Terug
Gepubliceerd op 06/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 23/01/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
An De Vreese, Algemeen directeur
  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen en zittingsverslag Gemeenteraad 19 december 2022

      Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
      Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
      An De Vreese, Algemeen directeur
      Bevoegdheid

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.

      Juridisch kader

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 32, 277 en 278.

      Motivering

      Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
      Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. Keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 19 december 2022 goed.

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Reglement cadeaubon Latem-Deurle: goedkeuring

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 17 december 2017, artikel 40, §3 en artikel 41, 2°: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.

        Verwijzingen

        Goedkeuring reglement ambulante handel door de gemeenteraad van 7 september 2020.

        Motivering

        Het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem wenst de lokale economie te ondersteunen door een digitaal platform aan te bieden voor de uitgifte van een lokale cadeaubon. Op die manier kunnen lokale handelaars zonder een eigen webshop gratis gebruik maken van het platform ter promotie van hun onderneming en het mogelijk maken aan klanten om cadeaubonnen aan te kopen. De cadeaubon Latem-Deurle zal ook gebruikt worden door het lokaal bestuur voor de bedanking van bv. de jubilarissen of in het kader van de sociale dienstverlening van het lokaal bestuur.

        Met dit reglement en initiatief geven we uitvoering aan actie 4.2.10 van het meerjarenplan 'Uitwerking nieuw systeem van lokale waardebonnen ter besteding in de lokale economie'. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad keurt het reglement cadeaubon Latem-Deurle goed.

        Art. 2. Het reglement cadeaubon Latem-Deurle wordt als bijlage gevoegd bij het besluit.

        Reglement cadeaubon Latem-Deurle

        Artikel 1. Vorm, geldigheid en aankoopmodaliteiten 

        • De unieke chronologische nummering aanwezig op de cadeaubon garandeert de echtheid.
        • De cadeaubon is twee jaar geldig na uitgiftedatum tot en met de vervaldatum. De vervaldatum wordt aangebracht bij aankoop van de cadeaubon.
        • Een vervallen cadeaubon kan niet verlengd of omgeruild worden door het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem.
        • Een cadeaubon wordt niet vervangen in geval van verlies.
        • De cadeaubon wordt digitaal aangekocht op het platform https://shop.kivalo.be/gemeente-sint-martens-latem/ .
        • De cadeaubon kan ook fysiek aangekocht worden aan het onthaal van het gemeentehuis (Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem) en in het Sociaal Huis (Vennelaan 23, 9830 Sint-Martens-Latem). Digitale betaling is hierbij noodzakelijk.
        • De cadeaubon kan algemeen besteed worden bij alle handelaars die deelnemen aan het initiatief, maar kan ook specifiek bestemd voor een bepaalde handelszaak. Het is aan de koper van de cadeaubon om dit te bepalen.

        Artikel 2. Beheerskosten

        • Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem draagt alle kosten met betrekking tot de uitgifte en de publiciteit van de cadeaubon.
        • Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem rekent geen enkele kost door aan de deelnemende handelaars.

        Artikel 3. Deelnemende handelaars en doelgroep 

        • Iedere ondernemer met een vestigingszetel en een fysieke handelszaak in Sint-Martens-Latem komt in aanmerking om zich kosteloos te registreren op het platform van de cadeaubon aangeboden door het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem.
        • Elke ambulante handelaar met een vergunning ambulante handel, uitgereikt door het College van Burgemeester en Schepenen komt in aanmerking om zich kosteloos te registreren op het platform van de cadeaubon aangeboden door het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem.
        • Deelname aan het initiatief en registratie gebeurt digitaal op https://shop.kivalo.be/gemeente-sint-martens-latem/ onder het tabblad ‘Registreren als Handelaar’. Voor wie dit digitaal niet lukt kan men contact opnemen met de gemeentediensten voor begeleiding.
        • Door zich te registreren accepteert de geregistreerde handelaar de modaliteiten van dit reglement en engageert zich om gedurende de deelname de cadeaubon te aanvaarden als betaalmiddel.
        • De deelnemende handelaar dient bij het ontvangen van een cadeaubon als betaalmiddel de ontvangen cadeaubon te ontwaarden.
        • Het lokaal bestuur engageert zich om uiterlijk om de twee weken de betalingen van de ontwaarde bonnen aan de handelaren goed te keuren.
        • Een deelnemende handelaar gaat ermee akkoord dat de verwijzing naar en de gegevens van de onderneming opgenomen worden in de lijst van deelnemende handelszaken en kan gebruikt worden ter promotie van het initiatief van de cadeaubon. De handelaar bepaalt zelf welke gegevens hij deelt op het platform. Indien de informatie ongepast of foutief is heeft het lokaal bestuur als beheerder van het platform het recht om de informatie aan te passen mits consultatie van de desbetreffende handelaar.
        • Deelname aan het initiatief stopt automatisch bij het stopzetten of verhuis van de activiteiten van de onderneming.
        • De cadeaubon kan aangekocht worden door eenieder, natuurlijke persoon, rechtspersoon of vereniging ongeacht de woon- of vestigingsplaats.
        • Persoonsgegevens worden zo minimaal mogelijk gevraagd en worden behandeld conform de GDPR-wetgeving en niet gebruikt noch aan derden doorgegeven.

        Artikel 4. Betwistingen en discussies

        • Het College van Burgemeester en Schepenen oordeelt over alle betwistingen en discussies aangaande de cadeaubon op basis van een advies van de administratie van het lokaal bestuur.
        • Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de kwaliteit van de goederen en/of diensten die met de cadeaubon aangekocht worden.

         

    • Grondgebiedzaken

      • Selectieleidraad ontwerpopdracht nieuwbouw gemeentelijke basisschool - lastvoorwaarden en gunningswijze: goedkeuring

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.

        Juridisch kader

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.

        Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.

        Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.

        Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen. 

        Verwijzingen

        Donderdag 22 december 2022: werkgroep met leden van de gemeenteraad.

        Motivering

        De selectieleidraad voor 'Nieuwbouw gemeentelijke basisschool te Sint-Martens-Latem' wordt ter goedkeuring voorgelegd. In deze eerste fase van de procedure kan men zich voor deze opdracht kandidaat stellen. De uit te voeren opdracht omvat de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggevingDe opdracht omvat een geraamd netto bouwbudget van ongeveer 5.600.000,00 EUR (exclusief losse inrichting, erelonen en BTW). Het bouwproject omvat de afbraak van de bestaande schoolgebouwenen de nieuwbouw van de gemeentelijke basisschool (lageren kleuteronderwijs) op dezelfde site. De nieuwbouw moet zorgen voor een school waar ongeveer 227 leerlingen (lager en kleuter) kunnen leren en groeienHet programma van eisen omvat onder andere een administratief deel (secretariaat, leraarskamer,...), verschillende klassen voor lageren kleuteronderwijs, een speel-en turnzaal (polyvalente ruimte),sanitaire voorzieningen, omgevingsaanleg (speelplaats, fietsenstalling,...),... en nevenfuncties. Het programma van eisen omvat eveneens de integratie van de lokale muziekschool in de nieuwe schoolgebouwen. Het lokaal bestuur wenst dit programma te realiseren op de huidige site van de gemeentelijke basisschool, gelegen te Burgemeesterstraat 7, 9830 Sint-Martens-LatemDe school dient tijdens de fase van de werken uiteraard operationeel te blijven, maar dit kan eventueel wel in tijdelijke huisvesting op dezelfde of een andere dichtbijgelegen site. Het lokaal bestuur is dus op zoek naar een geïntegreerd ontwerpteam (architect, ingenieurs stabiliteit en technieken, omgevingsaanlegEPB-verslaggeverakoestiek,...) dat de nodige affiniteit heeft met realisaties van scholen, meer bepaald basisscholen (lageren kleuteronderwijs). 

        Deze opdracht verloopt in twee fases: een selectiefase van de kandidaturen en een gunningsfase op basis van de door de weerhouden inschrijvers ingediende offertes. De eerste fase omvat de selectie van de deelnemers: de betrouwbaarheid en geschiktheid van de kandidaten worden onderzocht op grond van de in onderhavige selectieleidraad vermelde criteria. Volgens deze selectieprocedure zullen maximum vier kandidaten geselecteerd worden. De geselecteerde kandidaten worden in de tweede fase van deze procedure in het bezit gesteld van de nodige opdrachtdocumenten zoals de gunningsleidraad, het programma van eisen,...e.d. en uitgenodigd om een offerte in te dienen. Deze gunningsleidraad zal op een later tijdstip worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad keurt de selectieleidraad goed voor de nieuwbouw van de gemeentelijke basisschool te Sint-Martens-Latem. Deze leidraad wordt openbaar gepubliceerd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek.

        Art. 2. De procedure verloopt volgens een mededingingsprocedure met onderhandeling. Er zullen maximum vier kandidaten geselecteerd worden om deel te nemen aan de tweede fase van de selectieprocedure op basis van een gunningsleidraad.

