Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door aan audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 28.06.2021 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 13.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Bij schrijven van 27 augustus neemt mevrouw Alice Verheye ontslag als gemeenteraadslid. Mevrouw Verheye bezorgde haar ontslagbrief aan de voorzitter van de gemeenteraad, de heer Jan Van Wassenhove.
Enig artikel. Neemt kennis van het ontslag van mevrouw Alice Verheye als gemeenteraadslid.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 14.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad heeft akte genomen van het ontslag van gemeenteraadslid mevrouw Alice Verheye.
Mevrouw Inge Baert - De Mey is de eerstvolgende opvolger op de lijst 'Welzijn' waarvan mevrouw Alice Verheye deel uitmaakt.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat mevrouw Inge Baert - De Mey voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Zij legt in openbare zitting de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
Artikel 1. Stelt vast dat mevrouw Inge Baert - De Mey voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Art. 2. Neemt kennis van de eedaflegging van mevrouw Inge Baert - De Mey die vervolgens als gemeenteraadslid wordt geïnstalleerd.
Art. 3. Mevrouw Inge Baert - De Mey zal in de rangorde der raadsleden de laatste plaats innemen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
Decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, Artikel 4, § 1, eerste lid, 1°.
Ministerieel besluit van 23 maart 2020 en verdere aanvullingen houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 269.
De opgelegde dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken hebben ernstige gevolgen voor het functioneren van de samenleving, zowel voor de inwoners, verenigingen en lokale ondernemingen. Deze gevolgen situeren zich zowel op medisch vlak, economisch als op het vlak van welzijn.
Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben daarom sinds het uitbreken van de civiele noodsituatie een pakket ondersteunende maatregelen genomen of gepland voor onze inwoners, verenigingen en lokale ondernemingen. Het doel is uiteraard kwetsbare inwoners, verenigingen en ondernemingen te ondersteunen op praktisch, financieel en emotioneel vlak.
Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau brengen de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn maandelijks op de hoogte van dit uitgebreid pakket van maatregelen.
Enig artikel. De raad neemt kennis van maatregelen die het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben genomen om de verspreiding van het COVID-19-virus te beperken ter ondersteuning van de inwoners, verenigingen en lokale economie. De volgende maatregelen zijn nieuwe acties bovenop de acties die reeds in de raden van 27 april, 25 mei, 29 juni, 7 september, 12 oktober, 23 november, 4 december 2020, 25 januari 2021, 22 februari 2021, 29 maart 2021, 26 april 2021, 25 mei 2021 en 28 juni 2021 werden toegelicht.
Volgende maatregelen werden genomen in het kader van de volksgezondheid en voor de bestrijding van het COVID-19 virus.
Volgende maatregelen werden genomen ten voordele van het welzijn van de inwoners en ten voordele van de scholen, de verenigingen en de lokale economie:
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 263.
Decreet over het Lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018, in het bijzonder artikel 29.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019
Omzendbrief KB/ABB 2018/2: Omzendbrief betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen 2019 van 20 juli 2018.
Het eerste semester van 2021 was opnieuw zeer bijzonder. Het was het derde semester op rij waarin we te maken kregen met de strijd tegen de COVID-19-pandemie. Dit ging gepaard met verschillende uitdagingen voor het lokaal bestuur die compleet nieuw waren. De oprichting van het vaccinatiecentrum was een intensief project in samenwerking met de lokale besturen van Nazareth, De Pinte en met de Eerstelijnszone Schelde-Leie. De uitzonderlijk hoge vaccinatiegraad in onze regio is het mooie eindresultaat van dit project, dat niet mogelijk kon zijn zonder de hulp van honderden vrijwilligers en zorgverleners. De gemeentelijke communicatie moest naar een hoger niveau getild worden om mee te helpen met het uitdragen van alle verschillende maatregelen en richtlijnen, die dan nog eens regelmatig wijzigden. Wekelijkse COVID-gerelateerde vergaderingen doorkruisten vele planningen en van de medewerkers werd veel flexibiliteit en aanpassingsvermogen verwacht. Al deze zaken konden uiteraard niet voorzien worden in de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025, maar hadden wel een invloed op de tijdsbesteding van verschillende medewerkers.
In de opvolgingsrapportering staan hier en daar nog verwijzingen naar zaken die in 2020 gebeurd zijn. Deze werden meegenomen in deze rapportering om voldoende context te geven bij de uitvoering van de acties in 2021. Op die manier trachten we de leesbaarheid van de evaluaties van de meerjarenplanacties te garanderen.
Voor het einde van het derde kwartaal moet een opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd. Dit bevat minstens de volgende elementen: een stand van zaken van de prioritaire acties van het meerjarenplan; een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar; in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan; in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport over het eerste semester van 2021.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 41 tot 44.
De Kerkraad Sint-Martinus keurde de meerjarenplanaanpassing 2020 - 2025/1 goed in zitting van 7 juni 2021.
Het Centraal Kerkbestuur keurde de coördinatie van de meerjarenplannen goed in zitting van 14 juni 2021.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 8 september 2021.
Aanpassingen worden meegenomen in meerjarenplanaanpassing 2022
Gunstig visum 2021/09.104 van Financiële dienst van 03 september 2021
Artikel 1. De meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 van de Kerkfabriek Sint-Martinus, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 7 juni 2021 en door het Centraal Kerkbestuur op 14 juni 2021, en gunstig geadviseerd door het erkend representatief orgaan op 8 september 2021, wordt goedgekeurd.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de Kerkfabriek, het Bisdom Gent en de heer Gouverneur der provincie.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 41 tot 44.
De Kerkraad Sint-Aldegondis keurde de meerjarenplanaanpassing 2020 - 2025/2 goed in zitting van 4 juni 2021.
Het Centraal Kerkbestuur keurde de coördinatie van de meerjarenplannen goed in zitting van 14 juni 2021.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 23 juli 2021.
