Terug
Gepubliceerd op 28/03/2024

Besluitenlijst  Gemeenteraad

ma 26/02/2024 - 20:00 Raadzaal

In toepassing van artikel 285 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, maakt de burgemeester een lijst van de besluiten bekend via de webtoepassing van de gemeente.

 

Het publiek kan van maandag tot vrijdag tussen 8.30 en 12 uur inzage krijgen in de besluiten bij het secretariaat (Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem).

 

Klachten bij de toezichthoudende overheid kunnen via één uniek adres worden ingediend, zowel digitaal als op papier:

  • via aangetekende zending: ofwel per post naar het adres van het Agentschap in Brussel, vermeld op de website van het Agentschap Binnenlands bestuur: de toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis –site - Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel ofwel via aangetekende mail naar binnenland@vlaanderen.be;
  • via afgifte tegen ontvangstbewijs op het adres van het Agentschap in Brussel, vermeld op de website van het Agentschap Binnenlands bestuur: de toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis-site - Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel;
  • via het digitaal formulier dat beschikbaar is op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (www.lokaalbestuur.vlaanderen.be).
  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen en zittingsverslag Gemeenteraad 29 januari 2024

      Goedgekeurd

      Vanaf januari 2020 wordt het zittingsverslag vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren. 

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Provinciaal raadgevend comité Oost-Vlaanderen: advies m.b.t. diverse intentieverklaringen in Oost-Vlaanderen m.b.t. wijziging hulpverleningszones: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De gouverneur ontving diverse vragen tot wijziging van hulpverleningszone van gemeenten in de provincie Oost-Vlaanderen. 

        Voor de hulpverleningszone Centrum zijn er drie aanvragen tot wijzigingen:

        • Vraag van Moerbeke om de hulpverleningszone centrum te verlaten;
        • Vraag van Wetteren om toe te treden tot de hulpverleningszone centrum;
        • Vraag van Laarne om toe te treden tot de hulpverleningszone centrum.

        Na analyse van de diverse scenario's blijkt dat ingaan op deze drie vragen voor Sint-Martens-Latem zowel op het vlak van dienstverlening naar de burger toe en als op het vlak van financiën het beste scenario is.

        De gemeenteraad dient advies uit te brengen voor het Provinciaal raadgevend comité van Oost-Vlaanderen. 

      • Rapport klachten 2023: kennisname

        Ter kennis genomen

        Tijdens de gemeenteraad van 22 november 2021 werd het klachtenreglement, alsook de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst, goedgekeurd. 

        Conform artikel 11 van het klachtenreglement, wordt in dit kader jaarlijks gerapporteerd aan de gemeenteraad. 

      • Kerkfabriek Sint-Aldegondis - advies rekening 2023: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De kerkraad Sint-Aldegondis stelde haar rekening 2023 vast in zitting van 13.02.2024.

        De rekening sloot af met een overschot op de exploitatierekening van € 21.925,11 en met een overschot op de investeringsrekening van € 15.753,49.

      • Kerkfabriek Sint-Martinus - advies rekening 2023: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De kerkraad Sint-Martinus stelde haar rekening 2023 vast in zitting van 15.01.2024.

        De rekening sloot af met een overschot op de exploitatierekening van € 22.556,74 en met een overschot op de investeringsrekening van € 40.453,28.

    • Grondgebiedzaken

      • Zomersnoei, vormsnoei, dringende interventies en nader onderzoek bij bomen: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt het bestek, de lastvoorwaarden en de wijze van gunnen goed voor de opdracht 'Zomersnoei, vormsnoei, dringende interventies en nader onderzoek bij bomen'. De duurtijd van het contract is 1 jaar, met een optie tot stilzwijgende verlenging voor 3 bijkomende jaren.

        Voorbije jaren werden het volgende aantal bomen extern gesnoeid (zomersnoei):

        2020:239

        2021: 1026

        2022:567

        2023:355

        Sint-Martens-Latem heeft een oud bomenbestand. Om een oud bomenbestand veilig te houden is het noodzakelijk om regelmatig te snoeien. Bovendien werden de afgelopen jaren veel bomen geplant. Die bomen komen ook stilaan in een vaste snoeicyclus. Daarom wordt ervan uitgegaan dat er elk jaar 600 bomen gesnoeid worden. 

