Terug Gemeenteraad

Mon 28/06/2021 - 20:00 Raadzaal

Goedkeuring notulen

Openbaar

Algemeen bestuur

  • Op 19 oktober 2020 veranderde het Agentschap Binnenlands Bestuur de algemene richtlijnen voor vergaderingen van lokale bestuursorganen. Daarin stelt de toezichthoudende overheid dat fysiek vergaderen als uitgangspunt niet langer aan te houden is. Vanuit de voorbeeldfunctie van het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem is het dan ook onverantwoordelijk om in deze lockdownperiode noch een fysieke, noch een hybride vergadervorm te organiseren. Daarbovenop hebben de raadsleden ondertussen voldoende ervaring met digitale vergaderingen waardoor alle democratische rechten van elk raadslid kunnen uitgeoefend worden tijdens zo'n digitale zitting. 

    Op 12 februari 2021 gaf de Vlaamse Regering haar principiële goedkeuring aan het ontwerp van besluit van de Vlaamse Regering (BVR) over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen. Hierdoor zal het digitaal en hybride vergaderen formeel verankerd worden in het decreet lokaal bestuur om de lokale besturen rechtszekerheid te bieden en los van uitzonderingssituaties digitaal of hybride vergaderen mogelijk te maken.

    Omwille van bovenstaande redenen is een digitale vergadering daarom de enige veilige en de meest democratische werkwijze. Gemeenteraadsleden kunnen op een veilige manier deelnemen aan de vergadering, publiek kan de vergadering online bijwonen. 

    De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn verloopt digitaal omwille van de bovenstaande argumentatie.

    Het publiek kan digitaal de vergadering online mee volgen. Ze kunnen de digitale vergadering volgen via de livestream op het YouTube-gemeentekanaal. Op deze manier wordt de openbaarheid van de zitting gegarandeerd.

  • Enig artikel. De raad neemt kennis van maatregelen die het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau hebben genomen om de verspreiding van het COVID-19-virus te beperken ter ondersteuning van de inwoners, verenigingen en lokale economie. De volgende maatregelen zijn nieuwe acties bovenop de acties die reeds in de raden van 27 april, 25 mei, 29 juni, 7 september, 12 oktober, 23 november, 4 december 2020, 25 januari 2021, 22 februari 2021, 29 maart 2021, 26 april 2021 en 25 mei 2021 werden toegelicht.

    Volgende maatregelen werden genomen in het kader van de volksgezondheid en voor de bestrijding van het COVID-19 virus.

    • Binnen de eerstelijnszone Schelde-Leie (ELZ) werd beslist om twee vaccinatiecentra op te richten. De bevolking van Sint-Martens-Latem zal kunnen gevaccineerd worden in het vaccinatiecentrum in Nazareth. Dit complex logistiek project wordt actief mee uitgebouwd door het lokaal bestuur.
    • Het lokaal bestuur heeft sneltesten ter beschikking om in te zetten bij mogelijke clusteruitbraken in de scholen, de sociale voorzieningen, ...

    Volgende maatregelen werden genomen ten voordele van het welzijn van de inwoners en ten voordele van de scholen, de verenigingen en de lokale economie:

    • Systematische communicatie naar en ondersteuning van de verenigingen en de lokale ondernemers over de implementatie van de wijzigende richtlijnen.
    • Ondersteuning van de verenigingen bij het organiseren van een coronaveilig zomerprogramma, passend binnen de toegelaten versoepelingen en de te volgen protocollen. De aanvragen van de verenigingen worden wekelijks getoetst in het intern coronaoverleg van het lokaal bestuur aan de geldende regels op dat moment.
    • Ondersteuning van de kermiscomités bij corona-gerelateerde maatregelen.
    • 70-plussers blijven gebeld worden door een team van vrijwilligers, net als jongeren die nood hebben aan sociaal contact.
    • Aan de Oase werd een tent opgezet waaronder maximaal vijftig personen kunnen zitten. Aan de Brouwerij werd een tent opgezet waaronder maximaal twintig personen kunnen zitten. De gemeente voorziet aangepaste verlichting, tafels en stoelen. 
    • Studenten kunnen in alle rust studeren in het Tempelhof op reservatie.
    • Aan de trouwers wordt de mogelijkheid geboden om in open lucht te huwen om hen zo de mogelijkheid te geven 50 personen de ceremonie in veilige omstandigheden te laten bijwonen.
    • Kwaliteitsvolle CO2-meters werden aangekocht en maken deel uit van het uitleenmateriaal voor de gebruikers van de gemeentelijke zalen.
    • De overeenkomst met de kerken werd verlengd waardoor verenigingen kunnen gebruik maken van de kerken met tussenkomst door de gemeente.
    • In de sportraad wordt het voorstel gedaan om sportverenigingen tijdens de zomerperiode 's avonds gebruik te laten maken van de sportinfrastructuur om de opgelopen trainingsachterstand in het halen.
  • Het grootste project dit jaar op het vlak van personeelsbeleid voor het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem is de uitwerking van een nieuwe rechtspositieregeling (RPR) en een aangepaste personeelsformatie. Een moderne RPR is voor een lokaal bestuur de basis voor een modern personeelsbeleid. De accenten die in de nieuwe RPR gelegd werden geven aan op welke manier de organisatie wenst te evolueren in de toekomst en weerspiegelen de visie van het managementteam en het politiek bestuur.

