Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Het zittingsverslag werd vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 26 februari 2024 goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 betreffende het beroep doen op Stad Brugge als ICT aankoopcentrale
Het lokaal bestuur heeft een contract lopen met Phished.io die in onderaanneming is van Inetum Real Dolmen (IRD) volgens het raamcontract van Stad Brugge. Phished.io staat in voor de periodieke phishing mails die het personeel als testcases krijgt, en de digitale opleidingen om het personeel bewuster te maken van de risico's op het vlak van phishing. De samenwerking tussen Phished.io en IRD wordt opgezegd dit jaar. Om de wetgeving overheidsopdrachten te blijven respecteren, is het mogelijk om via BuyIT Public dit contract verder te laten lopen.
Elk lokaal bestuur kan gratis aansluiten op BuyIT Public mits ze lid is van V-ICT-OR, wat het geval is voor lokaal bestuur Sint-Martens-Latem.
Via BuyIT Public kan het lokaal bestuur bestellingen voor diverse IT producten of diensten afhandelen op basis van 'aanvaarde factuur' of via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. BuyIT Public maakt het mogelijk om eenvoudig, snel en conform de wet op overheidsopdrachten bestellingen te plaatsen. Dit alles gebeurt:
De prijzen en specificaties worden door de deelnemende leveranciers constant up-to-date gehouden. Het lokaal bestuur heeft steeds toegang tot de aankopen uit het verleden en de opgeslagen gunningsverslagen. Het lokaal bestuur kiest de gunningscriteria via een gestructureerde zoekopdracht in het platform.
Het aansluiten op BuyIT Public stelt het lokaal bestuur niet alleen in staat om het contract met Phished.io verder te zetten, maar laat ook toe om hardware van Dell (die wij momenteel als huismerk hebben) aan te kopen. In 2025 loopt het WPAAS contract voor de laptops immers af, en zal een afweging worden gemaakt of dit contract wordt verder gezet of dat zal worden gekozen voor aankoop van de hardware, mogelijks via BuyIT Public.
Enig artikel. De gemeenteraad gaat akkoord om beroep te doen op het aankoopplatform BuyIT Public, waarmee de dienst ICT voor IT bestellingen op een wettelijke basis overheidsopdrachten kan voeren en gunnen namens de gemeente Sint-Martens-Latem na goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De vrijwilligerswet van 2005.
De wetswijziging van 2019 en het koninklijk besluit van 20/12/2018 over de verhoogde forfaitaire onkostenvergoeding voor bepaalde vrijwilligers.
Visie
Het vastleggen van een visie vrijwilligerswerking, met het bepalen van een aanbod en het gecoördineerd samenwerken met vrijwilligers, werd als actie (1.5.4) opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025.
Vrijwilligers betekenen veel voor een lokale gemeenschap. Inwoners blijven actief, kunnen hun talenten zinvol inzetten en voelen zich betrokken in de samenleving. Ze ontmoeten elkaar via het vrijwilligerswerk, wat trends zoals individualisering en vereenzaming tempert.
Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem kiest bewust voor samenwerking met vrijwilligers. Ze zijn van onschatbare waarde. Vrijwilligers zorgen samen met onze vaste medewerkers, bezoldigd of onbezoldigd, voor warme en kwalitatieve dienstverlening en ondersteunen onze klantvriendelijkheid.
We willen ons vrijwilligersbeleid realiseren via een overkoepelend kader dat door alle medewerkers, mandatarissen en vrijwilligers wordt gedragen. Het beleid geeft in de eerste plaats weer hoe het bestuur naar vrijwilligerswerking kijkt en zorgt voor een duidelijke structuur in het werken met vrijwilligers. Het beleid helpt ook om de vrijwilligerswet na te leven en te waarborgen.
Het vrijwilligersbeleid in bijlage legt een aantal basisprincipes vast, bepaalt hoe het vrijwilligerswerk door het bestuur wordt georganiseerd en hoe we vrijwilligers kunnen aantrekken. Ook belangrijke aspecten als een goed onthaal, waardering en coaching komen aan bod, evenals afspraken en wetgeving naar vergoeding toe.