Gunstig visum 2021/09.105 van Financiële dienst van 03 september 2021
Artikel 1. De meerjarenplanwijziging 2020 - 2025/2 van de Kerkfabriek Sint-Aldegondis, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 4 juni 2021 en door het Centraal Kerkbestuur op 14 juni 2021, en gunstig geadviseerd door het erkend representatief orgaan op 23 juli 2021, wordt goedgekeurd.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de Kerkfabriek, het Bisdom Gent en de heer Gouverneur der provincie.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 48.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 45 tot 49.
De Kerkraad Sint-Martinus keurde op 7 juni 2021 de budgetwijziging 2021 goed.
Het Centraal Kerkbestuur keurde de coördinatie budget 2021 goed op 14 juni 2021.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 23 juli 2021.
Er wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 38.344,43 en een gemeentelijke investeringstoelage van € 55.000.
Deze bedragen vallen binnen het meerjarenplan 2020 - 2025 zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 13 september 2021.
Artikel 1. Akte wordt genomen van de budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek Sint-Martinus, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 7 juni 2021 en door het Centraal Kerkbestuur Sint-Martens-Latem op 14 juni 2021 en van het advies van het representatief orgaan van 23 juli 2021.
Art. 2. In het gemeentebudget 2021 wordt voorzien in een exploitatie van € 38.344,43 en een gemeentelijke investeringstoelage van € 55.000.
Art. 3. Bij eventuele verkoop van de gronden aan de Speureweg, zal de kerkfabriek de investeringstoelage van 10.000 euro voor afbraak van het oude scoutslokaal terugbetalen.
Art. 4. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer Gouverneur der provincie, de Kerkfabriek en het Bisdom Gent.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 48.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 45 tot 49.
De Kerkraad Sint-Aldegondis keurde de budgetwijziging 2021 goed in zitting van 4 juni 2021.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 23 juli 2021.
Er wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 4.036,89 en een investeringstoelage van € 52.596,95.
Deze bedragen vallen binnen het meerjarenplan 2020 - 2025 zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 13 september 2021.
Artikel 1. Akte wordt genomen van de budgetwijziging 2021 van de Kerkfabriek Sint-Aldegondis, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 4 juni 2021, van de goedkeuring door het Centraal Kerkbestuur Sint-Martens-Latem op 14 juni 2020 en van het advies van het representatief orgaan van 23 juli 2021.
Art. 2. In het gemeentebudget 2021 wordt voorzien in een exploitatietoelage van € 4.036,89 en een investeringstoelage van € 52.596,95.
Art. 3 Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer Gouverneur der provincie, de Kerkfabriek en het Bisdom Gent.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 48.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 45 tot 49.
De Kerkraad Sint-Martinus keurde op 7 juni 2021 het budget 2022 goed.
Het Centraal Kerkbestuur keurde de coördinatie budget 2022 goed op 14 juni 2021.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 23 juli 2021.
Er wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 21.944,19 en een gemeentelijke investeringstoelage van € 50.000.
Deze bedragen vallen binnen de meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 13 september 2021.
Artikel 1. Akte wordt genomen van het budget 2022 van de Kerkfabriek Sint-Martinus, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 7 juni 2021 en door het Centraal Kerkbestuur Sint-Martens-Latem op 14 juni 2021 en van het advies van het representatief orgaan van 23 juli 2021.
Art. 2. In het gemeentebudget 2022 wordt voorzien in een exploitatie van € 21.944,19 en een gemeentelijke investeringstoelage van € 50.000.
Art. 3. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer Gouverneur der provincie, de Kerkfabriek en het Bisdom Gent.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 48.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder de artikelen 45 tot 49.
De Kerkraad Sint-Aldegondis keurde op 4 juni 2021 het budget 2022 goed.
Het Centraal Kerkbestuur keurde op 14 juni 2021 de coördinatie budget 2022 goed.
Het erkend representatief orgaan verleende gunstig advies op 23 juli 2021.
Er wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 32.355,09 en een investeringstoelage van € 7.000.
Deze bedragen vallen binnen de meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 13 september 2021.
Artikel 1. Akte wordt genomen van het budget 2022 van de Kerkfabriek Sint-Aldegondis, zoals goedgekeurd door de Kerkraad op 4 juni 2021, van de goedkeuring door het Centraal Kerkbestuur Sint-Martens-Latem op 14 juni 2021 en van het advies van het representatief orgaan van 23 juli 2021.
Art. 2. In het gemeentebudget 2022 wordt voorzien in een exploitatietoelage van € 32.355,09 en een investeringstoelage van € 7.000.
Art. 3 Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de heer Gouverneur der provincie, de Kerkfabriek en het Bisdom Gent.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 214.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Gemeenteraad van 28 juni 2021: Nieuwe rechtspositieregeling medewerkers gemeente - goedkeuring.
Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28 juni 2021: Nieuwe rechtspositieregeling medewerkers OCMW - goedkeuring.
Artikelen 193, §1 en 2; artikel 222, §1 en 2; en artikel 233, §1, 2 en 3 van de nieuwe rechtspositieregeling.
Het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem wenst in te zetten op een verduurzaming van de mobiliteit van zijn medewerkers. Dit zowel voor de verplaatsing van en naar de werkplaats, maar ook doorheen de werkdag om zich te verplaatsen binnen de gemeente of in de nabije omgeving. Korte verplaatsingen gebeuren immers beter per fiets. Dat is goed voor het klimaat en goed voor de algehele gezondheid van de medewerkers.
Om die reden schrijft het lokaal bestuur een overheidsopdracht uit als een raamovereenkomst voor de bedrijfsaankoop van fietsen in functie van de verduurzaming van de mobiliteit van de medewerkers.