    De nieuwe RPR biedt onder andere een antwoord op volgende zaken:

    •  Selectie en aanwerving op maat

    Aanwervingsprocedures op maat van de functie ontwikkelen is noodzakelijk voor een flexibel wervingsbeleid. Elke functie is anders en vereist andere aanwervingstechnieken. We botsten al te vaak op de stugge voorgeschreven procedures en een modernisering was op zijn plaats. Op die manier kan er meer proactief nagedacht worden over welke selectiemethoden en volgorde van selectiemethoden de meeste kans biedt op het vinden van de juiste kandidaat. De laatste jaren voelen we de ‘war on talent’ zeer hard in de selecties, vandaar dat we snel moeten kunnen inspelen op recente tendensen. De nieuwe RPR biedt de ruimte die we hiervoor nodig hebben.

    • Feedback- functionerings- en evaluatietraject

    De basis wordt gevormd door een traject dat vereenvoudigd uitgelegd bestaat uit drie stappen. Een eerste stap is het feedbacktraject waarbij de medewerker feedback krijgt over zijn/haar functioneren. Als er aandachtspunten uit het feedbacktraject komen wordt een functioneringstraject opgezet om concreet te werken op die aandachtspunten. Indien dit geen oplossing biedt wordt een evaluatietraject opgestart. Als de evaluatie tot tweemaal toe negatief wordt beoordeeld kan ontslag volgen. In vergelijking met de vorige RPR wordt deze procedure verkort naar minimaal twee keer drie maanden.

    Tijdens het doorlopen van de drietrapsprocedure heeft elke medewerker voldoende de kans om het vereiste niveau van functioneren te halen met maximale ondersteuning van de leidinggevenden. Toch laat de verkorte procedure de organisatie toe om bepaalde problematische situaties doelgericht aan te pakken. Ook voor de motivatie van de overgrote meerderheid van de medewerkers die wel goed functioneren is het belangrijk dat die probleemsituaties niet blijven duren.

    • Verhogen aantrekkelijkheid als werkgever

    De aantrekkelijkheid als werkgever wordt volgens ons in de eerste plaats gevormd door de organisatiecultuur, de sfeer tussen de collega’s, de kwaliteiten van de leidinggevenden, de kansen en opportuniteiten die we als werkgever bieden aan medewerkers, het creëren van een aangename werkomgeving, het werken voor het maatschappelijk belang,… Op al deze bovenstaande aspecten proberen we constant te werken, om medewerkers te blijven uitdagen en voldoening te laten halen uit hun job. Op die manier trachten we het maximale potentieel te halen uit ieder team en uit ieder individu. Deze zaken maken het echte verschil tussen verschillende werkgevers en bepalen of medewerkers uitblinken of niet.

    Naast bovenstaande aspecten is er uiteraard ook nog de verloning die competitief moet zijn een aangepast aan de hedendaagse evoluties. De nieuwe RPR bevat daarom een uitbreiding van het reeds bestaande pakket aan extra legale voordelen. Hierbij worden specifieke accenten gelegd voor een klimaatvriendelijke mobiliteit en de ondersteuning van medewerkers met jonge kinderen. Ook de visie op optimaal telewerk wordt doorgetrokken in de extra legale voordelen door een telewerkvergoeding te voorzien, aangevuld met het Workplace as a Service-verhaal. Het plaatsonafhankelijk werken wordt op die manier zowel financieel als materieel ondersteund en is een essentieel onderdeel van een goede werk-privé balans. Hierop inzetten als werkgever is noodzakelijk in een tijd dat ook andere werkgevers hierop inzetten. We hopen met dit pakket een gunstige concurrentiepositie te hebben gecreëerd op dit vlak, want de ‘war on talent’ is geen uitdaging meer voor de toekomst, maar een uitdaging van het heden.

    Een belangrijk discussiepunt richting de uitwerking van een nieuwe RPR was de keuze tussen het aanwerven van statutaire of contractuele functies. De tendens richting meer contractuele aanwervingen is een stap die sommige andere lokale besturen en andere overheidssectoren reeds genomen hadden. Dit om zowel financiële redenen als om HR-gerelateerde redenen. In de praktijk biedt de overschakeling naar meer contractuelen meer opportuniteiten voor een flexibel personeelsbeleid.

    Een andere bekommernis was dat dit niet ten koste mocht gaan van onze concurrentiepositie als werkgever. Het statutair statuut blijft op verschillende vlakken sterker dan het contractuele, dat is een feit. In deze RPR wordt het deels gecompenseerd door het telewerkbeleid, de gunstige evolutie van de organisatiecultuur, het pakket extra legale voordelen,… Hierbij komen dan weer de baten van een flexibeler personeelsbeleid bij meer contractuele functies.   

    • Vormingsbeleid

    De nieuwe RPR moest een belangrijk luik bevatten rond vormingsbeleid. Dit is een pakket rond leren, vorming, training en opleiding. Op die manier ontwikkelen medewerkers kennis en vaardigheden als competenties en wordt talent ontwikkeld.