Het lokaal bestuur wil ook lokale organisaties, verenigingen en initiatieven ondersteunen in hun zoektocht naar en werken met vrijwilligers.
Adviezen
Er werd feedback gevraagd aan de adviesraden. Naar aanleiding van de adviezen in bijlage werden enkele tekstuele (niet-inhoudelijke) aanpassingen aangebracht en werd een contact/meldpunt opgenomen voor vragen of het melden van inbreuken.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt het vrijwilligersbeleid zoals opgenomen in de tekst in bijlage goed.
Art. 2. Het college van burgemeester en schepen staat in voor invoering en opvolging van dit beleid.
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
Actie 2.4.3 uit het meerjarenplan: Verduurzamen energievoorziening in gemeentelijk patrimonium en introductie duurzaamheidstoets.
De gemeenteraadsbeslissing van 23 november 2020 over het intekenen op de raamovereenkomsten van het Vlaams Energiebedrijf, waarbij het engagement werd afgesproken om de investeringen steeds voor te leggen aan de gemeenteraad.
Het meerjarenplan 2020-2025 bevat de actie 'Verduurzamen energievoorziening in gemeentelijk patrimonium en introductie duurzaamheidstoets' (actie 2.4.3). Het plaatsen van zonnepanelen op een aantal gebouwen van het gemeentelijk patrimonium past in de uitvoering van deze actie. Bij de laatste aanpassing van het meerjarenplan, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 oktober 2023, werd een bedrag van €200.000 voorzien.
Het college van burgemeester en schepenen liet een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor het volledig patrimonium.
Via de raamcontracten van het Vlaams Energiebedrijf werd de firma Linea Trovata aangeduid als leverancier. Het raamcontract bestaat uit een studie, uitvoering en werfopvolging-formule. Na de analyse van de verschillende haalbaarheidsstudies wordt beslist om zonnepanelen te plaatsen op de volgende gebouwen:
Naam locatie |
Prijs (incl. BTW) |
Elektrisch verbruik nu (kWh 2023) |
Opgewekte stroom (1 jaar) |
Terugverdientijd (jaar) |
Gemeentehuis (zonder raadzaal) |
€ 31 524,07 |
19 150 kWh |
23 224 kWh |
8 jaar |
GS twee Dreven |
€ 19 226,73 |
5 422 kWh |
12 427 kWh |
7 jaar |
Serviceflats gemene delen |
€ 10 049,36 |
7 936 kWh |
8 514 kWh |
5 jaar |
GBS Latem |
€ 21 800,91 |
40 275 kWh |
21 680 kWh |
4 jaar |
TOTALE SOM |
€ 82 601,07 |
|
|
|
In de bijlage volgt een gedetailleerd overzicht van bedragen, terugverdientijden, opgewekte stroom en per gebouw de haalbaarheidsstudie.
Artikel 1. De plaatsing van zonnepanelen op de volgende gebouwen wordt door de gemeenteraad goedgekeurd:
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
Binnen het eigen patrimonium zijn er verschillende regenwaterinstallaties die wegens defect niet gebruikt worden. Bij de sporthal werd er tijdens vorige werken ook een regenwaterput voorzien, maar deze werd nog niet aangesloten.
In kader hiervan wordt het bestek in bijlage voorgesteld, ter efficiënte aanstelling van een loodgieter voor de herstelling en nieuwe plaatsing van regenwaterinstallaties.
Het budget dient per opdracht voorzien te worden van het jaarlijkse werkingsbudget, zonder de totale maximale som van € 143.000 (incl. btw) te overschrijden.
Artikel 1. Het bestek voor de opdracht ‘Raamovereenkomst voor het plaatsen en herstellen op afroep van regenwaterinstallaties, opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De maximale uitgave onder deze raamovereenkomst zal het bedrag van € 143.000 (incl. btw) niet overschrijden.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 441 dat bepaalt dat een lid van de raad van bestuur minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uitbrengt over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder deel 3 - titel 3 - hoofdstuk 3 - afdeling 3 over dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 houdende voordracht van de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder bij IVM.
