Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en 41, lid 2, 14°, inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om belastingreglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren.
De grondwet, meer bepaald artikel 173;
Het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992;
Het Invorderingswetboek van 13 april 2019;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 286, 287 en 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het belastingreglement;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de Gemeenteraad betreffende de belastingreglementen;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2019, in het bijzonder de de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7;
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), met latere wijzigingen;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones;
De Omzendbrief BB 2008/07 van 18 juli 2008 aangaande het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019;
Retributiereglement fiscale en niet-fiscale ontvangsten, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 mei 2019.
Belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019.
Met ingang van 8 januari 2024 sluit de gemeente aan op het vastgoedinformatieplatform. Het vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
In het uniforme Vlaamse systeem wordt gebruik gemaakt van een vast tarief en een vaste maximale behandelingstermijn. Ook de omschrijving van een groep van percelen is verschillend van de gemeentelijke werkwijze.
Bijgevolg is een aanpassing van het retributiereglement noodzakelijk. Het tarief dat het vastgoedinformatieplatform aanrekent is hetzelfde als het gemeentelijke tarief voor de gewone procedure. Bijgevolg houdt de wijziging enkel het afschaffen van de spoedprocedure en de inhoudelijke omschrijving in.
Een geactualiseerde en gecoördineerde versie van het gewijzigd belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken werd toegevoegd als bijlage bij dit agendapunt.
Artikel 1: Artikel 3, 9° van het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van een belasting op de afgifte van administratieve stukken wordt gewijzigd als volgt met ingang van 8 januari 2024:
Administratie inlichtingen in het kader van de informatieplicht van de instrumenterende ambtenaar en met betrekking tot overeenkomsten (art. 5.2.1, 5.2.6 en 5.2.7 VCRO), hierna vastgoedinformatie.
Een aanvrager dient slechts eenmaal de retributieprijs voor een aanvraag vastgoedinformatie te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor de vastgoedinformatie bedraagt maximum 30 dagen.
Art. 2: Dit besluit wordt bekend gemaakt op de website van de gemeente overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 3. Een geactualiseerde en gecoördineerde versie van het gewijzigd belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken wordt gepubliceerd op de website van de gemeente overeenkomstig het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Art. 4. De gemeente brengt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.