        Art. 3. De opdracht bevat de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving.

        Art. 4. De kandidaturen dienen uiterlijk op 13 maart 2023 om 15u00 ingediend te zijn. 

      • Selectieleidraad ontwerpopdracht (ver)nieuwbouw site De Vierschaar - lastvoorwaarden en gunningswijze: goedkeuring

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.

        Juridisch kader

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.

        Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.

        Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.

        Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen. 

        Verwijzingen

        Woensdag 21 december 2022: infoavond voor verenigingen en adviesraden.

        Donderdag 22 december 2022: werkgroep met leden van de gemeenteraad.

        Motivering

        De selectieleidraad voor '(Ver)nieuwbouw site De Vierschaar te Sint-Martens-Latem' wordt ter goedkeuring voorgelegd. De uit te voeren opdracht omvat de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving. De opdracht omvat een geraamd netto bouwbudget van ongeveer 2.000.000,00 EUR (exclusief losse inrichting, erelonen en BTW).

        Het bouwproject omvat het verbouwen van de site De Vierschaar, met een gedeelte nieuwbouw (kleine theater- en concertzaal) en een gedeelte (ver)nieuwbouw (het huidige gebouw ‘Centrum De Vierschaar’). Ook het beschermd monument ‘Villa Juliana’ en de volledige omgevingsaanleg zal geïntegreerd worden in het bouwprogramma. Het eindresultaat moet zorgen voor integratie van bestaande en nieuwe gebouwen, tot een eengemaakte site en dorpszaal waar het verenigings- en cultuurgebeuren van Sint-Martens-Latem veel mogelijkheden heeft.

        Het programma van eisen omvat onder andere een inkomhal, een keuken, een café-lobby (met bar), een theater- en concertzaal (met backstage), sanitaire voorzieningen, omgevingsaanleg,… en nevenfuncties. Een visienota over dit programma werd toegevoegd als bijlage.

        Het lokaal bestuur wenst dit programma te realiseren op de huidige site ‘De Vierschaar’, gelegen te Xavier De Cocklaan 5, 9830 Sint-Martens-Latem. Het lokaal bestuur is dus op zoek naar een geïntegreerd ontwerpteam (architect, ingenieurs stabiliteit en technieken, omgevingsaanleg, EPB-verslaggever, akoestiek,…) dat de nodige affiniteit heeft met realisaties van ontmoetings-, gemeenschaps- en/of culturele centra, theater- en concertzalen, polyvalente zalen,….

        Deze opdracht verloopt in twee fases: een selectiefase van de kandidaturen en een gunningsfase op basis van de door de weerhouden inschrijvers ingediende offertes. De eerste fase omvat de selectie van de deelnemers: de betrouwbaarheid en geschiktheid van de kandidaten worden onderzocht op grond van de in onderhavige selectieleidraad vermelde criteria. Volgens deze selectieprocedure zullen maximum vier kandidaten geselecteerd worden. De geselecteerde kandidaten worden in de tweede fase van deze procedure in het bezit gesteld van de nodige opdrachtdocumenten zoals de gunningsleidraad, het programma van eisen,...e.d. en uitgenodigd om een offerte in te dienen. Deze gunningsleidraad zal op een later tijdstip worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad keurt de selectieleidraad goed voor de (Ver)nieuwbouw site De Vierschaar te Sint-Martens-Latem. Deze leidraad wordt openbaar gepubliceerd. 

        Art. 2. De procedure verloopt volgens een mededingingsprocedure met onderhandeling. Er zullen maximum vier kandidaten geselecteerd worden om deel te nemen aan de tweede fase van de selectieprocedure op basis van een gunningsleidraad.

        Art. 3. De opdracht bevat de ontwerpopdracht voor architectuur, stabiliteit, technieken, omgevingsaanleg en EPB-verslaggeving.

        Art. 4. De kandidaturen dienen uiterlijk op 13 maart 2023 om 15u00 ingediend te zijn. 

      • Ontwerpopdracht renovatie Villa Juliana - lastvoorwaarden en gunningswijze: goedkeuring

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 10°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.

        Juridisch kader

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.

        Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.

        Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en verdere wijzigingen.

        Koninklijk Besluit van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen. 

        Verwijzingen

        Donderdag 22 december 2022: werkgroep met leden van de gemeenteraad.

        Motivering

        Het deelproject dat voorligt omvat de renovatie van het beschermd monument ‘Villa Juliana’ (ook wel gekend als het ‘Oud Gemeentehuis’ of het ‘Woonhuis Xavier De Cock’), gelegen op de site ‘De Vierschaar’. Deze renovatie omvat minimaal de renovatie van het dak (incl. aanbrengen van dakisolatie), het vervangen van het buitenschrijnwerk en het aanpakken van de buitengevel. Indien er nog ruimte in het budget is, kunnen aanvullende renovatiewerken in deze opdracht vervat worden. Het project omvat een bruto bouwbudget van 400.000,00 EUR (inclusief erelonen en BTW). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Onthouders: Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Alexander Daskalides, Anneke De Cock
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad keurt de ontwerpopdracht Villa Juliana goed voor architectuur, veiligheidscoördinatie en EPB-verslaggeving wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek.

        Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3. De kandidaturen dienen uiterlijk op 13 maart 2023 om 15u00 ingediend te zijn. 

      • Raamovereenkomst: Aankoop en leveren van werkkledij en werkschoenen voor het gemeentepersoneel 2023, verlenging 2024, 2025 en 2026 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2022/123

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Juridisch kader

         

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

         

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

         

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

         

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57 en artikel 43.

         

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

         

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Motivering

        In het kader van de opdracht Raamovereenkomst: Aankoop en leveren van werkkledij en werkschoenen voor het gemeentepersoneel 2023, verlenging 2024, 2025 en 2026 werd een bestek met nr. 2022/123 opgesteld door de Dienst Grondzaken.


        Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

        * Perceel 1 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDS- EN WERKKLEDIJ - TECHNISCHE DIENST), raming: € 8.515,12 excl. btw of € 10.303,30 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 13.000,00 incl. btw;

        * Verlenging 1 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDS- EN WERKKLEDIJ - TECHNISCHE DIENST), raming: € 8.515,12 excl. btw of € 10.303,30 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 13.000,00 incl. btw;

        * Verlenging 2 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDS- EN WERKKLEDIJ - TECHNISCHE DIENST), raming: € 8.515,12 excl. btw of € 10.303,30 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 13.000,00 incl. btw;

        * Verlenging 3 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDS- EN WERKKLEDIJ - TECHNISCHE DIENST), raming: € 8.515,12 excl. btw of € 10.303,30 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 13.000,00 incl. btw;


        * Perceel 2 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN - POESTDIENST), raming: € 2.893,26 excl. btw of € 3.500,84 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 4.600,00 incl. btw;

        * Verlenging 1 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN - POESTDIENST), raming: € 2.893,26 excl. btw of € 3.500,84 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 4.600,00 incl. btw;

        * Verlenging 2 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN - POESTDIENST), raming: € 2.893,26 excl. btw of € 3.500,84 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 4.600,00 incl. btw;

        * Verlenging 3 (AANKOOP VAN VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN - POESTDIENST), raming: € 2.893,26 excl. btw of € 3.500,84 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 4.600,00 incl. btw;


        * Perceel 3 (AANKOOP VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN), raming: € 5.943,95 excl. btw of € 7.192,18 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 11.100,00 incl. btw;

        * Verlenging 1 (Perceel 3 (AANKOOP VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN)), raming: € 5.943,95 excl. btw of € 7.192,18 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 11.100,00 incl. btw;

        * Verlenging 2 (Perceel 3 (AANKOOP VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN)), raming: € 5.943,95 excl. btw of € 7.192,18 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 11.100,00 incl. btw;

        * Verlenging 3 (Perceel 3 (AANKOOP VEILIGHEIDSSCHOENEN EN WERKSCHOENEN)), raming: € 5.943,95 excl. btw of € 7.192,18 incl. 21% btw, en het maximale bestelbedrag bedraagt € 11.100,00 incl. btw.


        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 69.409,32 excl. btw of € 83.985,28 incl. 21% btw, over 4 jaar.


        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

        Visum en budget

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien voor 2023, 2024, 2025 en 2026 in de budgetten van

        - GBB/0119-00/623600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (technische dienst)

        - GBB/0948-01/623600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (poetsdienst via dienstenchequeonderneming)

        - GBB/0948-02/623600/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (poetsdienst)

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. Het bestek met nr. 2022/123 en de raming voor de opdracht Raamovereenkomst: Aankoop en leveren van werkkledij en werkschoenen voor het gemeentepersoneel 2023, verlenging 2024, 2025 en 2026, opgesteld door de Dienst Grondzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 69.409,32 excl. btw of € 83.985,28 incl. 21% btw.

        Art 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.


      • Vernieuwing IT en toegangssystemen recyclagepark: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (limiet van € 750.000,00 excl. btw wordt niet overschreden).

        Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        Wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, vastgesteld door het KB van 26 september 1991.

        Ministerieel besluit van 27 september 1991 tot nadere bepaling van de indeling van de werken volgens hun aard in categorieën en onder- categorieën met betrekking tot de erkenning van aannemers.

        Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en het KB van 25 januari 2001 betreffende de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen, en latere wijzigingen.

        Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.

        Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

        Verwijzingen

        Gemeenteraadsbeslissing van 22 november 2021: Aanstellen van een ontwerper voor de herinrichting van het recyclagepark - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Collegebeslissing van 4 maart 2022: Herinrichting en reorganisatie van het recyclagepark: aanstellen van een ontwerper - Goedkeuring gunning.

        Motivering

        In het meerjarenplan, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, wordt onder de beleidsdoelstelling 1: ‘Een warm en burgercentraal lokaal bestuur’, voorzien in het actieplan ‘Voeren van een generatiebeleid’ met als prioritaire actie 1.2.1: 'Onderzoek haalbaarheid klantvriendelijk recyclagepark en herinrichting i.f.v. van gebruikscomfort'. De goedkeuring van het bestek dat voorligt kadert in de realisatie van deze actie uit het meerjarenplan als eerste stap in de totale herinrichting van het park.

        De ontwerpopdracht 'Herinrichting en reorganisatie van het recyclagepark' werd gegund aan VK Engineering NV (Poincarélaan 78, 1060 Brussel).

        In het kader van de opdracht 'Vernieuwing IT en toegangssystemen recyclagepark' werd een bestek opgesteld door de ontwerper, VK Engineering NV (Poincarélaan 78, 1060 Brussel).

        Het totale project beslaat een integrale herinrichting van het recyclagepark, om een klantvriendelijk inzamelpunt te creëren voor huishoudelijk en daarmee gelijkgesteld afval. Het eerste luik van dit project - onderwerp van onderhavig besluit - betreft een vernieuwing van het registratie- en identificatiesysteem en het gedifferentieerd tariferingssysteem (diftar). Dit omvat de vernieuwing van de soft- en hardware, inclusief de installatie van een tweede weegbrug. Op die manier wordt het toegangs- en betaalsysteem op het recyclagepark optimaal geautomatiseerd.

        De werken worden geraamd op een bedrag van 162.150,00 euro excl. btw of 196.201,50 euro incl. 21% btw. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0309-01/220000/GEMEENTE/CBS/RECYCPARK (actie 1.2.1).

        Adviezen
        Adviezen
        • Geen standpunt ingenomen visum nvt van Financiële dienst van 12 januari 2023

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. Het bestek en de raming voor de opdracht ‘Vernieuwing IT en toegangssystemen recyclagepark’ zoals opgemaakt door het VK Engineering NV (Poincarélaan 78, 1060 Brussel) worden goedgekeurd.

        Art. 2. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 162.150,00 euro excl. btw of 196.201,50 euro incl. 21% btw.

        Art. 3. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Art. 4. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Art. 5. De uitgave voor deze opdracht is voorzien op de jaarbudgetrekening 0309-01/220000/GEMEENTE/CBS/RECYCPARK (actie 1.2.1).

    • Vrije tijd

      • Toekenning subsidies (socio-) culturele verenigingen, seniorenverenigingen en milieu- en natuurverenigingen: goedkeuring.

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 201, meer bepaald artikel 41, 23°.

        Verwijzingen

        Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement (socio-)culturele verenigingen' (GR/2020/163).
        Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement seniorenverenigingen' (GR/2020/164).
        Beslissing van de Gemeenteraad van 12/10/2020 met betrekking tot 'Reglement milieu- en natuurverenigingen' (GR/2020/165).

        Advies van de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid.
        Advies van de Latemse Seniorenadviesraad.
        Advies van de Gemeentelijke Adviesraad voor Milieu en Natuur van Sint-Martens-Latem.

        Motivering

        Er bestaat een lange traditie dat het verenigingsleven financieel ondersteund wordt.

        In de gemeenteraad van 12 oktober 2020 werden de nieuwe reglementen goedgekeurd voor de betoelaging van de (socio)-culturele, de senioren en de milieu- en natuurverenigingen. De verenigingen dienden hun subsidieaanvraag in op basis van werkjaar september 2021 tot en met augustus 2022.

        In de loop van het werkjaar 2021-2022 hield Den Laetemschen Vriendenkring op te bestaan. Er werd geen subsidiedossier ingediend voor hen.
        Ook de Poëziekamer vraagt geen subsidies aan omdat ze hun werking on hold hebben gezet.
        Bij de seniorenverenigingen vraagt de Phoenix Bridgeclub voor het eerst subsidies aan.

        Naar toepassing van het 'Reglement (socio-)culturele verenigingen', goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 oktober 2020 hebben de (socio-)culturele verenigingen op basis van hun werkjaar 2021-2022 recht op:

         11-groep Sint-Martens-Latem Deurle (11.11.11)  525 euro
         Amnesty International Sint-Martens-Latem  210 euro 
         Andante Favore vzw  500 euro
         Confrérie Sint-Christoffel  560 euro
         Davidsfonds Latem-Deurle  875 euro
         Erfgoed Deurle  975 euro
         Ferm Deurle Latem  550 euro
         Fotoclub Latem  535 euro
         Gemengd Gregoriuskoor  1170 euro
         Gezinsbond Deurle-Latem  650 euro
         Heemkring Scheldeveld  450 euro
         Kamerkoor Cum Gaudio  910 euro
         Kantklosclub 't Francientje  360 euro
         Koninklijke Harmonie Willen Is Kunnen vzw  1000 euro
         Koninklijk Nationaal Verbond 'Elf November' afdeling Sint-Martens-Latem   750 euro
         Latems Creatief  1325 euro
         Latemse Kunstkring  850 euro
         LukiArt vzw  1370 euro
         Markant Latem-Deurle  450 euro
         PASAR Latem-Deurle  695 euro
         Samana  475 euro
         Spellenclub Sint-Martens-Latem  425 euro
         VZW De Schone Lier  880 euro

         

        Naar toepassing van het 'Reglement seniorenverenigingen' van 12 oktober 2020 hebben de seniorenverenigingen op basis van hun werkjaar 2021-2022  in 2023 recht op:

         Bond 3de leeftijd Deurle  550 euro
         De Mariekes  775 euro
         Ik jeune mi daarin  370 euro
         Latem Troef  600 euro
         Phoenix Bridgeclub  525 euro
         Schaakclub Latem 2000  585 euro
         Vief Sint-Martens-Latem  375 euro


        Naar toepassing van het 'Reglement milieu- en natuurverenigingen' van 12 oktober 2020 hebben de milieu- en natuur verenigingen op basis van hun werkjaar 2021-2022  in 2023 recht op:

         Bosbehoud Latem-Deurle vzw  450 euro
         Landelijke Gilde Deurle Latem  725 euro
         L.O.B. vzw (Leie Omgeving Beschermen)  350 euro
         Natuurpunt Kern Deurle-Latem  600 euro
        Visum en budget

        De financieel directeur gaf gunstig advies op 22 december 2022 met adviesnummer 2022/12.252. 

        De uitgaven van 16490 euro voor de socio-culturele verenigingen worden geboekt op artikel GBB/0739-01/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

        De uitgaven van 3780 euro voor de seniorenverenigingen worden geboekt op artikel GBB/0959-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

        De uitgaven van 2125 euro voor de milieu- en natuurverenigingen worden geboekt op artikel GBB/0390-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

        Het opgeteld budget dat is voorzien op de 3 jaarbudgetrekeningen is voldoende om alle subsidies uit te betalen in 2023.

        Adviezen
        Adviezen
        • Visum financieel beheerder

          Het opgeteld budget dat is voorzien op de 3 jaarbudgetrekeningen is voldoende om alle subsidies uit te betalen in 2023.