De beslissing van de algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 houdende de benoeming van de heer Rigo Van de Voorde als bestuurder.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij de heer Hans Van Hooland als vertegenwoordiger en mevrouw Agnes Lannoo – Van Wanseele als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
Schepen Rigo Van de Voorde brengt als lid van de raad van bestuur van IVM-verslag uit aan de gemeenteraad over het beleid van IVM.
Enig artikel. De raad neemt kennis van de halfjaarlijkse rapportering over het beleid van IVM.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
Decreet van 15 juni 2018 over de bovenlokale cultuurwerking (Bovenlokaal Cultuurdecreet).
Gemeenteraadsbesluit van 9 september 2019 houdende Projectvereniging Platform Omgeving Leie Schelde (POLS) - goedkeuren naamswijziging, toetreding nieuwe leden en herziening statuten.
Sinds 1 januari 2020 maakt Sint-Martens-Latem deel uit van het IGS Cultuurregio Leie Schelde.
De Cultuurregio Leie Schelde ontvangt werkingsmiddelen ter ondersteuning van de bovenlokale bibliotheekwerking.
De bibliotheken uit de regio kennen een lange geschiedenis van samenwerking op het vlak van kennisuitwisseling, publieksactiviteiten en promotie. Om de werking te professionaliseren en de dienstverlening te verbeteren willen de bibliotheken deze samenwerking verder uitbouwen in de vorm van een regiobib.
Deze regiobib ontwikkelde een uniform retributiereglement met lokale bepalingen.
Enig artikel. De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met het retributiereglement voor de bibliotheken van de Regiobib Leie Schelde met ingang vanaf 17 april 2024 zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit.
Bijlage:
RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR MATERIALEN EN DIENSTEN TER BESCHIKKING GESTELD DOOR DE OPENBARE BIBLIOTHEKEN IN HET SAMENWERKINGSVERBAND REGIOBIB LEIE SCHELDE.
ARTIKEL 1: Basis voor de retributie
Voor een termijn ingaand op 17 april 2024 wordt een retributie ingevoerd op de terbeschikkingstelling van materialen en diensten door openbare bibliotheken binnen het samenwerkingsverband Regiobib Leie Schelde.
ARTIKEL 2: Tarieven
- Lidkaart: Vervanging van de lidkaart (door verlies of beschadiging) kost 2,50 euro.
- Reservaties:
- Overschrijden leentermijn: Wie materialen te laat terugbrengt, betaalt 0,10 euro/openingsdag/materiaal.
ARTIKEL 3: Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de persoon, op wiens naam de bibliotheekmaterialen werden uitgeleend of aan wie de bibliotheekdiensten werden verleend.
Lokale bepalingen
ARTIKEL 4: Lidmaatschap
Het lidmaatschap is kosteloos en gebeurt op voorlegging van een identiteitsbewijs. Voor jongeren beneden de 12 jaar is de toestemming van een ouder of voogd vereist.
ARTIKEL 5: Lidkaart
Voor personen zonder verblijfsvergunning zal bij de inschrijving een waarborgsom worden gevraagd van 25 EUR. Deze wordt onmiddellijk terugbetaald na het beëindigen van het lidmaatschap.
ARTIKEL 6: Lenen
Het lenen van alle werken is gratis.
ARTIKEL 7: Internet
De consultatie van internet is gratis.
ARTIKEL 8: Overschrijden leentermijn
Voor het laattijdig terugbrengen wordt een retributie aangerekend:
ARTIKEL 9 : Verlies
Bij verlies wordt een retributie aangerekend ten bedrage van:
Bij het terugvinden van een verloren materiaal binnen de 3 maanden, kan het materiaal worden terugbetaald, op voorwaarde dat het nog in goede staat is en nog niet werd heraangekocht door de bibliotheek.
ARTIKEL 10: Beschadigde materialen
Bij beschadiging wordt een retributie aangerekend ten bedrage van:
ARTIKEL 11: Fotokopieën en prints
Voor fotokopieën en prints worden volgende bedragen aangerekend:
A4 zwart/wit |
0,10 euro |
A3 zwart/wit |
0,25 euro |
A4 kleur |
1,50 euro |
A3 kleur |
3,00 euro |
ARTIKEL 13: Bekendmaking
Het reglement treedt in voege op 17 april 2024 en vervangt alle voorgaande reglementen.