Deze raamovereenkomst moet leiden tot een partnerschap met een maximale klantgerichtheid de fietsleasing aanbiedt aan de medewerkers van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem. Hierbij beoogt het lokaal bestuur een budget neutrale operatie door middel van het omzetten van de bruto eindejaarspremie of het inruilen van dagen verlof, in ruil voor het leasen van een fiets naar keuze volgens de verschillende opties die worden aangeboden. Een beperkte administratieve last staat daarbij centraal voor zowel de werkgever als de werknemers.
Het lokaal bestuur zal wel investeren in bedrijfsfietsen voor onderhouds- en technisch personeel en investeren in deelfietsen. Dit om onze aantrekkelijkheid als werkgever te verhogen en ter uitvoering van actie 2.4.2 van het strategisch meerjarenplan: 'Maatregelen uitwerken voor de verduurzaming van de mobiliteit van de medewerkers en inwoners'.
Om deze doelstellingen te behalen werd een bestek opgemaakt met nr. BVDP/2021/088.
De uitgave voor deze opdracht heeft een maximaal bestelbedrag van € 213.999,00 excl. btw of € 258.939,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden. De bestekinventaris is een indicatieve tabel om het prijscriterium correct te kunnen beoordelen.
Budget zal voorzien worden bij de opmaak van de Meerjarenplanaanpassing 2022 onder jaarbudgetrekening 2.4.2./0112-00/265000/GEMEENTE/CBS/FIETSPARK/U
Budget zal voorzien worden bij de opmaak van de Meerjarenplanaanpassing 2022 onder jaarbudgetrekening 2.4.2./0112-00/265000/GEMEENTE/CBS/FIETSPARK/U
Gunstig visum 2021/08.101 van Wim De Bruyne van 31 augustus 2021
Artikel 1. Het bestek met nr. BVDP/2021/088 voor de opdracht 'Raamovereenkomst voor de bedrijfsaankoop van fietsen in functie van de verduurzaming van de mobiliteit van de medewerkers', opgesteld door de administratie wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De uitgave voor deze opdracht heeft een maximaal bestelbedrag van € 213.999,00 excl. btw of € 258.939,00 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art 3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art 4. Budget zal voorzien worden bij de opmaak van de Meerjarenplanaanpassing 2022 onder jaarbudgetrekening 2.4.2./0112-00/265000/GEMEENTE/CBS/FIETSPARK/U
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 par. 1 en par. 3 en artikel 41 alinea 2 – 14°.
De Grondwet, in het bijzonder artikel 170 par. 3 en par. 4.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Retributiereglement fiscale en niet-fiscale ontvangsten, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 mei 2019.
Algemene gemeentebelasting op economische bedrijvigheden 2020-2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019, en gewijzigd in de gemeenteraad van 7 september 2020.
De opgelegde dringende maatregel van sluiting om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken heeft financiële gevolgen voor de zelfstandigen en privaatrechtelijke rechtspersonen die op het grondgebied van Sint-Martens-Latem één of meerdere vestigingen gebruiken of tot gebruik voorbehouden.
Er wordt daarom voor gekozen om de tarieven te verminderen die van toepassing zijn voor de berekening van de aanvullende belasting op de kantoren, medische en paramedische kabinetten, ateliers, winkelruimtes, etalageruimtes, showrooms, hotels, logies verstrekkende bedrijven, inrichtingen met barpersoneel, rendez-vous huizen en inrichtingen waarvan de toegang voorbehouden is aan personen die zich onderwerpen aan zekere formaliteiten.
De tarieven worden verminderd in de verhouding van het maximum van 33 weken (periode van 19 oktober 2020 t.e.m. 8 juni 2021) dat er door de corona maatregelen geen gebruik kon worden gemaakt van de beschikbare ruimte die belast wordt.
Met de invoering van het belastingreglement op het verstrekken van toeristische logies 2021 - 2025 worden de geldende tarieven per kamer voor de hotels en logies verstrekkende bedrijven herleid tot 0 euro voor de aanslagjaren 2021 - 2025.
Tenslotte wordt naar aanleiding van een uitspraak in een rechtszaak m.b.t. de gemeentebelasting op economische bedrijvigheden, een wijziging doorgevoerd die verduidelijkt dat een verhuurder van een onroerend goed ook onder dit belastingreglement valt.
Agendapunt werd verdaagd.
Artikel 1. De gemeenteraad beslist om in het belastingreglement van de algemene gemeentebelasting op economische bedrijvigheden 2020 - 2025, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019, en een eerste keer gewijzigd op 7 september 2020, volgende artikels toe te voegen:
Artikel 4§1 tweede lid:
In afwijking van lid 1 zal de verhuur van een onroerend goed door een ondernemer steeds als een belastbaar gebruik worden beschouwd, ongeacht de omschrijving van het maatschappelijk doel van deze ondernemer
Artikel 6ter:
Voor aanslagjaar 2021 wordt artikel 6 §1 2. vervangen als volgt:
Een aanvullende belasting bepaald als volgt:
A) 2,22 euro per vierkante meter vloeroppervlakte gebruikt als kantoor, medische en paramedische kabinetten en bijhorende archief- en bergruimte, exclusief de aanhorigheden zoals onthaalruimte en sanitaire ruimte;
B) 0,44 euro per vierkante meter vloeroppervlakte gebruikt als atelier, winkelruimte, etalageruimte of showroom;
C) hotels en logies verstrekkende bedrijven: 0 euro per kamer per jaar voor de eerste drie kamers en 0 euro per kamer per jaar vanaf de vierde kamer;
D) inrichtingen met barpersoneel, rendez-vous huizen en inrichtingen waarvan de toegang voorbehouden is aan personen die zich onderwerpen aan zekere formaliteiten: 370 euro per inrichting per jaar;
E) 0,12 euro per vierkante meter voor agrarische gebouwen groter dan 5000 m².
Vrijstelling wordt verleend voor de eerste 50 m² bedrijfsoppervlakte per privaatrechtelijke rechtspersoon met winstoogmerk en per zelfstandige. Daarbij wordt uitgegaan van het hoogste toepasbare tarief, en bij uitputting van het daaropvolgende toepasbare tarief.