          Gunstig visum 2022/12.252 van Financiële dienst van 22 december 2022

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. Onderstaande (socio)-culturele verenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend met het werkingsjaar 2021-2022 in 2023 recht op:

         11-groep Sint-Martens-Latem Deurle (11.11.11)  525 euro
         Amnesty International Sint-Martens-Latem  210 euro 
         Andante Favore vzw  500 euro
         Confrérie Sint-Christoffel  560 euro
         Davidsfonds Latem-Deurle  875 euro
         Erfgoed Deurle  975 euro
         Ferm Deurle Latem  550 euro
         Fotoclub Latem  535 euro
         Gemengd Gregoriuskoor  1170 euro
         Gezinsbond Deurle-Latem  650 euro
         Heemkring Scheldeveld  450 euro
         Kamerkoor Cum Gaudio  910 euro
         Kantklosclub 't Francientje  360 euro
         Koninklijke Harmonie Willen Is Kunnen vzw  1000 euro
         Koninklijk Nationaal Verbond 'Elf November' afdeling Sint-Martens-Latem   750 euro
         Latems Creatief  1325 euro
         Latemse Kunstkring  850 euro
         LukiArt vzw  1370 euro
         Markant Latem-Deurle  450 euro
         PASAR Latem-Deurle  695 euro
         Samana  475 euro
         Spellenclub Sint-Martens-Latem  425 euro
         VZW De Schone Lier  880 euro

        Art. 2. Deze uitgaven bepaald in artikel 1 met een totaal bedrag van 16.490 worden geboekt op artikel GBB/0739-01/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

        Art. 3. Onderstaande seniorenverenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend met het werkingsjaar 2021-2022 recht op:

         Bond 3de leeftijd Deurle  550 euro
         De Mariekes  775 euro
         Ik jeune mi daarin  370 euro
         Latem Troef  600 euro
         Phoenix Bridgeclub  525 euro
         Schaakclub Latem 2000  585 euro
         Vief Sint-Martens-Latem  375 euro

        Art. 4. Deze uitgaven bepaald in artikel 3 met een totaal bedrag van 3.780 euro worden geboekt op artikel GBB/0959-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

        Art. 5. Onderstaande milieu- en natuurverenigingen hebben op basis van het reglement van 12 oktober 2020 en rekening houdend en rekening houdend met het werkingsjaar 2021-2022 recht op:

         Bosbehoud Latem-Deurle vzw  450 euro
         Landelijke Gilde Deurle Latem  725 euro
         L.O.B. vzw (Leie Omgeving Beschermen)  350 euro
         Natuurpunt Kern Deurle-Latem  600 euro

         

        Art. 6. Deze uitgaven bepaald in artikel 5 met een totaal bedrag van 2.125 euro worden geboekt op artikel GBB/0390-00/649900/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

      • Reglement subsidies jeugdwerk & jeugdverenigingen: goedkeuring

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2°.

        Verwijzingen

        Gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2014 over het reglement subsidies kadervorming.

        Motivering

        Met dit reglement wensen we de zelfstandigheid van de jeugdverenigingen te stimuleren door ze voldoende te subsidiëren. Zo zullen ze nu zelfstandig instaan voor bijvoorbeeld de organisatie van het kampvervoer. Op die manier leren ze om beter te plannen, te organiseren en afspraken na te leven. Daarnaast willen we ook de betrokkenheid en het engagement stimuleren door de verbinding te maken met de Jeugdraad Latem-Deurle.

        We wensen tevens de jeugdverenigingen meer te sensibiliseren en verantwoordelijk te maken voor het gebruik van de gemeentelijke gebouwen en terreinen. We vereenvoudigen het reglement door het toevoegen van de 'kadervorming', zodat dit geen apart reglement meer vormt. Het ontwerp van het nieuwe subsidiereglement werd positief onthaald door de Jeugdraad, de KSA en de Scouts.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        DIT AGENDAPUNT WERD VERDAAGD.

        Artikel 1:  Goedkeuring wordt verleend aan het Reglement Subsidies jeugdwerk & jeugdverenigingen.
        Art. 2: Het reglement wordt als bijlage gevoegd bij onderhavig besluit.

        Bijlage: reglement Subsidies jeugdwerk & jeugdverenigingen.


        Artikel 1: Doelstellingen
        Het lokaal bestuur wil met dit subsidiereglement volgende doelstellingen bereiken:

        1.    jongeren (particulieren) tussen 15 & 25 jaar stimuleren om zich verder te ontplooien in het jeugdwerk;
        2.    de verenigingen in staat stellen om een degelijke reguliere basiswerking te garanderen;
        3.    de verenigingen motiveren en belonen voor het activeren en bijeenbrengen van jonge inwoners;
        4.    de verenigingen motiveren extra duurzame inspanningen te leveren;

        Artikel 2: Particulieren
        2.1    Voorwaarden:
        Een subsidie 'vorming in het jeugdwerk' kan aangevraagd worden door:
        Elke jongere woonachtig in Sint-Martens-Latem, tussen 15 en 25 jaar oud;
        De opleiding moet georganiseerd worden door een vereniging erkend door Afdeling Sport, Jeugd en Cultuur van de Vlaamse Gemeenschap (gesubsidieerde landelijk georganiseerde jeugdverenigingen en de gesubsidieerde cultuur educatieve verenigingen die vormingsprogramma's inrichten voor het behalen van de attesten animator, hoofdanimator, instructeur en hoofdinstructeur in het jeugdwerk);
        De aanvraag moet betrekking hebben op opleidingen die plaats hadden in 12 maanden voorafgaand aan 1 december van het lopend jaar;
        De opleiding omvat minstens 4 uur en het inschrijvingsgeld per opleiding bedraagt minstens 10 euro. 
        2.2 Bedrag van de subsidie:
        De subsidie dekt het inschrijvingsgeld van de opleiding met een maximum van 125 euro per aanvrager per jaar.
        2.3 Procedure:
        Documenten worden jaarlijks vóór 01 december - van het kalenderjaar waarin de cursus viel – bezorgd aan de dienst Vrije tijd via het invulformulier op de gemeentelijke website.
        Laattijdig ingediende aanvragen worden niet weerhouden.


        Artikel 3: Jeugdverenigingen
        3.1    Voorwaarden:
        Een subsidie kan aangevraagd worden door erkende jeugdverenigingen wiens zetel op het grondgebied van Sint-Martens-Latem is gevestigd en die een actieve jeugdwerking hebben in Sint-Martens-Latem.
        De verenigingen:

        • moeten erkend zijn door het lokaal bestuur;
        • moeten deel uitmaken van een Vlaamse overkoepelende jeugdorganisatie;
        • hebben leden tussen 3 en 25 jaar oud waarvan minimaal 50% woont in Sint-Martens-Latem;
        • hebben een bestuur met minstens 2 inwoners van de gemeente;
        • beschikken over een eigen rekeningnummer;
        • zijn vrij van enig commercieel doel;
        • zijn financieel niet afhankelijk van enige andere organisatie;
        • zijn reeds een volledig jaar actief;
        • moeten kunnen aantonen dat ze een georganiseerde werking hebben door een overzicht te geven van de samenstelling van het bestuur, het aantal leden en een      omschrijving van de aard van de activiteiten (jaaroverzicht wordt doorgestuurd);
        • vaardigen 2 leden af in de jeugdraad.

        De activiteiten georganiseerd door de vereniging in Sint-Martens-Latem worden kosteloos ondersteund door het lokaal bestuur. Zo kunnen de verenigingen gratis gebruik maken van uitleenmateriaal (zie reglement uitleenmateriaal).


        3.2    Verdeling van de subsidies voor jeugdverenigingen:
        De subsidie bestaat uit volgende onderdelen:

        3.2.1 Werkingssubsidie

        • Elke vereniging krijgt een vast startbedrag. Dit voor minimaal 25 activiteiten/vergaderingen per jaar. Per extra activiteit (van alle takken) ontvangt de vereniging 40 euro extra. Dit om een regelmatige en stabiele werking te garanderen. Indien er minder dan 25 activiteiten/vergaderingen doorgaan, dan vermindert de subsidie met 40 euro per niet gedane activiteit. De vereniging engageert zich ertoe aan minimaal 2 gemeentelijke evenementen mee te werken.
        • Het startbedrag is gebaseerd op het aantal leden van de vereniging. Tussen 50 - 100 leden: 2000 euro; tussen 101 – 200 leden: 2500 euro; meer dan 201 leden: 3000 euro;

        3.2.2 Subsidie voor gebrevetteerde animatoren

        • 25 euro per gebrevetteerde animator. De behaalde attesten moeten voorgelegd worden;

        3.2.3 Kampsubsidie

        • Elke vereniging krijgt per kamp een basisvergoeding:
          • kampen van 1-5 nachten: 300 euro
          • kampen van 6-9 nachten: 450 euro
          • kampen vanaf 10 nachten: 550 euro.
        • Voor kampen met meer dan 50 deelnemers voorziet het bestuur een eenmalige extra vergoeding van 300 euro.
        • Elke vereniging die vervoer nodig heeft van materiaal, krijgt hiervoor een maximale subsidie van 1000 euro. Facturen dienen hiervoor voorgelegd te worden;

        3.2.4 Inclusiesubsidie

        • De inclusiesubsidie is er voor jeugdverenigingen met een werking voor kinderen met een beperking. Deze jeugdverenigingen staan actief open staan om kinderen met een beperking op te vangen. Hiervoor krijgen ze 50 euro per kind met een beperking. Deze subsidie dient voornamelijk om in de extra begeleiding van deze personen te kunnen voorzien.

        3.2.5 Duurzaamheid

        Het lokaal bestuur draagt respect voor de natuur en medemens hoog in het vaandel. Het is de taak van de vereniging om het aangeboden terrein en lokaal ten alle tijde proper te houden. Dit betekent dat:

        • Het terrein moet vrij zijn van kapot en niet bruikbaar materiaal;
        • Bruikbaar materiaal ten allen tijden dient opgeborgen te worden waardoor het een langere levensduur krijgt;
        • Het lokaal en terrein degelijk moeten onderhouden worden en ten allen tijden proper gehouden worden;
        • Er geen zwerfvuil op het terrein mag aanwezig zijn. Indien het zwerfvuil van anderen is, is het de taak van de vereniging om dit op te ruimen.