        De afgelopen 2 jaar werden 8 trekproeven uitgevoerd. Enerzijds worden die proeven uitgevoerd na schade bij graafwerken, maar ook bij twijfel over de stabiliteit. Een oud bomenbestand noopt tot strikte opvolging vanuit veiligheidsoverwegingen. Daarom worden er in het bestek extra posten voorzien voor onderzoek. Het is als gemeente immers onze plicht om bomen te beheren als redelijke persoon. 

      • Voorstellen herinrichting Deurle Dorp: kennisname

        Ter kennis genomen

        Het pittoreske aanzicht van Deurle Dorp wordt de laatste jaren sterk verstoord door het overmatige doorgaande verkeer en de talrijke geparkeerde auto's die het dorpsbeeld ontsieren. Ondanks eerdere inspanningen om dit probleem aan te pakken, ontbreken de resultaten op het terrein.

        Oorspronkelijk ontworpen als een tweerichtingsstraat, heeft de Dorpsstraat door de jaren heen te kampen gekregen met een aanzienlijke toename van doorgaand verkeer, wat een zware tol heeft geëist van de straat. Sinds de werken in de Pontstraat is de Dorpsstraat tijdelijk omgevormd tot eenrichtingsverkeer, wat reeds heeft bijgedragen tot aanzienlijk minder verkeersopstoppingen.

        Om naar een meer permanente oplossing toe te werken, stelt de dienst grondzaken volgend ontwerp voor:

        • Eenrichtingsverkeer in de Dorpsstraat tussen de parking Meulegemwegel en de Pontstraat;
        • Plaatsing afremmende groenelementen voor woning 58 en 38 en een afremmende ingang ter hoogte van de parking Meulegemwegel;
        • Plaatsing zitbanken op het plein voor de kerk, met 3 wegneembare palen;
        • Parkeerplaats voor de kerk vervangen door een groeiplaatsverbetering van de aanwezige boom. Er blijven wel 2 mindervalideplaatsen behouden;
        • Extra bomenrij voorbij het Boldershof richting school, om visueel de straat smaller te doen ogen om de snelheid zo te minderen;
        • Verbod op parkeren tussen de boomgaard en de school;
        • Tussen Kriekenberg en Pontstraat duidelijke parkeerstrook (rechterzijde van de weg) en veilige voetgangerszone (linkerzijde van de weg);
        • Parking:
          • Meulegemwegel
          • Pastorie Deurle
          • Voor de boomgaard
          • tussen Kriekenbergdreef en Pontstraat
          • bij het school, maar alleen buiten de schooluren

        In bijlage vindt u visuele voorstelling voor de Dorpsstraat.

        Qua timing zullen de meeste ingrepen slechts plaatsvinden na het afronden van de werken in de Pontstraat. In de loop van de lente wenst het college wel reeds de nodige stappen te ondernemen ter hoogte van de kerk (plaatsen banken en paaltjes).

      • Aanvullend reglement op het wegverkeer - Keistraat - deel van de weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Naar aanleiding van een petitie ondertekend door inwoners van de Keistraat en zijstraten in het voorjaar van 2023 en na overleg met de inwoners werd in bilateraal overleg met het lokaal bestuur van De Pinte voorgesteld om het fietspad tussen het kruispunt met de Moeistraat en het kruispunt met Vlieguit te ontdubbelen om op die manier een meer veilige verkeersituatie te creëren. De kost om deze werken uit te voeren is beperkt, gezien het op heden enkel gaat om het aanpassen van de signalisatie.

      • Evaluatie en actieplan fietsnetwerk: goedkeuring

        Verdaagd

        Actieplan Fietsnetwerk
        In uitvoering van het fietsnetwerkproject werd een actieplan opgesteld met een aantal acties die het bestuur op korte termijn kan uitvoeren om het netwerk fietsvriendelijker te maken. Het plan omvat onder andere het verbeteren van de zichtbaarheid van signalisatie, de aanleg van snelheidsremmers, plaatsing van (overdekte) fietsenstallingen en aankoop van extra verkeersmeters.