De onbemande openingsuren gaan in voege vanaf 1 april 2024.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2021 over de verlenging van de overeenkomst tussen de gemeente en TCLD inzake toegang tot en het gebruik van de tennisaccommodatie gelegen te Sint-Martens-Latem aan Mevrouw De Simonnetlaan 1A, voor een periode van april 2021 tem 1 april 2024.
Na 4 jaar verloopt de huidige gebruiksovereenkomst met TCLD en is er nood aan een besluit van de gemeenteraad voor de vernieuwing hiervan.
De belangrijkste wijzigingen in het reglement zijn:
De sportraad verleende gunstig advies over deze overeenkomst.
TCLD maakte actualiseerde ook haar huishoudelijk reglement. Ter info aan de raadsleden wordt dit reglement ook opgenomen als bijlage.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de overeenkomst met TCLD inzake de toegang tot en gebruik van de tennisaccommodatie gelegen te Sint-Martens-Latem aan Mevrouw De Simonnetlaan 1A.
Artikel 2. Deze overeenkomst wordt als bijlage gevoegd bij onderhavig besluit.
Bijlage
GEBRUIKSOVEREENKOMST INZAKE TOEGANG TOT EN GEBRUIK VAN DE TENNISACCOMMODATIE SINT-MARTENS-LATEM
Periode 2024-2027
Tussen
Het gemeentebestuur van Sint-Martens-Latem, hierna genoemd de gemeente, vertegenwoordigd door Pieter Vanderheyden, burgemeester, en An De Vreese, algemeen directeur, handelend overeenkomstig de gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2024,
En
Tennisclub Latem-Deurle (vzw), hierna genoemd TCLD, vertegenwoordigd door mevrouw Anneke Coppens, voorzitter.
Wordt het volgende overeengekomen:
Artikel 1:
Onderhavige overeenkomst regelt de toegang tot en het gebruik van de tennisaccommodatie door TCLD. De overeenkomst wordt afgesloten voor een termijn van 3 jaar startend op 1 april 2024 en eindigend op 31 maart 2027. Een staat van bevinding van de accommodatie wordt opgemaakt bij de ondertekening van onderhavige overeenkomst.
Artikel 2: Accommodatie
§1. De gemeente verleent aan TLCD de toegang tot en het gebruik van de tennisaccommodatie gelegen te Sint-Martens-Latem aan Mevrouw De Simonnetlaan 1A. Met tennisaccommodatie wordt bedoeld:
- Terreinen 1,2 en 3 in Redcourt
- Terreinen 4,5 en 6 in gravel
- Clubhuis met sanitair en terras
- Terreinverlichting
§2. De accommodatie wordt gebruikt voor sportactiviteiten, in het bijzonder tennis. Bij andere activiteiten dan sport op de terreinen, wordt dit aangevraagd aan de sportdienst.
§3. TCLD verkrijgt het exclusief gebruik van het clubhuis en bijhorend sanitair en terras, van de kleedkamers en bergruimte behorend tot de accommodatie. TCLD kan bij voorrang gebruik maken van de tennisterreinen voor haar leden. Ook niet-leden moeten steeds de mogelijkheid krijgen om een terrein te huren, voor zover deze niet gereserveerd zijn door leden.
Artikel 3: Gebruiksvergoeding
TCLD betaalt een gebruiksvergoeding van 3.450 euro per jaar voor het gebruik van de accommodatie zoals beschreven in artikel 2. De huurprijs is gekoppeld aan het indexcijfer (basisindexcijfer april 2024) De huurprijs is betaalbaar in schijven (indien wenselijk) van het lopende kalenderjaar op rekeningnummer van de gemeente Sint-Martens-Latem BE79 0910 0033 0233. Het lokaal bestuur stuurt hiervoor een factuur op.
Artikel 4: Verhuring
§1. Een niet-lid dat met een lid komt spelen betaalt 10 euro voor de huur van een terrein; twee niet-leden die komen spelen, betalen 15 euro samen voor de huur van een terrein. De terreinen kunnen ter beschikking gesteld worden van TCLD met het oog op de organisatie van competities, interclubwedstrijden, tornooien en dergelijke. Op die momenten hebben niet-leden geen reservatiemogelijkheid.
