Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.
Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.
Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 19 december 2022 goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 17 december 2017, artikel 40, §3 en artikel 41, 2°: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
Goedkeuring reglement ambulante handel door de gemeenteraad van 7 september 2020.
Het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem wenst de lokale economie te ondersteunen door een digitaal platform aan te bieden voor de uitgifte van een lokale cadeaubon. Op die manier kunnen lokale handelaars zonder een eigen webshop gratis gebruik maken van het platform ter promotie van hun onderneming en het mogelijk maken aan klanten om cadeaubonnen aan te kopen. De cadeaubon Latem-Deurle zal ook gebruikt worden door het lokaal bestuur voor de bedanking van bv. de jubilarissen of in het kader van de sociale dienstverlening van het lokaal bestuur.
Met dit reglement en initiatief geven we uitvoering aan actie 4.2.10 van het meerjarenplan 'Uitwerking nieuw systeem van lokale waardebonnen ter besteding in de lokale economie'.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt het reglement cadeaubon Latem-Deurle goed.
Art. 2. Het reglement cadeaubon Latem-Deurle wordt als bijlage gevoegd bij het besluit.
Reglement cadeaubon Latem-Deurle
Artikel 1. Vorm, geldigheid en aankoopmodaliteiten
Artikel 2. Beheerskosten
Artikel 3. Deelnemende handelaars en doelgroep
Artikel 4. Betwistingen en discussies
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
Donderdag 22 december 2022: werkgroep met leden van de gemeenteraad.
De selectieleidraad voor 'Nieuwbouw gemeentelijke basisschool te Sint-Martens-Latem' wordt ter goedkeuring voorgelegd. In deze eerste fase van de procedure kan men zich voor deze opdracht kandidaat stellen. De uit te voeren opdracht omvat de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving. De opdracht omvat een geraamd netto bouwbudget van ongeveer 5.600.000,00 EUR (exclusief losse inrichting, erelonen en BTW). Het bouwproject omvat de afbraak van de bestaande schoolgebouwen, en de nieuwbouw van de gemeentelijke basisschool (lager- en kleuteronderwijs) op dezelfde site. De nieuwbouw moet zorgen voor een school waar ongeveer 227 leerlingen (lager en kleuter) kunnen leren en groeien. Het programma van eisen omvat onder andere een administratief deel (secretariaat, leraarskamer,...), verschillende klassen voor lager- en kleuteronderwijs, een speel-en turnzaal (polyvalente ruimte),sanitaire voorzieningen, omgevingsaanleg (speelplaats, fietsenstalling,...),... en nevenfuncties. Het programma van eisen omvat eveneens de integratie van de lokale muziekschool in de nieuwe schoolgebouwen. Het lokaal bestuur wenst dit programma te realiseren op de huidige site van de gemeentelijke basisschool, gelegen te Burgemeesterstraat 7, 9830 Sint-Martens-Latem. De school dient tijdens de fase van de werken uiteraard operationeel te blijven, maar dit kan eventueel wel in tijdelijke huisvesting op dezelfde of een andere dichtbijgelegen site. Het lokaal bestuur is dus op zoek naar een geïntegreerd ontwerpteam (architect, ingenieurs stabiliteit en technieken, omgevingsaanleg, EPB-verslaggever, akoestiek,...) dat de nodige affiniteit heeft met realisaties van scholen, meer bepaald basisscholen (lager- en kleuteronderwijs).
Deze opdracht verloopt in twee fases: een selectiefase van de kandidaturen en een gunningsfase op basis van de door de weerhouden inschrijvers ingediende offertes. De eerste fase omvat de selectie van de deelnemers: de betrouwbaarheid en geschiktheid van de kandidaten worden onderzocht op grond van de in onderhavige selectieleidraad vermelde criteria. Volgens deze selectieprocedure zullen maximum vier kandidaten geselecteerd worden. De geselecteerde kandidaten worden in de tweede fase van deze procedure in het bezit gesteld van de nodige opdrachtdocumenten zoals de gunningsleidraad, het programma van eisen,...e.d. en uitgenodigd om een offerte in te dienen. Deze gunningsleidraad zal op een later tijdstip worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de selectieleidraad goed voor de nieuwbouw van de gemeentelijke basisschool te Sint-Martens-Latem. Deze leidraad wordt openbaar gepubliceerd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek.
Art. 2. De procedure verloopt volgens een mededingingsprocedure met onderhandeling. Er zullen maximum vier kandidaten geselecteerd worden om deel te nemen aan de tweede fase van de selectieprocedure op basis van een gunningsleidraad.
Art. 3. De opdracht bevat de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving.
Art. 4. De kandidaturen dienen uiterlijk op 13 maart 2023 om 15u00 ingediend te zijn.
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
Woensdag 21 december 2022: infoavond voor verenigingen en adviesraden.
Donderdag 22 december 2022: werkgroep met leden van de gemeenteraad.
De selectieleidraad voor '(Ver)nieuwbouw site De Vierschaar te Sint-Martens-Latem' wordt ter goedkeuring voorgelegd. De uit te voeren opdracht omvat de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving. De opdracht omvat een geraamd netto bouwbudget van ongeveer 2.000.000,00 EUR (exclusief losse inrichting, erelonen en BTW).
Het bouwproject omvat het verbouwen van de site De Vierschaar, met een gedeelte nieuwbouw (kleine theater- en concertzaal) en een gedeelte (ver)nieuwbouw (het huidige gebouw ‘Centrum De Vierschaar’). Ook het beschermd monument ‘Villa Juliana’ en de volledige omgevingsaanleg zal geïntegreerd worden in het bouwprogramma. Het eindresultaat moet zorgen voor integratie van bestaande en nieuwe gebouwen, tot een eengemaakte site en dorpszaal waar het verenigings- en cultuurgebeuren van Sint-Martens-Latem veel mogelijkheden heeft.
Het programma van eisen omvat onder andere een inkomhal, een keuken, een café-lobby (met bar), een theater- en concertzaal (met backstage), sanitaire voorzieningen, omgevingsaanleg,… en nevenfuncties. Een visienota over dit programma werd toegevoegd als bijlage.
