Terug
Gepubliceerd op 03/06/2025

Besluitenlijst  Gemeenteraad

ma 26/05/2025 - 20:00 Raadzaal

In toepassing van artikel 285 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, maakt de burgemeester een lijst van de besluiten bekend via de webtoepassing van de gemeente.

 

Het publiek kan van maandag tot vrijdag tussen 8.30 en 12 uur inzage krijgen in de besluiten bij het secretariaat (Dorp 1, 9830 Sint-Martens-Latem).

 

Klachten bij de toezichthoudende overheid kunnen via één uniek adres worden ingediend, zowel digitaal als op papier:

  • via aangetekende zending: ofwel per post naar het adres van het Agentschap in Brussel, vermeld op de website van het Agentschap Binnenlands bestuur: de toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis –site - Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel ofwel via aangetekende mail naar binnenland@vlaanderen.be;
  • via afgifte tegen ontvangstbewijs op het adres van het Agentschap in Brussel, vermeld op de website van het Agentschap Binnenlands bestuur: de toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis-site - Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel;
  • via het digitaal formulier dat beschikbaar is op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (www.lokaalbestuur.vlaanderen.be).
  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen en zittingsverslag Gemeenteraad 28 april 2025

      Goedgekeurd

      Het zittingsverslag wordt vervangen door een audio-opname die beschikbaar wordt gesteld op de website. De Raad dient de notulen van de vorige vergadering goed te keuren. 

  • Openbaar

    • Algemeen bestuur

      • Actualisering Algemeen Nood- en Interventieplan (ANIP)

        Goedgekeurd

        De burgemeester is de bevoegde overheid op gemeentelijk niveau voor wat betreft noodplanning, de beleidscoördinatie van noodsituaties en de alarmering van de informatie aan de bevolking. In deze hoedanigheid belast het KB van 22 mei 2019 de burgemeester met verschillende opdrachten, waaronder het opstellen van een algemeen nood- en interventieplan (art. 3, §2, 2°). Het algemeen nood- en interventieplan van een gemeente is een multidisciplinair document dat de algemene richtlijnen en informatie bevat die nodig is om het beheer van elke noodsituatie te waarborgen.

        In een ANIP staat minimaal:

        • Algemene informatie, zoals een contactenlijst van alle betrokken partners en een lijst van mogelijke risico’s;
        • Informatie over hoe en wanneer het noodplan een update krijgt;
        • Informatie over de organisatie bij een noodsituatie.
          • Wie verwittigt alle partners?
          • Via welke kanalen communiceren de partners met elkaar?
          • Wie is er verantwoordelijk voor informatie aan de bevolking?
          • Waar zijn er onthaal- en huisvestingscentra voor personen die niet naar huis kunnen omwille van de noodsituatie en wie regelt het vervoer?
          • Wat moet er gebeuren na de noodsituatie, om zo snel mogelijk terug te keren naar een normale situatie?

        Voor specifieke risico’s kunnen in het ANIP specifieke actiekaarten worden opgemaakt.

        Dit ANIP is opgemaakt volgens een model-ANIP van de federale diensten van de Gouverneur van Oost-Vlaanderen en bestaat uit 5 onderdelen:

        • inleiding
        • voorbereiding, coördinatie en evaluatie
        • actiekaarten, modelberichten en formulieren
        • infofiches gemeentelijke risico's
        • bijlagen
        Het ANIP werd, als basisrichtlijn voor het beheer van noodsituaties, grondig onder de loep genomen door de noodplanningscoördinator en de gemeentelijke veiligheidscel, en aangepast waar aangewezen. Het vernieuwde actuele Algemeen Nood- en Interventieplan van de gemeente Sint-Martens-Latem werd goedgekeurd door de gemeentelijke veiligheidscel op 21 maart 2025, en wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit ANIP is een levend document dat continu geactualiseerd wordt op vlak van contactgegevens, data en beperkte procedurebijsturingen n.a.v. oefeningen en incidenten. Het ANIP is een vertrouwelijk document en het is dan ook uiterst belangrijk dat dit document niet openbaar wordt gemaakt.