Artikel 6quater:
Vanaf aanslagjaar 2022 wordt artikel 6 §1 2. C) vervangen als volgt:
C) hotels en logies verstrekkende bedrijven: 0 euro per kamer per jaar voor de eerste drie kamers en 0 euro per kamer per jaar vanaf de vierde kamer;
Art. 2. De financiële impact van deze maatregelen zal verwerkt worden in de eerstkomende meerjarenplanaanpassing die ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Art. 3. Dit besluit wordt bekend gemaakt op de website van de gemeente overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 4. Een geactualiseerde en gecoördineerde versie van het gewijzigd belastingreglement van de algemene gemeentebelasting op economische bedrijvigheden 2020-2025 wordt gepubliceerd op de website van de gemeente overeenkomstig het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Art. 5. De gemeente brengt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit besluit overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, artikel 90, 1°.
In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 werd actie 1.7.3 omschreven als ‘Aanpassingswerken gemeentehuis in functie van verduurzaming en productiviteit’. Ter voorbereiding van deze aanpassingswerken werd een voortraject afgewerkt om de noden te bepalen op het vlak van dienstverlening, werkcomfort van de medewerkers en digitalisering.
Het luik verduurzaming wordt opgenomen in samenwerking met het Vlaams Energiebedrijf. Het is dan ook de bedoeling dat het architectenbureau, die deze opdracht gegund krijgt, de leiding zal nemen van een bouwteam in samenwerking met het Vlaams Energiebedrijf op om die manier ook de vereiste klimatologische aanpassingen van het gebouw uit te voeren.
Deze opdracht bevat verscheidene elementen die een positieve invloed zullen hebben op de dienstverlening van het lokaal bestuur en het werkcomfort van de medewerkers. Zoals een centralisering van de dienstverleningszone, een aanpassing van de onthaalbalie, het functioneel maken van de bovenste verdieping van het gemeentehuis en de crypte onder de raadszaal, etc. De klemtoon wordt uitdrukkelijk gelegd op kwalitatieve gunningscriteria met maximaal respect voor de huidige architecturale waarde van het gebouw. De gevraagde offerte wordt ook meteen gekoppeld aan een voorontwerp.
In het kader van de opdracht 'Aanstellen architect aanpassingswerken gemeentehuis Sint-Martens-Latem' werd een bestek opgesteld met nr. BVDP/2021/090. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 49.316,60 excl. btw of € 59.673,09 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
visum wordt gegeven bij gunning. Budget is voorzien in meerjarenplanaanpassing 2021
Geen standpunt ingenomen visum nvt van Wim De Bruyne van 02 september 2021
Artikel 1. Het bestek met nr. BVDP/2021/090 en de raming voor de opdracht 'Aanstellen architect aanpassingswerken gemeentehuis Sint-Martens-Latem', opgesteld door de administratie wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 49.316,60 excl. btw of € 59.673,09 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0190-04/221000/BESTUUR/CBS/0/GEMEENTEH (actie 1.7.3).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Veldwetboek, artikel 87: “Met geldboete van een frank tot tien frank worden gestraft: (…) 8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort.
Arrest van 20 mei 1983 van het Hof van Cassatie: “De gemeente moet bewijzen dat de “feitelijke trage weg” door dertigjarig, ondubbelzinnig, voortdurend, openbaar gebruik een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van overgang werd.”
Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het gemeentelijk tragewegenplan, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 17 december 2012.
Naar aanleiding van een openbaar onderzoek voor het benoemen van trage weg DRL_6D, ontving het college van burgemeester en schepenen een bezwaar van de eigenares van de percelen en gebouwen gelegen te Burggraaf H. de Spoelberchdreef 9 en 11 te Sint-Martens-Latem. In het bezwaar wordt het openbaar karakter van de trage weg aangevochten.
Op de gemeenteraad van 17/12/2012 werd de trage weg tussen de Burggraaf Henri de Spoelberchdreef en de Kriekenbergdreef opgenomen in het gemeentelijk tragewegenplan, met nummer DRL_6D. De weg loopt over de percelen te Deurle, 2de afdeling met verkorte perceelsnummers 284P2, 284G4 en 284E4.
Deze weg wordt reeds meer dan 30 jaar algemeen publiek gebruikt, waardoor er een publieke erfdienstbaarheid op rust en de doorgang over de wegenis dus niet versperd mag worden. De weg is een rustig pad dat zowel functioneel als recreatief wordt gebruikt.
Kaarten en luchtfoto's
Informatie uit kaarten en luchtfoto's (vrij beschikbaar via Geopunt.be).
* De huidige Burggraaf H. de Spoelberchdreef vormt minstens sinds 1969 een verbinding tussen de Philippe de Denterghemlaan en de Kriekenbergdreef. Dit blijkt uit
* Op de luchtfoto van 2012 is te zien dat de Burggraaf H. de Spoelberchdreef toegankelijk is tot huisnr. 11, maar daar uitloopt op beplanting.
Vergunningshistoriek
Informatie uit het vergunningenregister van de betreffende en de aanliggende percelen.
* De oorspronkelijke naam van de B. de Spoelberchdreef – althans ter hoogte van huidig perceel 284E4 – was de Nieuwe Dreef.
* Op de vergunningsplannen van 1952 en 2007 blijkt de dreef een breedte te hebben van 10 meter, met vrije toegang tot de Kriekenbergdreef.
* In 2001 en 2005 ondernam het bestuur reeds acties om de toegang tot de Kriekenbergdreef open te houden; het poortje werd wel gedoogd door het bestuur, mits het immer open zou blijven voor het publiek.
Getuigenissen
Informatie uit twee getuigenissen.
* Ten tijde van de vorige bewoners (fam. De Cavel, zie ook vergunning 1952) was de dreef toegankelijk over de hele breedte en niet beplant.