§2. De reservaties gebeuren via het clubhuis van TCLD, waar betaald wordt en waar de reservaties geregistreerd worden in het elektronisch reservatiesysteem. Zoals iedereen kunnen deze gebruikers reserveren vanaf één week op voorhand.
§3. Het is TCLD verboden de terreinen en bijhorende installaties onder te verhuren aan derden of aan particulieren met het oog op de organisatie van cursussen voor eigen rekening. Een uitzondering hierbij is de tennisschool, individuele leraren of erkende verenigingen binnen de gemeente, die speciaal zijn aangesteld door TCLD voor het
geven van tennislessen. Bij de vraag van externen om de accommodatie te huren, wordt dit voorgelegd aan de sportdienst en het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5: Onderhoud
TCLD staat in voor onderhoud van de volledige accommodatie. Dit houdt in:
- het speelklaar maken van de terreinen (gravel);
- de vernieuwing van de netten, het onderhoudsmateriaal, enz.;
- het dagelijks onderhoud van de terreinen en het clubhuis;
- de orde, de netheid en toezicht op en rond hun terreinen en het clubhuis.
- het proper houden van vloeren, muren, plafonds, ramen en deuren;
- het onderhoud van sanitair en de kleedruimtes;
- het voorkomen van opstoppingen van dakgoten of andere afvoerleidingen door regelmatige reiniging;
- het onderhoud van elektriciteit (radiatoren, boilers, zekeringen, schakelaars, stopcontacten, …);
- de herstelling van glasbreuk. TCLD staat in voor de herstelling van de accommodatie, die aan het toedoen van het gebruik te wijten zijn.
Artikel 6: Herstellingen
De gemeente staat in voor de eigenaarsherstellingen, als gevolg van normale slijtage of schade ten gevolge van heirkracht, bliksem, storm, overstroming e.a. voor zover de schade niet wordt gedekt door de af te sluiten polis van TCLD.
Onder eigenaarsherstellingen wordt onder meer verstaan:
- herstelling of vervanging van bv. sanitaire toestellen, elektrische radiotoren, elektrische kast en leidingen, brandblusapparaten;
- herstelling van terreinverlichting, sproei-installatie, pompen, omheining,.
TCLD brengt de gemeente zonder uitstel op de hoogte van schade zoals hierboven bedoeld. De gemeente geeft steeds opdracht voor de herstellingen na goedkeuring van de offerte. Indien TCLD de opdracht geeft voor de eigenaarsherstelling, staat TCLD in voor deze kosten.
Artikel 7: Kosten
De kosten die voortvloeien uit het gebruik van nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, verwarming, , internet, telefoon, kabeldistributie, e.a.) ten behoeve van de ter beschikking gestelde accommodatie, worden integraal betaald door TCLD.
TCLD draagt de lasten van heffingen gekoppeld aan het gebruik van nutsvoorzieningen (milieuheffing, taks waterverontreiniging, taks winning grondwater, e.a.).
Taksen en kosten met betrekking tot de uitbating van het clubhuis worden betaald door TCLD.
Artikel 8: Watergebruik en legionellabeheersing
TCLD kan enkel gebruik maken van leidingwater voor douche en kleedkamers, volgens de vigerende regelgeving.
Om legionella tegen te gaan volgt TCLD de hiervoor voorziene richtlijnen van de Vlaamse overheid. De boiler wordt hierbij standaard op 60°C ingesteld en wanneer de watervoorziening uitgeschakeld en afgelaten wordt, dient men dit bij inschakeling te doorlopen en de temperatuur opnieuw in te stellen naar 60°C.
Artikel 9: Verzekeringen
De beschikbaar gestelde accommodatie wordt door TCLD verzekerd tegen brand, storm, bliksem en hagel, waterschade, glasschade bij een solide verzekeringsmaatschappij.