Het lokaal bestuur wenst dit programma te realiseren op de huidige site ‘De Vierschaar’, gelegen te Xavier De Cocklaan 5, 9830 Sint-Martens-Latem. Het lokaal bestuur is dus op zoek naar een geïntegreerd ontwerpteam (architect, ingenieurs stabiliteit en technieken, omgevingsaanleg, EPB-verslaggever, akoestiek,…) dat de nodige affiniteit heeft met realisaties van ontmoetings-, gemeenschaps- en/of culturele centra, theater- en concertzalen, polyvalente zalen,….
Deze opdracht verloopt in twee fases: een selectiefase van de kandidaturen en een gunningsfase op basis van de door de weerhouden inschrijvers ingediende offertes. De eerste fase omvat de selectie van de deelnemers: de betrouwbaarheid en geschiktheid van de kandidaten worden onderzocht op grond van de in onderhavige selectieleidraad vermelde criteria. Volgens deze selectieprocedure zullen maximum vier kandidaten geselecteerd worden. De geselecteerde kandidaten worden in de tweede fase van deze procedure in het bezit gesteld van de nodige opdrachtdocumenten zoals de gunningsleidraad, het programma van eisen,...e.d. en uitgenodigd om een offerte in te dienen. Deze gunningsleidraad zal op een later tijdstip worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de selectieleidraad goed voor de (Ver)nieuwbouw site De Vierschaar te Sint-Martens-Latem. Deze leidraad wordt openbaar gepubliceerd.
Art. 2. De procedure verloopt volgens een mededingingsprocedure met onderhandeling. Er zullen maximum vier kandidaten geselecteerd worden om deel te nemen aan de tweede fase van de selectieprocedure op basis van een gunningsleidraad.
Art. 3. De opdracht bevat de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving.
Art. 4. De kandidaturen dienen uiterlijk op 13 maart 2023 om 15u00 ingediend te zijn.
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.
Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.
Donderdag 22 december 2022: werkgroep met leden van de gemeenteraad.
Het deelproject dat voorligt omvat de renovatie van het beschermd monument ‘Villa Juliana’ (ook wel gekend als het ‘Oud Gemeentehuis’ of het ‘Woonhuis Xavier De Cock’), gelegen op de site ‘De Vierschaar’. Deze renovatie omvat minimaal de renovatie van het dak (incl. aanbrengen van dakisolatie), het vervangen van het buitenschrijnwerk en het aanpakken van de buitengevel. Indien er nog ruimte in het budget is, kunnen aanvullende renovatiewerken in deze opdracht vervat worden. Het project omvat een bruto bouwbudget van 400.000,00 EUR (inclusief erelonen en BTW). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de ontwerpopdracht Villa Juliana goed voor architectuur, veiligheidscoördinatie en EPB-verslaggeving wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. De kandidaturen dienen uiterlijk op 13 maart 2023 om 15u00 ingediend te zijn.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht ‘Raamovereenkomst: Aankoop en leveren van werkkledij en werkschoenen voor het gemeentepersoneel 2023, verlenging 2024, 2025 en 2026’ werd een bestek met nr. 2022/123 opgesteld door de Dienst Grondzaken.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Perceel 1 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDS- EN WERKKLEDIJ - TECHNISCHE DIENST), raming: € 8.515,12 excl. btw of € 10.303,30 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 13.000,00 incl. btw;
* Verlenging 1 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDS- EN WERKKLEDIJ - TECHNISCHE DIENST), raming: € 8.515,12 excl. btw of € 10.303,30 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 13.000,00 incl. btw;
* Verlenging 2 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDS- EN WERKKLEDIJ - TECHNISCHE DIENST), raming: € 8.515,12 excl. btw of € 10.303,30 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 13.000,00 incl. btw;
* Verlenging 3 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDS- EN WERKKLEDIJ - TECHNISCHE DIENST), raming: € 8.515,12 excl. btw of € 10.303,30 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 13.000,00 incl. btw;
* Perceel 2 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN - POESTDIENST), raming: € 2.893,26 excl. btw of € 3.500,84 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 4.600,00 incl. btw;
* Verlenging 1 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN - POESTDIENST), raming: € 2.893,26 excl. btw of € 3.500,84 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 4.600,00 incl. btw;
* Verlenging 2 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN - POESTDIENST), raming: € 2.893,26 excl. btw of € 3.500,84 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 4.600,00 incl. btw;
* Verlenging 3 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN - POESTDIENST), raming: € 2.893,26 excl. btw of € 3.500,84 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 4.600,00 incl. btw;
* Perceel 3 (AANKOOP VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN), raming: € 5.943,95 excl. btw of € 7.192,18 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 11.100,00 incl. btw;
* Verlenging 1 (Perceel 3 (AANKOOP VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN)), raming: € 5.943,95 excl. btw of € 7.192,18 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 11.100,00 incl. btw;
* Verlenging 2 (Perceel 3 (AANKOOP VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN)), raming: € 5.943,95 excl. btw of € 7.192,18 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 11.100,00 incl. btw;
* Verlenging 3 (Perceel 3 (AANKOOP VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN)), raming: € 5.943,95 excl. btw of € 7.192,18 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 11.100,00 incl. btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 69.409,32 excl. btw of € 83.985,28 incl. 21% btw, over 4 jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien voor 2023, 2024, 2025 en 2026 in de budgetten van
- GBB/0119-00/623600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (technische dienst)
- GBB/0948-01/623600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (poetsdienst via dienstenchequeonderneming)
- GBB/0948-02/623600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (poetsdienst)
Artikel 1. Het bestek met nr. 2022/123 en de raming voor de opdracht ‘Raamovereenkomst: Aankoop en leveren van werkkledij en werkschoenen voor het gemeentepersoneel 2023, verlenging 2024, 2025 en 2026’, opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 69.409,32 excl. btw of € 83.985,28 incl. 21% btw.
Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (limiet van € 750.000,00 excl. btw wordt niet overschreden).
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, vastgesteld door het KB van 26 september 1991.
Ministerieel besluit van 27 september 1991 tot nadere bepaling van de indeling van de werken volgens hun aard in categorieën en onder- categorieën met betrekking tot de erkenning van aannemers.
Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en het KB van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen, en latere wijzigingen.
Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Gemeenteraadsbeslissing van 22 november 2021: Aanstellen van een ontwerper voor de herinrichting van het recyclagepark - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Collegebeslissing van 4 maart 2022: Herinrichting en reorganisatie van het recyclagepark: aanstellen van een ontwerper - Goedkeuring gunning.
In het meerjarenplan, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, wordt onder de beleidsdoelstelling 1: ‘Een warm en burgercentraal lokaal bestuur’, voorzien in het actieplan ‘Voeren van een generatiebeleid’ met als prioritaire actie 1.2.1: 'Onderzoek haalbaarheid klantvriendelijk recyclagepark en herinrichting i.f.v. van gebruikscomfort'. De goedkeuring van het bestek dat voorligt kadert in de realisatie van deze actie uit het meerjarenplan als eerste stap in de totale herinrichting van het park.
De ontwerpopdracht 'Herinrichting en reorganisatie van het recyclagepark' werd gegund aan VK Engineering NV (Poincarélaan 78, 1060 Brussel).
In het kader van de opdracht 'Vernieuwing IT en toegangssystemen recyclagepark' werd een bestek opgesteld door de ontwerper, VK Engineering NV (Poincarélaan 78, 1060 Brussel).
Het totale project beslaat een integrale herinrichting van het recyclagepark, om een klantvriendelijk inzamelpunt te creëren voor huishoudelijk en daarmee gelijkgesteld afval. Het eerste luik van dit project - onderwerp van onderhavig besluit - betreft een vernieuwing van het registratie- en identificatiesysteem en het gedifferentieerd tariferingssysteem (diftar). Dit omvat de vernieuwing van de soft- en hardware, inclusief de installatie van een tweede weegbrug. Op die manier wordt het toegangs- en betaalsysteem op het recyclagepark optimaal geautomatiseerd.
De werken worden geraamd op een bedrag van 162.150,00 euro excl. btw of 196.201,50 euro incl. 21% btw. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0309-01/220000/GEMEENTE/CBS/RECYCPARK (actie 1.2.1).
Geen standpunt ingenomen visum nvt van Financiële dienst van 12 januari 2023
Artikel 1. Het bestek en de raming voor de opdracht ‘Vernieuwing IT en toegangssystemen recyclagepark’ zoals opgemaakt door het VK Engineering NV (Poincarélaan 78, 1060 Brussel) worden goedgekeurd.
Art. 2. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 162.150,00 euro excl. btw of 196.201,50 euro incl. 21% btw.
Art. 3. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 4. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 5. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op de jaarbudgetrekening 0309-01/220000/GEMEENTE/CBS/RECYCPARK (actie 1.2.1).
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 201, meer bepaald artikel 41, 23°.
Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement (socio-)culturele verenigingen' (GR/2020/163).
Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement seniorenverenigingen' (GR/2020/164).
Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement milieu- en natuurverenigingen' (GR/2020/165).
Advies van de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid.
Advies van de Latemse Seniorenadviesraad.
Advies van de Gemeentelijke Adviesraad voor Milieu en Natuur van Sint-Martens-Latem.
Er bestaat een lange traditie dat het verenigingsleven financieel ondersteund wordt.
In de gemeenteraad van 12 oktober 2020 werden de nieuwe reglementen goedgekeurd voor de betoelaging van de (socio)-culturele, de senioren en de milieu- en natuurverenigingen. De verenigingen dienden hun subsidieaanvraag in op basis van werkjaar september 2021 tot en met augustus 2022.
In de loop van het werkjaar 2021-2022 hield Den Laetemschen Vriendenkring op te bestaan. Er werd geen subsidiedossier ingediend voor hen.
Ook de Poëziekamer vraagt geen subsidies aan omdat ze hun werking on hold hebben gezet.
Bij de seniorenverenigingen vraagt de Phoenix Bridgeclub voor het eerst subsidies aan.
Naar toepassing van het 'Reglement (socio-)culturele verenigingen', goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 oktober 2020 hebben de (socio-)culturele verenigingen op basis van hun werkjaar 2021-2022 recht op:
11-groep Sint-Martens-Latem Deurle (11.11.11) | 525 euro |
Amnesty International Sint-Martens-Latem | 210 euro |
Andante Favore vzw | 500 euro |
Confrérie Sint-Christoffel | 560 euro |
Davidsfonds Latem-Deurle | 875 euro |
Erfgoed Deurle | 975 euro |
Ferm Deurle Latem | 550 euro |
Fotoclub Latem | 535 euro |
Gemengd Gregoriuskoor | 1170 euro |
Gezinsbond Deurle-Latem | 650 euro |
Heemkring Scheldeveld | 450 euro |
Kamerkoor Cum Gaudio | 910 euro |
Kantklosclub 't Francientje | 360 euro |
Koninklijke Harmonie Willen Is Kunnen vzw | 1000 euro |
Koninklijk Nationaal Verbond 'Elf November' afdeling Sint-Martens-Latem | 750 euro |
Latems Creatief | 1325 euro |
Latemse Kunstkring | 850 euro |
LukiArt vzw | 1370 euro |
Markant Latem-Deurle | 450 euro |
PASAR Latem-Deurle | 695 euro |
Samana | 475 euro |
Spellenclub Sint-Martens-Latem | 425 euro |
VZW De Schone Lier | 880 euro |
Naar toepassing van het 'Reglement seniorenverenigingen' van 12 oktober 2020 hebben de seniorenverenigingen op basis van hun werkjaar 2021-2022 in 2023 recht op:
Bond 3de leeftijd Deurle | 550 euro |
De Mariekes | 775 euro |
Ik jeune mi daarin | 370 euro |
Latem Troef | 600 euro |
Phoenix Bridgeclub | 525 euro |
Schaakclub Latem 2000 | 585 euro |
Vief Sint-Martens-Latem | 375 euro |
Naar toepassing van het 'Reglement milieu- en natuurverenigingen' van 12 oktober 2020 hebben de milieu- en natuur verenigingen op basis van hun werkjaar 2021-2022 in 2023 recht op:
Bosbehoud Latem-Deurle vzw | 450 euro |
Landelijke Gilde Deurle Latem | 725 euro |
L.O.B. vzw (Leie Omgeving Beschermen) | 350 euro |
Natuurpunt Kern Deurle-Latem | 600 euro |
De financieel directeur gaf gunstig advies op 22 december 2022 met adviesnummer 2022/12.252.