* Ter hoogte van de Kriekenbergdreef was er vroeger een barrière waardoor autoverkeer zonder toestemming van de aanpalende eigenaar onmogelijk was. Voetgangers en fietsers konden er ongehinderd passeren.
* Het openbaar karakter werd door de eigenaar mettertijd aangetast door het plaatsen van een poortje, het plaatsen van een camera, het aanleggen van beplanting, het bouwen van een carport en het ontraden van wandelaars die de trage weg betraden.
Besluit
Bovenstaande informatie is verder uitgewerkt in de bijlage, horende bij dit besluit. Er wordt geconcludeerd dat de B. de Spoelberchdreef (vroeger: Nieuwe Dreef) altijd de verbinding maakte tussen de Ph. de Denterghemlaan en de Kriekenbergdreef en dat over een breedte van 10 meter.
Tijdens de jaren ’50, ’60 en ’70 is de dreef altijd publiek gebruikt geweest. Ook in latere vergunningen (o.m. van 2007) blijkt de dreefstructuur over de ganse breedte gerespecteerd. Echter blijkt de situatie in de praktijk veranderd te zijn sinds de jaren ’80 of later. Beplanting en een deur aan de Kriekenbergdreef namen het openbaar karakter van de dreef weg. Begin 2000 nam het gemeentebestuur initiatief richting de eigenaar om de publieke toegankelijkheid te blijven verzekeren. Dit werd ook zo onderschreven in het tragewegenplan. Hoewel in mindere mate, bleef de trage weg op die manier altijd gebruikt worden door het publiek.
Uit deze bevindingen kan besloten worden dat de weg minstens de afgelopen 70 jaar publiek werd gebruikt en dus als gemeenteweg in aanmerking komt, conform het Decreet gemeentewegen, art. 13.
Artikel 1. De gemeenteraad stelt een dertigjarig pubiek gebruik van de trage weg DRL_6D tussen de Burggraaf Henri de Spoelberchdreef en de Kriekenbergdreef vast, waaruit van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang volgt.
Art. 2. De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg, overeenkomstig de instrumenten en handhavingsbevoegdheden opgenomen in het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
Het decreet van 28 januari 1977 ter bescherming van de openbare wegen en pleinen.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2012 houdende goedkeuring van het tragewegenplan.
Het gemeenteraadsbesluit van 2 juli 2018 houdende principiële goedkeuring van de plaatsnaamgeving van de trage wegen (eerste ronde).
Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2018 houdende definitieve goedkeuring van de plaatsnaamgeving van de trage wegen (eerste ronde).
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 houdende principiële goedkeuring van de plaatsnaamgeving van de trage wegen (tweede ronde).
Het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2021 houdende definitieve goedkeuring van de plaatsnaamgeving van de trage wegen (tweede ronde).
Het gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2021 houdende principiële goedkeuring plaatsnaamgeving trage weg DRL_6D (derde ronde).
De gemeentelijke culturele raad verleende een advies voor plaatsnaamgeving van de (onbenoemde) trage wegen op het grondgebied van de gemeente.
Een eerste lijst van namen van trage wegen werd in de gemeenteraadszitting van 17 september 2018 goedgekeurd.
Een tweede lijst van namen van trage wegen werd in de gemeenteraadszitting van 25 januari 2021 goedgekeurd.
Een laatste naam voor trage weg DRL_6D werd in de gemeenteraadszitting van 29 maart 2021 principieel goedgekeurd.
Een openbaar onderzoek had plaats van 6 april tot 26 april 2021. Het college van burgemeester en schepenen ontving 1 bezwaar. In het bezwaar vecht de eigenares van percelen en gebouwen gelegen te Burggraaf H. de Spoelberchdreef 9 en 11 te Sint-Martens-Latem het openbaar karakter van de trage weg aan en niet de naam an sich, onderwerp van dit besluit. In het kader van dit openbaar onderzoek wordt het bezwaar ongegrond verklaard. Het bezwaar wordt behandeld in het agendapunt 'Trage weg DRL_6D - vaststelling dertigjarig publiek gebruik en vestiging publiek recht van doorgang' van de gemeenteraad van 13 september 2021.
Er wordt voorgesteld de voorgestelde naam goed te keuren, zonder wijzigingen.
Artikel 1. Volgende plaatsnaam wordt definitief goedgekeurd:
Art. 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, meer bepaald artikel 11 en artikels 16 tot en met 19, betreffende de procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen.
Het studiebureau S.Bilt bvba, Antwerpsesteenweg 25 te 2830 Willebroek is belast met de opmaak van het rooilijnplan voor de Elsakkerweg, voorafgaand aan de wegenis- en rioleringswerken. Er was door het studiebureau reeds een rooilijnplan opgemaakt, dat op 25/05/2020 werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad. Tijdens het openbaar onderzoek, durende van 17 juni 2020 tot en met 16 juli 2020, werden er meerdere bezwaren van bewoners ontvangen, waardoor er in de gemeenteraad van 07/09/2020 werd beslist om de rooilijn niet definitief vast te stellen.
Studiebureau S.Bilt heeft op 12 juli 2021 een nieuw voorontwerpplan en typedwarsprofiel voorgesteld en op 18 augustus 2021 een nieuw rooilijnplan voor de wegenis- en rioleringswerken in de Elsakkerweg. Hierbij is er rekening gehouden met de bezwaren die ingediend werden door de bewoners en punten die behandeld zijn geworden op de informatievergadering van 27 januari 2021. Er is geopteerd om de rooilijnbreedte te versmallen van 5,60 m naar 4,60 m, en de as te verschuiven om tot een gelijkmatige grondafstand te komen aan beide zijden van de weg. De weg zal zijn opgebouwd uit drie stroken van 80 cm (2 asfaltstroken met in het midden een kasseistrook) en kantstroken met een breedte van 30 cm. Aan beide zijden is er een berm van 65 cm voorzien, waar de nutsleidingen gelegen zullen zijn. Over het ontwerp werd uitgebreid overleg gepleegd met alle bewoners, met de opmerkingen werd zoveel mogelijk rekening gehouden.
