffer te worden geleid. De KWS-afscheider voor het bedrijfsafvalwater dient in gebruik te blijven. Deze dient te beschikken over een coalescentiefilter gelet op de lozing in oppervlaktewater en voorafgegaan worden door een slibvang. (Een identieke voorwaarde werd ook opgelegd voor het recyclagepark.)
* Gezien zowel het BA containerpark, als BA technische dienst en niet-verontreinigd hemelwater uiteindelijk via eenzelfde buffer vertraagde geloosd worden naar de gracht, dient deze buffer ook voldoende groot gedimensioneerd te zijn. Het bedrijf dient dit binnen de 3 maanden aan te tonen op basis van een aanvullende berekeningsnota.
* Periodiek dient de Hooglatembeek, waarop de lozing geschiedt, geruimd te worden teneinde de doorstroming te blijven verzekeren.
* Binnen de 3 maanden dient het bedrijf analyseresultaten van het bedrijfsafvalwater (op de heffingsparameters, inclusief zware metalen) over te maken aan de VMM-Adviseren Afvalwater (vergunningen.ge@vmm.be) en andere adviesverlenende instanties.
* Het bedrijf dient te beschikken over een controle-inrichting die alle waarborgen biedt om de kwaliteit en kwantiteit van het werkelijk geloosde afvalwater te controleren en die inzonderheid toelaat gemakkelijk monsters te nemen van het geloosde water, overeenkomstig art. 4.2.5.1.1. van Vlarem II. Het bedrijfsafvalwater moet apart controleerbaar zijn van het niet-verontreinigd hemelwater, huishoudelijk afvalwater en het overige bedrijfsafvalwater van het containerpark. In afwijking van art 4.2.5.1.1.§1 van Vlarem II dient het bedrijf geen meetgoot te plaatsen, gezien de hoge debieten slechts in mindere mate voorkomen. Een controle-inrichting bestaande uit een controleput wordt voldoende geacht.
* De detergenten die het bedrijf gebruikt, moeten voldoen aan de Verordening van het Europees Parlement en de Raad (nr. 648/2004) betreffende detergenten. Het bedrijf houdt de overeenstemmende MSDS fiches beschikbaar voor de toezichthoudende overheid.
Op 15 oktober stelde ik volgende vragen aan de Algemeen Directeur over de opvolging van deze voorwaarden
In een eerste antwoord dd. 23/10/2023 werd geformuleerd dat de voorwaarden van deze vergunning niet werden opgevolgd binnen de administratie en werd opdracht gegeven aan de medewerkers van de dienst Grondzaken om hiervoor het nodige te doen.
In een tweede antwoord dd. 1/12/2023 (met schepen Van De Voorde in CC) werden volgende zaken aangevuld:
Het was de bedoeling om de waterstromen op de site grondig aan te pakken bij een eventueel heraanleggen van het recyclagepark. Aangezien dit project niet zal uitgevoerd worden, bekeken we met Farys (uitbater IBA) wat intussen wel noodzakelijk is, wat werd uitgevoerd.
Een gedeelte van Hooglatembeek werd een laatste maal gereinigd door Farys, in opdracht van de gemeente, in 2022. Begin 2023 werd er ook gereinigd op deze waterloop, maar verder stroomopwaarts richting Leie.
Zoals eerder besproken op de gemeenteraad van september, heeft het college beslist om na te gaan om deze waterloop over te dragen aan de provincie.
Meer dan dit is volgens Farys niet nodig.
We vrezen dus dat de omgevingsvergunning eerder het resultaat was van overnemen van voorwaarden uit vergunningen van andere gemeenten, zonder de situatie ten gronde te kennen.
Wij concluderen na onderzoek dat geen specifieke acties vereist zijn. Voor het onderhoud van de beek volgen we de gesprekken op met de provincie mbt overname.
Deze antwoorden bieden echter geen antwoorden op de elementen die als voorwaarde werden opgelegd in de omgevingsvergunning.
Vragen
1. Kan voor elk van de opgelegde voorwaarden meegedeeld worden wat er tussen het afleveren van de vergunning en vandaag gebeurd is, wat de huidige stand van zaken is?
2. Welke acties zal het College van Burgemeester en Schepenen nemen om de opgelegde voorwaarden waaraan vandaag niet is voldaan, oplossingen te bieden?
In bovenvermeld besluit werden 4 adviezen geformuleerd.
In het antwoord van beleidsmedewerker dd.13/11/2023, verstuurd namens het lokaal bestuur na overleg met de bevoegde schepenen, worden voor 3 van de 4 adviezen positieve antwoorden geformuleerd waarmee aan de bekommernis volledig of grotendeels wordt tegemoetgekomen. Dit is belangrijk en toe te juichen.
Het advies ‘zorg voor een stemlokaal dicht bij de inwoners van Hooglatem (bij voorkeur Oase, omwille van parkeergelegenheden’ wordt echter negatief beantwoord met als tekst:
‘De locaties van de stemlokalen liggen al vast. Dit wordt vastgelegd binnen het kieskanton Nazareth. Er werd beslist de locaties en het aantal bureaus per locatie niet te wijzigen. Hiervoor bestaan ook richtlijnen voor op basis van de bevolkingsaantallen en de schaal van het kanton. Onze gemeente kent geen bevolkingsstijging. Concreet voor Sint-Martens-Latem en Deurle betekent dit 5 bureaus in de sporthal, 3 bureaus in de gemeentelijke basisschool van Deurle en 1 bureau in Huize Elsakker.’
In aanloop naar de verkiezingen van 2018 werd aan het schepencollege door de gemeentelijke administratie in januari 2018 advies gevraagd over de locatie van de stemlokalen en werden toen 6 opties voorgelegd waarbij in 2 van de 6 opties ook stemlokalen in Hooglatem werden voorzien.
Eind april 2018 werd dit nog eens herbesproken en de locaties definitief vastgelegd.
Vanuit de timing die 6 jaar geleden werd gevolgd, komt het merkwaardig over nu als argument te lezen dat de locaties als vastliggen. Is het wettelijk kader op dit vlak dan veranderd en de pure lokale autonomie qua besluitvorming geen realiteit meer?
Inhoudelijke argumenten worden niet aangereikt in het antwoord, terwijl het meer dan vroeger ooit het geval was, duidelijk is dat nabijheid en toegankelijkheid belangrijke argumenten zijn bij de organisatie van verkiezingen, zeker nu de opkomstplicht is afgeschaft. Dit is belangrijk voor senioren, maar ook voor alle andere stemgerechtigden, zorgt voor spreiding van het verkeer en creëert voor heel wat meer stemgerechtigden de mogelijkheid om als zachte weggebruiker naar het stemlokaal te komen.
Daarom wordt voorgesteld bij de verkiezingen van 2024 kieslokalen in te richten zowel in Latem-kern, Deurle als Hooglatem.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Peter Draulans
Voorzitter