    Het vormingsbeleid wordt gekoppeld aan een vormingsplan dat dient als operationele vertaling. Hierbij worden de vormingsnoden, de planning en de kost vastgelegd door de algemeen directeur in samenwerking met het managementteam. Nadien wordt het plan geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen op jaarlijkse basis.

    • Bottom up evaluatie van leidinggevenden

    In de implementatie van de nieuwe RPR zal een systeem van bottom up evaluatie worden uitgewerkt in de evaluatie van leidinggevenden. Op deze manier wordt er ook een systematiek ontwikkeld om medewerkers de kans te geven verbeterpunten aan te geven voor hun leidinggevenden. Dit past in het streven naar kwaliteitsvol leidinggeven en spoort iedereen aan om kritisch naar de organisatie te kijken. Via coachingstrajecten kan er gewerkt worden aan de aandachtspunten van de leidinggevenden.

    Er werd een voorontwerp van nieuwe rechtspositieregeling opgemaakt door de algemeen directeur in overleg met het managementteam.
    Het ontwerp was het voorwerp van onderhandelingen gevoerd in het bijzonder onderhandelingscomité op 7 juni 2021 en leidde tot een protocol van akkoord.

  • De personeelsformatie stelt het bestuur in staat om met een adequate personeelsbezetting alle opdrachten die moeten uitgevoerd worden te realiseren. Verschillende wijzigingen dringen zich op. 

    Enerzijds zijn er wijzigingen op enkele diensten. Anderzijds wensen we een administratieve vereenvoudiging door te voeren tussen gemeente en OCMW en wordt voorzien in bevorderingsgraden voor alle niveaus. Principieel worden alle functies contractueel ingevuld. Omwille van hun bijzondere positie in de organisatie tussen administratie en politiek blijven de functies leden van het managementteam, handhavingsambtenaar en omgevingsambtenaar statutair. Alle medewerkers die nu in dienst zijn, blijven hun statuut uiteraard behouden. Deze verschuiving gebeurt enkel bij uitdiensttreding van de titularis. 

    Tot slot wordt ook een buffer ingebouwd in deze formatie voor elk niveau. De functies en loonschalen worden vastgelegd in zijn totaliteit en worden niet toegewezen aan bepaalde diensten. Hierdoor is eventuele verschuiving van bezetting over de diensten heen mogelijk.  

    Op 7 juni 2021 vond het overleg met de vakbonden plaats, ze gaven gunstig advies. 

  • In de gemeenteraad van 15 september 2014 werd het algemeen kader van het intern controlesysteem/organisatiebeheersing goedgekeurd. Jaarlijks wordt aan de gemeenteraad de rapportering organisatiebeheersing voorgelegd.

     

    Het decreet Lokaal Bestuur definieert organisatiebeheersing als het geheel van maatregelen en procedures om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:

    1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst
    2. de wetgeving en procedures naleeft
    3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt
    4. effectief en efficiënt werkt en de beschikbare middelen economisch inzet
    5. de activa beschermt en fraude voorkomt
     

    Beheersen wil zeggen: sturing geven en onder controle hebben. Zo kan de organisatie de juiste dingen doen en de dingen juist doen. Deze beheersing situeert zich zowel op het globale niveau van de organisatie, als op dienstniveau en op procesniveau.

     

    Het organisatiebeheersingssysteem geeft de stand van zaken weer van alle geïdentificeerde werkpunten. Dit intern controlesysteem wordt systematisch opgevolgd binnen het Managementteam (MAT) onder leiding van de algemeen directeur. 

     

    Aan alle acties uit het organisatiebeheersingssysteem wordt systematisch gewerkt zodat we de komende jaren alle geïdentificeerde werkpunten zullen weggewerkt hebben. De stand van zaken van elke actie vind je in de tabel terug. Het voorbije jaar heeft de organisatie op verscheidene vlakken veel progressie gemaakt. De COVID-19 crisissituatie bracht extra werk met zich mee, maar het stond deze progressie allerminst in de weg. Vooral voor de versnelde digitalisering en de uitbouw van de HR-visie in de praktijk zijn een aantal belangrijke stappen gezet die uitgewerkt staan in de begeleidende nota bij het organisatiebeheersingssysteem.

  • Zefier is een vennootschap die de vorm heeft aangenomen van een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.

    Het voorwerp van de vennootschap bestaat uit het, in eigen naam maar voor rekening van de vennoten, financieren, verwerven en beheren van strategische participaties, in hoofdzaak in milieuvriendelijke energieprojecten.

    De vertegenwoordiger voor de gemeente dient opnieuw aangeduid te worden.

Algemene financiering

  •  De jaarrekening 2020 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting waarin onder meer de balans, de staat van opbrengsten en kosten en de waarderingsregels zijn opgenomen.

    De samenvattende gegevens van de balans, de staat van opbrengsten en kosten alsook de financiële toestand van de jaarrekening zijn opgenomen in bijlagen bij dit besluit. De financiële toestand van de jaarrekening duidt op een gezonde situatie met een gezonde (gecorrigeerde) autofinancieringsmarge en een positief beschikbaar budgettair resultaat.