Als de gemeente met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein (Decreet gemeentewegen, artikel 13 §5). Onder bezitshandelingen verstaat men onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting.
Het voorgestelde rooilijnplan zal openbaar gemaakt worden na voorlopige vaststelling door de gemeenteraad. Het dossier zal daarna opnieuw worden voorgelegd aan de gemeenteraad met daarin de resultaten van het openbaar onderzoek.
Artikel 1. Het rooilijnplan van de Elsakkerweg, zoals opgemaakt door studiebureau S.Bilt bvba, Antwerpsesteenweg 25 te 2830 Willebroek, wordt voorlopig vastgesteld.
Art 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het inrichten van het openbaar onderzoek over deze voorlopige rooilijn.
Art 3. Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Art 4. Na het openbaar onderzoek wordt het dossier opnieuw voorgelegd aan en behandeld door de gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het burgerlijk wetboek.
In het kader van geplande wegenis- en rioleringswerken in de Brakelmeersstraat en Brakelleie is het wenselijk dat de gemeente eigenaar is van de wegbedding. Momenteel zijn er drie verschillende toegangswegen tot de woningen in Brakelleie, die elk in eigendom zijn van de aangelanden. Met de eigenaren werd reeds mondeling overeengekomen om afstand te doen van de percelen waarop de toegangswegen zijn gelegen. Inmiddels heeft iedere eigenaar een belofte tot kosteloze grondafstand ondertekend.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de kosteloze verwerving van volgende stroken grond:
- Een strook grond gelegen te Sint-Martens-Latem, zijnde een deel van de bestaande wegenis in Brakelleie, kadastraal bekend onder Sint-Martens-Latem, 1ste afdeling, sectie A nummer 3D, met een kadastrale oppervlakte van 697,07 m², zijnde de inneming GI 5 zoals afgebeeld staat op bijgaand plan opgemaakt door ingenieursbureau Goegebeur-D'Hauwer bvba, Kestelstraat 2A te 9880 Aalter op 6 november 2020, eigendom van:
- Dhr. De Vos Luc, wonende te 8301 Knokke-Heist, Bakboord 21/11
- Dhr. en mevr. Vandemoortele Etienne en Hanskens Arlette, wonende te 9830 Sint-Martens-Latem, Brakelleie 3
- Dhr. Polfliet Gunther, wonende te 9830 Sint-Martens-Latem, Mortelputstraat 23
- Dhr. en mevr. Vanderhaeghen Gerard en De Blaere Bea, wonende te 9830 Sint-Martens-Latem, Brakelleie 5
- Een strook grond gelegen te Sint-Martens-Latem, zijnde een deel van de bestaande wegenis in Brakelleie, kadastraal bekend onder Sint-Martens-Latem, 1ste afdeling, sectie A nummer 3E, met een kadastrale oppervlakte van 12,47 m², zijnde de inneming GI 4 zoals afgebeeld staat op bijgaand plan opgemaakt door ingenieursbureau Goegebeur-D'Hauwer bvba, Kestelstraat 2A te 9880 Aalter op 6 november 2020, eigendom van:
- Dhr. Bekaert Josué, wonende te 9830 Sint-Martens-Latem, Brakelleie 6
- Actum Services (vertegenwoordigd door dhr. Catteau Christophe), gevestigd te 8970 Poperinge, Vlaanderenlaan 23
- Een strook grond gelegen te Sint-Martens-Latem, zijnde een deel van de bestaande wegenis in Brakelleie, kadastraal bekend onder Sint-Martens-Latem, 1ste afdeling, sectie A nummer 3G, met een kadastrale oppervlakte van 322,52 m², zijnde de inneming GI 3 zoals afgebeeld staat op bijgaand plan opgemaakt door ingenieursbureau Goegebeur-D'Hauwer bvba, Kestelstraat 2A te 9880 Aalter op 6 november 2020, eigendom van:
- Dhr. Bekaert Josué, wonende te 9830 Sint-Martens-Latem, Brakelleie 6
- Actimo Consulting (vertegenwoordigd door dhr. Catteau Chrstophe), gevestigd te 8970 Poperinge, Vlaanderenlaan 23
- Een strook grond gelegen te Sint-Martens-Latem, zijnde een deel van de bestaande wegenis in Brakelleie, kadastraal bekend onder Sint-Martens-Latem, 1ste afdeling, sectie A nummer 3K, met een kadastrale oppervlakte van 445,96 m², zijnde de inneming GI 2 zoals afgebeeld staat op bijgaand plan opgemaakt door ingenieursbureau Goegebeur-D'Hauwer bvba, Kestelstraat 2A te 9880 Aalter op 6 november 2020, eigendom van:
- Dhr. Bekaert Josué, wonende te 9830 Sint-Martens-Latem, Brakelleie 6
- Actimo Consulting (vertegenwoordigd door dhr. Catteau Christophe), gevestigd te 8970 Poperinge, Vlaanderenlaan 23
- Een strook grond gelegen te Sint-Martens-Latem, zijnde een deel van de bestaande wegenis in Brakelleie, kadastraal bekend onder Sint-Martens-Latem, 1ste afdeling, sectie A nummer 3C, met een kadastrale oppervlakte van 1.010,81 m², zijnde de inneming GI 1 zoals afgebeeld staat op bijgaand plan opgemaakt door ingenieursbureau Goegebeur-D'Hauwer bvba, Kestelstraat 2A te 9880 Aalter op 6 november 2020, eigendom van:
- Dhr. Renard Reinout, wonende te 9830 Sint-Martens-Latem, Brakelleie 8
- Mevr. Duyck Victoire, wonende te 9830 Sint-Martens-Latem, Brakelleie 9
- Mevr. De Visscher Marijke, wonende te 9830 Sint-Martens-Latem, Kraaiendonk 32
- Dhr. De Visscher Gunther, wonende te 9880 Aalter, Keltenlaan 5
- Dhr. Vergracht Vincent, wonende te 9830 Sint-Martens-Latem, Brakelleie 11
- Dhr. Snoeck Paul, wonende te 9000 Gent, Parklaan 37/A
Art. 2. Deze kosteloze verwervingen door de gemeente van deze percelen gebeuren om reden van openbaar nut met het oog op riolerings- en wegeniswerken en de inlijving van Brakelleie in de openbare wegenis.
