In toepassing van artikel 285 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, maakt de burgemeester een lijst van de besluiten bekend via de webtoepassing van de gemeente.
Het publiek kan van maandag tot vrijdag tussen 8.30 en 12 uur inzage krijgen in de besluiten bij het secretariaat (Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem).
Klachten bij de toezichthoudende overheid kunnen via één uniek adres worden ingediend, zowel digitaal als op papier:
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door aan audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren.
Bij schrijven van 27 augustus 2021 neemt mevrouw Alice Verheye ontslag als gemeenteraadslid. Mevrouw Verheye bezorgde haar ontslagbrief aan de voorzitter van de gemeenteraad, de heer Jan Van Wassenhove.
De raad heeft akte genomen van het ontslag van gemeenteraadslid mevrouw Alice Verheye.
Mevrouw Inge Baert - De Mey is de eerstvolgende opvolger op de lijst 'Welzijn' waarvan mevrouw Alice Verheye deel uitmaakt.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat mevrouw Inge Baert - De Mey voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Zij legt in openbare zitting de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
De raad neemt kennis van maatregelen die het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben genomen om de verspreiding van het COVID-19-virus te beperken ter ondersteuning van de inwoners, verenigingen en lokale economie. De volgende maatregelen zijn nieuwe acties bovenop de acties die reeds in de raden van 27 april, 25 mei, 29 juni, 7 september, 12 oktober, 23 november, 4 december 2020, 25 januari 2021, 22 februari 2021, 29 maart 2021, 26 april 2021, 25 mei 2021 en 28 juni 2021 werden toegelicht.
Volgende maatregelen werden genomen in het kader van de volksgezondheid en voor de bestrijding van het COVID-19 virus.
Volgende maatregelen werden genomen ten voordele van het welzijn van de inwoners en ten voordele van de scholen, de verenigingen en de lokale economie:
Het eerste semester van 2021 was opnieuw zeer bijzonder. Het was het derde semester op rij waarin we te maken kregen met de strijd tegen de COVID-19-pandemie. Dit ging gepaard met verschillende uitdagingen voor het lokaal bestuur die compleet nieuw waren. De oprichting van het vaccinatiecentrum was een intensief project in samenwerking met de lokale besturen van Nazareth, De Pinte en met de Eerstelijnszone Schelde-Leie. De uitzonderlijk hoge vaccinatiegraad in onze regio is het mooie eindresultaat van dit project, dat niet mogelijk kon zijn zonder de hulp van honderden vrijwilligers en zorgverleners. De gemeentelijke communicatie moest naar een hoger niveau getild worden om mee te helpen met het uitdragen van alle verschillende maatregelen en richtlijnen, die dan nog eens regelmatig wijzigden. Wekelijkse COVID-gerelateerde vergaderingen doorkruisten vele planningen en van de medewerkers werd veel flexibiliteit en aanpassingsvermogen verwacht. Al deze zaken konden uiteraard niet voorzien worden in de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025, maar hadden wel een invloed op de tijdsbesteding van verschillende medewerkers.
In de opvolgingsrapportering staan hier en daar nog verwijzingen naar zaken die in 2020 gebeurd zijn. Deze werden meegenomen in deze rapportering om voldoende context te geven bij de uitvoering van de acties in 2021. Op die manier trachten we de leesbaarheid van de evaluaties van de meerjarenplanacties te garanderen.
Voor het einde van het derde kwartaal moet een opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar worden voorgelegd. Dit bevat minstens de volgende elementen: een stand van zaken van de prioritaire acties van het meerjarenplan; een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar; in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan; in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 van de Kerkfabriek Sint-Martinus voorziet in een gemeentelijke exploitatietoelage van
De investeringstoelage bedraagt:
Het meerjarenplan 2020 - 2025 van de Kerkfabriek Sint-Aldegondis voorziet in een gemeentelijke exploitatietoelage die evolueert van
Er wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 38.344,43 en een gemeentelijke investeringstoelage van € 55.000.
Deze bedragen vallen binnen het meerjarenplan 2020 - 2025 zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 13 september 2021.
Er wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 4.036,89 en een investeringstoelage van € 52.596,95.
Deze bedragen vallen binnen het meerjarenplan 2020 - 2025 zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 13 september 2021.
Er wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 21.944,19 en een gemeentelijke investeringstoelage van € 50.000.
Deze bedragen vallen binnen het meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 13 september 2021.
Er wordt voorzien in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 32.355,09 en een investeringstoelage van € 7.000.