    Budgettair resultaat Jaarrekening
    Exploitatiesaldo  2.275.745 EUR
    Investeringssaldo  -3.889.977 EUR
    Financieringssaldo  201.640 EUR
    Budgettair resultaat van het boekjaar  -1.412.592 EUR
    Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar  4.097.257 EUR
    Gecumuleerd budgettair resultaat  2.684.665 EUR
    Onbeschikbare gelden 0,00 EUR
    Beschikbaar budgettair resultaat 2.684.665 EUR

     

    Balans 2020
    Activa 56.862.080 EUR
    Vlottende activa  4.033.834 EUR
    Vaste activa  52.828.246 EUR
    Passiva  56.862.080 EUR
    Schulden  5.535.384 EUR
    Nettoactief  51.326.696 EUR

     

    Staat van opbrengsten en kosten 2020
    Kosten  14.596.246 EUR
    Opbrengsten  15.068.551 EUR
    Overschot van het boekjaar  472.305 EUR
  • De zoneraad van Hulpverleningszone Centrum heeft op 23 oktober 2020 de begroting voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd. Voor Sint-Martens-Latem waren de in de begroting 2021 opgenomen dotaties als volgt:

    • Voor exploitatie: 289.771,76  euro                                                                                                                                                          
    • Voor investeringen: 30.546,40 euro
    • Bijdrage voor de pensioenen: 1.082,30 euro

    Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 26 mei 2021 keurde het zonecollege van de hulpverleningszone op 26 mei 2021 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2021 goed.

    Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotings-resultaat van 2020. Het volledige begrotingsresultaat (in totaal 3,4 miljoen euro) wordt in deze begrotingswijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat (m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2020). Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staan bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie.

    Een andere belangrijke aanpassing heeft betrekking op de federale dotaties. Deze dotaties zijn sterk gestegen: de federale dotaties voor de zone liggen 1,57 miljoen euro hoger dan voorzien in de oorspronkelijke begroting. De extra federale dotaties voor Zone Centrum kaderen in een algemene stijging over een periode van vier jaar van de federale middelen voor de hulpverleningszones.

    De personeelskredieten werden ook herschikt en naar beneden bijgestuurd. In belangrijk mate is dit een gevolg van de aanpassing van de personeelsuitgaven aan de verwachte invulling van de personeelsbehoeften voor het jaar 2021.

    Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties opgenomen in de begrotingswijziging voor het jaar 2021 kunnen dalen.

    De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2021 door Sint-Martens-Latem volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:

    • Voor exploitatie: 275.036,56 euro                                                                                                                                                           
    • Voor investeringen: 29.466,19 euro
    • Bijdrage voor de pensioenen: 1.082,30 euro

    De definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2021 door de zoneraad is gepland op 23 juni 2021.

  • Sint-Martens-Latem wilt een aantrekkelijke gemeente zijn voor jonge gezinnen. In het meerjarenplan 2020-2025 stond de ambitie beschreven om werk te maken van een versterking van de voor- en naschoolse kinderopvang (actie 1.8.1 Regie flankerend onderwijsbeleid met o.a. organisatie buitenschoolse kinderopvang). Hiermee is het de bedoeling om de kwaliteit van de voor- en naschoolse opvang te verhogen, de scholen administratief te ondersteunen en de continuïteit van de opvang te verzekeren.

    In samenwerking met een externe partner is het de ambitie om een kwalitatief aanbod voor- en naschoolse kinderopvang te organiseren op de site van alle scholen die wensen in te schrijven op het voorstel van het lokaal bestuur.

    Het lokaal initiatief voor- en naschoolse kinderopvang zorgt ervoor dat het innen van de oudertarieven gebeurt door de externe partner in opdracht van het lokaal bestuur. Dit heeft als gevolg dat het de bevoegdheid van de gemeenteraad is om de tarieven voor de ouders te bepalen. De regierol van het initiatief ligt immers integraal bij het lokaal bestuur. Dit retributiereglement bepaalt de modaliteiten van deze regierol op het vlak van de oudertarieven.

    De kosten van het lokaal initiatief voor- en naschoolse kinderopvang worden opgevangen door de investering die staat ingeschreven in het reglement flankerend onderwijsbeleid (goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 juni 2020), aangevuld met de inkomsten uit de oudertarieven.

    De oudertarieven worden daarom gelijkgetrokken naar het niveau van de meerderheid van de scholen in de gemeente. Dit wordt aangevuld door de invoering van een gratis sociaal tarief voor de gezinnen in een kwetsbare situatie.

Grondgebiedzaken

  • Op 4 juni 2021 keurde de Vlaamse regering, op voorstel van minister Zuhal Demir de opstart goed van het geïntegreerd planningsproces gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'omgeving complex E40-N466 Drongen. Op de website van de Vlaamse regering lezen we: 

    Het bestaande op- en afrittencomplex van de autosnelweg E40 (A10) met de N466 in Drongen-Baarle voldoet niet meer aan de huidige normen van afwikkelingskwaliteit, verkeersveiligheid en knooptypologie. Volgens de visie uit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV), en om de kans op files op het hoofdwegennet te vermijden, moet het verouderde op- en afrittencomplex op een andere manier worden ingericht. In dit kader keurt de Vlaamse Regering nu de startnota goed voor het GRUP 'Omgeving Complex E40-N466 Drongen'. In de startnota worden twee locatie-alternatieven voorgesteld: een centraal en een oostelijk complex. De Vlaamse minister bevoegd voor ruimtelijke ordening zal de vereiste adviezen inwinnen over de startnota en de bevolking van de betrokken gemeenten informeren en raadplegen over de inhoud van de startnota.'