        Indien deze regels niet opgevolgd worden, vermindert de werkingssubsidie met 100 euro per vaststelling.

        3.2.6 Afvalbeleid

        De verenigingen krijgen per jaar 70 euro subsidie voor de aankoop van PMD- en restafvalzakken en voor het deponeren van afval op het containerpark. De vereniging biedt de afvalzakken op het correcte tijdstip wekelijks aan.

        De verenigingen stimuleren zo veel als mogelijk hun leden en leiding met de fiets naar alle activiteiten te laten komen.

        De terreinen moeten rookbrij gehouden worden. Vermits de aangeboden terreinen en de werking van de verenigingen voor jongeren zijn, dient het principe ‘Generatie Rookvrij - Hier speel/sport ik rookvrij ‘ –toegepast te worden. Er kan dus niet gerookt worden in het bijzijn van kinderen.

        4. Procedure:

        Jaarlijks vóór 30 september bezorgt de vereniging volgende documenten aan de dienst Vrije tijd:

        • overzicht van het aantal leden;
        • jaarkalender;
        • overzicht kampen (aantal nachten + ingeschreven leden – fourage niet meegerekend);
        • overzicht kinderen met een beperking;
        • kopie van attesten gebrevetteerde animatoren;
        • facturen materiaalvervoer kampen;


        Persoonsgebonden gegevens worden niet gedeeld maar worden op eer en geweten van de vereniging doorgegeven aan het lokaal bestuur, conform de GDRP-wetgeving.
        Laattijdig ingediende aanvragen worden niet weerhouden.
        Controle op de naleving van de voorschriften en op de juistheid van de ingediende gegevens kan op ieder ogenblik uitgevoerd worden door de dienst Vrije tijd. Het vaststellen van misbruiken kan resulteren in het niet bekomen van de subsidie.

        Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      • Reglement buurtfeesten: goedkeuring

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, °2.

        Verwijzingen

        Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2013 over het reglement ondersteuning buurtfeesten.

        Motivering

        In onze dorpen wensen we het organiseren van buurtfeesten te ondersteunen. Hiermee streven we een goed nabuurschap na om de cohesie tussen buren te versterken. Buurtfeesten worden zowel op financieel als op materieel vlak ondersteunt.

        Het huidige subsidiereglement 'Buurtfeesten' legt de beperking op dat een buurtfeest enkel subsidie kan krijgen als het feest plaatsvindt tussen april en oktober. Vermits er vanuit de gemeenschap vraag is naar buurtfeesten in de wintermaanden, dringt een aanpassing van het subsidiereglement zich op. Op die manier ondersteunen we ook de organisatie van 'warme' buurtfeesten in de wintermaanden. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1:  Goedkeuring wordt verleend aan het Reglement Buurtfeesten.
        Art. 2: Het reglement wordt als bijlage gevoegd bij onderhavig besluit.

        Bijlage:

        Reglement Buurtfeesten

        Omdat het lokaal bestuur een goed nabuurschap nastreeft, ondersteunt het buurtfeesten die de cohesie tussen buren mee helpen versterken. Buurtfeesten worden zowel op financieel als materieel vlak ondersteund.

        Artikel 1 – steun:
        •    De financiële steun bestaat uit een subsidie van 250 euro per buurtfeest.
        •    Logistieke ondersteuning kan worden verleend onder de voorwaarden bepaald in het ‘Reglement gebruik gemeentelijk uitleenmateriaal’, te vinden op de website van het lokaal bestuur.
        Artikel 2 - voorwaarden:
        •    Een buurtfeest dient door minimum 2 inwoners van de buurt georganiseerd te worden.
        •    Op de uitnodiging moet worden vermeld ‘met ondersteuning van het lokaal bestuur’.
        •    Het buurtfeest moet toegankelijk zijn voor alle inwoners van de straat met een minimum van 10 huishoudens. Indien de straat geen 10 huishoudens telt, dienen de buren van de aanpalende straat ook uitgenodigd te worden.
        •    De uitnodiging en adressenlijst worden toegevoegd aan de digitale aanvraag.
        Artikel 3 – uitsluitingen:
        Volgende festiviteiten komen niet in aanmerking:
        •    Activiteiten georganiseerd door scholen, verenigingen, kermissen en markten.
        •    Evenementen met een commercieel karakter.
        •    Activiteiten met een politiek, religieus of filosofisch karakter.
        •    Activiteiten die enkel gericht zijn op een beperkende of besloten familiale- of vriendencontext.
        Artikel 4 – aanvragen:
        •    Een buurt kan eenmaal per kalenderjaar beroep doen op de financiële buurtfeesten-subsidie.
        •    Indien een 2de buurtfeest georganiseerd wordt in hetzelfde kalenderjaar, kan het buurtfeest nog steeds beroep doen op het uitleenmateriaal.
        Artikel 5 – procedure:
        •    De aanvraag voor subsidies gebeurt digitaal via de website van het lokaal bestuur.
        •    De aanvraag gebeurt minimaal 4 weken voor het desbetreffende buurtfeest.
        •    De aanvraag wordt voorgelegd aan en behandeld door het college van burgemeester en schepenen.
        Artikel 6 – controle:
        •    De aanvrager bezorgt maximaal 7 dagen na het buurtfeest 2 sfeerfoto’s in maximale resolutie aan Dienst Vrije tijd, via vrijetijd@sint-martens-latem.be. Deze foto’s kunnen gebruikt worden op de sociale media of publicaties van het lokaal bestuur (o.a. het Dorpsmagazine), behoudens uitdrukkelijke weigering door de organisator van het buurtfeest /indiener van de foto's.

        Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      • Reglement gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur: goedkeuring

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 §1, §3 en artikel 41, 2°: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.

        Motivering

        In het kader van het verbeteren van de dienstverlening naar de burger wordt een nieuw reglement m.b.t. het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur opgemaakt dat inspeelt op een gebruiksvriendelijker en digitaal reservatieproces.

        Volgende accenten worden gelegd:
        - de soorten gebruikers van de gemeentelijke culturele infrastructuur worden meer gedetailleerd opgenomen. 
        - gebruikers kunnen vanaf 6 maanden op voorhand een zaal reserveren tot maximaal 4 weken voor het gebruik. Dit is gelijk voor alle doelgroepen. De verenigingen kunnen wel een jaarplanning doorgeven voor het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur. 
        - er wordt een digitale betaling verwerkt in het reservatieproces, ten voordele van de dienstverlening en administratieve vereenvoudiging.

        Het lokaal bestuur consulteerde de adviesraden op 13 september 2022 en ontving in oktober adviezen van de Cultuurraad Sint-Martens-Latem, de Latemse Seniorenadviesraad, de Sportraad en de adviesraad voor milieu en natuur.

        Dit initiatief kadert in de uitvoering van actie 1.5.7 'Opmaak nieuw reglement gebruik infrastructuur lokaal bestuur'. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: het reglement met betrekking tot het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur wordt goedgekeurd als volgt:

         

        REGLEMENT GEBRUIK VAN GEMEENTELIJKE CULTURELE INFRASTRUCTUUR

        Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem beschikt over diverse culturele infrastructuur en wenst deze ter beschikking te stellen van haar inwoners en verenigingen. Met deze dienstverlening biedt het bestuur diverse zalen aan voor een vergadering of familiefeest, voor het geven van een tentoonstelling of voorstelling of om samen te komen met een vereniging.

        Het lokaal bestuur vraagt hiervoor geen vergoeding aan verenigingen en hanteert lage tarieven voor particulieren. Door commercieel gebruik uit te sluiten wordt concurrentie met andere aanbieders van zaalinfrastructuur vermeden.


        De gemeentelijke infrastructuur wordt onderverdeeld in 3 categorieën:

        1. De infrastructuur open en beschikbaar voor iedereen, waarbij de sleutel dient afgehaald te worden in het gemeentehuis
        2. De infrastructuur waar steeds iemand aanwezig dient te zijn van het gemeentepersoneel (vb. sporthal)
        3. De infrastructuur die hoofdzakelijk gebruikt wordt door een vereniging (vb. Villa Zomernest)


        De locaties opgenomen in dit reglement vallen onder categorie 1.
        Voor het huren van een locatie van categorie 2 dient rechtstreeks contact opgenomen te worden met de locatie zelf.
        Voor het huren van een locatie van categorie 3 dient rechtstreeks contact opgenomen te worden met de vereniging.


