Terug Gemeenteraad

Mon 29/04/2024 - 20:00 Raadzaal

Goedkeuring notulen

Openbaar

Algemeen bestuur

Grondgebiedzaken

  • In uitvoering van het mobiliteitsplan worden de snelheidsregimes aangepast in de Karel-Lodewijk Maenhoutstraat en Latemstraat. Meer specifiek geldt er voortaan een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur in de volledige Karel-Lodewijk Maenhoutstraat en in de Latemstraat tussen de rondpunten aan de Koperstraat en de Golflaan.

    De genomen stappen komen voort uit een actie zoals goedgekeurd in het meest recente mobiliteitsplan (gemeenteraad 29/06/2020). 

  • De genomen stappen in bovenvermeld agendapunt komen voort uit een actie zoals goedgekeurd in het meest recente mobiliteitsplan (gemeenteraad 29/06/2020). 

  • In kader van de uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein, georganiseerd door de Vlaamse Overheid, kunnen burgers, organisaties en lokale besturen de plaatsing van laadpalen aanvragen. Een tweede batch van locaties werd reeds goedgekeurd:

    • Parking Pastorie Deurle (Dorpsstraat 39)
    • Parking Pastorie Latem (Dorp 11)
    • Parking Sporthal Latem-Deurle (Hoge Heirweg 64)

    Op deze locaties, met uitzondering van de publieke laadpaal t.h.v. de sporthal, worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen. Dit wordt aangeduid met een verkeersbord E9a en onderbord GVIId met symbool elektrische voertuigen. 

    Aan de publieke laadpaal ter hoogte van Sporthal Latem-Deurle zal één van de laadpunten, expliciet worden voorbehouden voor een voertuig van de autodeelorganisatie BattMobility. Dit wordt aangeduid met verkeersbord E9a en onderbord GVIId met opschrift 'autodelen'. Het betreft een deelwagen van een particulier.

  • Naar aanleiding van een petitie ondertekend door inwoners van de Keistraat en zijstraten in het voorjaar van 2023 en na overleg met de inwoners werd in bilateraal overleg met het lokaal bestuur van De Pinte voorgesteld om een tonnageverbod van 3,5 ton met uitzondering voor plaatselijk verkeer in te voeren in de Keistraat.

    Het verbod is geldig op de volgende twee segment:

    • tussen het kruispunt met de Langevelddreef en het kruispunt met de Acacialaan;
    • en tussen het kruispunt met Reevijver en het kruispunt met de Baron de Gieylaan.
  • Het project dat voorligt omvat de renovatie van het beschermd monument ‘Villa Juliana’ (ook wel gekend als het ‘Oud Gemeentehuis van Deurle’ of het ‘Woonhuis Xavier De Cock’), gelegen op de site ‘De Vierschaar’. Deze renovatie omvat de restauratie van de gevel. Op die manier trachten we de oorspronkelijke erfgoedwaarde van Villa Juliana te herstellen als ankerpunt in Deurle. 

    Villa Juliana staat gecatalogeerd als een beschermd monument. Om die reden werd een subsidiedossier ingediend bij het Vlaams Agentschap voor Onroerend Erfgoed. Hierdoor kan een toelage van 60% van de subsidieerbare werken verkregen worden. In dit geval betekent dit een subsidie van maximaal 150.000 euro. Het aanbestedingsdossier dat voorligt werd in detail besproken met de erfgoedconsulente van het agentschap ter voorbereiding van de indiening van het subsidiedossier. De raming voor dit aanbestedingsdossier bedraagt 308.329,30 euro inclusief BTW

    Aangezien Villa Juliana een beschermd monument is dienen de kandidaat-aannemers minstens een klasse twee erkenning te hebben om hun ervaring te bewijzen met de restauratie van monumenten.  

  • Enkele kasseiwegen binnen de gemeente hebben nood aan grondig herstel. Onder meer in de Elsakkerweg en Reinaertdreef dienen de kasseien heraangelegd te worden. Daarnaast voorzien we ook een algemene post tot herstel van bepaalde zones, zodat er enige flexibiliteit mogelijk is om andere punten te laten herstellen binnen het geraamde budget.