De uitgaven van 16490 euro voor de socio-culturele verenigingen worden geboekt op artikel GBB/0739-01/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De uitgaven van 3780 euro voor de seniorenverenigingen worden geboekt op artikel GBB/0959-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
De uitgaven van 2125 euro voor de milieu- en natuurverenigingen worden geboekt op artikel GBB/0390-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Het opgeteld budget dat is voorzien op de 3 jaarbudgetrekeningen is voldoende om alle subsidies uit te betalen in 2023.
Het opgeteld budget dat is voorzien op de 3 jaarbudgetrekeningen is voldoende om alle subsidies uit te betalen in 2023.
Gunstig visum 2022/12.252 van Financiële dienst van 22 december 2022
Artikel 1. Onderstaande (socio)-culturele verenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend met het werkingsjaar 2021-2022 in 2023 recht op:
11-groep Sint-Martens-Latem Deurle (11.11.11) | 525 euro |
Amnesty International Sint-Martens-Latem | 210 euro |
Andante Favore vzw | 500 euro |
Confrérie Sint-Christoffel | 560 euro |
Davidsfonds Latem-Deurle | 875 euro |
Erfgoed Deurle | 975 euro |
Ferm Deurle Latem | 550 euro |
Fotoclub Latem | 535 euro |
Gemengd Gregoriuskoor | 1170 euro |
Gezinsbond Deurle-Latem | 650 euro |
Heemkring Scheldeveld | 450 euro |
Kamerkoor Cum Gaudio | 910 euro |
Kantklosclub 't Francientje | 360 euro |
Koninklijke Harmonie Willen Is Kunnen vzw | 1000 euro |
Koninklijk Nationaal Verbond 'Elf November' afdeling Sint-Martens-Latem | 750 euro |
Latems Creatief | 1325 euro |
Latemse Kunstkring | 850 euro |
LukiArt vzw | 1370 euro |
Markant Latem-Deurle | 450 euro |
PASAR Latem-Deurle | 695 euro |
Samana | 475 euro |
Spellenclub Sint-Martens-Latem | 425 euro |
VZW De Schone Lier | 880 euro |
Art. 2. Deze uitgaven bepaald in artikel 1 met een totaal bedrag van 16.490 worden geboekt op artikel GBB/0739-01/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 3. Onderstaande seniorenverenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend met het werkingsjaar 2021-2022 recht op:
Bond 3de leeftijd Deurle | 550 euro |
De Mariekes | 775 euro |
Ik jeune mi daarin | 370 euro |
Latem Troef | 600 euro |
Phoenix Bridgeclub | 525 euro |
Schaakclub Latem 2000 | 585 euro |
Vief Sint-Martens-Latem | 375 euro |
Art. 4. Deze uitgaven bepaald in artikel 3 met een totaal bedrag van 3.780 euro worden geboekt op artikel GBB/0959-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Art. 5. Onderstaande milieu- en natuurverenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend en rekening houdend met het werkingsjaar 2021-2022 recht op:
Bosbehoud Latem-Deurle vzw | 450 euro |
Landelijke Gilde Deurle Latem | 725 euro |
L.O.B. vzw (Leie Omgeving Beschermen) | 350 euro |
Natuurpunt Kern Deurle-Latem | 600 euro |
Art. 6. Deze uitgaven bepaald in artikel 5 met een totaal bedrag van 2.125 euro worden geboekt op artikel GBB/0390-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2°.
Gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2014 over het reglement subsidies kadervorming.
Met dit reglement wensen we de zelfstandigheid van de jeugdverenigingen te stimuleren door ze voldoende te subsidiëren. Zo zullen ze nu zelfstandig instaan voor bijvoorbeeld de organisatie van het kampvervoer. Op die manier leren ze om beter te plannen, te organiseren en afspraken na te leven. Daarnaast willen we ook de betrokkenheid en het engagement stimuleren door de verbinding te maken met de Jeugdraad Latem-Deurle.
We wensen tevens de jeugdverenigingen meer te sensibiliseren en verantwoordelijk te maken voor het gebruik van de gemeentelijke gebouwen en terreinen. We vereenvoudigen het reglement door het toevoegen van de 'kadervorming', zodat dit geen apart reglement meer vormt. Het ontwerp van het nieuwe subsidiereglement werd positief onthaald door de Jeugdraad, de KSA en de Scouts.
DIT AGENDAPUNT WERD VERDAAGD.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het Reglement Subsidies jeugdwerk & jeugdverenigingen.
Art. 2: Het reglement wordt als bijlage gevoegd bij onderhavig besluit.
Bijlage: reglement Subsidies jeugdwerk & jeugdverenigingen.