Deze bedragen vallen binnen het meerjarenplan 2020 - 2025 zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 13 september 2021.
Het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem wenst in te zetten op een verduurzaming van de mobiliteit van zijn medewerkers. Dit zowel voor de verplaatsing van en naar de werkplaats, maar ook doorheen de werkdag om zich te verplaatsen binnen de gemeente of in de nabije omgeving. Korte verplaatsingen gebeuren immers beter per fiets. Dat is goed voor het klimaat en goed voor de algehele gezondheid van de medewerkers.
Om die reden schrijft het lokaal bestuur een overheidsopdracht uit als een raamovereenkomst voor de bedrijfsaankoop van fietsen in functie van de verduurzaming van de mobiliteit van de medewerkers.
Deze raamovereenkomst moet leiden tot een partnerschap met een maximale klantgerichtheid de fietsleasing aanbiedt aan de medewerkers van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem. Hierbij beoogt het lokaal bestuur een budget neutrale operatie door middel van het omzetten van de bruto eindejaarspremie of het inruilen van dagen verlof, in ruil voor het leasen van een fiets naar keuze volgens de verschillende opties die worden aangeboden. Een beperkte administratieve last staat daarbij centraal voor zowel de werkgever als de werknemers.
Het lokaal bestuur zal wel investeren in bedrijfsfietsen voor onderhouds- en technisch personeel en investeren in deelfietsen. Dit om onze aantrekkelijkheid als werkgever te verhogen en ter uitvoering van actie 2.4.2 van het strategisch meerjarenplan: 'Maatregelen uitwerken voor de verduurzaming van de mobiliteit van de medewerkers en inwoners'.
De opgelegde dringende maatregel van sluiting om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken heeft financiële gevolgen voor de zelfstandigen en privaatrechtelijke rechtspersonen die op het grondgebied van Sint-Martens-Latem één of meerdere vestigingen gebruiken of tot gebruik voorbehouden.
Er wordt daarom voor gekozen om de tarieven te verminderen die van toepassing zijn voor de berekening van de aanvullende belasting op de kantoren, medische en paramedische kabinetten, ateliers, winkelruimtes, etalageruimtes, showrooms, hotels, logies verstrekkende bedrijven, inrichtingen met barpersoneel, rendez-vous huizen en inrichtingen waarvan de toegang voorbehouden is aan personen die zich onderwerpen aan zekere formaliteiten.
De tarieven worden verminderd in de verhouding van het maximum van 33 weken dat er door de corona maatregelen geen gebruik kon worden gemaakt van de beschikbare ruimte die belast wordt.
Met de invoering van het belastingreglement op het verstrekken van toeristische logies 2021 - 2025 worden de geldende tarieven per kamer voor de hotels en logies verstrekkende bedrijven herleid tot 0 euro voor de aanslagjaren 2021 - 2025.
Tenslotte wordt naar aanleiding van een uitspraak in een rechtszaak m.b.t. de gemeentebelasting op economische bedrijvigheden, een wijziging doorgevoerd die verduidelijkt dat een verhuurder van een onroerend goed ook onder dit belastingreglement valt.
In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 werd actie 1.7.3 omschreven als ‘Aanpassingswerken gemeentehuis in functie van verduurzaming en productiviteit’. Ter voorbereiding van deze aanpassingswerken werd een voortraject afgewerkt om de noden te bepalen op het vlak van dienstverlening, werkcomfort van de medewerkers en digitalisering.
Het luik verduurzaming wordt opgenomen in samenwerking met het Vlaams Energiebedrijf. Het is dan ook de bedoeling dat het architectenbureau, die deze opdracht gegund krijgt, de leiding zal nemen van een bouwteam in samenwerking met het Vlaams Energiebedrijf op om die manier ook de vereiste klimatologische aanpassingen van het gebouw uit te voeren.
Deze opdracht bevat verscheidene elementen die een positieve invloed zullen hebben op de dienstverlening van het lokaal bestuur en het werkcomfort van de medewerkers. Zoals een centralisering van de dienstverleningszone, een aanpassing van de onthaalbalie, het functioneel maken van de bovenste verdieping van het gemeentehuis en de crypte onder de raadszaal, etc. De klemtoon wordt uitdrukkelijk gelegd op kwalitatieve gunningscriteria met maximaal respect voor de huidige architecturale waarde van het gebouw. De gevraagde offerte wordt ook meteen gekoppeld aan een voorontwerp.
Naar aanleiding van een openbaar onderzoek voor het benoemen van trage weg DRL_6D, ontving het college van burgemeester en schepenen een bezwaar waarbij het openbaar karakter van de trage weg wordt aangevochten.