    De werken in de bovenvermelde straten houden een nieuwe fundering in en het heraanleggen van de huidige kasseistroken. Gezien de nog steeds goeie kwaliteit van de kasseien zelf, opteren we om de kasseien (behoudens defecte keien) te hergebruiken.

     

    De raming voor de werken bedraagt € 180.000 excl. btw of € 217.800 incl. 21% btw.

    Aangezien het geraamde bedrag de grens van € 140.000,00 overschrijdt, wordt de overheidsopdracht uitgeschreven als een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Vrije tijd

  • Het lokaal bestuur wil via verschillende cultuurprijzen een variatie aan kunstvormen en doelgroepen in de kijker plaatsen.
    Met de 'BINUSPRIJS voor het lokale cultuurleven'wil het lokaal bestuur het cultuurleven in Sint-Martens-Latem ondersteunen en de zichtbaarheid van het cultuurleven in de brede zin verhogen. De BINUSPRIJS is een aanmoediging voor lokale cultuuractoren (zowel individuen als verenigingen) om op de ingeslagen weg verder te gaan.

    Er wordt een reglement opgemaakt dat de criteria voor de wedstrijd opneemt.

  • De jaarrekening van cultuurregio Leie en Schelde 2023 werd opgesteld. De bedrijfsrevisor maakte een verslag op over de balans en resultatenrekening op 27 maart 2024. 

    Conform de statuten van de Cultuurregio Leie Schelde (opvolger van POLS) dienen de deelnemende gemeenten de jaarrekening goed te keuren (art. 12, § 2).

    De gemeenteraad beslist eveneens over de verlenging van de projectvereniging tot en met 2026.

Toegevoegde punten

  • Middels gemeenteraadsbesluit van 02 juli 2018 werd het voor- en naschools leerlingentransport met eigen schoolbussen (toen nog twee) afgeschaft.
    Op de gemeenteraad van 27 mei 2019 vroeg onze fractie naar een stand van zaken betreffende de genomen maatregelen om te komen tot het oplossen van interne vervoersproblemen, dit naar aanleiding van het afschaffen van het voor- en naschoolsleerlingentransport. Er werd toen door ons voorgesteld om ten dien einde een Raadscommissie gemeentelijk openbaar vervoer op te richten.
    De Welzijnsfractie stemde tegen.
    Welzijn had in haar verkiezingscampagne nochtans beloofd om tegen uiterlijk 2022 het nodige te zullen doen om te voorzien in een lokaal openbaarvervoer, waarmee ook de problematiek rond het afschaffen van het voor- en naschool leerlingentransport zou worden opgelost.
    Dit beloofde gemeentelijk openbaar vervoer bleef echter uit.
    Middels collegebesluit van 31 januari 2022 werd het busvervoer van leerlingen, tienerwerking en speelpleinwerking vanaf februari 2022 tot en met 30 juni 2022 uitbesteed aan een externe dienstverlener, dit, zo werd althans gesteld, omdat het onderhoud en personeelskost verbonden aan de eigen bus teveel zou kosten én omdat de buschauffeur ontslag genomen heeft. Deze uitbesteding werd op basis van de ontvangen offertes gegund voor € 30.000,00, wat omgerekend een maandelijkse kost van € 6.000,00 betekende, gefinancierd met het budget voorzien voor het wagenpark.
    De jaarlijkse kost voor het onderhoud (materiaalkost) en het besturen van de bus (personeelskost) bedroeg ongeveer € 45.000,00/jaar, wat een maandelijkse kost van € 3.750,00 impliceerde.
    De bus werd toen echter eveneens ingezet voor het voor- en naschools leerlingentransport.
    Op de gemeenteraad van 27 juni 2022 werd goedkeuring verleend aan het bestek Busvervoer leerlingen, tienerwerking en speelpleinwerking voor de periode 2022 – 2025. Hiervoor werd een budget uitgetrokken van € 70.000,00 per periode van 12 maanden, dit zonder voor- en naschools leerlingentransport, dit impliceerde een totale kost van maarliefst € 210.000,00 voor een periode van amper drie jaar.
    Dit betrof een veelvoud van de kostprijs onderhoud en personeelskost verbonden aan een bus in eigen beheer, dit inclusief voor- en naschools leerlingentransport.
    Op de gemeenteraad van 12 september 2022 werd door onze fractie de bezorgdheid geuit dat de dienstverlening van de gedurende het lopende schooljaar door de externe dienstverlener aangeboden transportdiensten te wensen overlieten.
    Tevens werd gewezen op de negatieve impact van het afschaffen van het voor- en naschools leerlingentransport op de mobiliteit rond onze scholen.
    Deze opmerkingen werden toen weggewuifd. Alles zou in orde zijn en uit overleg met de scholen zou blijken dat er zich geen problemen stelden, aldus de toenmalig bevoegde schepen.
    Ondertussen heeft ieder van ons kunnen ervaren dat er zich sinds jaren weldegelijk ernstige verkeersproblemen stellen, dit voornamelijk aan het begin en het einde van de schooldagen.
    Veel ouders kiezen voor een sluipweg via de binnenwegen, wat aldaar (vb. Guido Gezellestraat, Kouterbaan, Bunderweg,…) voor bijkomende files zorgt.
    Door een gebrek aan parkeerplaatsen moeten ouders ook blijven rondrijden of worden de kinderen ver van de schoolpoort afgezet.
    Ook mag niet vergeten worden dat er nu veel ouders en senioren in het verkeer gejaagd worden, daar waar dit niet het geval zou zijn indien er – tegen een billijke vergoeding – terug voor- en naschools leerlingentransport zou worden aangeboden.
    Dit brengt ons tot de conclusie dat het opnieuw aanbieden van voor- en naschools leerlingentransport (bij voorkeur in eigen beheer) de kostprijs, de mobiliteit en verkeersveiligheid rond de schoolpoorten ten goede zal komen.