Artikel 1: Doelstellingen
Het lokaal bestuur wil met dit subsidiereglement volgende doelstellingen bereiken:
1. jongeren (particulieren) tussen 15 & 25 jaar stimuleren om zich verder te ontplooien in het jeugdwerk;
2. de verenigingen in staat stellen om een degelijke reguliere basiswerking te garanderen;
3. de verenigingen motiveren en belonen voor het activeren en bijeenbrengen van jonge inwoners;
4. de verenigingen motiveren extra duurzame inspanningen te leveren;
Artikel 2: Particulieren
2.1 Voorwaarden:
Een subsidie 'vorming in het jeugdwerk' kan aangevraagd worden door:
Elke jongere woonachtig in Sint-Martens-Latem, tussen 15 en 25 jaar oud;
De opleiding moet georganiseerd worden door een vereniging erkend door Afdeling Sport, Jeugd en Cultuur van de Vlaamse Gemeenschap (gesubsidieerde landelijk georganiseerde jeugdverenigingen en de gesubsidieerde cultuur educatieve verenigingen die vormingsprogramma's inrichten voor het behalen van de attesten animator, hoofdanimator, instructeur en hoofdinstructeur in het jeugdwerk);
De aanvraag moet betrekking hebben op opleidingen die plaats hadden in 12 maanden voorafgaand aan 1 december van het lopend jaar;
De opleiding omvat minstens 4 uur en het inschrijvingsgeld per opleiding bedraagt minstens 10 euro.
2.2 Bedrag van de subsidie:
De subsidie dekt het inschrijvingsgeld van de opleiding met een maximum van 125 euro per aanvrager per jaar.
2.3 Procedure:
Documenten worden jaarlijks vóór 01 december - van het kalenderjaar waarin de cursus viel – bezorgd aan de dienst Vrije tijd via het invulformulier op de gemeentelijke website.
Laattijdig ingediende aanvragen worden niet weerhouden.
Artikel 3: Jeugdverenigingen
3.1 Voorwaarden:
Een subsidie kan aangevraagd worden door erkende jeugdverenigingen wiens zetel op het grondgebied van Sint-Martens-Latem is gevestigd en die een actieve jeugdwerking hebben in Sint-Martens-Latem.
De verenigingen:
De activiteiten georganiseerd door de vereniging in Sint-Martens-Latem worden kosteloos ondersteund door het lokaal bestuur. Zo kunnen de verenigingen gratis gebruik maken van uitleenmateriaal (zie reglement uitleenmateriaal).
3.2 Verdeling van de subsidies voor jeugdverenigingen:
De subsidie bestaat uit volgende onderdelen:
3.2.1 Werkingssubsidie
3.2.2 Subsidie voor gebrevetteerde animatoren
3.2.3 Kampsubsidie
3.2.4 Inclusiesubsidie
3.2.5 Duurzaamheid
Het lokaal bestuur draagt respect voor de natuur en medemens hoog in het vaandel. Het is de taak van de vereniging om het aangeboden terrein en lokaal ten alle tijde proper te houden. Dit betekent dat:
Indien deze regels niet opgevolgd worden, vermindert de werkingssubsidie met 100 euro per vaststelling.
3.2.6 Afvalbeleid
De verenigingen krijgen per jaar 70 euro subsidie voor de aankoop van PMD- en restafvalzakken en voor het deponeren van afval op het containerpark. De vereniging biedt de afvalzakken op het correcte tijdstip wekelijks aan.
De verenigingen stimuleren zo veel als mogelijk hun leden en leiding met de fiets naar alle activiteiten te laten komen.
De terreinen moeten rookbrij gehouden worden. Vermits de aangeboden terreinen en de werking van de verenigingen voor jongeren zijn, dient het principe ‘Generatie Rookvrij - Hier speel/sport ik rookvrij ‘ –toegepast te worden. Er kan dus niet gerookt worden in het bijzijn van kinderen.
4. Procedure:
Jaarlijks vóór 30 september bezorgt de vereniging volgende documenten aan de dienst Vrije tijd:
Persoonsgebonden gegevens worden niet gedeeld maar worden op eer en geweten van de vereniging doorgegeven aan het lokaal bestuur, conform de GDRP-wetgeving.
Laattijdig ingediende aanvragen worden niet weerhouden.
Controle op de naleving van de voorschriften en op de juistheid van de ingediende gegevens kan op ieder ogenblik uitgevoerd worden door de dienst Vrije tijd. Het vaststellen van misbruiken kan resulteren in het niet bekomen van de subsidie.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, °2.
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2013 over het reglement ondersteuning buurtfeesten.
In onze dorpen wensen we het organiseren van buurtfeesten te ondersteunen. Hiermee streven we een goed nabuurschap na om de cohesie tussen buren te versterken. Buurtfeesten worden zowel op financieel als op materieel vlak ondersteunt.
Het huidige subsidiereglement 'Buurtfeesten' legt de beperking op dat een buurtfeest enkel subsidie kan krijgen als het feest plaatsvindt tussen april en oktober. Vermits er vanuit de gemeenschap vraag is naar buurtfeesten in de wintermaanden, dringt een aanpassing van het subsidiereglement zich op. Op die manier ondersteunen we ook de organisatie van 'warme' buurtfeesten in de wintermaanden.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het Reglement Buurtfeesten.
Art. 2: Het reglement wordt als bijlage gevoegd bij onderhavig besluit.
Bijlage:
Reglement Buurtfeesten
Omdat het lokaal bestuur een goed nabuurschap nastreeft, ondersteunt het buurtfeesten die de cohesie tussen buren mee helpen versterken. Buurtfeesten worden zowel op financieel als materieel vlak ondersteund.
Artikel 1 – steun:
• De financiële steun bestaat uit een subsidie van 250 euro per buurtfeest.
• Logistieke ondersteuning kan worden verleend onder de voorwaarden bepaald in het ‘Reglement gebruik gemeentelijk uitleenmateriaal’, te vinden op de website van het lokaal bestuur.
Artikel 2 - voorwaarden:
• Een buurtfeest dient door minimum 2 inwoners van de buurt georganiseerd te worden.
• Op de uitnodiging moet worden vermeld ‘met ondersteuning van het lokaal bestuur’.
• Het buurtfeest moet toegankelijk zijn voor alle inwoners van de straat met een minimum van 10 huishoudens. Indien de straat geen 10 huishoudens telt, dienen de buren van de aanpalende straat ook uitgenodigd te worden.
• De uitnodiging en adressenlijst worden toegevoegd aan de digitale aanvraag.
Artikel 3 – uitsluitingen:
Volgende festiviteiten komen niet in aanmerking:
• Activiteiten georganiseerd door scholen, verenigingen, kermissen en markten.