        Evaluatie Fietsnetwerk
        Tussen september 2022 en juli 2023 werden er nulmetingen uitgevoerd op het fietsnetwerk. Tussen september 2023 en juli 2024 zijn de eerste metingen ingepland sinds de invoering van de fietsstraten. De werkgroep fietsnetwerk concludeerde dat men moeilijk conclusies kon trekken op locaties waar reeds twee metingen werden uitgevoerd. Ten eerste bieden twee meetmomenten onvoldoende inzicht om trends waar te nemen. Het studiebureau Traject gaf eveneens aan dat pas na enkele jaren de metingen een duidelijk beeld kunnen geven van het effect van de maatregel. Op enkele locaties, zoals de Eikeldreef en Muldersdreef, werden ook metingen uitgevoerd om de impact van de omleidingen voor werkzaamheden in de Pontstraat en Koperstraat in kaart te brengen. Voor deze locaties kunnen echter moeilijk conclusies worden getrokken in kader van het fietsnetwerk.

    • Vrije tijd

      • Bibliotheekreglement voor de bibliotheken van de Regiobib Leie Schelde: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De eerste voorwaarde voor de opstart van een regiobib is een ééngemaakt leenreglement. Dit is een vereiste voor de technische uitrol in WISE, het bibliotheeksysteem dat alle Vlaamse bibliotheken gebruiken. Het schepenoverleg van de Cultuurregio Leie Schelde ging op 12/10/2023 akkoord met het ééngemaakt leenreglement, dat grondig werd voorbereid door alle bibliothecarissen. 

        Bijkomend ging men akkoord met het opzetten van een intern regiotransport dat het mogelijk maakt voor de lener om in eender welke bibliotheek van de samenwerking materialen uit te lenen, terug te brengenen en te reserveren.   

        Het onderschrijven van een Regiobib Leie Schelde houdt in dat alle gemeenten:   

        • zich engageren om mee in te stappen in een lange-termijn samenwerking waar zowel de grote als de kleinere bibliotheken de vruchten van plukken.   
        • de afspraken overeengekomen in het ééngemaakt leenreglement respecteren. 
      • Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek - jaarrekening 2023: goedkeuring

        Goedgekeurd

        In de gemeenteraadszitting van 18 oktober 2004 werd de oprichting van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goedgekeurd. Overeenkomstig artikel 13 van de overeenkomst betreffende de oprichting, dient de jaarrekening 2023 ter goedkeuring aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

        • Beginsaldo: €25.201,55
        • Uitgaven: €22.325,75
        • Ontvangsten: €49.290,00
        • Eindsaldo: €52.165,80
    • Toegevoegde punten

      • Toegevoegd punt gemeenteraadslid K. Vanden Berghe: Evaluatie reglement ‘subsidies jeugdwerk en jeugdverenigingen’: vragen om toelichting

        Ter kennis genomen

        In de gemeenteraad van 27 februari 2023 werd het reglement ‘subsidies jeugdwerk en jeugdverenigingen’ goedgekeurd. Hierin werden ook nieuwe bepalingen over subsidies voor kampvervoer opgenomen.

        In de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025 tijdens de gemeenteraad van september 2023, stelde ik volgende vraag: Actie 1.2.2: Wat is de evaluatie van de nieuwe regeling ‘kampvervoer’ na de afgelopen zomer?

        Als antwoord werd door het college van burgemeester en schepenen geformuleerd: Dit wordt later nog geëvalueerd met de jeugdverenigingen. We organiseren begin oktober een samenkomst met de verenigingen.

        Vragen

        1)     Kan het verslag van de samenkomst van begin oktober gedeeld worden?
        2)     Welke kosten hebben de jeugdverenigingen voor kampvervoer gemaakt in de zomer van 2023 en welke subsidie hebben ze hiervoor aangevraagd?
        3)     Komt er op basis van de gemaakte evaluatie een aanpassing van het reglement?