    Vragen tot toelichting:

     Onze fractie heeft dan ook de volgende vragen: 

    • Hoeveel werd er door het Lokaal Bestuur reeds besteed aan het sinds 2022 uitbestede busvervoer leerlingen, tienerwerking en speelpleinwerking gedurende het voorbije schooljaar?;
    • Werd er in 2023 en 2024 een evaluatie gemaakt van de kwaliteit van de dienstverlening (stiptheid, plaats pickup van de leerlingen, …);
    • Werd er een evaluatie gemaakt van de impact van het sinds 2018 afschaffen van het voor- en naschoolse leerlingentransport op de mobiliteit aan en rond onze scholen?;
    • Overweegt het CBS om het voor- en naschoolsleerlingentransport terug aan te bieden dit met een eigen schoolbus? Zoniet waarom?;
    • Welke maatregelen werden reeds genomen om de toenemende verkeersdrukte aan de schoolpoorten bij aanvang en einde van de schooluren te doen afnemen?
  • De serviceflats werden destijds voorzien van een individueel personenalarmsysteem.
    Dit was een dienst die destijds aan de bewoners van het seniorenflatgebouw werd aangeboden omdat dit van kapitaal belang was om hun persoonlijke veiligheid te kunnen garanderen indien er zich een acuut gezondheids- of andere probleem stelde.
    Dit personenalarm is o.i. dan ook inherent aan de dienstverlening die door de bewoners mag worden verwacht van het seniorenflatgebouw, waarvan het gemeentebestuur eigenares is en waarvan de flats verhuurd worden door het OCMW.
    Dit personenalarmsysteem blijkt nu evenwel sinds bijna twee jaar niet meer te functioneren.
    Onze fractie heeft reeds verschillende keren benadrukt dat dit onaanvaardbaar is. Het gebrek aan een functionerend personenalarmsysteem getuigt van een gebrekkige dienstverlening aan de bewoners van de serviceflats die veelal alleenstaande senioren zijn, waarvoor een personenalarmsysteem het verschil kan betekenen tussen leven en dood.
    Men was op zoek naar een aannemer, werd door de bevoegde schepen keer op keer gemeld.
    Niettegenstaande de aldus gemaakte beloftes dat men dit probleem vlug zou oplossen, blijft herstel/reactievatie evenwel sinds bijna twee jaar uit.
    Dit brengt onze fractie ertoe om nogmaals aan de alarmbel te trekken door dit punt naar de gemeenteraad te brengen.