Daarnaast sluit TCLD de nodige verzekering af ter dekking van alle mogelijke gevolgen die zich voordoen naar aanleiding van de toegang tot en het gebruik van de inrichting (verzekering lichamelijke ongevallen, verzekeringen burgerlijke aansprakelijkheid, eventuele andere). TCLD zal de gemeente zonder uitstel op de hoogte brengen van alle schadegevallen en tekortkomingen aan de terreinen en bijhorende installaties.
Afschrift van deze polissen en de kwitantie van de betaling van de recentste premies kan door de gemeente worden opgevraagd.
Artikel 10: Keuringen
De gemeente staat in voor de keuringen van de installaties eigen aan de infrastructuur (elektriciteit, elektriciteitsborden, rookdetectors, blusmiddelen en terreinen).
TCLD staat in voor de keuring van de mobiele installaties (ladders, e.a.).
Het nazicht van de rookdetectors, pictogrammen, evaluatieplannen en blusmiddelen gebeurt door TCLD.
Artikel 11: Voorziene werken
Minstens eenmaal per jaar (bij voorkeur oktober) overleggen de gemeente en TCLD met elkaar over de uit te voeren werken of de te nemen maatregelen. TCLD dient een gedetailleerde opgave van uit te voeren werken, met raming van kosten, voor te leggen aan het de sportdienst en college van burgemeester en schepenen, ter goedkeuring en eventuele betoelaging door de gemeente.
Artikel 12: Publiciteit
TCLD kan voorzien in het aanbrengen van publiciteit rond de tennisterreinen en de accommodatie, rekening houdend met de geldende bepalingen. De aangebrachte publiciteit is sober en duurzaam.
De publicitaire vergoedingen komen integraal ten goede aan TCLD.
Artikel 13: Roken
TCLD en elke gebruiker verbinden zich ertoe het verbod op roken in het clubhuis, de kleedruimtes en de omgeving te respecteren.
Het lokaal bestuur ondertekende het charter ‘Generatie Rookvrij’ en onderschrijft de acties omtrent ‘Rookvrije sportterreinen’.
TCLD en elke gebruiker verbinden zich ertoe te voldoen aan de vigerende regelgeving van federaal, Vlaams en lokaal niveau en streeft ernaar roken op de site te ontmoedigen.
Artikel 14: Burencontact
TCLD houdt rekening met de ligging in een woonbuurt, respecteert de omwonenden en waakt over de leefbaarheid. TCLD maakt haar leden en bezoekers attent op het parkeergedrag en verwijst hen zo nodig door naar de parking in de Hoge Heirweg. Bij evenementen en tornooien wordt dit steevast opgenomen in de communicatie.
Artikel 15: Andere
De gemeente kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen, of andere eventuele schadelijke gevolgen, die voortvloeien uit en tijdens het gebruik van de beschikbaar gestelde accommodatie.
TCLD en elke gebruiker verbindt zich ertoe te voldoen aan de vigerende regelgeving van federaal, Vlaams en lokaal niveau.
TCLD stelt een huishoudelijk reglement op dat ter kennisname wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen indien zij dit vragen. Dit reglement kan door iedereen geconsulteerd worden via de website van TCLD.
Beide partijen beschikken over een stel sleutels die toegang verlenen tot de terreinen en de gebouwen. De gemeente mag zich ten allen tijden toegang verschaffen tot de volledige accommodatie na voorafgaande afspraak met de verantwoordelijke van TCLD.
Een werkings- en financieel verslag van het voorgaand seizoensjaar kan opgevraagd worden door de gemeente.
In geval van wanbeheer of nalatigheid kan na voorafgaande verwittiging en na overleg, de gemeente deze overeenkomst eenzijdig verbreken. Dusdanige verbreking geeft geen recht op terugbetaling van betaalde huurgelden of andere.
Aldus opgemaakt te Sint-Martens-Latem in twee exemplaren, waarvan elke partij verklaart een exemplaar ontvangen te hebben.
Sint-Martens-Latem, maart 2024
Namens het lokaal bestuur Namens TCLD
Pieter Vanderheyden Anneke Coppens
An De Vreese
Deze overeenkomst vervangt de voorgaande overeenkomst van april 2020 en gaat in op 1 april 2024.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Peter Draulans
Voorzitter