Art. 3. Volmacht wordt gegeven aan de eerste schepen en de algemeen directeur voor de verwervingen bedoeld in artikel 1 om:
a) de nodige stukken te ondertekenen in uitvoering van onderhavig besluit;
b) De ontvanger van het bevoegde kantoor van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontheffen van de verplichting inschrijving van ambtswege te nemen bij het overschrijven van de akte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
Naar aanleiding van de geplande wegenis- en rioleringswerken in de Brakelmeersstraat en Brakelleie, werd er aan Fluvius een offerte gevraagd voor het ondergronds brengen van laagspannings- en openbare verlichtingsnetten in de straat.
Door Fluvius werd hiervoor op 24/06/2021 een ontwerpdossier opgemaakt met nummer 265891.
De totale kosten voor deze werken bedraagt € 38.724,81 (vrij van btw).
Op 6 juli 2021 werd er aan de financieel directeur een advies gevraagd, die op 6 juli goedkeuring verleende met het visumnr. 2021/07.92.
Gunstig visum 2021/07.92 van Wim De Bruyne van 06 juli 2021
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met het ondergronds brengen van laagspannings- en openbare verlichtingsnetten in de Brakelmeersstraat en Brakelleie bij de geplande wegenis- en rioleringswerken volgens plan in de bijlage en met de bijbehorende raming van € 38.724,81 (vrij van btw).
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Fluvius.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 en artikel 41 alinea 2-11°.
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701.
Op 26 januari 2008 werd in de boomgaard van het gemeentehuis een beeld geplaats van kunstenares Ann Deman: Moeder aarde I.
Het betreft een bronzen beeld (6 meter lang, 2,80 meter breed en 1,38 meter hoog). Het beeld is intussen vergroeid met de site, alom gekend en een duidelijke markering op de site. Recent werd het beeld aan de onderzijde verstevigd om schade in de toekomst te vermijden.
Het bestuur wenst de aanwezigheid van het beeld op de site een definitief karakter te geven en wenst daarom over te gaan tot aankoop van het beeld.
Er werd over deze aankoop advies gevraagd aan de gemeentelijke raad voor cultuurbeleid. De raad adviseerde om effectief het beeld te kopen.
De aankoop van het beeld betekent een versterking van het cultureel patrimonium van het lokaal bestuur en zal op de huidige locatie blijven.
Aan de financieel directeur werd visum gevraagd nummer 2ADV/2021/110- resultaat: gunstig.
Budgetcode: 2021/GBB/0739-03/275000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Budget zal opgenomen worden bij meerjarenplanaanpassing 2022
Gunstig visum 2021/09.102 van Financiële dienst van 02 september 2021
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de aankoop van het beeld 'Moeder Aarde I' van kunstenares Ann Deman, voor de som van 134.801 euro inclusief btw (honderdvierendertig duizend achthonderd en één euro) volgens de verkoopovereenkomst opgenomen in bijlage van dit besluit.
Art. 2. Volmacht wordt gegeven aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de verkoopovereenkomst te ondertekenen.
Art. 3. Deze aankoop zal gefinancierd worden met de kredieten die voorzien worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2022, jaarbudgetrekening 2021/GBB/0739-03/275000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
BIJLAGE:
Verkoopovereenkomst
Bronzen beeld Moeder Aarde I’
De ondergetekenden:
Ann Deman, Antoon Herbertstraat 10, 8500 Kortrijk, België,
genoemd ‘ de kunstenaar’
en
de ‘koper’, gemeente Sint-Martens-Latem,
vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreden de heer Jan Van Wassenhove, voorzitter van de gemeenteraad, en mevrouw An De Vreese, algemeen directeur, optredend in hun gezegde hoedanigheid in uitvoering van artikel 279, §1 van het decreet lokaal bestuur,
de kunstenaar en de koper worden hierna gezamenlijk ‘partijen’ genoemd.
Wordt het volgende overeengekomen:
Art. 1. De koper besluit op vandaag ………………………………..(datum) het beeld ‘Moeder Aarde I, 1/5’ momenteel gelegen te Sint-Martens-Latem tussen het gemeentehuis en de Leie, aan te kopen waarbij de betaling van de prijs zal worden gespreid over een periode van drie jaar.
Dit beeld Moeder Aarde I is een pièce unique volgens de methode Rodin waarbij de artiest Ann Deman beslist heeft dat er maximaal 5 exemplaren ( genummerd van 1/5 tot 5/5 ) en er maximaal twee Epreuves Artistes (genummerd van EA I/II tot EA II/II) mogen worden gegoten. De nummering en de stempel van de bronsgieterij evenals de naam van de artiest staan vermeld in het beeld.
De koper erkent en verklaart duidelijk het kunstwerk te kennen waardoor het geen verdere beschrijving behoeft.
Art. 2 De verkoopprijs van dit beeld is in mei 2021 tussen partijen uitdrukkelijk vastgelegd op 134.801 euro, incl. BTW. In dit bedrag zijn de kosten voor de herstellings- en versterkingswerken uitgevoerd in mei 2021 door Kunstgieterij Van Geert bvba, inbegrepen.
Beide partijen zijn akkoord de betaling van de overeengekomen prijs voor het beeld te spreiden over een periode van drie jaar rekening houdend met de volgende modaliteiten:
Na de betaling van de 3e schijf op uiterlijk 31 mei 2023 wordt het beeld eigendom van de koper.