• Evenementen met een commercieel karakter.
• Activiteiten met een politiek, religieus of filosofisch karakter.
• Activiteiten die enkel gericht zijn op een beperkende of besloten familiale- of vriendencontext.
Artikel 4 – aanvragen:
• Een buurt kan eenmaal per kalenderjaar beroep doen op de financiële buurtfeesten-subsidie.
• Indien een 2de buurtfeest georganiseerd wordt in hetzelfde kalenderjaar, kan het buurtfeest nog steeds beroep doen op het uitleenmateriaal.
Artikel 5 – procedure:
• De aanvraag voor subsidies gebeurt digitaal via de website van het lokaal bestuur.
• De aanvraag gebeurt minimaal 4 weken voor het desbetreffende buurtfeest.
• De aanvraag wordt voorgelegd aan en behandeld door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6 – controle:
• De aanvrager bezorgt maximaal 7 dagen na het buurtfeest 2 sfeerfoto’s in maximale resolutie aan Dienst Vrije tijd, via vrijetijd@sint-martens-latem.be. Deze foto’s kunnen gebruikt worden op de sociale media of publicaties van het lokaal bestuur (o.a. het Dorpsmagazine), behoudens uitdrukkelijke weigering door de organisator van het buurtfeest /indiener van de foto's.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §1, §3 en artikel 41, 2°: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
In het kader van het verbeteren van de dienstverlening naar de burger wordt een nieuw reglement m.b.t. het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur opgemaakt dat inspeelt op een gebruiksvriendelijker en digitaal reservatieproces.
Volgende accenten worden gelegd:
- de soorten gebruikers van de gemeentelijke culturele infrastructuur worden meer gedetailleerd opgenomen.
- gebruikers kunnen vanaf 6 maanden op voorhand een zaal reserveren tot maximaal 4 weken voor het gebruik. Dit is gelijk voor alle doelgroepen. De verenigingen kunnen wel een jaarplanning doorgeven voor het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur.
- er wordt een digitale betaling verwerkt in het reservatieproces, ten voordele van de dienstverlening en administratieve vereenvoudiging.
Het lokaal bestuur consulteerde de adviesraden op 13 september 2022 en ontving in oktober adviezen van de Cultuurraad Sint-Martens-Latem, de Latemse Seniorenadviesraad, de Sportraad en de adviesraad voor milieu en natuur.
Dit initiatief kadert in de uitvoering van actie 1.5.7 'Opmaak nieuw reglement gebruik infrastructuur lokaal bestuur'.
Enig artikel: het reglement met betrekking tot het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur wordt goedgekeurd als volgt:
REGLEMENT GEBRUIK VAN GEMEENTELIJKE CULTURELE INFRASTRUCTUUR
Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem beschikt over diverse culturele infrastructuur en wenst deze ter beschikking te stellen van haar inwoners en verenigingen. Met deze dienstverlening biedt het bestuur diverse zalen aan voor een vergadering of familiefeest, voor het geven van een tentoonstelling of voorstelling of om samen te komen met een vereniging.
Het lokaal bestuur vraagt hiervoor geen vergoeding aan verenigingen en hanteert lage tarieven voor particulieren. Door commercieel gebruik uit te sluiten wordt concurrentie met andere aanbieders van zaalinfrastructuur vermeden.
De gemeentelijke infrastructuur wordt onderverdeeld in 3 categorieën:
De locaties opgenomen in dit reglement vallen onder categorie 1.
Voor het huren van een locatie van categorie 2 dient rechtstreeks contact opgenomen te worden met de locatie zelf.
Voor het huren van een locatie van categorie 3 dient rechtstreeks contact opgenomen te worden met de vereniging.
Artikel 1 – Locaties
Onderhavig reglement regelt het gebruik van:
1. Brouwerijschuur en kunstkroeg – Dorp 24
Brouwerijschuur: 90 personen conferentiestijl / 60 personen banketstijl
Kunstkroeg: 20 personen
2. Centrum de Vierschaar – Xavier De Cocklaan 5
160 personen conferentiestijl / 120 personen banketstijl
3. Wijkcentrum Oase – Constant Permekelaan 54
zaal gelijkvloers: 140 personen conferentiestijl / 80 personen banketstijl
zaal eerste verdieping: 160 personen conferentiestijl / 100 personen banketstijl
4. Tempelhof – Dorp 4
gelijkvloers, Albijn Van den Abeelekamer: 15 personen
gelijkvloers, George Minnekamer: 10 personen
eerste verdieping, Gustaaf De Smetkamer: 15 personen
5. Pastorie Deurle – Dorpsstraat 39
zaal vooraan: 60 personen conferentiestijl / 25 personen banketstijl
zaal achteraan: 60 personen conferentiestijl / 24 personen banketstijl
Artikel 2 – Gebruik
De in artikel 1 genoemde lokalen kunnen ter beschikking gesteld worden van:
Gebruik van de gemeentelijke zalen voor commerciële doeleinden is strikt verboden met uitzondering van het gebruik voor culturele of educatieve kinderkampen.
Onder commercieel gebruik wordt het volgende verstaan:
Indien de organisator kan aanduiden dat de opbrengst van de activiteit integraal bestemd is voor een goed doel dan kan de activiteit als niet-commercieel beschouwd worden.
Bij gebruik van de gemeentelijke infrastructuur door particulieren mogen geen tijdelijke constructies opgezet worden aan de gebouwen (vb. tenten, zeilen, terrasmeubelen, …). Enkel een bescheiden springkasteel of easy-uptent is wel toegestaan.
Activiteiten mogen niet langer duren dan middernacht.
De sleutels van de zalen kunnen afgehaald worden in het gemeentehuis tijdens de kantooruren. De sleutel dient uiterlijk de volgende werkdag na het gebruik te worden teruggebracht. Op termijn zal gewerkt worden met een code die de huurder ontvangt, waarmee hij/zij de deur kan openen.