        Na goedkeuring door de gemeenteraad zal het ANIP ook aan de gouverneur worden voorgelegd ter kennisgeving.

      • Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), algemene vergadering van 11 juni 2025 - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger: goedkeuring

        Goedgekeurd

        De agenda van de algemene vergadering van IVM van 11 juni 2025 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente wordt door de gemeenteraad gemandateerd zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in deze gemeenteraad en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda die voorligt. De volmachtdrager beschikt over het totaal van het aantal stemmen waarover de gemeente beschikt.

        Agenda:

        1. Samenstelling raad van bestuur: benoeming bestuurders en plaatsvervangend bestuurders
        2. Evaluatierapport over de werking van de opdrachthoudende vereniging IVM over de periode 2019-2025 + beleidsplan 2025-2021: goedkeuring
        3. Deontologische code van goed bestuur en huishoudelijk reglement algemene vergadering en raad van bestuur: goedkeuring
        4. Vaststelling presentiegeld en reiskosten
        5. Jaarverslag/verslag raad van bestuur 2024 over de werking van de intergemeentelijke vereniging: goedkeuring
        6. Verslag van de raad van bestuur m.b.t. de jaarrekening 2024: goedkeuring
        7. Verslag van de commissaris
        8. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2024
        9. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
        10. Verlenen van kwijting aan de commissaris
        11. Aanpassing maatschappelijk kapitaal aan het bevolkingscijfer van de meest recente officiële opgave gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad in uitvoering van artikel 10 van de statuten: goedkeuring
        12. Aanstelling bestuurder raad van bestuur BW2E: akteneming
        13. Aanstelling vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergadering Poolstok cv: akteneming
      • Reglement betreffende delegatie bevoegdheden personeel - herziening: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Overeenkomstig het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 41 al. 2-17° kunnen dadingen met personeelsleden die de gevolgen van de beëindiging van het dienstverband van een personeelslid als voorwerp hebben, toevertrouwd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
        Dadingen met personeelsleden zijn uitzonderlijk, maar in het belang van het bestuur en van het betrokken personeelslid is het aangewezen dat snel kan worden gehandeld van zodra een overeenkomst werd bereikt. Het is daarom opportuun dat de bevoegdheid voor het aangaan van dadingen met personeelsleden wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
        Het vaststellen rechtspositieregeling, personeelsformatie en organogram blijven bevoegdheid van de raad.
        Er wordt voorgesteld het reglement zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 12 oktober 2020 te herzien.

      • Ethias nv - aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering: goedkeuring.

        Goedgekeurd

        Ethias is een maatschappij actief op het terrein van de verzekeringen (brand, bliksem, ontploffingen, arbeidsongevallen, ongevallen “gemeen” recht en burgerlijke verantwoordelijkheid) en gemeenschappelijke pensioenkas.

    • Welzijn

      • Lokaal overleg kinderopvang - goedkeuring oprichting en statuten

        Goedgekeurd

        Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 304 dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen en dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

        Het lokaal overleg kinderopvang is een gemeentelijke adviesraad dat zich buigt over het beleid en de ontwikkeling van kinderopvangfaciliteiten. Het LOK dient verplicht advies te geven over de oprichting van het lokaal loket kinderopvang, de beleidsdoelstellingen voor kinderopvang in het meerjarenplan en over de opmaak van bepaalde procedures zoals opportuniteitsadvies, criteria voor uitbreidingssubsidierondes voor kinderopvang en dergelijke meer.

        De oprichting en de statuten van het lokaal overleg kinderopvang worden ter goedkeuring voorgelegd.

         

         

    • Grondgebiedzaken

      • Raamovereenkomst voor de keuringen van het gemeentelijk patrimonium - lastvoorwaarden en gunningswijze: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het bestek dat voorligt omvat de raamovereenkomst voor de keuringen van het gemeentelijk patrimonium en de werking van de technische dienst. Het doel van de overeenkomst is de uniformering, efficiënte planning en opvolging van de keuringen.