      • Toegevoegd punt gemeenteraadslid K. Vanden Berghe: Stand van zaken ‘opmaak charter met de kermiscomités over de ondersteuning bij de organisatie en de visie’: vragen om toelichting

        Ter kennis genomen

        In de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025, voorgelegd op de gemeenteraad van september 2023, staat onder actie 1.5.13 ‘Opmaak charter met de kermiscomités over de ondersteuning bij de organisatie en de visie’: Opmaak charter met de kermiscomités en de organisatoren van het Kerstdorp omtrent de ondersteuning bij de organisatie en de visie over de kermissen. Om de samenwerking met de organisatoren van onze grootste evenementen te optimaliseren dringt zich de opmaak van een charter of afsprakenkader op. Daarin moet duidelijk vermeld staan welke soort ondersteuning het lokaal bestuur biedt en wat voor soort evenement hiervoor in de plaats moet komen op schaal van onze dorpen. Actie wordt verder uitgewerkt en afgerond voor eind 2023.

        Vragen

        1)     Zijn deze charters klaar?
        2)     Zo neen, wat is de verdere planning?

      • Toegevoegd punt gemeenteraadslid K. Vanden Berghe: Stand van zaken ‘restauratie cultuurhistorische graven kerkhof Latem, kerkhofmuur en omgevingsaanleg’ – vragen om toelichting

        Ter kennis genomen

        In de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025, voorgelegd op de gemeenteraad van september 2023, staat onder actie 2.2.8 ‘Restauratie cultuurhistorische graven kerkhof Latem, kerkhofmuur en omgevingsaanleg’: Op het college van burgemeester en schepenen van 10 oktober 2022 werd het bestek voor de aanstelling van een ontwerper goedgekeurd voor de restauratie van de kerkhofmuur en de omgevingsaanleg van begraafplaats Sint-Martens-Latem. Op het college van 16 januari 2023 werd deze ontwerpopdracht gegund. De kosten van het project overstijgen de limiet van de gekozen aanbestedingsprocedure voor de architect. Een nieuwe aanbestedingsprocedure met een ruimere budgettaire limiet zal geagendeerd worden op de gemeenteraad van oktober 2023. Het nodige budget wordt voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan en gespreid over de komende jaren (opdracht op afroep en over meerdere jaren).

        In de meerjarenplanaanpassing, voorgelegd aan de gemeenteraad op de gemeenteraad van oktober 2023 werden voor de actie 2.2.8 geen nieuwe kredieten meer voorzien in de jaren 2024-2026

         

        Vragen

        1)     Wordt nog een nieuwe aanbestedingsprocedure voorgelegd aan de gemeenteraad?
        2)     Zo neen, waarom niet?

      • Toegevoegd punt gemeenteraadslid K. Vanden Berghe: Stand van zaken ‘elektrisch autodelen’: vragen om toelichting

        Ter kennis genomen

        van september 2023, staat onder actie 2.3.4 ‘Uitwerking eigen lokaal vervoer (fietsdelen, autodelen en lokaal openbaar vervoer)’: Het elektrisch autodelen is van start gegaan. Vier elektrische stadswagens en een mini-monovolume worden ter beschikking gesteld in de Mortelputstraat ter hoogte van de Brouwerijschuur, in de Constant Permekelaan ter hoogte van De Oase, in de Vennelaan ter hoogte van het Sociaal Huis, in de Latemstraat ter hoogte van de Priesterage en in de Xavier de Cocklaan ter hoogte van De Vierschaar. Meer info over de locaties en het gebruik van de deelwagens vindt u op https://www.sint-martens-latem.be/deelwagens.

        Vragen

        1)     Kunnen de cijfers van de eerste zes maanden van het project ‘elektrisch autodelen’ gedeeld worden
        2)     Hoe evalueert het schepencollege deze eerste periode?

Namens Gemeenteraad,

An De Vreese
Algemeen directeur

Peter Draulans
Voorzitter