    In de startnota worden slechts twee locatie-alternatieven voorgesteld: een centraal en een oostelijk complex. 

    Het is echter onze maatschappelijke plicht de boodschap over te brengen dat de scenario’s niet (meer) futureproof zijn in het kader van de versnelde inzichten inzake de nefaste gevolgen van fijn stof, visuele vervuiling, lichtvervuiling, geluidsoverlast, verdere stressering van de natuur en de menselijke gezondheid.

    Uitgebreide analyse bewijst trouwens dat de scenario’s niet OK zijn (zie studie in bijlage die reeds werd uitgevoerd op vraag van ons bestuur in 2018) en daarom alleen al is het bijzonder nuttig de ondergrondse variant sterk in overweging te nemen. In plaats van een aantal hectares grond in te nemen, zal men door intunneling een aantal hectares grond creëren. De vele geluidsschermen die we vaststellen in het nog te realiseren project bewijzen de intrinsieke nadelen. Milderende en remediërende maatregelen om mens, natuur en dier te beschermen, kunnen enkel ingezet worden om fouten uit het verleden aan te pakken, niet om ontwerpen vertrekkend van verkeerde premisses bij te schaven. Een ontwerp moet sterk, innovatief en toekomstgericht zijn. Vele gerealiseerde projecten in het buitenland bewijzen dat intunneling van snelwegen aan de orde van de dag is. Vlaanderen kan het ook!

    Wij willen constructief meewerken aan ondergrondse varianten van de scenario’s en willen hier vandaag de aanzet toe geven. Talloze realisaties in Europa en erbuiten ondersteunen onze visie en tonen aan dat een dergelijke wending realistisch, haalbaar en nodig is. Ze tonen ons de weg naar futureproof scenario’s waarbij door intunneling met ambitieuze ondergrondse luchtzuiveringsinstallaties er op alle vlakken, zowel economische als maatschappelijke winsten te boeken zijn. De verrichte studie is daartoe reeds een aanzet omdat ze bewijst dat het anders moet. Het nut van de voorliggende studie blijft onverminderd dat men kan verder bouwen op de bestaande documenten om het nodige transitie-traject in dit dossier te realiseren. We willen als bestuur de hand reiken naar een meer lange termijn en geïntegreerde strategische aanpak van de wegenproblematiek in Vlaanderen, dit in combinatie met natuurbehoud en waterhuishouding alsook leefbaarheid.

    We vragen dus meer dan alleen maar aandacht voor de mobiliteit en de auto, maar evenveel voor  de leefbaarheid van de omwonenden en het behoud en de versterking van de belangrijke biotoopwaarde van het Natuurpark Levende Leie. De Vlaamse Overheid investeerde reeds fel in dit uniek natuurrelict, maar dreigt nu de inspanningen opnieuw teniet te doen door het voorliggende project. 

    Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem rekent op een open geest van de Vlaamse regering en de nodige medewerking aan deze nodige wending in het dossier.

    Het bestuur zal deze motie overmaken aan de Vlaamse regering en aan Stad Gent. 

  • De Gemeenteraad verleende in zitting van 21/3/2016 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, raming en plaatsingsprocedure voor de opdracht 'Renovatie kleedkamers en sanitaire voorzieningen sporthal'.

    Beide partijen ondernamen pogingen om in der minne tot een oplossing te komen aangaande de openstaande punten, gebreken en discussies inzake de uitgevoerde werken.

    De gemeente heeft gepoogd om via een gerechtsdeskundige uitspraak te doen over de openstaande technische en financiële kwesties;

    Op basis van het door de deskundige opgemaakte voorverslag zijn de gemeente en Bouwwerken Rijckaert bv tot een voorstel van schikking gekomen in de vorm van een dading, voorwerp van dit agendapunt.

  • Het lokaal bestuur Sint-Martens-Latem heeft beslist op 23 november 2020 om in te stappen op de raamovereenkomsten aanneming - relighting. Het Vlaams Energiebedrijf fungeert als een aankoopcentrale. 

    Er wordt voorgesteld de relighting uit te voeren in de volgende gebouwen:

    • Gemeenteschool Twee Dreven
    • Gemeenteschool Deurle
    • Sporthal Latem (grote zaal)

    Door een dergelijke relighting krijgen we een meer energie-efficiënte aanpassing van de verlichting die meteen resulteert in veel voordelen:

    1. Energiebesparing van naar schatting 60% op het verbruik.
    2. Kostenbesparing door een terugverdientijd van 8 à 13 jaar.
    3. Slimmer gebruik door aanwezigheidsdetectie en lichtvoelers. Een ruimte wordt niet verlicht als er niemand aanwezig is en als er voldoende zonlicht is.
    4. Vermindering van de CO2-uitstoot van meer dan 14 ton CO2 per jaar.

    Deze projecten kaderen binnen de gefaseerde uitvoering van actie 2.4.5: 'Relighting van het gemeentelijk patrimonium afgestemd op het gebruik' uit het strategisch meerjarenplan 2020-2025.