        Artikel 1 – Locaties

        Onderhavig reglement regelt het gebruik van:

        1. Brouwerijschuur en kunstkroeg – Dorp 24
                        Brouwerijschuur: 90 personen conferentiestijl / 60 personen banketstijl
                        Kunstkroeg: 20 personen

        2. Centrum de Vierschaar – Xavier De Cocklaan 5
                        160 personen conferentiestijl / 120 personen banketstijl

        3. Wijkcentrum Oase – Constant Permekelaan 54
                        zaal gelijkvloers: 140 personen conferentiestijl / 80 personen banketstijl
                       zaal eerste verdieping: 160 personen conferentiestijl / 100 personen banketstijl

        4. Tempelhof – Dorp 4
                        gelijkvloers, Albijn Van den Abeelekamer: 15 personen
                        gelijkvloers, George Minnekamer: 10 personen
                        eerste verdieping, Gustaaf De Smetkamer: 15 personen

        5. Pastorie Deurle – Dorpsstraat 39
                        zaal vooraan: 60 personen conferentiestijl / 25 personen banketstijl
                        zaal achteraan: 60 personen conferentiestijl / 24 personen banketstijl


        Artikel 2 – Gebruik

        De in artikel 1 genoemde lokalen kunnen ter beschikking gesteld worden van:

        1. Het lokaal bestuur;
        1. De gemeentelijke adviesraden, lokale verenigingen en organisaties met activiteiten op het grondgebied van Sint-Martens-Latem;
          Onder lokale verenigingen en organisaties worden begrepen:
          • De verenigingen en organisaties aangesloten en actief bij de door de gemeenteraad erkende adviesraden;
          • Andere verenigingen, feestcomité's en lokale politieke partijen waarvan de zetel gevestigd is in de gemeente en waarvan de reguliere werking plaatsvindt in de gemeente en zich richt tot leden die grotendeels in de gemeente wonen;
          • De verenigingen of organisaties die een specifiek maatschappelijk doel nastreven op het grondgebied van Sint-Martens-Latem: verenigingen die zich specifiek inzetten voor het goede doel en die een activiteit organiseren in de gemeente, waarop de inwoners van de gemeente welkom zijn. De organisatoren van een buurtfeest op het grondgebied van Sint-Martens-Latem;
        2. De partnerorganisaties die gevestigd zijn op het grondgebied van Sint-Martens-Latem en/of nauw samenwerken met het lokaal bestuur;
        3. Particuliere gebruikers wonende in de gemeente:
          De Brouwerijschuur, Wijkcentrum Oase, Pastorie Deurle en Centrum de Vierschaar kunnen ter beschikking worden gesteld aan particuliere gebruikers wonende in de gemeente mits een vergoeding zoals verderop bepaald in dit reglement.
          Particuliere gebruikers kunnen de infrastructuur enkel gebruiken voor een eigen initiatief en niet voor derden;


        Gebruik van de gemeentelijke zalen voor commerciële doeleinden is strikt verboden met uitzondering van het gebruik voor culturele of educatieve kinderkampen.
        Onder commercieel gebruik wordt het volgende verstaan:

        • activiteiten waarbij zaken verkocht of verhandeld worden ter plaatse
        • activiteiten waarbij de verkoop van zaken actief wordt gepromoot ter plaatse

        Indien de organisator kan aanduiden dat de opbrengst van de activiteit integraal bestemd is voor een goed doel dan kan de activiteit als niet-commercieel beschouwd worden.


        Bij gebruik van de gemeentelijke infrastructuur door particulieren mogen geen tijdelijke constructies opgezet worden aan de gebouwen (vb. tenten, zeilen, terrasmeubelen, …). Enkel een bescheiden springkasteel of easy-uptent is wel toegestaan.


        Activiteiten mogen niet langer duren dan middernacht.  


        De sleutels van de zalen kunnen afgehaald worden in het gemeentehuis tijdens de kantooruren. De sleutel dient uiterlijk de volgende werkdag na het gebruik te worden teruggebracht. Op termijn zal gewerkt worden met een code die de huurder ontvangt, waarmee hij/zij de deur kan openen.


        Artikel 3 – Aanvraagproces

        De aanvragen verlopen digitaal via de gemeentelijke website: https://www.sint-martens-latem.be.
        Wie problemen heeft om de reservatie digitaal aan te vragen kan geholpen worden door de onthaalmedewerkers in het gemeentehuis tijdens de openingsuren of door telefonisch contact op te nemen met het onthaal. U kan tot minimum 4 weken voor het geplande gebruik een zaal reserveren. Reservaties die later worden aangevraagd zijn enkel mogelijk wanneer ze niet conflicteren met eender welk ander gebruik van de zaal. Gebruikers (particulieren en verenigingen) kunnen maximaal 6 maanden op voorhand een zaal aanvragen.


        De gemeentelijke adviesraden, lokale verenigingen en organisaties met activiteiten op het grondgebied van Sint-Martens-Latem
        kunnen voor 15 juli een gestructureerde jaarplanning doorgeven voor het nieuwe werkingsjaar (september t.e.m. augustus). Dit kan per mail: gemeente@sint-martens-latem.be waarna ze ingeboekt worden voor het aankomend werkingsjaar.


        De digitale aanvragen dienen melding te maken van minimum de volgende gegevens:

        • naam van de vereniging, organisatie of particulier
        • naam, adres, mailadres en telefoonnummer van een verantwoordelijke
        • naam van het lokaal
        • datum of periode en uren waarvoor de zaal wordt aangevraagd
        • aard van de activiteiten en verwacht aantal personen

         

        Gebruik van de gemeentelijke infrastructuur voor meerdere opeenvolgende dagen kan niet via de gemeentelijke website aangevraagd worden maar dient aangevraagd te worden per mail: gemeente@sint-martens-latem.be

        Gebruik van de gemeentelijke infrastructuur door organisatoren van culturele of educatieve kinderkampen kan niet via de gemeentelijke website aangevraagd worden maar dient aangevraagd te worden per mail: gemeente@sint-martens-latem.be. Per organisatie wordt een maximum reservatie van 3 weken per jaar toegestaan. 


        Artikel 4 – Uitsluiting

        Wanneer blijkt bij het gebruik van een zaal dat het gebruik gecommercialiseerd werd of dat de zaal gebruikt werd voor een ander doeleind dan opgegeven bij de aanvraag, zal een volgende aanvraag tot huren van een gemeentelijke infrastructuur geweigerd worden. Dit wordt beperkt tot gevallen waarin dit ontegensprekelijk wordt bewezen (foto's edm.) en nadat de betrokkene werd gehoord.

        De gebruikers van de onder art. 1 opgenomen gemeentelijke infrastructuur, zijn ertoe gehouden de verplichtingen vermeld op de gebruikstoelating strikt na te leven. In geval deze verplichtingen niet worden nagekomen kan het college van burgemeester en schepenen het gebruik van de lokalen aan de desbetreffende organisaties, verenigingen of particulieren ontzeggen.


        Artikel 5 – Retributie

        Alle categorieën vermeld in artikel 2 met uitzondering van de particulieren: gratis

        Gebruik door particulieren wonende in de gemeente: 125 euro per dag

        Gebruik door organisatoren van culturele of educatieve kinderkampen: 100 euro per dag


        Eenmaal per jaar kunnen kunstenaars wonende in de gemeente één weekend gratis gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur voor een tentoonstelling of voorstelling. De voorbereidingen mogen geen belemmering vormen voor andere activiteiten in de desbetreffende zaal. De kunstenaar dient zelf in te staan voor de nodige verzekering(en).  
        De toelating tot het gebruik van een zaal voor een tentoonstelling of voorstelling vraagt vooraf een beoordeling van het werk door de cultuurcoördinator. Voor uw aanvraag stuurt een mail naar: gemeente@sint-martens-latem.be


        Eenmaal per jaar kan een zaal gratis gebruikt worden in het kader van een buurtfeest.


        De tarieven kunnen geïndexeerd worden na een beslissing van het college van burgemeester en schepenen op basis van de index van de consumptieprijzen.


        De betaling gebeurt digitaal via de gemeentelijke website als stap in het reservatieproces. Indien digitaal betalen praktisch onmogelijk is kunnen gebruikers zich wenden tot het onthaal in het gemeentehuis om de betaling te verrichten.


        Er kan kosteloos geannuleerd worden tot één week voor het geplande gebruik van de zaal. Het bedrag (van de reservatie – transactiekost) wordt terugbetaald.


        Artikel 6 – Opkuis na gebruik

        Bij elke activiteit wordt van de gebruiker verwacht de gebruikte ruimte in onberispelijke staat achter te laten als een voorzichtig en redelijk persoon. Tafels en stoelen dienen ordelijk teruggeplaatst te worden na de activiteit, afval wordt gesorteerd en opgeruimd,… Indien de ruimte niet opgeruimd is bij aanvang van de activiteit, dient de huurder de bevoegde gemeentelijke dienst (per mail: gemeente@sint-martens-latem) hiervan op de hoogte te stellen. Als er onvoldoende werd opgeruimd kan de personeelskost aangerekend worden voor het poetsen van de ruimte door het gemeentepersoneel.

        Daarnaast wordt ook toegezien op het duurzaam gebruik van de infrastructuur door de organisator en de gebruikers (gebruik verwarming, dimmen verlichting, …).