      • Verwerving deel wegbedding Paddenhoek: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Naar aanleiding van een recente verkoop van het pand op de hoek Kortrijksesteenweg/Paddenhoek kwam aan het licht dat een deel van het oorspronkelijk perceel deel uitmaakt van de wegbedding van de Paddenhoek. Het gaat over 174 m². Bij de verkoop tussen particulieren werd dit deel (uiteraard) uitgesloten. Voorgesteld wordt dat dit deel door de gemeente wordt verworven en dat de eigenaars worden vergoed voor 'ten onrechte' betaalde onroerende voorheffing, hetzij € 3.915.

    • Vrije tijd

      • Aanvaarding schenking - pentekening Hugo De Clercq: goedkeuring

        Goedgekeurd

        Mevrouw Edite Van den Heede-Van Simaeys wenst een pentekening 'Museum Gust De Smet' van Hugo De Clercq te schenken.
        De enige voorwaarde bij de schenking is dat het werk bewaard en getoond wordt in het museum Gust De Smet. 

      • Aanvaarding schenking - George Minne, De arbeider 1911 (brons): goedkeuring

        Goedgekeurd

        Familie Vanden Bogaerde wenst het bronzen beeld van George Minne van circa 1910/1911 met als titel 'Buste van een man' te schenken. 
        De familie stelt als voorwaarde dat het beeld voor altijd in eigendom blijft van de gemeente Sint-Martens-Latem, dat het een publieke plaats krijgt in het dorp van Sint-Martens-Latem en dat het een titelbordje krijgt 'Geschonken door arch. Jean en Elisabeth Vanden Bogaerde (2025)'. 

      • Aankoop kadertent: goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunnen

        Goedgekeurd

        In het kader van de opdracht ‘Aankoop kadertent’ werd een bestek met nr. 2025/VT/1
        opgesteld door de Dienst Vrije tijd.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 44.000 excl. btw of  € 53.240 incl. 21% btw..
        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande
        bekendmaking.

    • Toegevoegde punten

      • Toegevoegd punt fractie LEF: Riolering Koperstraat - rioolrenovatie: vragen om inlichtingen

        Ter kennis genomen

        In opdracht van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem en FARYS werden er tussen maart 2023 en september 2024 wegenis- en rioleringswerken uitgevoerd in de Koperstraat. Er werd voorzien in een nieuwe wegenis- en fietsinfrastructuur alsook in de aanleg van een volledig nieuw gescheiden rioleringsstelsel.
        De riolerings- en wegeniswerken werden, althans zo werd dit gecommuniceerd, 'volledig afgerond op 11 en 12 september 2024', waarbij de aannemer in de Koperstraat de laatste werkzaamheden uitvoerde aan de rioleringen, waaronder een eindruiming en een camera-inspectie.
        Kort daarna werd de Koperstraat plechtig ingelopen door het gemeentebestuur en in-gefietst door enkele van onze lokale schoolkinderen.
        Op 13 mei 2025 ontvingen de bewoners van de Bosstraat, Elsakkerweg, Kerkstraat en Kerkakker evenwel een schrijven van de dienst Grondzaken waarin werd aangekondigd dat er op 19 mei 2025 een 'rioolrenovatie' zou plaatsvinden in de Koperstraat. Tegelijkertijd werden er tijdelijke verkeersmaatregelen aangekondigd. De werken zouden zes dagen in beslag nemen.
        Het verwondert ons dat er amper 9 maanden na de 'volledige afwerking' van deze toch wel ingrijpende riolerings- en wegeniswerken nog 'een rioolrenovatie' nodig is.
        Nazicht van de stukken van het aanbestedingdossier leert ons dat er een deel van de oude riolering zou behouden worden om de bomen te beschermen en dat dit het deel is dat nu zou moeten worden gerenoveerd. Dit werd op vrijdag 16 mei (amper 3 dagen voor aangekondigde aanvang der werken) ook aldus aangekondigd op de website van het Lokaal Bestuur.
        Op datum van indienen van dit agendapunt (21 mei 2025) blijken de werken evenwel nog niet aangevat te zijn.