  • De gemeenteraad keurt het bestek, de lastvoorwaarden en de wijze van gunnen goed voor de opdracht 'Heraanleg speelterrein 'Tussen Beken'.

  • De gemeenteraad keurt het ontwerp van de wegenis- en riolering goed voor het project 'Wegenis- en rioleringsproject G. Minnelaan en zijstraten Patio's’, alsook de lastvoorwaarden, raming en wijze van gunnen.

  • Goedkeuring voor het ondergronds brengen laagspannings- en openbare verlichtingsnetten ter hoogte van de Elsakkerweg volgens plan in de bijlage en met de bijbehorende raming van € 72.313,20 (vrij van btw).

  • In het kader van de opdracht 'Aankoop elektrische bestelwagen Technische Dienst' werd een bestek met nr. 2021/086 opgesteld door de Dienst Grondzaken.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 45.000,00 excl. btw of € 54.450,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Vrije tijd

  • De jaarrekening van cultuurregio Leie en Schelde en het jaarverslag van de cultuurregio werden opgesteld.

    De raad van bestuur keurde de rekening goed in zitting van 16 maart 2021. 

    Conform de statuten van de Cultuurregio Leie Schelde (opvolger van POLS) dienen de deelnemende gemeenten de jaarrekening goed te keuren.

    De voorliggende jaarrekening 2020 van sluit met een balanstotaal van 336.312,58 euro en een winst van 130.714,40 euro.

  • Er bestaat een lange traditie dat het verenigingsleven financieel ondersteund wordt.

    In het meerjarenplan 2020-2025 zijn kredieten voorzien voorzien voor betoelaging van verenigingen en organisaties.

    Er werden in 2020 nieuwe reglementen gemaakt voor de (socio-) culturele verenigingen, seniorenverenigingen en milieu- en natuurverenigingen. Deze verenigingen ontvangen op basis van de nieuwe reglementen hun subsidies. 

    De adviesraden en feestcomités vallen hier niet onder. Voor hen wordt nog een afzonderlijk reglement opgemaakt.
    In afwachting ontvangen ze in 2021 voor werkingsjaar 2020 dezelfde toelage als die hen toegekend werd in december 2019.

  • Het huidige reglement dateert van 24 mei 2004 en is aan actualisatie toe. Het lokaal bestuur wil met een nieuw reglement de verenigingen en organisaties in staat stellen veilige en goed uitgeruste evenementen en activiteiten zowel binnen als buiten te organiseren.

Onderwijs

  • De vakantiedagen van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2021-2022 worden vastgesteld als volgt:


    1. Het schooljaar begint op woensdag 1 september 2021.

    2. Herfstvakantie :

        - van maandag 1 november 2021 tot en met vrijdag 5 november 2021.

    3. Kerstvakantie :

        - van maandag 27 december 2021 tot en met vrijdag 7 januari 2022.

    4. Krokusvakantie :

        - van maandag 28 februari 2022 tot en met vrijdag 4 maart 2022.

    5. Paasvakantie :

    - van maandag 4 april 2022 tot en met maandag 18 april 2022.


    6. Vrije dagen :

    -  donderdag 11 november 2021  (Wapenstilstand)

    -  donderdag 26 mei 2022 (O.H. Hemelvaart)

    -  vrijdag 27 mei 2022

    -  maandag 6 juni 2022 (Pinkstermaandag)

     

    -   maandag 2 mei 2022 (facultatieve verlofdag)

    -   dinsdag 7 juni 2022 (facultatieve verlofdag)

                  

     7. Zomervakantie begint op vrijdag 1 juli 2022

    8. pedagogische studiedagen

                                  -  vrijdag 1 oktober 2021

                                  -  woensdag 24 november 2021

     

  • Het bestaande schoolreglement is goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 29 juni 2020.  Ingevolge recente wijzigingen aan de regelgeving dringen zich enkele aanpassingen op.

    1.Nieuw: Toelatingsvoorwaarden gewoon lager onderwijs voor vijfjarigen vanaf het schooljaar 2021-2022-art.4 6°
    2.Nieuw:verhoging minder scherper maximumfacteur voor meerdaagse extramuros-activiteiten-art.7 §3
    3.Nieuw -facultatief maar aan te raden: afspraken over het gebruik van ICT-materiaal dat door de school ter beschikking gesteld wordt-art. 34 en 34
    4.Verduidelijking:multi-disciplinair leerlingendossier-art.48
    5.Nieuw :beleid op leerlingenbegeleiding van de school -verplicht op te nemen in het schoolreglement-art.44
    6.Nieuw: aanpassing lijst van infectieziekten die gehanteerd wordt door het CLB -art.47
    B. Infobrochure
    1.Wijziging telefoonnummer en adres Koogo-1.2.2
    2.Verduidelijking rol van OVSG als onderwijspartner-1.3
    3.Gebruik leerplannen OVSG-1.4
    3.Verduidelijking recht op levensbeschouwelijk onderricht voor leerplichtige kleuters-hoofdstuk 5

  • Ingevolge de zgn. herstructurering en programmatie van het gemeentelijk onderwijs (zie gemeenteraadsbesluit van 21 maart 2016) gebeurt de bepaling van het lestijdenpakket op basis van het (verwachte) aantal kleuters en het aantal leerlingen op 1 oktober 2021 voor de Gemeentelijke Basisschool Deurle (69 kleuters en 144 leerlingen)en op basis van het aantal kleuters en leerlingen op 1 februari 2021 ( 100 kleuters en 156 leerlingen) voor de Gemeentelijke Basisschool Latem.