    Vragen om toelichting:

    1) Waarom blijft het herstel / de her-activatie van het personenalarmsysteem in de seniorenflats uit?;

    2) welke alternatieven werden reeds onderzocht om op heel korte termijn te komen tot een snelle reactivatie van het systeem?;

    2) Is het College de mening toegedaan dat dit personenalarmsysteem een dienst is dat aan de bewoners dient te worden aangeboden én waarvan de kost ten laste dient te komen van het Lokaal Bestuur?;

    3) welke garanties kan het Lokaal Bestuur aan de gemeenteraad geven opdat deze dienstverlening binnen heel korte termijn opnieuw wordt aangeboden en het personenalarmsysteem na bijna twee jaar inactiviteit terug zal functioneren/aangeboden zal worden?

  • In de gemeenteraad van april 2023 werden vragen besproken met betrekking tot onderhoud van grachten en beken. De bevoegde schepen vroeg toen een aantal maanden de tijd om dit onderwerp verder voor te bereiden. In september 2023 kwam het onderwerp opnieuw aan bod in de gemeenteraad en werd door de bevoegde schepen volgende zaken verklaard:

    • In juni 2023 heeft het schepencollege de principiële keuze gemaakt om de beken van 3de categorie (8,9km) over te dragen aan de Provincie Oost-Vlaanderen zodat zij kunnen instaan voor het onderhoud. Het schepencollege heeft daarover een formele vraag aan de Provincie gesteld, waarop de Provincie zich heeft geëngageerd om die vraag te onderzoeken en tegen maart 2024 een voorstel te doen.
    • Wat de privatieve grachten betreft, zou de gemeente een sensibiliserende actie opzetten richting eigenaars van deze grachten om hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid en daarbij tips te geven hoe ze dit best kunnen aanpassen.
    • En tot slot wat de baangrachten betreft, werd gesteld dat voortaan een meer systematische controle op vaste momenten zou opgezet worden met eigen personeel met als doelstelling meer preventief te werk te gaan.

    Vragen

    1)     Wat de beken van 3de categorie betreft:

    1. Welk antwoord/voorstel heeft de Provincie Oost-Vlaanderen in maart overgemaakt aan het gemeentebestuur?
    2. Indien de Provincie tot de eindconclusie is gekomen dat zij deze beken zullen overnemen, wanneer zal dat gebeuren en welke onderhoudswerken zullen uitgevoerd worden in 2024?
    3. Indien de Provincie tot de eindconclusie is gekomen dat zij deze beken niet zullen overnemen of nog niet geantwoord heeft op de formele vraag, welke onderhoudswerken zal het schepencollege zelf in 2024 laten uitvoeren in eigen beheer of in aanbesteding?

    2)     Wat de privatieve grachten betreft:

    1. Kunnen de sensibiliserende documenten (brieven + begeleidende tips) aan de eigenaars van baangrachten opgeladen worden?
    2. Welke reacties van eigenaars zijn hierover binnen gekomen bij het gemeentebestuur?
    3. Hoe volgt het schepencollege de concrete situatie qua actie van deze eigenaars op het terrein op? 

    3)     Wat de baangrachten betreft:

    1. Wat is het resultaat van de meer systematische controles op vaste momenten, waarvan werd aangekondigd dat die voortaan zouden uitgevoerd worden?
    2. Welke concrete ruimingswerken zullen als gevolg van deze controles in 2024 uitgevoerd worden? In eigen beheer of in aanbesteding? Wordt hiervoor ook overleg ingepland met de eigenaars van de gronden waarop werken worden ingepland?
    3. Wordt de suggestie om van deze werken een interactieve kaart op de website van de gemeente te plaatsen, uitgevoerd in 2024?