        Vragen:

        1. Waarom werd er in september 2024 naar de bevolking toe gecommuniceerd dat de werken in de Koperstraat afgewerkt zijn?
        2. Betreft de te renoveren 'oude riolering' waarvan sprake (=de oude buis tussen Elsakkerweg en de Latemstraat onder de bomen die na renovatie in dienst blijft als RWA buis)
          1. Hoe werkt dit procedé precies?
          2. Wat zijn de effecten op deze onderliggende rioolbuis wetende dat de wortels van de bovenliggende bomen op deze rioolbuis zullen blijven inwerken?   
        3. Waarom stuurt het Lokaal Bestuur op 13 mei een brief naar de omwonenden met de melding dat de werken op 19 mei aangevat worden, als dit niet zo blijkt te zijn? Hoe kunnen hierover met Farys betere afspraken gemaakt worden?
        4. Hoe komt het dat men bij contactname met FARYS als antwoord krijgt dat zij niet op de hoogte zijn van deze aangekondigde rioolrenovatie en geen toelichting kunnen geven?
        5. Wat is de kostprijs van deze rioolrenovatiewerken die nu zullen uitgevoerd worden? Is deze uitgave een onderdeel van de oorspronkelijke gunning van het globaal dossier ‘wegenis- en rioleringswerken Koperstraat? Indien niet, waar wordt deze uitgave gebudgetteerd?
        6. Is het dezelfde aannemer dan deze van het globaal dossier die ook deze werken uitvoert? Of gaat het om een andere aannemer?
      • Toegevoegd punt fractie LEF: gemeentelijke begraafplaatsen - aanduidingen bij graven: principebeslissing

        Goedgekeurd

        In het kader van een nog verdere versterkte zorg voor onze begraafplaatsen, wordt voorgesteld een lokaal, duurzaam, vlot wegneembaar en herbruik set aan bordjes te ontwerpen en te laten maken die bij graven kunnen geplaatst worden waarvan de concessie afloopt.

      • Toegevoegd punt fractie LEF: herstel private opritten op kosten van de gemeente: vragen om toelichting

        Ter kennis genomen

        Na een melding van een bewoner over aanzienlijke schade aan zijn oprit, veroorzaakt door de wortels van bomen op openbaar domein, werd beloofd om een oplossing te voorzien. Hierbij werd afgesproken dat de bewoner zelf een aannemer zou inschakelen, terwijl de gemeente de kosten voor het deel op openbaar domein zou dragen. Tijdens de uitvoering van de werken heeft de gemeente de bewoner verplicht om zijn oprit te verkleinen en deze aan te leggen in huisstijl kasseien. Deze maatregel sluit aan bij het beleid om een uniforme en esthetische inrichting van het openbaar domein te waarborgen. Daarnaast is een deel van de oprit en berm onthard, waardoor de wortels van de bomen nu aanzienlijk meer ruimte hebben. Deze aanpassing draagt bij aan een duurzamer beheer van de omgeving en voorkomt verdere schade in de toekomst.
        In het schepencollege van 14 april 2025 gaf het schepencollege opdracht de factuur van de aannemer voor één situatie te betalen voor de som van 7.896,46 euro incl. BTW.  