    24646  : gemeenteschool Latem en Twee Dreven ( verkregen na de telling van 01/02/2021)

    1. Gemeenschappelijk kleuter en lager
        2 directies ( 2 x 12/24)
        1 administratieve medewerker HOKT 26/36
        1 zorgcoördinator PBA voor 18/36
        1 zorgcoördinator PBA voor 12/36
        1 ict - coördinator HSO 2/36
        1 ict - coördinator PBA 4/36
        
    2.  Kleuterafdeling:    
        4 voltijdse ambt, kleuterleidsters (4 x 24/24)
        1 kleuterleidster 12/24
        1 kleuterleidster 23/24
        10/24 kleuterturnen
        11/32 Kinderverzorging   
                
    3. Lagere afdeling    
        12/24  lichamelijke opvoeding
        5 voltijdse ambt onderwijzer(es) 24/24
        1 onderwijzer  voor 20/24
        1 onderwijzer voor 16/24
        1 onderwijzer voor 20/24
        1 onderwijzer voor 21/24
        1 onderwijzer voor 3/24 ( aanvangsbegeleiding)  
        
        10/24 onderwijzer nc zedenleer
        10/24 onderwijzer Roomskatholieke godsdienst
                    
        4. Op niveau scholengemeenschap, met stimuluspunten
        
         5/36 administratief medewerker HOKT
        

     

     

    131987  : gemeenteschool Deurle (verkregen na de telling van 01/10/2021)

    1. Gemeenschappelijk kleuter en lager

    2 directies ( 2 x 12/24)

    1 administratieve medewerker HOKT 10/36

    1 administratieve medewerker HSO 4/36

    1 administratieve medewerker HOKT 9/36

    1 zorgcoördinator PBA voor 12/36

    1 zorgcoördinator PBA voor 6/36

    1 zorgcoördinator PBA voor 9/36

    1 ict - coördinator HSO 2/36

    1 ict - coördinator PBA 3/36

     

    2.  Kleuterafdeling:        

    3 voltijdse ambt, kleuterleidsters 

    1 kleuterleidster 20/24

    1 kleuterleidster 6/24

    8/24 Kleuterturnen

    8/32 Kinderverzorging     

                               

    3. Lagere afdeling          

    12/24  lichamelijke opvoeding

    3 voltijdse ambten onderwijzer(es) 24/24

    3 halftijdse ambten onderwijzer(es) 12/24

    2 onderwijzers 20/24

    1 onderwijzer 10/24

    1 onderwijzer 4/24

    1 onderwijzer 3/24

    1 onderwijzer 15/24

    1 onderwijzer 2/24 (aanvangsbegeleiding)

     

    10/24 onderwijzer nc zedenleer

    10/24 onderwijzer Roomskatholieke godsdienst

     

     

    4. Op niveau scholengemeenschap, met stimuluspunten

     4/36 ict-coördinator PBA

     

  • De opdracht 'Leveren schoolmaaltijden voor lokaal bestuur Sint-Martens-Latem 2021-2025' moet een nieuwe leverancier aanduiden om schoolmaaltijden te leveren aan de gemeentelijke basisscholen. De huidige leverancier ondervindt de negatieve gevolgen van de coronacrisis en wenst daarom het contract met het lokaal bestuur stop te zetten, waaraan ze gebonden zijn tot het einde van het schooljaar 2021-2022. Omdat ze dit pas laat lieten weten is het onmogelijk om hen volledig tegemoet te komen en een nieuwe leverancier aan te stellen tegen de start van het nieuwe schooljaar zonder in te boeten aan de kwaliteitscriteria. Het bestek dat voorligt is gepland om te starten na de herfstvakantie.

    De gunningscriteria van de overheidsopdracht bestaat, naast de prijs, uit verschillende kwalitatieve gunningscriteria. Zo wordt een uitgebreide testprocedure (organoleptische test) opgenomen om de schoolmaaltijden te proeven. Een evenwichtig samengestelde jury geeft hiervoor de punten. Ook de variatie van het menuaanbod, een goede bestellings- en leveringsprocedure en het aspect duurzaamheid van de producten en het productieproces komen aan bod als specifieke kwalitatieve criteria. Op die manier zet het lokaal bestuur extra in op de verduurzaming van de overheidsopdrachten en het sterk laten doorwegen van kwaliteitscriteria.

Toegevoegde punten

  • In het college van burgemeester en schepenen dd. 3 mei 2021 werd het bestek en de raming voor de opdracht 'Ontwerpopdracht gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Lijnstraat', opgesteld door de Dienst Ruimte goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 20.000,00 excl. btw of € 24.200,00 incl. 21% btw. De opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Tot slot werd besloten welke 4 firma’s zouden aangeschreven worden.

    Binnen de gemeente wordt het project ‘betaalbaar wonen’ begeleid door een werkgroep waarin alle politieke fracties vertegenwoordigd zijn. Op 27 april kwam deze werkgroep bijeen maar werd over deze opdracht niet gesproken.