Het onderzoek wijst uit dat trage weg DRL_6D tussen de Burggraaf Henri de Spoelberchdreef en de Kriekenbergdreef reeds meer dan 30 jaar algemeen publiek gebruikt wordt, waardoor er een publieke erfdienstbaarheid op rust en de doorgang over de wegenis dus niet versperd mag worden.
In 2018 en 2020 werden na een openbaar onderzoek namen toegekend aan een aantal trage wegen in de gemeente. Voor 1 trage weg werd toen nog geen naam goedgekeurd. Op advies van de gemeentelijke culturele raad werd de naam Rita Gorrpad voorgesteld en principieel goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 januari 2021. Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaar ontvangen, dat ongegrond blijkt. De gemeenteraad wordt gevraagd deze naam definitief goed te keuren.
In het kader van wegenis- en rioleringswerken heeft studiebureau S.Bilt bvba, Antwerpsesteenweg 25 te 2830 Willebroek, een vernieuwd rooilijnplan opgemaakt van de Elsakkerweg. Hierbij werd er rekening gehouden met de bezwaren van bewoners uit het openbaar onderzoek in 2020.
In het kader van geplande wegenis- en rioleringswerken in de Brakelmeersstraat en Brakelleie werd met de eigenaars van de wegbedding in Brakelleie een principiële overeenkomst bereikt voor de kosteloze afstand van deze wegbedding. De kosteloze verwerving wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Goedkeuring wordt gevraagd voor het ondergronds brengen laagspannings- en openbare verlichtingsnetten ter hoogte van de Brakelmeersstraat en Brakelleie volgens het plan van Fluvius en met de bijbehorende raming van € 38.724,81 (vrij van btw).
Op 26 januari 2008 werd in de boomgaard van het gemeentehuis een beeld geplaatst van kunstenares Ann Deman: Moeder aarde I.
Het betreft een bronzen beeld (6 meter lang, 2,80 meter breed en 1,38 meter hoog). Het beeld is intussen vergroeid met de site, alom gekend en een duidelijke markering op de site. Recent werd het beeld aan de onderzijde verstevigd om schade in de toekomst te vermijden.
Het bestuur wenst de aanwezigheid van het beeld op de site een definitief karakter te geven en wenst daarom over te gaan tot aankoop van het beeld.
Er werd over deze aankoop advies gevraagd aan de gemeentelijke raad voor cultuurbeleid. De raad adviseerde om effectief het beeld te kopen.
De aankoop van het beeld betekent een versterking van het cultureel patrimonium van het lokaal bestuur en zal op de huidige locatie blijven.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Er werd een Latemse Seniorenadviesraad opgericht die beschikt over statuten. Tevens werd een samenwerkingsovereenkomst/afsprakennota tussen de LSAR en het lokaal bestuur goedgekeurd.
Op de algemene vergadering van 29 juni 2021 werden de wijzigingen van de statuten unaniem goedgekeurd. De gemeenteraad dient de statuten ook goed te keuren.
1. Bij aanvang van het schooljaar werd er in de schoolomgeving van VBS SANCTA MARIA een proefopstelling geplaatst bestaande uit twee palen met led-signalisatie.
Op de Gemeenteraad van 12 oktober 2020 diende onze Fractie een voorstel van besluit strekkende tot de definitieve implementatie aan al de scholen op het grondgebied van onze gemeente van de led-signalisatie zoals deze toen sinds augustus in beide richtingen was aangebracht aan het zebrapad aan de SIMONNETSCHOOL.
De Schepen antwoordde toen dat het om een proefopstelling ging en dat men nog in afwachting was van feedback van de verschillende scholen, waarna ook de raadslieden zouden bevraagd worden omtrent hun mening.
De scholen en raadslieden zouden actief betrokken worden bij de verdere uitwerking van dit project dat kaderde in het streven naar een veilige schoolomgeving. Onze Fractie heeft het voorstel van besluit dan ook ingetrokken.
Op 30 oktober 2020 stuurde de bevoegde Schepen een mail aan de raadslieden waarin het volgende werd gemeld:
'De proefopstelling aan Simonnet is aangepast.
Dit is de aangepaste timing :
LED aan Ma, di, do en vr van 8u00 tot 17u
Wo van 8u tot 12u30
Knipperen Ma, di, woe, do en vr van 8u15 tot 8u45
Woe van 11u45 tot 12u15
Naast het normale aanzetten van de verlichting laten we deze nu ook knipperen in de hoop dat dit beter zichtbaar is.