        Als bijlage wordt een checklist toegevoegd voor het correct achterlaten van elke ruimte.


        Artikel 7 – Schade

        De huurder is steeds zelf aansprakelijk voor de schade toegebracht aan het gebouw of de installaties van de zaal, ongeacht of deze wordt veroorzaakt door de huurder of de deelnemers aan het gebeuren. 

        Elke schade ingevolge nalatigheid en andere zal door het college van burgemeester en schepenen worden verhaald op de gebruikers.

        Het schadebedrag wordt bepaald aan de hand van een prijsbestek en wordt onmiddellijk vereffend middels een aparte factuur.


        Artikel 8 – Zaalfiches

        In alle zalen worden zichtbaar zaalfiches geplaatst met daarop volgende elementen:

        • Plattegrond
        • Wifi-code
        • Meldpunt
        • Contactgegevens conciërges en technische hulp
        • Handleidingen ICT-materiaal
        • Overzicht infrastructuur (keuken, ICT,…)


        Meer info over de zalen, is terug te vinden op de gemeentelijke website:
        ww.sint-martens-latem.be/vrije-tijd/cultuur/culturele-infrastructuur/overzicht-culturele-infrastructuur

         

        Artikel 9 – Delegatie

        Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit reglement en wordt ertoe gemachtigd in alle onvoorziene gevallen de nodige beslissingen te nemen.

        Het goedkeuringsproces van de reservaties wordt gedelegeerd aan de algemeen directeur of het bij delegatie hiertoe aangeduide personeelslid.

        Bij twijfel over het commercieel/niet-commercieel karakter van het gebruik en bij meerdaags gebruik neemt het college van burgemeester en schepenen de beslissing.

      • Charter partnerschap lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens: goedkeuring

        Aanwezig: Peter Draulans, Voorzitter
        Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, Gemeenteraadslid
        An De Vreese, Algemeen directeur
        Bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (artikel 41).

        Motivering

        De inwoners en het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem zijn prioritaire belanghebbenden bij een goede werking en positieve uitstraling van het museum Dhondt-Dhaenens. Omgekeerd draagt het museum bij tot het culturele imago van de gemeente.

        Het lokaal bestuur en het museum willen zich inzetten voor een harmonieuze interactie en samenwerking waar beide partijen en alle belanghebbenden de vruchten van plukken. Zij zijn bereid elkaar bij te staan in de realisatie van de respectieve doelstellingen.

        Het charter omschrijft zeven principes voor de samenwerking en fungeert als referentietekst waarop concrete afspraken en acties kunnen worden gestoeld en de gedragslijnen van beide partijen kunnen worden afgestemd en getoetst.

        Het gemeenschappelijk doel is een positieve bijdrage te leveren aan de cultuurparticipatie in Sint-Martens-Latem.

        Het charter is een intentieverklaring die aangegaan wordt voor de duur van de legislatuur van het lokaal bestuur.

        Visum en budget

        De intentieverklaring heeft geen financiële impact op het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem.
        Het toekennen van de jaarlijkse subsidie aan MDD wordt via andere besluiten geregeld.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey, An De Vreese
        Voorstanders: Peter Draulans, Pieter Vanderheyden, Rigo Van de Voorde, Agnes Lannoo-Van Wanseele, Emiel Verschueren, Jan Van Wassenhove, Kristof Vanden Berghe, Marian De Clercq, Nicolas Bosschem, Hans Van Hooland, Filip Christiaens, Filip Vanparys, Inge Vanderhaeghe, Alexander Daskalides, Anneke De Cock, Bart Verkerken, Ward Claeyssens, Erik Van den Abeele, Inge Baert - De Mey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad keurt het charter tussen het lokaal bestuur en Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens goed.

        Art. 2. Het charter wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.


        BIJLAGE: Charter partnerschap lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens.


        Het charter wordt opgemaakt tussen en ondertekend door lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens.

        Lokaal bestuur Sint-Martens-Latem wordt vertegenwoordigd door de burgemeester en de algemeen directeur.

        Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens wordt vertegenwoordigd door de voorzitter van de Raad van Bestuur. De dagelijkse leiding wordt opgenomen door het directiecomité.

        De Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens is eigenaar van het terrein aan de Museumlaan met het museum Dhondt-Dhaenens, verder soms kortweg MDD genoemd, de beeldentuin en de Wunderkammer. Daarnaast is de stichting erfpachthouder van de Woning Van Wassenhove, Brakelstraat 50 9830 Sint-Martens-Latem.


        Het Museum Dhondt-Dhaenens, gelegen in de museumwijk van Sint-Martens-Latem, getuigt van het belangrijke artistieke verleden van de Leiestreek en opent te gelijker tijd een blik op de hedendaagse visuele kunsten uit binnen- en buitenland.

        Het museum trekt bezoekers aan uit geheel België en is ook internationaal gerenommeerd en speelt een belangrijke rol in de cultuurbeleving in Sint-Martens-Latem.

        Het museum behoort tot de erkende en gesubsidieerde kunst- en erfgoedorganisaties van Vlaanderen en onderschrijft  en respecteert de voorschriften vastgelegd in de Vlaamse decreten ter zake.

        De inwoners en het lokaal bestuur van Sint-Martens-Latem zijn prioritaire belanghebbenden bij een goede werking en positieve uitstraling van het museum Dhondt-Dhaenens. Omgekeerd draagt het museum bij tot het culturele imago van de gemeente.

        Het lokaal bestuur en het museum willen zich inzetten voor een harmonieuze interactie en samenwerking waar beide partijen en alle belanghebbenden de vruchten van plukken. Zij zijn bereid elkaar bij te staan in de realisatie van de respectieve doelstellingen.

        Het charter omschrijft zeven principes voor de samenwerking en fungeert als referentietekst waarop concrete afspraken en acties kunnen worden gestoeld en de gedragslijnen van beide partijen kunnen worden afgestemd en getoetst.

        Het gemeenschappelijk doel is een positieve bijdrage te leveren aan de cultuurparticipatie van alle bevolkingsgroepen in de brede omgeving van Sint-Martens-Latem, met een specifieke aandacht voor diversiteit, duurzaamheid en goed nabuurschap.

         

         

        1.      MDD is een open huis


        De drempels voor bezoek aan het MDD worden weggewerkt.

        • De tuin van MDD is open tijdens de bewaakte openingsuren.
          De tuin behoort tot de private Stichting. Het openstellen van de tuin, houdt geenszins een erfdienstbaarheid in. MDD neemt de nodige maatregelen om de kunstwerken in de tuin te beveiligen en te verzekeren en om het  publiek te informeren over aansprakelijkheid.
        • De kunstinstallaties in de Wunderkammer zijn publiek toegankelijk gedurende de tentoonstellingen in het museumgebouw. De Woning Van Wassenhove wordt binnen de grenzen van het financieel haalbare zo veel mogelijk open gesteld;
        • Het museum en de Wunderkammer zijn toegankelijk via de Museumlaan en de Pontstraat en niet-gemotoriseerd verkeer wordt aangemoedigd. De hoofdingang van het museum is in de Museumlaan;
        • Toegangsprijzen blijven democratisch met kortingen voor pashouders, inwoners, scholen, doelgroepen;
        • Erkende kunsten- en erfgoedverenigingen en de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid van Sint-Martens-Latem kunnen volgens afspraak tegen een geringe huurprijs gebruik maken van de infrastructuur. De initiatieven moeten steeds gelinkt zijn aan de museale werking;
        • MDD stelt zijn infrastructuur nooit ter beschikking voor zogenaamde ‘koude verhuur’, dat wil zeggen activiteiten die niets met de museale werking van MDD te maken hebben;
        • MDD organiseert een professionele en kwaliteitsvolle publiekswerking die in de gemeente wordt gepromoot en waardoor een extra cultureel aanbod voor de inwoners gecreëerd wordt: rondleidingen, lezingen, lessenreeksen en kinderkampen. De kwaliteit en de principes van diversiteit, duurzaamheid en goed nabuurschap zijn richtinggevend voor de keuze van de acties.

         

        Het lokaal bestuur staat MDD bij in:

        • de promotie van zijn publiekswerking;
        • het verhogen van de toegankelijkheid;
        • het uitwerken van een gunstig tarief voor inwoners, erkende kunsten- en erfgoedverenigingen en kansengroepen;
        • het voorzien van bewegwijzering naar het Museum op publiek terrein volgens de huisstijl van het lokaal bestuur;
        • het organiseren van lessenreeksen specifiek gericht naar inwoners.

         

         

        2.      We streven naar een actieve samenwerking en synergie met cultuurorganisaties in de regio

         

        De cultuurorganisaties in de Leie regio versterken elkaar.