Artikel 3 – Aanvraagproces
De aanvragen verlopen digitaal via de gemeentelijke website: https://www.sint-martens-latem.be.
Wie problemen heeft om de reservatie digitaal aan te vragen kan geholpen worden door de onthaalmedewerkers in het gemeentehuis tijdens de openingsuren of door telefonisch contact op te nemen met het onthaal. U kan tot minimum 4 weken voor het geplande gebruik een zaal reserveren. Reservaties die later worden aangevraagd zijn enkel mogelijk wanneer ze niet conflicteren met eender welk ander gebruik van de zaal. Gebruikers (particulieren en verenigingen) kunnen maximaal 6 maanden op voorhand een zaal aanvragen.
De gemeentelijke adviesraden, lokale verenigingen en organisaties met activiteiten op het grondgebied van Sint-Martens-Latem kunnen voor 15 juli een gestructureerde jaarplanning doorgeven voor het nieuwe werkingsjaar (september t.e.m. augustus). Dit kan per mail: gemeente@sint-martens-latem.be waarna ze ingeboekt worden voor het aankomend werkingsjaar.
De digitale aanvragen dienen melding te maken van minimum de volgende gegevens:
Gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor meerdere opeenvolgende dagen kan niet via de gemeentelijke website aangevraagd worden maar dient aangevraagd te worden per mail: gemeente@sint-martens-latem.be
Gebruik van de gemeentelijke infrastructuur door organisatoren van culturele of educatieve kinderkampen kan niet via de gemeentelijke website aangevraagd worden maar dient aangevraagd te worden per mail: gemeente@sint-martens-latem.be. Per organisatie wordt een maximum reservatie van 3 weken per jaar toegestaan.
Artikel 4 – Uitsluiting
Wanneer blijkt bij het gebruik van een zaal dat het gebruik gecommercialiseerd werd of dat de zaal gebruikt werd voor een ander doeleind dan opgegeven bij de aanvraag, zal een volgende aanvraag tot huren van een gemeentelijke infrastructuur geweigerd worden. Dit wordt beperkt tot gevallen waarin dit ontegensprekelijk wordt bewezen (foto's edm.) en nadat de betrokkene werd gehoord.
De gebruikers van de onder art. 1 opgenomen gemeentelijke infrastructuur, zijn ertoe gehouden de verplichtingen vermeld op de gebruikstoelating strikt na te leven. In geval deze verplichtingen niet worden nagekomen kan het college van burgemeester en schepenen het gebruik van de lokalen aan de desbetreffende organisaties, verenigingen of particulieren ontzeggen.
Artikel 5 – Retributie
Alle categorieën vermeld in artikel 2 met uitzondering van de particulieren: gratis
Gebruik door particulieren wonende in de gemeente: 125 euro per dag
Gebruik door organisatoren van culturele of educatieve kinderkampen: 100 euro per dag
Eenmaal per jaar kunnen kunstenaars wonende in de gemeente één weekend gratis gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur voor een tentoonstelling of voorstelling. De voorbereidingen mogen geen belemmering vormen voor andere activiteiten in de desbetreffende zaal. De kunstenaar dient zelf in te staan voor de nodige verzekering(en).
De toelating tot het gebruik van een zaal voor een tentoonstelling of voorstelling vraagt vooraf een beoordeling van het werk door de cultuurcoördinator. Voor uw aanvraag stuurt een mail naar: gemeente@sint-martens-latem.be
Eenmaal per jaar kan een zaal gratis gebruikt worden in het kader van een buurtfeest.
De tarieven kunnen geïndexeerd worden na een beslissing van het college van burgemeester en schepenen op basis van de index van de consumptieprijzen.
De betaling gebeurt digitaal via de gemeentelijke website als stap in het reservatieproces. Indien digitaal betalen praktisch onmogelijk is kunnen gebruikers zich wenden tot het onthaal in het gemeentehuis om de betaling te verrichten.
Er kan kosteloos geannuleerd worden tot één week voor het geplande gebruik van de zaal. Het bedrag (van de reservatie – transactiekost) wordt terugbetaald.
Artikel 6 – Opkuis na gebruik
Bij elke activiteit wordt van de gebruiker verwacht de gebruikte ruimte in onberispelijke staat achter te laten als een voorzichtig en redelijk persoon. Tafels en stoelen dienen ordelijk teruggeplaatst te worden na de activiteit, afval wordt gesorteerd en opgeruimd,… Indien de ruimte niet opgeruimd is bij aanvang van de activiteit, dient de huurder de bevoegde gemeentelijke dienst (per mail: gemeente@sint-martens-latem) hiervan op de hoogte te stellen. Als er onvoldoende werd opgeruimd kan de personeelskost aangerekend worden voor het poetsen van de ruimte door het gemeentepersoneel.
Daarnaast wordt ook toegezien op het duurzaam gebruik van de infrastructuur door de organisator en de gebruikers (gebruik verwarming, dimmen verlichting, …).
Als bijlage wordt een checklist toegevoegd voor het correct achterlaten van elke ruimte.
Artikel 7 – Schade
De huurder is steeds zelf aansprakelijk voor de schade toegebracht aan het gebouw of de installaties van de zaal, ongeacht of deze wordt veroorzaakt door de huurder of de deelnemers aan het gebeuren.
Elke schade ingevolge nalatigheid en andere zal door het college van burgemeester en schepenen worden verhaald op de gebruikers.
Het schadebedrag wordt bepaald aan de hand van een prijsbestek en wordt onmiddellijk vereffend middels een aparte factuur.
Artikel 8 – Zaalfiches
In alle zalen worden zichtbaar zaalfiches geplaatst met daarop volgende elementen:
Meer info over de zalen, is terug te vinden op de gemeentelijke website:
ww.sint-martens-latem.be/vrije-tijd/cultuur/culturele-infrastructuur/overzicht-culturele-infrastructuur
Artikel 9 – Delegatie
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit reglement en wordt ertoe gemachtigd in alle onvoorziene gevallen de nodige beslissingen te nemen.