We blijven niet 100% overtuigd van het huidige effect. Het geeft een (vals) veiligheidsgevoel aan zij die het zebrapad gebruiken, maar het waarschuwt de automobilist niet vanop afstand (zoals dat op vandaag wel gebeurt met de lampjes in de berm aan Gemeenteschool Latem of Sancta Maria).
We hebben gevraagd om deze instelling ook volgende week tijdens de herfstvakantie actief te laten zodat jullie de gelegenheid krijgen om dit eens te gaan bekijken, en feedback te geven.'
De proefopstelling aan de Simonnetschool werd even later verwijderd.
Verdere feedback/inspraak bleef evenwel uit.
Bij aanvang van dit schooljaar werd er een nieuwe proefopstelling geplaats, ditmaal bij de verkeersdrempel aan de ingang van VBS Sancta Maria. Zo werden er in beide rijrichtingen verticale metalen palen geplaatst met opstaande ledstrips dewelke oplichten bij aanvang en einde van de schooluren.
Onze Fractie ontving nogal wat kritische berichten over de positionering van de palen, dit vooral betreffende de paal die aangebracht werd ter hoogte van de Latemstraat nr. 55.
Het gebrek aan overleg en feedback vanuit het College noodzaakt ons om onze vragen naar de gemeenteraad te brengen.
2. Bij aanvang van het schooljaar werd de wegmarkering in de schoolomgevingen opgefrist.
Dit gebeurde echter ook nog tijdens de ochtendspits van 1 september én op verschillende plaatsen (vb Bunderweg) blijkt deze wegmarkering op een niet zo vakkundige wijze aangebracht te zijn.
Vragen om toelichting:
Aangaande de proefopstellingen:
1. waarom is de beloofde feedback en het aangekondigde overleg aangaande de proefopstelling aan de Simonnetschool uitgebleven?;
2. waarom werd er niet gekozen voor de proefopstelling aan de Simonnetschool?;
3. is er ondertussen feedback gevraagd en bekomen aan de scholen aangaande de verwijderde proefopstelling in aan de Simonnetschool?
4. Is er overleg geweest met de scholen aangaande de aan Sancta Maria geplaatste proefopstelling?;
5. Waarom werd de paal ter hoogte van de Latemstraat nr. 55 geplaatst vóor het signaal dat de schoolomgeving aankondigt?;
2. Aangaande de wegmarkeringen:
1. Werd de aannemer die de markering aangebracht heeft aangesproken aangaande de bedenkelijke timing én de soms mindere kwaliteit van de uitgevoerde werken?;
De voorbije weken werden op meerdere plaatsen fietsoversteekplaatsen via beschilderde belijning aangebracht. Op enkele van deze punten lijken deze onoordeelkundig aangelegd, geen nut te hebben en de veiligheid van de fietsers eerder in gevaar te brengen.
In de aangepaste opstelling op het kruispunt Latemstraat/Vijverhoflaan, komen de fietsers bij het oversteken van de Latemstraat via de fietsoversteekplaats terecht op een parking van een winkelpand waar door de klanten dwars op de rijweg wordt geparkeerd. Wanneer wagens de parking in achteruit verlaten, komen zij in conflict met de overstekende fietser.
Op het kruispunt van de Philippe de Denterghemlaan en de Museumlaan is de gecreëerde situatie zo mogelijk nog absurder: de aangelegde belijning komt uit op de haag die het fietspad van de rijweg scheidt. Als je uit de Museumlaan komt, is de oversteekplaats niet bereikbaar. Als de fietser via een maneuver toch het fietspad gebruikt, komt hij aan de overzijde op een borduur terecht. Voor fietsers die op de Philippe de Denterghemlaan fietsen, ligt de oversteekplaats aan de verkeerde zijde van het kruispunt en komt dus uit op de haag.
Vragen
Verschillende elementen hebben er in het recente verleden voor gezorgd dat verschillende bewoners van de Hoge Heirweg en de Vijverhoflaan geconfronteerd worden met extra geluidsoverlast die het comfort van aangenaam wonen in een woonomgeving fel doen verminderen.
Onder andere de ondergrondse glasbollen en het nieuwe scorebord op het nieuwe kunstgrasterrein dragen daartoe bij.
Daarom krijgen we graag inzicht in de stappen die het college van burgemeester en schepenen naar aanleiding van deze problematieken zal zetten en wat daarvoor de timing is.
Vragen
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Jan Van Wassenhove
Voorzitter