        Vragen:

        1. Op basis van welk reglement heeft het schepencollege deze factuur goedgekeurd?
        2. Aan welke criteria/voorwaarden moeten eigenaars voldoen om voor deze gemeentelijke tegemoetkoming in aanmerking te komen? Op welke manier kunnen zij hun aanvraag richten aan het lokaal bestuur?
      • Toegevoegd punt fractie LEF: hemelwater- en droogteplannen: vragen om toelichting

        Ter kennis genomen

        De voorbije jaren is het inzicht gegroeid dat we anders moeten omgaan met ons hemelwater. Een hemelwater- en droogteplan met een integrale visie over waar en hoe we het hemelwater in een gebied zoveel mogelijk ter plaatse infiltreren of hergebruiken, bufferen en pas als laatste stap vertraagd afvoeren, draagt hiertoe bij.
        Langere droge periodes en overvloedige regenbuien wisselen elkaar steeds vaker af, met overlast en schade tot gevolg. Klimaatopwarming daagt steden en gemeenten uit om anders met water om te gaan en de omgeving en de infrastructuur anders in te richten. Slim omgaan met water is de boodschap. Een hemelwater- en droogteplan kan daarbij helpen.
        De Blue Deal stelt dat een gemeente na 2024 enkel nog toegang heeft tot watergerelateerde subsidies als zij beschikt over een voldoende ambitieus hemelwater- en droogteplan.
        De Vlaamse coördinatiecommissie voor Integraal Waterbeleid stelde een blauwdruk voor een dergelijk plan ter beschikking om de gemeentebesturen te ondersteunen.
        In Oost-Vlaanderen hebben 52 van de 60 gemeenten (voor de fusies van 1/1/2025) voor de deadline van 31/12/2024 een hemelwater- en droogteplan opgemaakt en goedgekeurd in de gemeenteraad. Sint-Martens-Latem is één van de acht gemeenten dat geen goedgekeurd plan heeft.
        In het gemeentelijk klimaatactieplan (goedgekeurd in de gemeenteraad van 22/11/2021 staat onder actiepunt 3.4 opgenomen ‘opmaak van een hemelwater- en droogteplan’ met als beschrijvende tekst:
        In de zomer van 2020 maakte de Vlaamse minister van omgeving de Blue Deal bekend: een plan dat inzet op 70 maatregelen in de strijd tegen waterschaarste en droogte. Één van de maatregelen in het plan zet in op het triggeren van lokale besturen om openbare ruimte te ontharden. Vanaf 2024 zullen gemeenten enkel nog toegang hebben tot watergerelateerde subsidies, mits een ‘hemelwater- en droogteplan’ met een voldoende hoog ambitieniveau werd opgesteld. Dit plan heeft als doel om een integrale ruimtelijke visie te ontwikkelen over hoe de buffering, infiltratie en regenwaterafvoer binnen het grondgebied van de gemeente kan gerealiseerd worden. Het plan kan vervolgens gebruikt worden om toekomstige projecten met betrekking tot infiltratie en buffering af te toetsen aan deze lange-termijn visie. Op dit moment (voorjaar 2021) is men bezig met de uitwerking van de methodologie van dergelijke hemelwater- en droogteplannen. Verwacht wordt dat deze tegen eind 2021 klaar zal zijn. Er wordt daarom aangeraden om de opstart van de opmaak van een hemelwaterplan nog even uit te stellen. De gemeente Sint-Martens-Latem is op heden geen voorstander om nog een extra plan te laten opmaken. Daarom wordt voorlopig verder afgewacht tot het volledige kader van de Blue Deal bekend is en wordt nagegaan hoe concreet de verplichting tot opmaak van een hemelwater- en droogteplan wordt. Intussen wordt bekeken hoe de Blue Deal past binnen de reeds lopende acties. Betrokken diensten en partijen: Gemeentebestuur, dienst ruimte, dienst grondzaken

        Vragen:

        1. Waarom heeft het schepencollege ervoor gekozen om dit plan tot op heden niet te laten opmaken en ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad?
        2. Wat is de visie hierover voor de nabije toekomst?
        3. Wat zijn de gevolgen voor de gemeente nu dit plan er niet is? Welke potentieel te verkrijgen watergerelateerde subsidies misloopt de gemeente nu, bijvoorbeeld in het kader van rioleringswerken?

Namens Gemeenteraad,

Jef Van den Heede
Algemeen directeur - waarnemend

Filip Vanparys
Voorzitter