Het goedkeuringsproces van de reservaties wordt gedelegeerd aan de algemeen directeur of het bij delegatie hiertoe aangeduide personeelslid.
Bij twijfel over het commercieel/niet-commercieel karakter van het gebruik en bij meerdaags gebruik neemt het college van burgemeester en schepenen de beslissing.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (artikel 41).
De inwoners en het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem zijn prioritaire belanghebbenden bij een goede werking en positieve uitstraling van het museum Dhondt-Dhaenens. Omgekeerd draagt het museum bij tot het culturele imago van de gemeente.
Het lokaal bestuur en het museum willen zich inzetten voor een harmonieuze interactie en samenwerking waar beide partijen en alle belanghebbenden de vruchten van plukken. Zij zijn bereid elkaar bij te staan in de realisatie van de respectieve doelstellingen.
Het charter omschrijft zeven principes voor de samenwerking en fungeert als referentietekst waarop concrete afspraken en acties kunnen worden gestoeld en de gedragslijnen van beide partijen kunnen worden afgestemd en getoetst.
Het gemeenschappelijk doel is een positieve bijdrage te leveren aan de cultuurparticipatie in Sint-Martens-Latem.
Het charter is een intentieverklaring die aangegaan wordt voor de duur van de legislatuur van het lokaal bestuur.
De intentieverklaring heeft geen financiële impact op het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem.
Het toekennen van de jaarlijkse subsidie aan MDD wordt via andere besluiten geregeld.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt het charter tussen het lokaal bestuur en Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens goed.
Art. 2. Het charter wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
BIJLAGE: Charter partnerschap lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens.
Het charter wordt opgemaakt tussen en ondertekend door lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens.
Lokaal bestuur Sint-Martens-Latem wordt vertegenwoordigd door de burgemeester en de algemeen directeur.
Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens wordt vertegenwoordigd door de voorzitter van de Raad van Bestuur. De dagelijkse leiding wordt opgenomen door het directiecomité.
De Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens is eigenaar van het terrein aan de Museumlaan met het museum Dhondt-Dhaenens, verder soms kortweg MDD genoemd, de beeldentuin en de Wunderkammer. Daarnaast is de stichting erfpachthouder van de Woning Van Wassenhove, Brakelstraat 50 9830 Sint-Martens-Latem.
Het Museum Dhondt-Dhaenens, gelegen in de museumwijk van Sint-Martens-Latem, getuigt van het belangrijke artistieke verleden van de Leiestreek en opent te gelijker tijd een blik op de hedendaagse visuele kunsten uit binnen- en buitenland.
Het museum trekt bezoekers aan uit geheel België en is ook internationaal gerenommeerd en speelt een belangrijke rol in de cultuurbeleving in Sint-Martens-Latem.
Het museum behoort tot de erkende en gesubsidieerde kunst- en erfgoedorganisaties van Vlaanderen en onderschrijft en respecteert de voorschriften vastgelegd in de Vlaamse decreten ter zake.
De inwoners en het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem zijn prioritaire belanghebbenden bij een goede werking en positieve uitstraling van het museum Dhondt-Dhaenens. Omgekeerd draagt het museum bij tot het culturele imago van de gemeente.
Het lokaal bestuur en het museum willen zich inzetten voor een harmonieuze interactie en samenwerking waar beide partijen en alle belanghebbenden de vruchten van plukken. Zij zijn bereid elkaar bij te staan in de realisatie van de respectieve doelstellingen.
Het charter omschrijft zeven principes voor de samenwerking en fungeert als referentietekst waarop concrete afspraken en acties kunnen worden gestoeld en de gedragslijnen van beide partijen kunnen worden afgestemd en getoetst.
Het gemeenschappelijk doel is een positieve bijdrage te leveren aan de cultuurparticipatie van alle bevolkingsgroepen in de brede omgeving van Sint-Martens-Latem, met een specifieke aandacht voor diversiteit, duurzaamheid en goed nabuurschap.
1. MDD is een open huis
De drempels voor bezoek aan het MDD worden weggewerkt.
Het lokaal bestuur staat MDD bij in:
2. We streven naar een actieve samenwerking en synergie met cultuurorganisaties in de regio
De cultuurorganisaties in de Leie regio versterken elkaar.
Het lokaal bestuur staat MDD bij in:
3. Onze basishouding is creatief en oplossingsgericht
Bij nieuwe initiatieven wordt gefocust op het ‘waarom’ en niet op het ‘hoe’.
Er wordt hierbij rekening gehouden met de geldende regelgeving.
Het lokaal bestuur staat MDD bij in:
4. We hebben een wederzijds respect voor de keuzes en de culturele programmatie
We hebben geen a priorismes maar een open blik op de programma’s en projecten van de partners.
Het lokaal bestuur staat MDD bij in:
5. We proberen met de beschikbare middelen een optimaal resultaat neer te zetten
Een kunst- en erfgoedwerking start met passie, maar vraagt ook financiële middelen om experiment en initiatief mogelijk te maken.
Het lokaal bestuur staat MDD bij in:
6. We stellen diversiteit, duurzaamheid en goed nabuurschap vooraan op de agenda
De cultuuractoren moeten voorlopers zijn op maatschappelijk vlak.
Het lokaal bestuur staat MDD bij met:
7. We houden de vinger aan de pols en sturen bij waar nodig
Een afsprakenkader is wel bedoeld voor de langere termijn maar daarom niet rigide.
Het lokaal bestuur zorgt voor:
Het charter is een intentieverklaring die aangegaan wordt tot 31 december van het jaar volgend op het einde van de legislatuur van het lokaal bestuur. Beide partijen komen overeen om 3 maanden voor het einde van de looptijd een evaluatie over de voorbije periode te maken en suggesties te formuleren voor een nieuwe periode.
Een verlenging van het huidige charter of het aangaan van een nieuwe intentieverklaring dient worden voorgelegd aan hun respectieve gemachtigde vertegenwoordigers.
Namens Gemeenteraad,
An De Vreese
Algemeen directeur
Peter Draulans
Voorzitter