    In het bestek lezen we dat de ontwerpopdracht  bestaat uit het opmaken van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan volgens het geïntegreerd planningsproces zoals geregeld in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het decreet houden algemene bepalingen inzake milieubeleid. De perimeter van het RUP is gelijk aan het BPA Lijnstraat, met uitbreiding van een private weg en de wegenis van de Lijnstraat.

    Vragen 

    • Waarom is de opmaak van een RUP noodzakelijk? Momenteel is een BPA voor dit gebied van kracht dat weliswaar ouder is dan 15j. waardoor afwijkingen van dit BPA relatief eenvoudig kunnen gemotiveerd worden? 
    • In de gemeenteraad van 29 maart 2021 antwoordde schepen Van Hooland op een vraag van onze fractie: ‘Het is weldegelijk de bedoeling dat de opmaak wordt uitbesteed. Het bestek wordt momenteel voorbereid en komt voor in de gemeenteraad van mei, zo heeft men mij ook verzekerd. Het programma van de opdracht zit in het bestek en zal uiteraard ook voorgelegd worden aan de gemeenteraad.’ Waarom is het college van burgemeester en schepenen deze formeel uitgesproken afspraak niet nagekomen en werd de gemeenteraad gepasseerd? 
    • Waarom werd de werkgroep ‘betaalbaar wonen’ niet geraadpleegd noch geïnformeerd over dit initiatief van het college van burgemeester en schepenen, alhoewel deze amper 6 dagen voor de goedkeuring van het document samenkwam? 
    • Waarom wordt gekozen voor dezelfde perimeter als deze van het BPA Lijnstraat? 
    • Waarom wordt de perimeter niet ruimer genomen zodat ook andere gronden, in het bijzonder gronden in eigendom van het lokaal bestuur, konden meegenomen worden? In vorige werkgroepvergaderingen werd gesteld dat dit overwogen werd om een nog breder project op langere termijn mogelijk te maken.
    • De uitbreiding van de perimeter had ook de mogelijkheid geschapen om andere mogelijkheden voor gemeenschapsvoorzieningen opnieuw te onderzoeken. Waarom wordt de keuze gemaakt dit niet te onderzoeken?
    • Waarom wordt de keuze gemaakt om de private weg en de wegenis van de Lijnstraat wel op te nemen in de perimeter? Welke doelstelling heeft het college van burgemeester en schepenen hiermee?
    • Het gewenste programma voor het terrein van het recyclagepark en de loods van de gemeentelijke technische dienst zal bij aanvang van de opdracht worden toegelicht. Welke plannen heeft het college van burgemeester en schepenen met deze site? 
    • Aansluitend op vorige vragen: is het schepencollege bereid nog wijzigingen aan de ontwerpopdracht aan te brengen na toewijzing van de opdracht en dit na overleg in de gemeentelijke werkgroep ‘betaalbaar wonen’? 
    • Waarom werd ervoor gekozen deze opdracht louter te gunnen op het criterium ‘prijs’ en werden geen kwalitatieve gunningscriteria opgenomen?
  • In het meerjarenplan 2020-2025 staat onder actie 2.5.2 vermeld ‘gefaseerde uitvoering onderhoudsplan grachten en beken’.

    In de gemeenteraad van 7 september 2020 werd op een vraag over de stand van zaken van deze actie door de fractie SAMEN N-VA gesteld, geantwoord dat het plan er nog niet was, dat een nieuwe medewerker hiervoor zou zorgen en dat er in tussentijd wel een leidraad is van hoe ze het moeten aanpakken.

    Bij de beleidsevaluatie in de Rekening 2020, zoals deze voorligt op de gemeenteraad van 28 juni 2021 wordt bij deze actie enkel vermeld dat afkoppelingsprojecten op 3 locaties in de gemeente praktisch zijn afgewerkt.

    Vragen 

    • Is het onderhoudsplan 10 maanden na onze vorige vraag over dit onderwerp opgesteld? Zo ja, kan dit opgeladen en toegelicht worden?
    • Indien neen, kan de leidraad waarvan sprake in de gemeenteraad van 7 september 2020 opgeladen en toegelicht worden? 
    • Welke grachten en beken werden in 2019 en 2020 onderhouden? Welke staan op de planning voor 2021?
  • In diverse media lazen we op 21 en 22 juni dat bushaltes zouden geschrapt worden in Gent en in randgemeenten van Gent, waaronder Sint-Martens-Latem. Hierbij lezen we dat schepen van Mobiliteit stelt dat moet geconcludeerd worden dat het behoud van bepaalde haltes niet efficiënt is.

    Vragen 

    • Kan toegelicht worden welke 10 bushaltes op het grondgebied van Sint-Martens-Latem zouden geschrapt worden?
    • Op basis van welke gegevens/data is deze keuze gemaakt?
    • Werd het lokaal bestuur door De Lijn geraadpleegd bij de keuze van deze te schrappen haltes? 
    • Heeft het college van burgemeester en schepenen hierover een advies of goedkeuring gegeven? 
    • Welke stappen heeft het college van burgemeester en schepenen in 2019, 2020 of 2021 genomen om lokaal openbaar vervoer te realiseren in Sint-Martens-Latem?