        • De samenwerking met het lokaal bestuur, waaronder het Gemeentelijk  Museum Gevaert-Minne en het Gemeentelijk Museum Gust De Smet, wordt versterkt door een 3 maandelijks kunsten- en erfgoedoverleg gericht op een concrete samenwerking;
        • MDD neemt actief deel aan de voorbereiding, uitvoering, opvolging en evaluatie van initiatieven en acties van het lokaal bestuur waarvoor een medewerking van MDD gewenst is;
        • MDD neemt actief deel aan het erfgoed- en museumoverleg van de Cultuurregio Leie Schelde;
        • MDD neemt actief deel aan het overleg van Toerisme Leiestreek en Toerisme Oost-Vlaanderen;
        • MDD ondersteunt en verwelkomt de erkende gidsen gespecialiseerd in de (kunst)geschiedenis van de Leiestreek;
        • MDD werkt mee aan de Open Monumentendag en de Erfgoeddag en geeft zicht op de programmatie aan het lokaal bestuur;
        • MDD zorgt voor vertegenwoordiging in de Gemeentelijke Raad voor Cultuurbeleid.

         

        Het lokaal bestuur staat MDD bij in:

        • Het bevorderen en ondersteunen van de samenwerking tussen de betrokken actoren.
        • Het zoeken naar mogelijkheden om archiefmateriaal van MDD te ontsluiten in overleg met het gemeentelijk Documentatie- en Archiefcentrum, de gemeentelijke bibliotheek en de Cultuurregio Leie-Schelde.

         

         

        3.      Onze basishouding is creatief en oplossingsgericht

         

        Bij nieuwe initiatieven wordt gefocust op het ‘waarom’ en niet op het ‘hoe’.
        Er wordt hierbij rekening gehouden met de geldende regelgeving.

        • MDD communiceert transparant en tijdig naar het lokaal bestuur en de omwonenden bij de uitwerking van nieuwe initiatieven met het oog op een constructieve voorafgaande gedachtewisseling en eventuele bijsturing;
        • De gemeentelijke diensten en MDD overleggen tijdig (minstens 6 weken op voorhand) bij de voorbereiding en uitvoering van projecten met een mogelijke impact op de inwoners of belanghebbenden en evalueren de acties op regelmatige basis als een vast agendapunt van het driemaandelijks kunsten- en erfgoedoverleg;
        • MDD en het lokaal bestuur staan open voor suggesties en oplossingen die aangebracht worden door sympathisanten, vrijwilligers en inwoners en streven dankzij een positief en creatief overleg naar een win-win-win situatie;
        • MDD en het lokaal bestuur zorgen voor een positieve en wervende externe communicatie over kunsten en erfgoedaangelegenheden en MDD in het bijzonder. Ze capteren reacties van inwoners en geven op transparante wijze de nodige oplossingsgerichte feedback.

         

        Het lokaal bestuur staat MDD bij in:

        • het ter beschikking stellen van haar expertise, experten en netwerken om tot creatieve oplossingen te komen.
        • het bewaken dat de aard van de activiteiten verenigbaar zijn met het wonen in woonpark, waarin rustig verblijven primeert;
        • de voorbereiding van de verplichte collegebesluiten met betrekking tot politiereglementen en geluidsafwijkingen.

         

         

        4.      We hebben een wederzijds respect voor de keuzes en de culturele programmatie


        We hebben geen a priorismes maar een open blik op de programma’s en projecten van de partners.

        • MDD ondersteunt het driemaandelijks kunsten- en erfgoedoverleg met zijn eigen expertise en netwerken zonder zich uit te spreken over de uiteindelijke artistieke keuzes van de initiatiefnemers in de gemeente en van andere actoren;
        • Lopende tentoonstellingen van MDD en partners in de gemeente en e-expo’s kunnen geraadpleegd worden via de UIT-agenda en de eigen digitale communicatie;
        • MDD is een aanspreekpunt voor de (socio-)culturele verenigingen in de gemeente en staat in voor open en waardevolle antwoorden en mogelijke dienstverlening;
        • Met de inwoners van de gemeente streeft MDD naar een open dialoog over kunstbeleving;
        • Indien mogelijk en opportuun, en mits toestemming, richten MDD alleen of samen met partners openluchttentoonstellingen in op publieke of private locaties in de gemeente.

         

        Het lokaal bestuur staat MDD bij in:

        • Het opnemen van de programmatie van MDD in haar communicatie (digitale nieuwsbrief, UIT-kalender in het Dorpsmagazine en de website, sociale media)  
        • Het faciliteren van activiteiten extra muros (zoals in de gemeentelijke musea of in de gemeentelijke zalen of de open ruimte).

         

         

        5.      We proberen met de beschikbare middelen een optimaal resultaat neer te zetten


        Een kunst- en erfgoedwerking start met passie, maar vraagt ook financiële middelen om experiment en initiatief mogelijk te maken.

        • MDD wendt zijn middelen aan met het oog op een maximaal publieksbereik binnen het gegeven kunstensegment;
        • MDD optimaliseert de exploitatie van zijn infrastructuur en zorgt voor een tijdig onderhoud en renovatie;
        • MDD beheerst de kosten en investeert in de energie-efficiëntie van de gebouwen;
        • MDD stelt, met respect voor de regels van goed bestuur, alles in het werk om fondsen te werven en de werking en uitstraling van het museum voor de lange termijn veilig te stellen;
        • MDD voert een volledig transparante boekhouding en is een betrouwbare partner.


        Het lokaal bestuur staat MDD bij in:

        • bezorgen van advies en een goede en stimulerende besluitvorming;
        • het ondersteunen met materiële hulp, zoals uitleenmateriaal en zaalverhuur (volgens de reglementen);
        • het ondersteunen via subsidies

         

         

        6.      We stellen diversiteit, duurzaamheid en goed nabuurschap vooraan op de agenda


        De cultuuractoren moeten voorlopers zijn op maatschappelijk vlak.

        • MDD integreert diversiteit, duurzaamheid en goed nabuurschap in zijn algemeen beleid;
        • MDD stimuleert het debat over diversiteit en werkt samen met partners gespecialiseerd in inclusie, toegankelijkheid en diversiteit;
        • MDD investeert in de verhoging van de energie-prestaties van het 45 jaar oude museum en zoekt naar duurzame beheersoplossingen voor de Woning Van Wassenhove;
        • MDD streeft naar goed nabuurschap en vermijdt overlast door zwerfvuil, geluid en geparkeerde auto’s. Ze houdt rekening met de geldende politiereglementen en afspraken rond mobiliteit;
        • MDD draagt bij tot het ecologisch groenbeleid van het lokaal bestuur en staat zelf in voor het dagelijks (groen)onderhoud van de beeldentuin;
        • MDD ondersteunt het Fietsnetwerk Sint-Martens-Latem en stimuleert niet-gemotoriseerd verkeer of shuttlegebruik bij evenementen.

         

         

        Het lokaal bestuur staat MDD bij met:

        • expertise en overleg over de thema’s. Tijdens het driemaandelijks kunsten- en erfgoedoverleg komen de aspecten diversiteit, toegankelijkheid, duurzaamheid en goed nabuurschap als vast agendapunt aan bod en worden concrete actiepunten vastgelegd;
        • expertise rond ecologisch groenbeleid en ondersteunt met beperkt groenonderhoud, met name het onderhoud van de door het lokaal bestuur aangelegde bloemenweides en het 2x per jaar maaien van de hoge grassen;
        • de opmaak van sjablonen voor het aanvragen van evenementen;
        • expertise rond verkeersveiligheid en de implementatie van de nodige politiereglementen;
        • de expertise rond geluid en normen en voorwaarden, vastgelegd in de milieuregelgeving Vlarem II (hoofdstuk 6.7);
        • toetreden waar mogelijk tot groepsaankopen of gemeentelijke initiatieven ter bevordering van de ecologische duurzaamheid.

         

         

        7.      We houden de vinger aan de pols en sturen bij waar nodig


        Een afsprakenkader is wel bedoeld voor de langere termijn maar daarom niet rigide.

        • de partners  zijn zich bewust van de wijzigende omgeving en omstandigheden en evalueren jaarlijks de stand van zaken;
        • het charter blijft een kadertekst waaraan de concrete acties en attitudes in onderling vertrouwen worden getoetst;
        • waar nodig worden in onderling overleg corrigerende maatregelen genomen.


        Het lokaal bestuur zorgt voor:

        • een aanspreekpunt voor MDD, met name de cultuurcoördinator belast met de aspecten kunsten en erfgoed;
        • een toekomstgerichte dialoog op bestuurlijk niveau.

        Het charter is een intentieverklaring die aangegaan wordt tot 31 december van het jaar volgend op het einde van de legislatuur van het lokaal bestuur. Beide partijen komen overeen om  3 maanden voor het einde van de looptijd een evaluatie over de voorbije periode te maken en suggesties te formuleren voor een nieuwe periode.

        Een verlenging van het huidige charter of het aangaan van een nieuwe intentieverklaring dient worden voorgelegd aan hun respectieve gemachtigde vertegenwoordigers.

Namens Gemeenteraad,

An De Vreese
Algemeen directeur

Peter Draulans
Voorzitter