Bij niet-betaling op de vervaldag van de schijven of het saldo is er van rechtswege en zonder ingebrekestelling een wettelijke interest verschuldigd op het openstaand bedrag tot op het moment van volledige betaling van het betreffende schijf/saldo.
Bij niet betaling of niet tijdige betaling van de schijven, zal de kunstenaar de koper ingebreke stellen via een aangetekend schrijven. Indien de koper de betaling niet uitvoert binnen de veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van het aangetekend schrijven, heeft de kunstenaar het recht het beeld terug te halen, gezien het haar eigendom blijft tot het beeld volledig betaald is.
Art. 3 Het kunstwerk wordt met ingang van datum van ondertekening van deze overeenkomst ter beschikking gesteld aan de koper. Behoudens toestemming van de kunstenaar, zal het kunstwerk op zijn huidige locatie blijven, zijnde op het grasperk tussen het gemeentehuis van Sint-Martens-Latem en de Leie, totdat de prijs volledig betaald is door de koper aan de kunstenaar, dus in principe uiterlijk op 31 mei 2023.
Art. 4 De kunstenaar staat er voor in dat het beeld ‘Moeder Aarde I’ in België exclusief in Sint-Martens-Latem op publiek domein zal liggen. Dit houdt in dat de kunstenaar dit beeld aan geen enkele andere gemeente of openbare instelling zal aanbieden noch verkopen in België. Dit betekent dus ook dat het beeld elders in België enkel in private collecties mag worden opgenomen.
Art. 5 Vanaf het moment van het ondertekenen van deze overeenkomst is de koper in alle opzichten geheel aansprakelijk voor het kunstwerk en dit voor alle risico’s. De koper is dus volledig aansprakelijk voor eventuele vermissing/verdwijning van het kunstwerk en voor alle schade, hoe ook veroorzaakt, aan het kunstwerk toegebracht of ontstaan, ongeacht of deze het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming of niet en van toedoen van derden of niet. In geval van beschadiging of vermissing/verdwijning van het kunstwerk dient de koper tot aan de definitieve verwerving van het kunstwerk de kunstenaar hiervan onmiddellijk op de hoogte te brengen. Bij aansprakelijkheid door schade of vermissing/verdwijning geldt als waarde van het kunstwerk de verkoopprijs min reeds betaalde schijven, welke in dit kader nu wel onmiddellijk en in zijn geheel dient te worden betaald. De kunstenaar kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor schade aan personen of schade aan eigendommen van de koper ontstaan ten gevolge van het in gebruik hebben van het kunstwerk.
Art. 6 De koper zal tijdens de periode van terbeschikkingstelling en dus tot aan de definitieve verwerving van het kunstwerk als een goed huisvader voor het kunstwerk zorgen.
Dit betekent onder meer:- De koper zal het kunstwerk beheren en onderhouden overeenkomstig de bedoeling van de kunstenaar.
De koper verbindt er zich toe de kunstenaar onverwijld op de hoogte te brengen van de eventuele diefstal of beschadiging van het kunstwerk. De koper zal in zulk geval in overleg met de kunstenaar de nodige herstelmaatregelen treffen.
Art. 7. De kunstenaar heeft tijdens de periode van terbeschikkingstelling en dus tot aan de definitieve verwerving van het kunstwerk het recht deze verkoopovereenkomst onmiddellijk te verbreken en het kunstwerk terug te eisen als niet de volledig verkoopwaarde wordt betaald en in alle gevallen waarin:
De reeds betaalde bedragen zullen ten titel van handgeld definitief verworven blijven door de kunstenaar.
Art. 8. Bij verkoop van het kunstwerk wordt het recht om het werk als dusdanig tentoon te stellen overgedragen, in omstandigheden die geen afbreuk doen aan de eer of de faam van de kunstenaar. De auteursrechten van afbeeldingen van het kunstwerk worden enkel overgedragen voor publicaties van de gemeente Sint-Martens-Latem en in samenwerking met de gemeente Sint-Martens-Latem. De auteursrechten van het beeld blijven eigendom van de kunstenaar. Bovendien verbindt de koper er zich toe de kunstenaar schriftelijk te berichten, indien hij weet heeft van een schending van de auteursrechten van de kunstenaar door een derde.
De naam van de kunstenaar zal aan het kunstwerk verbonden blijven. Daartoe zal de koper als naar het kunstwerk wordt verwezen of als het kunstwerk wordt getoond, er steeds voor zorgen dat de naam van de kunstenaar wordt vermeld en dat er geen twijfel of dubbelzinnigheid kan bestaan in verband met de hoedanigheid van de kunstenaar.
Art. 9. Op deze overeenkomst is het Belgische recht van toepassing. Voor het beslechten van geschillen tussen partijen die enig verband houden met deze overeenkomst, zijn enkel de rechtbanken van het arrondissement West-Vlaanderen bevoegd.
Opgemaakt te ___________________ op __________________ in evenveel exemplaren als er partijen zijn en waarvan iedere partij erkent één exemplaar te hebben ontvangen.
De Kunstenaar, Ann Deman De Koper, gemeente Sint-Martens-Latem
Vertegenwoordigd door ……………………………
(voorafgegaan door ‘Gelezen en Goedgekeurd’)
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41 tweede lid-13° en 304 par. 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid, in het bijzonder de artikelen 52 tot 58.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Er werd een Latemse Seniorenadviesraad opgericht die beschikt over statuten. Tevens wordt een samenwerkingsovereenkomst/afsprakennota tussen de LSAR en het lokaal bestuur goedgekeurd.
Op de algemene vergadering van 29 juni 2021 werden de wijzigingen van de statuten unaniem goedgekeurd.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de wijzigingen van de statuten van de Latemse seniorenadviesraad.
Art. 2. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar de voorzitter van de Latemse Seniorenadviesraad.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Jan Van Wassenhove
Voorzitter